Oud paard overnemen of niet?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Smurf10Jarig

Oud paard overnemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 14:10

Hoi hoi,

Ik zit met iets en ik wil dit graag eens aan jullie voorstellen.
Ik lease nu een poosje een paard van 23.Nu heeft de eigenaar aan mij gevraagd of ik hem over wil nemen.
Op zich wil ik dit wel,want ik weet precies wat ik aan hem heb...en aan de andere kant twijfel ik vreselijk.
Ik kan nog steeds op hem rijden en is verder gewoon gezond.
Maar.......omdat een paard nog niet in mijn planning zat,heb ik als ik hem overneem een potje van maar 1000 euro achter de hand.Das niet zoveel en dat vind ik best heel vervelend.Want stel dat er toch opeens een dierenarts bij moet komen?
Over een maand of 4 krijgen we financieel meer ruimte....tot die tijd moet ik het dus met dat potje doen.

Zouden jullie dit dus doen en zouden jullie het paard overnemen?

Heel graag advies. (ik ben een redelijk beginnend ruiter en hij heeft me al ontzettend veel geleerd,zowel met rijden als in omgang.Dus voor mij sowieso een topper)

Trots op mijn meisje#Oriënt#

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:12

Moet je haar persé nu overnemen of mag je dat ook over een paar maanden doen als je het wat breder hebt?

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:12

Kun je hem niet gewoon blijven leasen? Wat is de reden dat de eigenaar hem nu aan je wil verkopen?

Hocus Pocus (Cabrio van de Heffinck x Ramiro Z)

Kilian * Chaplin du Keske Z * Cato * we zullen jullie nooit vergeten

Smurf10Jarig

Re: Oud paard overnemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 14:14

De reden dat hij weg moet is inkrimping.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:16

ik had het niet gedaan.. De kans dat hij kwalen gaat krijgen en straks een kostenpost voor jou wordt is best groot.
liever het geld dan steken in een jonger paard waar je langer plezier mee kan beleven

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:28

Dat is ook niet gezegd hoor, dat je van een jong paard langer plezier hebt. Wij hebben vorig jaar de 5 jarige pony van onze dochter in moeten laten slapen. Paar maanden na ons eigen paard, van 13. Al is de kans dat je met een ouder paard tegen problemen aan gaat lopen wel groter als met een jong(er) paard. En dan is 1000 euro niet veel geld. Maar goed, als het maar voor 4 maanden is zou ik de gok wel durven nemen. Paard waar je vertrouwen mee op kan doen is niet in waarde uit te drukken.

Hocus Pocus (Cabrio van de Heffinck x Ramiro Z)

Kilian * Chaplin du Keske Z * Cato * we zullen jullie nooit vergeten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:28

Als je een klik hebt met het paard en er geen problemen mee hebt dat ze misschien over een paar jaar niet meer te rijden is zou ik het doen.

En het potje tja, er loopt een topic over hoeveel geld mensen achter de hand hebben en echt niet iedereen heeft het gigantische potje wat wordt bestempeld als het minimale

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:33

Als het paard nu nog goed is en je het kan vertrouwen, dan zou ik het doen.
Laten we eerlijk zijn... voor een paard van 20+ ga je toch niet naar de hele dure behandelingen en operaties meer? Een rekening van meer dan 1000 euro betekent dan vaak inslapen van het paard ipv het traject aan te gaan. Dus dan is 5000 euro als pot ook helemaal niet zo nodig als je af en toe wel wat kan bijvullen voor de kleinere dingen.

Paardengek in hart en nieren!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:34

Citaat:
ik had het niet gedaan.. De kans dat hij kwalen gaat krijgen en straks een kostenpost voor jou wordt is best groot.
liever het geld dan steken in een jonger paard waar je langer plezier mee kan beleven

Jammer zo'n antwoord. Ik ken genoeg jonge paarden die meer hebben gekost als mijn oudje die we dit jaar hebben laten inslapen op 29 jarige leeftijd.

TS: als het een sterk en gezond paard is, kun je er best nog heel wat jaartjes plezier van hebben. Jij weet wat je aan het paard hebt en als jij dit paard nog een leuke oude dag kunt gunnen, waarom niet. Dit jaar is mijn oude paard overleden. Ze was 29. Tot 2 weken voor haar dood heb ik haar nog een paar keer per week kunnen rijden. Ze was nog pittig en ondeugend genoeg. Die van mij was op haar 23ste nog fit genoeg voor fanatieke buitenritjes, rondjes galopperen door de wei met de nodige bokken en ze liep er menig jong paard uit. De leeftijd is slechts een getal, kijk naar het paard zelf.
Vraag anders of hij nog een paar maanden wil wachten, totdat jullie financieel meer ruimte hebben. Als jij dit paard graag wilt hebben , is hij misschien wel bereidt om te wachten. Succes!

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:36

SusanH schreef:
Dat is ook niet gezegd hoor, dat je van een jong paard langer plezier hebt. Wij hebben vorig jaar de 5 jarige pony van onze dochter in moeten laten slapen. Paar maanden na ons eigen paard, van 13. Al is de kans dat je met een ouder paard tegen problemen aan gaat lopen wel groter als met een jong(er) paard. En dan is 1000 euro niet veel geld. Maar goed, als het maar voor 4 maanden is zou ik de gok wel durven nemen. Paard waar je vertrouwen mee op kan doen is niet in waarde uit te drukken.

Deze zin, dat is veel waard.

Ik heb me nooit verdiept in verzekeringen dus ik weet niet of deze mogelijkheid er bij zo'n oud paard is; maar je kunt navragen of je voor die paar maanden een ziektekostenverzekering voor hem af kunt sluiten.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:37

Waarom is dat jammer? Ze vraagt toch wat wij zouden doen? Ik zou het niet doen maar dat zegt niet dat ts dat ook niet moet doen?

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:42

Ik zou het wel doen,want ik ben dol op oudere lieve betrouwbare paarden.Wat gaat de eigenaar met het paard doen als jij het niet overneemt ts?

Smurf10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 14:45

Fit is hij zeker nog! Soms merk ik dat hij wat sneller moe is dan andere dagen,maar dan pas ik me naar hem aan.Andere dagen gallopeerd ie nog vrolijk rond.Ook buitenritten vind ie erg leuk.Maar ookal kan ik er niet meer op rijden..dan doe ik andere leuke dingen met hem.We hebben een super klik

In mijn hoofd weet ik al wel dat ik hem wil.Het gaat me meer dus om de medische kosten(die misschien voorlopig nog wel helemaal niet komen).....maar vind dat een moeilijk punt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:50

x_Milou schreef:
SusanH schreef:

Deze zin, dat is veel waard.

Ik heb me nooit verdiept in verzekeringen dus ik weet niet of deze mogelijkheid er bij zo'n oud paard is; maar je kunt navragen of je voor die paar maanden een ziektekostenverzekering voor hem af kunt sluiten.

boven de 16 willen ze je paard niet meer verzekeren, gooien veel verzekeringsmaatschappijen zelfs je paard eruit :o
€ 1000,00 is wel genoeg en is het meer dan moet je beslissen of het je nog waard is.

Ik zou aankaarten dat je hem voor een symbolisch bedrag wil overnemen.
Waarde heeft een paard van 23 niet meer. Dat jij hem een mooie oude dag wil schenken, zou boven € moeten staan.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 04-10-19 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:50

Maw., eigenaar heeft geen zin de kosten van een oud paard op te (blijven) brengen en wil z'n verantwoordelijkheid afschuiven op jou - en gebruikt dan ook nog wat emotionele chantage. Lekker wel, zo'n eigenaar.
Ik zou het niet doen, alleen al om de manier waarop. Eigenaar wil inkrimpen? Dan doet-ie maar een goed verkoopbaar jonger paard de deur uit. Maar nee, hij zal zelf willen blijven rijden en zadelt jou op met een paard waar vermoedelijk méér mis mee is dan jij weet.

Smurf10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 14:54

Ibbel schreef:
Maw., eigenaar heeft geen zin de kosten van een oud paard op te (blijven) brengen en wil z'n verantwoordelijkheid afschuiven op jou - en gebruikt dan ook nog wat emotionele chantage. Lekker wel, zo'n eigenaar.
Ik zou het niet doen, alleen al om de manier waarop. Eigenaar wil inkrimpen? Dan doet-ie maar een goed verkoopbaar jonger paard de deur uit. Maar nee, hij zal zelf willen blijven rijden en zadelt jou op met een paard waar vermoedelijk méér mis mee is dan jij weet.

Ik begrijp dat het zo overkomt,maar wil ivm herkenning hier op bokt niet teveel over zeggen.
Ik weet waarom de eigenaar hem weg doet.Is eerlijk besproken.Het paard heeft een klein gebrek en ook daar weet ik van.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:55

De belangrijkste vraag is, zou je hem ook kopen als je op zoek was naar een paard? Sluit hij aan op de je wensen?

Zo ja, zou ik het zeker doen. Een paard wat bij je past is onbetaalbaar. Zo nee, dan verkoopt hij maar aan een ander en ga je zelf over een paar maand op zoek naar je droompaard (zelfs gratis is dan nog te duur voor een paard wat niet aansluit op je wensen).

2018 met onze Trekpaarden
Boomslepen in Heiligerlee - Maart 2019
Oogst en Historische dagen 2019

FB pagina: Buitenrijden Drenthe voor buitenritten in Drenthe!
Dacht je dat een kleinigheid geen verschil maakt? Ga maar eens met een mug op de kamer slapen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:59

Wat betekent "overnemen"? Moet je hem kopen, en zo ja voor een significant bedrag?
Want dat gepraat hierboven dat een paard van deze leeftijd niet duurder hoeft te zijn in onderhoud dan een jong paard is (uiteraard) baarlijke nonsens. Ouderdom komt met gebreken, en die gaan geld kosten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:17

Ik denk dat het heel erg afhangt van wat de eigenaar nog wil hebben als verkoopprijs voor het paard van die leeftijd. Hoe klein is die bemerking? Blijft het paard daar later op nog net zo als nu mee functioneren? Net wat Santos_05 zegt, had je dit paard ook gekocht als je op zoek was geweest en niet deze band/klik met hem hebt die je nu wel hebt?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:27

En toch...als een jong paard wat mankeert trek je alles uit de kast .
“ Want hij heeft nog een heel leven voor zich”
Bij een oud of ouder paard kun je ook zelf zeggen tot hoever je gaan wil.
Een dierenarts zal je daarin ook raad geven en aangeven dat niet alles meer mogelijk is of wenselijk is. Die zal gaan voor kwaliteit van leven op de tijd die zo’n paard normaliter gemiddeld nog te leven heeft.
Natuurlijk heeft een ouder paard wat meer kwaaltjes, maar niet alles kost direct handen vol geld.
Wij hebben op dit moment drie senioren staan. En al meerdere oude paarden gehad. Maar in hun jonge jaren kostten ze meer als nu.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:32

Ik zou 'm te oud vinden. Dan zit jij straks met de kosten en wellicht is ie over 'n paar jaar al niet meer te rijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:36

Een paard moet wel een sterke constitutie hebben om 20+ te worden. dus ik zie ouderdom eerder als een bewijs van gezondheid.Je moet wel bereid zijn rekening met een ouder dier te houden,d.w.z. wat rustiger aan doen en niet overvragen. Maar er zij hier op bokt talloze topics van heel jonge paarden die van de ene kliniek naar de andere gaan.En waarvan de eigenaren zelfs blij zijn als het arme dier nog weidemaatje kan worden.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:36

Smurf10 schreef:
Fit is hij zeker nog! Soms merk ik dat hij wat sneller moe is dan andere dagen,maar dan pas ik me naar hem aan.Andere dagen gallopeerd ie nog vrolijk rond.Ook buitenritten vind ie erg leuk.Maar ookal kan ik er niet meer op rijden..dan doe ik andere leuke dingen met hem.We hebben een super klik

In mijn hoofd weet ik al wel dat ik hem wil.Het gaat me meer dus om de medische kosten(die misschien voorlopig nog wel helemaal niet komen).....maar vind dat een moeilijk punt

Mijn paard kwam compleet onverwacht en ongepland. Maar hij is mijn droompaard en ik mocht van mijn lief geen nee zeggen ondank dat ik nog geen reserve had. Mijn potje voor hem bedroeg nog minder dan 1000 euro. Inmiddels, 2,5 jaar later, is dat uiteraard flink opgehoogd want ik vanaf het moment dat ik wist dat hij zou komen accuut alles wat ik kon missen opzij gezet.
Ik zou met die leeftijd de gok prima durven wagen. De mijne was net 4 toen hij kwam. Tot nu toe geen DA-kosten aan gehad. En wat anderen al schrijven. Met een ouder paard ga je toch minder ver dan met een heel jong paard. Althans, ik wel denk ik.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:37

elnienjo schreef:
Ik zou 'm te oud vinden. Dan zit jij straks met de kosten en wellicht is ie over 'n paar jaar al niet meer te rijden.

Jonge paarden genoeg die je gezond koopt en niet veel later ook niet meer te rijden zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:39

Lughnassadh schreef:
elnienjo schreef:

Jonge paarden genoeg die je gezond koopt en niet veel later ook niet meer te rijden zijn.

Die kans is toch aanmerkelijk kleiner. Ouderdom komt met gebreken.