Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:35

Jaaaa leuk!! Ik meld mij :D. Ook ik heb op mijn handen moeten zitten om niet in het 2018 topic te reageren.

Mijn Haflinger heet Hilana van de Edelweiss. Ze wordt eind maart 4 jaar. Ik ga écht beginnen met beleren wanneer de winter voorbij is. Ondertussen doe ik al veel loswerken en grondwerk met haar. We doen ongeveer om de dag / om de twee dagen iets, afhankelijk van het weer. Ik ben nu 2x met haar naar het bos geweest en ga binnekort naar het strand.

Hilana is echt een engeltje. 17 december is ze 1 jaar bij mij. Waar ze eerst heel snel schrok van mij, kan ik nu alles met haar doen.

Dit is dr:
Afbeelding

Afbeelding

♡Hilana van de Edelweiss
Onze avonturen volgen? www.instagram.com/hilanaedelweiss

Remark

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:47

GaelleS, dat kan ik mij voorstellen. Ik voel mij ook echt bevoorrecht dat ik zo dichtbij het strand woon.

Dat is fijn Seven. Hoe krijg je haar dan terug? Zadelmak of al licht aangereden?

Heerlijk dat dat zo kan Barbet! Ik denk ook dat als er vertrouwen is, dat het beleren een stuk rustiger verloopt.

AM_horses, gewaagd om met twee paarden voor het eerst naar buiten te gaan. Altijd fijn als zo’n eerste keer goed verloopt.

Wat een leukerd Jila, welk ras is het?

Prachtige foto xpattustagor! Wat lekker dat jouw paard helemaal heeft kunnen uitgroeien.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:45

@seven, ahaa oke! Wat is ibop als ik vragen mag?

Gimme_joy, dat ze willen eten is voor mij altijd een goed teken, dan valt de stres wel mee +:)+

Wat een heerlijk koppie heeft jouw welsh Happinez!

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:20

Welkom KittyDylan!

Isabel_k wat stoer dat je het alsnog gaat proberen!

@seven, ahaa oke, interessant. Hoe testen ze dan hoe makkelijk een paard zich laat bewerken.

Wat een leukerd Bentee. Odin vindt het vast niet erg om nog even lekker niks te doen.

Retjethorse hahahaha _O-

Welkom Sumic, leuk paard heb je, echt een ukkie nog zo te zien.

Ik heb er ook bewust voor gekozen om te wachten met beleren tot Hilana 4 is. Voornamelijk omdat ik meerdere keren gelezen heb dat het lichaam van een paard pas later is uitgegroeid dan ik eerst dacht. Daarnaast vind ik het fijn dat ik de tijd die ik heb voordat ze 4 is kan gebruiken om een band op te bouwen. Hopelijk geeft dat ook een betere basis om dadelijk te starten. Iedereen is natuurlijk vrij om het zelf te bepalen voor zijn of haar paard en ik veroordeel mensen die er anders over denken ook niet. Er zijn genoeg mensen die nog langer wachter. Voor dag geduld heb ik respect. Ik denk persoonlijk dat omdat het in de professionele paardensport gebruikelijk is al vroeg te beginnen, het door veel mensen als normaal gezien en men de argumenten tegen niet vinden opwegen tegen de voordelen. Wellicht zijn mensen niet op de hoogte van de nadelen of geloofd men het niet. Wie weet klopt de informatie die ik tot nu toe gelezen heb wel helemaal niet, dat zou ook nog kunnen.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 08:58

Wat leuk joh, welkom!

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:06

SBravour schreef:
Ik heb ingereden zonder zadel/met barebackpad.
Zojuist van de week zadelmaakster erbij gehad, nu krijg ik een zadel om een maandje mee te oefenen om gewend te maken aan bungelende beugels, deze past goed maar heb ik natuurlijk nog niet opgezeten. daarna krijgt ze een op maat gemaakt zadel. Ze is nu 5.

Wat slim! Ik zit ook te dubben wat ik qua zadels ga doen. Voor het wennen kan ik het zadel van een stalgenootje lenen, echter voor het beleren past het zadel niet goed genoeg. Deze zomer heb ik voor mijn verjaardag een hele mooie barebackpad gehad. Misschien dat ik inderdaad eerst wat spieren ga opbouwen alvorens ik een zadelmaker laat komen. Moet eerlijk zeggen dat ik sowieso niet sta te springen om een zadel te kopen. Je hoort zo veel verhalen van zadels die achteraf toch niet bleken te passen. Zou mij eeuwig schuldig voelen als mij dat overkomt.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:59

Wat erg Oly, sterkte!

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:10

Ik ga mijn paard bitloos beleren. Mocht ik toch overstappen op bit, dan ga ik voor een dun trust bit kijken, ongebogen en met tonguitsparing.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:29

Prachtige welsh cob orchidee!

Gaaf trouwens zo’n mega quarter. Aansprekend koppie ook. Wat ik me nou al een tijd afvraag. Quarters zijn bijna altijd overbouwd. Lopen ze dan ook altijd op de voorhand? Is dst niet super slecht voor het lichaam?

Ik ben vandaag op pad geweest met Hilana. Zo kan ze langzaam wennen buiten, zodat we snel ook buiten kunnen rijden wanneer ze beleerd is. Samen met een ander paard of alleen in het bos is hilana super stoer. Vandaag alleen (wel samen mey mijn vriend) op straat vond ze toch wel spannend. We blijven oefenen..

Afbeelding

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:29

fransje23 schreef:
Duplo schreef:
Lekker buiten wandelen, alleen je tekst op de foto is wel erg fout :Y)

Viel mij ook op :o
Denk dat er horse moet staan ipv whores?
Of ben je een hoerenfluisteraar?
;)

Lekker blijven oefenen met wandelen, oefening baart kunst :)

Hahahaha ja dat is mijn vriend die denkt grappig te zijn :') Ik kan er wel om lachen

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:29

Gimme_Joy schreef:
Oh wie heet er nog meer Joy? Dat heb ik even gemist geloof ik! :+

Vaak zien ze er overbouwt uit, maar door de ver ontwikkelde spieren in de achterhand lijkt het alleen maar zo. Quarters worden wel meer op hun voorhand gereden (door de lage halshouding), dus daar moet je voor waken.

Ahaa oke!

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:25

Weet iemand toevallig een instructeur of instructrice die veel ervaring heeft met het paardvriendelijk beleren van paarden? Omgeving Haarlem. Ik wil het graag zelf doen, maar wel met hulp.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:11

Bedankt!

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:31

Oke oke, ik doe ook mee.

Hilana was gister precies 1 jaar van mij. Echter heb ik wel veulenfoto’s <3 Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:37

Wat goed dat je daar ook ondersteuning bij hebt gezocht Hoppit. Longeren wordt vaak onderschat.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:56

goldenarrow schreef:
Leuk paard Aurelia!

Wij fokken showarabieren, dus echt paarden die eigenlijk alleen maar gekocht worden om naar te kijken :+ Hoeven verder ook alleen maar mooi te zijn en eventueel showtraining gehad te hebben. En die worden voor abnormale prijzen verkocht (als je het zou vergelijken met een KWPN'er bijvoorbeeld). Nu vind ik dat elk paard ook een gebruikspaard moet zijn, dus vandaar dat er hier ook een paar aan moeten geloven. Maar in eerste instantie zijn ze hier voor de fok en verkoop, al onze paarden zijn dan ook te koop. Maar dat houdt me niet tegen om met ze aan het werk te gaan. Uiteindelijk is er altijd wel ergens een markt voor natuurlijk. Ik moet ook wel zeggen dat ik het heerlijke paarden vind, als je eenmaal hun vertrouwen gewonnen hebt gaan ze voor je door het vuur (al heb ik ook weleens een uur in de paddock gestaan om een paard te pakken te krijgen :+ Inmiddels komt ze gelukkig naar me toe).

Iemand vroeg nog een foto van die 5-jarige merrie. Ik heb niet echt charmante foto's, maar wel filmpjes. Heb alleen nog geen tijd gehad om die te uploaden, dus die houden jullie nog van me te goed. Heb wel nog een foto van die hengst die we in het voorjaar gaan beleren <3
[ [url=m/z8Wm91.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ongelovelijk zeg, dat ze voornamelijk worden gekocht om naar te kijken. Is het vooroordeel dat arabieren erg gevoelig en druk zijn nou waar?

Hoppit schreef:
Haha wij vandaag ook met krukje gespeeld :D Wou inparkeren bij de mijne eens op commando zetten, dus dan ga je met groentje ook spelen natuurlijk :)
[ [url=m/hlg3xw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lNJLUs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha wat grappig! Hoe leer je je paard dat nou aan dan? :?

Hilana, mijn ouders en ik zijn tweede kerstdag naar het strand geweest. Was de eerste keer, dus ik was erg benieuwd hoe ze zou reageren. Ze heeft zich voorbeeldig gedragen! Werd tussen de strandtenten wel een beetje druk, maar dat snap ik best.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:02

Leuk om te lezen, het is dus vooral de opvoeding die het verschil maakt. Denk dat dat bij alle paarden wel zo is. Mijn haflinger is lekker nuchter maar ook méga eigenwijs, dus als ik die niet goed opvoed wordt het ook een etter.

Grappig hoppit, ga ik ook eens proberen! Best handig om in de voorbereiding daar al mee te oefenen.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:56

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Vandaag heb ik voor het eerst gehangen. Dat ging best goed! Mocht iemand nog tips hebben voor deze stap, dan houdt ik mij aanbevolen.
Afbeelding
Afbeelding

Om nog even op de zadeldiscussie in te haken. Ik heb er na heel lang wikken en wegen voor gekozen om het ruitermak maken met barebackpad te doen. Ik wil tzt naar de country mill gaan voor een zadel. Dan wil ik wel ook proef kunnen rijden, dus vandaar nu eerst even zonder zadel.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:51

Sjeetje jullie gaan als de brandweer!

De keuze om niet te hangen kan ik wel begrijpen. Is toch onhandiger dan ik had verwacht. De tip die ik van een vriendin kreeg (die als baan paarden inreed) was vooral binnen stelling te houden bij het opstappen zodat een paard niet ineens een been ziet zwaaien in zijn ooghoek.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 21:29

Hahahah wat een lenig paard heb jij Isabel_k :=

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:01

Retjethorse, ik zou zelf eerst weer een stuk gaan wandelen aan de hand, zonder fiets. Eens kijken hoe hij/zij daar nu op reageert.

Als dat goed gaat zou ik op het erf fietsen met je paard ernaast. Als dat goed gaat weer op straat proberen

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:07

Sjeetje, die is lekker aan het showen!

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:29

@paint_girl, hahaha vakantiegeld uitgeven aan een zadel is ook precies wat mijn plan is! Was even lichtelijk in paniek toen mijn geld op was na mijn verhuizing in april. Toen ging er ineens een lampje branden :)* vakantiegeld!! *\o/*

Ik heb mijn haf het liefst ook hele dagen op de wei. Vorig jaar lukte dat niet, maar toen deed ze ook nog niet zo veel. Hopelijk dit jaar wel nu wij aan het werk gaan samen.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:46

Hahaha nou top Paint_girl! Heb je tenminste voldoende keuze.

Wat zijn jullie van plan maximaal aan je eerste zadel uit te geven? En gaan jullie voor een nieuwe of tweedehands?

Ik ga naar de countrymill voor een tweedehands. Budget ben ik nog niet over uit.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:11

Grappig om te zien dat iedereen het anders aanpakt qua zadels.

Ikzelf had max 1000 euro in mijn hoofd. Moet de prijs kwaliteit wel in orde zijn uiteraard. Zou leuk zijn als het voor 500 euro lukt. Aller belangrijkste is natuurlijk dat het goed past.

Nicky_rilana ben je niet bang dat je snel weer een ander zadel moet kopen en dat je veel geld verliest op je nieuwe zadel? Dat is de reden dat ik toch voor een goeie tweedehands kies voor deze beginperiode.

Retjet, ik ga jou freemax ook eens opsnorren. Blijft toch wel interessant die flexibele zadels.

♡Hilana van de Edelweiss