[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:01

Monique1963 schreef:
Dat vieze uithalen is nu 4x in totaal gebeurd. Vandaag dus, die keer met mijn vriend en ervoor twee keer op longeren. De eerste keer dacht ik nog: speels. De tweede keer wist ik nou eigenlijk niet wat ik ermee moest. De derde keer was met mijn vriend (zoals beschreven in mijn log van die dag in dit topic), toen ging alles fout en was ik niet bij haar en had ik haar achteraf moeten pakken.

En hoe ging het vandaag met dat uithalen. Nou dat is moeilijk te beschrijven omdat het in een splitsecond gebeurt. Ze moest dus van hand veranderen met longeren. Ik blokte haar, wat een heftige soort steigerdraai opleverde, ze stond toen al dichtbij, draaide en wilde ervandoor rennen dus ik houd vast en dan is haar achterhand ineens heel dichtbij toen ze ging knetteren. Ik weet niet eens meer wat ik gezegd heb, ik geloof wel dat ik gevloekt heb. En ik heb het voorwaarts opgelost en haar toch door laten gaan op een cirkel laten draven om het goed af te sluiten.

Ok. En jij longeert zonder zweepje toch....meen ik mij te herinneren? Ik had persoonlijk dan al een tikje gegeven zodra hij te dicht in mijn buurt komt, voor wat voor reden dan ook. Met longeren uithalen is eigenlijk nooit een speels grapje, vooral niet als de achterhand daarbij naar binnen draait.

Ik lees in jouw verhaal dat ze het gericht uithalen nog steeds doet omdat het haar eigenlijk niet duidelijk is dat ze dat niet mag doen. Heb je een plan voor jezelf hoe je het zou willen aanpakken voor een volgende keer? Zodat ze je niet overvalt? Ik zou niet graag een update willen lezen vanuit het ziekenhuis :n

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 13:11

Nou ik ben eigenlijk nog aan het bijkomen van de conclusie van vanmorgen dat het dus echt gericht trappen is. Ergens had ik nog steeds zo iets van jong en jolig of zo. Ik weet niet hoe ik dit op moet lossen. In ieder geval zal ik een zweep bij de hand gaan houden. Voor het tempo hoeft dit niet, ze is voorwaarts zat. Het probleem is dat ik haar niet kan houden, dus als ik haar op haar sodemieter zou willen geven met die zweep dan gaat ze er geheid knetterend vandoor, zoals ik al eerder heb beschreven op die dag dat ze tot twee keer toe ervandoor ging en ik haar iedere keer weer ophaalde om te werken.
Dus ik kan haar niet houden denk ik als ik haar zou willen meppen.
Ik wil haar eigenlijk ook helemaal niet meppen, ik heb het gevoel dat ik dit anders moet oplossen, maar zoals Pien al zegt ik weet niet hoe.
Corneren heeft geen zin, ik weet zeker dat ze dan gaat steigeren.

Ik denk dat ik moet beginnen met het respect terugkrijgen tijdens het aan de hand lopen. Daar ga ik straks mee aan de gang als ik haar weer pak. Ben ondertussen op yt aan het zoeken naar filmpjes van Warwick Schiller, of ik gericht iets kan vinden wat me helpt.

Filmpjes links etc zijn welkom.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:49

Die zweep gebruik je niet om haar te meppen. Die zweep gebruik je om je eigen ruimte aan te geven. Dat ze dan in jouw ruimte staat en daarmee geraakt wordt door de zweep is een heel ander verhaal en dat zal ze ook niet persoonlijk opvatten. Als je haar gericht een mep wilt verkopen zal ze het wel degelijk persoonlijk opvatten en dan valt ze je wellicht zelfs aan.

Het is de intentie die het verschil maakt en dit zal ze heel goed snappen :j

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:00

ik draai meneer altijd op een andere manier. Ik vraag hem zelf te stoppen. Dan loop ik rustig naar hem toe, en dan begeleid ik hem met het omdraaien. Met de tijd ga ik hem dan leren om op commando om te draaien. Stopt zij uit zichzelf als jij dat vraagt van haar?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 14:08

En ik ben weer terug van een kwartiertje lopen aan de hand. Ik leef nog! Niemand nog 112 gebeld? :Y) Dais_ dank je voor je heldere uitleg inderdaad zo moet ze het interpreteren.

Ik zag ze daarstraks naar de uitloopstal lopen, maw we hebben genoeg gegeten en gaan ff drinken en zoutlikken en uitrusten. Dus ik Callas gehaald. Ik vergat nog te vertellen dat ik gisterenavond in haar box heel kwaad op haar ben geweest. Misschien dat dat ook aan vanmorgen heeft bijgedragen.Ze had veel gepoept in haar stal, dus ik denk dat schep ik er nog ff uit. dus ze moest opzij. Dat kan ze prima, en ze moest ook een stuk achterwaarts, ook dat doet ze goed. Natuurlijk is een box dan klein, met mens, krui, en paard en ruimte nodig voor een schepbeweging, maar als ze gewoon was blijven staan waar ik haar geparkeerd had was er niets aan de hand geweest. Maar nee, ze moet natuurlijk naar de uitgang lopen. Ok ook best, maar dat had ik niet moeten tolereren natuurlijk, maar dacht er niet over na. Door haar lompheid knalt ze dus keihard met haar hoofd tegen die van mij. Nou, ik was het zó ontzettend zat dus ik heb haar helemaal de hoek in geschreeuwd. Ik vraag me af of de ruimte die ze vanmorgen dus tot mij hield, of dat daardoor komt want vorige week heb ik nog een filmpje van het gewone longeren gemaakt waarbij ze juist naar binnen viel, waar nu vanmorgen geen sprake van was en ze vanmorgen een heel grote bubbel nodig had en misschien dat dat blokken teveel in haar bubbel is en ze me daarom uit haar bubbel wilde trappen. Dus misschien heb k het zelf wel verpest gisteren.

Maar goed, toen ik dus daarstraks ze naar hun boxen liet lopen en haar daarna uit haar box wilde halen, stond ze bangig achterin. Straalde ik boosheid uit, was het om vanmorgen? Geen idee.

Maar ze was superbraaf. Echt mijn lieverd weer die ik ken. Snap er geen hol van. Ik heb denk ik tien minuten of een kwartiertje alleen op het erf en oprit gestapt aan de hand en gedraafd. Ze volgde netjes met een losse lijn, stopte netjes, zowel op de heen als terugweg en draven ging ook netjes, ze wilde zelfs vlotjes aandraven.

Maar toch als je de tekenen ziet... en daar was ik nu extra oplettend op.
1.Om van het erf op de oprit te komen moet ik door een hek. Daar moet ze stoppen en los wachten tot ik dat hek open doe. Doet ze keurig, of... zag ik daar 1 voetje? Dus haar op de minicirkel gezet, boos gedaan, en weer stilstaan. Ok Boodschap was helder vrouwtje. Geen stapje verkeerd.
2.Een ander teken was... op de oprit staat een opstapblok en het vh-blok. Daar dweilde ze wel heen want dat zijn koekjes, maar dat gingen we niet doen. Beide keren toevallig ging ik erna draven en beide keren kopzwaaien. Maw, ik dacht dat we dat gingen doen en ik vind het helemaal niet leuk dat we nu wat anders gaan doen.
Kijk dat zijn van die dingen van je geeft ze (de) 1 vinger en ze nemen je helemaal.

Maar eigenlijk deed ze het verder dus super. Wat wel een beetje sneu was, was op een gegeven moment vond ik haar toch iets te dicht achter mij lopen, dus ik steek het stikje wat naar achter mijn rug en beweeg het al lopend heen en weer, komt natuurlijk zacht tegen haar been aan, denkt ze dat ze de pas moet doen, tja, dat zijn dan van die misverstanden daar kan zij ook niets aan doen natuurlijk. Echter ik had niet het commando gegeven, dus genegeerd.

Overigens stormde het wel. Wat ik nu trouwens weer heb gedaan is mijn allereerste Voest-training in herinnering gehaald. Ik ben begonnen met achteruit voor haar uit te lopen en continu haar blik op mij gericht te houden. Zodra ik zie dat ogen of oren ergens anders willen zijn, rukje, opletten, hier kijken. En dan ook stoppen met inlopen, dus actief naar haar toestappen en ook zeer actief achterwaarts laten gaan en actief weer wegstappen, allemaal met haar hele aandacht op mij gefixeerd. Ging ook erg goed.

Dus nou ja, schiet mij maar lek, ik weet het niet met haar.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 14:11

Zuchini, als ik haar zo longeer wat jij doet, en dat doe ik meestal, is er niets aan de hand. Ik vraag haar te stoppen, wat meestal erin resulteert dat ze naar me toe komt. Dat ben ik haar aan het afleren omdat ik wil dat ze op de cirkel stopt, maar zover zijn we nog niet, maar ho is in haar beleving stoppen bij mij, dus ho is naar mij komen. Ik kan dan twee dingen doen. Ik begeleidt haar naar de andere hand, is prima geen centje pijn. of als ze op de cirkel is kan ik haar ook blokken met mijn lichaam zodat ze aan de lijn dient om te draaien op afstand. En dáár gaat het dus mis. Dat accepteert ze niet.

Callas is mijn alles

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:53

Ik had een paar dagen niet gekeken en had weer wat bij te lezen. Wat leuk dat je met Shadow weer wat aan het oefenen bent. Hij zal het vast snel weer oppikken. Wat jammer dat je met Callas een kleine terugval hebt. Zoals ik het lees is ze je weer aan het uitproberen en is het denk ik inderdaad verstandig om weer even bij nul te beginnen en te bevestigen wat allemaal wel goed gaat. Het is toch moeilijk inschatten wat er allemaal in dat kopje omgaat. Wat betreft het gericht uithalen, helaas ooit een paard gereden/verzorgd die dat deed. Maar zij deed het niet alleen onder het zadel, maar ook bij elke andere gelegenheid die zich voordeed. Die kon je letterlijk niet de rug toekeren en is uiteindelijk verkocht toen ze gericht bleef trappen nadat ze mij er al had afgegooid.
Zolas ik het lees bij jou doet Callas je pijn uit lompigheid en in een soort puberale woedeuitbarstingen. Dan denk ik dat jij met trainen/oefenen en het wijzer worden van Callas samen toch heel veel kan oplossen. Jullie komen al van zover! De tip van Dias vind ik logisch klinken, creeer je eigen bubbel met een zweep.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:25

Monique1963 schreef:
Zuchini, als ik haar zo longeer wat jij doet, en dat doe ik meestal, is er niets aan de hand. Ik vraag haar te stoppen, wat meestal erin resulteert dat ze naar me toe komt. Dat ben ik haar aan het afleren omdat ik wil dat ze op de cirkel stopt, maar zover zijn we nog niet, maar ho is in haar beleving stoppen bij mij, dus ho is naar mij komen. Ik kan dan twee dingen doen. Ik begeleidt haar naar de andere hand, is prima geen centje pijn. of als ze op de cirkel is kan ik haar ook blokken met mijn lichaam zodat ze aan de lijn dient om te draaien op afstand. En dáár gaat het dus mis. Dat accepteert ze niet.

Als je echt heel graag deze manier wil blijven doen zou ik het persoonlijk met de zweep aangeven en niet met je lichaam. Hou haar maar op afstand.

Edit: eerst zou ik dan heel veel gaan oefenen met het halt houden op de circel. Daarna pas verder met het draaien op je stem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:48

Ik noem mijn pony's wel eens vreemd masochistisch (ja verkeerde woord), hoe strenger ik ben, hoe liever ze mij vinden.

Paard dat naar mij trapt loopt niet hard genoeg. Nu krijg ik dit gedrag niet aan de hand, maar in de roundpen, maakt zweep er achter en zo hard lopen als je kan een stuk simpeler te doen.

Puberen is dit niet, puber is eerder 2-3 als ze in het wil uit de kudde geschopt worden en een andere moeten vinden, te vergelijken met kind dat zelfstandig begint te worden en richting uit huis gaan gaat. Ze zijn dan geslachtrijp en dus ivm incestrisico moeten ze weg. Ze is wel oud genoeg om te gaan testen of jij een goede leider bent of dat zij dat zelf de beslissingen moet nemen. Liever wil ze die verantwoordelijkheid op jouw afschuiven, maar ze is niet zeker genoeg van jouw geschiktheid naar haar maatstaven.

Niet willen slaan vertaald zij nu met niet achter je commando's staan, dus die opvolgen is niet verplicht. Ik wil niet hoeven slaan, maar ik sta achter een commando, ook met het standpunt "als je het niet kan dan had ik het niet gevraagd & als het niet veilig is dan vraag ik het niet" Dat is nl mijn verantwoordelijkheid, veiligheid en duidelijkheid bieden. Neemt niet weg dat ik geen pony ga dwingen als het onzeker is bv onder het zadel. Wel dat ik nog steeds wil dat pony blijft luisteren. Iets aangeven mag, iets vragen ook, maar oplossing en eindbeslissing liggen bij mij. Net zo goed dat gevaarlijk gedrag een correctie oplevert, zal onzekerheid betekenen dat ik afstap, zelfvertrouwen kan een pony verliezen, en dan stap je af om het weer op te rapen. Route blijft hetzelfde, hoeveel er op en hoeveel er naast hangt van de omstandigheden af. Pony vraagt nl aan mij om oplossing ipv meteen te gaan rennen en dat is voor alle partijen en stuk veiliger.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 21:21

Hai allemaal, dank voor jullie berichten hier en in mijn postvakje. Ik reageer graag op iedereen uitgebreid, maar ik heb een deadline voor vrijdag en het is erg krapjes in mijn tijd daarbij komt mijn vriend vrijdag thuis en moet ik ook het huis nog doen, wat ik door de drukte met opdrachten de afgelopen week dat hij weg was heb ik t laten verslonzen. Jullie moeten op antwoorden en updates helaas even wachten tot in het weekend, maar alle pb's en tips hier waardeer ik enorm, ik leer dingen erdoor op een andere manier zien of ik denk van o ja dat was ook zo, vergeten. Dus dank! Ik ben er in het weekend weer.

Callas is mijn alles

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:35

Eerlijk? Ik ben ook wel eens ontzettend boos geworden...zo lomp (ze heten niet voor niets allemaal Leo)
Stom genoeg is een keer goed laten zien dat je het ontzettend beu bent blijkbaar wel heel duidelijk voor ze. Dan zijn het ineens schaapjes...
Ik ben dol op mijn skattie, maar tolereer weinig in de omgang of kul met rijden. Dan ben ik best strak; niet zeuren. Misschien ben je toch nog wat te lief voor haar en mag het nog wat strakker.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:06

Misschien kan je ook een kijken naar de werkwijze van Chris Irwin.
Heel vriendelijke manier van trainen en het werkt. Kost wel tijd en ook inzicht in jezelf maar het maakt je wel samen een team

Mondy
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:42

Ik denk echt dat je moet stoppen met het zo verschrikkelijk te vinden om eens goed boos te worden...
Een even flink boos zijn geeft overduidelijk jouw grenzen aan ! Je kan alles wel proberen op een paard vriendelijke manier te blijven doen maar als dat niet werkt dan werkt dat niet. Wij zijn tenslotte geen paarden en kunnen dat ook nooit evenaren. Als een paard naar een ander paard dat de leider is trapt, krijgt die een poeier terug. Dat red je niet qua kracht. Dus dat flink boos worden is jouw poeier terug ;)
Bij mij is t heel duidelijk... trappen uit andere reacties dan pijn of pure angst is een hele grote no go !
Qua minder doen ( dat was ik) denk ik dat het juist een goede oefening is om dat te blijven doen. Je zal ooit eens ziek zijn en dus minder tijd hebben bijv. Dan hoort ze ook te weten dat de keer dat je wel tijd hebt ook gewoon normaal en gezellig kan.

Qua englevel met het buitenrijden in de storm zoek je dat bot gezegd helemaal zelf op. Er zijn zo veel paarden die ontzettend lief zijn en braaf met rijden die daar ook zo op reageren. Kies er dan voor als je weet dat het vertrouwen er nog niet goed is om het nog niet te doen. Dan maar even niet rijden maar iets anders of miss zelfs even lekker niks die dag :) Op warme dagen zijn de meeste paarden lekker op hun gemak aan het doen en met storm zijn ze totaal niet op hun gemak, daar lees ik niks geks in.

Qua aan de hand draven. Toch in kleinere stukjes verdelen. Dus een paar passen draf is prima. En klaar. Dan na een paar dagen pas weer een keer een paar passen. Noet teveel te snel willen :)

Mondy R.I.P. 30-05-2012 <3 JollyJoker
    Be a appaloosa in an arena of sorrels.<|-

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:14

Citaat:
    Kies er dan voor als je weet dat het vertrouwen er nog niet goed is om het nog niet te doen. Dan maar even niet rijden maar iets anders of miss zelfs even lekker niks die dag :) Op warme dagen zijn de meeste paarden lekker op hun gemak aan het doen en met storm zijn ze totaal niet op hun gemak, daar lees ik niks geks

Het heeft inderdaad met vertrouwen te maken. Met communicatie, hoe los je samen 'gevaren' op en probeer je er een goede les van te maken zodat het een volgende keer niet meer eng is. Kennisje van me heeft een jong paard, zelf ingereden en maakt er ook buitenritjes me. Ging allemaal prima, tot hij na een jaar ineens een ontwikkeling doormaakte en veel dingen die hij voorheen zonder problemen passeerde, doodeng vond. Bankjes onderweg, of prullenbakken, een hek. Met een ander paard erbij geen probleem op even wat kijkwerk na. Blijkbaar hoort het ook bij de leeftijd. (?)
    Overigens hoef ik zelf nu bijna nooit meer te mopperen, het team is gevormd. Braver en betrouwbaarder zijn ze bijna niet te vinden, en lomper trouwens ook weinig,... :D

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:03

Ben het eens met hierboven. Ik heb laatst een buitenrit gemaakt, wel met mijn vertrouwde, bomproove fjord maar die ook wel s kan spoken en toen moest ik aan jullie denken. Dat englevel wat je steeds beschrijft, ik denk dat dat meer bij jou zo werkt dan bij je paard.
    Ik ben eens gaan experimenteren met dat gevoel: eerst zo ontspannen mogelijk zitten, ademen, zachte ogen. Al de tijd dat ik dit deed, waren er een paar schrikmomenten, maar zo klein dat het weinig voorstelde, een hupsje op de plaats. Zodra ik doorging met mijn eigen geschrokken gevoel, was het volgende hupsje alweer veel sneller en heftiger.
    Ik denk dat paarden zelf niet zo slim zijn dat ze onthouden dat ze een englevel hebben die volloopt, ik denk eerder dat dat onbewust bij ons is waardoor we verkrampt gaan zitten, sneller ademen, of iets anders. Als ik er totaal ontspannen op zit, dan is een schrikmomentje met 1 seconde weer klaar, hoofd weer omlaag en weer verder.
    Ik rij buiten nooit met de teugels zo los dat ik niet kan ingrijpen, tuurlijk krijgt ze wel eens een lange teugel, maar ik heb ze kort voordat ze 180 graden kan draaien, daarom doet ze t ook nooit.
    Als pony wel langer blijft hangen in haar angst, ga ik oefeningen doen totdat het weer klaar is, zodat de aandacht bij mij komt, daarna gaan we pas weer verder, als ik ook weer ontspannen zit.

Misschien kan je eerst zelf bij elk spanning die je merkt, bij jou of in je paard, gewoon eerst met jezelf bezig? Diep ademen (onderin je buik), zachte ogen, aarden (alsof je voeten in de aarde staan) lekker zitten... Misschien deed je dit allemaal al wel hoor, maar het leest een beetje alsof dit stukje mist...
    Daarna pas verder gaan, een paard dat angst heeft, leert niet, dus dan blijft het altijd spannend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 17:36

Hallo allemaal daar ben ik. Dank voor de moeite die jullie allemaal nemen om jullie uitgebreide hints tips en uitlegs te tikken, tof! Ook van iedereen in mijn pb dank voor jullie vele mails en hulp. Ik weet niet of het me lukt jullie allemaal in de pb's en hier te beantwoorden per stuk, daarom doe ik het alvast maar hier in dit antwoordje omdat jullie eigenlijk allemaal in grote lijnen veelal hetzelfde zeggen.

Ik heb inmiddels de deadline gehaald, vriendje is weer thuis uit NL, dingen gaan weer terug naar normaal.

Ik lees uit jullie mails waar ik al voor vreesde, ik ben nog steeds te lief, geef niet goed mijn grenzen aan, waardoor Callas maar wat kan aanmodderen, ze niet weet wat ik wil en dus ruimte heeft om dan maar zelf te beslissen wat zij wil.

Ik merk aan mezelf dat ik een soort teleurstelling ervaar. In mijn beleving ging het zó lekker de laatste maanden, we kwamen dagelijks een stapje verder, totaan mijn trotse presentatie van de 3 filmpjes van wat we bereikt hadden samen op het moment dat ze hier 2 jaar was.

Hoe vreemd was het dan dat er ineens zo'n omkering in haar was. Wat was er gebeurd? Uiteraard loop ik continu te doen wat Bruno me verboden had. Ik mag niet piekeren over het verleden, dat heeft geen zin, ik moet oplossingsgericht en toekomstgericht bezig zijn. Dat is lastig voor mij, want ik blijf maar zoeken en malen wat er nu veranderd is na dat weekend. Maar aangezien dat niet te zeggen is, moet ik daarmee stoppen. Echt, ik probeer het echt...

Er zijn een aantal dingen die me de laatste dagen zijn opgevallen. De kudde is erg onrustig. Ze zijn al meerdere keren de heuvel op komen stieren naar de veilige stallen, terwijl er niets spannends heeft gelopen. Ik weet niet wie van de drie (wil de echte schrikkert nu opstaan) degene is die schrikt.

Er is een verandering gaande in de kudde. Callas is al een paar keer als laatste naar binnen gekomen! Zelfs achter Poupette aan, iets wat een paar weken geleden ondenkbaar zou zijn geweest. Ik vind dit een prettige ontwikkeling, maar weet niet wat voor conclusies er nu zijn te trekken.

Natuurlijk blijf ik ook ronddraaien in mijn hoofd met wat er nu precies gebeurde met het kick-incident. Feit is dat ik me volkomen overrompeld voelde en niet voldoende heb opgetreden. Ik weet ook niet hoe ik had moeten optreden op datzelfde moment. Wel ben ik nu erg alert op haar achterhand, dus mogelijk dat ik een volgende keer het wel gelijk kan straffen. Want dat moet ik uiteraard doen.

Dan zit ik met het dilemma waar ik vanaf het begin al mee zit en ook meerdere keren benoemd heb, vermijden of de uitdaging aangaan. Als ik schriktraining doe, dan stel ik haar bloot aan dingen waarvan ik wil dat zij eraan moet wennen. De uitdaging aangaan. Als ik naar buiten het erf ga, weet ik dat ik dingen tegen kan komen die zij eng vindt, maar ik vind dat dat in feite ook gewoon een schriktraining is en dat ze eraan moet wennen. Ik kan natuurlijk thuisblijven en alle risico's uitsluiten, maar dat lijkt me ook niet goed. Een aantal van jullie raadden me aan de gulden middenweg daarin te zoeken, en dus ritjes te doen waar ze niet zo schrikkerig is en zodoende steeds meer vertrouwen opbouwen.

Dat ga ik dan dus maar doen, áls ik weer vind dat ze weer normaal genoeg doet om naar buiten het erf te gaan.

Ondertussen heb ik de afgelopen dagen sinds het kick-incident noem ik het maar even, alleen met Callas aan de hand gewerkt. Ik ben niet naar het veldje gegaan, waar ze altijd wel iets eng aan vindt, maar alleen op de oprit en op het erf gebleven. Ik heb telkens zo kort mogelijk gewerkt.

Ik ben tevreden tot nu toe. Callas doet in principe netjes wat ik van haar vraag, ook in een redelijk vlot tempo. Maar... doe ik het een paar keer langer, dan begint het kopschudden, vrouwtje ik vind het nu niet leuk meer en misschien ga ik dwars worden. Ik heb bij het kopschudden al een boze stem op gezet en aan haar oren kan ik zien dat ze me niet aardig vindt. Tja, dat moet dan maar en dan doe ik het expres nog een paar keer tot ze niet meer kopschudt.

Dan heb ik nog iets ontdekt. Ik heb haar een week geleden of zo voor het eerst geloof ik een mep met de zweep gegeven om haar actief strafrondjes om mij heen te laten draven omdat ze een voetje verzette bij het stilstaan, dat van die vinger en die hele hand. Daarna stond ze keurig stil, dat had ik al geschreven. Die tik heeft echt helemaal niets voorgesteld, leer mij kennen...

Maar, ze is nu dus ineens kopschuw voor de zweep en voor mijn hand die snel omhoog beweegt en voor het touw dat snel beweegt. Veel wit in het oog, hoofd omhooggooien, terugtrekken. Ik had het zweepje ook altijd als aanwijsstokje gebruikt, dus tja, nu bijt ie ineens. Nu ben ik haar weer aan het desensibiliseren op het zweepje en haar ermee over haar hoofd aan het aaien en ermee belonen.

Ze heeft denk ik een erg goed geheugen voor eten en pijn, en ze is ook snel kennelijk in haar vertrouwen geschonden.
    Althans zo zie ik het dan. Correct me if I'm wrong.

Dat wetende kan ik daar gebruik van maken.

Callas is mijn alles

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:32

Callas is gewoon een heel gevoelig beestje!
    En je zegt dat er in dat weekend niks anders was, maar je vriend was er niet toch?, je had het erg druk en je bent met shadow bezig geweest, dat zijn voor haar wel veranderingen!
    En wind kan ook een rol spelen in haar gedrag, vandaag is hier weer het bewijs geleverd, het was feest in de wei, met deze wind, 6je denk ik, ga ik niet het erf af, ik hoor dan zelf ook niks aankomen, te gevaarlijk.
    Dus ik vermijd zeker bepaalde situaties, dat vind ik geen schande maar gewoon verstandig.
    En die schrik voor het zweepje gaat heus wel weer weg, je bent gewoon goed bezig zo, maar altijd wel blijven uitkijken, al zijn ze nog zo lief, blijven paarden die onverwachts kunnen reageren.
    En soms moet je niet één maar veel stappen terug doen, succes, gaat je lukken hoor!

Mondy
    Moderator Algemeen1
    No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:11

Niet overdenken ;)

1 ze is jong en heeft weinig levenservaring gehad
    2 ze voelt zich vertrouwd genoeg om nu eens uit te proberen tot waar ze kan gaan.
    3 ze is nu eenmaal geen saaie mus maar een slim dier. Ik zie dus zeker wel een behoorlijke vooruitgang ..niet doemdenken dus.
    4 ze is even geschrokken dat er nu wel wat grenzen aangegeven worden, niet betuttelen of extra aandacht aan geven maar gewoon je dagelijkse ding doen. Duidelijk maken wat ja en wat nee is. En dat mag gerust door eens boos te worden zeker als er gevaarlijke situaties ontstaan. Als ze voorbij shadow wil omdat er een hond achter haar aan zit maar shadow vind die pluk hooi belangrijker zal ze ook niet vriendelijk wachten tot shadow klaar is maar wordt die ook met harde "hand" even geholpen om iets duidelijk te maken ..nl aan de kant :D

Ik zie nu op dat gerichte trappen na echt niks wat een gemiddelde paardeneigenaar ook niet meemaakt ;)
    Dat englevel hebben ze allemaal op bepaalde punten en een heel groot deel heeft dat ook in de situaties die jij nu beschrijft.
    Die van mij schiet meteen in het rood bij koeien. Ik zoek de situatie op door een cowclinic te volgen omdat ik weet dat ik hem vertrouw en hij mij. Mijn doel was om 5 m in de buurt te komen puur om te kijken wat ie zou doen. Flipt hij dan zou ik dat niet meer doen. Waarom iets opzoeken als dat niet hoeft en het daarom voor jou en paardlief het nog moeilijker maken dan het is ?
    Blijkt dat hij het geweldig vind om er achteraan te gaan !
    Kom ik ze dezelfde dag in de wei tegen en dan is het weer volop rood.
    Ik kies er dus voor om de situatie alleen bewust op te zoeken als hij er plezier aan beleeft. De rest zijn gewoon toevalligheden waarbij ik ze tegenkom en er per situatie bij kijk hoe ik ermee om ga. Hij vertrouwd mij er dus altijd op om er toch langs te gaan met mij erop of ernaast. Eng vinden mag nl gewoon :j

Wat ik ermee wil zeggen : zoek dat onstuimige weer nog niet op door buiten te rijden. Doe iets wat ze wel leuk en makkelijk vind in dat weer (al is het maar heel simpel even lekker rollen..door de wei rennen .. poetsen ..) zodat jullie elkaar kunnen gaan vertrouwen. Gaat het ineens waaien of regenen oud terwijl je aan het rijden bent dan ernaar handelen zodat het voor beide fijn is. Pas bewust op gaan zoeken als je van elkaar weet wat je aan elkaar hebt en tot waar je kan gaan. Als ik perse die ene route wil waarvan ik weet dat er koeien staan dan pak ik die gewoon omdat ik weet dat we er met zn 2en wel voorbij komen op en manier die we fijn vinden.

Mondy R.I.P. 30-05-2012 <3 JollyJoker
      Be a appaloosa in an arena of sorrels.<|-

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:57

Mijn paard was al 5 jarige super braaf buiten en nog echt een puppy en nu met 9 jaar is hij uitgegroeid en een flinke kerel die nu buiten echt een spook kan zijn.. witte vlekken op de weg, paaltjes die er eerder nog niet stonden, bosjes waar knolknauwende kabouters zitten enz enz.. Sommig dagen hebben we een relaxed ritje maar ook dagen dat is hem linea recta wil brengen naar een ene Meneer Stegeman. Waarom hij als 5 jarige braver was dan nu als 9 jarige geen idee.. Ik maak er geen punt van want het is nu eenmaal zo... Bomproof zal hij nooit worden, wel laat ik hem nu het object aanraken die hij eng vind en beloon hem ervoor.

Het is dan wel geen tinker maar een KWPN van 1,85 en zeker 750 kilo :+

I'm free to say whatever I
      Whatever I like
      If it's wrong or right it's alright

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 17:46

Hallo Mvermeulen1, welkom in Callas topic.

dank voor alle feedback en de moeite die jullie nemen om uitgebreid jullie ervaringen etc te tikken ook in de pb's.

@Mvermeulen, wat apart dat hij eerst zo braaf was en later niet meer. Dan zou je toch zeggen dat er iets gebeurd is.

@Mondy, je lijkt Bruno wel hahaha, "niet overdenken..."
      En het voorbeeld dat je geeft over die koeien is uiteraard erg herkenbaar. Ze zijn écht veel enger aan de andere kant van de weg waar ze vorige keer niet stonden. BOE.

@Assebassie, ja stappen terug inderdaad. En je hebt gelijk, ik ben natuurlijk met Shadow gaan werken wat ze helemaal niet leuk vond. En mijn vriend was er idd ook niet, misschien speelt dat ook mee, hoewel hij nauwelijks iets met haar doet eigenlijk. Maar goed, als ze zo hooggevoelig is, pikt ze dat via mij ook op.

Op dit moment, vind ik het schrikken van Callas niet belangrijk, ik heb nu eerst de uitdaging om ervoor te zorgen dat dat gerichte trappen niet meer gebeurt. En dat kan alleen als ze vanaf het begin af aan mijn ruimte respecteert en er niet meer bij in verzet komt als ik dat respect vraag. Dus ik werk nu alleen aan de hand, met volgen en draven op het erf. Ik werk nog niet eens op de cirkel of in de round penn, eerst dit goed krijgen.

Inmiddels heb ik het geheugenkaartje nageleverd gekregen, dus morgen ga ik eens proberen opnames te maken. To be continued

Callas is mijn alles

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:16

Ik denk dat je er nu goed aan doet om met haar aan de hand te werken, zodat je weer respect terug krijgt.

Trouwens ik heb veel met de carrotstick gewerkt bij het grondwerken.
      Deze gebruik je als verlengde van je arm.
      Zo kun je haar op grotere afstand iets vragen zonder dat jij een stap hoeft te doen.
      Immers een leider beweegt zijn voeten zo weinig mogelijk, en laat de volger bewegen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 18:21

hahahaha, bij carrot stick zie ik gelijk een wortel aan een stokje voor me, sorry beelddenkend bezig.

heb ff opgezocht wat dat is, en dat is wat ik denk ik ook heb, alleen is bij mij de slag er door een zeker iemand vanaf gegeten...

Dat is het stickje wat ik toen van Bruno moest kopen. Het is denk ik iets van 120 lang of zo en dan hoort er een touwtje aan, maar dat is dus weg. Is dat wat je bedoelt? Daar werk ik dus idd mee.

Dat is de fijne afstand om afstand te houden.

Callas is mijn alles

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:39

Ja inderdaad die bedoel ik!
      Het touwtje heet de string. Deze kun je eraf halen ( dat is voor jou al gedaan) en dan kun je er een plastic zak aan hangen . Hiermee probeer jeje paard mee aan te raken, en let op zolang zij beweegt laat je het tegen haar op houden en zodra ze stopt met bewegen dan haal je het weg bij haar. Zo beloon je ze door stil te staan bij iets wat ze eng vinden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 19:02

aha, goede tip dat van laten liggen en weghalen. Thanks. Ga ik ook aan werken.

Callas is mijn alles

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 06:50

Ja je zou het haast denken maar hij staat nu sinds 2 jaar aan huis loopt 24/7 buiten met maatjes.. hij is nu een stuk sterker en volwassen dan als 4 jarige en zit duidelijk beter is zijn vel. nu is hij altijd al een rillerig type geweest hoor hij kan zich heel snel "zorgen" maken zoals ik het dan noem.

Toen we nog in NL woonde kreeg hij een overkill aan prikkels als we op een ritje gingen, auto,s wielrenner,fietsers, bruggen boten enz enz en ook op stal was het altijd druk en hij kon zich heel snel in zich zelf keren als dat het geval was en liet het allemaal over zich heen komen.. en nu wonen we in een gebied waar het en stuk rustiger is en staat hij dus 24/7 buiten in de wei met uitloopstal en maatjes. Hij heeft nu meer tijd om over dingen na te denken. het is soms wat lastig maar ik denk dat hij nu wel zichzelf is.. een grote vriendelijk reus die zich afvraagt of die witte streep op de weg stiekem geen sinkhole is.. en dan ben ik er om hem te sturen en zeggen nee hoor Dev kan best vertrouw me maar.

We rijden veel buiten en maken ritjes van zeker 10km of meer, en doen grondwerk wat hij trouwens goed uitvoert. Maar heb wel geaccepteerd dat hij zo is. We komen er altijd wel uit hoe we obstakels aanpakken, soms is het getrut en ben ik strenger soms is het gegrond en leid ik hem er doorheen.

ps ik zocht des tijds ook voor een ouder bomproof paard en kwam thuis met een net 4 jarige ruin van 1,83 :+ maar kan het niet mee missen.

I'm free to say whatever I
      Whatever I like
      If it's wrong or right it's alright