[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-14 08:28

Nickyyyy schreef:
Ja dat is ook zeker zo maar vaak zie je dat eerst hun alles doen en als het paard alles kan dat je het dan pas zelf mag doen

Hij tast wel een beetje af hoe het paard is, en zodra hij het veilig vindt geeft hij gerust aan mij over. Bovendien vindt hij ook dat het paard het ook op mijn manier moet kennen, aangezien ik het allemaal ga doen uiteindelijk!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-14 08:31

Gini schreef:
Ja, het klopt wat je zei Dreamy. Er zitten nu echt al momenten tussen dat die durft te ademen.
Bij het poetsen staat ze echt heel op haar gemak al. :)

Het is een hij, haha :D
Maar hij deed het gisteren idd echt top en zoals je ziet gaan we dus wel door tot er ontspanning is bij deze dingen. Je moet vooral veel herhalen voordat het oke is, totdat hij weet dat we hem echt geen pijn of kwaad doen. Hij zal het steeds sneller vertrouwen, dat gevoel had ik vandaag al!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-14 08:56

PaulinBijoux schreef:
Leuk paard heb je hoor! En leuk dat je alle stappen vast legt! Over een jaar herken je hem vast niet meer terug :P

Er werd al op stal gezegd;
"Wacht maar, nu vindt je hem nog leuk.."

Dus ik dacht "oh oh.."

Maar toen werd het opgevolgd door;
"En je gaat hem straks alleen maar leuker vinden!"

:D
Nou, ben nu al helemaal in love. Dus leuker zou eigenlijk niet kunnen, maar denk dat dat idd gaat gebeuren!
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 03-04-14 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-14 08:59

Nickyyyy schreef:
Hahaha Dreamy, alsof het ineens een draak wordt :')
Ahoewel dat natuurlijk altijd nog kan hé, pubertjes onder het zadel staan gelijk aan duiveltjes }:)

Hahaha ja, nouja moet zeggen dat deze wel aardig onder de indruk kan zijn als je boe of bah zegt.
Denk als je hem nu met kleine hulpen aanpakt op momenten dat het nodig is, dat je iig niet een heel gevecht hoeft te gaan hebben uiteindelijk. Dat is iig wel hoe ik het wil gaan aanpakken!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-14 09:06

PaulinBijoux schreef:
Wel leuk om te zien dat je het precies hetzelfde doet als ik: eerst een beetje schriktraining, dan de longeersingel en daarna het zadel. Alleen jij was wel slim genoeg om dit buiten te doen! Ik deed dit niet nadenkend op de poetsplaats :+ Ach ja.. paard maakte er gelukkig niet zoveel van.
Op dit tempo zit je er over een week al op en over 2 weken draaf je los door de bak! Natuurlijk niet gaan haasten hoor..

Ik was al lang aan de gang met longeersingel en zadel, ook opgetuigd in de stalgang. Maar is altijd goed gegaan en altijd met z'n tweeën gedaan.
Verstandig was het misschien niet, daarom ook blij dat ik nu begeleiding heb gezocht voor het verdere werk!
Zie nu dat er nog veel meer handige stappen bij komen kijken!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-14 09:16

Mjetterd schreef:
Leuk Cher :D.
Ik volgde je al op FB natuurlijk, maar op bokt is het nog leuker omdat het wat uitgebreider is uitgelegd.

Haha dankje! Misschien moet ik wel even bij elke foto op FB een uitleg erbij gaan zetten, volgensmij snappen de meeste namelijk niet helemaal waarmee en waarom we zo bezig zijn! :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-14 09:22

Nickyyyy schreef:
Ach, dat verhaal van facebook ken ik.. Ik zette mijn foto erop dat ik aan hangen was en de eerste reactie was, moet je er niet op zitten???? -O-

Hier vooral "Waarom heb je een cap op" :')

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-14 09:26

Nickyyyy schreef:
Zou, zo'n ding zit zo geweldig lekker en absoluut niet warm met dit weer! *\o/*

:')

Nou ik moet zeggen dat ik hem tijdens het werk idd niet voel, maar als ie eenmaal af is is het toch wel heel lekker!
Beetje de wind weer door m'n haren!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-14 19:39

Leuk om te lezen dat het wordt gevolgd!

Dag 4
Vandaag kon ik er helaas zelf niet bij zijn, maar heeft hij ook lekker een dagje vrij gehad!
Morgen ben ik er helaas ook niet, maar dan gaan ze een dagje zonder mij aan de slag. Dus morgen zal ik waarschijnlijk wel foto's toegestuurd krijgen + een update met wat ze hebben gedaan. Die ik uiteraard hier zal posten!
Vanaf zaterdag kan ik er gelukkig weer elke dag bij zijn, alleen werk kon mijn tijden voor vandaag en morgen helaas echt niet aanpassen! :)
Maar paardlief is in goede handen!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-14 11:28

M_erell schreef:
Zit echt te genieten van jouw verhalen en foto's. Wat ik zo mooi vind is dat ze je paard niet alleen maar zadelmak maken maar ook leren te wennen aan andere dingen. Nu heb ik niet bijster veel verstand van zadelmak maken, maar ik denk dat dit een van de beste manieren is, omdat je niet alleen maar aan het zadelmak maken bent maar ook een beetje aan het opvoeden. Ik denk dat je straks een paard hebt wat bijna helemaal bomproof is haha.

Ja, ik heb zelf al gewerkt met hem qua grondwerk. Maar ik merk hier dat er nog zoveel meer stappen zijn die heel handig zijn voordat je überhaupt op zo'n paard kruipt!
Hij leert op deze manier aan vreemde geluiden en bewegingen te wennen + hij leert je daardoor echt vertrouwen!
Ik weet wel bijna zeker dat ik een paard mee naar huis ga nemen met iig al een fijne basis!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-14 19:14

Dag 5
Helaas geen boeiende update. Zoals ik gister al zei kon ik vandaag zelf niet komen, maar nu is ook degene die mij begeleid helaas ziek!
Die moet eerst maar even goed uitzieken!
Morgen ga ik iig zelf lekker langs en lekker tutten en kijken wat ik kan doen :)

Vandaag heeft paardlief, behalve de beentjes wat strekken, lekker geluierd :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-14 20:36

Dag 6
Eindelijk kon ik vandaag weer naar Fiëgo toe! :)
Helaas was Cor, die mij begeleid, nog steeds ziek. Toch heeft hij me even geholpen in de longeerbak & is daarna aan de kant gaan zitten en heeft nog instructies gegeven.
Heb dus veel zelf met Fiëgo gedaan vandaag. Aangezien hij twee dagen "niks" heeft gedaan, had ik verwacht dat we weer wat stapjes terug zouden doen. Maar we gingen gewoon verder waar we gebleven waren. Dekje en longeersingel zelfstandig omgedaan, en wat was ie er braaf mee! Was gelijk prima.
Daar hebben we om te beginnen even lekker mee gelongeerd, maar hij was eigenlijk net zo braaf als de laatste keer! Daarom gingen we door met het volgende..
Ik zal uitleg geven bij de foto's!

Cor geeft nog even instructies. Hij heeft hier net mijn bontje, "de baby" van vorige keer, op de longeersingel vastgebonden.
Het is de bedoeling dat Fiëgo went dat er iets op zijn rug ligt dat kan bewegen & dat hij dus van beide kanten achter zich ziet bewegen. Net als een ruiter eigenlijk. Al is dit natuurlijk een stuk kleiner, maar het gaat natuurlijk om het idee. Hetgene wordt vanzelf wel uitgebouwd naar groter, een pop & uiteindelijk een ruiter.
Afbeelding

Eerst even meelopen, om het paard te begeleiden. Hij kan hier "steunen" op mij, mocht hij het eng vinden. Deze foto is eigenlijk wel net verkeerd, ik moet namelijk wel meer afstand houden van het paard. Hier had hij namelijk zo achter op mij kunnen springen. Hier ben ik ook op gewezen door Cor.
Afbeelding

Hij was zo relaxed in stap, dat hij al snel zelfstandig aan de slag mocht. Gewoon longeren dus. :)
Afbeelding

Afbeelding

In stap voor zover dus alles oké, maar toen mocht meneer in draf. Daarop zakte de baby een beetje opzij, wat natuurlijk heel spannend was! Dus even wegspurten.
Afbeelding

"Baas, help. Wat ís dat?!"
Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk ging hij al vrij snel weer relaxed de bak door. "De baby" deed hem immers geen pijn en bleef uiteindelijk ook zo zitten.
Dus het bontje werd weer goed gelegd, en hier bleef hij trouwens keurig bij staan!! Wat was ik daar al trots op! En toen was het tijd om de andere kant op te gaan..
Afbeelding

