[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 16:37

gaaf. Maak je foto's? Ben wel benieuwd ernaar!

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:40

Ja is goed, ik stuur de foto dan wel via pb hoor want de eigenaar heeft haar liever niet openbaar op bokt ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 16:42

ok ik houd de pb in de gaten

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:17

Monique1963 schreef:
Bokt is superfijn om van alles te leren.

Ik denk dat het in mijn Parijstijd ineens erger is geworden. John en vrouw hebben hun best gedaan om alles netjes te houden, maar hebben niet gepoetst. Had ik ook niet gevraagd. Leek me erg veel voor hen worden. Ik zag meer dingen in mijn verbeelding fout dan goed gaan.

Joh, dat ligt niet aan het poetsen
Maar hoeveel had john goedbedoeld aan krachtvoer gevoerd?
Logisch dat het ineens een explosie is!!

oh no, my dreamprins fell off his horse again

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 19:26

Verdraaid, damn, daar had ik helemaal niet meer aan gedacht! Inderdaad hij heeft kilo's teveel gegeven terwijl ze normaal niets krijgt. Alleen een handje om niet jaloers te zijn op de andere en om magnesium naar binnen te krijgen. Goed dat je het zegt, Hagelslag, dat kan heel goed de reden zijn van de explosie.

Callas is mijn alles

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:33

Astuuuuu soms werken mijn hersens goed _O-
Maar dat is bij mijn stinkie ook een reden om meer te "exploderen"

oh no, my dreamprins fell off his horse again

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:04

Haha, das idd een hele goede!

balance
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:16

:)* die hagelslag. Prachtig hoe zoiets je te binnen kan schieten hé?
Nou maar hopen dat het niet blijvend is, dat zou zuur zijn.

“You are my sunshine, my only sunshine” juli 2017.
Niet hopen maar doen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 23:38

Ik denk dat het de samenloop van omstandigheden is.

Ik heb minder gras omdat die twee oudjes als een razende over 2 hectare zijn gegaan in 5 weken tijd. Dus die van mij zelf staan op eigenlijk veel te kort gras. Dat heb ik me te laat gerealiseerd over het fructaangehalte. Dus dat is 1 oorzaak.

Dan John die er kilo's bix tegelijk in heeft gestopt. Dat is de 2e oorzaak.

Dan het niet rijden gedurende zeker een week. Daags voor mijn reisje Parijs en daags erna heb ik niet gereden. Nummer 3. En dan diezelfde periode niet gecheckt of gepoetst=nr 4.

1 en 2 zorgen voor teveel suiker en afvalstoffen. nr 3 zorgt dat die afvalstoffen niet afgevoerd werden. nr 4 te lang laten zitten.

Zowel de ophoping van talg, in het cpl topic werd ik gecorrigeerd naar keratine, als het dik worden van haar benen door de afvalstoffen, zijn heel lastige problemen om weer weg te krijgen. Zo vervelend dit.

Afijn, het is tijd voor de nachtbeurt hooi, ik ga quasi nonchalant even haar benen poetsen, kijken of dat alweer mag, zonder dat ik haar knieholten aanraak.

Met vvj heb ik vandaag overlegd of de paardjes misschien nog eerder weg kunnen dan 15 december. Ik wil erg graag nu Callas vrij beschikking over hooi geven ipv het fructaanrijke korte gras en dat kan het beste vanuit de grote uitloopstal waar Kabir en B-A nu staan. Daarbij heb ik gewoon geen lang gras meer en ik zie dat die twee oudjes vaak staan te niksen in het land, dat deden ze eerst niet. VvJ zou gaan informeren of eea vervroegd kon worden....

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 13:05

Vandaag mijn vriendje overgehaald de kloktraining te filmen voor mij. Ik had er een filmpje met tekst en uitleg van willen maken, maar mijn video-editor zegt dat het niet lukt. Dan niet. Dus gewoon zo zonder snijden 5 minuten kloktraining naar YT opgeladen.

De uitleg dan hier. Het is de bedoeling dat ik stil blijf staan op 1 plek. Het paard moet zijn ogen op mij houden. Buigen in de hals. En als ik de stick aanleg (als je kuit) dan moet het paard daarvoor opzij bewegen. Hij moet daarbij met de voorbenen een korte cirkel om mij heen lopen en met de achterbenen een grotere cirkel. Als het paard het goed doet, haal je de druk van de stick weg en mag hij zijn beloning zoeken in ontspanning.

Dus stel je een boogschietschijf voor, ik sta in het midden. De voorbenen van het paard lopen in de rand om het midden en de achterbenen in de opvolgende rand.
Onder geen voorwaarde mag het paard wegstappen als bij longeren waarbij het gehele paard op de dezelfde cirkel loopt, dus waarbij de achterbenen in hetzelfde spoor lopen als de voorbenen.

De uiteindelijke oefening is hetzelfde maar dan zonder dat je het hoofd van het paard hoeft te sturen. Het paard moet uiteindelijk zelf om je heen bewegen zonder naar voren te willen komen. Het gaat erom dat het paard soepel wordt en zijn balans leert te vinden.

En dan nu hoe doet Callas dit. In de toekomst moet ze meer uit mijn ruimte blijven. Ik moet haar nu veel corrigeren op haar hoofd. Ze vindt het ook moeilijk om te buigen en loopt liever recht zoals bij longeren. Ze is ook veel te dik, dus buigen is niet makkelijk, LOL. (In het begin van het filmpje waar ik de oefening net begin, staat Shadow ook nog in de weg, hahhaha, moet ze ook opzij duwen) Ze smakt en ontspant in ieder geval na iedere serie passen. Dat vind ik een heel goede ontwikkeling. Wat je duidelijk ziet is dat het voor haar nog heel moeilijk is en ze meest een stap of vier goed doet en dan eens soort van bijdraait omdat de rest van haar lichaam er nog niet was.

Rond 2:50 minuut vindt ze het erg moeilijk en mijn aanhoudende druk met de stick levert protest op in de vorm van een mini-steigertje. Behalve een uh, negeer ik het en laat haar doorwerken. De oefening erna wordt ze minder drammerig naar voren en daarom zeg ik luid Braaf. Op 4 minuten start ik weer een rondje en dan loopt ze weg zoals ze met longeren zou doen, dat is dus niet de bedoeling. Maar meteen erna zitten er een paar heel goede stappen (Bra-a-a-a-a-aaaaf goedzo) en mag ze pauzeren en nadenken over wat ze goed deed. Ik doe nog een keertje de andere kant op en ook die gaat beter dan alles ervoor en dus sluiten we af met allebei een lach, LOL

En hier is dan de link: https://www.youtube.com/watch?v=qtfzqCCbxcA

Callas is mijn alles

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:38

Ik vind dat je dat steigertje prima aanpakt hoor! Ziet er goed uit, ik snap nu wat de oefening inhoudt ;)

[o]

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 17:51

Hi JudithO, ik moet nog heel veel oefenen, want ik zie zelf op het filmpje dat ik nog te weinig met mijn lichaam doe. De stick is een hulpmiddel maar moet alleen dienen als verlengstuk van je lichaam. Later moet mijn arm en lichaamshouding voldoende zijn.

Het is voor iedereen denk ik een interessante oefening, ook als je geen trt doet. Je kunt goed zien of je paard goed reageert op je (kuit)hulp, of hij jouw ruimte respecteert en of hij soepel is.

Ik zou zeggen, probeer het eens!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 18:10

Afbeelding

Callas is mijn alles

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:43

Voor het soepel maken en respecteren van mijn ruimte gebruik ik een soortgelijke oefening, maar dat werkt zonder stick. Ik doe de achterhand wegzetten naar methode van Clinton Anderson.

[o]

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 19:02

Wat doet Clinton Anderson? Gebruikt hij zijn lichaam of het touw?

Callas is mijn alles

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:19

Leuk filmpje om te zien Monique :j Iets om binnenkort ook eens te proberen met mijn "bijrijdpaard" :j
En tja, Clinton Anderson... daar ben ik niet bepaald fan van. Als je zoekt naar zachte methodes moet je niet bij hem zijn.

Humpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:35

Is het perse de bedoeling dat jij stil blijft staan, of zou jij zelf ook wat met Callas mee kunnen bewegen? Zelf de beweging maken die jij van haar verwacht.. Dan maak je een iets grotere cirkel en lijkt me een fijner geheel, zodat ze je kan begrijpen (met je lichaamstaal). Maak er een soort “dans” van samen op elkaars ritme..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:28

Leuk, ik doe die ook regelmatig. Raak pony alleen niet aan, wijzen is voldoende. Ook wissel ik met grotere cirkel en echt om mij heen. Ik wijs overigens iets lager, dat is van mij af. Ik kan nl ook de kont naar me toehalen, dan wijs ik juist naar boven (eigelijk richting buitenbeen). Dat is weer heel handig met inparkeren: kan overal staan en pony parkeert wel in :Y)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 22:20

Zou het zeker een keer proberen, Achterom, maar gebruik niet mij als voorbeeld, maar kijk op YT naar TRT, want ik heb het nog niet goed onder de knie uiteraard.

Humpiedumpie, ja het is echt de bedoeling dat ik zo stil mogelijk blijf staan. Ik moet in principe niet het werk doen, maar zij.

Marocje, alleen handgebaren zonder stick, zijn het eindstreven. Het "gewoon" om je heen bewegen is ook iets wat in de TRT zit en daar ging het dus mis bij mij bij het van hand veranderen. Vandaar dat ik een stapje terug ben gegaan naar het werken met de klok.

Callas is mijn alles

Humpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 06:58

Monique1963 schreef:
Humpiedumpie, ja het is echt de bedoeling dat ik zo stil mogelijk blijf staan. Ik moet in principe niet het werk doen, maar zij.
.

Wat bedoel je zelf dan met meer lichaamstaal gebruiken? Als ik een paard was zou ik een stilstaand “rotsblok” waar geen beweging in zit namelijk niet begrijpen. Ze wijkt wel netjes voor de druk die je geeft, maar ik mis toch het samen doen..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:42

Achterom schreef:
En tja, Clinton Anderson... daar ben ik niet bepaald fan van. Als je zoekt naar zachte methodes moet je niet bij hem zijn.

Ik gebruik alleen bepaalde onderdelen. Achterhand wegzetten dus bijvoorbeeld. Ik hang niet aan 1 methode, maar gebruik allerlei onderdelen van verschillende methodes door elkaar. En niet elke methode werkt of is geschikt voor elk paard.

[o]

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 10:10

JudithO, hoe zet jij met grondwerken de achterhand weg?

Humpiedumpie, Het is de bedoeling dat je met je lichaamstaal, voornamelijk bovenlichaam en armen je paard zijn lichaam laat bewegen. Je benen lopen uiteraard, maar op de plek. Ik sta te statisch op het filmpje. Als ik Tristan bekijk, die danst veel meer, maar op de plek zeg maar. En hij werkt veel meer met zijn bovenlichaam. Ik ben veel te plank. Ga ik aan werken.

Callas is mijn alles

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:11

Monique1963 schreef:
....

Het is voor iedereen denk ik een interessante oefening, ook als je geen trt doet. Je kunt goed zien of je paard goed reageert op je (kuit)hulp, of hij jouw ruimte respecteert en of hij soepel is.

Ik zou zeggen, probeer het eens!

Ik doe deze oefening ook geregeld. Echter ik loop wel heel iets mee in een minimale cirkel. Persoonlijk vind ik dat beter werken. Ook wissel ik het geregeld af met de voorhand om de achterhand zetten. De voorhand maakt dan grote cirkels met zijwaartse passen terwijl de achterhand maar minimaal verzet in een kleine cirkel. En vooral niet te lang achter elkaar want dat vinden ze snel "boring" :) Als afwisseling zet ik ze ook wel eens op de 'circuston' met de voorbenen en laat ze dan met de achterhand er helemaal omheen draaien terwijl ze op de ton alleen de hoeven iets moeten verzetten tijdens het draaien :) Het woordje "schik" of "om" is voldoende om ze zijwaarts laten draaien. Ik werk sowieso heel veel op stem met de paarden.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 10:14

Leuk om te lezen Henny, vooral dat circuston. Klinkt als een goed plan. Ik werk ook veel met stem en geluidjes.

Tristan van de TRT methode gebruikt lichaam, stem en stick. De eerste twee blijven, stick moet uiteindelijk weg. En als het alleen op het lichaam kan zonder stem is dat helemaal top. Samen dansen ;-)

Callas is mijn alles

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:36

Ik vergat nog wat :) Het wijken leer ik langs de omheining. Ik loop eerst aan de hand met ze op de binnenhoefslag van de roundpen. Maak vervolgens een lichte ophouding en laat ze met het hoofd of met de achterhand richting omheining draaien en al lopende laat ik ze wijken. In beginsel met een ronddraaiende beweging van het eind van het halstertouw in de richting van het paard wat moet wijken. Ondertussen het stemcommando gevend. Al vrij snel is het touwtje niet meer nodig en gaat het op stem. Dat wijken langs de omheining vinden ze veel leuker. Trouwens ik weet nog een leuke oefening :D Zet het paard in het midden stil. Aan het halster zit een lang touw of longeerlijn. Loop met het touw of longeerlijn achter het paard langs tot je langs de andere kant weer bij het paardenhoofd bent. Het paard moest dus al die tijd keurig stil blijven staan. Vervolgens oefen je druk uit op het laatste stuk van de longeerlijn en het paard moet dan van je afdraaien en voor de druk van de longeerlijn zijwaarts een soort van keertwending om de achterhand maken tot het hoofd weer bij jou is gekomen.
Bij het draaien van het paard wel steeds de longeerlijn al verkorten zodat ze er niet in kunnen trappen.
Ik hoop dat ik het begrijpelijk uitgelegd heb :D

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.