Studie en paard behouden

Moderators: balance, Ymor, Melissa0304, RianneH, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LiannePuthzy

Studie en paard behouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-21 20:09

Omdat het laatste topic over dit onderwerp uit 2017 stamt open ik mijn eigen topic.
Volgend schooljaar wil ik een hbo studie gaan volgen in Den Bosch. Zelf woon ik in de buurt van Amsterdam en ben nu nog van plan om thuis te blijven wonen en dus niet te verhuizen naar Den Bosch.
Vanaf dat ik een jaar of 11/12 ben ben ik in bezit van een pony, deze heb ik in juli plots moeten laten inslapen, en heb ook weer een andere pony gekocht. Vorige pony betaalde mijn ouders grotendeels, deze moet ik zelf zo veel mogelijk betalen.
Hoe hebben jullie dit tijdens je hbo studie gedaan? En hoe hebben jullie tijdens je studie je tijd verdeeld over paard verzorgen en studeren?
Ik was al van plan om bijvoorbeeld de tijd in de trein te benutten voor studie.
Hoe hebben jullie het gedaan met de kosten en werk?
Mijn ouders gaan mijn studie betalen en betalen zo lang ik op school zit ook mijn zorgverzekering en telefoon abonnement. Aan deze kosten hoef ik gelukkig dus niet te denken

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:14

Ik heb naast mijn HBO studie altijd gewerkt en hierdoor ook een paard kunnen houden. Zelf werkte ik zo'n 20 uur naast mijn studie, maar dat moest ook wel omdat ik niet thuis woonde.
Nu heb ik een gezin, volg ik een master, werk ik en heb ik nog steeds een paard, dus als je maar wil, dan kan het :))

Kleine kanttekening: Het is fijn als je paard op een plek staat dat je niet perse iedere dag heen moet. Verder heeft hij in drukke periodes regelmatig een paar weken vakantie, maar dat vindt hij volgens mij niet erg, haha.

En plannen is sowieso de oplossing qua verdeling studie/reizen/paard/werk/alle-andere-dingen. In de trein studeren, niet teveel op je telefoon zitten maar zoveel mogelijk tijd efficiënt gebruiken
Ik post dit terwijl ik eigenlijk met mijn thesis bezig ben, dus dit is ook mijn leerpunt, haha

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-21 20:22

LienC schreef:
Ik heb naast mijn HBO studie altijd gewerkt en hierdoor ook een paard kunnen houden. Zelf werkte ik zo'n 20 uur naast mijn studie, maar dat moest ook wel omdat ik niet thuis woonde.
Nu heb ik een gezin, volg ik een master, werk ik en heb ik nog steeds een paard, dus als je maar wil, dan kan het :))

Kleine kanttekening: Het is fijn als je paard op een plek staat dat je niet perse iedere dag heen moet. Verder heeft hij in drukke periodes regelmatig een paar weken vakantie, maar dat vindt hij volgens mij niet erg, haha.

En plannen is sowieso de oplossing qua verdeling studie/reizen/paard/werk/alle-andere-dingen. In de trein studeren, niet teveel op je telefoon zitten maar zoveel mogelijk tijd efficiënt gebruiken
Ik post dit terwijl ik eigenlijk met mijn thesis bezig ben, dus dit is ook mijn leerpunt, haha

Ik sta nu inderdaad volpension, dus ik hoef niet perse elke dag naar hem toe

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Lioony

Re: Studie en paard behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:33

Ik had tijdens mijn studie 1 en een tijdje zelfs 2 paarden. Altijd veel gewerkt naast studie en in de zomervakantie extra veel. Inderdaad kwestie van plannen, maar ook keuzes maken. Je kan prima iedere week de kroeg in duiken, maar dan bijvoorbeeld geen liters bier bestellen.

Courage is the magic that turns dreams into reality..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-21 20:34

Lioony schreef:
Ik had tijdens mijn studie 1 en een tijdje zelfs 2 paarden. Altijd veel gewerkt naast studie en in de zomervakantie extra veel. Inderdaad kwestie van plannen, maar ook keuzes maken. Je kan prima iedere week de kroeg in duiken, maar dan bijvoorbeeld geen liters bier bestellen.