Ja paard, het zit er nog steeds!
Afbeelding

Toch niet zo eng :(:)
Afbeelding

Afbeelding

Vragen om weer rustiger te gaan/richting halthouden..
Afbeelding

En nog een keer de andere kant op!
"Eigenlijk is dit best leuk, baas!" :Y)
Afbeelding

Hij werd een beetje lui, dus even bijdrijven. Was al lang niet meer angstig :Y)
Afbeelding

Afbeelding

En een lekker drafje!
Afbeelding

Afbeelding

En daarna mocht ik alles er lekker afhalen en heb ik 'm nog lekker aan de hand uitgestapt!
Ik ben echt súpertrots op hem, want hij vindt het echt best eng als er iets achter hem klappert en doet! Maar echt, hij was al zooo snel weer relaxed! Ben zoooo blij met hoe het gaat!

Morgenavond een nieuwe update.
Enne, nog een superleuke foto om deze mooie dag weer af te sluiten!
Afbeelding

:wave:

Dreamy

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-14 09:41

Fijn dat jullie dit ook zien als "snel" oppikken. Het lijkt voor sommige namelijk misschien juist erg langzaam, maar het kan nooit rustig genoeg gaan!
Vooral bij Fiëgo merk ik dat hij sowieso behoefte heeft aan kleine stapjes.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-14 20:26

Dag 7
Vandaag was ik voor het eerst echt alleen alleen met poetsen. Voorgaande keren was vriendlief erbij en gisteren was er een vriendin mee, dus dan was het stilstaan tijdens het poetsen ook wel een stuk makkelijker. Vandaag dus alleen, en meneer ging weer graag op ontdekking. Ik mag dan echt leren om vooral duidelijker op te treden, zodat hij ook echt leert dat stilstaan > stilstaan!!< is!
Maar vooruit.
Daarna longeersingel en dekje op doen, wat ik dan weer lekker lomp deed, waardoor meneer schrok. Ergens moet hij er maar aan wennen, maar ergens voelde ik me erg lomp. Maar dankzij de goede begeleiding die precies zegt wat je moet doen (gewoon doorgaan en doorademen vooral), was er daarna helemaal niks meer aan 't handje.
:)

Eerst weer even een paar rondjes longeren met de baby!

Afbeelding

Er lag een bal in de bak, maar die was niet zo boeiend, dat was namelijk wat anders...
Afbeelding

Vandaag ging Fiëgo namelijk kennis maken met Bob! Dit wordt zijn eerste ruiter uiteindelijk, maar eerst maar eens even kennis maken...
Tijdens het longeren heeft Cor eerst in het midden van de bak met Bob gestaan en wat gewandeld en geluiden gemaakt.
Maarja, dan is paardlief toch een stuk verder weg op de hoefslag.
Dus uiteindelijk werd het tijd voor de echte ontmoeting!

"WAT is DAT?!"
Afbeelding

Paard vond het echt heeel spannend!
Afbeelding

Afbeelding

Dus dan houden we de afstand aan waarbij paardlief net met z'n neus kan snuffelen, en kan ik hem ondertussen over z'n neus aaien en geruststellen.
Dat sloeg al gauw vrij goed aan.
Na heel vaak heen en terug lopen met Bob, rustig aaien met Bob en lekker belonen en doen, ging het al snel zo..

Afbeelding

Bob mocht zelfs al een beetje tegen hem aan leunen!
Afbeelding

Daarna was het voor vandaag wel weer spannend genoeg geweest!

Heeel trots weer voor vandaag! Ik was zelf wel erg moe en ik merk dat ik zelf nog zó ontzettend veel moet leren! Vooral consequent zijn wanneer het moet en ten alle tijden goed alert blijven! Is natuurlijk best logisch, vooral met een jong paard, maar soms moet ik er nog even extra aan herinnert worden :o

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-14 21:08

Dag 8

Vandaag weer lekker aan de slag geweest! Vandaag mocht ik hem opzadelen, wat eigenlijk gewoon helemaal prima ging! Zolang ik juist het zadel etc. lekker bleef bewegen en lekker prutsend aan de gang ging, was het oke! Gewoon doen zoals je het normaal zou doen dus!

Afbeelding

Even de beugels bij elkaar gebonden, om klapperen tegen te gaan.
Afbeelding

En vandaag kwam er een skippybal bij kijken. Hiermee hebben we eerst naast hem gelopen, hem ermee aangeraakt, geaait etc.
Afbeelding

En vervolgens hebben we de skippybal aan het zadel gebonden, zodat hij zou wennen dat er dan ook iets op en achter hem beweegt.
Dit vond hij echt extreem eng, en dat komt doordat ik er eens iemand op heb proberen te laten hangen toen ik dacht dat hij er aan toe was :o .. wat uiteindelijk mis ging (hij sprong weg en zij "viel"). Hij is daardoor toen zo geschrokken, waardoor hij dit dus ook een stuk spannender vindt.
Dus deze stap zal misschien wel wat langer duren, door helaas mijn eigen fout! Maar voor alsnog ben ik hartstikke trots op hem!

Eerst begeleidend naast hem lopen..
Afbeelding

En toen mocht ie "los" van ons, maar dat was écht even spannend!
Afbeelding

Afbeelding

Al rustiger, maar hij was het er echt niet zo mee eens..
Afbeelding

Nou, oké dan...
Afbeelding

Hierna, dus toen hij iets gekalmeerd was, ook gelijk de skippybal eraf gehaald. Braaf paard!
Even lekker de spanning eraf, en daarna Bob nog even erbij gepakt.

Paard is moe van de skippybal :')
Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor stappen we steeds even weg, om de spanning wat meer weg te halen. Vandaar dat je op de foto's vaker een andere plek ziet.
Afbeelding

Aan de andere kant is Bob wel wat spannender.
Afbeelding

Afbeelding

En nadat Bob een paar keer tegen hem aan had geleund en zelfs op en neer naast hem is gegaan, zijn we daar ook weer mee gestopt. Gelijk lekker afgezadeld en lekker gaan uitlopen..
Afbeelding

Paard was echt heel moe :(:)
Afbeelding

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-14 16:05

Fiëgo heeft het vandaag weer prima gedaan! Ik plaats straks een verslag.

We maken kleine stapjes, maar hij vindt het gewoon allemaal net wat enger dan het gemiddelde paard en uit dit door te blokkeren.
Daarom hebben we dus met de skippybal gewerkt en doen we sommige dingen net weer wat anders. Het ligt per paard hoe er dingen worden aangepakt, en die van mij heeft heel veel herhaling nodig! :)
Ik vind het fijn dat ze niet een manier aanhouden, maar zich dus aanpassen op het paard!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-14 16:17

_Tara_ schreef:
Ik vind 't echt superleuk om zo mee te kunnen kijken Cher in hoe 't allemaal gaat!

Als je wilt mag je ook eens echt echt komen meekijken Em!

Dankjewel achterbuurvrouw. Ik mis die gekke vlekken van jou wel, want die hebben ze hier niet!

En dankjewel baasje van de achterbuurvrouw! Tot over een paar weekjes :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-14 18:14

Gini schreef:
Komt hij iedere dag wel in de hand of krijgt hij ook volledige rustdagen?

Hij komt iedere dag +/- een uurtje in de hand. Verder heeft hij een soort uitloopstal, dus hij kan lekker rondscharrelen in de paddock of binnen staan als hij wilt, genoeg ontspanning.
Hij voelt zich er ook prima op z'n gemak, zie onderstaande foto's :D
Afbeelding

Afbeelding

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-14 18:41

Dag 9

Vandaag eerst even aan de hand warmgelopen, dat doe ik eigenlijk altijd trouwens.
En toen alle benodigdheden in de bak lagen, mocht ik gaan zadelen!
Afbeelding

Waarna ik hem nog even heb gelongeerd!
Lekker stappen..
Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk ook een drafje, knapperd! :+:
Afbeelding

Lekker wat obstakels in de bak, zodat hij lekker op zou letten (kijkt soms nogal graag naar buiten, let soms minder op z'n benen).
Afbeelding

Lekker boeiend dit hoor, baas..
Afbeelding

Daarna nog een galopje eruit proberen te persen, maar hij had er op een paar pasjes na niet echt veel zin in vandaag :')
Weer even stappen..
Afbeelding

En toen kwam BoB ook weer om de hoek kijken!
Even laten begroeten.
Afbeelding

Yoooo Bob!
Afbeelding

Afbeelding

Bob komt weer wat dichterbij, braaf paard.. lekker blijven aaien!
Afbeelding

Spannend he, paardje !
Afbeelding

Bob kan zelfs los tegen hem aanleunen, knap!
Afbeelding

Lekker snuffelen aan Bob!
Afbeelding

En kusjes krijgen van Bob!
Afbeelding

Oh, en Bob kan ook wel eens omvallen!
Paardlief ging minimaal naar achter en stond daarna stil, knap paard!
Afbeelding

