Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:14

Ik kom ook meedoen, met mijn 5 jarige Shire (nu nog hengst) Duke.
Duke is een jaar terug zadelmak gemaakt en betuigd, heeft wat bandjes gesleept, maar nog niet voor de kar gestaan. Daarna is er een jaar weinig met hem gedaan en in de nazomer is hij weer eens opgepakt voor de verkoop. Zo heb ik hem gekocht... hij is dus al zadelmak, maar zeker nog niet doorgereden. Hij mist een stuur, mist balans, mist bespiering en heeft totaal ontspanning onder het zadel.

Nu hij van mij is heb ik geen haast om hem weer te rijden, we werken veel op de grond, longeren met dubbele lijnen, veel balkjes werk, leiderschap bevestigen. Begin volgende maand zouden we onze eerste rijles hebben, maar ik heb besloten hem toch te castreren, dus nu is de eerste rijles verplaatst naar begin volgend jaar. Omdat het 16 jaar geleden is dat ik een paard ingereden/ doorgereden heb, wil ik dat nu alleen onder begeleiding doen.

Vandaag grondwerkles gehad... hij is zo knap he!

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:31

Ik lees veel 3 jarigen die beleerd gaan worden, vinden jullie dat niet erg vroeg?
Ik vind mijn hengst van 5 jaar nog zo’n puppy. Hij is dan met ruim 4 al zadelmak gemaakt, maar hij heeft alle tijd gehad om het te verwerken en is dus nog niet doorgereden. Daar gaan we in het nieuwe jaar pas mee beginnen.

Nu nog lekker veel grondwerk, we volgen de freestyle training van een instructeur van de Emiel Voets Academy en ik werk regelmatig met hem los of aan de dubbele lijnen.

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:51

Bentee schreef:
Ben benieuwd hoe het iedereen af gaat komende periode!
@Sumic, wat een leukerd heb jij zeg! Inderdaad nog wel heel ielig :j

@Daphara, Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij met zijn paard doet, maar persoonlijk vindt ik 3 jaar wel vroeg om mee te beginnen. Mijn fjord heb ik dus op 4 jarige leeftijd zadelmak gemaakt (lees laten wennen aan zadel/hoofdstel en 2/3 keer opgezeten en beetjes gestapt en gedraafd :') ) en dat vind ik al vroeg zat. Daarom vindt ik het fijn dat hij nog ff kan blijven staan en nu lekker met grondwerk bezig te zijn/veel wandelen :D In het nieuwe jaar oppakken met in/doorrijden hij is dan (bijna) 5 jaar.
Leuk dat je aan lange lijnen werkt btw! Dat wil ik binnenkort ook op gaan pakken met Odin.

Is ook geen waardeoordeel van mij, mijn vraag is oprecht of ze dat niet vroeg vinden, omdat ik mijn 5 jarige nog zo als puppy zie en merk dat hij nog steeds tijd nodig heeft om nieuwe dingen te verwerken.
Hij is zo leergierig, dat soms zijn koppie even helemaal helemaal vol zit (ja, zelfs een enorm Shire hoofd kan ruimte tekort hebben ;) ) ik had ook bedacht dat ik mijn Shire jaarling Pleun al met (nog net geen) 4 jaar zadelmak zou laten maken en wat doorrijden, nu ik Duke heb twijfel ik of ze er op die leeftijd al wel klaar voor zal zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:06

oly schreef:
wat een mooi paardjes komen hier toch voorbij
ik ga me afmelden in het topic mijn allerliefste merrie is woensdag geheel onverwacht naar de eeuwige groene weides gegaan veel geluk en plezier met jullie jonge paardjes

Heel veel sterkte gewenst, hoe komt het op zo’n jonge leeftijd?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:24

KittyDylan schreef:
Met welke bitten beginnen jullie je paard aan het werk te zetten?
Ik heb er nu een bustrens in liggen maar pony trekt heel erg haar mond open. 2 verschillende maten, een enkel en een dubbel gebroken. Geen verschil.. alsof ze voor het eerst iets in haar mond heeft (kent toch al ruim een jaar wekelijks het bit).

Voor het longeren.

Ik heb een Trust Inno Sense flexibel soft watertrens gekocht voor Duke.
Het is een super flexibel kunststof bit (geen rubber, dus wordt in de mond niet stroef), die gelukkig nog net in maat 14,5 te krijgen was.

Afbeelding

Hij is zadelmak gemaakt met een vrij dun enkel gebroken watertrensje, die inmiddels al te klein was toen ik hem kocht (inclusief spullen). Eerst een dubbelgebroken bit gekocht op de juiste maat, maar daar was hij ook niet lekker mee te sturen met de dubbele lijnen. De Trust was, vanaf de eerste minuut, precies wat hij nodig had, hij was meteen heerlijk te sturen met de dubbele lijnen, knabbelt nu lekker op het bit en laat meer ontspanning zien.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:30

Die van mij staat nu op de kliniek, hij wordt morgenochtend gecastreeerd (bedekte castratie, dus onder volledige narcose) ik vind het echt super spannend!

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:57

nicky_rilana schreef:
Daphara schreef:
Die van mij staat nu op de kliniek, hij wordt morgenochtend gecastreeerd (bedekte castratie, dus onder volledige narcose) ik vind het echt super spannend!

[ [url=m/y9zSMA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/i3rjH7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Succes, gaat vast goed komen.
mag ik vragen waarom je hem onder volledige narcose laat gaan? Puur uit interesse?

Hij is al ruim 5 jaar met hele grote en goed ontwikkelde ballen, op deze leeftijd zijn de risico’s (ontsteking door de open verbinding met de buikholte of de darm die door het scrotum naar buiten komt) van een staande castratie een stuk groter dan die van een bedekte castratie onder narcose. Plus dat ik hem op deze manier voor 1,6% van het verzekerde bedrag kon laten verzekeren voor 30 dagen voor alle complicaties ter gevolgd van de operatie met de dood tot gevolg of waardoor het paard blijvend ongeschikt kan zijn voor doel gebruik. Wel een prettig idee! Het wordt via de kliniek geregeld, hij werd daar vanmorgen (nadat hij van de reis was bijgekomen) meteen medisch gekeurd voor de verzekering. Ik geef het te verzekerende bedrag aan en zij regelen alles.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:41

Ik vind het juist fijn om alleen met de dubbele lijnen (na het loswerken) door het bit aan de singel terug te clipen, dan heb je “bijzet”, maar je controleert wel continu de “druk” die je geeft en dwingt niets af, gewoon vragen en kijken wat het paard dan aanbied, net als met een teugel als je er op zit. Bij ontspanning kun je meteen belonen door zelf ook te ontspannen in je hand. Maakt het paard zich sterk, dan kun je weer wat lengte en ontspanning vragen. Een vaste bijzet tijdens het longeren heb ik geprobeerd en na 5 minuten aan de kant gegooid, ondingen zijn het IMO!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:13

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:09

karin1994 schreef:
Is het herstellen na de castratie helemaal goed gegaan daphara?

Ja, het herstel gaat super, vandaag 5 dagen geleden dat hij geopereerd is, zijn balzak is al mooi aan het krimpen en de wondjes zien er rustig uit. Vanaf dinsdag mag hij weer aan het werk en over een week zou hij weer mogen springen.

Na 2 dagen:
Afbeelding

Na 5 dagen:
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:18

Barbet, mijn Shire is ook al in de nazomer van 2017 zadelmak gemaakt, maar niet doorgereden. Deze nazomer hebben ze hem weer opgepakt onder het zadel, maar toen ik hem ging proefrijden zat er nog niet echt een stuur op. Dus ik klets hier ook gewoon mee!

Hij is nu 8,5 weken van mij en ik heb alleen met de zadelmaker erbij er heel even opgezeten sinds hij van mij is, voor de rest hebben we alleen grondwerk gedaan.
Begin volgend jaar ga ik starten onder begeleiding met rijden (hij is een week terug gecastreerd, dus heeft nu nog even extra vakantie van het rijden) ik heb er nu al zin in!