Ik ben gelukkig niet echt een kroeg tijger :+ vind thuis een kopje koffie of thee (of wijntje) drinken met een goede vriendin veel leuker

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:37

Hier staat mijn paard aan huis en ben momenteel ook aan mijn thesis bezig :D . Ik ben ook thuisgebleven, en vooral goed dingen inplannen en geen tijd verdoen is het belangrijkste denk ik. Ik heb ook niet het gevoel dat ik veel heb moeten inboeten op mijn sociaal leven, eerder de leuke feestjes eruit pikken en in plaats van andere lekker gaan paardrijden. Het kan dus zeker lukken!
Financieel hebben mijn ouders het altijd geregeld dus dat scheelt wel denk ik.

Ik weet niet hoe vaak je nu werkt met je paard, maar ik heb er wel even aan moeten wennen om minder te ermee te doen. Tijdens het schooljaar reed ik bijvoorbeeld om de dag en tijdens de examens bijna niet, nu tijdens de lockdown is dit wel weer elke dag. Als je paard naar buiten kan en zoals ik lees in volpension staat zou dat geen probleem hoeven zijn, dan zijn ze de volgende dag weer extra blij om wat te gaan doen :)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:40

Wat voor mij het houdbaar maakt met uni;
- maximaal lenen/lenen zodat je niet té veel tijd kwijt gaat zijn aan werken. Zeker als je ook een beetje student wil kunnen zijn echt heel belangrijk om niet te veel te doen. Er komen heel veel leuke dingen op je af en dan is het verleidelijk om overal ja tegen te zeggen. Hoewel je dat waarschijnlijk lang vol houd, ga je er uiteindelijk aan onderdoor. Tijd om te niksen is echt super belangrijk! Daarbij wil je ook niet te veel/vaak in een gedwongen loop zitten of moe bij je paard zijn
- Volpension (misschien zelf uitmesten als je een schoon paard hebt, mijne is een zwijn dus elke dag minimaal half uur bezig in een normale box). Scheelt veel tijd + als je woensdag ochtend het zwaar hebt en even niet vroeg 10 paarden wil voeren heel erg fijn. Scheelt ook in energie
- afhankelijk van hoe alles je af gaat; bijrijder. Al is het maar normaliter voor 1 a 2 dagen per week. Het is met tentamens en vakantie heel erg fijn als je er niet elke dag naar toe hoeft en je iemand hebt op wie je kan bouwen en vertrouwen + die het paard kent
- stal waar ze voldoende buiten komen zodat je je niet slecht voelt als je een dag helemaal niet kan/alleen even kort. Omgekeerd; waar ze goed droog en uit de wind en in de schaduw kunnen staan dat je in de zomermaanden het ook niet bezwaarlijk vind om paard hele dag in het land te laten staan.

Ook de tip; Ga vooral wel op kamers!
Nu met corona is het natuurlijk allemaal wel beetje anders maar studeren is meer dan alleen in de boeken zitten. Gaat juist ook om persoonlijke ontwikkeling. Vaak zie je dat sjaarzen na een half jaar of jaar toch besluiten om te verhuizen, waardoor de vraag rond kerst en september hoger is. Naast alle "standaard" redenen; Paard kost al veel tijd, als je straks ook nog op en neer moet dan kost dat extra extra veel tijd (huis-studie-paard). Besef ook dat niet alle dagen keurig 9-5 gaan zijn. Op de uni in ieder geval kan ik ergens tussen 9:00-21:00 colleges hebben, wat ook versnipperd op de dag kan zijn.

Efficientie en plannen is inderdaad ook heel belangrijk, daarin vooral ook kijken naar wat voor jou werkt. Ik merk dat ik niet specifiek 's ochtends of 's avonds beter studeer, en voor mij werkt elke dag zelfde schema ook niet. Leer jezelf kennen met wanneer je daadwerkelijk productief gaat/kan zijn, en wanneer je dan wel leuk had ingepland om te studeren maar het totaal niet gaat en je eigenlijk beter iets anders of een ander vak kan doen. Niet dat zelfdiscipline geen ding is, maar van een uur naar een scherm staren voor de vorm wordt niemand beter haha.

In ieder geval; het is te doen, ook gecombineerd met actief lid zijn/bestuursjaar. Zou je alleen wel willen afraden om bijvoorbeeld ook te gaan wedstrijdroeien. Je moet uitkijken dat je het te veel als een 'moetje' gaat zien en door alle druk er niet meer kan van genieten, zeker gezien het burn out gevaar.

Wat voor mij in ieder geval ook nog wel echt een ding is, is dat paarden bij uitstek juist een hele fijne balans geven. Je bent in de buitenlucht bezig, staat op je benen ipv zitten, moet dingen op gevoel doen ipv alleen maar met je hoofd én je bent even helemaal uit de studentenbubbel (welke best heftig kan zijn)

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:50

Bijlenen zou ik dus echt niet aanraden. Ik baal ervan dat ik nu een schuld heb. Met twee inkomens wel een super fijn huis kunnen komen, maar het idee dat ik nog tot 2035 een schuld heb vind ik niet fijn. Zeker als je op termijn een huis wilt kopen zou ik proberen om gewoon te werken :))
Ik vond het destijds 'nodig' om ook te lenen, in totaal 7 jaar door verkeerde studiekeuzes maar dat loopt snel op ;) Op korte termijn is lenen heerlijk, op lange termijn zeker niet.

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:54

Bijlenen voor een paard lijkt me niet echt een goede tip :')

Ik zou lekker thuis blijven wonen, dan heb je tijd zat voor een opleiding, een paard en evt wat erbij werken. :j

[o]

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:57

LiannePuthzy schreef:
Lioony schreef:

Ik ben gelukkig niet echt een kroeg tijger :+ vind thuis een kopje koffie of thee (of wijntje) drinken met een goede vriendin veel leuker

Wat niet is kan nog komen! :D

Ik zou je vooral willen meegeven om te blijven genieten van het paardenleven, maar je er ook niet door tegen laten houden om andere dingen te doen of je in iets nieuws te storten.

Courage is the magic that turns dreams into reality..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-21 20:59

verootjoo schreef:
Bijlenen voor een paard lijkt me niet echt een goede tip :')

Ik zou lekker thuis blijven wonen, dan heb je tijd zat voor een opleiding, een paard en evt wat erbij werken. :j

Ik was inderdaad ook niet van plan om nou heel veel bij te gaan lenen om van alles te kunnen kopen ect
Het enige waarvoor ik bijvoorbeeld eventueel (maximaal) zou bijlenen is voor het sparen voor een huis. Rente op studielening is natuurlijk lager als rente op hypotheek

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:04

Mwha. Om te beginnen natuurlijk suboptimaal dat het leenstelsel is ingevoerd, maar hé.
Ik zie lenen wel echt anders. Ten eerste komt dat door de lage rente. Als ik op Duo kijk is het ook echt wel even dat je denkt van goh, maar als werken tijdens studie al veel scheelt denk ik dat je met fulltime werken een heel eind komt. Zeker ook omdat de regelingen voor als je het niet kan afbetalen bestaan en je makkelijk vervroegd af kan lossen.

Daarnaast is het ook zo dat studeren een van de beste soort investeringen is die je kan doen, zeker mbt investeringen in jezelf. Niet alleen op sociaal/persoonlijke ontwikkeling-vlak, maar ook financieel gezien. Door studie X kan je baan Y immers krijgen (wat overigens niet hoeft te betekenen dat die baan daadwerkelijk aan sluit op je studie). Juist daarom is het belangrijk dat je je eigen (mentale) gezondheid en plezier in de gaten houdt. Als je graag regelmatig van het studentenleven wil genieten is het belangrijk dat je daar voldoende ruimte voor hebt (wat overigens niet betekend dat je weken lang precies niets moet gaan doen). Als je merkt dat de studie zwaar valt en je naast studie en paard elke avond uitgepijgert op de bank wil ploffen, is het heel fijn om niet nog 5u in een restaurant te hoeven werken.

Het hele concept van schulden is absoluut niet top, maar de facto geen student kunnen zijn of erger, je zelf helemaal slopen omdat je elke dag super veel doet (en/of niet genoeg aan je studie kan zitten), weegt voor mij in ieder geval te zwaar om niet te lenen.

@verootje ik bedoel ook niet ga ome duo gebruiken voor dat mooie dekje, maar wel zodat je je balans beter kan waarborgen. Factor paard is iets waar veel geen rekening mee hoeven te houden haha :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:14

Wij staan er denk ik echt anders in. Ik studeer(de) om een diploma te halen, niet om veel geld uit te geven aan een studentenleven. Wat dat dan ook mag zijn, in mijn beleving is een studentenleven vooral studeren en leren rond te komen met weinig geld, en niet ‘drankje hier, drankje daar, en leven als God in Frankrijk’ wat je veel studenten van tegenwoordig ziet doen.

