[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

wortel115

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:27

Ergens vind ik het jammer dat je al half april bent. Want dat betekend dat we steeds dichter bij het nu komen en er straks geen of veel minder updates zijn.

18/40
Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 07:53

Welkom voor Pikkepor en Ginny135.

18-4
(Uitleg voor bokkers : Omdat we niet willen dat er op ons terrein gejaagd wordt en dat ook met verbodsborden hebben aangegeven, is ons terrein inclusief ons bos een soort toevluchtsoord voor reeën en zwijnen. Hele stukken van onze helling zijn omgewoeld door de zwijnen, niet leuk, maar wel heel natuurlijk.
Normaal gesproken staan de pony's in de nacht binnen, zo ongeveer gelijk aan het jachtseizoen, van september tot en met maart. Ik wil niet riskeren dat er met illegale nachtjagers iets met verdwaalde kogels en onze paardjes gebeurt. In februari houdt het jachtseizoen al op, maar dan is het nog best koud, dus houd ik ze ook binnen in de nacht).

De nachten zijn nu al een tijdje niet koud meer dus ik had de pony's voor het eerst buiten gelaten voor de nacht. Toen ik ze vanmorgen voor hun ochtend-check binnen wilde halen, stonden ze in de uitloopstal die grenst aan de boxen. De kleintjes stonden rustig achterin en Callas stond nét met haar koppie naar buiten en was geconcentreerd aan het kijken en luisteren naar de bossen. De kleintjes grinnikten zoals altijd naar me, maar Callas was zo verdiept dat ze dat niet opmerkte en ook niet toen ik tegen haar praatte. Toen ik haar aanraakte om haar aandacht te vragen hing ze zowat in de plafondbalken en stoof stuiterend en bokkend het weiland in. Ik schrok zowat nog harder van haar dan zij van mij. De shetjes waren ook ineens in paniek, maar die kon ik tegenhouden. Was wel een mooi gezicht zoals Callas stond te blazen en snuiven. Ze stond me te bekijken of ik de duivel zelf was. Toen ik floot zoals ik altijd fluit om te zeggen dat er eten is, kwam ze heel gedragen aandraven met haar staart voor zover mogelijk dat een tinker dat kan doen, in de lucht. Daarna was het ook weer goed, want eten is altijd goed, maar ze was ook in haar binnenbox onrustig. Hoofd heel hoog en luisteren en druk doen.

Wat er gebeurd is vannacht weet ik niet, maar ik denk dat ze geschrokken zijn van de zwijnen.

En dan is er kennelijk ook dat kuddegedrag dat iedereen dan binnen moet staan in de uitloopstal, Callas en Shadow zijn 8 hoeven op 1 buik en Poupette hobbelt er een beetje bij, maar ze kan gelukkig wel veel meer bij Shadow zijn dan toen Bubbles, hem nog claimde.
Dat is wel leuk als die 2 hummeltjes staan te schoftknagen. Echt schattig. Maar Poupette blijft solo. Dat was ook bij die fokker, daar was ze bij een oud paard gezet als gezelschap, maar dat werd geen team. Fijn voor allebei de shetjes dat dat hier nu beter gaat werken.
We konden haar eerst niet aaien, dat gaat nu goed, ze hinnikt naar ons en de poetsmeisjes mogen ook heel veel met haar doen, maar soms ineens, als je onverwacht aan haar achterhand komt, dan vliegt ze weg. Maar verder is het echt een droppie geworden al gaat ze wel onder het draad door... toch maar een caviadraad weer aanleggen ;-)

Na hun ontbijt ben ik eerst op het veldje gaan grondwerken en wat ik al verwachtte, ze was supergespannen, was totaal niet met haar aandacht bij mij, alleen maar kijken naar het bos. Omdat ze toch door die dingen heen moet, ben ik expres 20 minuten het bos achter het huis in gegaan, rijdend, alleen maar stappen, om haar te laten zien dat er geen beren wonen.

Laten we zeggen dat het een ernstig energieke rit was. Haar hoofd als een Fries erop en iedere tak, ieder vogeltje was een bibbering door haar lijf of een sprong voorwaarts. We hebben geen bokken gehad, dat gelukkig niet en ook geen angst (wat ik veel gevaarlijker vind) dat ze ergens niet langs durfde.
Pas aan het eind richting huis, kon ze wat ontspannen en haar hoofd laten zakken. Maar toen ik richting stal aankwam, was ze weer enorm alert.
In haar box met een handje biks, (doe ik altijd na het rijden) kon ze niet ontspannen, biksje eten, stoppen met kauwen, hoofd omhoog, luisteren, ok niets, biksje eten, stoppen met kauwen etc. Ach, zo doet ze lekker lang met haar eten zullen we maar zeggen.

Na het handje biks doe ik ze altijd weer in het land, maar Callas wilde haar box niet uit. No way, bekijk het ff, Armageddon daar buiten, ga lekker zelf tussen die enge dingen staan... Ik heb Shadow voor moeten nemen, samen met Poupetje eerst het land in, die hadden geen problemen ermee en gingen gelijk grazen en toen na veel aandringen, omdat de andere twee al buiten waren, ging ze dan ook. Maar ze ging in eerste instantie niet het land in. Ze bleef in de uitloopstal staan. Ik heb het verder zo gelaten, ze moest toch een keer zelf haar angst overwinnen. En honger zou ze ook wel krijgen om gras te gaan eten.

En inderdaad zag ik ze later met zijn drietjes naar beneden afdalen naar "veiliger" gronden.

Ik ben nu erg aan het aarzelen of ik ze wel of niet de nachten toch maar ga binnenhalen. Het ging juist allemaal beter en ik zit er niet op te wachten dat ze weer erger gaat schrikken. Dan zou binnenhalen beter zijn. Aan de andere kant wordt ze dan niet sterker in het overwinnen van haar eigen angsten.
Ik ga ze daarom maar gewoon een aantal nachten buiten laten en kijken hoe het zich ontwikkelt.

Zien jullie die 2 gevaarlijke monsters?

Afbeelding

Afbeelding

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:50

Heerlijk, weer een lange update! *\o/*
Wel vervelend dat Callas zo gespannen was, maar zolang dat bij een keertje blijft is dat vrij normaal. Heel knap dat je toch met haar het bos in bent gegaan +:)+

En ben nou eerlijk, zou jij echt zo koelbloedig kunnen blijven bij het zien van zulke angstaanjagende monsters die je overduidelijk aan het besluipen zijn? _O- :=

** Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:58

Ik vind inderdaad dat jij ook wel een pluim verdient! Als je een bomproof buitenrij paard verwacht en het tegenovergestelde krijgt.., petje af voor jou doorzettingsvermogen!
Geen haar op mijn hoofd die op zo'n gespannen paard zou gaan zitten en dan ook nog de spanning opzoeken! Dan maar niet rijden hoor! :+
Maar ik ben zelf dan ook een enorme stresskip, ik zie zelf al overal beren en breng dat makkelijk over op mn paard. Helemaal op een paard dat spoken ziet zit ik niet lekker. Op een bomproof paard rijden zit ik heel anders, maar ook dan kan ik spoken zien die het paard gelukkig niet ziet.. :')

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:22

Ik lees nog steeds mee, en met die van mij zou ik aan de hand het bos zijn ingegaan. Dan heeft 'ie meer houvast.

En arme Poupetje. Het is ook niet niets wat ze heeft meegemaakt. Is er niets iets met Bach druppeltjes of homeopathie wat je kunt gebruiken voor haar trauma? Mijn merrie (ook een shet) is fokmerrie geweest, en toen ik haar net had klemde ze haar staart vast en schuifelde bij je weg als je ook maar naar naar achterhand kéék. Ze kan nog steeds in paniek raken als mens of paard aan de achterkant te dichtbij komt en ze het idee heeft dat ze niet weg kan. Ik denk dat ze aan de hand gedekt is geweest.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 10:48

@Koper, mijn overweging om niet aan de hand dit gevaar aan te gaan, was dat ze mij met schrikreacties al een paar keer omver gelopen had en dat ze zich ook al eens losgerukt had en weggerend was. Op haar rijdend kon ik haar voor mijn gevoel beter begeleiden. En sneu ook voor je merrie.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:58

Zo zie je maar hoe je gewend raakt aan je eigen paard ;) In elk geval verstandig om de aanpak te kiezen die voor jouw Callas het beste werkt.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:34

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 15:49

zeer zeker interessant, ik ga het helemaal lezen!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 07:53

next update:

25-4
Afhankelijk van het weer heb ik ze wel of niet voor de nacht binnengehaald. Eigenlijk was het maar twee keer slecht weer de afgelopen week. In het weiland gaat het goed. De heftige schrikreactie op wild zoals vorige week heb ik niet meer gezien in de kudde.

Als ze 's nachts op stal heeft gestaan en ik neem haar mee om te werken dan komen we langs het land en moet ze wel heel erg kijken of er geen tijgers in haar land zijn gaan wonen.
Maar op het veldje werken of rijden is niet grappig meer. Het veldje is omringd door bosjes waar van alles ritselt in de struiken door de blaadjes en dat is eng. Haar aandacht is geregeld constant bij één bepaalde hoek van het veldje. Daar is ze dan ook weer het elastiekje. Onder de man is die hoek nóg enger. Ik kan die hoek omcirkelen, er lopen paadjes langs en als ik dat gedaan heb en ze gezien heeft dat er toch geen bergleeuwen schuilhouden dan gaat het beter.

Maar soms verlegt ze dan haar aandacht naar de andere kant want dat is second best eng en er ritselt daar toch ook wat. Dat is lastig werken, zowel als grondwerk als rijdend. Ik vraag me ook af in hoeverre het zoeken is. Zoekt ze bewust spannende dingen zogenaamd om niet te hoeven werken? Om wel te kunnen gaan keten? Om mij te overwinnen? Dus ik houd maar vol. Het veldje is het enige platte stuk waar ik fatsoenlijk kan trainen.

Buitenritten zijn ook weer scherper, vooral de bosritten die starten rondom het huis, want daar zitten immers die monsters. Erg jammer allemaal, maar ze moet er toch doorheen. Er zal altijd wel wild blijven in ons weiland en al zou ik mijn land helemaal met wildgaas afzetten, dan nog zou het wild rondom ons land blijven. Dus doorzetten maar en haar leren dat ze vertrouwen moet krijgen dat al dat geritsel haar geen kwaad doet.
Afijn als de scherpe kantjes er steeds maar vaker af gaan.

Callas is mijn alles

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:29

Ah nee he.. Ik hoopte zo dat het juist beter ging.. ;(
Maar ik blijf het gewoon echt ontzettend knap van je vinden dat je zo doorzet en zelf niet te bang wordt +:)+
Ik had je dat allemaal echt niet zo nagedaan..
Ik blijf duimen dat je inmiddels relaxte bosritten kunt maken!

En ik zat nog te denken, heb je Callas weleens magnesium gegeven? Dat brengt je zenuwstelsel tot rust en kan er dan ook voor zorgen dat in ieder geval de scherpe randjes eraf gaan.

** Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:31

Ik kom ook maar eens onder mijn meelees steen uit (geweldig leuk :j vervolg verhaal is dit! . Mijn laatste paardje was ook zo raar bang en schrikkerig van 'monsters' in het bos. Dat begon ook in het voorjaar toen hij al een paar maanden in zijn wei met inloopstal stond die grensde aan bos. Ik had ook het idee dat het aan de groep damherten lag in het bos, want van de reeën die langs liepen leek hij niet bang te zijn. Ik zag ook nooit een hert als hij weer plots heel bang was van het bos. Dan was wou hij zelfs niet naar zijn eten gaan. Zijn weidemaatje, een Welsh A veulen van nog geen jaar oud, had nergens last van. Die vond het alleen maar grappig leek het. Ik had dit nog nooit bij andere paarden gezien en ben er nooit achter gekomen waar Timber nou zo bang voor was, maar hij is altijd zo onvoorspelbaar schrikkerig gebleven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:15

Geen updates today?

VERTROUWEN: het komt te voet en gaat te paard

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 14:33

eh, ik heb vandaag om even voor negenen een update geplaatst, hebben ook mensen op gereageerd, misschien heb je hem gemist, Terpentijn?

Callas is mijn alles

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:40

Sorry, gemist, was de hele dag bezig en onderweg!

VERTROUWEN: het komt te voet en gaat te paard

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:42

TS: ga je bewust iets langzamer dan in het begin? Om naar een climax te werken?

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:32

Ik geniet er nog steeds van van je up dates.
Ts hoeft niet zo snel te gaan hoor.
Is prima zo.

Wel jammer dat Callas nu zo gespannen is op het veldje.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:05

Vermoedelijk zal ook haar leeftijd meespelen, dat ze ineens weer meer enge dingen ziet. Er loopt hier een jonge quarter rond, nu ruim een jaar onder het zadel.
Eerst nergens bang voor met buitenritten, echt super. Maar nu, een jaar later (hij is ruim 5) wordt hij ineens bang voor dingen waar hij voorheen zonder blikken of blozen voorbij ging. Of dat toch iets is wat met leeftijd te maken heeft? Dat ze met andere ogen naar iets gaan kijken...minder argeloos?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 19:09

Floortz je tekst is grotendeels weggevallen denk ik?

Callas is mijn alles

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:59

Wat stom, echt wat mega stom. Weer schrikken van alles, wanneer gaat het eens beter. Ik merk dat ik er ondertussen mijn geduld verlies. Ik vind het vervelend en frustrerend en oneerlijk. Je werkt super hard, doet zo veel dingen goed. Wanneer wordt het eens beloond? Wanneer kan je nou weer eens genieten van het rijden. Verdorie je wilde een fijn relaxt braaf buiten rijd paard en je zit nog steeds met dit elastiekje opgescheept...

Hoeveel het met mij doet, hoe weinig lijkt het met jou te doen. Ik lees zo weinig emotie (zie ook mijn vorige bericht). Ben je niet boos, verdrietig, teleurgesteld, woedend? Ik zou er gek van worden, zelfs gaan twijfelen aan mijzelf. Maar jij gaat maar door.. ben je er niet een keer klaar mee?

Hoe verder ik in je verhaal kom, hoe minder emotie ik lees en hoe minder ik je begin te begrijpen. Ik hou mijn hart vast.. de bom moet toch een keer barsten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 08:56

Welkom SassyMoon, in het topic van Callas.

Woensdag 26-4-2017

En vandaag was ze weer een stuk rustiger gelukkig maar ik denk wat hoor ik toch telkens vanmorgen met trainen op het veldje. Los voor-ijzer. Smid gebeld, hij komt zaterdagmiddag in zijn weekend nota bene. Aardig van hem. Hij moet er ook nog eens 1,5 uur voor rijden!

Haal ik haar net naar stal en ik dacht al dat ik haar vanmiddag in het land kreupel zag lopen, maar het is hier zo schuin, soms lopen ze sowieso wat onhandig, ja hoor, ijzer eraf getrapt, hoef aan gort! Man ik baal er zo van!

De hoef is echt heel erg beschadigd. Dit is in ieder geval de 2e keer dat ze een voorijzer aftrapt, maar mogelijk ook wel de derde keer, dat ben ik ff kwijt. Komt omdat ze erg ruim overstapt en met bergje op gaan, stapt ze voor niet ver genoeg weg. Of met de berg afdalen dan galoppeert ze soms zo dwaas, dus als ze dan achter ruimer is, dan betrapt ze zich. Dit is ook nog die voet met die permanente scheur erin. Dus, nee ik ben niet zo happy op zijn zachtst gezegd.

Ik kan haar ook niet tot zaterdag een hoefschoen aan doen want helaas zijn alle hoefschoenen die ik heb, tijdens het ongeluk vorig jaar en vlak ervoor ook, gesloopt door haar fratsen. Ik zou het wel kunnen laten repareren bij de schoenmaker, vorige keer had een vriendin ze genaaid, maar dat ging ook heel snel stuk, of ik kan reparatie sets kopen, maar dat is te laat tot aan zaterdag.

Ik wilde juist na deze ijzers geen ijzers meer maar weer blote voeten proberen om voor te bereiden op die klitteband hoefschoenen die in augustus komen. Die klittenband"ijzers" komen uit Oostenrijk. Zijn plastic zolen die je eronder doet en dan met clips en klittenband op de hoefwand vastmaakt. Megasus Horserunners heten ze. Maar de eerste productie begint pas in juni en in juli zouden ze gaan versturen, maar nu wordt het pas augustus. Tja, nieuw product.

Maar omdat er nu zo'n grote hap uit haar hoef is door het aftrappen, en het is ook nog eens haar hoef met die wandscheur, zal ze wel weer ijzers móéten. Ik baal zo ontzettend!

Het was al te donker dus ik kan haar niet laten draven op het erf, dus morgen ff kijken of ze echt kreupel erop is.

27-4
Ik hoop dat de smid er nog wat van kan maken. Ze was vanmorgen gelukkig niet kreupel, maar werken kan uiteraard niet, dus ze heeft vakantie.

Wonder boven wonder. Ik heb haar hoefijzer in het land teruggevonden! Hoe is het mogelijk op 7 hectare! Ik was aan het zoeken en had het al opgegeven en op de terugweg over een gesleten pad dat ze altijd nemen, lag het. Daaraan kun je zien hoe groot stuk hoef ze nu mist!

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag 29-4
En de hoefsmid is geweest en we hebben haar even zonder ijzers laten lopen om te kijken of dat al een optie zou zijn. Dat gaat bij haar voorhoeven dus echt niet. Ze heeft echt megaplatte voeten. De voet die nu een paar dagen zonder ijzer heeft gelopen, kon ze al niet op een steentje staan zonder duidelijk pijn te hebben en zeg maar te struikelen. Dus die zool was binnen een paar dagen al heel gevoelig geworden. Dus dat ging hem niet worden. Dat is erg jammer. Ik had gehoopt in voorbereiding op die klittenbandijzers haar alvast blootvoets te kunnen laten lopen. Want in de wei staat ze natuurlijk dan zonder die klittenbandijzers.

Dus nu is het een compromis geworden. Hij heeft geconstateerd dat het stuk hoef dat eruit is, haar geen pijn doet en ook geen verdere schade heeft gebracht. Hij heeft haar hoef netjes kunnen maken en heeft haar voor nu op normale ijzers gezet. Zonder Olov rubber ijzers. Die rubber ijzers zijn wel zowat 2cm dik, een gewoon ijzer is net 1 cm. Dus dan loopt ze wel iets vrij van de zool, maar krijgt ze vaker steentjes te verwerken, waar ze volgens hem aan moet gaan wennen. Als we haar altijd blijven beschermen zegt hij, dan wordt het nooit wat met haar voeten. Achter staat ze dan nu bloot. Ook om alvast te wennen.

Ik ga in ieder geval voorlopig niet meer op stenige paden rijden. Morgen weer een luizenbeurt, dus ga ik sowieso niet rijden. Misschien wat stapgrondwerk op het veldje. Maandag is het hier een feestdag, dan ga ik het bos niet in, want dan rijden er overal crossmotoren dus dat wordt ook veldje. Afhankelijk van hoe ze dan loopt zou ik dinsdag voor het eerst met die ijzers de weg op kunnen. Dan heeft ze een paar dagen kunnen wennen aan voorbenen bijna blootsvoets, althans zo moet het voelen voor haar.

De smid heeft wel puntjes in haar voorijzers gelast voor meer grip. Want omdat ze zulke platte voeten heeft, schaatst ze op haar ijzers. Hoe rechterop de voeten hoe minder schaatsen, maar ja dat gaat dus niet bij haar. Je kunt niet de natuurlijke stand dusdanig veranderen dat ze recht komt te staan. Dat is nogal wat ophaal werk, dat gaat niet. Overigens las ik op de Franse raskenmerken site dat het gewenst is dat de voeten van een tinker plat zijn. Nou ja!

Callas is mijn alles

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:38

Nog steeds luizen? Je moet defendog eens proberen. 1 keer inspuiten en de luizen zijn weg. Ook de neten gaan dood.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:17

Balen zeg, van dat ijzer!! Zelf heb ik die ervaring ook met ijzers, maar dan meermaals achter elkaar, elke keer een stuk hoef meenemend, dus dat was geen succes. Er bleef geen hoef meer over! Sindsdien zijn ijzers voor mij geen optie meer, en een goed alternatief wat ook in de wei kan ben ik nog aan het zoeken.. Ik ben benieuwd naar je volgende updates!!

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:04

Jeetje dat is een flink stuk uit haar hoef!

Joey heeft ook lang platvoeten gehad, de hoefsmid is anderhalf jaar bezig geweest met hem rechter, smaller en hoger te krijgen.
Hij heeft om de 5 weken de voorvoeten komen doen, het was van belang om niet te lang te wachten want dan gingen zijn hoeven weer extreem plat.
Nu heeft hij n maatje kleiner het ijzer en staat mooi recht en het voornaamste is dat hij ook minder gevoelig is geworden voor steentjes.
Met platvoeten had hij veel meer last ervan.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:23

Wat een stuk :oo en spring schoenen om? Of helpt dat niet bij Callas tegen het aftrappen?
Edit: verkeerde smilie

Naomie