Daphara

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:13

Misschien een ander topic openen over die mustang?
Heeft weinig te maken met onze paarden en de reden voor dit topic IMO.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:06

*\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Ik kon 2018 niet afsluiten zonder eerst echt op Duke gereden te hebben.
Hij was super braaf! Ik ben zo blij met hem <3

Ik ga nog even op mijn roze wolk zitten hoor!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:03

Vanwege een blessure (in zijn lies) mag Duke niet op de volte, dus grondwerken wordt lastig. Opdracht van de DA is vooral rechtuit te draven en hoewel ik dol ben op werken met dubbele lijnen, heb ik niet de conditie om een half uur achter hem aan te rennen, dus de enige mogelijkheid is rijden.

Oké hij gaat als een plank door de bochten en schiet vooruit als ik mijn been aan leg, gooit zijn hoofd omhoog als hij geen zin meer heeft, kan zich erg sterk maken... maar hij laat merken dat hij leer gierig is, wil werken en te vertrouwen is.

Ik moet zeggen, het gaat best goed! Rekening mee houdend dat hij alles erg spannend vind en heel voorwaarts is bij de minste druk, doet hij het toch maar allemaal even. Als hij schrikt, dan staat hij stil, wat echt een uitkomst is, want dan hoef ik hem er alleen door het spannende moment te krijgen, wat tot nog toe prima lukt.
Gisteren uitgestapt op de parkeerplaats en daarna een stuk zandpad op en neer gereden met hem. Hij vond dat zandpad heel spannend, maar hij deed het toch maar even, ondertussen luid hinneken naar de vriendjes die hij niet meer kon zien of ruiken. Hij voelde als een bom op punt van ontploffen onder mij, maar kwam elke keer terug op mijn stem. Ik was super trots op mijn puppy!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:59

Retjethorse *\o/* *\o/* *\o/*

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:26

Gimme Joy, ze ziet er inderdaad uit als een hele grote quater!

Rivano, die palomino is zooooooooo mooi!

Deempjexxx, ik vind het een prachtige bruine kleur! Mijn Aarling Shire is ook zo donker dat men denkt dat ze zwart is in de winter. <3

Afgelopen zondag heb ik trouwens een mini buitenrit op Duke gedaan. Stalgenoot was mee op de fiets. Hij is goed verkeersmak, maar vond het vooral spannend om weg te zijn bij zijn vriendjes.

Afbeelding

Ik kwam er wel achter dat ik op een buitenrit nog te weinig te zeggen heb, in de bak kun je toch gebruik maken van de hoeken en bakrand om tempo te wisselen en in elke hoek heb je een soort van reset als hij zich sterk maakt. Buiten had ik dat niet, maar hij plakte erg aan de fiets van mijn stalgenoot en al met al ging het super.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 18:55

Retjethorse schreef:
Daphara: Duke is echt een machtig dier om te zien! Veel oefenen op buitenrit en dat komt wel goed! :D

Ik heb vandaag een rondje gestapt met Aliaa! *\o/* Aangezien een zadelpasconsult er wat sneller zal zijn dan verwacht (mogelijks al begin februari) en ik dan graag een rondje zou kunnen stappen in het zadel, is er nog wat werk aan de winkel. Het doel is vooral om haar te laten wennen aan een ruiter, zodat ze zich daarbij ontspannen voelt. En dat midden in mijn examens... :') Al is het wel een prima pauze tussen het studeren.
Aliaa was, ondanks dat ze wat frisjes stond, heel erg braaf! Opstappen was geen enkel probleem, stappen vond ze wat raar, ze was een beetje onzeker, maar heeft dit super gedaan! :)) Mijn moeder was erbij om haar te begeleiden. Trots op mijn knollie! <3
[ [url=m/krgUcD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauw! Dat ziet er al lekker relaxed uit!

En ik moet inderdaad vaker met Duke naar buiten, want hij moet van de DA vooral rechtuit draven, het zandpad waar de foto is genomen is een kilometer lang en dus ideaal voor lange stukken draven, je moet alleen een stukje over de weg om er te komen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:09

Retjethorse schreef:
Ik heb geen spanning opgemerkt, dus dat is geweldig. :D
Het is niet echt ideaal weer om veel met de paarden naar buiten te gaan hier... Al valt het bij jou met de sneeuw wel mee zo te zien? Hier in het dorp liggen sommige banen echt nog vol, want zout strooien doen ze hier amper. :') Eenmaal Aliaa wat meer beleerd is onder het zadel, ben ik ook van plan om meer met haar rechtuit te gaan stappen het komende jaar! Het enige nadeel is dat je altijd iemand mee moet hebben, alleen durf ik nog niet goed met haar. :P Aan de hand wel, maar niet als ik erop ga zitten. xD

De foto is zondag genomen. Ik ben meteen na de rit van zondag vertrokken naar Italië en nu echt net thuis.
Heb mega dikke benen van de lange dagen zitten (vergaderen), rondlopen op hoge hakken en de auto-vlieg-autoreis.
Italië he, daar wordt je als vrouw geacht wel presentabel erbij te lopen en daar horen hoge hakken bij. Dus ik heb alle sneeuw in NL gemist en ben nu allang blij dat ik met mijn benen omhoog op mijn heerlijke bank kan zitten. Je weet pas dat je een fatsoenlijke bank mist als je een week in een hotel en vergaderzalen hebt geleefd. Oh en restaurants, want eten is een religie op zich in Italië.

Nadeel is inderdaad dat je in het begin nog niet alleen naar buiten kunt, maar ik hoop dat hij snel genoeg went aan dat stukje buiten, zodat het over een paar weken wel lukt. Hij mag nog 5 weken niet op de volte of aan de longe, dus ik heb weinig keuze.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:34

Nog te vroeg in 2019 voor rij filmpjes? Nee toch?

Zoals jullie misschien weten heb ik Duke zadelmak, maar niet doorgereden gekocht in oktober en ben ik er, na veel grondwerk, pas eind december voor het eerst opgeklommen. Daarna bleek hij een blessure in zijn lies te hebben, waardoor volte/longeerwerk even uitgesloten was. Hij moest vooral rechtuit draven van de DA en dat hebben we dan ook voorzichtig een enkele keer opgepakt onder het zadel.
De afgelopen week zat ik in het buitenland en had hij een weekje vrij, zaterdag na terugkomst meteen weer opgepakt, de zwelling in zijn lies was flink geslonken, dus ook voor het eerst wat op de volte gereden. Hij is nu een lekkere plank, dus we zullen rustig aan de lange lijnen weer wat moeten oppakken met ontspanning en iets buiging.

Oké, spannend momentje, dat ik dit op Bokt ga zetten...

Maar mijn oppaskind had wat filmpjes gemaakt van mij op Duke afgelopen weekend en ik zie meteen 200 verbeterpunten voor mezelf, dus vind het toch wel leuk om te delen. We zijn pas net begonnen met rijden en wat vooral nog regelmatig wat mist is balans, ook gaat Duke nog duidelijk als een plank de bocht door, maar vanwege zijn blessure in de lies lag de focus voornamelijk op de tempo controle.

PS ik heb op het filmpje echt een mega zwemband van het reizen. Ik was echt net terug van een week conferentie in het buitenland, veel zitten, weinig bewegen en anders/onregelmatig/laat eten... mega verstopt na 2 dagen, maar gelukkig inmiddels al (letterlijk) weer 3 kg lichter en een boel “lucht”/gas kwijt. :o

Dus geef vooral je mening, maar blijf een beetje aardig voor mijn tere zieltje :+

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:20

CubaLibre, Gentle is echt een plaat! Ik ben dol op hoog witte benen!
Spannend die castratie en het verwijderen van de fragmenten, gebeurt dat onder volledige narcose? Dan is 3 dagen opname inderdaad standaard, was bij de mijne ook!

MirandaFuego, wat gaaf dat Malik zijn eigen voerbak haalt! Mooi schimmeltje hoor, hij was als Veulen wel echt uber cute!

Sumic, het zadel staat Mattie prima! Fijn dat het goed ging.

Retjethorse, Gaaf hoofdstel!! <3 <3 <3

Orchidee14 schreef:
Leuk Daphara! Ik ben nog niet verder gekomen dan wat rondjes stappen. Draf vindt hij nog te spannend.

Toch ook al goed? Niet elk paard is hetzelfde en mijn Duke heeft een jaar vakantie gehad nadat hij zadelmak gemaakt is, dus die heeft veel meer tijd gehad om het allemaal te verwerken.

Avalanche81 schreef:
Keurig Daphara! Iets meer je buitenteugel eraan houden in de bocht, binnenhand mag iets losser :) vind het netjes, hij is goed actief :) Het helpt soms om iets meer gewicht op je binnenbeugel te zetten in de bocht, daarmee nodig je hem een beetje uit tot lengtebuiging.

:D ik was het bord “PAS OP: ZWENKT UIT” vergeten op zijn achterwerk te plakken! :D
Dit waren weer ons eerste voltes sinds zijn blessure. Vanavond ook weer les gehad en linksom gaat stelling en buiging al beter. Rechtsom is hij nog steeds een plank en lukt het beste om linksom wat contrastelling naar rechts te vragen. Bleef wel moeilijk en hij schudde ook bijna elke keer zijn hoofd wat als ik stelling naar rechts vroeg.
Linksom wel af kunnen sluiten met een mooie lengtebuiging over de rug. Hij begon opeens dragend te lopen.

Retjethorse schreef:
Daphara: Leuk filmpje! Ik snap je angst om dat soort dingen op bokt te plaatsen haha. :') Maar mits de 'kritiek' positief opgebouwd wordt, kan het ook handig zijn!

Super spannend inderdaad! Maar vind het tot nog toe positief, ik kan van mezelf en Duke ook niet verwachten dat we na 5x de sterren van de hemel rijden, ik denk dat niemand dat op Bokt dat echt verwacht wanneer ze weten dat we pas net begonnen zijn.

@De rest, bedankt voor de complimenten! Ben ook echt trots op mijn puppy paard.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:15

Ik ben vandaag wat anders gaan doen met Duke, want hij houdt een half uur les nog niet vol. Het eerste kwartier is het één en al tempo en reactie, dan 10 minuten “normaal” en dan opeens is de batterij totaal leeg. -O-

Eerder gooide ik hem 10 minuten los voordat ik opstapte, maar dan hield hij het rijden amper 20 minuten vol (terwijl we 50% in stap werken), ik ben onlangs begonnen met gelijk opstappen om energie te sparen, maar dan is hij wel heel fris en schrikkerig aan het begin. Alles is dan spannend en dat kost ook weer mega energie, dus we kwamen niet voorbij de 25 minuten.

Dus vandaag...

Opgezadeld, op stal opgestapt (12x10m ruimte tussen de rijen met stallen), naar buiten... rondje buiten, weer naar binnen, afgestapt, even geknuffeld weer opgestapt... Rondje in de schuur, rondje buiten, weer naar binnen, weer naar buiten, weer naar binnen en er weer af en op... en dat net zo vaak tot hij gewoon stil bleef staan bij het opstappen en relaxed uit de schuur naar buiten stapte.

Veel belonen en uiteindelijk nog een rondje om de dierenweide gedraafd, zo klaar voor vandaag! Hopelijk helpt het om wat energie te besparen bij hem.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:53

Zo die paardjes zien er lekker uit aan de lange lijnen!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:54

Avalanche81 schreef:
Hij is wel opwaarts gebouwd :))

:j Mijn gedachte precies!

:evaw:

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:24

Weten jullie wat echt gaaf is? Galopperen op je eigen knol! :D :D :D
Duke vind het nog leuk ook!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:10

Ik heb hiervoor een vrij lastig bijrijpaard gehad, dus heb ook niet heel veel gereden, maar net als wat anderen zeggen, je verleert het rijden niet en een jong paard heeft maar weinig conditie. Zolang jouw balans en houding doorgaans gewoon goed is, zou ik mij echt niet te veel zorgen maken over dat rijden op een jong paard, het begin is toch heel basis en samen bouw je dan steeds verder op.

Die van mij heb ik zadelmak gekocht, maar het inrijden is echt gaandeweg ontdekken en dat is ook niet erg. Ik heb niet het gevoel dat ik erg benadeeld ben doordat ik weinig echt intensief gereden heb in de laatste jaren.