[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 16:28

Bokt is superfijn om van alles te leren.

Ik denk dat het in mijn Parijstijd ineens erger is geworden. John en vrouw hebben hun best gedaan om alles netjes te houden, maar hebben niet gepoetst. Had ik ook niet gevraagd. Leek me erg veel voor hen worden. Ik zag meer dingen in mijn verbeelding fout dan goed gaan.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 16:37

gaaf. Maak je foto's? Ben wel benieuwd ernaar!

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 16:42

ok ik houd de pb in de gaten

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 19:26

Verdraaid, damn, daar had ik helemaal niet meer aan gedacht! Inderdaad hij heeft kilo's teveel gegeven terwijl ze normaal niets krijgt. Alleen een handje om niet jaloers te zijn op de andere en om magnesium naar binnen te krijgen. Goed dat je het zegt, Hagelslag, dat kan heel goed de reden zijn van de explosie.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 23:38

Ik denk dat het de samenloop van omstandigheden is.

Ik heb minder gras omdat die twee oudjes als een razende over 2 hectare zijn gegaan in 5 weken tijd. Dus die van mij zelf staan op eigenlijk veel te kort gras. Dat heb ik me te laat gerealiseerd over het fructaangehalte. Dus dat is 1 oorzaak.

Dan John die er kilo's bix tegelijk in heeft gestopt. Dat is de 2e oorzaak.

Dan het niet rijden gedurende zeker een week. Daags voor mijn reisje Parijs en daags erna heb ik niet gereden. Nummer 3. En dan diezelfde periode niet gecheckt of gepoetst=nr 4.

1 en 2 zorgen voor teveel suiker en afvalstoffen. nr 3 zorgt dat die afvalstoffen niet afgevoerd werden. nr 4 te lang laten zitten.

Zowel de ophoping van talg, in het cpl topic werd ik gecorrigeerd naar keratine, als het dik worden van haar benen door de afvalstoffen, zijn heel lastige problemen om weer weg te krijgen. Zo vervelend dit.

Afijn, het is tijd voor de nachtbeurt hooi, ik ga quasi nonchalant even haar benen poetsen, kijken of dat alweer mag, zonder dat ik haar knieholten aanraak.

Met vvj heb ik vandaag overlegd of de paardjes misschien nog eerder weg kunnen dan 15 december. Ik wil erg graag nu Callas vrij beschikking over hooi geven ipv het fructaanrijke korte gras en dat kan het beste vanuit de grote uitloopstal waar Kabir en B-A nu staan. Daarbij heb ik gewoon geen lang gras meer en ik zie dat die twee oudjes vaak staan te niksen in het land, dat deden ze eerst niet. VvJ zou gaan informeren of eea vervroegd kon worden....

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 13:05

Vandaag mijn vriendje overgehaald de kloktraining te filmen voor mij. Ik had er een filmpje met tekst en uitleg van willen maken, maar mijn video-editor zegt dat het niet lukt. Dan niet. Dus gewoon zo zonder snijden 5 minuten kloktraining naar YT opgeladen.

De uitleg dan hier. Het is de bedoeling dat ik stil blijf staan op 1 plek. Het paard moet zijn ogen op mij houden. Buigen in de hals. En als ik de stick aanleg (als je kuit) dan moet het paard daarvoor opzij bewegen. Hij moet daarbij met de voorbenen een korte cirkel om mij heen lopen en met de achterbenen een grotere cirkel. Als het paard het goed doet, haal je de druk van de stick weg en mag hij zijn beloning zoeken in ontspanning.

Dus stel je een boogschietschijf voor, ik sta in het midden. De voorbenen van het paard lopen in de rand om het midden en de achterbenen in de opvolgende rand.
Onder geen voorwaarde mag het paard wegstappen als bij longeren waarbij het gehele paard op de dezelfde cirkel loopt, dus waarbij de achterbenen in hetzelfde spoor lopen als de voorbenen.

De uiteindelijke oefening is hetzelfde maar dan zonder dat je het hoofd van het paard hoeft te sturen. Het paard moet uiteindelijk zelf om je heen bewegen zonder naar voren te willen komen. Het gaat erom dat het paard soepel wordt en zijn balans leert te vinden.

En dan nu hoe doet Callas dit. In de toekomst moet ze meer uit mijn ruimte blijven. Ik moet haar nu veel corrigeren op haar hoofd. Ze vindt het ook moeilijk om te buigen en loopt liever recht zoals bij longeren. Ze is ook veel te dik, dus buigen is niet makkelijk, LOL. (In het begin van het filmpje waar ik de oefening net begin, staat Shadow ook nog in de weg, hahhaha, moet ze ook opzij duwen) Ze smakt en ontspant in ieder geval na iedere serie passen. Dat vind ik een heel goede ontwikkeling. Wat je duidelijk ziet is dat het voor haar nog heel moeilijk is en ze meest een stap of vier goed doet en dan eens soort van bijdraait omdat de rest van haar lichaam er nog niet was.

Rond 2:50 minuut vindt ze het erg moeilijk en mijn aanhoudende druk met de stick levert protest op in de vorm van een mini-steigertje. Behalve een uh, negeer ik het en laat haar doorwerken. De oefening erna wordt ze minder drammerig naar voren en daarom zeg ik luid Braaf. Op 4 minuten start ik weer een rondje en dan loopt ze weg zoals ze met longeren zou doen, dat is dus niet de bedoeling. Maar meteen erna zitten er een paar heel goede stappen (Bra-a-a-a-a-aaaaf goedzo) en mag ze pauzeren en nadenken over wat ze goed deed. Ik doe nog een keertje de andere kant op en ook die gaat beter dan alles ervoor en dus sluiten we af met allebei een lach, LOL

En hier is dan de link: https://www.youtube.com/watch?v=qtfzqCCbxcA

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 17:51

Hi JudithO, ik moet nog heel veel oefenen, want ik zie zelf op het filmpje dat ik nog te weinig met mijn lichaam doe. De stick is een hulpmiddel maar moet alleen dienen als verlengstuk van je lichaam. Later moet mijn arm en lichaamshouding voldoende zijn.

Het is voor iedereen denk ik een interessante oefening, ook als je geen trt doet. Je kunt goed zien of je paard goed reageert op je (kuit)hulp, of hij jouw ruimte respecteert en of hij soepel is.

Ik zou zeggen, probeer het eens!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 18:10

Afbeelding

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 19:02

Wat doet Clinton Anderson? Gebruikt hij zijn lichaam of het touw?

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 22:20

Zou het zeker een keer proberen, Achterom, maar gebruik niet mij als voorbeeld, maar kijk op YT naar TRT, want ik heb het nog niet goed onder de knie uiteraard.

Humpiedumpie, ja het is echt de bedoeling dat ik zo stil mogelijk blijf staan. Ik moet in principe niet het werk doen, maar zij.

Marocje, alleen handgebaren zonder stick, zijn het eindstreven. Het "gewoon" om je heen bewegen is ook iets wat in de TRT zit en daar ging het dus mis bij mij bij het van hand veranderen. Vandaar dat ik een stapje terug ben gegaan naar het werken met de klok.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 10:10

JudithO, hoe zet jij met grondwerken de achterhand weg?

Humpiedumpie, Het is de bedoeling dat je met je lichaamstaal, voornamelijk bovenlichaam en armen je paard zijn lichaam laat bewegen. Je benen lopen uiteraard, maar op de plek. Ik sta te statisch op het filmpje. Als ik Tristan bekijk, die danst veel meer, maar op de plek zeg maar. En hij werkt veel meer met zijn bovenlichaam. Ik ben veel te plank. Ga ik aan werken.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 10:14

Leuk om te lezen Henny, vooral dat circuston. Klinkt als een goed plan. Ik werk ook veel met stem en geluidjes.

Tristan van de TRT methode gebruikt lichaam, stem en stick. De eerste twee blijven, stick moet uiteindelijk weg. En als het alleen op het lichaam kan zonder stem is dat helemaal top. Samen dansen ;-)

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 15:07

Langs een omheining oefenen gaat niet zo makkelijk bij mij. Ik heb geen hekken zonder schrikdraad. Ze durft daar niet dichtbij te komen, waardoor ik haar niet kan opsluiten bij het bewegen. Heb wel onder het zadel geprobeerd zijwaarts langs het hek te doen, maar kan haar niet kwalijk nemen dat ze veel afstand houdt van het lint. En dan is de oefening niet handig.

Het touw volgen dat doe ik ook met Callas. Dat kan ze heel goed. Ze blijft ook netjes los staan.

Hm, dat gezegd hebbende... Vanmorgen ging ik haar opzadelen voor een wandeling met vriend en Shadow. Ik vergeet haar oornetje dat nog binnen ligt. Dus ik zet haar even vast op de poetsplaats, want ze staat altijd los, en ik kom terug vind ik buiten een paard op het erf, grasmaaier aan het spelen. Ze laat zich rustig pakken, ze weet wel dat ze stout was en als ik op de poetsplaats kom, zie ik duidelijk lebbervlekken waar madam het touw en de knoop heeft staan uithalen.

Poetsen was ze lief, totdat ik voetje wilde uitkrabben. En dan uiteraard de voet van het linkerbeen waar ik aan heb gezeten van die knieholte. Wilde dat ik dat nooit gedaan had. Wat een stress en paniek! Ik heb de afgelopen dagen wel iedere dag even gepoetst en expres vluchtig even de sokken gedaan, zodat ze te weinig tijd had om zich er tegen te verzetten. Dat ging op zich goed. Maar nu voetje optillen, tjemig. Weer omhoog komen, zoveel verzet, niet normaal. Uiteindelijk uiteraard toch mijn zin gekregen en haar schoen aan gedaan, maar wat vind ik dit jammer. Ze was zoooo ontzettend lief met voetje en nu dit. Afijn, veel aan werken en belonen om het weer terug te krijgen zoals het was.

Het oornetje heb ik voorzien van schoenveters als keelriempje en gedurende de hele rit prima blijven zitten. Of zij er wat aan heeft qua geluiddemping weet ik niet, maar het moet iets de scherpe kantjes eraf halen zou je zeggen.

We vertrokken wat vreemd want mijn vriend wilde het hek achter ons dichtdoen en gleed op een schuine helling uit. Au. Shadow vroeg vol belangstelling wat hij voor raars aan het doen was.

Het was perfect weer. Zonnig, niet koud, geen wind, zondag, en alleen jagers en motorcrossers heel in de verte. Fantastische wandeling gemaakt waarbij wisselend ik op Callas voorop ging en dan weer eens mijn vriend met Shadow. Waar we naast elkaar konden hebben gezellig lopen kletsen. Callas heeft meen ik 1 brrrr gehad, toen een tak aan mijn beugel bleef haken. En zo grappig, erna zei mijn vriend, "je doet het weer." huh? En toen realiseerde ik me inderdaad dat ik haar geruststelde. Ze deed brrr en ik zei, het is goed meisje. Hoe moeilijk is dat toch om goed leiding te geven. Uiteraard had ik UH moeten zeggen of coachend en aanmoedigend moeten praten. Zo lastig om niet telkens in mijn eigen valkuilen te blijven trappen.

De wandeling gaat helemaal langs een beek en ergens op dat pad ligt een omgevallen boom. Dus even voor het filmpje een sprongetje gemaakt. Ik ben geen Jeroen Dubbeldam natuurlijk en springen met lange beugels en een westernzadel is niet ideaal, en een olympische carrière is voor Callas niet weggelegd, maar we doen het niet verkeerd vind ik. Ik wil echt wat sprongetjes in ons terrein maken. Ze luistert goed naar de galophulp en wil graag vertrekken.

Jammer genoeg trapte ze na de sprong op haar rechterhoefschoen, die ging half uit en flapperde mee aan haar voet waardoor ze wat later tot stilstand wilde komen als ik wilde.
En helaas weer een schoen naar de grootjes. Ondanks de springschoen eroverheen. Jammerjammerjammer. We waren te ver in het bos om zonder schoen verder te gaan, dus moesten we terplekke improviseren.

Vriendje zou het wel even regelen, hij is tenslotte de techneut en kon wel wat fixen met de clip en klittenband. Wel techneut wat minder paardtechnisch. Hij kreeg de schoen niet goed aan en Callas wilde haar voet niet neerzetten. Mijn vriend denkt technisch. Been moet op de grond. Dus tilt hij onder het paard door even haar andere voorbeen op. Ik was ook bezig met Shadow vasthouden en zag het een fractie te laat. Andere voorbeen is linkervoorbeen. Het panische voorbeen.

Vriendje zit dus gehurkt op de grond met haar schoen te klooien, grijpt onder haar buik door haar linkervoorbeen en Callas schiet in paniek over dat linkervoorbeen en komt alweer overeind met vriendje half onder haar. Pffff. Allemaal weer goed afgelopen, maar niet funny. Afijn, schoen weer aangekregen en gedwongen om stappend naar huis te gaan want ik vermoedde dat het bij draven los zou gaan.

Drie kwartier later zijn we thuis en ik doe het hek met de afstandsbediening open. Maar we waren redelijk ver weg nog en ik weet dat het dan weer dichtgaat, dus zonder na te denken draaf ik aan naar het hek toen om er tussen te gaan staan want dan houdt de scan het open. Eh, draven kon ik toch beter niet doen? Inderdaad na twee stappen lag haar hoefschoen er weer af en nu nog verder gescheurd. Damn!

Afijn, behalve dat een geweldige rit gehad. Ze was goed voorwaarts, behalve die ene brrr geen centje pijn en wat ook fijn was dat ze zo goed keek waar ze liep. Dat is iets van de laatste maanden dat ze veel beter gaat kijken waar ze loopt en niet meer als een tank overal overheen wil gaan, dus rotsen en wortels ontwijkt ze nu zelf. Braaf paard!

Hier de link naar mijn sprongetje

https://youtu.be/nT7ixKRznik

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 16:27

Hi Pien, springen doe ik erg graag en Callas vindt het ook wel leuk, ze wordt er in ieder geval erg heet van. Met mijn eerste eigen pony een New Forest heb ik 1.20m gesprongen, zo ontzettend kicken als een paard dat voor je wil doen. Zo teamgeest.

En ja Jeetje, ik heb al weer een paar maanden of langer lol met mijn knol en dat is toch het belangrijkste. Ik vind het ook een interessanter 'traject' dat ik nu met haar doorloop sinds de TRT. Vind het inzicht dat ik krijg, ook in mezelf, wel verrassend en boeiend.

Het enige jammere is nu met haar linkerknieholte, dat ze daar nu zo panisch over is. Maar goed, daar werk ik aan om dat weer goed te krijgen.

Gewoon jammer dat ik daar aan ben gaan klooien. Ze had er geen last van en nog steeds niet, dat zie je maar weer aan het springen.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 18:00

Vrijdag als het goed is worden Kabir en B-A opgehaald. Ze zouden zondag de 15e weggegaan zijn, dan zouden ze 6 weken hier zijn geweest, maar qua agenda's etc, gaat VvJ proberen om het naar vrijdag te vervroegen. De eigenaar van Kabir is nu in Engeland en komt donderdag terug. Dan moet er nog een trailer geregeld worden. Zal mij benieuwen. John en vrouw komen de twee oudjes te voet halen naar hun huis die vrijdag en vanuit daar worden ze dan allebei ingeladen. Ik ga daar niet bij zijn. Ik weet zeker dat ik enorme ruzie ga krijgen met de eigenaar van Kabir.

Dan gaan de beide paardjes op reis. Kabir wordt afgezet bij zijn nieuwe pensionstal en dan gaan ze met B-A door naar de eigenaresse/pensionhoudster. Het zal voor Kabir wel moeilijk zijn, want dan moet hij weer een ander paardje in de kudde zoeken om te domineren. Voor B-A zal het een verademing zijn, want behalve in het land, komt ze niet aan hooi eten toe als ik Kabir niet vastzet bij zijn hooi. Hij blijft haar wegjagen. Hoop echt dat het voor allebei een vooruitgang zal zijn en dat ze nog wat aan kunnen komen. Ik heb helaas geen gras meer.

(O ik vergeet steeds te vertellen dat mijn vriendin en haar man hier ooit bij mij op bezoek waren en dat zij daar gingen eten. Toen wisten we nog niets van Kabir. We waren er zelfs nog nooit wezen eten. Komt mijn vriendin terug van hun uitje, zegt ze: Nou, ga daar maar nooit eten, het is daar buitengewoon ranzig!) Vond ik wel humor. Toen we die eigenaar van Kabir later ooit ontmoetten tijdens de ruzie, droop de ranzigheid inderdaad van hem af.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-19 11:59

Hey wat grappig we hebben een Whupp en een Wuppie.

Allereerst Wuppie welkom dan in het topic. Het is je eerste post op bokt! Dapper dat je begint aan zo'n lang topic. Dank voor je complimenten en jammer dat je zo veel herkent. Zou leuker zijn als je niets herkende. Toch hoop ik inderdaad dat mijn verhaal nog steeds mensen kan helpen. Ik ben blij dat ik heb doorgezet toch uiteindelijk en inderdaad net wat jij zegt, grondwerk is heel erg goed.

Whuppie dank voor je uitgebreide uitleg. In jouw verhaal herken ik ook weer heel veel. Ik wil nog eens graag benadrukken dat OHZ schrikken (de surprise schrik) niet zo'n probleem is. Dat is ook niet zo gevaarlijk. Dat is dan een brrr of een deins of een wegvlucht en bij alle drie doe ik idd wat jij doet, ik zet haar op een heel korte cirkel en laat haar dan halthouden en nadenken over haar zonden. Ze is na deze oefening dan totaal vergeten wat ze eng vond en er is niets meer aan de hand.
Als ik het gevoel heb dat de schrik ook maar enigszins voortkomt uit stress dan ga ik na het cirkelen een lang stuk draven om de spanning te laten afvloeien.
De surprise schrik is dan ook niet het probleem bij Callas. Het kan wat irri zijn tijdens het rijden maar het is niet gevaarlijk.

Het is de angst die gevaarlijk is. Dus er zit een spook ergens voor haar en daar wil ze niet langs. Dáár heb ik dus de moeite mee. Ze geeft wel aan dat ze het eng vindt en gaat vertragen en/of staken. Staken is ook nog wel ok, dan kunnen we het 'gevaar' bekijken en dan met snorken en snuiven kunnen we er wel langs. Vaak erna wil ze wegvluchten, maar dan cirkel ik weer en is het ook klaar. Zit wel haar englevel in het rood en rijdt het minder ontspannen maar goed.

Maar het is het vertragen naar het enge ding toe. Dán kan ze ineens razendsnel omdraaien en wegvluchten. Ik heb dat tientallen keren uitgezeten, maar zoals mijn relaas vertelt ben ik er ook twee keer afgekatapult met minder grappige gevolgen.

Dus nog eens om te illustreren dat schrikken bij Callas niet het probleem is (voor mij) maar het is de angst. Dat is écht een wereld van verschil. Het schrikken is vaak een oeh-gutto-gut, O niets aan de hand. En angst is een langzaam opbouwende steeds erger wordende emotie die meer zegt, oeh eng WhAAAA wegwezen!

Maar al eigenlijk sinds ik Shadow meeneem als handpaard of mijn vriend meewandelt en zeker sinds ik TRT ben gaan doen, kan ik de schrikjes op 1 hand tellen en angst hebben we nog niet gehad dacht ik sindsdien.

Het grondwerk en de steigertjes en het in mijn ruimte komen. Op het laatste filmpje van het klokwerken
doe ik het zelf nog steeds niet goed. Ik heb niemand die het me voor kan doen en ik moet het leren van de videocursus van Tristan Tucker. Dat vergt vooral heel veel en goed observeren van mijn kant. Daarna valt het niet mee om het toe te passen en het is pas op dat filmpje dat ik zie dat mijn lichaam niet goed is.

De ruimte tot de hoofd van Callas moet groter worden maar bij deze oefening is er sowieso niet zoveel ruimte mogelijk, waardoor het paard altijd wel in je bubble staat of jij in de hare, zeker in het begin. Vanmorgen heb ik weer geklokwerkt waarbij ik erg op mijn lichaam gelet heb en ik heb het 4x gevraagd, beide kanten 2 keer en er stond nu 3 keer geen spanning op het halstertouw. Yay *\o/* Het is daarmee duidelijk dat het Callas helpt als ik overduidelijk met mijn lichaam buig naar haar achterhand. Dus daar ga ik mee verder.

Het steigertje. Tja, ze weet heel duidelijk te vertellen wanneer ze het er niet mee eens is en daar heb ik over het algemeen lak aan. Ze mag 23u lekker paard zijn en 1 uurtje per dag moet ze voor mij wat doen. Dus vandaar dat ik gewoon UH heb gezegd op dat filmpje en gewoon haar heb door laten werken. Ik geef er verder geen aandacht aan. Mogelijk of waarschijnlijk gaf ik verkeerde signalen, waardoor het haar frustreerde, maar dan gaan we erna gewoon door.

In ieder geval vanmorgen maar héél kort geklokt want omdat er geen spanning op mijn lijn stond, vond ik dat ze het goed deed en beter dan te stoppen en goed te eindigen, dan toch nog weer tig cirkeltjes doen waarvan het misschien steeds slechter gaat.

En hoe lux toen ik terugkwam in de stallen, had VvJ alle 5 de paardjes al uitgemest. Jammer hoor, zo'n stalhulp ga ik wel missen ;-)

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-19 19:08

Wuppie, wauw, heel goed stuk van die link. Ik raad iedereen aan dit eens te lezen. Heel inzichtelijk. Dank!

Uitdaginkje voor de vaste Callas-fans, lees het stukje eens, 3 minuutjes werk en vertel mij in welke categorie Callas valt. Ik wist het meteen uiteraard, maar goed om dat inzicht bevestigd te zien. Ben benieuwd of jullie het ook weten. Mijn antwoord staat helemaal onderaan dit bericht, maar niet spieken hoor!

Whupp, het steigertje is echt overdreven uiteraard, maar zo uit zij zich, een mieptutje die vindt dat ze
moet vertellen wat zij denkt.
En ik snap je bubblevraag nu beter. Bij deze oefening sta je idd erg dicht in elkaars bubble, maar in de toekomst komen we verder uit elkaar te staan, letterlijk, ik hoop niet figuurlijk.
En ja in Fr en zeker hier in de omgeving is het niet zo eenvoudig hulp te krijgen. En als je hulp vindt, dan moeten ze vaak van erg ver komen. Bijv de hoefsmid rijdt bijna 2 uur enkele reis om bij mij te komen. En daar betaal je dan ook voor uiteraard. Dus kostbare zaak om hulp te krijgen. Daarbij is het paardenfrans voor mij vaak niet te verstaan, het is een eigen jargon dat ik me niet eigen ben. Dus een NLse videocursus is best fijn, maar wel moeilijk vind ik.
Ik heb ook een tijdje gehad dat ik het zielig voor Callas vond dat ze zo onzeker is, maar daar ben ik nu overheen. Hup, niet miepen, doorgaan.
En ja, als ik terugdenk aan mijn tijd met Thor, wauw, wat een verschil. Die kon wel draken op het gevaarlijke af, maar draken is heel voorspelbaar en daar hoef je alleen lichamelijk en mentaal sterk voor te zijn. Dat is niet zo onvoorspelbaar als wat Callas doet. En verder was rijden op hem een ontspanning, hoefde nooit op te letten eigenlijk. Heerlijk was dat, maar ja.

@Sintara, wat leuk dat je de oefening ook gedaan hebt. Ik vind het een fijne oefening. Leuk dat je paard zelf meedacht hoe eea op te lossen! Hoop dat er een volgende keer iemand bij is om het te filmen. Is voor mij ook leerzaam om te zien hoe een ander paard het doet.

.

.

zenuwpees

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-19 11:42

Hey Jet en Henny, ja Callas is me er eentje, en wat Bruno al zei coachend aanpakken en leider zijn. Probleem met mij is dat ik een volger ben geen leider, dus ik moet buiten mijn gevoel om en dat is geen automatisme. De eerste alinea van Henny beschrijft idd helemaal Callas. Het hele verhaal ook trouwens. Ook Callas wil het eerste overal bij zijn, maar o wee als er beslissingen genomen moeten worden dan wil ze niet degene zijn die de verantwoording heeft. Typisch het kenmerk van een dominante of van een paard met dominant gedrag. Ze wil wel graag leider zijn, maar ze is geen born leader. Dat frustreert haar uiteraard. Zelfs Poupette is meer leider dan zij, ai ai ai. Ik kan het vooral zien als ik bijv landje pik doe. Oei, dat is wel heel lastig voor haar.

Afijn, door jullie hulpvolle reacties en goede raad en het delen van ervaringen krijg ik steeds meer inzicht in hoe om te gaan met het karakter van mijn prinsesje. Dus blijf vooral ervaringen delen, dat is zo leerzaam en ik hoop niet alleen voor mij.

Vandaag zou het vanmiddag gaan regenen dus ik denk ik ga trainen op het veldje voor de regen uit. Ik kan even niet buiten het terrein rijden omdat mijn vriend de kapotgetrapte hoefschoen nog moet repareren.

De shetten op het veldje laten grazen en ik wil gaan rijden. Precies op dat moment... hozen! boehoe. Toch maar doorgezet. Helemaal gepoetst en opgezadeld, zonde om dat teniet te doen. Het ergste van rijden met regen vind ik het opstappen, dat je dan op een drijfnat zadel moet gaan zitten en dat het dan even duurt voor het ook doorgedrongen is in je onderbroek en dat je er dan aan gewend bent. brrrr.
Het tweede erge van rijden met regen vind ik dat het op een gegeven moment van je jas af achter op je zadel gaat druipen en je ondergoed nog natter wordt. Ook zo lekker als het aan de voorkant ook gaat gebeuren. Maar goed, dat allemaal terzijde, hebben we waanzinnig goed getraind.

We hadden de hoek. Die was kaal gekapt. Geen spoken meer. Maar ja, vriendlief is bezig daar een bult grond weg te scheppen en dat was natuurlijk eng. Een poos erbij staan kijken, haar ook er laten grazen. Zou je denken dat ze daardoor ontspannen was. Wil ik wegstappen toch nog een vluchtreactie. Ik ben een hele poos daar gaan cirkelen en dat is klein hoor ik denk dat het daar 5m wijd is, als het dat al haalt. Dus een goede oefening voor een stijf paard. Toen heb ik nog wendingen om voor en achterhand daar gedaan. En toen ben ik niet vooruit ervan weggestapt, maar achterwaarts. Om geen vluchtreactie op te wekken.

Verder heb ik veel gedraafd en gewerkt aan na laten geven om haar eens wat meer haar rug te laten gebruiken. Het wilde niet zo goed, dus heb ik eerst in stilstand geoefend, en wat geeft ze dan braaf na! Daar was ik heel blij mee. Erna in stap en ik zweer het, ik zou heel hoge punten hebben gescoord. Nog even in draf, was toch moeilijker, maar niet verkeerd. Veel gestuurd en geprobeerd nette ronde cirkels te rijden ipv eieren. Was ik best heel tevreden over. Ik wilde haar niet in het zweet rijden, ze is niet geschoren, en die regen was nou ook niet echt lekker. (ik had wel mijn capuchon over mijn cap gedaan om niet in mijn nek nat te worden hahahaha) Dus stapoefeningen gedaan en de klok onder het zadel gedaan. Het wordt dan uiteraard een wending om de voorhand want het lukte me niet haar voorbenen te laten blijven bewegen zonder dat het zijwaarts werd. Eigenlijk is het zijwaarts op een cirkel.

Daarna afgezadeld in het ezelstalletje bij die enge hoek. Ik wilde mijn zadel niet in de hoosregen laten liggen. Dat was wel even spannend een donker hol in bij de enge hoek, maar ze deed het goed, ontspande en we zijn uit het stalletje gewandeld zonder vluchtreactie, hoera! Toen heb toch nog in de regen de klok gedaan. En wauw... Echt een tien met een griffel. Weer met losse teugels en zonder zweep maar op mijn lichaam deed ze het. En dat het dan met losse teugel/lijn kon vind ik heel gaaf.

Dus blij zit ik nu aan de choco lekker bij de houtkachel en er gaat toch echt niets boven een droge onderbroek.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-19 17:09

Hé, wat een hoop reacties!

@Jeetje, Kots Bruno heeft niet alles goed gedaan, maar desondanks was hij onze redder indertijd. We hebben veel van hem geleerd. Jammer dat hij het aspect van ontspanning na stress niet heeft meegenomen, maar ja.

@Achterom, ja een droge onderbroek is heilig, hahaha. Ik vind het mooi hoe je het beschrijft van je paard. Het ligt misschien inderdaad minder zwart wit. Ik denk zeker te weten dat Callas een heel consequente strenge (maar rechtvaardige) leider nodig heeft. Verder blijf ik haar blootstellen aan spannende dingen en los dat dan op met de TRT. Maar ik heb een stap terug moeten doen, dus eerst weer een poos klokwerken en dan weer verder waar ik gebleven was. En inderdaad het is moeilijk te herkennen wat wat is. Fijn dat jij nu een goede band met je paard hebt, maar wel balen dat hij een peesblessure heeft. Sterkte ermee!

@Sandra, dank voor je complimentje, inderdaad blijven we vooruit gaan. Ik denk ook dat het met haar leeftijd te maken heeft. Over een half jaar is ze 8. Ze wordt steeds wijzer ;-) Wat mij betreft mag het natuurlijk allemaal sneller gaan, maar ja dat is mijn valkuil, weinig geduld. Ik doe mijn best...

@judithO, over afstappen als het niet goed voelt, ik heb nog steeds het gevoel dat ik Callas niet kan houden als er paniek is en ik af zou stappen. En ja dat is me vaker gezegd, over een paar jaar lach je erom. Laten we dat maar hopen! En dan gelijk even reageren nog op
@Henny haar verhaal. Shadow, onze zwarte shet, heeft dat heel lang gedaan, achter je aan komen rennen in het land en dan bijten en supersnel wegrennen. Ik heb dat opgelost door achteruit voor hem te gaan lopen en hij aangelijnd aan het halster. Iedere keer dat hij ook maar een seconde wegkeek, kreeg hij een ruk aan het halster van mij. Net als je met hondentraining doet. Hij moest zijn aandacht bij mij blijven houden continu en mij volgen. Als ik dat gedaan had, was het weer een paar maanden klaar. Totdat hij weer vond dat hij zijn grenzen moest uitproberen. Dan pakte ik hem weer en deed weer die oefening (Voest) en dan was het weer duidelijk. O ja, zij is de baas.

@Whupp, ja ik moet inderdaad sneller denken dan zij en dingen slimmer oplossen dan zij. Inderdaad creatief oplossen. Wij hebben tenslotte de hersenen... (hoop ik, hahaha)

@Sintara, inderdaad wat ik hierboven ook al beschrijf, streng en consequent. Dat zei kots Bruno ook, wat niet mag dat mag nooit. En wat wel mag moet altijd mogen. Jammer dat je paard medisch iets had.

Dan nog een snel een update over Kabir en B-A. VvJ belde daarnet dat ze maandag een trailer hebben om de paardjes naar de respectievelijke bestemmingen te brengen. Zij heeft dat zelf geregeld met de rijke mevrouw die Kabir in pension gaat nemen, want de criminele eigenaar heeft uiteraard niets geregeld. Ik heb voorgesteld om de paardjes hier dan tot maandag te houden, anders moeten ze morgen eerst naar John gewandeld worden, daar 3 dagen staan en dan weer verplaatst worden. Ik ben zelf van mening dat én de wandeling én de stress van 2x verplaatsen niet profijtelijk is voor paardjes die toch al zo weinig reserve hebben, waarvan ik weet dat ze bij John geen schuilmogelijkheid hebben, het hooi vertrapt gaat worden in de grond en het allemaal behelpen is. Maar VvJ wilde er niets van weten en wil ze echt komen halen. Of dat nou is omdat ze het beloofd heeft en ze niet mij verder wil lastig vallen, of omdat het is dat ze zelf nog een soort van verantwoording wil nemen op de laatste dagen of afscheid wil nemen, ik weet het niet. Maar ik heb me er maar bij neergelegd. Wel heb ik kunnen afspreken dat ze de paardjes om 16u komen halen, want ze wilden aan het einde van de dag komen. Het zijn lieve mensen en het is me 200% meegevallen hoe VvJ haar afspraken is nagekomen, maar ze hebben ook echt de ballen verstand van paarden. Het is een half uur wandelen. Einde van de dag zou in het donker zijn! Lijkt me niet handig. Afijn, hopen dat ze het redden om 4u want dat is eigenlijk ook al schemerig. Ik houd jullie op de hoogte!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 17:25

Zo allemaal, ik zit vet aan de wijn. Heb een feestgevoel. De twee oudjes zijn zojuist opgehaald. Wat een opluchting! Het voelt als een examen waarvoor ik geslaagd ben. Vond het toch wel een beproeving qua logistiek hier, maar ben ontzettend blij (en ook wel een beetje trots) dat B-A zo is bijgetrokken.

Ben heel erg blij dat vooral VvJ zich zo ingezet heeft. Ze had zich nooit met John's paardjes bemoeid tot hij een keer er niet was en zij het moest verzorgen en zag dat er een grote bal aan B-A haar oor hing, heb ik nu allemaal begrepen. De paardjes waren wat haar betreft John zijn ding. Zij heeft toen buiten John om de da gebeld voor dat abces. Dat moest toen verzorgd worden en John zag dat niet zitten en dat heeft VvJ toen gedaan. Zij heeft toen ook gezorgd dat er hooi en voer kwam en zij was het die mij belde omdat ze dacht dat de paarden wel erg mager werden. Zij heeft ook telkens doorgezet als ik wat wilde, dus de dierenarts, tandarts en nog een keer de dierenarts en speciaal oud voer eh ik bedoel niet oud voer, maar voer voor oude paarden. Want John vond het te duur. Dus een groot compliment voor haar.

Ik heb veel geleerd. Vooral over weiland beheer, wat mijn mogelijkheden en vooral beperkingen hier zijn. Geleerd over tanden van paarden, ondervoeding en maagzweren en leverfalen hoe dat te zien.

Helaas heb ik ook nog een tijdje de naweeën vwb Callas haar rotstraal en dikke benen. Maar ik hoop dat dat goed gaat komen.

Dus een wijntje om te vieren dat deze 6 weken weer voorbij zijn en dat de oudjes maar een goede doorstart gaan mogen maken!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 21:11

Hi allemaal, lief dat jullie me complimenteren.

De wei en Callas' benen gaan vast op termijn wel weer goed komen. Vooralsnog is mijn motto, ik laat ze allemaal met rust. ;-)

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-19 14:35

Storm, slagregens, omgevallen bomen, waaiende takken, lekker warm bij de haard met een thee... of paardrijden met een schijttinker. Dat laatste dan maar. Alleen hoefschoen is nog niet gerepareerd en wordt ook een hele uitdaging om het te repareren, dus geen stenen. Dat is óf veldje (klein en nu spekglad) of de hekkencheckrit. Die gaat de helft over asfalt en de andere helft over een dik pak van bladeren zonder dat er al te veel nare stenen onder verstopt liggen. Met mijn liefste glimlach heb ik vriendje overgehaald met Shadow mee te wandelen.

Oornet/windvanger op, tumtumdeken en gele hesjes tegen de jagers, waarvan we hoopten dat ze met zulk rotweer thuis gebleven waren. En gaan met die banaan. En we gingen! We gingen zoooo megagoed! Met dit weer, met deze storm, zwiepende takken en dan een superbrave Callas? Dat is gewoon ongehoord. Het doet haar duidelijk goed dat we in een kudde zijn en haar held Shadow meewandelt.

Nou ja meewandelen, het blijft een shet natuurlijk. Een gedeelte van de asfaltweg was een beek geworden. Grote stromen water nemen de makkelijkste weg en dus hadden we er een uitdaging bij. Niet voor stoere shetten. Wat een heerlijke beestjes zijn dat toch. Op de muziek van "And he had the time of his life..." (voor hen die de jaren 80 hebben meegemaakt). Graven, stampen, neusborrelen, water proeven, het was net een kleine jongen. Zo heerlijk vermakelijk om te zien. En Callas, die wilde niet achterblijven, dus hebben we met zijn allen ons vermaakt in het snelstromende water. Toen ze wilde gaan liggen, heb ik haar maar snel voorwaarts gedreven, hahaha.

Ik heb diverse keren hele stukken vooruit gedraafd en bij het wachten op de achterhoede oefeningen staan doen. De eerste gingen niet zo goed, want ze wilde maar erg graag kijken waar ze bleven, maar na een paar keer begreep ze dat ze netjes haar best moest doen. Heb haar ook laag en voorwaarts gereden en ook stukken aan de teugel laten gaan. Ik ben best heel tevreden!

Ook nog een heel moeilijke oefening gedaan. Stilstaan terwijl de kudde doorloopt en dan achterwaarts! Oei, dat was wel even een hersenkraker. Callas vindt het geen probleem om weg te gaan van anderen, maar als anderen van haar weggaan, ja, dát kan niet! Dus het achterwaarts ging wel met behoorlijk wat verzet, maar ja, dan moet ze toch luisteren. Daarna weer bijstappen, nee Callas niet bijdraven, hahaha, en dan zorgen dat ze netjes bleef stappen. Uitdaging!

Toen we van het asfalt af waren en het bos in gingen heb ik een heerlijk lang stuk gegaloppeerd. Ze vertrok waanzinnig goed, gewoon op mijn woord "Galop" vanuit de stap! En ze had er geen problemen mee de "kudde" achter te laten. Het ging zo lekker dat ik eigenlijk wel helemaal naar huis had willen galopperen, maar dat is ook zo stom om je vriendje dan alleen in het bos achter te laten, hahaha. Dus halverwege gewacht. En gewacht. En gewacht. En gewacht. En dan realiseer je je hoe snel je in een galop bent. Gaat toch zo'n 40 tot 50km/u. Dat wachten was nog wel even lastig, want waar bleven ze nou toch? Ze mocht wel omkijken van mij met haar hoofd, maar ook geen cm meer. Nog geen hoefwandje. Dat was wel even moeilijk. En het duurde echt wel een paar minuten voordat ze dan eindelijk achter ons in de verte in beeld kwamen.

Callas was snel weer op adem, niet bezweet, wat ik ook erg fijn vond. Hadden we geen negatieve dingen? Er is 1 schrik geweest. Een flinke brrr en een wegvlucht naar voren. Heel bizar want de schrik werd veroorzaakt door mijn vriend vóór ons die op een tak ging staan die brak. Maar Callas dacht dat het van achteren kwam en schoot dus van schrik naar voren bijna op Shadow. Het was te kortstondig om haar op een cirkel te zetten, dus er maar geen aandacht aan gegeven.

En wat nog heel stom was, ik verloor mijn hoofdstel! Is je dat wel eens overkomen? Mij nog nooit. Wel eens gebroken teugels of zo, maar dit was heel bizar. Ik heb dat oornetje onder het hoofdstel zitten. Het oornetje zit inmiddels goed vast met een touwtje als keelriempje en behoorlijk strak. Maar Callas heeft natuurlijk nog al een pruik maantop enorm! En ze moest een keer hoesten, briesen en schudden. Schudde ze dat netje van haar rechter oor af. Ik zie het gebeuren, ze duikt, wrijft langs haar knie, ik haal haar omhoog en in een seconde ligt gewoon je hoofdstel eraf! Was zo stompzinnig, het netje bleef in het hoofdstel zitten en Callas hield het bit gewoon vast. Dus op mijn "Oeps" stond vriendje die het ook gezien had al naast me en hebben we de boel weer opgehesen en ik vanuit het zadel de oren weer in het netje geduwd. Was een zeer bizarre ervaring.

Maar wat ben ik tevree en blij! Gouden randje. Van mij mogen er nog vele zo volgen!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-19 21:08

Hey allemaal, Ik heb de hele middag gezweefd op een roze wokje, LOL. Leuk dat jullie tips hebben. Ik ken inderdaad van aangespannen rijden nog het veiligheidsvlechtje. Heb ik in het begin ook altijd gedaan. Weet niet waarom die gewoonte er nu uit geslopen is. Maar een derde oor bij een tinker, au.

Ik ga morgen eens kijken wat ik voor een maatregelen kan nemen. Het hoofdstel is nooit het probleem geweest, dat heeft ze al zo lang ik haar heb, het is het oornetje eronder. Misschien moet ik eens proberen het erover te doen.

Wordt vervolgd.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-19 15:57

Hey iedereen weer, dank voor jullie reacties, per definitie is Callas een ontzettend lief en braaf paard. Ze vindt alleen dingen enger dan andere paarden en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Wel is ze een diva die zichzelf heel belangrijk vindt en eten is haar grote vriend. Daarnaast is ze superslim als het haar voordeel oplevert en leert ze binnen een kwartier iets aan qua kunstjes.

Zo heb ik gisterenavond de oorknuffel weer terug ingevoerd. Long long time ago, mocht je haar oren écht niet aanraken. Wat? Niet eens naar wijzen. Wat? Nee niet eens naar kijken! Daar heb ik maandenlang in het begin toen ik haar had aan gewerkt en nu mag alles met die oren. Ik mag er zelfs in als ik dat wil. En oorknuffelen staat op de tweede knuffelplaats naast tussen-navel-en-uier-knuffel.

Gisteren was ze eigenlijk meer op eten en wilde dat ik nou eens opschoot met dat hooinet, maar ik had andere plannen. Nog verliefd op mijn roze wolk wilde ik knuffelen. Callas niet. Tot ik een oorknuffel gaf. Hmm lekker vrouwtje. Ik denk, als jij dat zo lekker vindt Callas, dan vertel je mij maar als ik ophoud dat ik door moet gaan. Dus ik hield op en enigszins verontwaardigd draaide ze haar hoofd mijn kant op. Ik gelijk weer oorknuffen. En binnen een paar keer had ze het door. Als ik ophield en zij wilde dat ik verder ging moest ze mijn hand aanraken. Dat zeg ik, ze is o zo slim als ze er voordeel bij kan halen ;-) En zo heb ik, bediende van Callas, een half uur staan oorkriebelen gisterenavond, zo gezellig!

Vandaag was het heerlijk weer en ik wilde eigenlijk weer gaan rijden, maar ik bedacht me dat ik ook wel weer eens een spannende-dingen-parcourtje neer kon leggen. Vriendje kon wel even 5 minuutjes filmen en daar leer ik weer heel veel van. Ik vind mezelf toch nog te gehaast. Ze krijgt toch maar nauwelijks de tijd van mij om na te denken over wat ze ervaren heeft. Ook als ik weer zo'n parcourtje ga doen, moet ik het stickje erbij hebben want nu bij het laten klokken na een onrustige reactie, kan ik haar niet zo goed krijgen waar ik wil. We hebben weer verbeterpunten om aan te werken.

Ik had neergelegd een plank die ook nog niet zo stabiel lag, met aan twee kanten kruiwagens voor de aanleuning en sturing. Gevolgd door een groot stuk zeil. De roze skippybal en twee donkere zwarte tonnen om langs te lopen en wat lege flessen om overheen/doorheen of erop te lopen.

Sinds ze zo bang werd op straat voor voorwerpen en daarvoor staakte, heb ik haar het commando Raak Aan, geleerd, om zo het enge ding te onderzoeken en dat heb ik tijdenlang niet gebruikt, maar ze wist het nog precies.

Wat ik fijn vond is dat ze div keren op momenten dat ik het zou verwachten inderdaad kauwde. Dat is dankzij TRT dat dit zo goed lukt om haar erna dan te laten ontspannen.

Hier de link naar het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wy6ybwzILPY (YouTube zegt dat het om 16:30u on line staat)

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-19 11:03

En gisterenavond heb ik de oorknuffel herhaald. En er was een handje voer met psyliumpapje, er was hooi en er was vrouwtje met een eventuele oorknuffel. Slobber komt nummer 1 natuurlijk. Ik had verwacht dat het hooi vervolgens belangrijk was en ik vergeten werd. Maar wat schetste mijn verbazing, ze kwam bij me staan en liet het hooi voor wat het was!

Gelijk beloond met een oorknuffel uiteraard en ze wist het meteen van de avond ervoor, haar hand aanraken en dan komt er weer een oorknuffel. Geweldig! Ik was zeer vereerd dat ik boven het hooi kwam. Toch een goede tweede plaats LOL.

Ik vond het interessant om te zien hoever ze wilde bewegen om een overheerlijke… tussen-uier-en-navel-knuffel te krijgen. Eigenlijk moet ze dan uit zichzelf flexen om bij mij te komen. Dat deed ze wel maar wel een beetje halfslachtig. Toen ik wat dichter bij haar hoofd ging staan, ging ze mijn rug groomen. Helemaal goed. Knuffelen is zooooo lekker. Zal eens kijken of ik dat ritueel op de camera kan krijgen.

Wordt vervolgd...

Callas is mijn alles