[VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 21:55

Granoek schreef:
Daammnnnn nice ride!

Het rijdt ook nog eens erg fijn! Gisteren 512 km afgelegd om de kittens naar hun nieuwe baasjes te brengen, ik was heel tevreden!

Duke doet het steeds beter onder het zadel! Kirsten heeft er veel plezier in om hem te rijden en ik heb ook erg veel zin om hem weer op te pakken.

Volg mijn paarden en katten:
Daphara’s Shire Horses op Bokt en op Instagram
Daphara’s Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 22:15

Nadiine__x schreef:
Echt leuk!

Lijkt het nou zo, of zijn zijn achterbenen echt veel langer dan zijn voorbenen?

Duke is inderdaad overbouwd en dat was zijn vader ook, dus ik denk dat het altijd wel zo zal blijven. Hij kan daardoor wel heel fijn galopperen als hij gaat “zitten”, maar als hij dan op zijn voorkant loopt, dan kukel je voor je gevoel echt voorover.

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-19 19:27

*\o/* *\o/* *\o/* We zijn van blauw naar rood gegaan! *\o/* *\o/* *\o/*

Haha, Duke zijn nieuwe zadel had de eerste 25 rij-uren er ruim op zitten, dus de zadelpasser kwam vandaag langs voor de eerste aanpassing. En wat denk je... hij moest nu al een boommaat groter er in hebben! Van de week moest ik ook al zijn borsttuig (vooral om bij buitenritten) ruimer maken. We zijn dus lekker op weg naar vollere bespiering. Ik keek vanmiddag even naar Duke opgezadeld en hij is nu wel echt zo’n wandelend kak paard dat alleen nog “merkkleding” draagt! Ernstig hoor voor een “boeren knol!”

Afbeelding

Hoofdstel: Rambo Micklem
Bit: Passoa Magic
Dekje: LeMieux
Zadelonderlegger: BR
Zadel: Kent&Masters
Beugels: Sprenger Flexcite

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar het staat hem wel goed! <3

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-19 09:26

Granoek schreef:
Hahahaha kakpaard :+ maar die dekjes zijn zoooo mooi he <3 ziet er goed uit die boerenknol!

Haha, gelukkig zijn de full dekjes te klein en de X-full lastig aan te komen in een variatie van kleuren, dussssssss.... mijn bankrekening is er weer iets geruster onder dat ik nu niet binnen een paar maand een hele kast vol met LeMieux heb liggen. Mijn bankrekening en ik vinden elkaar namelijk helemaal niet meer aardig na de aankoop van mijn auto, dus ik moet nu eerst weer even aan de goed verstandhouding met mijn bankrekening werken.

Sintara schreef:
Wat ziet hij er goed uit!
En erg is dat he, met jonge paarden die net in training zijn. Mijn vp had in april een zadel aangemeten gekregen, die is al twee keer aangepast en.. Hij moet alweer breder :=. Ik kan je eventueel via pb wel foto's sturen, het valt echt op xd

Maarja, het betekent wel dat je het goed doet denk ik dan maar!

Ik had zeker verwacht dat het zadel aangepast zou moeten worden hoor, dat is toch zo met nieuwe zadels, die moeten toch eerst inklinken. Ik had gewoon nog niet verwacht dat hij nu al een bredere boom nodig zou hebben. Ik ben er wel blij mee, want hij ontwikkeld zich nu eindelijk goed en ook blij dat ik toch toen niet voor dat hemelse Frank Baines zadel ben gegaan, want daar was hij nu inderdaad zo uit gegroeid. Over een paar jaar kan dat mooi als zijn bespiering stabiel blijft!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-19 14:50

Granoek schreef:
Mijn ervaring is dat als je er niet te veel naar kijkt, je ook niet merkt dat ze boos zijn :P

_O-

Ik zal het onthouden!!!! :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 18:39

Alweer even niets geplaatst....
Duke is namelijk even uit de running, hij heeft waarschijnlijk een tik van een weidegenootje gehad en daardoor een hematoom in de spier achter zijn schouderblad gehad. Na 3 weken rustig aan doen leek het weer over, maar nadat we het werk weer op pakte, bleek hij al snel niet helemaal zuiver te lopen. Dus nog eens 3 weken rust en dan weer oppakken.

Dat geeft weer tijd om lekker te tutten en dat is ook gewoon genieten!

Dit mag hij voorlopig even niet meer doen!

Maar dat geeft mij natuurlijk de tijd om andere dingen uit te proberen, zoals:

Gekke Duke heeft heel braaf een half uur staan weken in 4 emmers, terwijl eerst de kleine van de stalhoudster op zijn skelter door de hal sjeesde en even later er om hem heen een flinke drukte was omdat er paarden gezadeld werden voor de les.

Het had wel effect, mooie witte sokken. Eerst zijn benen nat gemaakt, daarna kruidenshampoo er in en een paar minuten laten trekken en toen dus lekker in de week in de emmers met warm water. Wat is knollie toch braaf! <3 <3 <3 <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-19 00:08

AnnickT schreef:
Ach, arme Duke.

Wat een manen heeft ie :wow: Of heb je daar een stuk bij aan geplakt nu hij rustig aan moet doen? :')

Nee, ik ontwar het telkens met mijn vingers, beetje Cowboy Magic er door en vlecht het even later weer keurig in! Echt zo niets voor mij, maar ik hou van hele lange manen en tja, dan moet je er moeite voor doen.
Vanavond nog een kunstwerkje ervan gemaakt, telkens een streng vlechten, onderlangs door de basis trekken en dan weer als 3e streng gebruiken voor de volgende vlecht. Het geeft (als je het goed doet) een beetje een ingewikkeld hengstenvlecht met knotjes effect.

Dit was de eerste poging:

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 22:33

Even bijkletsen...

Pleun is weer op stal, we hebben haar begin November opgehaald.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussen Duke en Pleun was het gelijk weer dikke liefde!

Afbeelding

Met Duke heb ik het rijden en trainen weer rustig opgepakt na zijn schouder blessure. Vooral veel relaxte buitenritjes, om de schouder te ontzien en toch weer conditie op te bouwen, dat betekend ook regelmatig in het donker op pad, maar we gaan dan wel goed verlicht en reflecterend op pad. Maar overdag blijft natuurlijk het meest ideaal als het weer het toelaat.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas is Pleun niet zo hard in de hoogte gegroeid als dat ik gehoopt had, maar gelukkig wel in de breedte, ze is van puppy naar paard gegaan in de laatste 6 maand.

Afbeelding

Duke en Pleun hebben mijn neefje van 15 maand voor het eerst ontmoet en waren zo lief in zijn buurt.

En ook ik ben even met ze op de foto gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, nu zijn we weer helemaal bijgepraat! :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 08:54

Nadiine__x schreef:
Och pleun weer lekker thuis, hoe fijn!!
Hoe oud is ze nu? 1.70 is al flink aan de maat toch, ze moet nog even ;)

Ze is bijna 2,5 jaar, dus ze groeit het komende jaar sowieso nog wel wat in de hoogte. Maar ze is een half jaar geleden op 169 cm naar de uiterwaarden gegaan en komt dus “maar” 1,5 cm hoger terug. Wel een ruime 150 kg erbij hoor, dus ze is mega geworden ineens, puppypaard is er helemaal af.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 19:37

Ik denk dat deze foto het beste laat zien hoe Pleun niet in de hoogte, maar in de breedte en lengte is gegroeid.
Boven bij het ophalen, onder bij het wegbrengen 6 maand geleden.

Afbeelding

Ik maak me ook geen zorgen hoor, het was niet goed geweest als ze alleen in de hoogte gegroeid was.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 21:15

Duke gaat langzaamaan weer steeds beter lopen en ik probeer zoveel mogelijk de daglichturen te benutten.

Vanavond via MP ook nog een aantal softshell jacks weten te scoren, wat wel ideaal is met buiten rijden. Ik hou niet van te dikke jassen op het paard, maar brrrrrr het is echt te koud zonder jas.

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-19 00:17

Alvast vrolijk kerstfeest gewenst!

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-19 22:55

eclair98 schreef:
Het zijn leuke fotos geworden! Heb ik niet voor niks met brokjes staan rammelen en met pionnen lopen zwaaien {:)

Deze twee zijn ook van nadat je de biks gehaald had, tot die tijd deed Duke echt zijn oren niet naar voren toe met die poppenkast aan zijn lijf!
Je hebt de fotoshoot gered en ik ben je “eeuwig” dankbaar voor je bijdrage aan mijn geslaagde kersfoto! {:)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-19 19:52

Ik had deze hier nog niet gedeeld...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 00:04

Duke is een kale knikkert geworden, maar wat heerlijk om in deze warme winter van die dikke vacht af te zijn. Hij is nu iets frisser onder het zadel, maar het scheelt zoveel droogstaptijd. We werken ons nog steeds in het zweet, maar hij is nu zo weer droog.

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 16:49

Jolliej schreef:
Wat glanst dat dier! Geweldig! <3

Ik doe er ook nog eens zo min mogelijk aan, anders dan dat hij voor het rijden een borstel over zijn vacht krijgt en ik eens in de twee weken probeer iets aan die manen te doen.
Wel goed veel ruwvoer en een Bucas Smartex deken op.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-20 00:22

Even een update...

Pleun is bijna even groot als Duke en sinds kort zadelmak. We doen maximaal 1x per week wat met haar nu. Het weekend van 1 mei gaat ze weer naar het natuurgebied tot eind dit jaar, vandaar dat we nu alvast haar zadelmak hebben gemaakt. Eind dit jaar, wanneer ze terug komt, gaan we het werk met dubbele lijnen oppakken om er een stuur op te zetten en dan kunnen we begin volgend jaar gaan inrijden. Hopelijk kan ze volgend jaar rond deze tijd mee op buitenrit.
Afbeelding

Afbeelding

Duke heeft een nieuwe bijrijder, een jonge griet die helemaal verliefd op hem is en samen zijn ze zooo leuk! Ze is de dochter van mijn instructeur en krijgt ook 1x per week les met Duke.

Afbeelding

En Duke vierde gisteren alweer zijn 7e verjaardag. Normaal doe ik daar niets aan, maar een beetje humor in deze sombere dagen moet kunnen en dus...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-20 21:10

Nou, alweer bijna twee maand verder en weer wat updates.

Eind april bleek Pleun wat betreft hoogte Duke te hebben ingehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pleun is 1 mei weer in de uiterwaarden en die geniet daar nu volop van alle grasjes, haar vriendjes en 70 hectare vrijheid.
Het verhuizen hebben we weer lopend gedaan vanaf stal, door het dorp en richting de uiterwaarden. Al snel herkende ze haar vriendjes van vorig jaar en was het weer dikke mik samen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat is ze toch gegroeid in de ruim 2 jaar dat ze nu van mij is.

Afbeelding

Met Duke gaat het nu ook goed, hij was in januari/februari erg afgevallen, bloedonderzoek leverde niets bijzonders op, hij was gewoon wat ondervoed, maar Duke is de sloomste eter aller tijden, dus meer ruwvoer er in krijgen was nogal een uitdaging. Eind februari zijn we begonnen met flink bijvoeden, elke ochtend een volle emmer slobber met o.a. bietenpulp, lucerne en olie, na de arbeid een extra kilo speciale suikervrije brok en een schep lucerne en elke avond 2 kilo brok met lijnzaadolie. Gelukkig is hij nu weer bijna op gewicht. Over een emmer slobber doet meneer rustig drie kwartier. En over zijn brok doet hij vrolijk een half uur, dus daarvoor wordt hij uit de wei gehaald en apart gezet om rustig te kunnen eten.
We hebben de tandarts een keertje extra laten komen, maar er is niets mis met zijn gebit, hij eet gewoon met smaak en vooral zonder enige haast.

Helaas voor mij wordt het op de boerderij waar we staan steeds drukker en bleven er steeds minder vrije uurtjes over waarop ik met Duke aan de slag kan. Daarom is er in goed overleg besloten dat we gaan verhuizen. Zo begon ook de zoektocht naar een nieuwe stal en vandaag bij toeval een stal gevonden die aan onze behoeften voldoet, dus maandag gaan we verhuizen. Op de nieuwe stal is een buitenbak aanwezig van 20x60, een longeer paddock, een longeer cirkel, een stapmolen in aanbouw en als bonus een binnenbak. Mooiste van alles is dat je zo het bos in kunt rijden en dat vinden wij wel fijn, want buitenritjes staan tenminste 2x per week op het menu.
Helaas geen water in de buurt, vind Duke niet erg, wat hij is er nog steeds niet dol op om natte voetjes te krijgen, maar ik vind het wel lekker om hem af en toe het water in te rijden, worden zijn sokken mooi wit van! :D

Dus een nieuw hoofdstuk begint binnenkort!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding