Speld in een hooiberg

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Melewel94

Speld in een hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 11:01

Hallo bokkers!

Mijn zoektocht is ook begonnen naar een maatje voor het leven. (Ben een stille meelezer geweest bij Maddox haar zoektocht :D )

Maar ligt het aan mij, of zijn de prijzen gewoon zo gestegen?
Ik ben op zoek naar een leuk jong paard (veulen/tot 3 jaar). Warmbloed, kruising maakt ook niet uit. Stamboek is dus helemaal niet van belang, als ie maar gezond is!

'vroeger', kocht mijn moeder een 'gewone' leuke 3 jarige voor 1500 die zadelmak is en ingereden is. Nou, begin tegenwoordig maar eens te zoeken...

Ik krijg soms aanbiedingen (ondanks dat er bij staat lage prijsklasse) waar ik stijl van achterover val. Een veulen van 2 maanden oud, vp 4500... Het is haar goed recht om er voor te vragen wat ze wil, en maar net wat de gek ervoor geeft, no offence, maar kom op? :+

Ik zoek dus gewoon een leuk jong paard (of grote pony) voor Max 1500 euro. Is het überhaupt nog mogelijk om tot zo een bedrag te besteden (of zelfs minder) tegenwoordig voor een (niet bijzondere) 1 of 2 jarige?

:')

Every accomplishment starts with the decision to try.

Skippy01

Re: Speld in een hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:04

Voor een grote maat pony kun je nog wel terecht bij sommige fokkers voor rond die prijs. o.a. de paardenmelkerijen hebben vaak jonge hengsten die natuurlijk niet interessant zijn voor hen voor de toekomst. Maar de prijzen zijn gestegen inderdaad.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:30

4500?!? Is dat niet een 0 te veel voor een 2 maanden oud veulen? Ja, de prijzen zijn gestegen, daar zijn op het moment meerdere actieve topics over, maar voor een onbeleerd (als het goed is op die leeftijd) paard verwacht ik toch echt wel dat je voor het budget van TS moet kunnen slagen!
Mijne is door de vorige eigenaar van een markt af gehaald als veulen, als jou het stamboek toch niet uitmaakt TS, is dat nog een optie?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:35

nessinator schreef:
4500?!? Is dat niet een 0 te veel voor een 2 maanden oud veulen? Ja, de prijzen zijn gestegen, daar zijn op het moment meerdere actieve topics over, maar voor een onbeleerd (als het goed is op die leeftijd) paard verwacht ik toch echt wel dat je voor het budget van TS moet kunnen slagen!
Mijne is door de vorige eigenaar van een markt af gehaald als veulen, als jou het stamboek toch niet uitmaakt TS, is dat nog een optie?

Nee hoor, bij sommige lijnen quarter horses of bij bijzondere rassen, is dat niks geks tegenwoordig... tis marktwerking, er zal dus wel vraag zijn...

Kennis van mij 'doet' in tinkers. Vooral jong spul. En die gaan onbeleerd rond de prijs van TS, maar dat is veelal import. De in NL gefokte onbeleerde tinkers vanaf 1,40m zo'n beetje, gaan ook gerust voor 2500+ tegenwoordig.

Ja, je kunt vinden wat jij zoekt, maar dan vooral geen eisen stellen aan afstamming. Of 'gokjes' nemen met paarden met een klein mankement.

Beste kans geef ik je bij import tinkers of bij stal zoals haflingerstal de Rijsdijk in Etten-Leur. Dat is een paardenmelkerij. Soms kun je via particulieren nog geluk hebben met (vaak hengstjes) jonge paarden die ze zelf niet kunnen aanhouden.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:35

nessinator schreef:

Het ligt eraan wat voor veulen het was natuurlijk. Als je een kwpn veulen hebt en het dekgeld is alleen al €1500 ga je er natuurlijk niet minder dan €2000 voor vragen. Nog een leuke afstamming erbij en je zit wel aan die prijs hoor!

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:47

inderdaad wat hierboven gezegd wordt, op zich is het geen gek bedrag voor een veulen, want met dekgeld en opfok zit je al snel op dat bedrag. Los van het ras zijn er weinig 3 jarige voor een dergelijk budget te vinden. ik zou her en der wat hengeltjes uitgooien en vooral rustig blijven, als je geen haast hebt met het kopen, dan komt er wel eentje op je pad.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 12:00

Weet niet of mijn eisen de keuze zo klein maken?

Mijn specifieke eisen:
Geen koudbloed zoals tinkers/fjorden
Geen dravers
Hengst/ruin
Tot 3 jaar
Max 1500

Geen idee wanneer er weer ergens een markt is? Ik ben zelf van lommel, net over de grens van valkenswaard. Ik ben nog nooit op een markt geweest, geen flauw idee hoe het daar aan toe gaat...

Ik heb voorzien om eind juli iets te willen hebben, aangezien ik dan alles zover thuis klaar heb, en ik groot verlof heb om alles in de gaten te houden de eerste dagen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:12

Wacht maar tot het weide seizoen voorbij is dan gaan ze geld kosten en is het meest schattige er vanaf en dus zakken de prijzen dan.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:52

Ik denk dat tegenwoordig de prijs van een jong paard (en dan nog het liefst zadelmak) hoger is dan 1500 euro. Ik vind dat nl een lage prijs. Reken dekgeld en opfokkosten en je zit (bijna) al boven die 1500 euro. Maar het gaat natuurlijk altijd om vraag en aanbod. En idd in het najaar zijn de prijzen vaak iets lager. Voor zo'n bedrag moet je de tijd nemen met zoeken.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:03

in belgië vind je er zat voor onder de 1500 euro.
Als je gewoon op tweedehands.be zoekt op 0-1500 euro en 0-2 jaar heb je een hele lijst met dieren die in aanmerking kunnen komen. Als het zo een groot verschil is, dan is een tripje naar België mss wel eens interessant :D

Lederen anatomische dressuursingel 120 cm te koop!
https://www.bokt.nl/markt/ad/493423/ana ... -trekpaard

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 13:13

Duhelo schreef:
in belgië vind je er zat voor onder de 1500 euro.
Als je gewoon op tweedehands.be zoekt op 0-1500 euro en 0-2 jaar heb je een hele lijst met dieren die in aanmerking kunnen komen. Als het zo een groot verschil is, dan is een tripje naar België mss wel eens interessant :D

Ik woon in belgie :')
Ging normaal vanavond bij eentje kijken in belgie, maar aangezien er niemand mee kon wou ik het verplaatsen naar het weekend. Hij zei morgen komen er ook, verkocht is verkocht. Dus daar hoef ik al niet meer op te hopen, stond voor vrij weinig geld erop.

Oeps, vergeten bij het eisenlijstje te zetten:
Verwachte stokmaat rond de 1,55

Niet heel onbelangrijk :')
Dat doet het hem juist, de stokmaat.

Maar, heb net hier op bokt advertentie gezien, zie heel leuk aansluit op mijn zoektocht :D alleen wel 2u rijden... :=

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:17

Bij "paard zoekt baas" hebben ze ook hele leuke paarden en pony's ter adoptie. Soms ook jonge dieren. Qua budget véél vriendelijker en zo help je ook nog een goede stichting!

Het zijn zeker niet alleen zorgenkindjes of mishandelde/verwaarloosde dieren. Er komen net zo goed sportpaarden binnen waar de eigenaars om bepaalde redenen geen tijd meer hebben en kiezen voor adoptie om zo een betere thuis te vinden.
Dus zeker de moeite waard om in de gaten te houden!!!!

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:55

BillyJ schreef:
Bij "paard zoekt baas" hebben ze ook hele leuke paarden en pony's ter adoptie. Soms ook jonge dieren. Qua budget véél vriendelijker en zo help je ook nog een goede stichting!

Het zijn zeker niet alleen zorgenkindjes of mishandelde/verwaarloosde dieren. Er komen net zo goed sportpaarden binnen waar de eigenaars om bepaalde redenen geen tijd meer hebben en kiezen voor adoptie om zo een betere thuis te vinden.

Mee eens, maar ik krijg altijd het idee dat ze bij PzB de dieren het liefst zelf opleiden. Dus als TS een onbeleerd paard wil is dat iets minder een optie...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:13

Succes! Ik vond het zelf moeilijk genoeg _O- Mijn beste tip: kijk op websites als Facebook, marktplaats, eBay Kleinanzeigen e.d.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 16:58

nessinator schreef:
BillyJ schreef:

Mee eens, maar ik krijg altijd het idee dat ze bij PzB de dieren het liefst zelf opleiden. Dus als TS een onbeleerd paard wil is dat iets minder een optie...

Via Facebook had er inderdaad ook al iemand PzB aangekaart, maar ik verkies liever zelf gewoon volledige aankoop. Dan heb ik alles ook in eigen handen. Met adoptie zijn er vaak toch wel bepaalde 'voorwaardes' zeg maar. :)
Edit: niet dat hier iets mis mee is! Alleen maar goed dat hun hun eigen erover ontfermen! :D

Ben momenteel alles in de gaten aan het houden, oproepjes in verschillende groepen van facebook, advertenties op mp en 2dehands,dan heb je meer kans om een paard aangeboden te krijgen die (nog) niet in verkoop is, of ze zoeken zelf het ideale huisje zonder Jan en alleman op de stoep te hebben.

Zaterdag ga ik naar die ik op bokt gevonden heb. Ritje van 2u enkel, maar je moet er wat voor over hebben :')

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-19 21:18

Wat zouden jullie trouwens doen?

Die waar ik zaterdag naartoe ga staat me zo op het eerste zicht best goed aan.
Wat voor afspraken kan ik dan eventueel ter plekke maken mocht hij goed bevallen?
Mocht ik hem willen, mag hij 2-3 weken daar nog blijven staan tot thuis helemaal klaar is, dat was geen probleem. Indien nodig zouden ze hem ook willen brengen tegen vergoeding, zodat ik eventueel maar 1x de lange rit hoef te doen.
Maar het liefste zou ik hem ook willen keuren voor zover gaat met een 1 jarige, en ook zelf bij willen zijn, maar dan is er wel een kans dat mocht hij niet goed zijn, ik 2x 4u voor niks gereden heb.

Hebben jullie nog ideeën over hoe ik het praktisch aan zou kunnen pakken?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie