Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Lily_Fee

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:44

Ik meld mij ook aan! Lily-Fee gaat in juni 2019 drie maanden op locatie staan. Ze wordt dan zadelmak gemaakt en doorgereden door Iris (Irisjexx volgens mij hier op Bokt). Het idee is dat Iris mij in drie maanden begeleidt naar het zelf rijden van Lily-Fee. Dus eerst zal zij het oppakken en dan neem ik met lessen van Iris het steeds meer over zodat ik na drie maanden het helemaal zelf kan. Mogelijk gaat ze aan het einde van de drie maanden naar de IBOP met Iris en dan meteen keuren op het straatje, maar dat moeten we even zien.

Momenteel ben ik sinds een paar weken het longeren spelenderwijs aan het oppakken. Hiervoor veel grondwerk gedaan en trailerladen. Dit doet ze nu super makkelijk. Ze loopt zo de trailer op en af. Ook wandelen we zo eens in de twee weken.

Lily-Fee staan op een pensionstal in een gemengde kudde met jonge en oudere paarden. Dag en nacht buiten met uitloopstal. Begin december gaat ze naar de tandarts voor het eerst en daarna wil ik beginnen met het wennen aan een bit/hoofdstel.

Ik heb niet zo veel foto’s. De onderste is het meest recent. Ze is daar 2 jaar en 4 maanden denk ik en ongeveer 1,65 m hoog.

Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:05

Nou ik durf hier niks meer te plaatsen. := ik ben dus wel iemand die een drie jarige gaat zadelmak maken en doorrijden. Mogelijk een IBOP gaat starten. Zal ik vast mijn spullen pakken, of kunnen er in dit topic meningen naast elkaar bestaan? :+:

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:26

Dank jullie wel voor jullie reacties. Was mijn spullen al bijna aan het inpakken. := de IBOP is een 1 malige test voor een dressuur, spring of tuigpaard (bij wat ik ken het KWPN) speciaal om de aanleg te testen van een jong paard. Ik ken alleen de dressuurvatiant en dat ik geen echte dressuurproef, maar meer het rond gaan in de baan. Er worden dus geen cijfers gegeven voor de oefeningen, maar voor de gangen en de werkwilligheid. Er is een speciale proef voor. Het grote voordeel van de IBOP is dat het met een eigen ruiter mag en dat er veel locaties zijn, waar je van te voren kan oefenen.

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/selectie ... en-merries

https://www.kwpn.nl/aanlegtesten

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:30

Vandaag een tandartsbezoekje zodat we over twee weken in de kerstvakantie kunnen beginnen met een bitje.

Twee wolfskiesjes getrokken en haar voortand. Haar nieuwe volwassenenonderwijs was aan het doorkomen, dus die hebben we even geholpen.

Afbeelding
Afbeelding

Ook advies gekregen voor een bit wat het beste past bij de vorm van haar kaak, grote van haar mondspleet, tong en gehemelte.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:28

Voor Lily-Fee heb ik een dubbelgebroken d-trens of bustrens aangeraden gekregen. Het liefste een 12 mm, dus wel heel dun. Ze heeft erg weinig ruimte in haar mond. Iemand ideeen voor een bit?

Mij leek deze wel wat. Wat vinden jullie er van?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:44

fransje23 schreef:
Kittydylaan, hoeveel steekt dat bitje aan de andere kant uit? Lijkt zo wat aan de brede kant maar als je maar een kant ziet is dat lastig te beoordelen.

Btw, I love autocorrectie :+ :D

Lily_Fee schreef:
Twee wolfskiesjes getrokken en haar voortand. Haar nieuwe volwassenenonderwijs was aan het doorkomen, dus die hebben

nicky_rilana schreef:
Iemand vroeg ook hoe groot de kelner zijn. De mijne is nog niet zo groot hij is 161. Maar ik denk niet dat hij ooit de 170 gaat halen.

Volwassentand _/-\o_ hahaha.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:26

Hey,

Heb vandaag Lily-Fee haar mond opgemeten met een touw. Ik kom op 10 cm, is een bit van 12,5 cm dan goed? Heb ik aan beide kanten 1,25 cm ruimte over.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:11

Eefjahh schreef:
Lily_Fee schreef:
Hey,

Heb vandaag Lily-Fee haar mond opgemeten met een touw. Ik kom op 10 cm, is een bit van 12,5 cm dan goed? Heb ik aan beide kanten 1,25 cm ruimte over.

Ik zou 11,5 doen maar heb je niet beide maten of kan je evt lenen om te kijken wat het beste past?

Is dat echt een normale maat voor een paard van 1,70?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:16

Ik heb de Le Mieux snugboots voor en achter. Voor geen probleem, achter liep ze als een idioot. Maar met een beetje geruststellen was het goed. Daarna de eerste keer in draf was weer gek en daarna even een paar dagen achter elkaar om doen. Dan zit het er in. Geen ervaring met klittenband.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:53

Succes Daphara, komt vast helemaal goed. Ik duim voor een goed herstel voor jullie.

Longeren met bijzet is wel een doel voor mij voor trainen van de buikspieren en rugspieren. Goede bespiering is erg belangrijk voordat je er op stapt vind ik. Is soms al best spannend voor een paard, dan helpt het als het dier zijn eigen lijf een beetje kent en bewust weet hoe het ontspannen gaan voelt.

Op dit moment ben ik bezig met het longeren met alleen een halster. Ze snapt nu dat ze op de hoefslag moet blijven en de commando’s, halt, stap en draf zitten en goed in. Ook een pasje terug lukt goed. Galop ben ik nog niet aan begonnen. Ik wil eerst dat dit volledig in ontspanning gaat. Deze comando’s en het leren longeren ansich heb ik bereikt met zeven keer longeren. Dus het lijkt heel wat, maar was in anderhalve maand zeven keer longeren van 20 min. bereikt dus zo’n 1 x per week. Belangrijk is dat je er rust in hebt. Eerst alleen beginnen met halt en stap en dan steeds meer uitbouwen. Longeren aanleren door ze als een idioot de longeerbak door te laten denderen ben ik niet zo van. Is trouwens wel heel effectief en ze leren het dan snel, maar ik ben te bang voor verwondingen/verdraaiingen.

Als het met een halster alles er op en er aan zit dan gaan we met hoofdstel verder. Als daar alles goed gaat in ontspanning eerst met een longeerhulp een keertje dat ze het principe snapt dat als ze haar hoofd laag heeft dat het touw ontspant en daarna pas bijzet. Anders wordt de eerste keer soms een gevecht tegen de touwtjes en daar ben ik niet zo van. Sommige vinden dat dat er bij hoort, veel paarden snappen het dan ook snel en dan is het ook oké. Maar heb er ooit een gezien die de eerste keer achteroverklapte. Dat was niet zo tof. Dus bijzet moet heel begeleid gaan, met iemand die er verstand van heeft. Niet te strak want dat is echt niet tof en niet te los omdat er is geen staan echt gevaarlijk is.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 07:43

Orchidee14 schreef:
Hier ben ik het wel mee eens. Helaas gebeurt dat veel te weinig waardoor het tegenover gestelde gebeurt. Paarden worden dan in een bepaalde houding gedwongen en drukken dan juist de rug weg. Het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten over het wel of niet gebruiken van bijzetteugels, maar het zelfde gebruik van buik en rugspieren leer je dus ook dmv rechtrichten, dus zonder hulpteugels. De basis is leren het hoofd laag te houden(ontspanning) en van daar uit de circkel steeds groter te maken. Ik heb een hekel aan weg stormende paarden en dat doet hij dus ook niet.Overigens longeer ik altijd met kaptoom, zowel mijn jonkie als voorheen mijn oude paard. Maar zo heeft ieder zijn eigen manier en zolang je het gewenste effect krijgt is dat prima toch?

Ik denk dat hier je eigen opleiding een grote rol in speelt. Ik ben niet geschoold in rechtrichten aan de hand. Wel meerdere cursussen in longeren gevolgd o.a. van Lammert Haanstra. Mijn geoefende oog van ontspannen gaan is dus beter met longeren dan aan de hand. Tevens kan ik dus met bijzet een paard ondersteunen en dus niet vastsnoeren. Verder ben ik er helemaal mee eens dat een paard zonder bijzet ook heel goed kan werken aan zijn rug- en buikspieren/ andere bespiering.

Een beetje als volgt. Een mens kan ook heel goed werken aan zijn buikspieren door bijv. In de sportschool in een apparaat te gaan zitten daarvoor. Het apparaat ondersteunt het lichaam waardoor de oefening makkelijker gaat, mist het apparaat goed staat afgesteld. A.k.a. Een bijzet. De trainer moet dan wel goed weten hoe het apparaat af te stellen, zodat de juiste spieren aanspannen en ontspannen. Anders kom je als een zielig hoopje eruit en doe je het nooit meer (regelmatig een reactie van een paard die verkeerd met een bijzet heeft gelopen)

Zelf kan je ook sit-ups doen voor buikspieren. Als je goed weet hoe je de rest van je lichaam moet houden dan krijg je daarvan geen klachten in je onderrug of nek. Weet de trainer dat niet, dan ben je aan het einde helemaal kapot, heb je last van je rug en nek en zijn je buikspieren nauwelijks getraind. A.k.a bijvoorbeeld rechtrichten aan de hand. De trainer is dus ontzettend belangrijk bij beide.

Bij allebei zitten dus voor- en nadelen aan. Het is je eigen ontwikkeling wat het 1 beter dan de ander maakt denk ik. Als trainer moet je je vooral bewust zijn in wat je doet en vraagt en goed kijken naar je paard. Je moet aan het paardenlichaam kunnen zien wanneer het compenseert, aanspant of ontspant. Kan je dat niet, dan niet met bijzet gaan werken, maar ook rechtrichten aan de hand lijkt mij dan niet heel verstandig. Bij een bijzet maak je sneller schade als je het verkeerd doet, bij rechtrichten aan de hand misschien minder snel, maar ik vind de progressie ook minder snel gaan omdat je weinig traint in draaf en eigenlijk niet traint in galop. (Of in ieder geval de mensen bij ons op stal, zie ik dat nooit doen)

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:46

[ITP] Lily-Fee als hartendief

Topic met Lily-Fee. Misschien leuk voor de mensen die ons kennen.

Ik vind zwart tuig toch het mooiste denk ik. Vooral om het matchen. Want laarzen en een cap vinden in dezelfde kleur is super moeilijk. Dan ook nog een hoofdstel en peeskappen. Niet te doen. En veel kleuren dekjes vindt ik niet altijd even mooi bij bruin. Ook vlekt het eerder. Kortom zwart is zo veel makkelijker dat ik daar eigenlijk altijd voor ga. Maar eerlijk een knap bruin tuig is zeker mooi!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:51

Wat heerlijk om Joep zo te zien. Dit is de bedoeling. Geen stress en paniek, maar een spel zonder verliezers. Wat is er vorig jaar mis gegaan?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:02

Isabel_k schreef:
Hij heeft waarschijnlijk toen hij echt jong was iets meegemaakt (hij wordt dit jaar 10 jaar). Hierdoor vindt hij mensen op zijn rug gewoon heel erg eng. Hij is als driejarige verkocht naar een traingsstal binnen 5 maanden weer verkocht en Joep kennende was dit echt té heftig. En daar reageert hij op. Bij degene voor mij is het ook een keer misgegaan. Toen was hij onder het zadel (op dezelfde manier als ik) maar toen scheurde de zitting van zijn Wintec kapot. Dikke paniek natuurlijk.

En toen vorig jaar bij mij ook een panieksituatie ivm een daas en te veel plotse drukte om zich heen op hetzelfde moment dat ik voor het eerst opstapte :=

Mmm balen zeg en lastig op te lossen. Het lijkt behoorlijk bevestigd te zijn in zijn gehele leven. Rust is inderdaad belangrijk, mooi dat je paard het zo goed aangeeft als hij wel tevreden is. Echt een leuk paard om te zien!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:30

Hallo allemaal,

Ik lees de hele tijd mee hoor! Maar op iedereen reageren doe je niet zo maar en af en toe ontploft dit topic met leuke voortgangen. Jullie zijn allemaal zo lekker bezig, echt wouw!

Fluffr is zo’n leuke pony. Echt zo’n pony waarvan ik zou willen dat ze ook een kopietje in het groot had. En alia gaat zo snel, wat een leergierig en knap paard. Echt tof om jullie vertrouwen en groei als combinatie te zien. Ooo en wat blijft Joy mij elke keer weer verbazen hoe volwassen ze is, misschien is dat de keerzijde van alle pech. En nu noem ik zo veel andere niet, maar echt elke keer vind ik het fantastisch om jullie verhalen te lezen.

Lily-Fee is morgen 2 jaar en 8 maanden en dan hebben we onze eerste longeerles met dubbele lijnen. Heeft iemand nog tips? Ik doe het al samen met mijn juf. Dat maakt het al een stukje makkelijker. Tevens ook even stokmaat meten.

Verder zie ik dat jullie toch nog foto’s gaan laten maken? Heeft het veel meerwaarde denken jullie?

Ik ga proberen morgen een update te geven hoe het is gegaan als jullie dat leuk vinden. Als jullie er niet op zitten wachten ook goed hoor :Y)

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:11

Haha, dit bedoel ik nou. Ik ga slapen en opeens zijn er tien reacties! Wat een heerlijk topic. Vind jullie allemaal zo inspirerend.

Mijn dierenarts is verrassend jong, maar toch heel ouderwets met keuringen. Klinisch altijd doen zegt ze, maar zelf keurt ze haar paarden nooit röntgen. Ze gelooft er niet in. Te vaak meegemaakt dat ze een chipje hadden weggehaald en dat daar juist irritatie door ontstond. Ze vindt het overbodig en zelf gaat ze pas behandelen als een paard tekenen geeft. Ik vind het daarom heel moeilijk. Hoeveel kost een röntgenologische keuring bij jullie als ik mag vragen en wat werd er dan gekeurd? Hoeveel kost dan een fragmentje weghalen? En hoe lang is de herstelperiode meestal?

Ik heb genoeg geld opzij gezet. Denk nu 7000 euro. Verder ben ik verzekerd. Ben zo iemand die als de dood is dat er wat gebeurd en ik het niet kan betalen :$

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:40

Gimme_Joy schreef:
Keuren op röntgen is goedkoop. Loopt zo naar de 500,-. Chipje weghalen zit zo rond 1200,- bij Utrecht.

Best wel prijzig inderdaad, maar ook wel begrijpelijk. Ik moet er nog eens goed over nadenken. Jullie meningen helpen mij wel hoor. Verhaal van CubaLibre ook zeker. Zal het vandaag ook eens overleggen met mijn instructrice. Eens kijken wat voor licht zij er over laat schijnen.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:58

Dank jullie wel allemaal voor jullie argumenten. Ik vind het zo dubbel allemaal. Iedereen gelooft eigenlijk wel in voorkomen is beter dan genezen, maar wat nou als je het een voorkomt en het ander veroorzaakt. Ik vind het dus een lastige. Daarbij zitten er altijd risico’s aan een operatie. Misschien doe ik gewoon keuren en dan eens kijken wat de foto’s zeggen. Kortom ik ben er nog niet uit. Gelukkig heb ik nog even. Bij ons op stal ook een paardje met een lelijk chipje op de kogel laatst, alleen die was dus niet verwijderd toen ze jong was en is daardoor mooi ingekapseld en nu geen probleem meer. Vaak lost het lichaam het dan zelf op. En soms heb je pech en krijg je een lelijke blessure en kan je jezelf wel voor je kop slaan. Lastig lastig... ik snap allebei de kanten helemaal.

Joy lijkt inderdaad op haar vader zeg, tjonge jonge. Beweegt op de foto iets ruimer ja, maar de ander is onder het zadel dus niet helemaal een eerlijke vergelijking. Is haar papa ook zo’n grote?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:33

Nou ik had beloofd om nog wat van mijn dubbele lijnen les te plaatsen. Lily-Fee deed het echt top alleen snapte ze er helemaal niks van. Haha. Is ook raar dat er een touwtje aan de linkerkant en rechterkant wordt bevestigd en dat je dan als er aan wordt getrokken die kant op moet lopen. Mijn instructrice liep bij haar hoofd en ik er achter, dus als ik naar rechts stuurde, stuurde de instructrice met haar lichaamstaal Lily-Fee naar rechts. In het begin liep ze alleen maar met een mega groot vraagteken boven haar hoofd. Baasje waarom loop je nou achter mij, wat bedoel je nou, ik snap er echt geen hout van???? Aan het einde ging ze een paar keer heel mooi naar links en de rechts, maar ze vond het toch een partij raar. Laten we zeggen dat ze in het begin er 0% van snapte en na 1 les 15%, dus af en toe nog zeker error maar ook succesjes en deze worden dan ook uitvoerig beloond.

Het grappige is dat longeren met dubbele lijnen echt meteen super ging, want dan sta ik in het midden van de longeerbak en alleen wat druk op twee lijnen, is er verder niks spannends. Want ik stuur haar aan met comando’s en mijn lichaamstaal. Maar het sturen op zich is echt raar. Haha.

Verder moet ik ook zeggen dat er vijf paarden om mij heen aan het rijden waren en zij ook nog flink aan het galopperen en draven waren. Dat Lily-Fee zich daarvan nauwelijks wat aantrok en zich wist te concentreren op ons, maakte mij alleen al mega mega trots.

Ook vond ik het echt mega tof om te zien, dat ze ondanks dat ze in het begin het echt mega raar vond, ze het zag als een uitdaging. Ze raakte niet in paniek of gefrustreerd, maar ging alleen maar zoeken naar wat wij bedoelden. Echt gaaf om te zien.

Helaas geen foto’s gemaakt, helemaal vergeten.. ging helemaal op in mij les.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:41

Ik werk alleen met een zweep om te drijven, maar soms zit het tempo er iets te veel op zoals vandaag en dan leg ik hem op de grond. Dan kan ik hem pakken om haar te helpen.

Vandaag was dus een “ik wil lekker hard gaan dag”. Dat mag ze van mij niet en dat vindt Lily-Fee dan maar niks. Maarja jammer dan voor haar. Laatste tien minuten was ze dan wel weer heel braaf. Tweede keer met dubbele lijnen aan de longe. Dan gaat ze echt een beetje zoeken met haar neusje en vindt ze ontspanning.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:57

Ahhh lekker bezig met Joy! Heerlijk zo hoort moment!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:07

Ahhhhh zo tof!!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:35

Wat gaan jullie allemaal goed en snel!! Geen echte Lily-Fee update behalve dat ze lief is en heel enthousiast. Onze paddock grenst aan de buitenbak en ik roep Lily altijd bij de uitgang, soms komt ze aangedraafd som op haar dooie gemakje aangestapt en 1 keer kwam ze niet en bleek ze dikke koorts te hebben. Gisteren was ze zo enthousiast dat keihard bokkend in galop aan kwam rennen. Dat vond 1 stalgenootje niet zo leuk, want die was aan het inspappen in de buitenbak en is doordat mijn paard zo hard kwam aanrennen er afgevallen. Gelukkig alleen een beetje blauw, maar Lily-Fee was zo enthousiast dat het andere paard zich rot schrok. := Daar mag je niet op lachen, maar het was zo komisch...

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:56

Wat doen jullie het allemaal goed. Soms wel letterlijk met vallen en opstaan (hopelijk niks aan overgehouden) maar jullie verhalen zijn zo gaaf. Ik laat Lily-Fee professioneel zadelmak maken en doorrijden. Misschien geen pennydroom door het zelf te doen, maar als je iemand kent die het zo veel beter kan dan jij, dan is de keuze snel gemaakt. Kost wel wat, maar hopelijk gaan wij er heel veel aan hebben. Lily-Fee gaat daar drie maanden naartoe vanaf 1 juni. Best wel spannend dus, zie er tegenop en ik kijk er enorm naar uit. Haha lekker tegenstrijdig. We gaan het voor een deel samen doen, zodat ik er zelf uiteindelijk ook alles mee kan.

Gisteren lekker gelogeerd er gewassen. Lily-Fee houdt niet zo van water, maar ze was gisteren mega braaf dus heel trots.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:41

Elke keer als ik dit topic open zijn er weer nieuwe paardjes en zulke mooie verhalen. Ik zou het eigenlijk beter bij moeten houden. Maarja druk leven en te veel andere dingen om bij te houden.. Haha.

Wat komen er ook mooie foto’s voorbij en wat blijven de meeste nog steeds groeien. Het worden echt volwassen paarden om te zien.

Met Lily-Fee gaat het nog steeds heel goed. 1 juni wordt ze opgehaald om zadelmak gemaakt te worden. Ik vind het heel spannend, maar het paard lijkt het helemaal prima te vinden. Haha. Soms lijken ze er gewoon aan toe ofzo. Mijn hoefsmid zegt dat ook telkens. Begin nou maar, ze is er aan toe. Zegt hij dan.

Momenteel doen je redelijk veel longeerwerk met haar. Zo drie keer in de week. Vooral om lekker haar spieren te trainen als straks het zadel er op moet. Dat ze wat sterker is om te dragen. Dit doe ik aanwisselend met bijzetten en balkjes. Balkjes vindt Lily het leukste, wordt ze helemaal enthousiast van en dan heeft dat koppie ook wat meet te doen. Ben niet zo goed met foto’s maken, maar heb het geprobeerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding