[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-20 20:49

Jet schreef:
Mo, hoe lang duurt zo'n bloedneus bij Shadow per keer? Tineke, mijn tweede paard had af en toe een bloedneus, maar al jaren, echt af en toe. Meestal met warm weer, met wat inspanning. Het druppelde dan wat, altijd hetzelfde neusgat en met een kwartiertje-half uur was het weer over. Op een gegeven moment bleef het lichtjes bloeden en toen ben ik naar een DA gegaan voor een scopie. Die stuurde me door omdat zijn apparatuur niet fijn genoeg was. Bij de andere kliniek bleek dat ze een tumor in een bijholte had. Zij was toen 22, had ook al artrose en was de laatste weken voor de scopie weer net zo sacherijnig als ze voordat ik haar kocht op de manege was. Ik heb haar toen in laten slapen. Dit was een Gelderse, dus een redelijk groot paard. Ik weet niet of de apparatuur van jouw DA zo fijn is, dat hij bij een shet de bijholtes kan bekijken. Zij had overigens geen koorts en liep ook niet wankel. Of ze bloedarmoede had weet ik niet, want haar bloed is toen niet getest. Ik heb er ook geen foto's van, dat "deed" je toentertijd niet...
Geen opbeurend verhaal, maar wel iets wat ik heb meegemaakt.

En voor wat betreft Callas, ik gok toch nog steeds op een hoefzweer. Het naar voren wegzetten doet wel aan hoefbevangenheid denken, maar ik vind haar lopen er niet echt naar. Dat voelen van een digitale pols ( bij voornamelijk hoefbevangenheid duidelijk te voelen) doe je in de kootholte. En het behang kort maken, daar dacht ik ook al aan. met al die haren zie je niets wat er op dat onderbeen zou kunnen zitten of inderdaad een zweer die doorbreekt. En wat er bedoeld werd met de nek: je pakt de manenkam beet en die moet je dan soepel heen en weer kunnen bewegen. Als dat niet lukt, is hoefbevangenheid weer wel meer in beeld.

O ja, Atypische Myopathie is het zeker niet hoor, dat gaat zoveel sneller en dan moet je al Esdoornzaden hebben ( van die helicoptertjes zeg maar).

Ik ben echt benieuwd wat je straks aantreft, mijn duimen draaien voor je hoor!

En ja, steun van je partner hierin zou wel heel fijn zijn, maar als hij het slecht trekt als het zo wisselt met ze of als jij daardoor meer bij hun moet zijn zit dat er niet in. Dat is dan maar zo, met heel veel dingen steunen jullie elkaar, dit is dan even teveel voor hem.

Hi Jet, je eerste alinea is wat ik ook las op die site van die organisatie. Vandaar ook dat ik erg bang ben voor de nabije toekomst. Voor zover ik het vandaag heb kunnen zien, heeft hij nu 3x zo'n erge bloedneus gehad.

helicoptertjes hebben we gelukkig niet, vandaar dat deze es kennelijk wel gegeten mag worden.

En Callas, eerlijk gezegd ben ik met haar niet eens zoveel bezig. Ik ben vooral erg bezorgd om Shadow.
Callas is nog zo jong wat er ook komt, dat komt wel weer goed. Ik zal straks haar manenkam heen en weer doen. Wat apart dat dat met hoefbevangenheid te maken kan hebben. Wat je beschrijft lijkt dan idd niet op hoefbevangenheid. Gelukkig dan maar.

Maar Shadow, mijn oude man. Klinkt echt als jouw paard van toen. Dat had ik ook gelezen op die site, vandaar mijn angst.

En mijn vriend is nu wel supportif, gelukkig in deze nare situatie. Maar in het dagelijks leven van ons, is hij niet met dieren bezig. En dat is ook niet erg, we hebben allebei zodoende onze eigen bezigheden en dat is prima. We zijn gestopt met werken toen we 36 waren en naar frankrijk geëmigreerd en leven vanaf die tijd als pensionada's en dus zijn we 24/7 bij elkaar. Je moet je eigen ruimte en hobby's hebben om al zo jong dit te kunnen uithouden. Dus dat ik mijn dieren heb is prima. Het is mijn ding. Het wordt pas lastig als er iets moet met die dieren wat ik niet kan. Dan moet ik mijn vriend inschakelen en het is dan een uitdaging om hem ervan te overtuigen dat wat ik wil nodig is. En daarbij zijn dieren duur in onderhoud en we leven van spaargeld. Dus het is best moeilijk als de dieren uit verhouding duur zijn tot ons. Neem daarbij dan zijn moeilijkheid dat hij niet tegen verandering kan (aspergerachtig) en dat botst. Maar zoals je zegt, de rest van de 99% hebben we het samen enorm goed al 32 jaar.

Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.
In Memoriam wereldpaardje Shadow [IM] Shadow je was met je miniformaat een groot wereldpaard

Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer: [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-20 21:26

ok avondcheck gehad. koorts van Shadow gezakt naar 38,4. 2x gemeten. dus dat is fijn. Hij stond echter te trillen. En van zijn bloedneus helemaal NIETS meer te zien. Ook geen wond overigens.

En nu vrees ik het volgende: Gesteld dat ik al misschien weken of zelfs maanden alleen hem gezien heb wanneer het bloed gewoon weer weg was. Zoals nu net en vanmiddag bij de da. Je ziet er echt niets van, zelfs geen bloedje op zijn snorharen of huid. Niets. Als ik dat al misschien maanden niet gezien heb, kan daar dan zijn bloedarmoede vandaan komen?

