Monique1963 schreef:Hey Henny, dank voor je compliment. Ik rijd Callas vanaf Bruno al op een rubberen stangtrens dus de hefboomwerking is al aanwezig, en daar is ze niet zo van onder de indruk zoals we weten. Ik zou haar op mijn westernbit stangen kunnen gaan rijden, maar ik wil eigenlijk liever naar minder, dus naar in ieder geval een gewoon gebroken bit, zonder stangen in de toekomst.
Aan Shadow zijn (het is een ruintje) gehoorzaamheid werken is zeker een punt. Ook het commando achter lijkt me heel nuttig inderdaad.
Een korter touw kan ik ook regelen. Dus jij zou zeggen eerder een lang halstertouw, dan de leadrope die ik nu heb.
Denk je dat het nog uitmaakt voor Callas of hij wel voor op loopt? Qua schrikken?
Hoi Monique,
Rubber in de mond kan soms erg warm worden door bep. wrijving. Niet elk paard loopt er lekker op. Ik snap je helemaal dat je qua optoming naar zo vriendelijk mogelijk wilt en daar naar toe werken is ook oke maar pas ... als je haar zover hebt dat ze zich keurig onder het zadel gedraagt. Als je een westernstangbit hebt zou ik daar toch eerst voor kiezen. Is het mondstuk gebroken of ongebroken? Sommige paarden hebben het gehemelte best laag hangen en bij een gebroken trens of stangbit kan dan de punt heel vervelend in het gehemelte prikken als je de teugels een keer moet aannemen. Ik zou persoonlijk voor een ongebroken stangbitje gaan. Ligt meestal ook stabieler in de mond.
Het halstertouw wat je gebruikt bij het handpaard moet in elk zo lang zijn dat het handpaard als het achter Callas moet bij een smalle doorgang voldoende lengte heeft.
Verder zou ik zeker in de beginperiode beide paarden zoveel mogelijk naast elkaar laten lopen. Maar als er zich wat engs lijkt aan te dienen en Shadow wil wel wat voorop dan zou ik dat toestaan. Maar niet té ver voor. Alleen koppie en hals bijvoorbeeld.
Het vergt even wat oefening maar ze pakken het doorgaans heel snel op

Het fijnste is als het handpaard netjes naast loopt met net een boogje in het leidtouw en jij je handen gewoon op de juiste plek kunt houden. Anders krijg je bij langere ritten zo'n vermoeide arm en schouder

Oh ja en geregeld belonen met wat lekkers onderweg doet ook wonderen. Je kunt bijv. trainen om samen keurig op je stemhulp naast elkaar halt te houden. Of het commando terug zodat ze beiden netjes naast elkaar achterwaarts gaan. Met wat lekkers als beloning zitten dat soort commando's er zo in.