[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Ymor, Neonlight, balance, Melissa0304

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 19:52

Dank je Sandra voor de complimentjes.
Mjelleke inderdaad begin ik met een click en gelijk koekje. En soms click ik ook wel sneller maar dat is mijn eigen ongeduld. Dus het is voor mij ook een heel goede oefening. Vandaag niets met ze gedaan. Morgen ga ik het weer leuker voor ze maken, door te proberen te gaan targetten.
Cera, ik zal amables filmpje morgen even bekijken.
Voor iedereen die in de pb stond vandaag, dank!

Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.
In Memoriam wereldpaardje Shadow [IM] Shadow je was met je miniformaat een groot wereldpaard

Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer: [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:22

Proficiat Monique!!!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 20:25

pien_2010 schreef:
Proficiat Monique!!!
Dank Pientje!

In Memoriam wereldpaardje Shadow [IM] Shadow je was met je miniformaat een groot wereldpaard

Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer: [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:27

Gefeliciteerd Mo

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:29

Gefeliciteerd!

<3 Mel, mijn stoere OTTB

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:01

Gefeliciteerd *\o/*

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:20

Gefeliciteerd!!

strooigoed

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:28

Gelukkige verjaardag!

[o]Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:29

Fijne verjaardag, Monique! *\o/*

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:45

Joyaux Anniversaire!

We don't see the world as it is;
we see the world as -we think- we are.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:34

AAA ik zie het nu pas!!

Proficiat alsnog..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:55

Mo, de dag is bijna om maar toch: van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:03

Van harte gefeliciteerd !!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:10

Gefeliciteerd

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:13

Alsnog gefeliciteerd Monique *\o/*

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-20 18:20

Hé wat leuk al jullie felicitaties. Dank jullie wel.

Clickertraining is ook interessant om de denkpatronen van een paard te begrijpen. Callas ziet de click in ieder geval nog niet als beloning zoekende opdracht, zal ik het maar even noemen.

Bijv dat er lekkers in die hand zit, dat is duidelijk. Dat die hand niet opengaat als zij het wil, is ook duidelijk. Click, is wel gelijk naar die hand komen, alwaar Poupette daar een vertraging in heeft. Dus click betekent voor callas op dit moment dat die hand open gaat.
Vandaag dacht ik, ik probeer vooruitlopend op alle oefeningen eens wat anders. Vroegah in ons oude huis, dus 3 maanden geleden ongeveer, kreeg ze eten in haar voerbak en ging ik eerste even 'eten' en ze mocht er pas bij van mij als ik ruim de ruimte gaf en 'toe maar' zei. Ik dacht dat doe ik vandaag ook en ik help dan met de clicker. Maar de klik is er niet dat de clicker dan dit keer een emmer geeft als beloning. Tuurlijk deed ze het keurig. Netjes achterwaarts, nee niet alvast gaan eten, wachten, ook allemaal keurig zoals vroegah, knopjes zitten er nog op, click toemaar. Neuh. Ze bleef staan. Toen enorm overdreven ruimte gegeven geklikt bij de emmer en toen kwam ze wel, maar meer omdat ik meer ruimte gaf. Dat nog een keer herhaald met toch de click bij de emmer, maar daarna niet meer omdat het voer op was.
Ook heb ik de vervolgoefening gedaan dus hand open met voer erin als het paard wegkijkt en hand sluiten als het paard terugkomt zonder click. Is bij Callas 2x goed gelukt.
Bij Poupette gaat deze oefening langzamer voor haar is er kennelijk nog geen logica in.

Morgen zal ik weer eens de voortgang van de dames filmen, ik wilde ook beginnen met targetten.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:37

Top hoor. Jullie gaan goed vooruit.
Wel opletten dat je niet te snel wilt gaan.

Mijn paard heb ik ook geleerd dat hij moet wegkijken en op afstand moet blijven staan als ik met eten eraan kom. Zelfs met het hooi geven. En ze hebben t zo door hoor!
Voorheen zat zijn neus al in de emmer voer voordat ik het had neergezet , of hij liep je bijna op je hakken om er al aan te kunnen.
En nu is t heerlijk door de wei lopen met hooi of emmer voer.

Poupette heeft gewoon wat meer tijd nodig om het spelletje te " snappen" .
Dat komt ook goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:49

Jullie doen een clicker als het paard/ pony het goed doen.
Hercule was soms te gulzig en opdringerig. Als hij dat was, knipte ik met mijn vingers en wist hij dat hij terug moest. Maar paar keer hoeven doen en toen bleef hij braaf wachten. Als ik dan zei, toe maar en later klein knikje gaf, Kwan hij rustig eten. Dus volgens mij heb ik ook geclickerd maar omgekeerd (bizar) _O-

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:58

Volgens mij is de meest belangrijke stap bij de introductie van de clicker overgeslagen. Namelijk "click" = "altijd voerbeloning". Je kan dus ook niet een clicker-training doen met een ander dier erbij dat ook clicker-training krijgt. Behalve als je een aparte click-toon per dier gebruikt.
Misschien is het een idee om eerst iets meer in de theorie van clicker-training te duiken ipv youtube filmpjes als voorbeeld gebruiken?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-20 07:55

Hi Sandra, jouw Joey is een toppertje. Callas is ook superbraaf met pas gaan eten als ik zeg dat het mag. Maar ze wacht niet uit zichzelf tot ik het zeg. Als haar voer klaar staat dan gaat ze eten. Als ik er tussen kom of haar voor ben, dan wacht ze keurig tot ik zeg dat ze mag. Doet ze niet moeilijk over. Ik zou het wel superknap van haar vinden als ze in de toekomst met clickeren leert dat ze altijd eerst moet wachten.

En ik had eigenlijk verwacht dat Poupette het snelst zou leren omdat ze zo'n slimme houdini is. Maar ook zij doet het super. Zoveel lol van!

@Pien, Ook ik heb afspraken met Callas waarbij ik mijn eigen geluidjes en gebaren heb. Toen al het NH en methodes als Clickeren mij nog niet bekend waren, had ik ook goed opgevoede dieren. Het is maar welke afspraken je maakt met je paard toch? En als het werkt, werkt het.

herr_balou schreef:
Volgens mij is de meest belangrijke stap bij de introductie van de clicker overgeslagen. Namelijk "click" = "altijd voerbeloning". Je kan dus ook niet een clicker-training doen met een ander dier erbij dat ook clicker-training krijgt. Behalve als je een aparte click-toon per dier gebruikt.
Misschien is het een idee om eerst iets meer in de theorie van clicker-training te duiken ipv youtube filmpjes als voorbeeld gebruiken?

Herr Balou, ik ben blij dat je zo bezorgd bent om het wel en wee van mijn paardjes. Maar ik kan je geruststellen. Ik volg de theorie van Amable. De eerste stap heet 'het laden van de clicker'. Amable doet dat op haar manier en dat heb ik exact zo gevolgd, getuige mijn filmpjes van de eerste sessie.
Je kunt prima 1 dier clickeren als er een ander dier bij is. Zolang het voor alle partijen maar duidelijk is op welk dier je je richt. Als ik in het weiland clicker waar beide dames staan, dan keer ik mijn rug naar degene waar ik niet mee werk, zeg duidelijk de naam van degene waar ik wel mee werk en doe de oefeningen. Voor Poupette geen enkel probleem als ik met Callas bezig ben. Ze wacht keurig. Callas vindt het wel heel moeilijk, maar ook als ik niet clicker en ik geef aandacht aan iets anders dan zij, dan is dat heel moeilijk voor haar. Ze trekt dan haar hele truckendoos open om ook aandacht te krijgen.
Ik vind het overigens wel een bijzondere veronderstelling van jou dat ik niet in de theorie van clicker-training gedoken zou zijn. Eens denken. Theorie is materie die geschreven is. Hmm eens schatten hoeveel uur ik erover gelezen heb. Paar weken denk ik? En cursussen volgen kun je tegenwoordig via internet doen. En daarbij gebruikt men over en weer videomateriaal. Is voor mij een super oplossing, gezien het feit dat ik in Frankrijk woon en een clickertrainer laten komen geen haalbaar doel is. Gelukkig kan ik mijn beeldmateriaal eventueel met Amable bespreken in videolessen. Daarbij bespreekt ze een uur lang het videomateriaal van de klant, voor 30 euro. Dat ga ik doen als ik wat verder ben. Ik hoop dat ik je zorgen heb weggenomen.

Vandaag ga ik dan eindelijk écht beginnen met targetten. Na een week. Amable doet dat al veel sneller, maar ik ga in mijn eigen tempo. Heb er in zin vandaag!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 08:27

Veel plezier vandaag!
Het targetten is echt mega leuk, ik ken nog geen paard wat er niet enthousiast van wordt :j
Ik denk ook dat het Callas wat duidelijkheid gaat geven, nu moet ze actief opdracht x uitvoeren voor de click + het snoepje terwijl ze eerst 'alleen maar moet staan' en juist dat is voor een ijverig paard (voor snoepjes dan :Y) ) zooo moeilijk

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-20 08:30

Cera_D schreef:
Veel plezier vandaag!
Het targetten is echt mega leuk, ik ken nog geen paard wat er niet enthousiast van wordt :j
Ik denk ook dat het Callas wat duidelijkheid gaat geven, nu moet ze actief opdracht x uitvoeren voor de click + het snoepje terwijl ze eerst 'alleen maar moet staan' en juist dat is voor een ijverig paard (voor snoepjes dan :Y) ) zooo moeilijk

Dat denk ik ook. Ik moet nu rennen, het is al veel te laat voor ze!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-20 08:31

Amable als je het topic nog volgt kun je dan contact met mij opnemen via een pb? Je mailadres dat op je site staat werkt ineens niet meer.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:58

herr_balou schreef:
Volgens mij is de meest belangrijke stap bij de introductie van de clicker overgeslagen. Namelijk "click" = "altijd voerbeloning".

Busted: Je kunt en mag op vele manieren belonen, doet niks af aan de click alleen de motivatie is anders.
Voer is een van de belonings items, die je gelijdelijk gaat vervangen door andere vormen.
Net zoals je het clickeren zelf kunt gaan afbouwen door een ketting steeds langer te maken.
Citaat:
Je kan dus ook niet een clicker-training doen met een ander dier erbij dat ook clicker-training krijgt. Behalve als je een aparte click-toon per dier gebruikt.

Busted: je kunt prima trainen met twee of meerdere dieren tegelijk, gebeurd volop in de dierentuinen b.v.
Een fluitje kun je ook inzetten, of je eigen stem, (beide handen zijn dan mooi vrij)
Gaat dus ook prima met paarden.

Citaat:

Busted: als er een is die zich goed voorbereid en ook al praktijk ervaring heeft uit haar verleden , is het ts wel. :)*

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-20 18:22

Peetstap schreef:
als er een is die zich goed voorbereid en ook al praktijk ervaring heeft uit haar verleden , is het ts wel. :)*

Da's lief Peetstap, thank you.

Anyways, ik heb vandaag voor het eerst targetclickertraining gedaan (mooi woord voor poppetje aan de galg) Poupette gaat niet zo snel. Is ook logisch ze is al 22+ en er is nooit wat mee gedaan behalve ieder jaar een veulentje krijgen. Pas bij mij moest ze voetje geven en stilstaan met poetsen en braaf mee wandelen. Maar meer heb ik ook niet met haar gedaan. Dus voor haar is dit volkomen nieuw en vreemd. Vind toch dat ze het erg goed doet. Helaas zit mijn arm voor de camera dus niet zulk goed beeld, maar ja.

Callas daarentegen gaat als een speer. Ze kende al de oefening "raak aan". Dan moest ze wat ik aanwees met een stick aanraken en beloonde ik met een tietjesknuf. Ook het volgen van mijn hand, bijv om te flexen en buigen kende ze al. Dus voor haar zijn het bekende oefeningen in een ander jasje. Na de vierde poging had ze zoiets van "o ik moet dat ding aanraken, zeg dat dan meteen". Ik ben daarna gelijk de target op andere hoogtes en zo gaan houden. Hoog vindt ze nog wel gek. Dat gaan we de komende dagen nog meer oefenen.

Ik vind het echt superleuk om te doen. Had ik veel eerder moeten doen, had met Shadow ook leuk geweest. Maar goed. Hier de link naar het YT filmpje. Het is niet publiekelijk.
https://youtu.be/_LtYhwYBI8Q

EDIT OEPS SORRY HIJ STAAT PAS OVER EEN 10 MIN ON LINE ZEGT YT.