[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

henny_w

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:20

Jeemig Monique wat een pech :(

Ik wens je heel veel sterkte toe.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:58

Fijn Monique dat je weer thuis bent en zelf gaat proberen te revalideren. Maar 10 weken is verhiptes lang :(
Neem echt ook die tijd in acht en ga niet te snel teveel willen want dat ga je later ongetwijfeld bezuren.
Uitgerekend het voorjaar is zo'n uitnodiging om weer lekker veel buiten bezig te zijn. Callas wordt er echt niet minder van als ze 10 weken 'vakantie' heeft. Wat je haar tot nu toe geleerd hebt blijft echt wel in haar geheugen hangen ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:25

Proficiat Monique met de verkoop van jullie huis. Leuk om weer uit te kunnen kijken naar nieuwe uitdagingen wat wonen betreft :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:02

Ojee Pien, wat erg. Ik wens je heel veel sterkte toe met dit onverwachte verlies.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:39

Monique1963 schreef:
...

Ik heb nog wel een vraag (eventueel voor Ellen van Dabo) over het principe van kaakgekruist rijden aan jullie. Ik had het idee dat een release echt was dat de riempjes weer los kwamen te hangen onder haar kaak. Maar dat gebeurt niet. Alleen het gewicht van de teugels al zorgt ervoor dat onder haar kaak aangesloten blijft. Is dat wel of niet de bedoeling en wat moet er gebeuren met een release?

Even een korte reactie van mijn kant. Ik lees ook nog steeds mee maar heb de laatste weken erg weinig tijd om geregeld te reageren.
Maar fijn Monique, dat je weer zulke fijne ervaringen hebt met Callas

Toen ik de jonkies een paar jaar terug ging inrijden ben ik ook met kaakgekruiste hoofdstellen begonnen. De 2 oudere paarden rij ik nog steeds met een pelhambitje met leren mondstuk. Ideaal, past zich helemaal aan de vorm van de mond aan :) Maar in het kader van nog meer paardvriendelijk te willen rijden dus de 2 jonkies op kaakgekruist. Bij de merrie ging het de eerste paar keer super maar ik merkte dat ze toch steeds meer de grens ging opzoeken en stoppen of halthouden net iets langer ging duren dan wat de bedoeling was. Vooral bij buitenritten. Ik moest haar met steeds meer druk op de teugels gaan rijden terwijl ik gewend ben met doorhangende teugels te rijden. Met haar ben ik al vrij snel met kaakgekruist gestopt en zij gaat nu ook op een leren bit.

Bij de ruin was het nog anders. Die liep vanaf het begin absoluut niet voorwaarts. Net of er constant een rem op zat. Dus super lichte teugels aan het kaakgekruiste hoofdstel gemaakt maar hij werd maar niet voorwaartser. Hij had dus duidelijk een probleem ermee dat de kaakgekruiste riempjes, hoe weinig druk dan ook steeds aangesloten bleven tegen zijn kaak. Hij is zo supergevoelig en die minimale druk zette hem op de rem. Later is hij ook op een pelhambit gegaan met leren mondstuk en ging hij zoveel beterder en plezieriger lopen.
Voor mij geen kaakgekruist rijden meer :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:44

tamary schreef:
Of ze wordt braaf omdat je dan streng bent en zij geen zorgen meer heeft over hoe op wat te reageren. Ze krijgt dan werk (gecontroleerd bewegen om spanning kwijt te raken) en daarmee een stuk veiligheid. Gecontroleerd bewegen maakt nadenken nl wel mogelijk, blind rennen niet, dat voedt enkel de angst. Niet alle paarden kunnen ontspannen aan een lang teugeltje lopen, daar zit voor sommige dieren meer verantwoordelijkheid aan vast dan ze aankunnen.

Ik ben het met bovenstaande helemaal eens :)

Monique, ik proef uit je beschrijving dat je even zoiets had van Callas je kan me wat. Zin of niet, IK beslis. Op zo'n moment ben jij de leider en schikt ze zich om in de veilige modus te gaan.
Er zijn nou eenmaal paarden die als je ze een vinger geeft, daar prima mee overweg kunnen maar er zijn er ook die gelijk je hele hand pakken. Met alle gevolgen van dien. Ik heb het idee, dat Callas best veel energie heeft en eigenlijk het best te pas is als ze die energie goed kwijt kan in flink werken. Ik snap best dat je na de valpartijen daar niet toe in staat bent maar als ik me goed herinner schreef je een aantal pagina's terug nog dat je met haar het eerste jaar best veel gedaan hebt qua langere buitenritten en dat ze toen heel veel enge dingen accepteerde. Correct me, if I'm wrong :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:22