Bob maakt ook wel eens een groeispurt :')
Afbeelding

En Bob wil ook aan deze kant knuffelen.
Afbeelding

En toen wilde bob eigenlijk wel een rondje mee"hangen"!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook graag de andere kant op..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, toch niet zo spannend..
Afbeelding

Bob's uitzicht :')
Afbeelding

En als laatste nog even een groepsfoto :')
Afbeelding

Natuurlijk ben ik weer supertrots :D
Mocht er iets onduidelijk zijn en mocht je vragen hebben bij bepaalde foto's oid, stel ze dan graag via PB! :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-14 18:41

Dag 9

Vandaag eerst even aan de hand warmgelopen, dat doe ik eigenlijk altijd trouwens.
En toen alle benodigdheden in de bak lagen, mocht ik gaan zadelen!
Afbeelding

Waarna ik hem nog even heb gelongeerd!
Lekker stappen..
Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk ook een drafje, knapperd! :+:
Afbeelding

Lekker wat obstakels in de bak, zodat hij lekker op zou letten (kijkt soms nogal graag naar buiten, let soms minder op z'n benen).
Afbeelding

Lekker boeiend dit hoor, baas..
Afbeelding

Daarna nog een galopje eruit proberen te persen, maar hij had er op een paar pasjes na niet echt veel zin in vandaag :')
Weer even stappen..
Afbeelding

En toen kwam BoB ook weer om de hoek kijken!
Even laten begroeten.
Afbeelding

Yoooo Bob!
Afbeelding

Afbeelding

Bob komt weer wat dichterbij, braaf paard.. lekker blijven aaien!
Afbeelding

Spannend he, paardje !
Afbeelding

Bob kan zelfs los tegen hem aanleunen, knap!
Afbeelding

Lekker snuffelen aan Bob!
Afbeelding

En kusjes krijgen van Bob!
Afbeelding

Oh, en Bob kan ook wel eens omvallen!
Paardlief ging minimaal naar achter en stond daarna stil, knap paard!
Afbeelding

Bob maakt ook wel eens een groeispurt :')
Afbeelding

En Bob wil ook aan deze kant knuffelen.
Afbeelding

En toen wilde bob eigenlijk wel een rondje mee"hangen"!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook graag de andere kant op..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, toch niet zo spannend..
Afbeelding

Bob's uitzicht :')
Afbeelding

En als laatste nog even een groepsfoto :')
Afbeelding

Daarna lekker afgezadeld en uitgestapt in de grote buitenbak! Waar hij trouwens ook keurig langs de spiegels loopt :D
En daarna voor de zekerheid z'n regendeken om, wat hij heel braaf toe liet (vond hij een tijd écht heel eng)!
Natuurlijk ben ik weer supertrots :D
Mocht er iets onduidelijk zijn en mocht je vragen hebben bij bepaalde foto's oid, stel ze dan graag via PB! :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-14 19:29

Gini schreef:
Bob is leuk :D Heeft hij geen schrik om erop te kruipen? :+
Ik vind het echt zo interessant omdat ik in dezelfde fase zit bij mijn jonge paard. En dan is het leuk om te zien hoe anderen het doen en toe te passen op mijn paard. :)

Bob kent geen angsten :') Doet gewoon wat je van hem vraagt, ideaal! :D
Let wel op, niet alles werkt bij elk paard. Dit is puur de manier hoe het bij mijn paard werkt + ik heb er echt continue begeleiding bij. Let wel op met dingen uitproberen aub! :)

Ik denk ook dat Bob aardig hoofdpijn heeft :')

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-14 20:15

Gini schreef:
Dreamy, ik snap je waarschuwing, maar het is inderdaad niet dat ik het een op een overneem. Dat lukt niet met alleen foto's en verslagen. Maar af en toe heb ik wel een momentje van 'ah, zo lossen die dat op, dat is wel slim bekeken' etc.
Ik ben met mijn paard nog trager bezig. Die van mij heeft het zadel nog niet opgehad bv.

Goedzo, gelukkig! Is overigens niet alleen naar jou bedoelt hoor! :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-14 04:56

kleiduiker schreef:
Vind alleen wel dat bob een cap op moet want dat petje beschermt niet echt.

_/-\o_

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-14 11:09

absque_dubio schreef:
:')

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat los poetsen aanleren. Zou je daar wat uitleg over willen geven? :)

Ik ga je vanmiddag even PBen!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-14 12:15

Haha iedereen die het verder wilt weten graag even PBen, anders wordt het topic zo onoverzichtelijk. De rest krijgt zo PB.