[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Sica, RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-16 19:25

StalDuijndam schreef:
Wat fijn dat je zulke goede hulp hebt gehad van je bijrijdster.
Jammer om te lezen dat ze weer gestopt is maar zo te lezen heeft haar hulp jullie veel geholpen :)
Hoe is het vandaag gegaan TS?

Ja, ze was echt top! Ik had haar nog kunnen hebben als ik van stal zou verhuizen, maar ik sta hier echt prima en voor mij is dit echt ideaal. -O-

Vandaag dus naar De Raaphorst geweest. Er is een foto gemaakt van zijn rug en die was gelukkig gewoon prima! Scan van de bekken en SI-gewricht gemaakt, daar zat het probleem ook niet gelukkig. Ook natuurlijk rechtsachter (het onzuivere been) gescand en daar kwam uit dat er een beschadiging is bij de aanhechting van de tussenpees. Er zat ook al een beetje littekenweefsel en extra bloedvaatjes, dus het was iets wat er al veel langer moet hebben gezeten.

Dus nu een revalidatieprocedure van 5 a 6 maanden in gaan..
Heb wel gelijk Shockwave-therapie toe laten passen en over 5 weken weer op controle + weer zo'n behandeling.

Klinkt misschien raar, maar ik ben opgelucht dat het "maar" een pees-probleem is. Ik had gerekend op heel wat ergers :o Al zijn we hier voorlopig ook flink zoet mee..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 11:06

Afbeelding
*\o/*
Jullie zien het goed, we mogen weer op gaan bouwen onder het zadel!
En ja, na al die maanden niet erop.. ben ik er helemaal zelf, zonder hulp (wel met muisjes ivm stuitergehalte) opgestapt!

Waar mijn angst is gebleven? Geen idee. Maar kijk dit:

En het drafje (hij loopt niet 100% zuiver, moet dan ook weer sterker gaan worden), want dat moeten we ook doen..

Serieus, ik hoefde er maar aan te denken en hij draafde aan! Ik heb hem even zelf zijn tempo laten bepalen, hij moet eerst zijn balans weer gaan vinden. Maar hoe ontzettend gaaf is dit?!

Dreamy

Re: [VOLG] Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 09:04

Dankjullie <3
Hij blijft het zadelen en opstappen echt niet leuk vinden, maar eenmaal erop is alles prima gelukkig :j

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-16 18:08

Sinds een maand of 2 heb ik een verzorgster voor Fie, echt puur voor nog wat extra aandacht/een lekkere borstelbeurt! Echter moeten we voor de revalidatie dus wel onder het zadel stappen en draven, en dat mag echt wel al 5x per week. Aangezien ik daar zelf met mijn diensten soms niet aan kom, leek het mij wel een idee om te kijken of mijn verzorgster erop kon en wilde.

Gisteren heb ik hem "voorgereden" en is zij er ook opgestapt. Hij accepteerde haar gelijk erg goed! Dus vandaag ben ik er zelf gewoon naast gebleven en mocht ze van mij zelf opstappen en het rijden al doen, waar ik dus wel bij was. :j Gewoon om te kijken of hij echt zo relaxt was bij haar. En dat ging zooo goed! :j
Komende keren zal ze er wel echt alleen op gaan in mijn bijzijn, puur om hem in al zijn "moods" eens mee te maken :D en te leren aanvoelen.

Dit zijn ze samen :D
Afbeelding

Wat me wel opvalt is dat zodra we gaan zadelen hij weer aangeeft "niet te willen", dus met spanning rondlopen in zijn stal. Ook met opstappen steeds weglopen bij het krukje, hoe consequent ook, blijft er ook nog wat spanning. Pas als het zadel ligt/de ruiter zit en hij voorwaards mag (of mag stilstaan en er niks wordt gevraagd) ontspant hij helemaal. Dit is dus altijd al zo geweest, ben wel benieuwd of dat er ooit uit gaat..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-16 20:21

Ik denk zelf toch eerder dat het een soort van "als het dit keer maar geen pijn doet"-angst is. Aangezien de ongemakken die hij gehad heeft met het rijden. We blijven iig doorgaan en we zien wel of het afzwakt! Ik zou het alleen zo graag leuker voor hem maken..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-16 20:42

Taucha schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd naar zijn reactie wanneer je eens een keer halverwege het opzadelen abrupt stopt en 'm onverrichter zake terug op stal zet.

Dan gaat ie eten :j
Het is alleen het moment van erop leggen.

Ik loop wel vaker weg. Ene keer gaat ie eten en de andere keer staat ie uit zijn stal te kijken waar ik blijf :j

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-16 13:10

Heb het even besloten te filmen, maar nou viel zijn reactie vandaag eigenlijk best mee :+

Zadelen

Je ziet dat, zodra het zadel ligt, hij gewoon gaat eten :j

Opstappen

Ging vandaag redelijk snel! Ik blijf meestal even zo zitten en laat hem merken dat ik er zit, dus even kriebelen en kloppen en kijken of hij niet schrikt van mijn been.

Wegstappen

Hier is hij even een heel stuk achteruit gelopen en maakt hij zich ook wat bol onder me. Toch bleef ik druk uitoefenen en dan uiteindelijk stapt ie naar voren en is het klaar :j
Wellicht moet ik hem hier eerder eens een schop gaan geven, zodat hij niet eerst achteruit gaat lopen, maar hij bolt gigantisch op en ben bang dat hij dan dus ontploft bij teveel prikkels :+

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-16 14:01

Lichamelijk al doorgelicht, maar gezien ons verleden met zijn complicaties vind ik zijn gedrag niet heel vreemd. Toch hoop ik dat het minder gaat worden. Ik ga je topic eens bekijken!
De spanning is op deze filmpjes trouwens nog nieteens op z'n ergst dus, eerder stokte zijn adem gewoon :(:) maar dat is er nu gelukkig wel echt uit.
Om die spanning eruit te krijgen blijf ik dus zelf een aantal minuten zitten en masseer/klopt zijn hals los en geef hem een snoepje om te controleren of ie nog ademt :')
Ik wacht vaak ook totdat hij ook zijn hals laag doet, maar zodra je weg wilt stappen is het er gewoon weer.

Ik vind dat hij geen spanning vertoont voordat ik op het krukje sta, maar ook naast staan met het krukje heb ik al oneindig geoefend. Deze reactie blijft echt gewoon zo..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-16 14:06

Joolien schreef:
Enige waar ik lichamelijk nog aan dacht, is een maagzweer. Daar kunnen ze ook veel spanning van krijgen, dat al eens gecheckt?
Verder zou de pressure-release methode goed kunnen helpen, omdat je een paard leert te kiezen voor ontspanning ipv spanning. Hier staan er meer filmpjes over. https://www.facebook.com/simplehorseNL/?fref=ts

Nee, nog niet laten checken. Dan zou hij het wel al 2jaar lang moeten hebben zonder dat een dierenarts daaraan heeft gedacht :(:) (en die is er vaak bijgeweest) Maar ik ga de 21e weer naar de kliniek en zal het zeker meenemen!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-16 19:52

Taucha schreef:
Hmmm ziet er idd iets gespannen uit, maar lang niet zo erg als die bijter en schopper die ik meegemaakt heb. Fie checkt wel gelijk of je ook echt zit door naar rechts te kijken. Heb je al eens geprobeerd via rechts te zadelen en op te stappen? Misschien kun je zo patronen (mochten die er zijn) doorbreken.

Klopt, als hij weet dat ik ga opstappen gaat hij soms ook echt al kijken waar ik blijf :') Ziet er heel stom uit. Verder geef ik hem sinds kort dus ook een snoepje als ik eenmaal zit, iets wat eerder niet kon aangezien hij al flipte als je iets voorover leunde of als hij je arm opzij zag gaan := .. dit doe ik altijd aan de rechterkant, dus dat is ook een van de redenen dat hij nu voornamelijk naar rechts kijkt :j

Hij is wel echt een "gewoonte"-paard (had pas berichten uitgewisseld met een bokker die zijn vader + andere nakomelingen van hem kent, die sprak ook al over behoefte aan vaste gewoontes.. zit dan toch wellicht in het karakter?), ik denk dat als ik het anders ga doen hij het juist 10x zo spannend gaat vinden. Maar ik kan het proberen. Ben alleen niet handig in andersom opstappen, dus zou dat wel moeten oefenen op een mak paard :')

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-16 20:18

Chesss schreef:
Wanneer is je zadel gecheckt? Kan ook zijn dat je boom te strak is en drukt en dat ie daar zo gespannen op reageert of idd maag/darmproblemen

Ik loop bij Van Rijs, mijn zadel is/wordt minimaal eens in het half jaar gecheckt en zou na de laatste keer pas over een jaar weer moeten (dat is begin aankomend jaar) omdat hij zo stabiel bleef.
Dit gedrag heeft hij altijd vertoond en vertoonde hij ook toen het zadel dus steeds was gecheckt/vermaakt en goed lag, dit heeft er altijd al ingezeten. :j
Zijn reactie op een slecht zadel weet ik helaas ook maar al te goed, dat was toch wel wat anders..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 11:46

Elevien schreef:
Ik vind dat je het echt super aanpakt! Je ziet inderdaad nog steeds spanning op die momenten, maar daarna vloeit het ook gelijk weg. Ik denk dat het gewoon nog in zijn koppie zit en dat dat er in verloop van tijd wel uitgaat. Maar dat is geen kwestie van weken of maanden... dat zal nog wel eens langer kunnen duren.

Dit zit er nu al sinds het begin in, dus zal ook een soort "gewoonte" zijn. Maar ik vind het zo sneu, wil zo graag dat hij het "leuk" kan vinden.

@Chesss: nee, is niet uitgesloten. Nooit bij stilgestaan ook, dus zal het meenemen naar de kliniek :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 12:01

mala26 schreef:
als je wilt kijken of ie idd last van zijn maag heeft kan je alvast iberogast geven, gewoon de mensen hoeveelheid.
Als ie daar van op knapt dan kan je verdere stappen ondernemen.
Het mooie van de iberogast is is dat het allemaal kruiden zijn.

Bedankt, ik zal er eens naar kijken! Valt altijd te proberen :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 22:26

Bedankt voor jullie support, steun, tips en lieve woorden! Ik ga het allemaal meenemen en kijken wat ik ermee kan doen.
Helaas liep hij afgelopen 2 dagen niet helemaal lekker ivm een verstapping (andere been....)
Morgen maar even kijken of hij weer goed genoeg loopt voor belasting. Vandaag viel het mee, maar morgen komt ook de hoefsmid..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 00:39

Vandaag naar de kliniek geweest en heel positief nieuws!
Er was echt al weer een fijne verbetering te zien, dus qua arbeid mogen we meer gaan doen :):) over 3 weken zelfs een galopje erbij pakken!

Ik heb navraag gedaan over de mogelijke maag-problemen en de dierenarts zei dat dat inderdaad zou kunnen. De endoscopie laat ik daarom de volgende controle (3 januari) ook uitvoeren, daar moest hij nuchter voor zijn natuurlijk.. dus dat konden we vandaag niet meer meenemen.
Ik ga wel tot die tijd kijken of ik al iets ertegen kan voeren zoals hier al is aangegeven, alleen dus niet de kuur van de dierenarts a 200,- + voor een weekje :oo (hij gaf ook het advies om dus beter voor dat onderzoek te gaan dan gelijk zo'n kuur te doen zonder dat je weet wat er echt zit)..

suikermeisje schreef:
Eigen ademhaling is een goede tip inderdaad!

Maar wat tof dat je er zo opgestapt bent zeg. Knap van je. Het blijft een gaaf dier! Wie was z'n papa ook alweer?

Je bent een super doorzetter. Knap!
Wel rot van die spanning. Toch proberen spanning af te laten vloeien en dan pas verder gaan.

Indorado :Y)
Thanks!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 03:00

Afgelopen week naar de kliniek geweest, eigenlijk voor controle maar hij liep ook opeens weer kreupel en zijn rug was alweer gevoelig. Dus we hebben afgelopen maand ook niet op kunnen pakken.

Bij de controle liep hij nogsteeds kreupel, aan zijn "goede" been. Deze toch ook laten scannen maar de pezen van beide benen bleken prima belastbaar en zouden niet voor kreupelheid moeten zorgen.
De gevoelige rug was niks op te zien op de foto's / scan en hij is daarom maar ingespoten met ontstekingsremmers/pijnstillers zodat we toch weer konden gaan belasten.
Maagendoscopie laten doen, maar dat zag er ook goed uit..

Echt kreupel is hij niet meer, wel onregelmatig.. maar zijn rug is ondanks de inspuiting nogsteeds erg gevoelig.. terwijl we er dus niks mee doen. Want oppakken als hij nog zo loopt en reageert, dat ga ik niet doen..

Nu na 3,5 jaar ben ik klaar. Financieel en emotioneel leeggezogen. Dinsdag gaan we weer op controle, maar als het dan niet goed is (als hij zelfs pijn heeft zonder belasting) is het voor mij klaar. En als het wel goed is gaat hij ook weg, zou alleen niet weten wie een paard wilt hebben met elke keer weer lichamelijke klachten. Maar hij is nog niet eens 7..
Er zijn misschien nog wel dingen te proberen (maar wat?), als iemand anders wel nog de mogelijkheden heeft en wilt geven. Maar ik kán het niet meer.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 09:14

suikermeisje schreef:
Helemaal te begrijpen. Wat vreselijk klote zeg! Weet nog dat ik voor hem wilde kijken en niet de zwarte... sterkte :(:)

En ik andersom, voor de zwarte maar niet voor deze..