Monique1963 schreef:
Nope, I'm not going to correct you LOL. Ik denk dat veel doen Callas goed helpt om lief te zijn. Op dit moment heeft ze weinig uithoudingsvermogen, dus wat meer longeren en aan de gang met trainen. Het veldje vind ik te klein, maar op de oprit kan ik toch mooie lange stukken rechtgericht rijden. Kan alleen niet galopperen. Niet op het veldje, ja drie sprongen, en op de oprit vind ik te link. Dus dan maar niet de galop oefenen, daar moet ik nog op wachten tot na de verhuizing.

Precies, lange stukken en dan het liefst flink tempo maar ja dan zit je toch weer aan buitenritten. Wellicht nu aan de conditie werken en straks op het nieuwe adres volop mogelijkheden tot flinke buitenritten
.
Mijn lastige import Fjordenmerrie jaren terug werd pas op haar 12e echt normaal 'handelbaar' toen ik lange afstandswedstrijden met haar ging rijden. En dus ook trainen door de weeks. Daar zou ik met longeren echt niet de tevele energie mee weg krijgen. Die liep op een gegeven moment de 85 km. afstanden met 2 hoefjes in d'r neusgaten. Maar wat werd het toen een schat van een paard en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Van Drakepit naar het betrouwbaarste Fjordenpaard wat je je maar voor kunt stellen :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:22

Poeh wat een dilemma Monique. Ik zou Callas voor nu gewoon even op rust zetten, voor je eigen veiligheid en wachten tot je met haar op het nieuwe adres zit. Wie weet woont er iemand in de buurt die haar prima een tijdje kan bijrijden of weer op het goede spoor krijgt samen met jou. Of iemand die graag een maatje zoekt om samen met haar pony/paard lekker buitenritten te kunnen maken. Ik denk dat dat al heel goed zou helpen om veilig met Callas weer buiten te kunnen rijden. Ik zeg altijd toeval bestaat niet. Er komt op het nieuwe adres vast wel een oplossing ;) Lukt het rijden daar ook niet dan is het misschien een idee om er een keer een veulen bij te fokken. Mijn ervaring is dat lastige merries dan vaak erg veranderen van karakter, in het positieve. Zou je het veulen kunnen aanhouden dan kun je die van veulen af aan helemaal zelf opvoeden en dingen aanleren. Mogelijk als opvolger van Callas om te kunnen rijden. Je Shetten komen aardig op leeftijd die zijn er mogelijk over een paar jaar niet meer. Dan hou je 2 Tinkers over.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:25

Monique ik ga voor 2. Het leiderschaps probleem. Volgens mij vertelde je heel in het begin toen je Callas leerde kennen bij haar vorige eigenaresse dat ze al heel braaf mee ging in de groep op buitenritten. Daar ben je toen ook gevallen voor haar braafheid.
Eenmaal bij jou miste ze de bescherming van de kudde en moest ze ineens in haar eentje heel dapper worden en ook nog 's in een nieuwe omgeving. Daar kwam bij dat jij meer paardvriendelijk wilde gaan rijden, dus op een halster e.d. Ontzettend lief en meedenkend voor een paard maar vragen om problemen als een paard schrikt of moeilijk gaat doen. Ik vrees dat daar de wortel al gegroeid is van de latere problemen met haar. Zij kon jou aan in plaats van andersom. Het is haar een paar keer gelukt om jou de baas te worden dus de basis was gelegd en werd steeds sterker. Ik zou je aanraden om straks op de nieuwe plek, waar je inderdaad mooi opnieuw kunt beginnen zoals je zelf schrijft, haar eerst te behandelen zoals vroegah. Een bit erin waarmee je haar fatsoenlijk kunt rijden maar ook bij je houden en haar kunt corrigeren indien nodig. Dus niet direct met doorhangende teugels gaan rijden. En inderdaad niet in het extreme maar bij een noodzakelijke correctie een keer een fikse tik met de zweep kan echt geen kwaad. Ze zal waarschijnlijk zeer beledigd gaan reageren maar dan desnoods nog maar een tik. Ze moet echt even heel goed doordrongen worden van het feit dat jij de leiding hebt. Ziet ze onderweg dan weer beren op een pad, desnoods weer een tik(je) met de zweep, zo van, doorlopen, geen ongein. Wellicht dat ze voor jouw beenhulpen te weinig respect heeft om door te lopen, vandaar dat ik het zweepje benoem. Jij moet de cirkel doorbreken van haar gewoonte om van alles eng te vinden ook al heeft ze bepaalde dingen al eerder gezien en is het niet nieuw. Krijg je die cirkel doorbroken dan kan je geleidelijk aan je 'strengheid' wat temperen en misschien zelfs op den duur wel bitloos rijden maar dan moet ze wel eerst laten zien dat ze het verdient. Dus niet na een paar weekjes al de teugels los maar echt na langere tijd.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:45

Ik schreef op de vorige pagina over een tik met de zweep of een ferme tik. Ik zie dat als corrigerend of als extra voorwaartse hulp en niet als hard straffend. Temeer omdat er paarden zijn die slecht of totaal niet op beenhulpen reageren dus op angstmomenten niet meer met je benen voorwaarts te krijgen zijn. Op zo'n moment moet je wel gelijk de situatie als ruiter kunnen handlen want anders draait je paard voor het enge object 180 graden om of gaat er vandoor.

Als Callas zo'n angst van zichzelf zou hebben dan had Monique nooit in dat eerste jaar met haar zulke fijne buitenritten kunnen maken maar was ze vanaf dag 1 al in conflict met Callas gekomen. Ik ben nog steeds van mening dat het angst gebeuren gegroeid is omdat er te weinig houvast voor Callas was om te weten waar haar plek was. Het is haar min of meer 'overkomen' dat ze een paar keer de leiding kreeg door gebeurtenissen die door haar gedrag zijn ontstaan. Ik ben ook nog steeds van mening dat Callas zeer intelligent is dus 1 of 2x de leiding kunnen nemen is beloning en het leren hoe de leiding te houden.

Ik rij geen van mijn paarden met zweep. Ik ben sinds 1985 gediplomeerd paardrij instructie en heb heel wat probleemgevallen zien langskomen die ook op te lossen waren. Heel vaak waren de problemen ontstaan omdat er net niet op tijd door de ruiter gecorrigeerd werd en dan heeft het paard al in mum van tijd de leiding over genomen. Kijk bijv. maar bij steigeraars. De 1e keer dat het gebeurd is een ruiter zo overdonderd omdat ze het niet eerder meegemaakt hebben. Ze reageren dan begrijpelijk niet adekwaat dus een slim paard weet wat ie de volgende keer moet doen om zijn/haar zin te krijgen. Steigeren wordt heel gauw een rotgeintje wat er knap lastig uit te krijgen is. En dat vergelijk ik met onnodig angstig zijn voor dingen. Zeker als het dingen op eigen erf zijn zoals bij Callas. Ze moet toch zo onderhand de vriend van Mo ook goed kennen en of deze nou ergens staat, werkt of zit dan moet dat gewoon te behappen zijn zonder angst of 'paniek'.

Volgens mij heb ik hier al eens eerder verteld over mijn jongere merrie die op plaats 3 staat van de 'kudde' van 4 maar een behoorlijk dominante tante is.
Ze had vorig jaar op een gegeven de gewoonte om steeds in de rijbak als ik de hooinetten in de voertonnen ging hangen net zodanig schuin voor me te gaan lopen dat ze me a.h.w. ietwat blokte. Ze liep met haar schoft naast mijn hoofd en dat wil ik niet. Ik heb liever haar hoofd naast mijn schouder.
Op een gegeven moment deed ze het weer en toen ben ik een paar stappen harder gaan lopen en heb haar met mijn hand en gekromde vingers een soort van fikse 'hap' gegeven op haar boeg. Zoals paarden elkaar een flinke beet kunnen toebrengen als een paard over de grens van een ander gaat. Ze deinsde terug en begreep direct de boodschap. Ze heeft het nooit weer geprobeerd en loopt gewoon braaf zonder angst of wat dan ook naast me. En we zijn ook nog steeds dikke maatjes :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:11

Monique1963 schreef:
.... Boze stem, pets op haar gezicht, ja sorry, maar ik zag het al helemaal voor me dat ik weer onder haar kwam te liggen... en toen liep ze er zo in.

Ik ben omgelopen naar voren (ze had geen achteruitloopneigingen in die tijd) en heb in het voorvakje een hele tijd staan kletsen met haar. Ze staat dus dan los en heeft wel om zich heen gekeken, toch heel anders schoon stro namelijk, maar er was geen minitrilling van "ik wil naar achteren". Dat vind ik een grote overwinning op haar zelf.
...

Grappig Monique dat je schrijft "Dat vind ik een grote overwinning op haar zelf"
Toen ik het las moest ik wel eventjes lachen en dacht, nee Monique, het is een grote overwinning op jou zelf :)

Je hebt even richting Callas heel duidelijk gemaakt dat je geen zin had in kapsones met als gevaar onder haar te komen liggen.
En toen liep ze er zo in. Dat ze dan niet gelijk heel relaxed gaat staan smakken of hooi wil eten snap ik wel. Ze had even wat te overdenken :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:53

Monique1963 schreef:
Vind het toch fijn om op jullie antwoorden in te gaan, het is anders zo eenrichtingsverkeer van mij. Ik ga geen tig pagina's terug, maar wel deze pagina.
...
Sintara schreef:
Klinkt echt heel goed mo, alsof jullie veel meer en beter communiceren nu

henny_w schreef:
Grappig Monique dat je schrijft "Dat vind ik een grote overwinning op haar zelf"
Toen ik het las moest ik wel eventjes lachen en dacht, nee Monique, het is een grote overwinning op jou zelf :) Je hebt even richting Callas heel duidelijk gemaakt dat je geen zin had in kapsones met als gevaar onder haar te komen liggen. En toen liep ze er zo in. Dat ze dan niet gelijk heel relaxed gaat staan smakken of hooi wil eten snap ik wel. Ze had even wat te overdenken :D

pien_2010 schreef:
Hier nog een, ik dacht héhe, eindelijk, de dame met haar kapsones werd duidelijk gemaakt dat de tijd van piepen en daarna pemperen voor bij is. +:)+
Goed gedaan. Duidelijkheid, een keer ingrijpen, die pets → kom op dat is heerlijk voor een paard en zeker geen dierenmishandeling. Integendeel, want bij dit soort duidelijkheid groeit en bloeit je paard. Je was eerlijk, duidelijkheid en gedoseerd bezig en je vindt (eindelijk) je eigen veiligheid heel erg belangrijk. En dat is het dus ook. Altijd. Ik ben trots op je!

Sintara en Henny en Pien, ik denk idd dat deze oefening heel veel inzicht geeft in wat je eigenlijk kunt met je paard (als ze niet willen laden bedoel ik) en wat je kunt bereiken en hoe je er zelf in staat en of het paard in jou al een leider ziet of niet.
Maar ik vind het jammer dat Callas gezien wordt als een paard met kapsones of dominant of zo. Ze vertoont al sinds Kots Bruno geen irritant dominant gedrag meer en kapsones heeft ze al helemaal niet.

Sorry Monique maar ik heb deze reactie van jou over bovenstaande reacties waaronder die van mij met stijgende verbazing gelezen. Daar houd ik het maar even bij.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:28

pien_2010 schreef:
....
Ik zie Callas als halverwege de "linke" fase van Polie. Dus ja er is heel erg veel vooruitgang. Mo en Callas gaan beter en beter. MAAR het is nog niet gedaan! Het linke, het daarin onbetrouwbare gedrag zat i n Polie en dat zit nog steeds in Callas. Het is nog niet bevestigd. En iedereen die dat anders ziet, daar zeg ik tegen: "blijf maar lekker slapen en wachten op de volgende klap wie weet met alle gevolgen van dien".
...

Mooie uitleg Pien :)

Ik kopieer 1 stukje tekst van je even apart in mijn antwoord.
Wat jij beschrijft en ik ook denk is dat het gedrag van Callas nog steeds niet bevestigd is. Callas kan nog steeds onbetrouwbaar uit de hoek komen en het is vooral zaak om verdere escalaties zoveel mogelijk te voorkomen. Want elke keer dat er iets ongewilds voorvalt heeft Callas gewonnen.
De manier van trailerladen zoals Monique beschrijft zou in deze fase met Callas niet de mijne zijn.

Ik zou dus Callas gewoon met een touwtje achter mij aan de trailer in laten lopen. En vriendlief direct de stang erachter laten bevestigen. Om te voorkomen dat er 'ineens' weer zomaar paniek uitbreekt waardoor Callas de kans krijgt om te draaien en er weer uit te stuiteren. Dat Callas het nu een paar keer netjes uit zichzelf gedaan heeft is voor mij geen bevestiging dat het nu steeds goed zal blijven gaan, sorry Monique. Juist omdat in het verleden diverse keren met Callas het een paar keer goed leek te gaan totdat ...!

En in dat opzicht heb ik Callas een 'kapsones' paard genoemd. Dat zijn de linke paarden, die als je ze 1 vinger geeft, ze je hele hand pakken. Dat heb jij Monique eerder als herkenbaar bevestigd. Dominante paarden doen dat, die zoeken steeds de grenzen op. Het zijn paarden waarbij je niet 100% maar wel 300% alert moet blijven, vooruit moet blijven denken of ze ergens een 'escape' moment kunnen vinden om de leiding over te kunnen nemen. Want dat moet je ten alle tijden zien te vermijden wil je zelf heel blijven.

Ik werk nu 46 jaar met paarden en heb 42 jaar zelf paarden. Ik durf best te stellen dat je nooit uitgeleerd raakt met ze :D Dat maakt ze ook zo leuk. Echter hun intelligentie wordt vaak heel erg onderschat.
Met wat voor karakter je ook te maken krijgt, elk paard heeft behoefte aan leiding, duidelijkheid en consekwentie van de baas of begeleider.

Maar sommige paarden vragen nou eenmaal om een nog kienere baas die het paard steeds een stap voor is :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:32

Monique1963 schreef:
Hello Girls, dank voor jullie uitgebreide uiteenzettingen. Lief en fijn dat jullie het uitgelegd en opgeschreven hebben.

Wat ik zei over Callas' dominantie, is dat ze niet meer zo irritant dominant is sinds kots bruno. Ze loopt niet meer over mensen of paarden heen. Ik dacht dat dat uit de filmpjes wel duidelijk was geworden.

Kapsonespaard is niet wat ik bij Callas zie. Kapsones is een (te) hoge dunk van jezelf hebben, en dat zie ik ook niet bij Callas.

Wat ik zie bij Callas is geen hoge dunk van zichzelf, eerder het tegenovergestelde. Ze verstopt zich achter anderen zeker als het spannend is, wil geen leider zijn want volgt altijd de shetten en zal zelf geen initiatief nemen. En daar gaat het met haar en mij nog steeds verkeerd (met rijden dan) dat ze zich niet geleid voelt door mij en aangezien we dan samen de kudde zijn, moet er één de (in een paards ogen dan) verstandige beslissing nemen. En aangezien ik kennelijk in haar ogen die verstandige (vlucht) beslissing niet maak, maakt zij die beslissing. Aan mij de taak haar te gaan duidelijk maken dat IK wel degelijk de juiste beslissingen maak die in ons voordeel zijn. En daar gaan we in het nieuwe huis weer aan werken.

En over het laden, er vooruit lopen, (haar erin meppen) gauw stang erachter. Ja tuurlijk dat is een mogelijkheid. Ik heb zo'n 25 jaar geleden een paard gehad dat we zo inderdaad oplaadden, behalve het meppen dan. We lierden hem erin met een man of 6, gauw stang erachter, gauw klep dicht en gaan met die banaan. Tot op een dag degene die het paard van voor moest vasthaken, het niet op tijd voor elkaar kreeg en degene die de stang erachter moest doen nog net de ene veiligheidshaak er niet in had, waardoor het paard door door de achterbenen te zakken de stang eruit wipte en de klep afkwam, die ik helaas al omhoog aan het doen was en dus onder de klep kwam met 650 kilo paard erop. De dokter heeft toen een foto genomen van de blauwe plek die ik op mijn boven been had. Van mijn kruis tot mijn knie was het zwart. Ik heb tot op de dag van vandaag geen gevoel in de huid van mijn bovenbeen, de zenuwen zijn allemaal gebroken en nooit meer geheeld. Dus ja, dat is ook een mogelijkheid, maar daar kies ik niet meer voor.

Ik ben de eerste keer laden met Callas 2 weken geleden wel zo begonnen (ook zonder meppen) Maar dat was meteen fout. De dag erna met TRT hadden we het eerste succesje al en ik ben enorm tevreden en ook heel blij dat de techniek van TRT, die ongetwijfeld de techniek van heel veel NH trainers is, werkt voor mij en Callas. Ik heb nog ongeveer een maand tot aan de verhuizing en we gaan door op deze voor ons fijne methode. Vandaag heeft ze rust want we hadden veel boodschappen te doen. Morgen gaan we weer oefenen. Dus ToMoMo

Monique, ik snap je reactie totaal niet. Telkens mijn reactie aanhalen met weliswaar tussen haakjes (haar erin meppen) daarin suggereer je toch min of meer dat ik kennelijk meppend paarden de trailer in werk. Ik kan je wel vertellen dat ik nog NOOIT maar dan ook NOOIT een paard meppend de trailer in gewerkt heb. Maar ik vind je suggestie ronduit beledigend.

Ook je vertaling van het woord kapsones is erg eenzijdig.
Als je op internet zoekt zijn er wel 20 betekenissen van het woord kapsones.
Zoals : drukdoenerij, spatsies, streken en tegenstribbeling.

Dan herinner ik je even over de gebeurtenis die je op pagina 181 beschrijft, hoe je haar niet meer in toom kunt houden en er een zeer gevaarlijke situatie ontstaat.

"... Maar erna hadden we een heftige crisis. Paniek na paniek na paniek. Mijn vriend kon haar grijpen, maar de paniek bleef, ze wilde zelfs steigeren, zelfs toen hij haar vasthield kon ik er maar net veilig afkomen. En waar ging het nou om? Mijn vriend ging op een stoeltje aan de rand van het veldje zitten en dat was zo verschrikkelijk spannend voor haar dat ze door het lint ging. Ervoor was ze al geschrokken van mijn beugel die tegen Shadow aantikte omdat die niet snel genoeg uit de weg ging en dat was een surpriseschrik en die kan ik goed hebben, ik zet haar op de TRT cirkel en dan kan ze relativeren en het af laten vloeien. Dat gaat goed. Die theorie klopt.

Maar haar englevel zat al in superrood. Ik wilde eigenlijk stoppen maar meteen daarna een spannend ding voor haar (vriend op stoel) dat is angst en dan gaat ze in de 180 graden omdraai mode en slaat ze op hol. ..."

En pagina 185 waar je met het trailerladen schrijft:

"...De derde keer zag ik dat ze eigenlijk wel wilde aanbieden om helemaal de trailer in te gaan, maar ze was niet overtuigd van haar eigen moed, dus iets geholpen met het stickje en ze stond erin. Yes. Veel snuiven en graven, mag allemaal. Was even jammer dat we het iets te lang lieten doorgaan, want ik wilde haar op commando achterwaarts uit de trailer laten lopen, maar ik dacht dat ze alleen om keek, maar ze ging zich omdraaien! Dus dat was mega-onhandig en ze kwam half omgedraaid achterwaarts en kwam even klem met haar kont tegen de muur.

Om de schrik eruit te halen even gelongeerd, nog een aanlooppoging waarbij ik alleen voeten op de plank wilden en weer achterwaarts laten gaan alles op mijn commando om het goed af te sluiten..."

Callas draaide zich dus om en je moest daarna de schrik eruit halen. Om zoiets te voorkomen zeg ik dus, neem de leiding, ga er gewoon vooraan lopen zodat ze jou kan volgen de trailer in. Jij schrijft notabene zelf hierboven, dat Callas geen leider wil zijn en zelf geen initiatief wil ondernemen.
Help zo'n paard dan door zelf leiderschap te tonen.

Om te voorkomen dat er escalaties kunnen ontstaan omdat e.e.a. nog niet bij Callas bevestigd is.

Stap voor stap kun je dan uiteindelijk opwerken naar moeilijker dingen zoals uit zichzelf de trailer inlopen.
Als je stappen gaat overslaan krijg je een onzeker paard die je in een positie drukt die het eigenlijk zelf niet wil of nog niet aan toe is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:28

Monique1963 schreef:
Henny ik volg de TRT methode en daar leert het paard op zijn eigen benen te staan en dapperder te worden. Met trailerladen (en andere trainingen) blijf ik zoveel mogelijk trt doen en ik kan daarbij ook mijn eigen Maggi erbij gebruiken.

Monique, heel fijn voor je dat de TRT methode kennelijk zo goed voor jullie werkt.
Ik ben nog steeds beledigd dat je in je vorige bericht de suggestie hebt gewekt dat ik paarden de trailer in mep. Sterker nog, je neemt zelfs niet de moeite om na mijn reactie daarop, er nog even op terug te komen.

Dus bij deze, wens ik je verder nog heel veel succes de komende jaren met Callas, mij zie je niet meer terug in dit topic.