[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Ymor, Neonlight, balance, Melissa0304

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 16:42

Cera_D schreef:
Wat fijn dat je eindelijk de boxen kan gebruiken! Gaat jullie allemaal weer veel rust en regelmaat geven, kan me heel goed voorstellen dat dat voor iedereen fijn is na Shadow Y;(

En wat bijzonder van Poupette, zou het ook kunnen zijn dat ze vroeger die knuffels en kriebels bij Shadow haalde en dat nu mist dat ze daarom jou opzoekt.
Helemaal zeker weet je het natuurlijk ook nooit...

Is ook een mogelijkheid. Ik heb geen idee, maar profiteer er fijn van. Het maakt de relatie tussen haar en mij enorm veel leuker en toegankelijker. Er was maar heel weinig toegankelijkheid van haar kant. Toen ze kwam met Callas, was ze nog getraumatiseerd. Dat heb ik gelukkig kunnen wegnemen en ik kon haar poetsen en voetje optillen etc, maar close zijn we niet geworden. Ze is in de Shadowtijd nog nooit zelf naar me toe gekomen, tenzij ik wat lekkers had. Ze hinnikte wel altijd naar me en doet dat nog steeds. Ik ben in ieder geval blij met deze ontwikkeling.

Zometeen gaan de meisjes weer in de boxen en dan wat langer om hooi te eten en dan zonder mij in de boxen erbij. Ik kan het vanuit het huis in de gaten houden.

Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.
In Memoriam wereldpaardje Shadow [IM] Shadow je was met je miniformaat een groot wereldpaard

Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer: [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 21:20

Over een paar minuten weer een film updateje. De foto's die de meeste stemmen kregen van Callas bij zonsondergang heb ik ook opgenomen:

https://youtu.be/9fdU4xzKbew

dank voor het kijken, tot weer.

In Memoriam wereldpaardje Shadow [IM] Shadow je was met je miniformaat een groot wereldpaard

Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer: [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 00:39

Leuk filmpje weer Mo!
Dat Peugeotje, respect dat hij die aanhanger met dat hout kan trekken :oo

En is dat een bakgedeelte, bovenin je houtkachel?

strooigoed

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:20

De paarden krijgen hun thee op een dienblad haha maar een prima manier om je rug te sparen :) . Maar van dat hout over sjouwen van een pallet in die trailer zou ik echt heel erg chagrijnig worden ( ik word overigens sowieso chagrijnig van dat gesleep met hout, wij verwarmen ons huis enkel met hout en ik kan aan het eind van de winter geen hout meer zien :o ) waren jullie daar nog lang mee bezig geweest?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 09:47

Hi Judith, De foto van het peugeootje van Mootje is bedrieglijk. LOL. We moesten alles van stal trekken om het hout boven te krijgen en we hadden even een trekhaaksteun nodig om de aanhanger op te zetten, zodat de landrover dat later naar boven kon trekken. De weg naar boven is een minuut of 5 en de houtleverancier wilde niet zo lang op ons wachten. Daarbij had hij mee gemoeten met zijn paletkar en dat kostte te veel tijd. Daarbij was hij al supersjachrijnig want hij had een half uur verloren met manoeuvreren in een dorpje nabij waar je met een superpoidslourds, dus een heavy duty vrachtwagen, niet doorheen kan eigenlijk. Dus de aanhanger is naar boven getrokken door de oude landrover en de andere twee pallets met hout hebben we overgeladen in de paardentrailer en die ook met de landrover naar boven getrokken. Dat was erg zwaar, maar in lage giering en in zijn 1 prutprutprut-tuf-tuf-tuf de weg op.

Hi Maras, We hebben 1 pallet van 600 kilo uitgeladen en gestapeld. De andere 1200 kilo in de paardentrailer hebben we mooi daarin laten zitten. We pakken het wel vanuit daar als het nodig is. Met deze actie zijn we denk ik 2 dagdelen bezig geweest. En ik ben het met je eens dat het veel werk is. Mijn vriend is eigenlijk het hele jaar door een paar dagdelen per week bezig met de warmtevoorziening door hout. Kappen, verzagen ter plekke, transporteren, kloven, stapelen, het kost veel tijd, maar volgens hem geeft het twee keer warmte. Wanneer je het moet maken krijg je het warm en wanneer je het gebruikt krijg je het warm ;-)

En Judith, ja het is een oven boven in de houtkachel. Je kunt op deze kachel ook een prutpotje voor de hele dag zetten en brood en pizza etc in de oven bakken. De deur ervan wordt na geleverd, want de doos was leeg... Erg slordig bedrijf. De 1e keer dat die kachel kwam was hij beschadigd en had meerdere gebroken onderdelen en uitwendig ook beschadigingen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:24

Ah dat verklaart een hoop :D

Gave kachel hoor!

strooigoed

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:45

Haha, heel herkenbaar het verhaal van het hout kloven. Mijn vriend heeft voor zijn werk (hovenier) een kloofmachine, minder romantisch wel praktisch. :D

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:22

Ha Mo wat n heerlijk filmpje weer...

Ik dacht ook al van respect voor de trekkracht van je peugeotje :D . Maar hier zit nog een ander verhaal aan vast las ik.

Eindelijk je houtkachel is er en niet in stukjes :+ zoals de vorige keer.

Haha je hond vond het best met zo'n groot bot.
Leuk wat jullie allemaal ontdekken op jullie plekje.

Prachtig hoe Callas en poupette lekker kunnen staan in deze wijngaard.
Het is wel fijn dat de boxen zover klaar zijn , vooral nu met het hooi eten.

Ik wacht weer op n volgend filmpje van jullie :)
Is elke keer weer genieten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-20 22:17

Hi Tamara, wij hebben ook een kloofmachine op de tractor gelukkig, zonder zouden we niet meer kunnen.

Hoi Sandra, Het is hier een ware ontdekkingstocht inderdaad, kijk maar in het volgende filmpje.

https://youtu.be/ygPdoXWeEwM

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:22

Tjonge jonge wat een zooi :=

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:36

Jeetje, wat een bende! Af en toe vast ook leuke verrassingen, maar over het algemeen: troep en heel veel werk om het allemaal knap en netjes te krijgen, petje af voor jullie hoor!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:40

Hahaha, wat een geweldig filmpje weer. Ik ben heel benieuwd naar het merk van de auto

Humpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:05

Zo leuk dt je dit allemaal laat zien. En wat een werk! Gaan jullie al die “verzamelingen” nog afvoeren?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:10

Nou ja, het knapt goed op. Het blijft een avonturenpark.
Hoeveel koelkasten, tv's en auto's hebben jullie intussen gevonden?

We don't see the world as it is;
we see the world as -we think- we are.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-20 09:31

Hi allemaal, leuk dat jullie weer gekeken hebben.

En de troep dat is het voordeel, je ziet het met de dag opknappen. Dat misten we in het vorige huis, daar gingen we allebei een beetje dood. Dit is wat wij heerlijk vinden om te doen.

We hebben nog steeds een aanhanger vol per week die we afvoeren met oudijzer en zooi. Ik denk dat we nu 9 koelkasten hebben afgevoerd en 5 tv's en dat we nu van 4 auto's het bestaan weten. Ik vermoed dat er ergens nog een witte citroën ami moet staan. Nog een idee wat dit voor auto is die we nu gevonden hebben, maar ik denk dat het de oudste is tot nu toe.

We gaan ergens op het terrein een privé-openluchtmuseum maken waar we de auto's en ijzeren landbouwmachines neerzetten.

Ondertussen clicker ik nog steeds op het droge. Ik click met clickerfilmpjes op yt mee om te zien of ik de reacties van de paarden kan lezen. Zodra ik het goed onder de knie heb, ga ik het op de meisjes toepassen.

Met Poupetje is het echt een wondertje. Ze kan nu zelfs zonder halstertje in het land, ik kan haar gewoon als een normaal paard roepen, ze komt, ze blijft staan, knuf, halstertje om, knuf en klaar. Ongelooflijk wat een transformatie. And I love it!

Gisteren kwam de buurvrouw paradijsvogel met haar gehandicapte zus even een bakkie doen. Ze waren later dan afgesproken en het liep tegen paardeneettijd, dus ik denk, zij heeft 31 paarden gehad, en heeft er nog 9, ze kan wel ff helpen. Nu is ze natuurlijk erg ziek en al 71 jaar, maar dat heeft met eigenwijsheid niets te maken. Ik vond het leuk als de gehandicapte zus Poupette nam en ik wilde zelf Callas nemen. Nee, buuv wilde Callas meenemen. Ik zeg nog, je hebt kaplaarzen aan, dat vind ik niet veilig. Ik heb zelf stalen neuzen. Ik leg nog uit, Callas schrikt vaak. Neuh dat was niet erg. En natuurlijk schrok Callas wel. Ze is bij mij nu al een week nergens meer van geschrokken sinds we het eetritueel in de boxen kunnen doen. Gelukkig liep het allemaal weer goed af. En zus is helemaal verliefd op Poupette.

Trouwens van de week vonden we de nieuwe heining weer een stuk omver. Dit keer een schrikdraadpaaltje helemaal gebroken. Dat zijn dikke ronde palen van 8cm doorsnee. Nieuw. Hoe kan dat nou toch? De paardjes stonden gelukkig netjes in het land. Wat is er dan gebeurd vraag ik me af. Het paaltje lag naar buiten alsof er dus een kracht van buitenuit het land getrokken heeft aan het paaltje. Of van binnenuit geduwd heeft. Maar ik weet zeker dat het Callas niet is, die is echt als de dood van wit schrikdraadlint. En ik weet ook zeker dat Poupette met haar 100 kilo dit paaltje niet kan breken. Rarara. Moet een camera gaan ophangen of zo.

Benthhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:15

Fijn dat jullie dit zo leuk vinden Mo en hier een leuke uitdaging in hebben! Ziet er goed uit.

Gezellig dat die mensen op bezoek kwamen, maar ik vind het altijd zo vervelend als mensen tegen iets ingaan wat jij zegt over JOUW dier...
Straks was er iets ergers gebeurt ofzo, en dan had jij weer opnieuw kunnen beginnen. :+

Wave after wave

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-20 18:44

Dat dus Benthe. Maar goed. Ze hadden wel heel erg lekkere chocolaatjes meegebracht voor mij, dat dan weer wel.

Ik denk dat ik het raadsel van Poupette en kapotte omheiningen opgelost heb. Ik denk dat de boeren hier nog niet gewend zijn aan dat er een heining staat en dus niet in de gaten hebben dat ze met hun tractor en dingen die erachter hangen de bocht niet meer zo makkelijk ruim kunnen nemen. Wat anders kan een paal dwars door de midden trekken? Een paard zou er toch iets aan overgehouden moeten hebben. Dus daar moeten we hen een keer op aanspreken.

En dan het event van de dag. Ik heb eindelijk geclickered met de meisjes. Wat niemand je vertelt over clickeren is dat je drijfnat wordt van het gekwijl, LOL. Verder vond ik het zoals ik al verwachtte leuk om weer wat nieuws te doen met de meisjes. Ik vind de eerste pogingen echter nog niet zo geslaagd, want ze waren veel te onrustig in hun nieuwe boxen en vaak wilden ze liever luisteren naar wat ze hoorden dan dat ze de brokjes wilden en dat wil wat zeggen, zeker bij Callas. Het was niet altijd makkelijk voor mij om te determineren of Callas wegkeek omdat ze afgeleid was, of omdat ze gewoon wegkeek en dus voor mij het moment om te clicken. Ik had wel het idee dat Poupette het beter begreep dan Callas. Zij reageerde echt op het klikje had ik het gevoel, maar helaas doet Poupettes video het niet.

Mijn doel van vandaag was niets anders doen dan wat amable op dit filmpje voordoet https://www.youtube.com/watch?v=vx4tQjXp2ug Ik wilde zelfs niet alle oefeningen in dit eerste filmpje doen. Ik wilde alleen dat de meisjes zouden begrijpen dat als ze wegkijken van het voer in mijn dichte hand, dat ik dan click en dat ze dan het lekkers krijgen. De rest van de vervolgoefeningen had ik nog niet in mijn planning staan. Gelukkig maar, want dit was al moeilijk genoeg voor ze. Vooral geconcentreerd bij mij blijven, lukte hen niet.

Ik heb het dus helemaal gefilmd, alleen heeft de camera bij het filmpje van Poupette een foutmelding en dus kan ik het niet bekijken of uploaden. Die van Callas ga ik 1 op 1 op mijn youtubekanaal zetten maar dan niet in de Maqu'Éden serie en alleen de link hier, zonder verder commentaar. Voor hen die het leuk vinden, maar het is wel bijna een kwartier.

Dit is de link en het zou rond 19u vandaag on line moeten staan volgens YouTube.

https://youtu.be/xCsQOnyv5qU

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:10

Bij het aanleren van een gedrag is het niet zo relevant waarom een paard doet wat hij/zij doet, maar in eerste instantie dat hij/zij het doet. Dat beloon je met de click en het voertje. Dus maakt het niet uit of Callas wegkijkt omdat ze iets hoort en wil zien in plaats van het voer negeren, je beloont wat je wil zien en dan mag zij de link leggen wat ze nou eigenlijk deed om die click-met-voertje te verdienen.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:46

Ik vind het voor de eerste keer echt al heel goed eruit zien hoor!
En vergeet niet dat paarden ontwikkeld zijn om te zoeken/scharrelen naar eten, dus eten negeren terwijl het voor hun neus hangt is echt méga moeilijk.
Denk dat die aandacht ook wel komt zodra je hun cues gaat geven, dan hebben ze echt het idee dat ze iets aan het ondernemen zijn met een snoepje als ultieme beloning terwijl ze nu 'alleen maar' staan te staan ;), hoewel dat natuurlijk wel echt belangrijk is om mee te nemen in de basis.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-20 21:06

Hey wat leuk jullie reacties. Klinkt logisch wat jullie zeggen. Ik heb het filmpje nog eens bekeken en vond het er ook minder slecht uitzien dan ik me ter plekke herinnerde, ook al was dat nog geen paar uur terug. En schrokken jullie je niet te pletter dat ik ineens zo lekker in de lens keek, hahaha, ik zie er niet uit. Ik kijk ook heel boos naar het geen Callas afleidde. o.a. een brakende hond. Blech. ook verschiet ze 2x minimaal, maar toch. Ze moet erg wennen aan de boxen. Maar ook Poupette was zo snel afgeleid.

Morgen ga ik het weer doen. Leuk!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 09:47

En gisteren dan de 2e clickertraining gedaan. Nog steeds alleen clicken op wegkijken, nog niet het verlengde wegkijken geoefend. Dit keer lukte het filmpje van Callas niet, batterijen op, maar Poupette wel. Om jullie niet te vervelen met 15 minuten het ik de beste reacties van Poupette eruit gehaald. Ze doet het goed vind ik. Callas denkt nu volgens mij dat ze weg moet zwiepen met haar hoofd en dan snel weer terug moet. Hahaha, voor haar wordt het tijd om het verlengde wegkijken en dus wachten op voer mogen pakken te gaan leren. Hier het videootje van poupetje. PAS OP HOGE CUTE-HEIDSFACTOR https://youtu.be/eD1qhC6kmWo

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:39

Wat doet ze het goed!
Wat ook vaak als tip wordt gegeven is om niet zozeer het wegkijken te belonen, maar een neutrale positie (dus hoeft recht voor de schouders). Dit omdat ze nu aanleren dat ze naar rechts weg kijkt en als je straks eens aan de rechter kant staat dat voor verwarring kan zorgen. Dit is sws een hele fijne basis oefening voor bv het los poetsen en opzadelen :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 11:52

Hi Cera, dank je, ik ben ook heel erg trots op die kleine drop. Meer nog dan op Callas, want die kleine is in feite nooit wat mee gedaan. Inderdaad ben ik nu een klein stapje teruggegaan met Poupette en Callas. Als ze niet aan het voer willen komen, dus niet mijn hand natsabbelen etc dan click ik. Bij Callas zit ik nu op 4 seconden niet klieren aan mijn hand is click.

O wat erg grappig was vanmorgen. Ik zet de meisjes in het land (na de clickertraining) dus ik ruik nog o zo lekker naar voer in mijn jaszak. Met beweging maakte ik Callas duidelijk dat ik niet gediend was van haar opdringerigheid wat perfect werkte meteen. Toen ontdekte ik dat er onder de grasmat omgevallen palen liggen van zo ongeveer archeologische waarde ;-) en dat loopt niet lekker dus die wilde ik eruit hebben. Ik ben aan het schoppen met mijn schoenen tegen de graspollen (geen zin om terug te lopen voor een spade) en ik hoor wat achter mij. Hilarisch, staat Callas enorme jambettes te doen, want hey vrouwtje staat te graven met haar voet, er zit nog voer in die jaszak maar daar mag ik niet bijkomen, dus als ik nu de jambette doe net als zij staat te doen krijg ik vast wel een koekje.
Ik lag echt dubbel. Maar het koekje kreeg ze niet, ik had immers niets aan haar gevraagd. Toen ik uit het weiland ging en er geen sprake meer was van graven heb ik uiteraard veel geknufd met de dames. Ik laad zo een paar seconden filmpje op van beide dames hun 3e clickertraining.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:14

Hahaha wat een figuur is het toch ook :+
Ik denk echt dat het jullie veel gaat brengen, zeker als je er uiteindelijk handiger mee wordt kan je haar ook echt gaan helpen met haar emoties :j
Ik vind het echt zo waardevol!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 14:07

de 3e clickertraining met de meisjes staat op deze niet-publieke link https://youtu.be/zbcAkj_0ZRI

Het is overigens bijna 5 weken dat Shadow is overleden. En ik vraag me vaak af, hoe zou hij dit of dat nou gedaan hebben. Bijv de boxen en nu met clickeren. Jammer dat ik er niet eerder mee begonnen ben.