Ik ben echt bang dat dit al heel lang aan de gang is en dat er niets meer aan te doen zal zijn.

In Memoriam wereldpaardje Shadow [IM] Shadow je was met je miniformaat een groot wereldpaard

Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer: [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-20 21:36

Dank lieve mensen voor de opbeurende woorden. ik moet nu gaan slapen, ik ben zelf misselijk en duizelig. Misschien van de stress, of ik heb wat onder de leden misschien. Trusten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 08:55

Hi allemaal. Niet goed. Vanmorgen 40,9!!!! 2e meting 40,8. En weer een bloedneus. Maar hij wil wel heel graag eten, zowel bix, graantjes, gras, blaadjes en hooi. Ik houd hem in zijn boxje vandaag. Ik ga nu de dierenarts weer bellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 09:18

Net gebeld.
Shadow heeft waarschijnlijk leukemie.
De bloedtest wees uit dat hij enorm extreem veel witte bloedcellen heeft en dat hij nauwelijks tot geen bloedplaatjes meer heeft.
Geen witte bloedcellen zegt internet dit=Ernstige, onverklaarbare vermoeidheid, Zonder aanwijsbare reden afvallen.
Opgezette lymfeklieren, bijvoorbeeld in de hals, oksels of liezen.
Steeds terugkerende infecties.
Bloedingen en onverklaarbare blauwe plekken.
Zware bloedarmoede.
Verhoogde hartslag.
Score van Shadow bijna alles.

Geen bloedplaatjes meer, internet zegt=verstoorde aanmaak in het beenmerg, Doorgaans begint de bloeding ter hoogte van het tandvlees en neusslijmvlies.

De dierenarts kan echter niet begrijpen waarom Shadow dan zo'n eetlust heeft. Ik ga nu naar de kliniek om wat dingetjes te halen om het Shadow comfortabeler te maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 13:51

Hallo allemaal. Dank voor jullie postjes, dat is echt heel erg lief.

Hoe staan we er nu voor. Callas kreupelt nauwelijks meer maar ontlast nog wel haar voorbeen. To be continued.

Shadow. ik ben bij de dierenarts geweest vanmorgen. Thuisgekomen heb ik alles laten bezinken wat hij me verteld heeft. Alle tekenen wijzen erop dat Shadow acute leukemie heeft. Dit zijn de symptomen daarvan, van Wiki:
Acute myeloïde leukemie[1] (AML[1]) of acute myeloblastenleukemie[1] is een vorm van kanker die speficiek de myeloïde lijn van de witte bloedcellen aantast. Deze myeloïde lijn staat in voor de vorming van granulocyten, monocyten, erytrocyten en megakaryocyten. AML leidt tot een enorme proliferatie van onrijpe voorstadia van deze cellen in het beenmerg en meestal ook in het bloed (leukocytose). Het snel doordringen van abnormale cellen in het beenmerg interfereert met de normale vorming van bloedcellen (hematopoëse). De symptomen van AML worden veroorzaakt door het vervangen van normale beenmergcellen met leukemische cellen. Dit leidt ertoe dat de normale productie van rode bloedcellen (erytrocyten), bloedplaatjes en normale witte bloedcellen (leukocyten) in het gedrang komt. De symptomen omvatten moeheid, kortademigheid, blauwe plekken, bloedingsneiging en een toegenomen risico op infectie.

Hieronder zie je de bloedtest van de dierenarts.

Afbeelding

Ik heb in mij eigen gekriebel de afkortingen van de franse termen uitgeschreven, maar ik weet niet of ik de goede woorden heb.

Hemotocyten moeten tussen de 32 en 52 procent liggen. Shadow heeft 12.5%
hemoglobuline moet tussen de 11 en 19 liggen, Shadow heeft 4,6%
Globule blanc, witte bloedlichaampjes moeten tussen de 6 en 12.5 liggen en zijn 5.7
plaquettes, dus bloedplaatjes moeten tussen de 90 en 350 liggen en hij heeft 27.

Alles wijst op acute leukemie. Daar zijn geen vooruitzichten voor en op Shadows leeftijd ga ik niet hem de stress aandoen van een kankerbehandeling en dan naar een kliniek moeten.

Inslapen is de beste keuze. Ware het niet dat hij wil blijven eten en dus idd wat Pien ook zegt, hij nog wil. En dat is erg ongebruikelijk bij alles wat hij nu mankeert. Daarom denkt de dierenarts dat Shadow, als we de koorts omlaag krijgen en de antibiotica een beetje wil aanslaan, niet hoeft te lijden en nog heel wat goede maanden kan hebben.

Ik heb aangegeven dat ik absoluut niet wil dat hij lijdt. Volgens de dierenarts lijdt hij nu niet, hij heeft althans geen pijn, met koorts zal hij wel zich rot voelen zoals wij dat ook hebben. Dus antibiotica meegekregen en een koortsremmer. Met appelmoes en bix en graantjes gemengd en meneertje heeft het voor het grootste deel staan opeten, waarna hij stond te hijgen alsof hij een race gereden had en weer dik over de 40 koorts had. Ik belde al in paniek de dierenarts, maar die zei dat ik het even een uurtje tijd moest geven en verdomd, zonet was Shadow een stuk rustiger en heb ik hem uit zijn boxje bij het hooi gezet, dat hij ook gelijk weer ging eten. Na eventjes besloot hij dat hij liever naar zijn eigen stukje met gras wilde! Vastbesloten stapte hij erheen en ik kon nog net op tijd het schrikdraad voor hem opendoen, anders had hij er volgens mij zelf doorheen gestapt. En zo heeft hij lekker staan grazen en heb ik hem gefilmd. Als je niet beter weet, zie je niets aan hem. Ik ken hem en zijn oren hangen te half en zijn ogen zijn niet optimaal, maar bijzonder is het wel.

Dit is de link naar dat fimpje, https://youtu.be/0JL1Qn0ZDug, het is niet publiekelijk zichtbaar alleen als je de link hebt.

Dus ik vertrouw op dit moment op het oordeel van de dierenarts, zolang Shadow graag wil eten, is hij nog niet zo beroerd dat hij dood wil. Dus Shadow gaat op een flinke antibioticakuur en koortsremmers. Morgen komt de da dan nog voor de zekerheid een prik tegen pyrodinges geven (veroorzaakt door teken) ook al zijn de tekenen daarvan wat anders.

Ik weet nu dat Shadow geen 30 zal worden. Ik kan me nu ook voorbereiden op zijn overlijden en ik ga hem verwennen en ervoor zorgen dat hij dagelijks lekker kan grazen en zijn ding kan doen tot hij niet meer wil eten en dan zal ik hem laten vertrekken over de regenboog.

Ik houd jullie op de hoogte!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 17:26

Tinka schreef:
Ik zie de uitslag van de witte bloedcellen er niet bij staan, die zijn toch hoog? Je zou bij leukemie toch veel voorstadia van witte bloedcellen verwachten , die zou je onder de microscoop kunnen zien van een bloeduitstrijkje. Heeft ie daar ook naar gekeken? De bloedarmoede en te weinig bloedplaatjes is wel ernstig.
Ik zie denk ik wel granulocyten en lymfocyten, die zijn gewoon normaal, dat zijn witte bloedcellen.

Ik had eerst door de foon begrepen dat de witte bloedcellen, ik dacht dat die globules blanc heetten, hoog waren. Maar wat hij op de praktijk uitlegde is dat van alle beroerde waardes de globules blanc het hoogst zijn. Die zijn dan ook te laag begrijp ik, maar dat zit dan nog tegen het normaal aan.

De da had ook gezegd dat Shadow ergens in zijn lichaam kan bloeden en dat daar dit beeld vandaan komt. Maar dan is de vraag waarom bloedt hij daar.

De vraag is meer, wat voor suggesties hebben jullie dat we nog we nog meer zouden kunnen doen op dit moment dan koorts bestrijden en anti-biotica?

Ik ben een nul op het gebied van bloedwaardes, ziektes en hoe een lichaam werkt eigenlijk. Ik zoek het dan maar op op internet en vertrouw op de da. Is lastig want het is natuurlijk een nieuwe da die ik helemaal niet ken nog nu we zo net verhuisd zijn. Volgens buurvrouw Danielle was dit wel de beste in de buurt, die zij ook voor haar paarden heeft.

Shadow heeft na zijn graasuurtje staan dutten tm een half uurtje terug en toen heb ik hem begeleid richting de meisjes die in de boomgaard denk ik ergens staan. Hij nam het zelf van me over en ging op eigen houtje daarheen hobbelen. Zo lang hij dat nog wil en nog wil eten, mag hij van mij. Zodra hij structureel zijn bixjes niet meer wil en niet meer wil grazen dan is dat zijn boodschap ik ben er klaar mee. En daarmee is het een pony van alledag geworden. Het kan maar zo zijn dat hij er morgen al klaar mee is. We gaan het zien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 17:47

Dank Pien.

Tinka schreef:
Globules zijn de eiwitten, dus geen cellen. Hij heeft dus een tekort aan rode bloedcellen, bloedplaatjes en eiwitten. Er zijn veel ziektes die zoiets kunnen veroorzaken, de ziektes die ik eerder noemde, een auto-immuun ziekte en kanker. Bloedingen kunnen puur al door het tekort aan bloedplaatjes komen.

Tinka ik begin wat dingen te begrijpen.

De bloedarmoede toont zich door het tekort aan rode bloedcellen. Dat snap ik dan. En welke uit dat rijtje van de 3 bovenste is dan de rode bloedcel? Hemoglobule(ine) denk ik?

Bloedplaatjes zijn de plaquettes, daarom stolt het niet meer en heeft hij bloedingen, dat snap ik dan ook.

Globule blanc zijn dat dan niet witte bloedcellen? Hier raak ik je kwijt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 18:31

-Namiro- schreef:
Ach Mo, wat Vind ik dit erg voor jou.. je had je zo verheugd op de verhuizing en op nieuwe avonturen met de paardjes en nu dit..

Kijk naar Shadow en volg jouw eigen gevoel. Jij kent hem door en door en dat is toch belangrijker dan cijfers op een blaadje!

Sterkte :(:)

Dat is helemaal waar wat je zegt. We hebben nog niet eens het terrein met de paardjes kunnen verkennen. We hadden grote plannen met wandelingen maken met ons tweetjes en de drie paardjes. Erg zuur dat Shadow dit niet meer gaat meemaken waarschijnlijk.
Vooralsnog ben ik nu alleen maar bezig proberen te begrijpen wat ik voor hem kan betekenen. Veel verwennen en liefde en samen zijn.
Hij is nu 27 jaar bij ons. Het is ons oudste huisdier en het maatje dat het langst bij ons is. Zal erg moeilijk worden een leven zonder hem voor te stellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 18:33

Dank voor jullie uitlegs over de chemische fabriek van een lichaam. Ik ben te moe op dit moment. Emotioneel en lichamelijk, ik neem het niet meer op. Ik ga een filmpje maken, dat leidt af. Tot weer

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 20:33

Dank voor jullie medeleven weer. Schrok me net helemaal de T. termometer gaf 42.8 aan! En ja hij stond te rillen. maar zoveel? Nog een keer meten, 40,9. Koorstmedicijnen gaan halen, ik denk, ik ga nog een thermometer halen. Die gaf 38,5 aan. Pff wat een gedoe. Hebben we ze allebei, met een analoge thermometer in een glas warm water gelegd en ze geven geen van allen hetzelfde aan. Maar die eerste zit er het meeste fout naast. Balen. Maar goede nieuws is dan dat Shadow zijn koorts niet zo hoog is.

Ik heb het filmpje af. Ik heb toch maar een schot voor de boeg gegeven dat Shadow erg ziek is. Hij is een heel groot deel van mijn leven, maar ik weet dat er heel veel niet bokkers, (familie en vrienden) nu erg ongerust wordt over mij enz. Daarom wilde ik het niet publiek maken eerst. Maar ja, het is wel de waarheid en het is hier gewoon niet allemaal leuk "ik vertrek". Dus misschien is dit filmpje een beetje een downer voor een aantal mensen, maar helaas. Hier is de link. https://youtu.be/pn_OmkdimWs

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 21:13

En dat je vriend dan zegt: ik snap niet wat er zo leuk is aan leukemie... en dat je dan niet weet of je moet lachen of huilen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 07:30

Hi Barbara ik moest idd glimlachen. Dank.

Hi Tinka, de da komt vandaag om toch te prikken tegen pyrodinges dan zal ik het nog eens vragen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 09:11

Tinka schreef:
Ik zou verwachten dat de witte bloedcellen als die de leukemie veroorzaken dat die dan verhoogd zijn, die komen immers vanuit het beenmerg in het bloed, als ze alleen in het beenmerg zitten dan zal het eerder om leucose gaan. Zitten ze ook in het bloed spreek je van leukemie. En dan is er nog verschil tussen myeloide en lymfoide leukemie. Je zou in ieder geval onrijpe cellen in het bloed moeten zien bij leukemie, dat ziet een machine niet denk ik, wel onder de microscoop met een bloed uitstrijkje. Volgens komt het wel heel weinig voor bij paarden.

Interessante info, ik hoop het steeds beter te gaan begrijpen. Ik zal het allemaal met hem gaan overleggen. En ik denk idd dat bij kanker, wat in feite een infectie is toch, dat de witte bloedcellen die voor de afweer zorgen enorm toegenomen hadden moeten zijn. Ik zal sowieso vragen of hij met een microscoop zou kunnen kijken.

Maar de vraag is, wat kan ik meer doen dan antibiotica en koortsremmers? Dus alleen medicatie of prikken. Geen bestralingen en andere toestanden.

Overigens was hij vanmorgen best goed. Hij had geen bloedneus, wel 39+, maar hij hinnikte toen ik het met het voer binnenkwam. Hij viel ook aan op het voer, maar de antib met appelmoes wilde hij niet eten. Hij staat nu in het land bij de meisjes. Ze moeten ook kunnen blijven socialiseren. Zijn eigen stukje gras vond hij vandaag niets aan. Hij wilde wel graag over het erf wandelen, maar verder had hij nergens zin in. Ga hem zo weer hooi geven.

Pien de da die dat gedaan heeft met de antenne volgt het topic, wie weet krijg ik nog suggesties die kant op.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 17:06

Hallo allemaal Dierenarts is geweest, net nadat de brandweer weg was. Say what??? ja daar kom ik zo op terug.

Dierenarts is geweest. Hij vermoedt dat de bloedafwijkingen die Shadowtje nu heeft, komen door een afwijking in het beenmerg. Al Shadows symptomen wijzen daarop vindt de dierenarts. Als we zeker willen weten wat het precies is kunnen we nog een heel scala aan onderzoeken doen. Maar wat daar ook uitkomt, de behandeling zal hetzelfde blijven, aangezien ik geen chemo of bestraling of operaties of kijkoperaties wil doen.
De behandeling is, koorts laag houden, antibiotica toedienen en zorgen dat hij blijft eten, maakt niet uit wat.
Voor de dierenarts komt euthanasie om de hoek kijken wanneer Shadow niet meer wil eten én niet meer wil opstaan. Ook wanneer Shadow nog wel wil eten, maar zelf niet meer genoeg kan binnenkrijgen vanwege vermoeidheid, is dit de drempel voor de dierenarts. Dat advies neem ik ter harte.
Vandaag heeft Shadow dan antibiotica gekregen, en een prik tegen pyroplasdinges en een prik tegen de gevolgen van de prik van pyroplasdinges. De dierenarts was er om 4u en toen waren de brandweermannen(en vrouw) net weg.

We hadden een schoorsteenbrand, paasei, dat wil ik niet nog een keer meemaken. Ik heb het gefilmd. Ik zal er straks een filmpje van maken.

Pfff, van de ene ellende van kreupele en zieke paarden in de volgende ellende je nieuwe huis zowat in de fik.

EDIT, MAANDAG KOMEN DE BOXEN. dan zijn ze nog niet geïnstalleerd natuurlijk maar het is een begin

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 21:23

Hallo allemaal weer, dankvoor jullie lieve steunbetuigingen.

Sandra, inderdaad dezelfde schoorsteen die we geveegd hadden. Er kwam een kruiwagen kool toen uit. Maar er zat nog een krui in kennelijk die wij niet wegkregen, afijn, dat heeft de brand nu wel gedaan, zei ze met een zure grijns waar geen smiley voor is. LOL. (de electr kachel gaat opgehaald worden. Bizar dat allebei de kachels kapot aangekomen zijn en weer terugmoeten. En dat we dan het oudje gebruiken en de boel in de hens vliegt.
@Pien en Senna, we hadden dus geveegd, maar het schijnt dat je oude kool die al 100en jaren zit, beter kunt laten zitten in een schoorsteen. Het is dan keihard en gaat niet meer branden. Nu hadden wij het geveegd en dan trek je het 'open' en is het vatbaar voor hitte en ontbrandt spontaan. Tja, leerzaam.

Jet en Fardoe, Ik vind een da die gerepareerde straatkatten in zijn praktijk heeft rondlopen, sowieso al tof. En realistisch kan shocking zijn, maar wel diergerelateerd denk ik in Shadows geval.

@tinka en Assebassie. Dat kan idd zo zijn. Ik wil echter niet meer slepen met Shadow naar da-praktijken. Meer onderzoeken moeten in Toulouse gedaan worden en daar wordt hij echt niet gelukkig van, van slepen in een trailer naar een kliniek. Moet hij van zijn meisjes weg. Arm mannetje ergens alleen. En voor wat? Niemand kan voorspellen hoeveel tijd ik daarmee rek. Hij is bijna 28, hij mag best nog 10 jaar ouder, maar ik denk niet dat dat realistisch is voor hem. We gaan pappen en nathouden tot Shadow zelf aangeeft dat het zat is. De da zei dat dat over een maand kan zijn, maar het kan net zo goed morgen zijn en als hij eerlijk was dan dacht hij zelf dat het niet meer zo lang kon duren omdat hij denkt dat het uit het beenmerg komt.

Afijn, Shadow is goed de nacht in gegaan, maar ik vind dat hij vandaag erg weinig hooi heeft gegeten. Daarbij ben ik ook nog een aantal uur uit de running geweest door de brand en het opruimen van het bluswater waarbij ik hem geen aandacht heb kunnen geven.

Voor iedereen die reageert waarop ik niet reageer, dank voor jullie lieve ondersteuning, ik lees alles, maar reageer niet altijd op de persoon. Dank!

Hier het filmpje van vandaag. Het is weinig geschaafd, eigenlijk bijna een op een erin gepleu... om een indruk te geven...

https://youtu.be/-1AcftK0QhE

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 07:20

Lieve allemaal, vanmorgen niet meer zijn vrolijke hinnik voor het voer. Het lot heeft beslist dat Shadow vannacht is overleden. Ik ben er niet bij geweest. Ik hoop dat hij aan een hartaanval is overleden. Bij de avondronde had hij richting 39 koorts en wilde graag zijn bixjes. Mogelijk heeft de koortsremmer niet meer geholpen. Eergisteren bij de diasnose zat ik stuk. Gisteren had ik er wel vrede mee dat hij er niet meer lang zou zijn. Vandaag ben ik kapot maar blij dat hij niet heeft hoeven lijden en dat hij de moeilijkste beslissing ever voor mij uit handen heeft genomen. Ik ga een paar dagen off bokt en een mooie film over hem maken. Dank allemaal tot over een paar dagen weer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 17:22

Hallo allemaal wat ontzettend veel fijne reacties. Vanmorgen was ik goed, maar nu het een beetje begint te dagen, kan ik alleen maar huilen. Ik ben de hele dag bezig geweest met een im voor hem te maken. Wat een wereld pony was het. Echt. Omdat ik niet dubbel mag posten staat het linkje in de im rubriek.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 17:40

Wat lief Pien, dank je, ik zal het in mijn onderschrift zetten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 08:03

Hallo allemaal, wat ontzettend veel reacties. Wat lief. Dank, het helpt allemaal. Een beetje. Het schrijnt wel erg deze keer. We hebben ons allebei gerealiseerd dat dit paardje echt met stip bovenaan in onze harten heeft gestaan van alle dieren die we (samen) gehad hebben. Je realiseert je pas was je had als het er niet meer is. Voor mijn vriend was het de dag erna al ok. Iets waar je niets meer aan kunt veranderen moet je loslaten vindt hij. De volgende keer dat hij een schroevendraaier kwijt is, moet ik hem hier maar aan herinneren denk ik :') Voor hem steekt de wereld heel anders in elkaar dan voor ons. Dat maakt dat jullie lieve woorden, ook via pb, sms en email me goed doen.

Ik was eerst heel nuchter. Maar na een paar uur begon het pas door te dringen wie er niet meer zou zijn. Het heeft me geholpen alle foto's die we van Shadow hadden te bekijken. Ik werd er wel heel erg verdrietig van, maar het zijn alleen maar mooie herinneringen. Ook wel dingen die niet op foto staan, die heel heftig zijn geweest.

Zoals die ene keer nog in NL dat ik thuiskwam van mijn werk en Shadow en Thor naar binnen riep. Het was ijskoud en het vroor. Achteraf was dat al het geluk van de wereld dat we konden hebben. Shadow kwam niet en bleef stokstijf staan in het land. Dat was raar. Kom ik bij hem om hem te halen, hangt zijn hele halve boeg open! Echt een bonk vlees zo groot als een mannenvuist hing naar buiten.

We hadden toen alle dieren bij elkaar lopen, geiten, gevogelte, konijnen, ponies en hangbuikzwijnen. Een beer van de zwijnen had lange slachttanden echt messcherp. En Shadow en hij speelden vaak samen, waarbij Shadow soms zoals paarden speelvechten, zijn hals over de nek van het varken legde. Bolle, zo heette het zwijn, moet met zijn slachttand hebben uitgehaald.

We hebben Shadow toen in onze badkamer gezet en de da heeft toen een drain ingebracht en in drie lagen gehecht. Ze zei toen dat ze zijn schouderbot kon zien! Ze kon letterlijk heel haar vuist in de wond leggen. Makkelijk met hechten, dat dan weer wel. Zijn geluk was dat het dus zo vroor. Was het warm weer geweest had hij waarschijnlijk doodgebloed. Nu was de hele klomp die naar buiten hing bevroren.

En zo hebben we nog meer ook mooie herinneringen die niet op foto staan, want vroeger fotografeerde je erg weinig, selfies waren er nog niet en filmen was al helemaal een andere zaak. En ik moet nog meer foto's hebben, maar die zitten nog in verhuisdozen. In ieder geval ga ik van hem en Thor en ook de andere dieren die bij ons geweest zijn een fotowand laten maken. Grote foto's op doek. Ook ga ik van de staarten van de drie paarden die ik nu verloren heb een sieraad laten maken.

Toen ik met het filmpje maken klaar was, was het een dag janken verder en had ik enorme behoefte aan alles wat ik zag schoonmaken opruimen en organiseren. Het huis, de auto, alles. En daarna hebben we de praktische kant van het overlijden moeten aanpakken. Shadow was in zijn boxje overleden en we hebben eerst dit provisorische boxje afgebroken. Toen hebben we hem op een pallet gerold en met de tractor heeft Erwin hem naar de zijkant van het land gereden. Ik heb ernaast gelopen en zijn hoofdje met zijn halstertje omhoog getild, wat niet op de pallet paste.

We hebben hem nog in het weiland gelegd, zodat de meisjes hem nog bij zich hadden. Voor zover ik weet hebben ze wat rondom hem heen geklierd, maar zoals Shadow ooit tekeer ging omdat Thor zo lag, als hij nu ligt (duwen graven om hem op te laten staan) nee, dat hebben ze niet gedaan. De meisjes blijven wel dichter bij elkaar heb ik het gevoel dan eerder. Callas heeft 1x geroepen. Ik kon toen niet zien of Poupette niet dicht bij haar stond of dat ze Shadow riep.

Morgen zullen we Shadow naar de openbare weg moeten gaan brengen. Mogelijk dat het dan anders voor de meisjes wordt. Maandag of dinsdag komen ze hem halen. Ik wilde Shadow eerst op ons terrein leggen. In het bos is een perfect gat waar hij in zou kunnen liggen. Maar Erwin wil het absoluut helemaal niet. Ik heb crematie overwogen. Voor het eerst bij een paard. Het is 1500 euro. Ik weet niet wat de prijzen in NL zijn, maar ik kan zo'n bedrag niet verantwoorden in ons huishouden. Dus moet ik me vasthouden aan het feit dat het maar een omhulsel is wat daar ligt en opgehaald wordt.

Callas lijkt weer rad, alhoewel ze haar rustvoet van linksachter, die altijd vrij snel op rust gaat, nu echt erg veel op rust zet, eigenlijk meteen nadat ze inspanning heeft gedaan. Dat is niet goed. Dat ga ik nog even aankijken of dat ook beter wordt zoals haar voorhoef, zo niet, dan moet de da weer komen.

Morgen worden de boxen geleverd. Hoe zuur. Maar als ze klaar zijn, dan kan ik eindelijk na zeg 2 maanden weer normaal met mijn paardjes gaan doen. En krijgen ze ook rust onderling. Callas wil toch wel erg graag de bix van Poupette hebben en als ik niet meer de hele tijd politieagent hoef te spelen omdat er boxwanden zijn, is dat wel een stuk fijner. Ik heb dan ook weer een poetsplaatsje en dan kan ik weer gaan bonden, want ik wil ze dan ook weer regelmatig binnenhalen om ze door de hand te hebben. Nu verwilderen ze. Ze zien er niet uit met klittenbollen in hun haar. Die frunnik er wel uit, maar Poupette laat zich nu alleen nog maar pakken met een emmer voer. Dat wordt dan allemaal weer veel handelbaarder. En dan kan ik ook gaan beginnen met weer wat grondwerk of zo te doen.

In ieder geval leidt het af van nadenken over het hoe en waarom van Shadow. Erg moeilijk om dat stuk los te laten en zeker omdat dit de eerste keer was met de nieuwe dierenarts. Moeilijk om, als je zo weinig als ik van lichamen begrijpt, te accepteren of hij wel of niet het goede heeft gedaan.

Afijn ik zie dat ik een uur te vroeg ben opgestaan. Wintertijd. Hoe toepasselijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 16:24

Hi allemaal,

De beslissing om Shadow op te laten halen kan nu niet meer teruggedraaid worden. Als ik nu zeg, het hoeft niet meer, dan krijg ik waarschijnlijk een of andere franse organisatie aan mijn broek, waar de pony gebleven is. Het is namelijk niet toegestaan in Frankrijk huisdieren bij je thuis te begraven tenzij ze minder dan 40 kilo wegen.

De reden dat mijn vriend het niet wil, is omdat onze laatste dieren in het oude huis, telkens werden opgegraven door dassen, zwijnen en vossen. Het was afschuwelijk om daags erna losse onderdelen van je geliefde dier te vinden. Zo vond mijn vriend het hoofd van onze blonde labrador helemaal achter in het bos bij toeval. Telkens als we de lichaamsdelen van haar weer herbegroeven, vonden we haar toch weer overal terug. Erg naar. Zelfs toen we er kalk en plastic en een megasteen van 50x50 overheen gelegd hadden, wisten ze haar toch weer uit te graven, dit keer via de zijkant. Dat gaat met een pony van 150kilo uiteraard ook gebeuren. Mijn vriend kan er niet tegen overal lichaamsdelen te vinden en dat respecteer ik.

Het is alleen nog maar een karkas, het is niet meer Shadow.
Shadow is zijn spirit en die is bij ons, de herinneringen halen we telkens op. Ook omdat we van familie leuke foto's toegestuurd krijgen van hoe zij Shadow hebben meegemaakt. Dat is op zich wel heel mooi, hij is zo lang bij ons geweest. Hij heeft huwelijken overleefd, vaders en moeders overleefd. Op foto's zien we onszelf heel jong en we zien mensen die reeds lang zijn vertrokken of overleden. Bijzonder wel.

Wat ik ook heel bijzonder vind is de oplossing van Tamary voor haar overleden paard. Aan de ene kant vind ik het vreselijk luguber, aan de andere kant vind ik het prachtig. Ik zou nooit van mijn leven aan die oplossing gedacht hebben.

Verder heb ik idd zijn staart afgeknipt. Samen met het haar van Thor en van Bubbles ga ik er een sieraad van laten maken.

pien_2010 schreef:
Het zal nog lang een enorme impact hebben Mo. Dat heb ik hier met Hercule ook. Hercule nu vooral in dankbaarheid dat ik hem zolang bij ons heb gehad en zoveel gave herinneringen aan hem heb, Chico nog steeds vooral boosheid dat de dierenarts ons zolang heeft laten wachten en dat hij (daardoor?) zo jong moest overlijden. Tot mijn grote verrassing vertelde manlief dat hij met Chico ook nog steeds boos is, maar dat het geen zin heeft en daarom er dus ook nooit over praat.
Want natuurlijk hebben wij hier ook over Shadow gesproken. Zo fijn dat het maar een heel kort ziekbed was, zo fijn dat hij zelf is overleden in plaats van zoals bij Hercule met zo verschrikkelijk veel pijn |( de dierenarts hem dood moest maken (net als bij onze Chico).
Een paard zoals Shadow, Hercule die vergeet je nooit meer en altijd zal dat gemis er zijn. Dat heb ik nu nog zelfs na anderhalf jaar, dat ik elke dag aan Hercule denk. Ze waren zo'n deel van ons leven dat het echt een nieuw leven inrichten is zonder ze.
Dat zul jij denk ik ook gaan ervaren als de eerste schok voorbij is.
Je hebt een prachtig IM gemaakt en gisteren heb ik nogmaals het filmpje bekeken van het manneke. Wederom met een brok in mijn strot. Ik hoop Mo, dat je net als wij, op een gegeven ogenblik met dankbaarheid terug kunt kijken dat je zo'n vriend gehad hebt in je leven. Dat is niet iedereen gegeven. En die tijd zal echt komen.
Ik vond het leuk om te zien, dat Erwin Shadow cadeau had gekregen. Dat wist ik dus niet. En ik vond het leuk om Thor op het filmpje te zien, want daar heb je het vaak over gehad en nu zag ik hem zelf ook eens.
Sterkte meid, de rentac zal nog een rot moment zijn. Dat je Shadow het koppie hebt vastgehouden is mooi. Dat deed ik ook bij Hercule omdat ik zo graag zo respectvol hem wilde wegdragen ook al moest het met de tractor. HEt zijn rotte dingen Mo van het leven. Gelukkig lijken de meiden het goed te doen en dat is fijn. Laat ze jou maar troosten. :knuffel:

Ik vind het prachtig geschreven Pien, en idd realiseer ik me sinds Shadow is overleden dat hij een enorme plek in mijn leven innam. Veel groter dan ik besefte. Mijn onderschrift was altijd, Callas is mijn alles. Maar ik realiseerde me de afgelopen dagen dat dat nooit zo is geweest. Shadow was mijn allessie. Die ik als vanzelfsprekend altijd heb aangenomen. Vandaar dat ik nu een ander onderschrift heb, dat je pas beseft wat je had als het er niet meer is. Met dat menneke kon ik zoooo lezen en schrijven. Ik heb het zo vaak gezegd, als dat ventje toch eens een stukje groter was geweest, wat was het dan een top rijpaard geweest. Ik heb hem dan ook zelf opgevoed en ingereden, of nou ja, ingemend. Raar woord.

Afijn, vandaag weer een fase verder in het afscheid nemen. We hebben hem vanuit het land naar de openbare weg gebracht op dezelfde manier als toen we hem in het land legden. Voor de meisjes hebben we de hele afrit afgezet, vers gras en zo konden ze hem weer zien liggen voor de oprit. Althans de bult want ik heb hem onder een dekentje en plastic liggen.

Ze laten zich met gemak van hem wegleiden, dus ik denk dat het wel goed gaat komen met deze gefaseerde afscheidneming, zeg maar.

Verder hebben we veel sjouwwerk uitgezocht vandaag, zodat we erg bezig zijn geweest, dat leidt goed af voor mij. Tot weers.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 17:20

Voor Pien en anderen die Thor niet kennen, hier is een link naar de im die ik voor hem gemaakt had.

https://www.youtube.com/watch?v=NNlhgzL7vo0

Dit is de Engelse versie, er moet ook nog een NLse zijn, maar die vind ik niet zo snel. Van Thor heb ik nog minder afscheid kunnen nemen dan van Shadow. Ik had hem de dag ervoor nog gereden. De ochtend kreeg hij de bloeding, een paar uur laten hebben we hem moeten laten inslapen.

Alhoewel ik blij ben dat ik dit filmpje voor hem gemaakt heb, is het rijden met hem exact de reden dat ik bitloos wilde gaan rijden met Callas. Ik moest op de terugweg naar huis altijd enorm in Thor zijn mond hangen om niet met 600km/u in 2 seconde weer thuis te zijn. Dat vond ik altijd erg naar. Je ziet het ook duidelijk op het filmpje. Daarentegen kun je ook op het filmpje zien dat ik de meeste tijd met losse teugels reed, maar dat kon alleen ver van huis weg. En als we van huis weg gingen.

Dat moest hem ongetwijfeld pijn doen, en dat wilde ik dus niet meer. Vandaar dat ik met Callas gelijk bitloos startte, wat ook niet handig bleek.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 18:35

Ik heb nog steeds geluk met de leeftijd van mijn honden en paarden. Afkloppen! Thor en Shadow en Bubbles zijn allemaal richting 30 geworden. Mijn honden allemaal labradors of groter zijn minimaal 15 geworden, maar ook een labje van 17. Ik hoop al mijn schatjes altijd lang bij me te kunnen houden, maar het houdt een keer op.

Thor zat misschien haflinger in. We weten het niet. Ik kocht hem van een naar later bleek zeer onbetrouwbare handelaarster. Drost in Elst(U), ik meen dat ze al is overleden. Hij kwam uit Polen was het verhaal, met bestemming Italië slacht en zou eruit gepikt zijn op een tussenlaadstation. Kan ook een verkooppraatje geweest zijn. Hij was in ieder geval wel gewoon goed ingereden, terwijl ik denk dat in Polen gefokte vleespaarden niet ingereden zijn. En ik had meer het gevoel dat het een manegepaard of zo geweest was. Misschien zelfs wel gewoon in NL. Hij had een draadwond gehad aan zijn voorbeen, kwamen we later achter. Enorm litteken, maar kennelijk de pezen niet beschadigd. Het was een erg introvert en naar ons idee een getraumatiseerd paard, dat alleen maar in zijn eigen wereld leefde en daar maar zelden uitkwam. Maar toch ook heel veel fijne tijden mee gehad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 10:33

9533
Dat zijn het aantal dagen dat Shadow bij ons is geweest.

19.066
Dat zijn minimaal het aantal voerbeurten dat ik gedaan heb.

190
Dat zijn gegokt het aantal keren dat ik zijn voetjes geraspt heb.

2600
Dat zijn het aantal keren gegokt dat ik met hem gereden of gewandeld heb als ik van 2x per week uitga.

En altijd als ik kwam, hinnikte hij.

Natuurlijk gaan er ook nog wat vakanties vanaf dat ik hem niet door de hand heb gehad. Maar ik kan met gemak stellen dat hij 21.000 keer gehinnikt heeft en ik hem geknuffeld heb.

Morgen wordt hij opgehaald en kan ik de nare fase afsluiten en ga ik teren op die 21.000 keer liefde die ik heb mogen ontvangen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 19:29

Hallo allemaal, nog steeds dank voor al jullie lieve woorden. Vandaag (pas) is Shadow opgehaald. Het voelt leeg. Hij was toch nog bij ons toen hij daar lag. De lieve buren kwamen vragen wat er gebeurd was. En zeiden, hadden we het maar geweten, dan had je hem bij ons kunnen brengen. Zij hebben 32 hectare en haar man heeft een shovel en er vertrekt geen een paard bij hun. Balen. Maar ja. Wat ik zei, het is maar een karkas. Ik was niet in de stemming met hen te praten de afgelopen dagen. Tja.

De boxen zijn inmiddels gearriveerd. En net als de 2 kapotte kachels die retour zijn gegaan naar de leverancier, had dit ook terug gemoeten. Ze hebben verkeerde maten geleverd. Ik moet ze gaan bellen. Pff, zo geen zin in. We hebben al bedacht hoe we het ook kunnen gaan doen, dus ik denk dat ik maar creatief met de spullen die zijn gekomen, ga wezen. Heb zo geen zin in troubles.

En o ja, het oude huis was voor de 5e x verkocht, maar ook deze mensen krijgen geen lening van de bank. Door naar de 6e die ook een bod heeft gedaan. Ze staan in de rij. Echt.

Tot gauws weer, Mo