Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Gimme_Joy

Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 16:07

Zo vaak wilde ik reageren in onderstaand topic:

[PP] Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Ik moest me inhouden... ^)

*\o/* *\o/* *\o/*
Het heeft even geduurd, maar 2018 loopt nu toch echt op z'n endje.

En wachten wordt beloond, mei 2019 staat op de planning als de maand dat het ├ęcht gaat gebeuren! Mijn allerliefste quartermeisje Haidas Magic Joy gaat onder het zadel!

Wie zit er nog meer op het puntje van zijn stoel de klok vooruit te kijken? Met andere woorden: wie gaat er beleren in 2019?

Afbeelding

Afbeelding

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 20:09

Leuk jongens! Ik ben benieuwd! :D

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 21:47

Tof Puppy1128! Ik heb tot nu toe ook alles zelf gedaan. Gaaf is dat he? Joy zal wel door iemand anders zadelmak gemaakt gaan worden denk ik. Maar ik breng haar niet weg. Wil er helemaal bij blijven.

Wat een knapperd Retjethorse!

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 19:50

Jeetje wat een enthousiasme! *\o/*

Ik weet nig niet precies hoe ik het ga doen. Zadelmak maken gebeurd denk ik door de trainster. Maar ik wil zoveel mogelijk zelf bij het hele proces zijn. Dus misschien zit ik er eerder op dan ik denk :+ . Maar zeker niet voor mei 2019.

Vandaag lekker gewandeld. Voor het eerst langs een drukke weg, industrieterrein met vlaggen en vrachtwagens (en een put, wat is dat een raar ding zeg... :+ )

Ze was zo braaf! Oversteken op een drukke weg is bestwel een dingetje (voor mij) want Joy gaf er niks om. Fijn paard!

Nu weer dinsdag heen, kort een beetje grondwerken en dan zaterdag les van Anick Worp. Waarschijnlijk een beetje trail oefenen.

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 10:55

Emita schreef:
Ohhhhh wat een leuk topic G_S! Helaas een jaar te vroeg voor mijn paard, maar ik ga wel volgen want ik ben benieuwd hoe het beleren met al jullie paardjes gaat :D

G_J :o leuk leuk! *\o/*

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 18:47

Ik wandel, longeer, grondwerk en oefen aan de hand. 3 keer per week, maar afgelopen week nog niets gedaan. Morgen of zondag weer even grondwerken. Vaak is dat 15 minuten. Ze heeft al een zadel op haat rug gehwd (om te passen, zonder singel) en een pad met dekensingel. Nog geen bit. Dat wil ik in januari een keertje gaan introduceren. Dan kunnen we ook met dubbele lijnen beginnen. Ook wil ik binnenkort longeren met een barebackpad.

Ze wordt rustig van werken. Ze is ontzettend leergierig en ik heb totaal niet het idee dat ik haar overvraag oid.

Ze wordt beleerd in mei 2019. Dan gaat ze daarna lekker het land op en gaan we in oktober verder oppakken. Ze is dan 3,5.

Is dat te jong? Tja... Ik denk als je je gezonde verstand gebruikt, je een heel eind komt. ;)

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 20:29

Hoppit schreef:
GaelleS schreef:
Lol Hoppit :')

Heb jij dat dan niet met jouw buffel :P Apple is mss net een 160 hoog of zo, dus op afstand zie je gewoon zo'n dikke shetlander met een Andreloncoupe. Staat ze naast je denk je echt 'holymoly maken ze daar singels voor?! 8)7 ' Lol en dat gecombineerd met een minikort ruggetje en knoertesnel op de plek kunnen draaien :') Heb mijn vriend er al op voorbereid dat ie best voor iets met een fork gaat, kan ie de knop vast houden in de hoop er op te blijven zitten :')

:') _O- _/-\o_

Just my thought... Joy gaat richting de 160... :oo

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 22:07

Cioccolato schreef:
Telt een paard dat dit jaar zadelmak is gemaakt maar meer niet om volgend jaar door gereden te worden ook? _O-

Tuurlijk! Beleren is een groot woord he :P

Leuk al die verschillende paarden en disciplines!

Vandaag lekker een stukje gewandeld met Joy. Heel erg braaf (zelfs een beetje praatjes al := ). Houten brug voor de derde keer is nog steeds geen probleem. Evenals voorbij razende auto's, motoren, fietsen en scooters. Gras is veeeel belangrijker!

Afbeelding

ja ik weet... hoe durf ik op pad te gaan met een ongepoetst paard... ;) Ik poets haar hooguit eens per week. Ze heeft het huidvet hard nodig aangezien ik vind dat ze prima zonder deken kan :D

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 20:59

Ik snap je punt Daphara, maar ik denk dat het erg afhankelijk is van het (type) paard.

Ik kijk erg naar hoe Joy zich ontwikkeld en ik pas de training daarop aan. Ze staat vaak te popelen om iets te doen en vindt "werken" (voor zover we dat doen) erg leuk. Ze wordt er rustig van. 3 te vroeg? Nee, maar geeft Joy dat aan krijgt ze de tijd. Voor verkeerde belasting van pezen ben ik niet bang. Reining wil ik zeker gaan doen, maar pas als ze 5 is.

Ik weet dat er een groot (deels terecht) vooroordeel rust op het beleren van quarters in de westernwereld. Ik deel deze mening. Maar als ik naar mijn eigen paard kijk, vind ik 3 niet te vroeg. Ze is sowieso ook niet een gemiddelde quarter :+

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 21:26

Joy is (helaas) heel snel volwassen geworden door twee kliniek opnames. Neemt niet weg dat ik haar nu nog steeds behandel als een "puppy". Al merkte ik bij de eerste keer langer grondwerken (in hand trail clinic op lokatie) dat ze een langere spanningsboog heeft dan ik had gedacht :D

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 22:15

sumic schreef:
Ik denk dat we allemaal weten en begrijpen dat een paard niet is uitgegroeid als het 3 jaar is. Bij stamboeken blijft het de gewoonste zaak van de wereld om 3 jarigen volop aan het werk te zetten. Denk oa. aan de verrichtingsonderzoeken voor hengsten. Gelukkig wordt het steeds normaler om later te beginnen. Wel is een 3 jarige makkelijker te overtuigen dan een 6 jarige denk ik. Dus een basis erin brengen en daarna weer de tijd geven om het te verwerken en jong te zijn vind ik best een goed idee.
Maar bij alles is het paardafhankelijk.. er kunnen lichamelijk en mentaal grote verschillen zijn. Ken je dier is het allerbelangrijkste.
Onze Mattie is nu lichamelijk helemaal nergens aan toe. Hij moet groeien en sterk worden. Over een half jaar kan hij er alweer heel anders bijstaan. Ik wil hem als eerste voor de wagen beleren. Lekker rechtuit en verkeersmak maken. Maar is hij hier nog niet klaar voor dan is het geen probleem om deze plannen nog een half jaar op te schuiven of verwachtingen bij te stellen.

Ik ben het daarin absoluut met je eens. Joy is een tank en zal niet veel problemen geven gokken wij, afgezien van dat ze onwijs sterk is. En nu (nog) niet weet dat ze zo sterk is. Ia natuurlijk geen excuus, maar zadelmak en dan een hele zomer het land op lijkt mij niet zo heel schadelijk. Overigens is nooit wetenschappelijk bewezen dat jong beginnen een negatieve invloed op pezen heeft. Nogmaals geen excuus ;)

Gaan we doen_kmbd! Gezellig! Ik heb alleen niet zelf de beschimking over een trailer :+

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 08:18

What my betreft is het: "Let's agree to disagree".

Ik vind vooral dat iedereen het zelf moet weten. :D

Maarre... wat is IBOP? (voor de westernruiters onder ons :o )

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 15:59

Isabel_k schreef:
@Linde, Merries zijn echt wel een beetje de duivels onder de paarden }> Ik vind ze fantastisch, maar het moet je wel een beetje liggen.

Nou ik moet behoorlijk wennen :+ Hiervoor altijd ruinen gereden en Joy is een ├ęchte merrie }> . Ik heb er mijn handen vol aan zeg maar... :')

Afbeelding

Maar kan ook echt wel heel erg om haar lachen gelukkig :D

En zeg nou zelf, hier kan je toch niet niet verliefd op worden?!

Afbeelding

Afbeelding

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 23:21

Even spammen! Zo trots op mijn guppie! <3 *\o/*

sorry voor de bagger kwaliteit... :roll:

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 21:14

Och Oly sterkte! Y;(

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 23:05

zivazoef schreef:
Leuk topic!
Volgend jaar ga ik mijn quarter ook inrijden. Tot dan zijn we af en toe bezig met grondwerk. Vooral geen haast ookal wil ik er soms zo graag op.

[ [url=m/2RZULh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk! Weer een quarter (begon me al een beetje allenig te voelen ^) ;) ) welke lijnen zitten erin?

Jeetje Oly dat is echt verschrikkelijk! Dat het dan zo moet aflopen... :n

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 08:17

SBravour schreef:
Ik zou een twee jarige lekker twee laten zijn. Pas vanaf 3,5 wat mee doen op de grond

Nee hoor. Dat hoeft helemaal niet. Je kan best al wel wat grondwerk doen met 2.

Maar geen haast hoor Ambre! Het is geen wedstrijd en je hebt alle tijd. Als ze nu 24/7 op het land staat zou ik haar nog lekker even laten staan!

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 09:14

Helaas geldt dat "zet maar weg tot ze vier zijn" niet voor elk paard. Mijn paard is in haar jonge leventje al meer in handen geweest dan me lief is. Maar ik vind dat er niks mis is met rustig aan dingen wennen. Zo lang je de sessies kort houdt en ook nog ruimte laat voor spelen en opgroeien.

Maar laten we niet weer verzanden in een discussie waar we toch niet uit gaan komen ;)

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 18:32

Spannend! Joy is ook begonnen met wisselen. Tandarts is hier 12 november weer geweest en komt in mei weer. Bitje moet vooral heel dun zijn omdat ze haar volwassen voortanden nog niet heeft.

Afbeelding

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 19:35

Afhankelijk van wat Joy aangeeft en wat de trainster wil. Maar heb een enkelgebroken D en O snaffle en een BA. Wil nog een dubbelgebroken kopen, maar ik wacht het even af

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 20:38

Zit er op zich prima uit. Maar ik heb er echt te weinig verstand van. Helaas hebben ze in de western weinig dubbelgebroken varianten. Maar ik koop net zo makkelijk een dressuur trensje natuurlijk :+

Joy is afgelopen keer al voor de derde keer bij de tandarts geweest... Helaas een noodzakwlijk goed. >;)

Zo Eefjah die kan lopen! :oo :wow: *\o/*

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 21:31

Haha dankje Eefjah! Ze is altijd al behoorlijk aan de maat geweest voor een quarter :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vorig jaar in november heeft ze verstoppingskoliek gehad waarvoor ze is geopereerd. Dat kwam door flinke haken aan haar kiezen (niet gebruikelijk op 1,5 jarige leeftijd) in de kliniek is toen de tandarts geweest. Een half jaar later (mei 2018) is ze weer geweest op advies van de kliniek. De tandarts op stal merkte op dat er een kies niet lekker doorkwam waardoor de andere kies teveel ruimte kreeg en er haken ontstonden. Gelukkig waren de laatste keer de haken vele malen minder en de kies doorgekomen. Tandarts was erg tevreden dus geen probleemgebit!

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 08:07

_O-

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 11:06

Leuk Granoek! Gaaf paard is Ben ook! En ik snap je ongeduld maar al te goed. Gelukkig heb ik zelf ook iets te rijden en kan ik me goed inhouden. Maar toch merk ik dat Joy het "werk" wat we doen al zo leuk vindt. Eergister ook weer even in de bak wat showmanship geoefend. Achtjes stappen en draven om 2 pionnen, halthouden, achterwaards en een turn om de achterhand. Aandraven en weer terug. Ze pikt het erg goed op en begint haar schouder al te verplaatsen als ik het stemcommando voor de turn geef. Superbraaf!

Merk ook zeker verschil met een jaar geleden. Ze kan zich veel beter concentreren en is rustiger. Alsnog duurt dat oefenen maar 15 minuten. Dan zijn we (ik ook!) Wel klaar :+

Zo moet het er dan uit komen te zien:

Edit: ik weet niet of ik dit ooit ga starten, maar in-hand trail denk ik wel. Vind dat ook superleuk!

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 11:20

Haha ja het is niet zo heel easy := was kapot na een half uurtje les... Joy maakte er natuurlijk niks van, dat is veel meer een atleet dan ik ooit zal worden :')

Haha Galopperen is niet zo handig met dit onderdeel... dan kan je je afvragen wie wie showt :+ _O-

~~~~Haidas Magic Joy~~~~