Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:21

In het vorige topic ging dat 80% van de tijd wel goed. Dus je kan het proberen.
Ik zat ook pas met ruim 5 jaar voor de eerste keer op mijn merrie. Nu met 5,5 heb ik mijn eerste 3 drafpasjes te pakken… Fantastisch zo lekker rustig.

Gisteren voor het eerste de zadelmaker erbij gehad. anderhalfuur zo ontzettend geduldig geweest! 2 potentiele zadels zaten er tussen. Nu krijg ik een leenzadel waar ik een maandje met losse beugels kan oefenen, ze heeft namelijk nog nooit een zadel opgehad :D
Heb ik pas na afloop verteld aan de zadelmaker, ik had er veel vertrouwen in, en wilde niet dat de zadelmaker haar anders ging aanpakken. Ze ze namelijk altijd fantastisch geduldig met ieder paard dus dat was al de juiste aanpak.

Als de losse beugels bevestigd zijn bij haar, gaan we de twee zadels op zit testen, welke van de twee het beste zijn voor mijn zit. Daarna gaat ze haar eerste, en haar eigen op maat gemaakte zadel krijgen. De productie van een maatzadel duurt wel 4 maanden, maar in die tijd krijg ik een leenzadel.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:22

Gimme_Joy schreef:
What my betreft is het: "Let's agree to disagree".

Ik vind vooral dat iedereen het zelf moet weten. :D

Maarre... wat is IBOP? (voor de westernruiters onder ons :o )

Een keuring voor jonge paarden waar ze met 3,5 al behoorlijk wat moeten laten zien aan de jury. Net zoiets als pavo cup ed. alleen is dat wel een wedstrijd.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:02

fransje23 schreef:
Wat voor zadel , merk, ga je kopen?

Ik mag van het voorjaar ook aan de zoektocht naar een passend zadel beginnen. Dressuurzadel van mijn vorige paard past in ieder geval niet...

De twee zadels die nu potentie hebben zijn beide dressuurvariant, van het merk Frank Baines en Sella!
Heb nog twee zadels liggen, spring en dressuur. Moet nog een huisje voor die twee gaan vinden..

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:08

Wat een lief zwartje hier boven. Die heeft nog wel wat tijd nodig om volwassen te worden alleen!

Leuke sportieve pony frummel

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 08:25

_kmbn schreef:
Welkom nieuwe mensen :)

Ik ben vandaag vreemd gegaan, en na super lange tijd weer gereden. Meteen 3,5 uur weg geweest.zal morgen wel spierpijn hebben..
[ [url=m/Qfpt6z.png]Afbeelding[/url] ]

Jacy hinnikte toen ik weg liep <3, toen ik terug kwam negeerde ze me. :roll:
Ze kwam toch even kijken, toen ze zag dat ik geen eten had kwam even de gespleten persoonlijkheid om de hoek kijken.. Heerlijk merries :D
[ [url=m/SRwWiG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Whahaha. Komt heel bekend voor, jaloerse merries ;)
Ik moest op gegeven moment trainingspaard opzeggen, vond het zielig worden.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:31

Myrth97 schreef:
Ik zal nog een zadel aan moeten schaffen. Moeder en dochter zijn zo anders in bouw, ik krijg dat zadel niet netjes op de rug van dochter.

Mijn moedermerrie is dus flink goed verpest door met een verkeerd zadel gereden te zijn (kapot zadel), dus nu ben ik extra huiverig. Hoe doen jullie dat? Gewoon tweedehandsje erop en wel of niet laten checken door zadelmaker? Ze veranderen nog zoveel....

Zelf ga ik de zadelmaker laten komen en kijken of ze jog iets voor me heeft, maar hoe vaak zou zij terug moeten komen?

Edit: heb wel veel ervaring met jonge paarden, maar altijd van anderen. Met die van jezelf wil je het toch extra goed doen

Ik heb ingereden zonder zadel/met barebackpad.
Zojuist van de week zadelmaakster erbij gehad, nu krijg ik een zadel om een maandje mee te oefenen om gewend te maken aan bungelende beugels, deze past goed maar heb ik natuurlijk nog niet opgezeten. daarna krijgt ze een op maat gemaakt zadel. Ze is nu 5.

SBravour

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:36

Oh hoe leuk. Helemaal gemist je gaat verhuizen! Spannend hoor

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:22

SweetVanille schreef:
nicky_rilana schreef:
Paar weken geleden is voor mijn andere paard de zadelmaker geweest, maar helaas paste het zadel van mijn rij paard niet heel goed op mijn jonkie. Ik had ook nog een spring zadel liggen en volgens hem paste dit zadel wel dus dat leg ik er nu gewoon op. Het andere is eigenlijk net iets te lang.

Vandaag heb ik hem even gelongeerd, en zelfs met de regen was hij braaf.

Ik kon het toch niet laten.
[ [url=m/kUaobA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is nu....2 jaar en 4 maanden......? -O-

.... {:)-:( :7

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:07

Ik zou een twee jarige lekker twee laten zijn. Pas vanaf 3,5 wat mee doen op de grond

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:58

Te stil? Daar heb ik nooit last van gehad. Hoe reageren ze op te stil?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:36

Ik zou daar ook mooi even aantal maanden niks mee doen. Eerst aansterken.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:56

Lily_Fee schreef:
Orchidee14 schreef:
Hier ben ik het wel mee eens. Helaas gebeurt dat veel te weinig waardoor het tegenover gestelde gebeurt. Paarden worden dan in een bepaalde houding gedwongen en drukken dan juist de rug weg. Het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten over het wel of niet gebruiken van bijzetteugels, maar het zelfde gebruik van buik en rugspieren leer je dus ook dmv rechtrichten, dus zonder hulpteugels. De basis is leren het hoofd laag te houden(ontspanning) en van daar uit de circkel steeds groter te maken. Ik heb een hekel aan weg stormende paarden en dat doet hij dus ook niet.Overigens longeer ik altijd met kaptoom, zowel mijn jonkie als voorheen mijn oude paard. Maar zo heeft ieder zijn eigen manier en zolang je het gewenste effect krijgt is dat prima toch?

Ik denk dat hier je eigen opleiding een grote rol in speelt. Ik ben niet geschoold in rechtrichten aan de hand. Wel meerdere cursussen in longeren gevolgd o.a. van Lammert Haanstra. Mijn geoefende oog van ontspannen gaan is dus beter met longeren dan aan de hand. Tevens kan ik dus met bijzet een paard ondersteunen en dus niet vastsnoeren. Verder ben ik er helemaal mee eens dat een paard zonder bijzet ook heel goed kan werken aan zijn rug- en buikspieren/ andere bespiering.

Een beetje als volgt. Een mens kan ook heel goed werken aan zijn buikspieren door bijv. In de sportschool in een apparaat te gaan zitten daarvoor. Het apparaat ondersteunt het lichaam waardoor de oefening makkelijker gaat, mist het apparaat goed staat afgesteld. A.k.a. Een bijzet. De trainer moet dan wel goed weten hoe het apparaat af te stellen, zodat de juiste spieren aanspannen en ontspannen. Anders kom je als een zielig hoopje eruit en doe je het nooit meer (regelmatig een reactie van een paard die verkeerd met een bijzet heeft gelopen)

Zelf kan je ook sit-ups doen voor buikspieren. Als je goed weet hoe je de rest van je lichaam moet houden dan krijg je daarvan geen klachten in je onderrug of nek. Weet de trainer dat niet, dan ben je aan het einde helemaal kapot, heb je last van je rug en nek en zijn je buikspieren nauwelijks getraind. A.k.a bijvoorbeeld rechtrichten aan de hand. De trainer is dus ontzettend belangrijk bij beide.

Bij allebei zitten dus voor- en nadelen aan. Het is je eigen ontwikkeling wat het 1 beter dan de ander maakt denk ik. Als trainer moet je je vooral bewust zijn in wat je doet en vraagt en goed kijken naar je paard. Je moet aan het paardenlichaam kunnen zien wanneer het compenseert, aanspant of ontspant. Kan je dat niet, dan niet met bijzet gaan werken, maar ook rechtrichten aan de hand lijkt mij dan niet heel verstandig. Bij een bijzet maak je sneller schade als je het verkeerd doet, bij rechtrichten aan de hand misschien minder snel, maar ik vind de progressie ook minder snel gaan omdat je weinig traint in draaf en eigenlijk niet traint in galop. (Of in ieder geval de mensen bij ons op stal, zie ik dat nooit doen)

Draf en galop zijn dan ook totaal onbelangrijk bij een goede training in stap. Stap kan volstaan als complete training, mits juist uitgevoerd.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 07:43

Ik heb een leenzadel, misschien voor jullie ook een idee? Ik ben ook begonnen met een barebackpd en eigenlijk zonder zadel omdat haar bbp schoof.
Nu, Een maandje huren om te laten wennen aan losse beugels en mij op een zadel ipv blote rug :) Als dat bevestigd is krijgt ze haar eigen op maat gemaakte zadel met eventueele ruimte om de boom wat aan te passen
Dit is een Barclay, ligt heel fijn op mijn merrie met uitermate lastige rug. Lang doorlopende normale schoft, met een ver achterliggende schouder, korte rug, en een ver naar achter liggende singelgroeve.Afbeelding
Afbeelding

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:45

Oef wat een prachtige kleur heeft je vos. Die wil ik er wel bij hoor.
Wings_love schreef:
Kittydylan, begrijpelijk hoor! En ach, zo'n veulen is ook wel weer heel erg leuk :)

Wat heerlijk die verhalen over wat iedereen wilde.. Wij hadden het ook. Absoluut geen merrie en al helemaal geen vos... Dus kwamen we thuis met een vosmerrie. Toen een veulen erbij gefokt. We hoopten op een zwarte hengst, iets groter dan moeders. Zie hier onze grote zwarte hengst in de opfok..
[ [url=m/4Tb07g.jpg]Afbeelding[/url] ]
Juist.. Kleine vosmerrie :o
Maar gelukkig heeft ze een fantastisch karakter en eerlijk is eerlijk.. Ik wil nu eigenlijk alleen nog maar vosmerries :) dus je zult zien dat een volgend paard vooral geen vos merrie is.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:44

Wie weet doet het buitenstaan komende tijd ook wonderen en wordt ze weer rustiger :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:01

Afbeelding
Hier ook een snebje maar komt alleen tot uitting in de winter ;)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:14

Ik kocht die van mij ook met een zwarte neus, keek toch even gek op de eerste winter dat erineens een snebje bij zat :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:34

Dunkeedoo schreef:
[ [url=m/Dz0X5R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik houd van veel wit, maar heb heel lang moeten zoeken naar de witte haren :'). 5 rechts op het voorhoofd (de rest is de zon, of gedroogde melk haha) en een paar witte snorharen :+
In de winter is dit niet een te zien....

Dat snebje is wel super schattig hoor gimme-joy :j
Granoek die zwarte stippen zijn echt geniaal haha
Sbravoer wat een bijzondere bles heeft die van jou zeg!
Nicky-rilana dan is toch wel de perfecte bles hoor <3

Mijn hemel, wat een toetje. Zo leuk koppie.

Thanks! Leuk is ie he. Ben er ook wel content mee ;)
Sommige zien er een paardenhoofd in. Links het hoofd en rechts de hals. Best creatief.
hier zie je mooi dat ze hem in de zomer niet heeft, het snebje.
Toverbal!

Afbeelding

Afbeelding

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:15

Wauwww... dat kleurt echt prachtig bij je merrie :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:21

Als je je paard gewoon niet een half uur rondjes laat rennen voor je erop gaat, maakt het niet uit of die conditie heeft of niet. Dan is het het eerlijkst naar je dier. Kan hij reageren zoals hij wil.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:05

Succes de 19e! :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 08:31

Komt vanzelf goed, gewoon lekker veel doen en dan worden ze vanzelf makkelijker. En af en toe inderdaad wat laten doen door een ander. Mijn merrie ging in de staak als iemand anders haar mee wilde nemen, dan bleef ze bij mij in de ankers staan. Iedere les neemt mijn instructrice haar even een rondje mee, gewoon aan de hand. Ze wordt nu ook hanteerbaar voor anderen :) En dat ze zich het meest op hun gemak voelen bij jou, is geen probleem, dat mag.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:35

Hier nooit gelongeerd van te voren. Gewoon koud er op.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 07:40

Schijnt vanaf maandag mooi te worden :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:29

Wij hebben gewoon doorgewerkt hier! Af en toe dagje vrij. Wind vind ik eigenlijk alleen stom omdat ze er tegenin gaan hangen maar regen gaan we gewoon doorheen.