Ik durf hem niet zomaar openbaar aan te bieden, maar stel dat er wel nog een kans op beterschap is die ik hem niet kan bieden? Maar zeker weten doe je nooit. Dinsdag zal ik wel overleggen met de dierenarts.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 13:03

Joolien schreef:
Wat onwijs irritant dat er maar niks te vinden is... -O- ik snap je heel goed hoor, ik zou waarschijnlijk nog eerder afgehaakt hebben dan jij ;) Dus niets dan respect voor jou.

Misschien is het verstandig om een bokker te vinden waar hij als weidemaatje lekker kan aanmodderen. Iemand die betrouwbaar is en evt hem nog op kan pakken maar ook durft er kosten aan uit te geven.
Die zijn schaars, dat snap ik, maar ik denk dat het mogelijk is.

Maar dan wil ik eerst zeker weten dat hij nu ook pijnloos is, want hij heeft nu nogsteeds last van zijn rug ondanks pijnstillers en hij is niet eens meer belast geweest..
Dus kan hij wel pijnloos rondscharrelen? Dat wil ik ook zeker weten.
Mocht iemand zich geroepen voelen en kennis willen maken met Fie, en hem dus nog een kans willen geven.. dan mag diegene zich zeker melden via PB :j

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 13:54

Die pijnstillers/ontstekingsremmers heeft hij anderhalve week geleden gehad en hij reageert nogsteeds gevoelig op de rug. Ondanks deken (dus kou op de spieren lijkt me niet) en geen belasting op de rug en minimaal ernaast (stappen en paar x laten draven, maar dat laatste minimaal omdat hij nogsteeds onzuiver liep/loopt)..
was juist de bedoeling dat we daarmee toch nog konden gaan oppakken..
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 13-01-17 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 14:04

Heb dierenarts (eigenlijk altijd allemaal) toen de vrije hand gegeven en die heeft geen aanleiding gevonden die dingen toen op de foto/scan te zetten. Als ze hadden gedacht dat het daar vandaan zou komen, lijkt het mij dat ze dat uit zouden sluiten.

Momenteel is verder onderzoeken en behandelen financieel bijna onmogelijk. Heb nooit bespaard in hulp qua geld, maar mijn potje is nu op en zal mijn laatste spaargeld moeten gaan aanbreken voor dinsdag..
Bovendien begint het emotioneel echt op te breken en mijn werk begint eronder te lijden (wat ik me niet kan permiteren, gezien de grote risico's en gebeurtenissen in deze tijden.. ik werk in de beveiliging op een luchthaven), dus ik heb besloten hier niet meer mee door te gaan.
Ben al 3,5 jaar alles voor hem aan het doen, al mijn geld gaat elke maand naar hem. Dit gaat niet meer.

Hoop ook zeker iemand te vinden, dat als ie wel "weer" goed blijkt dinsdag, die hem nog meer kansen kan geven.

@Mondy; ja, daar ben ik mij bewust van. Maar er is ook kans dat hij misschien wel opknapt en een mooie frisse nieuwe start kan krijgen. (Al schat ik die kans wel klein, maar niet onmogelijk)
Ik doe hem ook niet zomaar naar iemand, heb eerst mijn naasten gecontact maar niemand wilt zijn handen eraan branden..
Maar zal sowieso alles met de dierenarts bespreken..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 09:52

mala26 schreef:
Wat ontzettend k.u.t voor je zeg dat het nog niet goed gaat.
Wel fijn dat je de maag hebt kunnen uitsluiten maar ja daarmee is het nog niet opgelost natuurlijk. Je had de rug op de fotos gehad maar heb je de rug ook op de echo gehad? Want bij mijn Indorado was de rug met de echo het ergst, zaten grote gaten in de ligamenten en troebel op de dwarsuitsteeksels en vraag mij af of hij misschien niet het zelfde heeft...
Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen en wat je ook beslist volg je gevoel.

De eerste keer dat ik ging, ging ik ook echt specifiek voor de rug en heeft hij iig foto's gemaakt en is hij ook naar binnen gegaan om o.a. bij het SI-gewricht een scan te maken. Weet niet of hij ook ge-echo't heeft toen, volgens mij niet.
We wachten vanmiddag af...

Hoe is dat met jouw paard afgelopen? Wat voor een traject moet je dan in?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 15:08

Het inladen ging iig vreselijk k*t. Hij liep normaal altijd de trailer op zonder enige moeite, helemaal uit zichzelf.. vandaag 20 minuten "vechten" ;(
Maar we zijn onderweg..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 17:56

Afbeelding

Het is klaar, hij is niet meer..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 05:42

Een laatste verslag..

Ik werd gisterochtend onrustig wakker, want waar het die dag naartoe zou gaan dat wist ik niet. Ik besloot de dierenarts te bellen over de opties die ik zou hebben en stelde ook de vraag of euthanasie een optie was bij een (jong) paard als deze. Maar gezien zijn medische dossier + verleden, juist al op zo'n jonge leeftijd, stond mijn dierenarts voor die optie zeker open. Dat gaf me wel rust, want ik had al het gevoel dat het niet met "maar een bezoek van een osteopaat" op te lossen zou zijn. Maar eerst maar eens even afwachten wat er met de controle zou uitkomen.

Toen ik die ochtend op stal aan kwam en hem begroette, kreeg ik warempel een hinnik terug. Hij hinnikte normaal nooit naar mij in zijn stal ter begroeting (alleen als hij slobber/eten krijgt maakt hij geluid :') ), dus gelijk schoot ik vol.
Afbeelding
Ik heb even lekker geknuffeld en gepoetst, en ben daarna nog even naar huis gegaan om toch wat te eten. Dat was me nog niet gelukt.

Na het eten ging mijn vriend met mij mee naar stal. Daar zag ik m'n vriendinnetje Detroit @ Bokt haar paard laten grazen en dat leek mij ook wel nog even een fijn idee voor Fie. Nog even lekker grasjes eten <3
Detroit d'r vriend met haar paard, en die van mij met Fie <3 :D
Afbeelding

Tsja, en toen werd de trailer voorgereden en was het tijd om in te laden. Waarschijnlijk voelde Fie mijn spanning + was hij de trailerritjes nu wel zat, want we hebben 20 minuten gedaan om hem de trailer op te krijgen. Hij wilde écht niet, terwijl hij normaal zelfs erop liep als het niet eens de bedoeling was. Wat is dat een rotmoment zeg, als je juist nog even wilt genieten van je paard maar in plaats daarvan sta je te worstelen. En wat was hij onrustig de hele trailerrit..

Op de kliniek aangekomen liep hij dan weer op zijn dooie gemakje mee, hoewel hij het wachten in de box dan weer helemaal niks vind. Braaf liet hij zich voor de zoveelste keer heen en weer rennen en op de volte zien. Zuiver was hij in ieder geval nog steeds niet.
Zijn rug werd gevoeld en het was gewoon niet goed, zo gevoelig. Op de scans en foto's was de aanleiding daar naartoe niet te vinden, niet voor zo'n erge gevoeligheid. De twee trajecten die nog konden, zouden geen zekere toekomst kunnen bieden en de kans was groot dat het maar tijdelijke pijnbestrijding zou zijn. Weer de medische molen in met veel onzekerheden dus.. dat kon en wilde ik niet meer.
De dierenarts begreep heel goed dat dit genoeg was geweest en vond het eerlijk en reëel om hem te euthanaseren.

We liepen naar een box met ontiegelijk veel stro. Ik dacht aan wát een heerlijk bed dat voor hem zou moeten zijn.. en Fie dacht natuurlijk alleen maar aan eten. :+
Afbeelding
Terwijl ze de spuiten gingen klaarmaken, hebben Detroit, vriend, stalgenoot & ik nog even lekker met hem geknuffeld. Zo'n moment is zo gek, want je weet dat je vriendje er zometeen niet meer is terwijl je nu nog met hem loopt te kroelen en grapjes loopt te maken.

Het hele inslapen ging zo ontiegelijk snel en vredig. Maar jeetje, dat je op zo'n moment beslist over de leven van een dier is zooo raar en naar. Maar het is beter zo. Geen pijn, geen stress. Hij is gegaan zoals hij was, met zijn oortjes naar voren <3

Afbeelding

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 08:03

[IM] Fiëgo • 17/03/'10 - 17/01/'17

Hier nog een keer ons verhaal in het kort samengevat.
En nu ga ik nog even proberen te slapen :+ Moet vanmiddag werken en normaal zou ik nu naar stal gaan, dus het voelt nu echt als een leegte..
Wat een poedersuiker zeg.