[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-14 12:59

Ja, Rhijnauwen is dus waar paard gestald staat! Dus mocht je idd vragen hebben over de werkwijze dan weet zij het misschien wel net iets beter uit te leggen ook :')

Let wel op, ten alle tijden, nogmaals!! dat niet alles toepasbaar is op elk paard!!!
Ik doe het nu op deze manier, maar ten alle tijden onder begeleiding!

Dreamy

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-14 18:29

Nogmaals, PB mij of Rhijnauwen als je uitleg wilt! Niet in dit topic vragen om een PB, dan wordt het nl. onoverzichtelijk. Ik reageer alleen via PB nog!

Update komt later deze avond. Helaas weinig foto's, batterij hield er al snel mee op!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-14 22:22

Update dag 10

Foto's houden jullie te goed, het is een lange dag geweest! Waren er trouwens toch niet zo veel.

Vandaag eerst aan de hand losgestapt, hij was wat frisser leek wel. Dus goed en duidelijk tips gekregen om hem goed naast me te laten lopen, stilstaan en achteruit te laten lopen. Hij moest gaan letten op mijn lichaamshouding en tempo, en vanuit daar met mij meegaan! Dit deed hij uiteindelijk keurig.

Daarna hebben we hem opgezadeld, dit keer van de verkeerde kant! Hij vond het wat spannender, maar bleef netjes staan.

Vervolgens hebben we met de stok met plastic geoefend. We wisten al dat hij het spannend vond als hij iets "hoger" achter zich zag, maar na vandaag zijn we er bijna zeker van dat voordat ik hem had er wel iets moet zijn gebeurd waardoor hij zo extreem erop reageert. Arm paard bleef uiteindelijk wel netjes staan, maar was net een blok beton (stond strak gespannen, hoofd in de lucht) en leek zich een soort van af te sluiten, totdat de spanning niet te houden was en dan sprong hij op en rende weg.
Weer terug naar aaien, etc. maar hij bleef steeds gespannen worden als het hoger kwam. Hij is dan echt zeer extreem angstig, dus we gaan daar nog wel langer mee bezig.

Bob kon wel weer keurig hangen, maar die hielden we niet hoog. Een herhaling van gisteren!

Ik ben echt zeer blij dat ik er voor heb gekozen om begeleiding te zoeken, en dan vooral blij dat ik dat bij mensen zoals deze heb gedaan. Ik ben bang dat menig ander er toch al op had proberen te klimmen en veel gehaaster te werk zouden zijn gegaan. Nu word er geluisterd naar het paard en de training aangepast op een manier waarop we wel grenzen opzoeken, maar er vooral niet proberen er overheen te gaan.

Morgen weer een nieuwe dag, maar god wat zou ik graag willen weten wat hem zo angstig heeft gemaakt :(:) Maar we komen er wel uit, met alle geduld.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-14 19:11

Dag 11

Toen ik op stal kwam hing mijn zadel al klaar, met daarop een echte baby-Bob!
Paardlief lekker gepoetst, lekker losgestapt en gezadeld!
En daarna heeft hij Baby-Bob mogen ontmoeten!

Eerst weer het riedeltje van snuffelen, aaien ermee, en net zo lang er opnieuw naartoe lopen totdat het "OK" is. En dan steeds meer uitbouwen naar het zadel en tegen het zadel etc.
Hier hangt baby-Bob nog met onze ondersteuning.
Afbeelding

Toen dit oké ging, is baby-Bob vast gemaakt aan de zijkant van het zadel. Daarmee zijn we eerst weer begeleidend gaan lopen.
Het was echt heel spannend voor hem!
Afbeelding

Afbeelding

Op een gegeven moment leek het aardig oké, hij liep niet meer in een heeeel gespannen houding, uiteraard wel nog iets en natuurlijk bleef hij opletten. Maar zijn passen werden al wat groter en zijn hoofd zakte al ietsjes..
Afbeelding

Daarna mocht hij nog even los van ons ermee lopen, wat uiteraard ook weer erg spannend was!
Afbeelding

En toen hij dat braaf had gedaan, ook in een poging tot drafje/galopje (hij wilde nog wel eens omdraaien, niet gek natuurlijk.. het is immers nog eng) en weer netjes stil bleef staan uiteindelijk toen we erom vroegen, toen is alles er weer afgegaan en was het ook klaar.
Ik vond het heel knap hoe hij het oppikte! Heb lekker uitgestapt en heerlijk met 'm geknuffeld en z'n hoofd gekrabt :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-14 19:24

Dag 12 (vandaag dus!)

Eerst heerlijk gepoetst, en wat had ie een jeuk :D Had hem een heletijd op z'n hals staan borstelen en het liefst had hij dat ik lekker doorging.
Afbeelding
:')

Daarna even lekker losgewerkt dmv los te longeren dit keer.
Afbeelding

Er werd aan de zijkant een paar keer gewapperd met een doek, die vervolgens ook werd opgehangen. Eerst ging hij daar natuurlijk niet graag langs, maar uiteindelijk als je langer met hem bezig bent dan lijkt hij het natuurlijk ook niet meer te zien.
Ondertussen was Cor vrolijk bezig om met een skippybal te stuiteren, puur voor het geluid.
Afbeelding

Toen zelf maar eens laten snuffelen aan die bal die dat gekke geluid maakte..
Afbeelding

Ik moest de bal vooruit schoppen en er dan met hem achteraan lopen..
Fiëgo snapte het nog niet helemaal :')
Afbeelding

Oké baas, als jij 't wilt :')
Afbeelding

En toen ging de bal al gauw weg en gingen we Baby-Bob er weer eens bij pakken. Dit keer ging ik er eens mee spelen ;)
Met z'n allen Baby-Bob even verwelkomen :')
Afbeelding

Daarna van opzij naar hem toelopen..
Afbeelding

Hem belonen voor het stilstaan..
Afbeelding

En weer weglopen..
Afbeelding

En dit bouw je uit tot je bij het zadel komt.
Afbeelding

Weggaan is altijd veel leuker :')
Afbeelding

Maar het is wel oké..
Afbeelding

"Oh néé he, zit dat ding er nou alweer op zonder dat je ernaast staan, baas?!"
Afbeelding

En weer aan de wandel!
Afbeelding

Afbeelding

Er zijn zelfs al mooie, wat meer gecontroleerde, drafjes uit gekomen. Echter vindt hij het rechtsom toch een stuk fijner en is dat nu een voor hem "veilige" kant geworden. Voor vandaag hebben we dat ook lekker zo gelaten, linksom wel even geprobeerd, maar dat komt vanzelf wel!

Daarna uiteraard weer lekker alles eraf en heeft vriendlief hem dit keer ook gedeeltelijk uitgestapt :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-14 08:23

BelleTessa schreef:
Heel leuk om dit zo te volgen! Als je geen ervaring hebt met het inrijden van jonge paarden, lijkt alles zo vanzelfsprekend, maar nu zie je wel weer eventjes dat dat niet zo is!

Ik dacht ook dat ik al ver met hem was, maar er is nog zoveel meer voorbereiding! Niet bij ieder paard zo uitgebreid noodzakelijk, maar zeker wel handig om te hebben gedaan voordat je erop gaat.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-14 16:28

sillysoul schreef:
ik vind het zeer interessant om te volgen. Hoe bepaalt de trainer dat je paard rijp is voor de volgende stap? Puur door de ontspanning die hij laat zien? Of waar wordt op gelet?

Voor antwoord op deze vraag kun je het beste rhijnauwen PB-en. Zij kan het denk ik iets duidelijker/beter uitleggen. :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-14 17:09

Dag 13

Vandaag begonnen we lekker met los longeren.
Afbeelding

Afbeelding

Knap paard :+:
Afbeelding

Daarna mocht ie mij volgen..
Afbeelding

En klikte ik hem vast om te gaan zadelen, lieve puppy! :+:
Afbeelding

En na even aaien, hing baby- Bob er al gauw aan de andere kant op dit keer!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker boeiend dit..
Afbeelding

Daarna ging Baby-Bob er op/naast liggen!
Afbeelding

En lekker lopen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit ging zo goed en rustig, dat Baby-Bob er vandaag ook nog rechtop is gaan zitten.
Baby-Bob werd echter zo enthousiast dat zijn shirtje over zijn hoofd was gevlogen en hij voor superman ging spelen :')
Na een paar rondjes het heel spannend te hebben gevonden, ging het uiteindelijk echt netjes!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echt een superdag weer dus, wat ben ik weer trots! :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-14 19:05

Ja, dit was wel echt ineens een grote stap vooruit! Hij weet nu dat wegrennen niet helpt en het minder eng is als hij gewoon rustig aan doet. Hij begint daarbij ook steeds lager te gaan met z'n nek en dus iets meer te ontspannen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 09:58

Dag 14

Vandaag mocht ik in mijn eentje gaan zadelen. Hoewel hij de eerste keren weg wilde lopen, omdat ik zelf zoiets had van "oeh ik moet het alleen doen", ging het uiteindelijk prima!

Hier lag het dekje nog niet helemaal oké :Y)
Afbeelding

Beetje rommelen en doen..
Afbeelding

En toen kwam Baby-Bob er weer bij!
Afbeelding

Lekker aaien aan beide kanten..
Afbeelding

Afbeelding

Baas, dat kriebelt :')
Afbeelding

Fiëgo vindt het soms nog erg spannend als iets over zijn hals gaat van bovenaf, dus daar gingen we ook even mee bezig. Met opstappen moet je immers ook met je hoofd boven zijn hals langs.
Afbeelding

En uiteindelijk zat Baby-Bob er weer op!
Afbeelding

Afbeelding

Zucht, dat stomme ding weer op je rug :(:)
Afbeelding

Afbeelding

Hé, een camera :Y)
Afbeelding

Sjoksjok,.. zucht!
Afbeelding

Afbeelding

Oke, dan een drafje?
Ojee, het beweegt!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook dit durft hij weer met de oogjes dicht.. "I'm fabulousss" :')
Afbeelding

En Baby-Bob er weer af..
Afbeelding

Doei Baby-Bob, tot de volgende keer? :D
Afbeelding

En nog even een selfie in de spiegel met de baasjes :Y)
Afbeelding

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 11:00

miezelke schreef:
Heel leuk en boeiend topic, volg het al een tijdje!

Vind het een hele paardwaardige manier van zadelmak maken. Moest iedereen zijn jonge paard zo opleren, zouden er veel minder problemen/trauma's bij paarden voorkomen. Chapeau aan de trainer(s)!

En wat een knap paard zeg! En zo mooi grijs! Zo moesten ze altijd blijven <3

Mag ik vragen waarom je eigenlijk altijd een zonnebril op hebt? (als het persoonlijk is hoef je het zeker niet te vertellen he!) Zou het voor het paard niet beter zijn dat hij je ogen kan zien? Zo komen je signalen beter over, weet ik uit ervaring (kan je hem bvb beter sturen op de volte etc...)

Ik vroeg me al af wanneer die vraag zou komen :))
Dit is mijn gewone bril, met meekleurende glazen :Y) binnen/achter glas is het dus een gewone bril. Ik kan tegenwoordig helaas geen lenzen meer verdragen, mijn ogen worden knalrood na nog geen 2 uurtjes lenzen in! Dus vandaar dat ik nu altijd maar mijn bril op doe, maar die veranderd dus wel in een zonnebril buiten!

Je moet juist nooit in de ogen kijken van het paard, iig niet direct. Daardoor kunnen ze jou ook teveel aflezen, stel je bent onzeker. Je kan je houding immers aanpassen en doen alsof je zeker bent, maar je ogen kunnen je goed verraden ;)

@ Nicky; ik ga er trouwens niet als eerste op. Omdat ik weet hoe hij kan reageren en dus ook kan gaan denken van "wat als.." en daardoor bang kan worden. Hij kan dat weer voelen en op reageren :Y)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 11:14

Ik hoef niet perse een zonnebril op hoor, maar de glazen die ik gekozen heb kleuren dus mee. Ik kan ook een bril met gewone glazen op :D alleen moet ik die nog kopen. :+

Mooi hoor, met zulke kleine hulpen! Wij doen het ook dmv lichaamstaal, wel bewoorden we de gang waarin hij zit.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 11:24

miezelke schreef:
Dreamy schreef:
Ik hoef niet perse een zonnebril op hoor, maar de glazen die ik gekozen heb kleuren dus mee. Ik kan ook een bril met gewone glazen op :D alleen moet ik die nog kopen. :+

Mooi hoor, met zulke kleine hulpen! Wij doen het ook dmv lichaamstaal, wel bewoorden we de gang waarin hij zit.

En dat is omwille van? Omdat hij die aanwijzing ("draf!" etc..) dan kent als je erop gaat?

Klopt, ter ondersteuning van de hulpen onder het zadel!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 11:32

LvdO schreef:
Dat van het in de ogen aankijken wist ik nog niet, maar is eigenlijk wel logisch!
Even een vraagje, gebruiken jullie veel stemcommando's? Het lijkt me namelijk wel handig voor als je in het zadel zit.

Ik mag de gang benoemen waar hij in zit / in moet, dit idd ter ondersteuning als we eenmaal de hulpen van de gangen gaan aanleren.
Verder ook veel met je houding, maar dat is echt bij het grondwerken zelf. Het naast je lopen, achteruit etc, allemaal met houding.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 13:09

Iris82 schreef:
Ik vind het inderdaad een zeer paardvriendelijke manier. Het proces is wel vrij uitgebreid, maar ik denk ook zeker dat dit paard dat nodig heeft. Ik denk dat je er meer dan verstandig aan gedaan hebt om hem weg te brengen.

Jep, wij doen het met hem net wat anders dan met een ander paard soms wordt gedaan. Sommige paarden zijn zo cool, daar zit de eigenaar er na 5 dagen al op. En dan hebben ze dezelfde stappen doorlopen als nu!
Deze vindt, door wss een eerdere nare ervaring, het allemaal te spannend. We willen eerst dat hij dingen normaal leert te vinden en kan gaan ontspannen, ipv alleen het maar te "accepteren" omdat wij dat willen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 20:09

Pacific schreef:
Wat leuk om dit te volgen zeg! Het ziet er zeer vriendelijk uit, fijn!

Ook interessant dat paarden zó verschillend zijn met dit soort dingen zeg. Mijn tweejarige sjouwt af en toe voor de lol even het zadel van de pony van een vriendin van mij naar de bak, met een zéér verveelde blik, haha. Grappig om te zien dat die van jou totaal anders in elkaar zit en goed dat jullie daar heel geduldig mee om gaan!

Ligt er ook aan wat ze al hebben mee gemaakt en of ze veel in de hand zijn geweest. Wellicht als ik hem al had gekocht voordat ze iets met hem hadden geprobeerd (tenminste dat is wat we vermoeden) was hij ook minder bang/gespannen.

Nsky; gaat echt elke dag een stapje vooruit, waar ik echt blij mee ben! Heb foto's toegestuurd gekregen van vandaag, kon zelf niet vanwege werk! Zal ze vanavond posten!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 21:22

Dag 15

Vandaag was ik er vanwege werk helaas niet bij & is Cor alleen aan de slag gegaan.
Dit keer heeft hij weer met grote Bob gewerkt!
De volgende foto's kreeg ik toegezonden, kan er alleen dus weinig bij schrijven want ik was er niet bij :Y)

Afbeelding

(deze kan ik alleen als link doen, tussen de IMG-codes wil hij niet :n )
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=53BF4E24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer afscheid nemen van Bob!
Afbeelding

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 22:42

Olympia96 schreef:
Fijn beeld nog steeds. Maar waarom dragen jullie allemaal een cap?

Ik heb hem zelfs op met poetsen en in/uit-stappen. Ben al vaak blij geweest dat ik hem op had, hij wil nog wel eens tegen je hoofd aan stoten en dus je persoonlijke ruimte niet respecteren. Als ie tegen een cap aankomt is dat voor hem toch gelijk een stuk duidelijker en minder prettig voor hem. En voor ons een stuk dragelijker ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-14 07:46

Nickyyyy schreef:
Je ziet hem gewoon elke keer minder gespannen reageren op bob! :j

Klopt! Hij vindt het vaak eerst spannend, ben je ermee bezig dan ie het van "oh dit ken ik wel.." en dan bouwen we vanuit daar weer op naar iets wat ie nog niet kent.
Bob gaat er vandaag misschien op!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-14 08:26

Olympia96 schreef:
:-) ja duidelijk. Vroeg me af of het zo was zodat je zo kon opstappen als het er een keer goed uitzag. Dat je niet eerst je cap moest gaan zoeken zeg maar ;-)

_/-\o_ Hahaha. Sorry, die vind ik wel grappig!
Nee, hij is dus echt bedoeld voor de veiligheid op de grond. Stel hij wilt je heel graag knuffelen met z'n hoeven of hoofd, is je hoofd iig beschermd :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-14 18:22

Dag 16

Vandaag is _Tara_ @ Bokt mee geweest naar Fiëgo! :) Dank aan haar voor de foto's ;)
Eerst hebben we lekker gepoetst en vervolgens mocht meneer even los z'n ei kwijt. Vanochtend was hij blijkbaar erg fris en gek aan't doen in z'n paddock :Y) Dus hij mocht nu even lekker zelf warmlopen in de longeerbak.
Wel moest ik hem wel van hand blijven laten veranderen en uiteindelijk pikte ik hem vanuit daar op om op commando weer langzamer & sneller te laten gaan.
Vandaag vond hij het alleen wel echt leuk om zijn eigen plan te trekken, dus heb wel weer tips gekregen om hem bij de les te houden! :+

Daarna heb ik hem gezadeld.
Afbeelding

Nog even lopen, waarna we echt aansingelen.
Afbeelding

Dan beugels naar beneden, touwtje door de beugels (om klapperen tegen te gaan)..
Afbeelding

Pup op z'n "veilige plek" (aan de andere kant staan paarden) :+ met, de volgens hem, stomme Bob!
Afbeelding

Wat staat Bob daar nou gek te doen?
Afbeelding

Afbeelding

Na veel met Bob te hebben geaaid en gedaan, werd hij aan de zijkant gehangen.
Paardlief vindt het spannend zolang hij stil moet staan, zoals je ziet
Afbeelding

En de eerste stappen ernaast zijn vaak ook nog even spannend..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar al gauw laten we hem langer en op z'n eigen lopen..
Afbeelding

Afbeelding

En dan is het al gauw vrij oké!
Afbeelding

Afbeelding

We hebben hem ook proberen te laten draven, dit deed hij enkele passen en ipv verschrikt weg te spurten omdat Bob zo bewoog..ging hij netjes over in stap! +:)+ Hij leert zo dus om niet weg te rennen voor spannende dingen.

En dan mag Bob er al weer af & mag hij hem nog even "bedanken" :')
Afbeelding

Afzadelen..
Afbeelding

En dan moet hij blijven wachten als ik het zadel wegleg..
Afbeelding

Toch lastiger dan gedacht :')
Afbeelding

En toen lekker uitgestapt in de buitenbak! :)
Knap paard! :+:

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-14 18:36

Wuis schreef:
Ik heb dit topic net ontdekt en helemaal doorgelezen. Wat ontzetten leuk om te zien. :D Ik kan niet wachten tot Bob echt opstapt. :D :D

Ik ben ook erg benieuwd! Morgen kan ik er helaas wéér niet zelf bij zijn, waar ik echt heel erg van baal! (had voorkeursdiensten aangegeven, maar helaas komt het niet altijd zo uit)
Maar gelukkig kan deze meneer ook heel goed zelfstandig werken en is heeel handig ermee, mag ook wel als je het zo'n 30 jaar doet :+
Maar vanaf dan weer elke dag, gelukkig! Het is zo leuk om alles van dichtbij mee te maken! :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-14 19:12

Zilfstar schreef:
Hij gaat goe-hoed onze knappe achterbuurman!!! Leuk te zien zo hoor Cher. Wat wordt Fie al een echt paard zo. helemaal niet meer puppy zoals ie was toen hij net bij ons op stal kwam.

Inderdaad Wanda. Kun je je nog voorstellen hoe hij er nog uit zag toen ik hem kocht?
Even voor de mensen die het niet (meer) weten..
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 4435_n.jpg

:(:)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-14 07:34

welmoed__ schreef:
Wat een verschil zeg!
Wat had hij met zijn hoef? Zie ik nu roze verband?
Hij gaat goed hoor!! :j

Hij had een lelijke wond op de bal van zijn hoef.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-14 07:59

Van gisteren niet, ik was er helaas niet! Hij heeft ook lekker alleen gespeeld in de grote paddock, dus lekker een dagje vrij! Zal even kijken of ik de video's die ik heb gekregen kan uploaden!