Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:25

Odenxia leuk seg je foto in de hoefslag. Baal ik even dat ik de hoefslag sinds dit jaar eigenlijk niet meer gekocht heb. :o
Je paard is ook een toverbal qua kleur, de ene keer bijna zwart en de andere keer bruine neus met donkere hoofd en lichaam.

Toydoll, je hebt wel gelijk hoor.
Volgens de stalbaas is Limo de enige die écht blij wordt als hij buiten gezet wordt. Dan gaat hij crossen, bokken en rollen. En moet eerlijk zijn, de paddocks liggen er niet bepaald droog bij. Gisteren gezien aan zijn vacht dat hij zich uitgeleefd had, ik had poetswerk hahahaha.
Maar is wel fijn om te horen dat hij zo uit zijn bol gaat dan weet ik ook dat hij zich goed voelt.

Ben nog nooit naar mennen gaan kijken, wil dat wel eens doen :)

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony
Adopt to give an animal new chances

Art_Ificious

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:54

Pendulo = pendel
Zelf zou ik voor Pendo of Pendu gekozen hebben :D

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:04

Toydoll dubbele longe heb ik dus wel.
Blijft alleen eng die lijn over de rug dus dan zal hij zeker niet ontspannen gaan lopen. Sinds hj tegen de stroomdraad gerend is vind hij de lijnen weer extra eng. :/

Bij longeren enkele longe gebruik ik voornamelijk een touwhalster.
Wil niet bepaald gaan bijzetten maar misschien dat iemand toch tips had voor lichte bijzet aangezien ik zonder bit werk?
Heb éénmaal (in augustus) eens de longeerlijn door het touwhalster gehaald naar de longeersingel (tussen de benen door), toen liep hij wel met hoofd laag en redelijk ontspannen.
Wil dit nog eens proberen maar is dat wel een "goede" optie?
Vraag me af of ik dan niet beter een touwtje van de halster naar longeersingel doe tussen de benen maar zodanig dat het hoofd niet gedwongen naar beneden getrokken wordt, maar wel kort genoeg dat hij het hoofd niet helemaal omhoog kan doen. Nu loopt hij vaak zo:

Afbeelding

Maar in stap al iets meer wat ik wil zien...
Deze is nu wel los zonder longe
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 06-12-17 17:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:27

Hmm elastiek is wel een idee. Was al naar chambon aant kijken maar is meer gebruikt met bit.

Knap hoor nynkster. Maar de grotere paarden hier op stal lopen ook allemaal standaard met neusje over de grond als ze gelongeerd worden. Zelfs die dat van de wei af komen voor zadelmak te maken.
Dan sta ik te kijken waarom limo dat niet doet. :D

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:22

Hm veel over de bijzet.
Ik wil het bit voorlopig weglaten omdat hij het wel goed doet aan de touwhalster. Uiteraard zal hij wel bereden worden met bit (springsport in) maar hij was ook bezig met tanden wisselen momenteel.

Wel een kleine correctie, limo is 3,5 ipv 2,5 jaar.

Wat lopen betreft, hij loopt in draf ook in vrijheid nooit met hoofd laag wat de andere jonge paarden die ik hier zie passeren op de manege wel doen. Al is het maar uit interesse voor de geuren op de grond terwijl ze draven.

Ohja even foto van hoe limo eruit ka zien na een dagje paddock
Dat grijze is allemaal zand :D
Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:32

Nynkster schreef:
Maar als hij nuet wil zakken doet ie het toch juist niet goed op touwhalster?? Of kijk ik nu verkeerd

Spoiler:
ik vind hem wel een beetje schraal voor 3,5 jaar als ik eerlijk ben. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft?

Hij was schraler na de castratie:

Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:34

Hij stofzuigt niet maar met het bit gaat hij in stap ook niet echt ontspannen. Dan zie ik een rare blik in zijn ogen. Beetje moeilijk uit te leggen.

Voor de castratie zag. Hij er beter uit vond ik persoonlijk.
Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:42

Ben dan ook niet echt bezig met spieren opbouwen de laatste maanden. Puur gewerkt op desensibiliseren en geondwerk. Maar niet meer aan de longe gehad buiten sporadisch 2x dan.
Maar omdat ik hem toch liever in de spieren zie stelde ik dus die vraag over bijzetten.
Als hij draaft zie je de rugspieren ook erg hard wat ik erg naar vind.
Afbeelding
Op deze foto zéér goed te zien wat ik bedoel.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:19

Pfoe weet niet waar beginnen met reageren. -O-

Even snel kort dan maar gezien ik niet veel tijd heb.
Ik vind het idee kaptoom wel fijn maar wil ene die niet te hard is op de neus. Zelf zou een kaptoomneusriem handig zijn dan kan ik die gewoon aan mijn hoofdstel bevestigen zodat het bit idd tegelijk in kan om te wennen. Al kent hij bit wel maar reageert er toch anders op dan met touwhalster.

Sbravour ik blijf je merrie knap vinden :D denk dat het door haar uiterlijk komt :o
Ik ben 2-3x per week bezig met limo, en ik merk grotere vooruitgang als hij 2 dagen na elkaar rust gekregen heeft en ik dus niet op stal was. Hij heeft die dagen dus echt nodig om alles te verwerken.

Xapple heb je dit ook al los geprobeerd? Op de paddock of wei? Want in de stal laat Limo ook véél toe maar in de piste waar hij meer ruimte heeft laat hij bijvoorbeeld het naast hem op en neer springen niet toe. En in de stal wel.

Kabayo met die leeftijd hoeven ze ook nog niet zoveel he? Die van jou is al goed getraind en staat goed in haar vel en spieren (vind ik).

Zoe, zo loopt limo dus ook vaak ja.
Elastiek is ook een optie maar denk dat ik eerst eens ga proberen met kaptoom.

Ik ga limo misschien weer extra rust geven, hoewel ik twijfel omdat het nu goed vlot met desensibiliseren.
Maar ik heb eeb lichamelijk ongemak :( gisteren tijdens de les gemerkt dat ik zwakker ben geworden in mijn benen. Voelde op de fiets naar stal al wel dat ik kracht mis.
Maar het paard was weer lui en kreeg hem maar niet goed aangespoord omdat ik mijn kuiten niet goed kon aanleggen en gewoon de kracht niet had om mijn kuiten tegen de buik te duwen. Ook toen ik van de instructeur moest doorstampen ontbrak mij de kracht.
Bij de oefening een zijde in verlichte zit (balanceren) voelde ik mijn kuiten tintelen en kreeg ik pijn in mijn knieën.
Ook kon ik mijn voeten niet meer stilhouden als ik ging draven.
Ben echt vermoeid en vermoedelijk is dat door het werk, elke dag rechtstaan, geen verlof meer gehad sinds juni, maar 1 dag per week vrij, 2 dagen per week halve dag vrij maar wel steeds jagen voor de bus te halen. :(
Ik kan zelfs 3x per week uitslapen maar blijf erg moe en voel me niet uitgerust.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 06-12-17 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:10

Gisteren na de les heb ik ook Limo nog getraind :)

Deze keer een zeer korte training gedaan in de mom van het gaat goed dus stoppen we de training :)

Eigen opmerkingen
• nog iets langer rust geven
• aandacht bij mij zien te houden (hij is snel afgeleid zodra hij iets hoort of ziet)
• zelf nog zelfzekerder handelen/overkomen (lastig punt voor mij)

Tips zijn zeker welkom :D

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:22

Zoe, in de stal kan ik gewoon naast hem op en.neer springen en daarbij op zijn schouders steunen.
Maar in de piste is meer ruimte en daarom wou hij altijd vluchten. Zelfs een simpel dekje opleggen ging hij rennen. Dit is dus een grote stap in de goede richting :) met dank aan hulp van een andere bokker die mij enkele lessen gegeven heeft ter plekke.

Longeerkraal hebben we helaas niet. In begin zette ik de helft van de bak af, maar omdat limo de eerste keer al rustig was (zondag) probeerde ik nu zonder de bak af te zetten.
Zondag was ook zonder afzetting btw.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:15

Thnx het is niet altijd gemakkelijk het geduld te behouden, maar ik doe mijn best. :)

Via dit filmpje hebben jullie ook een beter beeld denk ik :)

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:14

Ik ben overspannen/enorm gestresst dat klopt. En dat heeft puur met het werk te maken. Daar ga ik in dit topic alleen niet verder op in.

Heb daarnaast een hond die moeilijk doet en niet wil eten. Maar snoep en vleesjes gaan er wel in. Dat maakt me dan boos en verdrietig tegelijk. Ik vraag me af wat ik dan fout doe.
Heb daarjuist van de twee factoren samen (stress en de hond) liggen wenen, ik weet met mijn gevoelens geen blijf meer.
Heb met Limo ook niks gedaan vandaag, was er wel en heb de vuile plekken in de stal weg gedaan.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:23

Vind veronia mooier met de lange manen.

Limo zijn manen had ik geknipt op een dikke handbreedte maar inmiddels zijn ze weer aan het bijgroeien.
Denk dat ik ze pas weer knip als ik wedstrijden ga doen.

Hoe ze waren
Afbeelding

Korter
Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:34

Thnx kabayo. Het gaat vandaag al beter, heb dan ook meer rust opa zondag.
Hier sneeuwt het nu al. Maar er is ook regen op komst en zal het namiddag ook 5°C worden dus zal het snel dooien.
Op weg naar mijn kennissen
Afbeelding

Liep die blaffende hond dan los? Wel fijn dat Zilver fijn over de rug loopt.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:06

Haha kabayo sneeuw deert jou ook niets :) het weerhoud je alvast niet om te trainen. :D

Hier is de sneeuw nu weg door de regen.

Vandaag limo door mijn zus getraind. Zadel erop en longeren, ging goed tot hij dravend meste en van de mest tegen zijn hak schrok. Mijn zus kon hem toen ook niet meer vasthouden omdat limo te hard galopeerde en bokte. Hij is wel snel gekalmeerd na het lostrekken. Mijn zus is dan weer even gaan rondstappen en even laten draven waarna we afgezadeld hebben.

Daarna mocht mijn zus haar paard ook de piste in. :) ging meteen Limo kroelen <3 en hebben samen gerold.
Ik twijfel nu wel aan limo zijn stokmaat, die van mijn zus was bij de laatste meting vorig jaar 1m58 (is nu 6 of 7 jaar) en limo oogt zoveel kleiner dan 1m47/48 als hij naast Falke staat.

Tweelingen :D
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-12-17 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:42

Euhm ik schat limo dik einde D maat begin E maat.
Harley mijn vorige pony was 1m40 en Limo is duidelijk groter.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:08

Stelvio hij kan ontspanning vinden bij grondwerk, niet bij longeren in draf. Maar omdat mijn.zus hem longeerde met het zadel op besefte Limo niet dat het zijn eigen mest was wat tegen zijn been kwam. Hierdoor schoot hij in een sterke galop en bokte erbij.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:01

Gisteren in decathlon opnieuw een regendeken gekocht.
Had in november al ene gekocht maat 135 maar deze was echt te groot.
Nu had ik Limo opgemeten en zou hij 125 moeten passen.

Máár de 125 regendeken valt toch nog erg ruim. :/
Sorry slechte foto maar is wel duidelijk genoeg hoop ik?
Helaas is 125 de kleinste maat van dit deken.
Afbeelding

Het fleecedeken van decathlon is volgens het etiket 125 maar valt kleiner (te klein voor limo eigg) en na nameten is die 115cm.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:46

Leuke fotoserie kabayo, alleen soms jammer dat ze meer een silhouet is en je niet echt diepte in je prachtig paard ziet.

Vandaag bij Limo geweest.
Bij het afdoen van het deken deed hij weer angstig. Dus... ik heb het deken opgegooid (ja echt erop gegooid) en afgedaan en weer herhaald. Toen keek hij alsof hij wou zeggen "was dat het?". :')

Heb een stapje verder gegaan. Heb voor de eerste keer gehangen *\o/* dit 3x gedaan. Wel in de stal maar Limo bleef toch mooi staan en ging zelfs afkauwen wat toch positief is.
Afbeelding

En omdat het zo goed ging...
(Hier zie je hem afkauwen)
Afbeelding

Ben blij met deze vooruitgang, maar voorlopig laat ik het wel bij deze ene keer. De angst in de piste moet eerst aangepakt worden voor ik er daar kan opgaan.

Ps. Ik was niet alleen, mijn stalinstructrice keek toe vanaf de buitenkant van de stal.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:02

Het voelde als een goed moment om dit te doen. Wou het al eerder doen maar elke keer heb ik het idee uit mijn hoofd gezet omdat het geen goed moment voelde.
En ik doe alleen iets als het voor mij ook goed voelt.

Heb ook nog betere foto's van het deken
Het opnieuw omdoen was ook geen probleem meer :')

Afbeelding

Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:59

Stelvio, naar nader bekijken is het idd beter passend als hij eenmaal meer uitgezet is.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:15

Xapple hoe ging het longeren?

Thnx brechtcarlos.

Heb na mijn grote stap natuurlijk ook voor ontspanning gezorgd.
Ben meteen daarna met Limo gaan wandelen, onderweg stop ik tussen de plantages zodat hij gras kan knabbelen.
Helaas was de wind wel erg hard aanwezig waardoor limo niet echt rustig kon knabbelen, hij draaide zich vaak om en schrok zelfs even van een takje wat naar beneden viel.
Een passerende wandelaar heeft Limo geaaid en complimentjes gegeven omdat ze hem zo braaf en mooi vond :)
Het draven naast mij vind Limo wel nog steeds erg leuk en hij kent zelfs mijn handgebaar nog waarmee ik duidelijk maak dat hij mag draven.

Van draven had ik weer een filmpje, iets onduidelijk maar vond deze still wel erg leuk :)
Afbeelding

En op de oprit van de manege:
Dat omkijken is ook door de wind.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:21

Leuk kabayo fijn dat ze zo rustig is :)
Bedankt voor je complimentje.
Binnenkort ga ik kijken naar een zadel die perfect past :)
Waar eindejaarspremie al niet goed voor is :o

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:32

Cera, zalig zo'n eerste oortjesfoto <3

Kabayo, wil je allereerst bedanken voor je positief berichtje in desbetreffende topic. thnx nu zijn ze namelijk stil gebleven :roll:
Het klopt idd dat ik er in de bak ook al 1x op geweest ben. Maar dit ga ik niet meer herhalen, hij was echter wel super braaf :). Moet mij nu meer concentreren op spieropbouw.

Brechtcarlos dat spanjaarden laatbloeiers zijn heb ik ook gehoord :j

Sbravour ziet er goed uit.
Ik let erop hoor :) daarom ga ik het ook niet elke week doen ;)

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony