Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 08:42

Ik hoop dat ik dit jaar mijn arabische ruin kan gaan beleren. Hij is inmiddels 9 jaar oud en ik heb hem sinds maart bij mij op stal staan. Hij heeft vroeger waarschijnlijk iets meegemaakt waardoor hij rijden ontzettend eng vind. Ik heb een keer op hem gezeten (afgelopen zomer) maar de keer erop is hij weer heel erg in paniek geraakt waardoor ik gevallen ben.

Hierna heb ik het niet meer geprobeerd, maar ik wil het in de lente wel weer gaan proberen. Op dit moment is het belangrijk om hem zo comfortabel mogelijk te krijgen met het zadel in elke situatie. Ook ga ik aan de lange lijnen werken om hem te leren dat hij ‘alleen’ voorop moet lopen, zonder dat hij mij ziet. Ik ben ook veel bezig met Natural Horsemanship. Hij gaat dan ook bitloos beleerd worden ;-)

Afbeelding

IG: @Equisophie.nl

Isabel_k
Blogger

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:33

Ik denk dat je moet kijken naar het paard. Mijn negen jarige vind ik soms zelfs nog een beetje een pup :+ Terwijl een verzorgpony van mij op 2,5 jarige leeftijd op sommige vlakken veel volwassener was.

Echt rijden met drie vind ik persoonlijk wat vroeg. Maar wennen aan een zadel/gewicht is niet écht erg. Al zou ik dan gewoon af en toe wat herhalen en niet verdergaan. Dat kan nog even wachten.

Botten moeten ook licht belast worden om steviger te worden. Net als spieren, al heb je voor botten niet een heel paardenleven, alleen tijdens de groei.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:43

Dan heb ik het onderzoek wat ik heb gelezen, niet helemaal goed gelezen :-) Bedankt voor de info.

Ik blijf er wel bij dat je echt naar een paard moet kijken. Een drie jarige dat rond hobbelt met een zadeltje op zijn rug, vind ik niet zo schokkend. Een drie jarige die IBOPS, wedstrijden et cetera loopt; daar gaan mijn nekharen van overeind staan.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:16

Natuurlijk kunnen meningen naast elkaar bestaan :D Uiteindelijk is het doel en eindresultaat hetzelfde. En dat is het allerbelangrijkste :o

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:24

Ik weet dat bij de ABOP (bij de fjorden) een soort bruikbaarheid onderzoek is. Ze worden getest op gangen onder het zadel, het karakter, mate van africhting en veelzijdigheid. Er zitten ook een paar vaste oefeningen in zoals een sprongetje. Hoe hoger je punten, des te hoger het paard opgenomen wordt in het stamboek.

Bijvoorbeeld bij mijn fjord: ze heeft op haar derde een A behaald onder het zadel en een A voor de wagen en een C voor de trekproef (boomstammen slepen). Hierdoor werd ze ster-merrie en ruim 12 jaar later elite-merrie (hoogste predikaat onder mijn ras). Deze proef kleeft zeg maar een heel leven aan het paard en laat eventuele potenties zien. Voor merries ook handig als je gaat dekken, je kan dan goed zien welke hengst geschikt is als verbetering.

Nogmaals bij het KWPN is het IBOP en weet ik het niet precies.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 08:08

Spannend zeg!

Mijn soon-to-be-rijpaard was eerst ook bij mij in bruikleen. Ik had al jaren een eigen pony met de hele familie, maar man wat was ik zenuwachtig de eerste maand :+

Veel plezier morgen! Heb je een foto?

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 08:41

Wat een schatje!

Het komt vast goed :(:)

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:06

Wat een leuk hoofdje heeft hij!

Hij is inderdaad heel erg braaf! Dat moet goedkomen.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:00

Wat fijn dat het nu zo klikt!

Ik ga tegenwoordig meer wandelen met mijn spookie. Dat vind hij best spannend. Vroeger ging ik vaker maar met een gebroken elleboog durfde ik echt niet met hem naar buiten. Dus dat viel stil. Het ging daarna eerst even beter, maar toen kwam hij voor het eerst een rolkoffertje tegen. Dat was geen leuke grap, aldus Joep :+

Afbeelding

Nu oefenen we weer de basis. Ook gezellig en dan hoef ik minder ver te lopen :))

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:19

@Linde, Merries zijn echt wel een beetje de duivels onder de paarden }> Ik vind ze fantastisch, maar het moet je wel een beetje liggen.

Het leukste aan zijn hoofdje vind ik zijn snebje, maar die is in april al weer weg :+ En hij heeft lieve oogjes, gelukkig blijven die wel. Anders is dat wel een eng gezicht _O-

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:00

@Frummel: Dat heb ik ook wel een beetje inderdaad. Al helemaal omdat mijn paard negen is. Bij mij op stal gelukkig niet, maar wel veel andere paardenmensen die ik ken. Bijvoorbeeld van andere stallen.

Misschien scheelt het dat ik vroeger heel erg traditioneel was en 'omgeslagen' ben naar NH en parelli. Ik ken en spreek nog veel mensen van stallen waar ik behoorlijk traditioneel was :D

@Barbet: Tof zeg! Ik ben benieuwd :))

@Joy: Wat een leuk hoofd heeft je dame. Vroeger wilde ik altijd een ruin (ik had een DRAAK van een verzorgpaard), ik was dol op haar, maar ik vond de pony's van mijn vriendinnen wel wat makkelijker. En dat waren ruinen. Maar elke keer dat ik een nieuw verzorgpaard zocht of toen ik mijn eigen pony kreeg waren het merries. Altijd alleen maar merries. Ik ben ze inmiddels maar gaan waarderen en vind ze inmiddels echt hilarisch <3 Je kan niets anders dan respect voor ze hebben.

Al moet ik toegeven dat ik mijn ruin ook wel lekker vind. Geen hormonen meer *\%/* Hij is altijd lief, sociaal en een blij ei. Dat is mijn mijn fjord toch minder :')

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:23

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:02

Leuk om te zien!

Die van mij heeft er niet zo veel plezier in. Hij vind het enorm spannend, maar ik ben wel aan het oefenen en laatst stapte hij over een balk heen :+

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:28

Heftig! Sterkte Oly :(:)

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:16

Wat een beauty! Ik ben dol op trekpaarden. Vroeger woonde ik in Zeeland en reed ik er eentje. Fantastisch beest. En fanatiek voor de wagen :D

Ik beleer mijn paard bitloos. Geen van mijn paarden hebben een bit.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:55

Danuah schreef:
Isabel_k schreef:
Wat een beauty! Ik ben dol op trekpaarden. Vroeger woonde ik in Zeeland en reed ik er eentje. Fantastisch beest. En fanatiek voor de wagen :D

Ik beleer mijn paard bitloos. Geen van mijn paarden hebben een bit.

Hoe bevalt het bitloos beleren? Ik wil dat bij mijn merrie dit keer ook gaan doen. Niet stiekem soms even een bitje erin hangen. :+

Ik heb er nog niet echt opgezeten, maar tot nu toe gaat het goed. Ook het rijden met mijn merrie overigens, ik merk persoonlijk geen verschil

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:14

Die tekst bij die foto _O- Wat doe jij in je vrije tijd? ~~}>

Ik vind Joy heel erg aansprekend. Sowieso is het een mooi ras. Ik heb er zelf 1 verzorgd en op jonge leeftijd was dat al een fijn en meewerkend paard.

Het is dat ik echt een Engelse ruiter ben, en ik vind dat ze daar minder tot hun recht komen

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:57

Ik had ook niet door dat het er twee waren _O-

Gisteren heb ik trouwens voor het eerst gewerkt met de dubbele longe. Het ging tot mijn verbazing heel goed. Ik dacht eigenlijk dat hij bang zou zijn voor alle touwen. Maar je moet het natuurlijk gewoon proberen en hij gaf er niets om +:)+

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:33

Nynkster: mennen zonder bit doe ik ook niet. Mijn fjord staat voor de wagen, maar daar ga ik bitloos mijn leven niet aan wagen :+

Wbt longeren met halster: dat was onder super poedersuiker. Maar hij heeft een wondje achter zijn oor waarbij ik met gods gratie eenmalig iets om zijn hoofd mag doen :') Hence het halster

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:56

Niet echt een systeem. Wel heb ik eerst alleen voor gedaan en gewacht tot hij daar helemaal okay mee was voordat wij verder gingen met achtervoeten

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:14

Welkom BliNijn

En spannend Daphara! Hou je ons op de hoogte?

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:29

Ik zet trouwens ook niet bij. Ik weet niet precies hoe het moet (wel ongeveer) dus doe ik het niet. Ik doe veel academische rijkunst en grondwerk. Daar komen ook mooie gespierde paarden uit en daardoor kan ik beter in de gaten houden dat de training correct verloopt :j

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:28

Ik heb mijn paard ook het commando 'Zakken' geleerd. Als hij even in de overdrive gaat (op welke manier dan ook), geef ik dat commando en doet hij zijn neus naar de grond. Dit is een goedkope truc om zijn aderealine weg te halen en weer even zijn aandacht te hebben. Dit kan hij ook in draf op de cirkel en dat is heel praktisch. Ik hoef hem dan alleen even bij zijn billen 'bij te sturen' en dan komt zijn hals een stukje omhoog waardoor hij dus keurig 'aan de teugel' loopt. Dit was nooit mijn doel, daar kwam ik achter :+

Inmiddels zoekt hij 'Zakken' zelf op. Gisteren bijvoorbeeld, toen hij voor het eerst met een nieuwe verzorgster aan het werk moest. Hij vond het spannend en zocht elke keer zijn ontspanning zo op :j

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:32

@BijNijn, dat lijkt mij ook heel bijzonder. Een veulen kopen is nog wel een keer een droom van mij :j

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:25

Joep was eerst van een kennis. Ik ging naar hem kijken toen ik alleen zijn stamboeknaam wist (Rubano el Jasal). Ze had alleen verteld dat ze dacht dat wij wel een match zouden kunnen zijn. Toen we aankwamen op stal was ik opslag verliefd op haar arabiertje. Ik wilde altijd al een vos. En dat bleek Joep te zijn <3

En ik vind hem nog steeds zo leuk :+
Afbeelding