[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 12:04

ik ook in mijn boekenkast. Heb hem nog niet zo lang geleden gelezen, las hem toen wel heel anders dan vroeger, maar blijft mooi

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:13

Ik ken het nog niet maar ga het even opzoeken :D
De Bento in mijn naam betreft mijn vorige shettenman <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 07:47

5 juli 2017

Na gisteren kijk ik eens op internet. Ik lees een advertentie op mijn computer.

Mooie Gypsy Cob merrie tegen elk aannemelijk bod voor de geldende marktwaarde, maar vertrekt alleen naar een goed tehuis, 5 jaar (april 2012), pie noir pangaré, uitbundig veel manen en sokken. Een super morfologie, zeer mooi evenwichtig model, korte rug, goede draagkracht en alle gangen zijn comfortabel.
Ze is erg mooi rastypisch met een klein hoofd en sierlijk kleine oren. Haar maat is ongeveer 1.45m. Ze is zeer voorwaarts en heeft veel energie met werken. Ze is van goede afkomst, vader Didikaï en moeder Lucy. Prima geschikt om een magnefique fokmerrie te worden.

Ze is gechipt, gevaccineerd, ontwormd, en regelmatig bekapt, en zowel ijzers als hoefschoenen gewend. Ze heeft geen problemen met haar gezondheid en is in topconditie. Röntgenfoto's van oktober 2015 op alle voeten waren in orde en zijn beschikbaar. Geen maneneczeem.

Ze is gehoorzaam bij het poetsen en zadelen, laat zich makkelijk pakken uit het land, of liever gezegd, komt als je fluit. Is erg op mensen gericht. Staat los bij de smid. Kan op stal, respecteert schrikdraad. Loopt in een kudde en is daar de dominante.

Haar karakter is typisch Gypsy eigenwijs en ze ziet soms dingen die er niet zijn, wat haar doet schrikken. Ze is daarom alleen geschikt voor een goed gevorderde ruiter, liever een man dan een vrouw.
Ze is zadelmak en doorgereden, echter nog niet dressuurmatig doorgereden, maar reageert wel perfect op stemcommando's. Ze wordt op dit moment zonder bit gereden.

Ze heeft goede springcapaciteiten en vindt vrijheidsdressuur leuk. Ze kan in een bak gereden worden, maar liever gaat ze op bosritten. Ze kan in een groep voorop of achteraan, en kan ook alleen op buitenrit hoewel ze dat minder gezellig vindt. Ze heeft een stoer karakter, gaat door beken, klautert over rotsen en vindt tunnels niet eng. Ze is verkeersmak maar aan bomproof moet nog gewerkt worden. Ze laadt makkelijk op de trailer. Ze is in training geweest bij Bruno Marchal, heeft schriktraining gehad en is ethologisch gereden.

Wat een fijn paard lijkt me dat! Die wil ik!
O wacht even... Die heb ik.
Dus wat maak ik mezelf nou wijs? Ik wil gewoon Callas. Ik verkoop haar gewoon niet en we gaan gewoon door. We gaan er gewoon komen wij twee. Gewoon.

Alleen kan ik nu niet zo veel doen, haar linker voorijzer voelt alweer lossig. Is gekomen door haar idioterie van gisteren. Heeft ze zichzelf weer betrapt.
Heb de smid al gebeld, maar er moet een vervanger komen, want de smid heeft een paard op zijn hand gehad en die zit met platen en pennen in het gips, die smid, niet dat paard. Dus moet ik op die vervanger wachten, maar ja, die heeft zijn eigen clientèle natuurlijk en moet mij er maar zien tussen te proppen. Daar komt bij dat mijn eigen smid voor mij anderhalf uur rijdt en daar zit die vervanger niet op te wachten natuurlijk om ook die afstand te gaan rijden. Dus maar weer afwachten.

7-7
De smid heeft mij gebeld dat de vervanger heeft laten weten niet te kunnen komen voor de komende weken. Die heeft dus gewoon geen zin. Ik kan niet met een los ijzer weer riskeren dat ze haar hoef weer zo beschadigd als al eerder gebeurd is. Dus hebben we vandaag zelf haar ijzers eraf gehaald en hebben we zelf haar hoeven voor zover mogelijk bekapt en geraspt.

https://www.youtube.com/watch?v=iOfWuAZUMZQ

Dit alles in afwachting van de klittenband"ijzers" van Megasus, die begin augustus zullen komen, dus zal ik dan het laatste paar complete easyboots weer gaan gebruiken van de rest die ze allemaal vernietigd heeft. Jammer dat die Megasus vertraging hebben want dat betekent niet meer galopperen voorlopig tot augustus want dat zou me weer mijn easyboots kunnen kosten.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:20

Net ( eindelijk) weer bijgelezen. Jee dat vd hoef in mei. Echt een flink stuk. Geniten vd video's. Die met de galop en het sprongetje dat ziet er zo ontspannen uit. Ook zo leuk de video de pas. En dan vervolgens in Juli het verslag dat ze helemaal weer vd wap was, over het erf kletteren. Kan mij indenken dat Erwin schrok. En ook jouw frustratie

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:57

Grappig je zou haast denken dat jij een advertentie over Callas had geschreven want het is precies zoals Callas is.

Balen dat je smid nu een gebroken hand had.
Maar gelukkig hebben jullie zelf de ijzers eraf gehaald en ik zag dat je vriend met het schuurapparaat aan de slag ging.
Dit was een hele goede zet na je akkefietje van de vorige keer ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:00

joey2010 schreef:
Grappig je zou haast denken dat jij een advertentie over Callas had geschreven want het is precies zoals Callas is.

Balen dat je smid nu een gebroken hand had.
Maar gelukkig hebben jullie zelf de ijzers eraf gehaald en ik zag dat je vriend met het schuurapparaat aan de slag ging.
Dit was een hele goede zet na je akkefietje van de vorige keer ;)

Het ís de advertentie van callas door ts geschreven

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:24

O ik lees het net anders, ik dacht dat ze deze advertentie op het internet was tegen gekomen en dacht van "dit is het ideale paardje" . En daarbij zich realiseerde dat het precies Callas was.
En daardoor besloten heeft om verder te gaan .

Maar ik kan het verkeerd gelezen hebben.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:30

Je kan het vind ik op 2 manieren interpreteren vind ik. Ik heb dar stukje 2 x gelezen. Drong door mbt de data en specifieke kenmerken v Callas

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:05

joey2010 schreef:
O ik lees het net anders, ik dacht dat ze deze advertentie op het internet was tegen gekomen en dacht van "dit is het ideale paardje" . En daarbij zich realiseerde dat het precies Callas was.

Ik las het ook zo :j

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
www.thecompletecanine.com.au

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:07

Nagini schreef:
joey2010 schreef:

Ik las het ook zo :j

Ik ook!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:11

Het is het vervolg op haar vorige verslag; "in mijn hoofd maak ik een verkoop advertentie". Die heeft ze dus uitgewerkt op de PC en leest ze de volgende dag terug.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:21

Heel eerlijk, ik zou haar idd verkopen. Als een dier meer energie kost dan oplevert dan is het geen hobby meer. Het moet wel leuk blijven. Zowel voor ruiter, als paard! Gezien jouw ongelofelijke doorzettingsvermogen en positiviteit geloof ik niet dat iemand anders wel rustige ritjes zonder schrikreacties met haar kan rijden. Ik zou of haar houden en nog een paard erbij kopen waarmee je heerlijk buiten kunt rijden zonder stress. Elke keer hoop ik dat Callas verandert, maar misschien is zij nu eenmaal schrikkerig. Mensen kan je ook niet veranderen. Toch heb ik wel met je te doen, je wil zo graag dat het slaagt! Ik hoop ook dat ik het mis heb en dat er iets komt wat het 'Tij doet keren' en jullie met elkaar kunnen genieten zonder stress. Maar eerlijk gezegd gun ik jouw gewoon een bom proof paard!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

AfricanLady
Sinterklaas
Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:22

MaiNat schreef:
Heel eerlijk, ik zou haar idd verkopen. Als een dier meer energie kost dan oplevert dan is het geen hobby meer. Het moet wel leuk blijven. Zowel voor ruiter, als paard! Gezien jouw ongelofelijke doorzettingsvermogen en positiviteit geloof ik niet dat iemand anders wel rustige ritjes zonder schrikreacties met haar kan rijden. Ik zou of haar houden en nog een paard erbij kopen waarmee je heerlijk buiten kunt rijden zonder stress. Elke keer hoop ik dat Callas verandert, maar misschien is zij nu eenmaal schrikkerig. Mensen kan je ook niet veranderen. Toch heb ik wel met je te doen, je wil zo graag dat het slaagt! Ik hoop ook dat ik het mis heb en dat er iets komt wat het 'Tij doet keren' en jullie met elkaar kunnen genieten zonder stress. Maar eerlijk gezegd gun ik jouw gewoon een bom proof paard!

Precies mijn gedachte

~Always~ Volwaardige tijger [o] #krabt.nl
https://www.facebook.com/AndreaMongolDerby/
Ozosnel zette ik mijn Schoen kijk sinterklaasje geef maar wat poen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:25

Ik doe ten lange leste ook maar een duit in het zakje:

Citaat:
Ik zou of haar houden en nog een paard erbij kopen waarmee je heerlijk buiten kunt rijden zonder stress.

Naar mijn mening zou dat alleen nog maar meer drama opleveren: Paard Callas krijgt dan helemaal geen gelegenheid meer om met haar onzekere ruiter een vertrouwensband op te bouwen, en dan zit je binnen de kortst mogelijke tijd in een vicieuze cirkel van narigheid tussen paard en ruiter en vice versa. Een tweede paard erbij wordt dan een soort van vluchtheuvel, lost voor niemand iets op.

Ach.. het verloop heeft maar twee mogelijke uitkomsten: of het paard verkopen aan iemand die dit aankan zonder dat het een dagelijkse opgave is, of het kwartje valt bij zowel paard als ruiter en ze leven nog lang en gelukkig :)

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:22

Jannepauli schreef:
...
Naar mijn mening zou dat alleen nog maar meer drama opleveren: Paard Callas krijgt dan helemaal geen gelegenheid meer om met haar onzekere ruiter een vertrouwensband op te bouwen, en dan zit je binnen de kortst mogelijke tijd in een vicieuze cirkel van narigheid tussen paard en ruiter en vice versa. Een tweede paard erbij wordt dan een soort van vluchtheuvel, lost voor niemand iets op.

Ach.. het verloop heeft maar twee mogelijke uitkomsten: of het paard verkopen aan iemand die dit aankan zonder dat het een dagelijkse opgave is, of het kwartje valt bij zowel paard als ruiter en ze leven nog lang en gelukkig :)

Wat een eenzijdige mening?
Ik heb zelfs een heel andere ervaring. Namelijk met onze merrie Vinni, een dame met echt dezelfde schrik problematiek als Callas.

We hebben bij haar een hengstveulen gefokt en aangehouden. Haar zoon heeft zijn eerste jaren doorgebracht in een weiland wat lag tussen een drukke 80 km. weg en een parallelweg waar groot landbouwverkeer overheen kwam. Hij was écht bomproof voor alles.
Toen hij ruim 4,5 jaar oud was gingen we met die twee samen op pad. Zoonlief werd nergens, maar dan ook werkelijk nergens anders van en Vinni vertrouwde duidelijk zo op hem dat zij zich ook nergens meer wat van aan trok. Ze zag geen enge obstakels meer en geen eng verkeer. Met die twee samen hebben we nog heerlijk jarenlang probleemloos gereden. Ik zie dat dan ook niet als vluchtheuvel maar meer als een creatieve oplossing :)

Mijn bijrijdster ging naar de middelbare school dus kon niet altijd.
Ik ben in die tijd nog meer gaan trainen voor lange afstandswedstrijden. De ene dag ging zoonlief mee als handpaard terwijl ik op Vinni zat en daags erna draaide ik het om en ging Vinni mee als handpaard.
Stap, draf en galop, het maakte niets uit. Ze reageerden beide super op de stem en kregen zo een fantastische conditie voor de lange afstandswedstrijden :)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:34

Tja, een mening is meestal eenzijdig: nl die van één persoon.
Maar goed, het is je kennelijk ontgaan dat voorgesteld werd om er een paard bij te nemen om buiten te rijden als 'alternatief' voor Callas - niet zoals in jouw 'ervaringsverhaal' om met twee paarden op pad te gaan.
Paarden zijn in een groepje altijd dapperder als er één kalm dier bij loopt. Met twee angsthazen heb je double trouble.

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:56

Jannepauli schreef:
Paard Callas krijgt dan helemaal geen gelegenheid meer om met haar onzekere ruiter een vertrouwensband op te bouwen,

Jannepauli schreef:
Met twee angsthazen heb je double trouble.

Wat een aanname doe je hier JP en wat me daarbij opvalt is dat je dit als een feit poneert. :?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:32

Och Pien to the rescue ;) , niet meteen je tandjes laten zien hoor, en probeer te begrijpen wat ik schrijf of lees het in context:

1) Mijn inschatting is dat onze dappere TS best wel onzeker was, of op z'n minst gefocussed op 'er kan iets mis gaan' - en dat is heus geen schande.

2) Twee angsthazen = twee angstige paarden, niet TS + Callas als je dat soms dacht. :?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:35

@ Jannepauli, er is een groot verschil tussen een mening en een ervaring. En in mijn geval was het moeder met zoon maar het had net zo goed een ander paard geweest kunnen zijn wat bomproof was waardoor Vinni zich veel zekerder ging gedragen.

Misschien denk ik voor jou teveel naar de basis en hecht ik teveel waarde aan het kuddegedrag van paarden en het leerzame en positieve gevolg wat daar uit voort kan komen. Zeker voor een probleempaard.
Zelfs 2 angsthazen steunen elkaar meer dan dat je er met 1 apart op stap gaat. Stel dat TS er toch een paard bij zou nemen dan schiet ze er weinig mee op om alleen met dat andere paard lekker op stap te kunnen gaan en Callas een beetje bij huis in haar bak rond te sturen want aan Callas veranderd er dan niets. Krijgt ze mogelijk zelfs nog meer problemen. Ik zou dan juist een 2e paard erbij nemen als ondersteuning voor Callas en dan samen met de vriend of een andere bijrijdster met z'n tweeën op stap gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat Callas dan nog zo moeilijk en schrikkerig zal blijven.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:11

TS heeft al aangegeven dat, als er iemand mee is hetzij op een paard hetzij op een fiets hetzij lopend, dat Callas dan inderdaad niet meer zo schrikkerig is (want kudde), maar voor TS zou een paard erbij niet betekenen dat ze dus altijd met 2 paarden op pad gaat, voor TS zou een paard erbij eerder vervanging zijn van Callas.

Andere vraag, heeft Callas wel eens een veulen gehad/ heb je dat al overwogen? Daar kan een paard ook heel anders van worden, want ze moeten dan volwassen worden. De meeste die ik ken werden er mentaal stabieler van.

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 05:39

henny_w schreef:
@ Jannepauli, er is een groot verschil tussen een mening en een ervaring. En in mijn geval was het moeder met zoon maar het had net zo goed een ander paard geweest kunnen zijn wat bomproof was waardoor Vinni zich veel zekerder ging gedragen.

Misschien denk ik voor jou teveel naar de basis en hecht ik teveel waarde aan het kuddegedrag van paarden en het leerzame en positieve gevolg wat daar uit voort kan komen. Zeker voor een probleempaard.
Zelfs 2 angsthazen steunen elkaar meer dan dat je er met 1 apart op stap gaat. Stel dat TS er toch een paard bij zou nemen dan schiet ze er weinig mee op om alleen met dat andere paard lekker op stap te kunnen gaan en Callas een beetje bij huis in haar bak rond te sturen want aan Callas veranderd er dan niets. Krijgt ze mogelijk zelfs nog meer problemen. Ik zou dan juist een 2e paard erbij nemen als ondersteuning voor Callas en dan samen met de vriend of een andere bijrijdster met z'n tweeën op stap gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat Callas dan nog zo moeilijk en schrikkerig zal blijven.

Klopt, wij gaan vaak samen op stap met een haflinger en een arabier.
Apart zijn het schijterds eertse klas, maar samen kunnen ze de hele wereld aan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:01

Monique1963 schreef:
Dit alles in afwachting van de klittenband"ijzers" van Megasus, die begin augustus zullen komen, dus zal ik dan het laatste paar complete easyboots weer gaan gebruiken van de rest die ze allemaal vernietigd heeft. Jammer dat die Megasus vertraging hebben want dat betekent niet meer galopperen voorlopig tot augustus want dat zou me weer mijn easyboots kunnen kosten.

Grappig dat je zoveel hoop vestigd op een product wat zich heel duidelijk nog moet gaan bewijzen. Naar mijn idee gaat die Megasus niet zo ideaal worden als ze doen voorkomen. Klitteband an sich is in combinatie met zand en modder als kwetsbaar. Klitteband op een hoefwand geplakt is ook kwetsbaar en blijft waarschijnlijk niet goed zitten.

Misschien toch ook een optie B gaan zoeken?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-17 07:54

Iedereen dank voor jullie bijdragen en welkom JannePauli.
Op div vragen wil ik graag later terugkomen. Wel even ingaan op de advertentie. Dit was de advertentie van toen ik haar te koop zette in april 2016 na het ongeluk. Begin juli dit jaar had ik de advertentie op mijn pc eens aangevuld met alles wat Callas in huis heeft. En ze had alles al wat ik zoek...

22 juli 2017

En toen moest ik stilstaan, hooo, zei ze. Dat kan ik best. Toch? Ik ben niet ongeduldig.
(tien seconden voorbij)
Ik kan best stilstaan. Ja hoor ik kan best stilstaan. Ik sta stil. Oehoe, ik sta stil hoor!
(27 seconden)
Zo, krijg ik nu mijn koekje? Krijg ik geen koekje? Misschien wil ze dat ik met mijn rechtervoorbeen schraap. Pas noemt ze dat. Ze vraagt niets. Misschien vergist ze zich. Ik doe het zelf wel. Schraap schraap schraap.
NEE!
NEE? Wat nou NEE?
(34 sec)
O andere voet misschien. Schraap, schraap, schraap.
NEE!
NEE? Ook niet goed. Damn. Wat kan ik nog meer verzinnen om een koekje te krijgen.
(41)
Flexen! Ik kijk gewoon om. Dude! Hallo! Ik raak zelfs je voet aan. Je knie dan?
NEE!
NEE? Weer niet goed. O andere kant flexen natuurlijk.
(48)
NEE!
Wat nou NEE? Ik doe toch mijn best! Merde. Boring. Gaap. Gaaaaaaaaaaaaap. Als ik nou heeeel erg gaap helemaal met mijn hoofd omhoog gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap, misschien gebeurt er dan wat. Helpt flemen misschien?
(55)
Wat wil ze nou? Toch, de Pas denk ik. Schraaaa...
NEE!
O, wacht, natuurlijk, ik weet het. Achterwaarts, hèhè dat ik daar nou niet eerder aan gedacht heb.
NEE!
Zijwaar...
NEE!
NEE? Dan geef ik het maar op. Gaaaaaap. Fleem. Rotvliegen. Schud. Heeft ze nou echt geen koekjes? Flex.
NEE!
(65)
Zucht. Dan maar wachten wat ze wel wil. Ik ga wel slapen, of zo.
(90 seconden)
BRAAAF!
Braaf? Hoorde ik daar braaf? O! O, ze biedt een koekje aan! Yay! Ik ben braaf!

En zo glijden de weken voorbij en het leven met Callas gaat zijn gangetje en ik ben weer erg tevreden met haar. Ik doe nog steeds twee keer per dag dingen met haar maar nooit hetzelfde, om het gevarieerd te houden. Ik "men" met haar in voorbereiding op slepen ooit, ik werk met de dubbele longe, ik longeer, ik doe grondwerk, doe vrijheidsdressuur, wandel af en toe met haar, train op het veldje, soms weer even in de roundpen, maak af en toe een sprongetje en maak bosritjes of korte ritjes door het dorp. Er zijn nog steeds angstmomenten en schrikmomenten, maar niet zo extreem en frustrerend als we begin juli hadden.
Dressuurmatig werk ik aan verschillende tempo's binnen de stap of draf, het wijken voor de kuit naar links blijft moeilijker en ik werk aan stilstaan want dat is altijd lastig geweest en blijft lastig voor haar.

Van de week hebben we haar model laten zijn met mijn tassen. Voor de site in oprichting lijkt het me gaaf haar op de voorpagina te hebben. En dan kan ze wel goed stilstaan dus ik was weer supertrots op haar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Callas is mijn alles

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:53

Hahaha ik moest hardop lachen in de klas toen ik de gedachtengang van Callas las, heerlijk omschreven!

Eigenwijs is ook wijs.