Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:33

Ik kom hier meevolgen, mijn paard (volgens NL normen is hij een E-pony), Floyd, is een 4-jarige Haflinger x New Forest en hij wordt ook beleerd in 2018. Hij zal bitloos beleerd worden en ik heb enkel recreatieve ambities. Ik heb 'm van september en na een beetje wennen ben ik al geleidelijk aan met hem aan de slag gegaan onder begeleiding. Heb al een beetje vanalles gedaan, van heel basic volgen aan halstertouw, stilstaan om gepoetst te worden enzo naar grondwerk, en ook wel al eens een wandelingetje aan de hand, eens naar het veld aan de overkant en ook heel af en toe een heel korte sessie bovenop hem, uiteraard nog niet echt onder het zadel hoor.

Hij doet alles zo fantastisch. Hij is ook zo ontzettend koel in zijn hoofd hé, alles vindt hij goed. Eerste keer op wandel aan de hond kwamen we vanalles tegen (was nochtans geen lang wandelingetje): hondje die van een erf de baan op liep, lopers, andere paarden op wandel, gemotoriseerde voertuigen. Hij was superflink! Kindjes rondom hem die hem poetsen? Hij had nog nooit zo stil gestaan, letterlijk geen ene voet verzet! Eerste keer barebackpad aangedaan en aangesingeld, kijkt hij niet speciaal van op, hij komt wel kijken wat je aan het doen bent en snuift overal eens goed aan hihi. Hij heeft ook eens kort meegestapt op een kampje met kleine kinderen, gewoon in stap enkele rondjes bovenop hem. Superbraaf deed hij dat. Heb ook bovenop hem al 2x 10 minuutjes max gestapt met BBP en op kaptoom met teugels, hij reageerde al super op de teugelhulpen, ongelooflijk hoe dat grondwerk loont op dat vlak. Dan merk je het echt. Dat vond hij dus ook allemaal goed. Super paard toch <3 valt het op dat ik enthousiast ben :o :D Laatst heb ik met hem in vrijheid figuren gestapt, ik vind het fantastisch hoe hij al op m'n lichaamstaal ingespeeld is op die korte tijd dat ik 'm heb, ook dat deed hij direct goed. Ben benieuwd hoe hij zal zijn aan de lange lijnen! Voor de rest is hij te dik, dat was al zo als ik hem kocht. Dus das nog een strijd die we aangaan in 2018 }> :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Nog mensen die bitloos gaan beleren?

Ilsey

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:22

Super, ben benieuwd naar jullie verhalen!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:45

Cera_D schreef:
Heel bokt zou me hebben aangeraden om hem nóóit te kopen, maarja ik houd van een uitdaging dus we zijn toch samen begonnen.

Interessant, ik denk dat ik zelf als beginner zijnde met een groen paardje (er te lang uit geweest, 15 jaar was het geleden dat ik op een paard had gezeten...) ook binnen dat profiel (profiel waarin iedereen het zou afraden) pas. Maar ik laat mij goed begeleiden :) en ik lees dat jij dat ook van plan bent. Ik ben wel benieuwd naar jullie geschiedenis/ waarom iedereen het zou afgeraden hebben, maar je hoeft het niet speciaal voor mij uit te typen hoor :+

Mooi paardje heb!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:14

Wat een verhaal, jullie gaan dat goed doen hoor denk ik. Top dat je hem de kans gegeven hebt!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:55

rocymax schreef:
Het lijkt me erg leuk kennen,maar zou denk ik bang zijn dat paard op hol zou slaan zonder controle met het bit?

Naar mijn ervaring geeft een bit toch echt een vals gevoel van controle. Ik ben zelf stilletjes aan op zoek naar een 2e paardje om te kopen tegen we verhuizen begin 2018 en ging afgelopen tijd enkele keren met een leuk paardje testrijden. Ze vertelden dat ze erg voorwaarts is en moeilijk te remmen is, dat ze veel weerstand zet op het bit/ gevoelig is in de mond. Ik ben bitloos met haar gaan testrijden (op een nylon kaptoom met brede neusriem) en die rem was gewoon door die andere optoming al véél beter, en ze had zelfs eens aandacht voor de rest van mijn houding en remde eens zo goed als op mijn zit.Bij dat paardje was er net veel meer controle zonder bit, omdat ze zelf niet afgeleid was door het gevecht tegen het bit, en ze had nog géén enkele ervaring met bitloos! (En ze is nog maar 5 jaar! Ik had een grote klik met dat paardje maar door praktische redenen kon de koop niet doorgaan, ik hoop echt dat ze bij iemand komt die haar bitloos zal rijden. Of dat ze er binnen 2 maand nog is, dan vallen die praktische moeilijkheden weg).

Ik denk dat dat met mennen evengoed een vals gevoel van controle geeft. Als je zorgt dat je paard goed heeft leren reageren op een andere optoming dan met bit. Paard moet het dus wel kennen natuurlijk.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:47

Oh, een fjordje <3

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:43

Waw dit topic gaat goed vooruit, ik kan met moeite volgen 8)7 hihi.

Floyd is inderdaad echt een énorm braaf paardje, ik besef dat ik het ferm met hem getroffen heb <3

Zilver is een knapperd, een Fries, daar zou ik ook wel voor kunnen vallen in mijn zoektocht naar een tweede paard :j

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:54

Super, cera!!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:12

Oh ik had over de vraag gelezen hoe lang en hoe vaak we werken met onze paarden. Ik werk zo'n 2-4x per week met Floyd, tussen de 10 en 20 minuten meestal. Nooit lang dus, en eigenlijk heeft hij nog nooit aangegeven 'nu is het genoeg', dus ben blij dat ik nog nooit per ongeluk te lang gewerkt heb met hem. Hij is in september 3 jaar geworden. Wat we doen gaat van grondwerk/ in vrijheid werken tot longeren tot een korte sessie bovenop hem (dat laatste hebben we nog maar 2x gedaan).

Ik denk dat het ook per paard verschilt hé, als je paard aangeeft dat hij wel wat vaker wil werken, dan is daar niets mis mee denk ik? Ook al is dat niet de 'standaard dat geadviseerd wordt op die leeftijd' ofzo.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:01

Hier ligt het in de piste ook glad momenteel, maar als je er niet bovenop zit en ze doen eens een schuiver vangen ze dat normaal wel goed op toch? Ik was eerst ook aarzelend om 'm in de piste te laten draven tijdens vrij werken of aan de longe maar lesgeefster gaf aan dat hij in staat is om dat mooi op te vangen als hij schuift, dus dat het zeker geen kwaad kan.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:08

Hier ook nog nooit een schuiver gezien, maar echt blub is de piste hier ook niet, gewoon hier en daar een plekje met klein laagje dat wat glad kan zijn. Dus echt ferm schuiven is ook geen risico hier, toch was ik er in het begin ongerust over omdat ik er nog geen ervaring mee had. Intussen ben ik er al geruster op :)

Stelvio, ziet er inderdaad fijn uit zo samen op stap! Zal wel een goede steun zijn, zo'n maatje ernaast hé? Mijn paard is ook niet alleen gekomen, mijn lesgeefster heeft het al volwassen en ervarener paard dat bij hem stond gekocht (vorige eigenaars deden beide paarden weg wegens verhuis naar het (verre) buitenland), en dat is denk ik wel een goede steun geweest voor hem, zeker in het begin toen alles nog wennen was! Anders was hij misschien wel een beetje onzekerder geweest, wie weet.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:54

Ik heb ook al 2x kort op hem gezeten, de knopjes eens uitgetest die geoefend zijn tijdens het vrij werk en aan de longe, en puur bij wijze van gewenning, wat hij al supergoed deed! Maar echt ongeduldig ben ik er niet om, ik geniet gewoon van bezig zijn met hem. Vandaag gewoon het slijk van hem gepoetst en dat was het. Morgen nog beetje vrij werken en aan de longe.

Mijn paard is er nog maar 3, dusja, ik zal het komende jaar nog niet echt vaak op zijn rug vertoeven. Het zal wel eens voorkomen, maar niet om te zeggen dat we al echt onder de man aan de slag gaan.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:21

SBravour: Oh zo leuk dat de kleur er nog niet helemaal is, nog een beetje spannend dus :j

Art_Ificious: Die staat daar inderdaad flink op z'n gemakje in de poetsplaats!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:23

@Art_Ificious: hier ook kledij van Decathlon, heel tevreden van! Allez, eigenlijk enkel de broeken hoor. En warme truien (maar die had ik al, met veel te gaan outdoor wandelen met de honden voordat ik een paardje had ook al). Bloezen enzo die vuil mogen worden daarvoor ga ik regelmatig kringwinkel/tweedehandsshops gaan afschuimen (kom er sowieso vaak voor mijn opleiding, leerkracht kleuteronderwijs), weinig geld (tov outdoor shirts die vaak veel kosten...) en ziet er nog goed uit ook! Voor vaak niet veel meer dan een euro heb je daar een leuke bloes waarover je je toch niet slecht moet voelen als ie vuil wordt of stuk gaat.

Ik kijk zo uit naar het einde van mijn stage, de kerstvakantie! Dan kan ik weer lekker veel naar m'n paardje toe. Nu lijd ik aan een chronisch tijdtekort en kan ik maar 3-4 (heel soms zelfs maar 2x) per week gaan |( tov elke dag voordat het stage was...

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:01

Jaa, tijd extra zou voor velen van ons welkom zijn denk ik! Wij zijn temidden een verkoop/koop van ons huidig huis/ 'nieuw' huis (met ander koppel). Als dat rond is (duimen duimen) en we verhuizen, komt hij binnen een aantal maanden gewoon aan huis te staan met de hele kudde. Spannende tijden dus! Maar daarna zal ik zelfs als ik weinig tijd heb, hem toch tenminste kunnen knuffelen :o

@Zoe: Welkom Zoe! Spekkie ziet er knap uit!

@ Murosh: Veel sterkte Murosh!

@Toydoll: Breezer ziet er inderdaad wel een hele fiere macho uit op die foto's hihi. Ivm brandstofkosten, misschien niet het ideale seizoen nu... maar ik heb een 125cc motootje, goedkoop in aanschaf en die z'n tank vul ik op voor zo'n 6 euro en ik rijd er zo'n 300km mee (ik moet geen snelweg nemen naar m'n paard). Dat is mijn heel erg goedkoop vervoermiddel! Maar toegegeven, sinds het nat en koud is ga ik meestal met de auto, vooral omdat ik pas een paar maanden rijd en er staan nog geen valbeugels op. Eens er valbeugels zijn en ik beter uitgerust ben wat kledij betreft (heb nu nog enkel een zomerset) zal het ook in weer en wind worden normaalgezien, tenzij het echt sneeuwt of er ijs ligt natuurlijk.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:06

Ivm het reageren op anderen: Ik ben wat reageren betreft een beetje tussenin, het is inderdaad leuk om reactie te krijgen dus vind ik het normaal om ook op anderen te reageren. Maar op écht alles is inderdaad wel enorm tijdrovend, ik lees bij en pik er dingen uit waar ik graag iets over wil zeggen, maar ik reageer dus ook niet op élke post die voorbij is.

SBravour schreef:
He meiden! Ik vind het een super leuk topic. Maar laten we elkaar niet gaan verplichten om elke post te reageren op elkaar? Zo blijft het toegankelijk voor iedereen.
Laten we gewoon in ons achterhoofd houden dat we het allemaal leuk vinden om reacties te krijgen, en mocht je eens een kwartiertje over hebben je wat reacties geeft op elkaar. Maar elke post reageren op ieder ander wordt het niet leuker op.

Overigens zijn het dan geen inhoudelijke reacties meer, maar alleen maar; Leuk! Mooi! Super! Goed!
En dan vraag ik mij af, hoeveel zin heeft dat ;)

Precies dit!

@Kabayo, hoe komt Zilver eigenlijk aan haar naam? Ik vind het zo grappig (niet negatief grappig hoor, maar leuk grappig) voor een zwart paard, vandaag postte iemand die ik ken op inta een foto van een zwart paard met de naam Ginger, vond ik ook grappig :D geeft een leuk effect, zo contrast-namen! Mensen die de naam horen maar niet weten dat het om een fries gaat, zien vast een schimmel voor zich hihi.

@Art-Ificious, dat poetswerk hoort er in de winter gewoon bij toch, haha. Hier altijd flink poetswerk met eentje die 24/24 buiten staat, en zijn lange pels maakt het er niet makkelijker op :D

@Odenxia, ja je bent inderdaad meer gebonden met paardjes aan huis. Bij ons is het nu wel een soort 'kangoeroewoningproject' waarbij we het samen met een ander koppel doen (het koppel waar m'n paard nu al in de kudde staat), het huis wordt opgedeeld in 2 verschillende wooneenheiden. Net alsof je 2 halfopen huizen aaneen zou hebben met gemeenschappelijke grond dus. Dus we kunnen mits goede afspraken dus wel nog heel gemakkelijk eens weg van huis zonder veel zorgen. En het werk is ook gedeeld, dat scheelt ook! Maar nu eerst nog duimen dat het project rond geraakt en het allemaal kan doorgaan.

En haha, die foto van jou paard met de put die in de hoefslag stond! :))

@Toydoll, zoo was jij ook zo iemand die kon spreken over 'paard' en 'stalen paard' van stal halen hihi. Nouja, stalen pony in mijn geval, het is maar een 125cc'tje :o

Ja, door op verschillende soorten ondergrond te bewegen, leren ze ook beter bewegen hé. Bestaan er ook zo geen balance-oefeningen voor paarden? Bij de honden bestaat dat. Dat is een vraag die ik onthou voor mijn lesgeefster! :)*

Ivm het longeren heb ik geen tips, ik doe het zelf onder begeleiding dus ik ga mij daar nog niet over uitspreken als wetende :+ maar hier zal het gebeuren zonder bit en zonder andere hulpmiddelen, gewoon op kaptoom.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:16

@Kabayo, Ooh haha, kon zijn dat je zelf nog een roepnaam verzonnen had en dus zelf gekozen had hé. Ik heb zo voor mijn paard zelf de roepnaam 'Floyd' (ofja Flosh durf ik ook wel zeggen, met z'n lange floshkes haar die uit z'n oren steken hihi :+ ) gekozen. Leuk idee van die namen voor nakomelingen! 'fan sweltsjes' betekent 'van zwarte'? Hier en België is er een dialect waar 'zwart' 'zwet' uitgesproken wordt :)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:25

Kabayo schreef:
Een sweltsje is fries voor zwaluw :) nee hihi had het zelf niet bedacht. Floyd is wel schattig :))

Oh, echt? Ik heb iets met zwaluwen... dat is een reden meer om als 2e paard misschien voor een Fries te gaan dan, maar dan moet het wel eentje van die afkomst zijn hihi :D dat zou moeten lukken als ik dat voor elkaar krijg.

@Art_Ificious, heerlijk zo'n zandmonster! :D

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:58

BrechtCarlos schreef:
Kabayo schreef:
Artflicous is natuurlijk ook een kwestie van wennen. Een bit. Op die laatste foto zet hij zijn hele rug strak en vast (heeft hij ook iets van zichzelf , zie je ook in stand) Hij moet dus leren om met zijn lijf om te gaan en hij moet leren hóe hij dat moet doen. Dat leerd hij in mijn ogen niet aan een halstertje

Heb je foto xapple :D

Ik snap niet zo goed waarom een paard dat niet aan een halstertje kan leren. Wat je vaak ziet is dat gevoelige paarden (volgens mij limo) als ze een bit in krijgen hun koppie nog hoger gooien. De gevoelige paarden waarmee ik heb gewerkt blokkeerden bij een bit en bijzet.

Ja dat is precies mijn ervaring. Ging eens testrijden met een jonge tinker die erg gevoelig was in de mond en geen rem had met bit, dus ik dacht nou ik ga daar even bitloos op met een nylon kaptoom. Zeiden ze dat ze veel ontspannener liep (was sowieso wel een hete brok (stress), dus het was nog niet wat het moest zijn maar wel al veel beter) op het kaptoom dan op bit. En haar rem was ook er ook beter mee. Paardje gooide haar hoofd idd ook hoog op met bit.

Elk paard is anders, ik denk dat je moet kijken wat voor het paard in kwestie duidelijk is en goed werkt, waar het paard in kwestie zich fijn bij voelt.

Maar ik zou wel een kaptoom aanraden ipv een halster, omdat dat toch duidelijker is qua 'druk' heb ik begrepen.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:16

Art_Ificious schreef:
Ik ben overspannen/enorm gestresst dat klopt. En dat heeft puur met het werk te maken. Daar ga ik in dit topic alleen niet verder op in.

Heb daarnaast een hond die moeilijk doet en niet wil eten. Maar snoep en vleesjes gaan er wel in. Dat maakt me dan boos en verdrietig tegelijk. Ik vraag me af wat ik dan fout doe.
Heb daarjuist van de twee factoren samen (stress en de hond) liggen wenen, ik weet met mijn gevoelens geen blijf meer.
Heb met Limo ook niks gedaan vandaag, was er wel en heb de vuile plekken in de stal weg gedaan.

Dikke knuffel! Stuur me gerust een pb als je even wil verder gaan op het eetprobleem van jouw hond. Ik ben goed thuis in hondengedrag dus kan je misschien wel helpen daarmee.

En het even laten gaan en wenen kan deugd doen, daar is niets mis mee! :(:)

Stress doet wat met een mens hé. Toen ik een super stressy dag had onlangs (eigenlijk is het al van oktober tot 22 december 1 grote stress periode, maar toen was het even extra) ging ik naar Floyd en ik was wat gehaast want daarna moest ik nog weg dus begon ik ook met die hele rush-energie van mijzelf te werken met hem. Hij is gewoon uit de piste weggevlucht van mijn energie. Toen besefte ik het pas van mezelf. Daarna gewoon superrustig terug met hem naar de piste gegaan en gewoon even niets gedaan, ik ben totaal tot rust gekomen bij hem tijdens het niets doen. En uiteindelijk dan nog kort een beetje volgwerk op een laag tempo om positief te eindigen. Ik heb het ook al meermaals meegemaakt dat ik letterlijk ziek werd van stress te verkroppen, dan moést ik wel even plat in de zetel gaan liggen en uitrusten omdat mijn lichaam gewoon 'uit viel'.

Dat vind ik zo ongelooflijk knap van Floyd en de honden. Hoe ze mij een spiegel kunnen voorhouden en mij doen beseffen wat er in mijzelf omgaat als ik het zelf nog niet goed door heb.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:12

@Kabayo, chapeau hoor, zo door weer en wind trainen! Ik heb vandaag een rijles gegeven in de sneeuw maar dan was het genoeg geweest hoor :brr: m'n eigen knol moest niet meer werken dus :D

Ohjee, wat een zonde die beide foto's van die geknipte manen, als je ziet hoe mooi ze lang zijn, ooooh. Maarja, ik vind geknipte manen in een sportcoupe altijd lelijk :+

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:48

Ooh, leuk hoor Kabayo!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:05

ooh, een eerste oortjesfoto moet zo leuk zijn hihi

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:36

Ik heb vandaag nog eens onder begeleiding gewerkt en met Floyd aan de longe geoefend op slalommen tussen kegels die in een cirkel stonden. Na het werken doe ik altijd zijn kaptoom af en geef ik hem een knabbeltje (wortel of appeltje ofzo) terwijl ik mijn boel opruim kan hij dan staan knabbelen voordat ik hem terug naar de paddock breng. Ik ging dus de kegels oprapen en opeens voelde ik mij zo 'achtervolgd', ik kijk achter mij en meneer was mij blijkbaar muisstil aan het volgen. Hij liep echt muisstil knal achter mij dus ik kon hem niet zien en ik ben slechthorend dusja hoorde hem uiteraard ook niet. Heb er dan verder op gelet als ik het door had, telkens als ik stopte om mij te bukken om een kegel te nemen stopte hij ook, en dan stapte hij weer mee verder als ik verder stapte naar de volgende kegel. De lieve geniepigaard! <3

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:35

@Kabayo, Spullen voor paarden kopen is toch zo leuk hé! Ik zag vandaag in een te koop advertentie een pony met een rood halster met witte polkadotjes erop, met bijpassend halstertouw. Nou ben ik toevallig een rood-met-witte-polkadot-fan en ben ik obsessed met waar dat halster te vinden zou kunnen zijn :+

Vorige les grondwerk hebben we naast het gewoonlijke volgen vanuit 1e leiderspositie ook vanuit 2e positie, partnerpositie of naast volgen dus, geprobeerd. Dat ging wel, maar 't is ook niet dat hij als z'n gewoonlijke zelf sensibel reageerde op mijn aanwijzingen. Vandaag opnieuw en plots ging alles super super vlot, en was hij wel weer z'n sensibele zelve in het reageren op aanwijzingen, ik moest het nog maar denken en hij voerde het uit. Ik was zo gelukkig, heb 'm zowat dood geknuffeld en gekrabbeld :P Zo zie je maar, soms moet iets nieuws eventjes verwerken en dan gaat het gelijk vanzelf. Het is toch zo'n slim en leergierig paard, ik heb het echt getroffen met hem!