Hoe hoog schat jij het IQ in van je paard?

Moderators: Melissa0304, RianneH, Neonlight, Ymor, balance

Hoe slim?

Niet zo slim
20 (13%)
Slim!
51 (34%)
Héél slim!
79 (52%)

Totaal aantal stemmen: 150

CoonArt

Hoe hoog schat jij het IQ in van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 08:11

Is hij/zij slim? Of niet zo slim? Of juist net Einstein? Goh, altijd al willen weten... :) De paarden die ik soms ontmoet zijn toch best slim, zelfs als het dier voor de kar is gespannen en gewoon de hele route uit zijn koppie weet...

Ook in 2021 veel LOL met je KNOL!

A BETTER 2021!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Hoe hoog schat jij het IQ in van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:15

Niet zo bijster hoog aangezien meneer een eerste rangs klungel is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:16

IQ is bij een paard te vergelijken met een 2 jarige. Heel veel slimmer dan dat worden ze niet. Maar op hun manier zijn paarden best intelligente dieren :j

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:25

Ik heb geen idee. Hij liep tijdens de test al direct vast bij de cijferreeksen. :+

mirandav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:31

Onze merrie heeft zichzelf aangeleerd hoe ze de kraan open kan doen om te drinken! Wij hebben haar niets geleerd, blijkbaar let ze op hoe wij het doen.

Ze gaat met haar neus naar de kraan en dan naar de slang zo van hey baas, ik wil drinken! Hihi.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:34

Ik ken ook zo'n slimme clown :D

Hij kan knopen losmaken, zijn stal open maken, zijn hoofdstel afdoen, de deur van de bak open maken, hij klimt tussen het stroomlint door, hij kan uit bekertjes en de tuinslang drinken en hij kan uit zichzelf een slalom lopen :')

Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:38

Ik denk dat mijn paard een slimmere keus zou maken dan veel mensen met stemrecht :+

Maar serieus, ik denk dat paarden het op veel vlakken wel slimmer zijn dan een 2-jarige, op veel vlakken ook niet. Maar als je ze de ruimte geeft kunnen ze zich behoorlijk ontwikkelen. De mijne maakt poetskisten open om te kijken of er brokjes in zitten en had het in zijn ruigere periode ook meteen door als ik de stroom van het draad haalde, dan voelde hij even met z'n maanharen en schoot vervolgens onder het draad door.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:41

Hier ook een paard die knopen los maakt, poetskisten opent en staldeuren opent :P
Vervolgens als ze dan betrapt word dat ze ontsnapt is, stapt ze heel stilletjes zelf alweer naar haar stal :P
Volgens mij is mijn paard erg slim! Het is ook gewoon een hele sneaky persoonlijkheid haha, echt een grapjas.

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:44

Paardlief hier ook een Einstein. Maakt ritsen open, doet bij andere paarden het halster af, drinkt uit flesjes, weet dat ie na zijn eten de stal in moet. Maar hij probeert altijd eventjes stiekem weg te lopen totdat ik het zie en naar zijn stal wijs :') Dan loopt ie naar binnen hahaha! Hij kan ook zichzelf uit de knoop halen als het touw overal om zijn benen zit zonder ervan te schrikken, weet precies wie er op zijn rug zit en wat hij dan kan flikken en als klap op de vuurpijl 'verstaat' hij sommige woorden. Woorden zoals eten, appeltje, stap-draf-galop natuurlijk, nee, ja, Nathalie (zijn tweede baasje), baasje, kom hier, stay, back-up, pas.. etc..

Je kunt ze zo'n beetje alles leren, zo leuk!

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:02

Ik vind mijn eigen paard ook best een slim beest. Ze kent niet zo ontzettend veel 'truukjes' maar heeft nieuwe dingen gewoon ontzettend snel door (en verzint na keer 3 of 4 al manieren om er onderuit te komen) en is beter in mensen lezen dan mensen zelf zijn. Het is bizar hoe snel zij doorheeft dat iemand onzeker is bv. (en vindt het dan geinig die persoon op zijn ongemak te krijgen). Verder wist ze als ze zich lostrok aan de longe bv. haar hoofd zo te draaien dat ze er niet in vast zou komen te zitten terwijl die achter haar wapperde. Daarnaast lijkt ze echt volzinnen te verstaan soms, best bizar. Toen ze jonger was vond ze longeren geen leuk spelletje dus ging mevrouw nog wel 'ns aan de ren. Als mijn moeder dan zei: "Als je nu eens 2 rondjes normaal loopt mag je stoppen.", wel, na 2 rondjes normaal lopen stopte ze en kwam ze naar binnen :') We denken dat mijn moeder toch iets in haar houding liet zien waaraan mijn merrie wist dat ze klaar was maar dat moet dan toch miniem geweest zijn en zij pikte dat wel op.

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:07

Ze kan heeeeel slim zijn. Maar af en toe vraag ik me af waar haar hersenen gebleven zijn :=
Bijvoorbeeld als ze weer eens schrikt van haar eigen gehinnik :')
Laatst bijgewerkt door Nizoni4 op 23-02-17 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:08

Mijn merrie is slimmer dan mijn ruin.Ze kregen een automatische drinkbak en Britt had het binnen een dag door.Maar Nappie pas na 2 dagen.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:11

Kwa leren is die van mij heel slim. 4 keer een zebrapad gepakt om over te steken. Dus hij dacht dat het bij de 5e ook moest. Terwijl het maar een paar strepen op de weg zijn. :D

Maar af en toe is hij, net als ik, best wel lomp. Hij kreeg het voor elkaar om zijn voet in een steen vast te krijgen. Achja, ik krijg het voor elkaar om een kruiwagen vast te krijgen in/op de mesthoop.. Alleen kreeg ik hem er niet meer zelf uit. _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:19

Ik heb een zeer intelligent en gevoelig paard, heeft altijd alles door en kan alle hekken en deuren open maken. Als er iets is weet hij hoe hij ons moet waarschuwen en dat we hem helpen.

Lastig is wel dat die slimheid soms ook echt tegen je kan werken..

Maar ik merk serieus wel verschil tussen verschillende paarden qua intelligentie, leer niveau etc.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:24

Op het moment dat hij in de derrie heeft liggen rollen en helemaal nat is (ondanks zijn dekens) en dan staat te rillen... Dan is dat IQ ongeveer 0.

Maar op het moment dat hij de waterkraan van z'n buurman aan zet, die is afgesloten van het water omdat zijn hobby het organiseren van een waterballet was, is hij best wel facking slim...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:48

VZpaard is heel slim. Had alweer een hele lap tekst vol anekdotes getypt maar dat maar weer gewist. Ik kan er verdorie wel een heel boek over schrijven. Ze kan iig communiceren met mensen door te wijzen naar wat ze wil, waar ze het wil en wie het moet doen. Ze weet bij wie ze kan bedelen en bij wie het kansloos is. Je kunt ze rustig los laten lopen, ze weet wel waar ze heen moet en wat niet mag. Ze heeft de perfecte manier om je niet te laten vangen zonder moe te worden gevonden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

xHaithi schreef:
Toen ze jonger was vond ze longeren geen leuk spelletje dus ging mevrouw nog wel 'ns aan de ren. Als mijn moeder dan zei: "Als je nu eens 2 rondjes normaal loopt mag je stoppen.", wel, na 2 rondjes normaal lopen stopte ze en kwam ze naar binnen :') We denken dat mijn moeder toch iets in haar houding liet zien waaraan mijn merrie wist dat ze klaar was maar dat moet dan toch miniem geweest zijn en zij pikte dat wel op.

Zoiets had ik dus ook weleens. VZpaard had geen zin meer in rijden en stond bij het hek te dralen. "Nou, nog één rondje en dan stap ik af". Had m'n been nog niet aangelegd of mevrouw draait een perfecte spin en kijkt om. "Rondje. Eén. Klaar". _O-

Maar echt, ik heb heel wat paarden gekend en daar zaten best wel snuggere dieren tussen (en dommeriken) maar deze is echt een geval apart. Daarnaast is ze ook nog eens superbraaf en lief. Echt, als ik ooit rijk word en een eigen paard kan aanschaffen wil ik de jongere versie van vzpaard. Wat een wereldbeest. <3

* Love Always 1991 - 2018 *

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:01

Sociaal zijn paarden heel slim, veel slimmer dan de gemiddelde mens. Maar echt puur IQ zijn ze volgens mij niet zo heel slim, wel vindingrijk..... Ik heb er hier twee staan die heel vindingrijk zijn. (eentje weet hoe hij handvaten moet hanteren bv om niet aan de stroom te hangen als hij uit wil breken.) maar er staat er ook eentje bij die zo ontzettend dom is dat ie, als ie in het wild gedropt zou worden, hij geen uur zou overleven. :(:) Die is héél slim op gebied van werken, dus als je hem iets wil aanleren dan pikt die het ontzettend snel op. Maar zo op weide kan ie behoorlijk dom uit de hoek komen... :') Al is het niet zozeer dom maar hij heeft nogal last van "mentale blokkages" om het zo te zeggen. Als je een draadje op de grond legt rond dat paard blijft ie daar gewoon midden in staan. :+ Het zou wat hem betreft net zo goed een muur kunnen zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:07

Die van mij is slim ja :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: Smid noemt 'm een intellectueel en dat is precies de spijker op z'n kop. Het is de zelfde soort slimmigheid als het paard wat bij pluizebolpum hoort: hij weet dingen goed naar zijn hoef te zetten. Hij is steeds aan het aftasten of je al steken laat vallen en hij is ook van de statements: draai je een halve seconde om op de poetsplaats en hij staat 2 meter náást een bungelend halster. Daar staat 'ie dan heel onschuldig z'n statement te maken.

Hij geilt ook zo op zijn eigen slimheid, hij oogst graag bewondering en waardering voor zijn doortrapthe.... ehhhhh slimheid. Het is gewoon een hersenachtig paard. Zo druk in z'n hoofd dat hij wel eens vergeet om ook nog dingen met zijn lijf te doen.

Hij heeft zelf ook een voorkeur voor andere slimme wezens. "Hij kan wel leuk bij de andere IJslander staan". O zo leuk. Die andere IJslander was veel minder intelligent dus hij liet 'm gewoon links liggen en bloeide helemaal op toen er een bijdehand welshje bij kwam.

Dus al met al lijkt hij op mij en daarom kan ik 'm ook goed verdragen. Hoe slimmer het paard hoe hoger ze in rang (willen) staan. Dat is erg leerzaam. Met alles wat we doen moet ik steeds net een beetje slimmer zijn. Dat is voor mij leuk en uitdagend. Mijn paard is de ideale sparring partner. Vervelen doe ik me niet. Zal de komende tijd nog wel anekdotes over 'm hier gaan posten vermoed ik.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:12

Als we een paard met onszelf vergelijken, dan blijft het uiterlijk op uitbraakpogingen, hoe snel kent ie een route etc hangen.
Maar misschien ligt dat wel aan de inteligentie van de mens die niks meer dan dat aanbieden.

Als het gaat over survivallen, samenwerken, eetbare dingen zoeken, aanvoelen, emoties scannen etc, zijn wij de kleuters.

Ik vraag me altijd af, waarom we inteligentie aan onszelf afmeten, alsof de mens zo inteligent is met zijn oorlogen, geen voedsel kunnen verdelen terwijl er zat is, hele streken zo kaalplunderen dat er niks meer kan groeien, ecosystemn naar zijn grootje helpen en ervoor zorgen dat wij inclusief alle wezens die op grond leven, binnen nu en een x aantal jaar uitsterven.

De massa, weet het maar laat alle gekken hun gang gaan.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:12

Ik heb er 2 die ik hoog inschat, ze lijken zelf veel oplossingen te vinden voor allerlei dingetjes. Mijn welshruin lijkt zelfs een bepaalde soort humor te bezitten, met een ondeugende blik allerlei ongein uithalen, als die 2 beners dan in de lach schieten is dat alleen maar motivatie.
Dan heb ik er nog 1 aan de andere kant van het spectrum. Een oude welsh merrie die eigenlijk altijd volledig clueless lijkt. Ontzettend lief en haar gewicht in goud waard, zeker met kinderen.
Maar ik zie trekjes die ik als ze menselijk was zou toedichten aan een bepaalde vorm van autisme.
Met verandering kan ze niet omgaan, als je bijv in haar stal haar zoutblok 20cm verplaatst is ze van slag. Ze zoekt geen oplossingen en oorzaak gevolg lijkt haar vreemd...misschien is t haar leeftijd? zou haar niet willen missen overigens.
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 23-02-17 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:14

A3a1 schreef:
Als we een paard met onszelf vergelijken, dan blijft het uiterlijk op uitbraakpogingen, hoe snel kent ie een route etc hangen.
Maar misschien ligt dat wel aan de inteligentie van de mens die niks meer dan dat aanbieden.

Als het gaat over survivallen, samenwerken, eetbare dingen zoeken, aanvoelen, emoties scannen etc, zijn wij de kleuters.

Ik vraag me altijd af, waarom we inteligentie aan onszelf afmeten, alsof de mens zo inteligent is met zijn oorlogen, geen voedsel kunnen verdelen terwijl er zat is, hele streken zo kaalplunderen dat er niks meer kan groeien, ecosystemn naar zijn grootje helpen en ervoor zorgen dat wij inclusief alle wezens die op grond leven, binnen nu en een x aantal jaar uitsterven.

Zo is het ja. Paarden zijn op een heel andere manier intelligent. Maar ook dan heb je er natuurlijk gradaties in. Het ene paard is veel vindingrijker dan het andere.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:15

Oh ik heb er wel eentje die graag hogerop wil komen denk ik. (ik heb stiekem het begin van de wereldoverheersing der paarden gefokt. :j)
Madame is nl. gek van mobieltjes en eigent zich die graag toe. :j Iedereen die op weide bij haar in de buurt komt dreun ik mijn standaard zinnetje op: "als je je GSM graag in je bezit wil houden, laat die dan vooral in je zakken steken."
Ik denk dat ze paarden wil verenigen via dat apparaat en dat ze graag eentje een tijdje zou willen houden om uit te zoeken hoe ze dat precies zou kunnen doen. :j
Maar dat zou ook een complot-theorie kunnen zijn. :j

Maar ze heeft die fixatie echt alleen maar op mobieltjes. :') Alle andere dingen die mensen vast hebben (tenzij het ook echt eetbaar is) boeien haar niet. Maar laat haar geen mobiel zien..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:18

Ayasha schreef:
Sociaal zijn paarden heel slim, veel slimmer dan de gemiddelde mens. Maar echt puur IQ zijn ze volgens mij niet zo heel slim, wel vindingrijk..... Ik heb er hier twee staan die heel vindingrijk zijn. (eentje weet hoe hij handvaten moet hanteren bv om niet aan de stroom te hangen als hij uit wil breken.) maar er staat er ook eentje bij die zo ontzettend dom is dat ie, als ie in het wild gedropt zou worden, hij geen uur zou overleven. :(:) Die is héél slim op gebied van werken, dus als je hem iets wil aanleren dan pikt die het ontzettend snel op. Maar zo op weide kan ie behoorlijk dom uit de hoek komen... :') Al is het niet zozeer dom maar hij heeft nogal last van "mentale blokkages" om het zo te zeggen. Als je een draadje op de grond legt rond dat paard blijft ie daar gewoon midden in staan. :+ Het zou wat hem betreft net zo goed een muur kunnen zijn.

:D hier idem dito...ik denk inderdaad dat er verschillende vormen van slimheid zijn en dat paarden daar in niet met mensen te vergelijken zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:19

A3a1 schreef:

Mooi gezegd, helemaal mee eens..

-Kurt Albrecht-

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:24

Qua IQ zijn paarden dom maar qua geheugen zijn ze fenomenaal. Vandaar dat mensen denken dat paarden zo slim zijn, tja, een nieuwsgierig paard zal na een aantal keren iets gezien te hebben dit kunnen imiteren. Dus uit de zak waar het mobieltje komt komen misschien ook de snoepjes, is het tijdens het spelen gelukt om het halster af te krijgen van de buurman, hoppa, nog een keer. Iedereen weet toch hoe lang het kan duren voor een paard over een trauma heen is. Bvb, keer iets vervelends gebeurt met opstappen, paard in paniek en dan duurt het echt wel even voor je dat er weer uit hebt. Zo ook leuke dingen, handschoenen van de baas losdoen na het afzadelen. Eitje, maar wel allemaal aangeleerd.