Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Malle1970

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:19

Galop hoeft hij niet te leren hoor :D Dat kunnen ze zodra ze geboren zijn. En dat zou ik zeker veel met hem doen, daardoor train je nog veel meer en kun je vooral dat explosieve gedrag kwijt..........hij krijgt conditie en ga lekker met hem stukken galopperen, zul je zien dat hij veel braver wordt.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:56

Buffelduke schreef:
Bedoel meer het knopje galop als ik aan het rijden ben. Dat kent een paard niet uit zichzelf heb ik altijd geleerd (correct me if i’m wrong!). Ik denk ook als eenmaal die erop zit hij ook beter te hanteren is.

Tot nu toe longeer ik hem eerst voor het rijden en laat ik hem flink rennen om daarna correct bezig te gaan met het rijden. Wellicht niet de beste manier maar voor nu werkt het. Mocht iemand hier tips over hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.

Maar waarom zit dat knopje er nog niet op?
Zelf galoppeer ik de eerste dag dat ik erop zit al direct, zowel links als rechtsom. Dus in het proces van zadelmak maken is dat een van de eerste stappen. Voor een paard is een ruiter in galop namelijk veel makkelijker te dragen.

Tip: Ga zo snel mogelijk galopperen, is hij dan explosief, dan galoppeer je aan en kan hij ff uitrazen.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:08

Buffelduke schreef:
@limilou wauw wat een verschil zeg!! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Mooi in verhouding nu.

@malle1970 dat heb ik nooit geweten, ga er gelijk mee aan de slag. Bedankt voor de tip.
Doe je dat aan de longe? Als ik dat wil gaan doen zonder dat iemand de longe vasthoudt dan ben ik bang dat hij het bit vast gaat pakken en elke kant op rent die hij wil.

Dan kun je dat beter even aan de longe doen inderdaad, veiligheid voorop!

Leer hem aan de longe ook gelijk op stem aangalopperen, dan kun je dat makkelijker aangeven als je erop zit. Dus geef hem de hulp die je wil gebruiken om aan te galopperen en laat de longeur tegelijk je paard in galop aanspringen, dan gaat hij vanzelf snappen dat die hulp daar voor is.

Als hij het niet snapt, ga dan op het verkeerde been lichtrijden en laat hem vanuit de draf in galop vallen ( dus gewoon harder draven tot ie aangaloppeerd)

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:40

Granoek schreef:
Dat van die galop vind ik niet helemaal kloppen. Dexter ís beleerd en die ‘kan’ niet eens galopperen. Heeft bij hem met bespiering te maken maar kan me zomaar voorstellen dat een volslanke zwarte parel zoals die van ts er ook wel eens moeite mee zou kunnen hebben. Sowieso gelijk de eerste dag galopperen snap ik niet goed? Het is toch niet erg dat ze het later pas leren? Of begrijp ik iets verkeerd

Als jij leert fietsen, dan is wat harder fietsen ook veel makkelijker dan langzaam fietsen.
Paarden hebben in het begin moeite met hun evenwicht en balans, een wat hoger tempo is dan makkelijker om gewicht te dragen.

Maar ik weet dat veel mensen beweren dat het niet zo is, en dat is voornamelijk omdat ze niet direct durven te galopperen en daardoor beweren dat het moeilijk is voor het paard. Heel veel wordt beweerd vanuit de angst van de ruiter en niet vanuit de kunde.

Malle1970

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:54

Misschien is het qua ras anders, maar bij kwpners/sportpaarden, sloop je de kwaliteit van de stap heel snel door veel en vaak te stappen onder de man.

Als jij loopt met gewicht op je rug, is het ook handiger om wat harder te lopen om je balans te houden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie