Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:55

Welkom nieuwelingen! Leuke paardjes hebben jullie!

Caily, jeetje zeg, wat klinkt jouw verhaal hetzelfde als het mijne. Ook hier een goed veulen abc, maar daarna in de opfok toch eea goed fout gegaan. Helaas. Nu eenzelfde schrikkerig paard maar toch ook domninant. Ook het dreigen herken ik.

Bitloos, ik zie heel veel bitloos gereden paarden hier. Veel mensen denken dat bitloos zoveel vriendelijker is dan met bit, maar als je voor een verkeerde soort bitloos kiest of gewoon totaal niet weet hoe het te gebruiken, is het juist slechter dan met bit. Ik had laatst een ruiter in een clinic die uit overtuiging bitloos reed. Ze reed kaakgekruist, en de boel stond onder zo veel spanning, was gewoon sneu voor het dier. Maar hee, bitloos, DUS beter en paardvriendelijker 8)7 . Zelf rijd ik momenteel niets bitloos, maar longeer wel met cavesson of Micklem. En grondwerk gewoon met touwhalster. Werkt prima!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:22

Jeetje, bekappen met een slijptol, hemeltje lief, dat mensen nog niet weten wat gezond verstand is zeg, ongelooflijk.
De mijne heeft dus wel in de opfok gestaan, en ondanks dat ik erg tevreden was over de verzorging an sich, zou ik bij een volgend veulen toch eerst nog eens goed nadenken over wat ik zou gaan doen. Hier heb ik nog niet echte opfokbedrijven gezien, en ik ga sowieso nu niet fokken of een jonkie kopen, dus heb ook geen opfok nodig hihi!

Ik hoop dat Knox bijtrekt en kan laten zien dat hij zich weet te gedragen! Ik vind het erg jammer dat ik niet zelf met hem kan werken...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 01:30

@Caily, hij staat bij mijn vriendin. Die heeft em uit de opfok weggeghaald na twee mislukte castratie pogingen. Na aankomst bij haar is ie met succes gecastreerd en zij is em nu aan het 'opleiden'. Inderdaad het veulen abc overnieuw bevestigen en basiswerk met hem doen. Hij wordt drie in juni.
Ik wil heel graag zelf met hem werken maar ik woon een beetje ver weg hihi, en hij is momenteel nog niet genoeg handelbaar om te vliegen.

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 01:35

Ja, hij is nog niet verhuisd. Ik heb zijn moeder moeden verkopen voor we vertrokken. We kregen het visum veel sneller dan verwacht, waardoor dit de beste oplossing leek. Maar helaas niet zo was in de praktijk. Mijn vriendin is er nu inderdaad mee aan de gang, en het gaat niet vlekkeloos maar stukje bij beetje wel beter.
Jij bent ook nog laat wakker zeg, voor NL begrippen...

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 02:46

Ik hoop zeker dat het goed komt, heeft tijd nodig!

Hier geen wilde paarden of koeien door de straat, wel deer en moose, cougars en heel sons een beer!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 06:36

Wauw, Kabayo, wat een mooie staart zie ik daar, schitterend! De moeder van Knox had ook een prachtige volle staart. Knox zelf momenteel nog niet, die was helemaal afgevreten in de opfok en moet nog even goed groeien haha!

Murosch, 31 jaar en er zo goed uit zien, netjes hoor! Ik hoop dat je vader gauw uit het ziekenhuis mag komen, beterschap voor hem. Hij heeft natuurlijk ook een klap te verwerken gehad toen zijn vrouw stierf..

Naast Knox heb ik hier in Canada nog een merrie. Weet niet veel meer van haar dan dat ze 14 jaar is en een kruising tussen Duits bloed en Thoroughbred. Haar naam is Skylar, ik gok 1.66 m. hoog, en nu in mijn bezit sinds 1 juli. Ik reed haar al af en toe en de eigenaar heeft haar aan mij overgedaan. Ik gebruik haar als lespaard voor mijn klanten en rijd ik haar zelf. Ze is nog nooit serieus van het erf af geweest, ik ga kijken of ik haar een keer mee kan nemen naar een kleine wedstrijd die maar 1 dag duurt en niet te ver weg is...

Afbeelding
Foto van afgelopen zomer.

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:06

eefjelief schreef:
kleinvosje ik heb de zelfde cap

Fijn ding voor niet teveel geld. Helaas us ie onderhand wel aan vervanging toe maar HH is hier niet goed te verkrijgen en prijzig. Hij moet het dus nog maar even volhouden...

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 04:46

Wat een knapperd Murosch, post maar hoor, want in principe ben je em toch ook weer zadelmak/ruitermak aan het maken! Is hij nog steeds hengst?

Zadels, altijd lastig. Ik weet dat er merken of winkels zijn waarbij je met een jong paarden in kunt stappen in een programma waarbij je op de groei zadels kunt kopen en weer in kunt ruilen of zo, weet niet meer precies hoe het zat. Weet ook niet meer waar ik dat gezien had.

Iemand vroeg hoe het nu met Knox gaat. Hij staat dus weer gewoon op stal waar ie na de castratie ook stond, staleigenaar wil em niet meer in de groep. Vriendin die met hem werkt gaat haar paarden verhuizen on diverse redenen en Knox gaat mee. Gaat eind van de maand gebeuren. Daar komt hij overdag Dan Damen met haar paarden te staan en in de nacht op stal, komt dan dus ook veel meer in de ✋ wat hem hopelijk gaat helpen!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 07:44

Daar Ben ik het helemaal mee eens, het moet goed voelen. Het is het niet waard om onvrijwillig er weer naast te liggen.

Ook eens met zijn houding. Mooi dat hij zich zo op kan blazen maar beter van niet. Ik hoop dat hij zich blijft gedragen!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 07:56

Helaas komt hij er alleen uit als iemand erbij is, niet veel dus. Hij heeft geen tweede kans gekregen en gaat die daar ook niet krijgen. Helaas niet ideal maar ik kan er nu niets aan doen.

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 06:22

-O- Een meeting...? Neeeee, ik woon te ver weg... |(

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 07:32

Nynkster, wat een gave spullen heb je bij elkaar gescharreld zeg, leuk! Staat je poown goed!

Edking: jemig wat een bijleespost, knap hoor, ik kan dat echt niet haha! Ben na 1 pagina de draad alweer kwijt!

Op voergebied kunnen ze hier nog heel veel leren. Ik heb een poosje op een stal gewerkt, ALLE paarden kregen twee keer per dag minstens een kilo bietenpulp, alles ook aan de haver en maar twee keer per dag hooi. 's Ochtends om half 8 een plukje voor het naar buiten gaan tel ik dan niet mee. Die twee keer hooi was dan om half 1 als ze naar binnen kwamen en dan om half vier de tweede keer. Paarden waren bijna allemaal om 5 uur al klaar met wegwerken en kregen dus tot de volgende ochtend half acht niks meer. Stro eten kunnen ze ook niet want dat is er niet, ze staan allemaal op zaagsel. En dan maar afvragen waarom zoveel paarden last hebben van maagzweren... 8)7 Er waren nog wel meer van dat soort rare dingen...
Helaas kon ik de staleigenaresse niet aan d'r verstand brengen dat voldoende ruwvoer zou bijdragen aan een betere conditie van de maag etc. Ze deed het al meer dan twintig jaar zo en het was altijd goed gegaan...
De stal waar mijn merrie staat is gelukkig al wel beter, daar krijgen ze om half negen in de avond nog een keer hooi. Maar mag wat mij betreft nog meer hooi aan toegevoegd worden... Sky krijgt naast het hooi dan nog wat onderhoudsbrok en haver, heeft zij dan wel weer nodig. Sinds ze van mij is heeft ze er nog nooit zo goed en happy uitgezien en krijg ik veel complimenten over hoe positief veranderd ze is! Altijd leuk om te horen!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:58

Nynkster schreef:
Kleinvosje : apart zeg dat ze het niet aanpassen op het dier.... als ik die van mij haver voer wordt het een bommetje

Er wordt wel meer raar gedaan hier wat paarden betreft. In de winter de paarden naar buiten doen in een paddockje zonder water, hebben ze toch niet nodig want er ligt sneeuw wat ze op kunnen likken...

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 07:21

AAaaaaaaahhhhh ik loop weer achter, moet nog bijlezen hoor, maar even een ego-postje.

Knox is verhuisd naar een nieuwe stal, smane met de paarden van mijn vriendin. Ik kreeg een heleboel blije appjes, want meneer liep gewoon in 2x keer de trailer op, heeft in totaal 3 minuten geduurd om em te laden *\o/* *\o/* *\o/*

Op de nieuwe stal aangekomen was hij heel relaxed en heeft ie binnen het uur zijn manen helemaal volgerold met vlas, helemaal zen! Gisteren (dinsdag) naar buiten gegaan met haar paarden, ze stonden alle vier samen en geen draadje gesneuveld, geen gegil, niks! Hier ben ik zooo blij mee, en het geeft me stiekem toch weer hoop op een verhuizing!

Sorry, moest het even kwijt, zal me nu weer gedragen!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 04:18

Nynkster, zelfs met die andere pony voor de laatste foto zie je de ruimte in haar bewegingen, mooi hoor!
Mooie foto's!

Kabayo, wat doet je paardje het goed zeg, knap hoor! Ik weet niet of ik het geduld heb om zo uitgebreid vrijheidsdressuur aan te leren hihi!

Annette, gefeliciteerd, de blijdschap spat er van af, jaloersmakend hihi!

Wat hoofdstellen betreft: ik gebruik eigenlijk altijd een africhtingsneusriem bij jonge paarden, en ook nu bij mijn Canadese merrie rijd ik met een africhtingsneusriem. Vind dat heel fijn werken, bit ligt heel mooi stil en bij longeren knip ik de longeerlijn aan bit en neusriem! Ik heb een paar simpele liggen vor de trainingen en een mooie voor wedstrijden, hoewel die er voorlopig niet van zullen komen haha!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:07

Ik zal een foto maken over hoe ik de longe aan bit en neusriem vastmaak, werd om gevraagd. Ga straks rijden en lesgeven dus zal het dan doen.

Ik longeer ook op de Haanstra methode. Dus met een lus om de bitring naar de andere, maar daar sla ik dan ook nog een extra lus om. Op die manier is de druk het meest verdeeld en als er dan veel spanning op de longe komt worden de bitringen niet naar elkaar toe getrokken aan de onderkant van de kaak. Geen notenkraker effect dus. Ik doe dit overigens alleen bij hoofdstellen zonder africhtingsneusriem, als je em daar aan bitring en neuriem klikt kun je het bit ook niet aan 1 kant door de mond trekken en is er geen notenkraak. Soms bij een hoge neusriem doe ik nog wel eens een lus duur bitring en om neusriem, ik zal overal wel even foto's van maken vanmiddag!

Zadels van de Decathlon ken ik niet, maar pas op met goedkoop. Kwaliteit laat vaak te wensen over. Zelf zou ik dan op zoek gaan naar een goedkoop tweedehands Wintec zadel of zo.

Nynkster, ziet er goed uit joh! Netjes hoor!

Ik kreeg van het weekend een berichtje van een van de twee die voor Knox zorgt. Hij heeft wat minder ervaring met jonkies maar ik vertrouw hem 100%. Hij stuurde dat hij Knox nog even in de paddock had gezet en dat Knox zo makkelijk meeliep zonder trekken, schrikken of rare dingen, en gewoon LIEF was. Zo blij met zulke berichten nu! Nu alleen nog hopen dat hij een hoefsmid toelaat, schijnt toch wel een bekap-beurtje nodig te hebben!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:19

Het is even gedoe met de longeerlijn ja, maar ach, niet heel erg. Longeren is intensief genoeg dus even een rustmomentje in het aanpassen is ook niet erg!

Roesje gaat denk ik niet werken bij Knox, hij ging bij de tweede castratiepoging gewoon dwars door sedatie heen, een roesje is dan peanuts voor hem haha!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:27

En een dierenarts met lef en geduld hahah!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:22

Het is gelukt foto's te maken van het bevestigen van de longe aan diverse hoofdstellen op diverse manieren. Hoop dat ze duidelijk genoeg zijn!

Afbeelding
Om hoge neusriem en bit

Afbeelding
Aan africhtingsneusriem en bit

Afbeelding
Om bitring geslagen, dan onderlangs naar de andere bitring:
Afbeelding
En dan een onderaanzicht als het weer bij elkaar komt:
Afbeelding

Let niet op mijn hoofd op de laatste foto, het was hier iets kouder dan bij bij jullie zeg maar ;-)

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 07:59

Nou, daar mogen ze hier dan wel even voorbeeld aan nemen. Kom regelmatig verkoop advertenties tegen waar mijn haren van overeind gaan staan. Laatst nog eentje waarin een jonge Quarter ruin werd aangeboden. 30 dagen onder het zadel en het dier was geboren in 2016... :x :n :r

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:20

Kan zijn Kabayo maar helaas zie je daardoor ook veel kapotte paarden die nog niet heel oud zijn. Ik wil echt geen 1,5 jarige kopen die Al onder het zadel is...

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:46

Kabayo, geniet van Zweden, had ik ook nog wel een keer heen gewild toen we nog in NL woonden, gaat nu denk ik nooit meer gebeuren..

Wat een mooi dier is Veronia, mijn favoriete kleur! Er gaat niets boven een Vos in mijn ogen!

Hier is een weerwaarschuwing afgegeven, gebeurt niet vaak. Ze verwachten voor de komende 24-36 uur 25-35 cm sneeuw met lokaal zelfs tot 50 cm. Ik ga de weg niet op haha, dan heeft dat peerd maar een paar dagen vvrij!
Knox doet het ondertussen echt heel goed op zijn nieuwe plekje, geen raar gedrag meer vertoond en wordt met de dag liever! Kreeg vandaag een foto, hij heeft zijn eerste naambordje gekregen!

Afbeelding
Hier wisten mijn verzorgers ook niets van af, heeft de stal gedaan, erg leuk!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:02

Wauw, Finn is prachtig! Knap paard hoor!

Hier dik in de sneeuw, ik ga de weg niet op hihi!

En ja, er is steeds meer hoop voor Knox bij mij. Hij moet nog wel even aan de Pokon of zo, hij is nog steeds niet super groot. En dat terwijl mama 1.64 en papa 1.70 waren. Ik hoop dat hij nu op 1.50 zit, en nog een groeispurt gaat krijgen. Maar ben zó blij dat zijn gedrag sterk veranderd is en hij nu veel meer paard kan zijn!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 07:59

Hmm, net klaar met het bijlezen van ruim 35 pagina's, kostte me ruim 2,5 uur -O- . Schandalig dat ik het zo heb laten versloppen, ik zit in een dikke vette ontkenningsfase...

Wat hebben jullie allemaal veel vooruitgang geboekt met jullie jonge dieren zeg. Veel al super goed onder het zadel en voor de wagen, wat ben ik jaloers! Veronia die er prachtig uitziet onder het zadel, net als Zilver, jammer wel van het keuringsresultaat...

Apple met een nieuwe Fjord erbij, en ook al goed met Lars bezig, je hebt genoeg te doen zo te lezen!

Nynkster, wat een knap veulen zeg, en wat een luxe dat je er gewoon 'even' een bij kunt kopen as vervroeg kerstcadeau haha! Gefeliciteerd!

Caily, je angstverhaal herken ik heel goed. Genoeg ervaring om een paard in de bak door te pakken maar buiten zeven kleuren schijten. Knap dat je jezelf zo vooruit geschopt hebt! En Finn is super knap, wauw! <3

MirjamAlvaro, is Zorro je ZZL paard? Ik meen me te herinneren datwij tegelijkertijd in een Z1 topic zaten, en volgens mij heb jij een keer voorgereden in Ermelo voor mijn jurycursus, maar weet ik niet zeker! Ik vind wel dat je wat aan je honden-aantal moet doen hoor, je hebt overal een kwartet van behalve van honden :')

Verder weet ik even niet meer wat ik allemaal wel en niet gelezen heb. Dus sorry voor degenen waar ik niet op gereageerd heb.

Wat de ontkenningsfase betreft: na de verhuis van Knox begon hij eindelijk te groeien, en ook qua gedrag ging en gaat het nog steeds, erg goed. Mijn vrienden zorgen heel goed voor hem, en daar ben ik ze heel dankbaar voor. Ze zijn heel gek met hem en hij met hun.
Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehouden dat ik zou moeten besluiten hem niet over te laten komen naar Canada. Al toen hij nog bij zijn moeder was, sprong ik van de ene beslissing over naar de andere. Allebei mee, alleen haar mee, alleen hem, allebei niet. Uiteindelijk besloten moeder te verkopen en Knox in de opfok te zetten, en te zien wat eruit zou komen.

Ik heb er nu even moeite mee om door te tikken, het valt me emotioneel erg zwaar momenteel dat ik zo ver weg zit. De knoop is namelijk doorgehakt, ik heb besloten Knox niet over te laten komen en dus te verkopen. Ik denk dat het oneerlijk is voor hem om hem in een vliegtuig te duwen en hierheen te laten komen. Hij doet het nu in NL zo super goed, dat ik het niet eerlijk zou vinden om dat allemaal teniet te doen door al het onbekende wat hem dan te wachten staat. Dan gun ik hem veel liever een leuk mens in NL die lekker van hem kan genieten en met hem aan de gang gaat.

Ik had dus oogkleppen op, wilde liever niet lezen hoe julie allemaal leuk voor het eerst op jullie paard gingen zitten, vooruitgang aan het boeken waren en vooral veel met je paard bezig waren en zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik gun jullie dat allemaal heeeeeel erg hoor! Doet alleen zeer. Vooral de wetenschap dat ik hem nooit meer zal zien, aanraken, knuffelen, erop rijden...
Het is hier in dit topic voor het eerst dat ik het openlijk neerzet, heb er verder nog met niemand anders dan mijn echtgenoot en mijn Knox-verzorgers over gepraat. Ze hebben afgelopen week een filmpje van hem gemaakt en wat foto's, dit weekend ga ik proberen een advertentie in elkaar te draaien.

Sorry voor dit stukje egopost, ik hoop dat jullie dit niet al te erg vinden. Ik weet ook nog niet hoe lang ik in dit topic zal blijven, en wens jullie nu al nog meer plezier met jullie knappe paarden en pony's en veel succes voor de toekomst!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:57

Dankjewel allemaal voor jullie lieve berichtjes, verzacht de pijn een beetje. Ik was deze post vanmorgen al begoonen maar door werkzaamheden niet af kunnen maken. Nieuwe poging nu.

SBravour schreef:
Kleinvosje: ik heb er ontzettend veel begrip voor, dit is wat een baasje hoort de doen. Altijd in het belang van het dier denken en niet in je eigen lol.
Toch lees ik enorm veel liefde in je post, en kan ik mij bijna niet voorstellen hoe groot je verdriet moet zijn en worden. Ik wil je daarom toch nog even een laatste keer na laten denken en voor en tegens af te wegen, zodat je er geen spijt van krijgt, en er geen enkele twijfel meer is. Het zou zonde zijn als hij weg is en zijn nieuwe eigenaar zo gek op hem is dat je hem nooit meer terug zou kunnen krijgen!
Maar nogmaals, ik heb respect voor je beslissing, en denk dat je echt het alles beste met je diertje voor hebt.

Dankjewel SBravour. Ja, ik heb er al veel (te veel) ovr nagedacht en ik blijf bij mijn besluit Knox te verkopen. In zijn belang, niet in het mijne. Hij heeft er niets aan om zijn positieve ervaringen weer teniet te doen door hem in een vliegtuig te duwen. Dat is het me niet waard. Echt niet. Dan kies ik toch echt liever voor een nieuw baasje die stapel op hem is, en wellicht een Bokker is zodat ik toch wat van hem kan genieten!

Murosch schreef:
Lieve Kleinvosje... Ik miste je hier al een beetje en nu is het duidelijk waarom. Ik kan me zo donders voorstellen dat het naar voelt om de voortgang hier te zien en lezen en dan deze keuze te maken. Ik heb respect voor je, inderdaad omdat je kiest voor je paard. Top baasje, dikke knuffel.

Murosch, je wilt niet weten hoe jaloers ik ben op jullie en jullie toppers en vooruitgang. Maar vooral ook: ik schaam me diep, omdat ik in mijn ogen gefaald heb, verkeerde keuzes gemaakt heb in het verleden, etc. Als ik dit allemaal op voorhand had geweten, had ik andere keuzes gemaakt.

Ondanks dat denk ik: 'Everything happens for a reason', ik ben er nog niet achter waarom e.e.a. loopt zoals het nu loopt, maar de tijd zal het leren. Ik hou straks (weer) niks meer over behalve mooie herinneringen en veel leermomenten, maar het zij zo.

Dank voor jullie lieve woorden, nogmaals, doet me goed!