Daarnaast vond ik een hbo-opleiding nou niet zo zwaar dat je elke avond afgepeigerd op de bank ploft. Er is naast een opleiding echt tijd genoeg voor hobby’s en wat werken mi. Maar misschien verschilt dat per persoon of opleiding.

[o]

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:18

LiannePuthzy schreef:
Omdat het laatste topic over dit onderwerp uit 2017 stamt open ik mijn eigen topic.
Volgend schooljaar wil ik een hbo studie gaan volgen in Den Bosch. Zelf woon ik in de buurt van Amsterdam en ben nu nog van plan om thuis te blijven wonen en dus niet te verhuizen naar Den Bosch.
Vanaf dat ik een jaar of 11/12 ben ben ik in bezit van een pony, deze heb ik in juli plots moeten laten inslapen, en heb ook weer een andere pony gekocht. Vorige pony betaalde mijn ouders grotendeels, deze moet ik zelf zo veel mogelijk betalen.
Hoe hebben jullie dit tijdens je hbo studie gedaan? En hoe hebben jullie tijdens je studie je tijd verdeeld over paard verzorgen en studeren?
Ik was al van plan om bijvoorbeeld de tijd in de trein te benutten voor studie.
Hoe hebben jullie het gedaan met de kosten en werk?
Mijn ouders gaan mijn studie betalen en betalen zo lang ik op school zit ook mijn zorgverzekering en telefoon abonnement. Aan deze kosten hoef ik gelukkig dus niet te denken

Ik heb naast mn studie altijd paarden gehouden. Ik heb extra gewerkt om mn hobby te kunnen bekostigen. De paarden gaven mij veel rust, waardoor ik beter kon focussen op mn studie. Mijn paard staat in volpension, waardoor ik alleen kwam voor de verzorging en t rijden. Ik ga ongeveer 5 keer per week. Ik deed veel in de trein of in de tussen uren.

Ik heb er wel veel voor moeten laten. Ik was geen ‘echte’ student. Ging niet elke keer borrelen, wel af en toe maar niet wekelijks. Grote en dure festivals sloeg ik over. Mijn prioriteiten was toch echt t kunnen betalen van mn paard.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis (upperville x zep) ~ <3

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:21

Ik dacht precies zo, tot ik moest gaan afbetalen. Nu ga ik het ook echt wel versneld doen, maar echt, als student kijk je er anders tegenaan dan wanneer je je diploma hebt en moet afbetalen.
Dat is in ieder geval mijn ervaring.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:27

@vero denk ik inderdaad ook :)
Wel de kanttekening;
- intensiteit van studie hangt in mijn ervaring inderdaad heel erg af van instituut, studie en persoon
- leven als een God is wel een beetje overtrokken haha. Daarbij pleit ik niet dat je per sé maximaal moet lenen oid. Zeg vooral dat je er niet te bang voor moet/hoeft te zijn, en dat het een best nuttig middel kan zijn voor betere resultaten :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:45

Bij mij is het wel al even geleden, maar mijn pony staat en stond op een pensionstal. Ik kreeg maandelijks een bepaald bedrag waarmee ik mijn pony, schoolboeken, kleding, eten etc moest betalen.
Ik heb gestudeerd in de stad waar ik woonde. Pony stond zo’n 10km verder.
Het id soms een beetje puzzelen wbt geld (sommige maanden waren duurder door bv aankoop van boeken voor studie). Dat kan je gaan incalculeren. Daarnaast krijgt ponylief alle zorg die hij nodig heeft, maar qua uitrusting ed is het allemaal basis en koop ik enkel wat ik nodig echt heb. Dus geen tig zadeldekjes, setjes, ...
wat betreft tijd stond hij op een pensionstal wat maakte dat ik er niet perse iedere dag heen moest. Studeren deed ik ook wel eens op stal zodat ik in de pauze met ponylief iets kon doen. Je tijd indelen hangt af van de reistijd, aantal uur college etc etc. Ik had niet heel veel les, maar studeerde wel veel. Dan kan je wel zo plannen dat je toch regelmatig naar stal gaat. In het weekend ging ik hoe dan ook. Door de week ook wel, maar hoe vaak hing dus ook af van hoe druk het was voor mijn studie.
Het jaar dat ik stage moest lopen heb ik mijn pony dichterbij huis gestald. Dat was een goede beslissing want op die manier kon ik ook op dagen dat ik stage liep naar mijn pony. Anders was dat niet mogelijk geweest ivm de reistijd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie