[VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Isabel_k
Blogger

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 11:20

Dat vind ik ook heel erg leuk! Je leert heel veel van paarden. En fietsers mogen echt verboden worden. _O-

Het heeft bij mij ook geen zin om druk te geven om hem te laten stoppen. Ik liep een half uur te 'ho, ho, ho, stappen, easy'en. :')

IG: @Equisophie.nl

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 12:28

Oh zo zie ik western echt niet. Het is een onderdeel van western rijden, maar het is ook je paard écht trainen. Maar met andere hulpen; het effect (een gedragen paard) is hetzelfde.

Ik vind het trouwens super leuk om iedereen zijn overpeinzingen te lezen. Ik ben niet alleen. *\%/*

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 13:16

@liesje: misschien kan je je nieuwe laarzen verkopen en investeren in een westernzadel <<)

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 21:48

Zaterdag had ik via bokt een fotoshoot met Joep waarbij we aan het werk gingen in liberty. De eerste foto's hebben we al gekregen <3

https://flic.kr/p/2feL4jW]Afbeelding[/url][url=https://flic.kr/p/2feL4jW]Joep

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-19 09:55

Ik zie inderdaad dat ik foto's zei. Maar die heb ik nog niet allemaal. :') Het was laat, he....

Bedankt voor de leuke reacties <3

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-19 16:06

Inmiddels hebben we het Equiday parcours binnen. Oefenen dus. *\%/* De vriend van mijn moeder is een hele stellage voor ons aan het bouwen (iedereen kent Joep, dus alles moet geoefend worden :+ ), ik heb allerlei atributen gekocht die ik nooit meer ga gebruiken, maar goed, oefenen. O:)

De eerste oefening hebben we met goed gevolg afgesloten: 10 seconden niet eten. Dat is easy peasy aldus Joep, want eten hoeft hij toch niet perse. Heb ik weer geluk. ~~}>

Nu de rest nog. Dat is een andere kluif.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-19 21:57

Schriktraining

Vandaag hebben we geoefend voor Equiday - geen overbodige luxe kan ik vertellen. _O- Hij was heel braaf en eigenlijk deed hij alles. Maar hij reageerde ontzettend heftig op mijn stemming. Veel meer dan anders. In eerste instantie maakte ik mij een klein beetje zorgen over de hoeveelheid mensen in en naast de bak. Daardoor werd hij zenuwachtig en ik pikte zijn stemming weer op. Het was een heel gedoe, maar toen we dat voorbij waren was hij de rust zelve - mits ik mijn vraag rustig bleef stellen. Wat eigenlijk heel logisch is.

Ik hoef helemaal niets te verwachten op Equiday. Als we veilig heen en weer terug komen ben ik helemaal gelukkig. Zelfs als hij niets durft op Equiday zelf. We gaan voor de positieve ervaring en die kan zo positief zijn als mogelijk is. Als we een rondje lopen - helemaal goed. Als we die hele challenge winnen - ook prima. _O-

Tot die tijd: oefenen. En zaterdag as naar Belgie. Man. Wat een weken. Ik ben blij als dat over is. _O-

Afbeelding
Hij pakte mijn stemming, dus rende hij naar de emmer met voer. _O-

Afbeelding
Stiekem wel heel leuk (nee, hij liep niet los op de foto. Later, toen we alleen in de bak waren, riep ik hem en kwam hij dus wel mooi in draf door de scary corridor heen, omdat dat de snelste weg naar mij was. Ik doe gewoon alsof dat op de foto staat. Lang leve photoshop :)F )

Afbeelding
We kunnen het wel!

Afbeelding
Aai, aai

Afbeelding
Ik vind deze foto qua compositie niet eens echt fantastisch. Maar ik vind het echt mooi hoeveel rust wij allebei uitstralen. Als ik dat vergelijk met foto’s van de eerste keer dat we zo’n parcours deden is dat echt bizar.

Afbeelding
Knuffels halen *\%/*

Afbeelding
<3 Hij heeft gewoon manen. MANEN

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-19 22:22

Maflinger_S schreef:
Moraal van het verhaal: focus op je paard, niet op iets anders. Dan gaat het helemaal goed komen, hoe dat goed er dan ook mag uit zien.

Precies <3

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-19 22:48

Hilary schreef:
Lekker bezig! Klein tipje: handschoenen aan :)

Ik heb heel snel blaren in handschoenen. Ik heb echt alles geprobeerd :')

Het is wel veiliger, daar heb je gelijk in. :j

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 19:01

Osteopaat

Vandaag was het de dag. Ik wilde graag dat er weer een (of eigenlijk de) osteopaat naar Joep zou komen kijken voordat ik serieus met hem zou gaan rijden. Ik had geen reden om te denken dat hij klachten zou hebben, maar ik vind het wel zo eerlijk om daar niet gewoon vanuit te gaan. Hij heeft al slechte ervaringen met het rijden, laat staat als hij dan ook nog ergens last van heeft.

Ze vond hem er goed uit zien. Hij zat wel weer vast in zijn rug (note to self: gewoon zo nu en dan laten controleren). Maar ze vond het vergeleken met andere keren dat ze hem behandelde helemaal niet verkeerd. Het fijnste compliment vond ik nog wel dat ze hem er verbazingwekkend goed uit vond zien. En om heel eerlijk te zijn doet hij dat ook wel op dit moment. Hij glimt als een spiegel (vooral met het heerlijke weer van vandaag) en hij zit eigenlijk heel goed in de spieren.

Ik weet niet of ik jullie ooit heb verteld over Joep zijn rare beentje. Zijn rechterachterbeen zet hij altijd enorm buiten zijn massa. Ik wilde het even bij mijn osteopaat checken. Voordat hij bij mij kwam stond hij bij de stichting van een kennis. Daar behandelde mijn osteopaat hem al. Vandaag hoorde ik dat hij daar liep alsof hij dronken was. Van links naar rechts schommelen, heel makkelijk uit evenwicht te brengen en vooral een rechterbeen dat eigenlijk niet meekwam met de rest. Niet zo heel gek als je weet dat hij als drie jarige omgevallen is met zijn zadel en een staartriem. Vandaag liet de osteopaat mij weer lopen om zo te kijken of ze er nog wat van zag. Dat was natuurlijk het geval, maar ze vond het minimaal. Eigenlijk had ze verwacht dat deze restschade erger zou zijn. Hij heeft er geen last van, het ziet er alleen een beetje stommig uit. :') Ik ben super blij dat hij er ook in de ogen van een professional heel goed uitziet. We hebben groenlicht om hem in te gaan rijden. En dat terwijl ze een half jaar geleden achteraf naar mij moeder kwam om te vertellen dat ze het te gevaarlijk vond om hem te gaan beleren (vanwege zijn karakter en trauma). Natuurlijk was ik het daar niet mee eens en dat hebben we bewezen! *\%/*

Afbeelding

———————————————————————————
31 maart 2018

In de bak staat een paard. Mijn paard. Is het mijn paard? Mijn paard in bruikleen. Hoe moet ik hem nu aan mensen voorstellen. Een paard in bruikleen klinkt zo vaag. Ik kijk nog even naar het paardje in de regen dat met samengeknepen billen staat de kijken naar de kudde. Hij weet het nog niet, maar over een paar weken zijn dat zijn nieuwe vrienden. Vanaf vandaag ben ik zijn nieuwe baasje. Hij loopt nog een klein rondje door de bak, maar als hij de narcissen ziet schiet hij bokkend weg. Terug naar zijn plekje bij het draad; kijkend naar de andere paarden. Reikend naar zijn toekomst.

31 maart 2019
“Joepie!”, roep ik. Een klein hoofdje schiet omhoog uit de slowfeeder. Zijn oranje deken steekt af tegen zijn roodbruine vacht. Ik glimlach. Hij is mijn paard en vandaag staat hij alweer een jaar bij mij op stal. Het weer is precies hetzelfde als vorig jaar. Een beetje druilerig. Daarom heeft hij ook een regendeken over zijn eczeemdeken aan - droeftoeter. Ik fluit nog een keer. Joep sjokt met zijn oortjes naar voren terug naar mij. Vandaag gaan we oefenen voor Equiday - dat weet hij nog niet.
“Hey Joepje.”, zeg ik terwijl Joep smakkend zijn appel op eet. Ik weet nog dat ik Joep een vreselijke naam vond. Wie noemt zijn paard nu Joep? Toen mijn stalgenootje hem vanaf moment 1 ‘Joepie’ noemde vond ik dat al helemaal vreselijk. Toen het langzaam verbasterde in Joepje vond ik het nog erger. Maar inmiddels weet ik niet meer beter.

In de bak staat een grote stellage met zwembadnoedels en verwarmingsbuizen. Joep knort drie keer zet zijn voeten in het zand en kijkt mij boos aan. Hoe durf ik hem dit aan te doen. Ik schiet snel door de noedels heen. Verbaasd steekt hij zijn neus erdoor. Kan dan? Kan je erdoor? Eet het je niet? Met een noodsprong schiet hij ook door de noedels. Op naar volgend jaar. Leggo!

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 17:43

Ja, dat is echt bizar. :-)

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-19 07:51

Naar school

Afgelopen zaterdag ben ik samen met Joep naar de 2lazy7 geweest. We hadden een trainingsdag voor mijn opleiding en Joepie moest mee. Dat was toch wel raar hoor. :') Vorig jaar kon hij niks en zaterdag liep hij zo maar de trailer op, stond hij super braaf in een vreemde stal en was hij ook nog eens súper braaf in de vreemde bak.

Ook op de terugweg liep hij zonder te twijfelen de trailer in. Hoe dan :)) *\o/* *\o/* *\o/* Hij durfde zelfs te rollen in de bak - wat natuurlijk niet mag - maar goed. :Y) Ik kon alle oefeningen vragen van hem. Ze gingen minder fijn en gemakkelijk dan thuis - maar dat is natuurlijk niet het doel. Het was het doel om hem relaxed te hebben op verplaatsing en dat is gewoon gelukt. <3

Omdat hij zo'n drukke dag had wat ook veel van zijn spieren vroeg, ben ik gisteren iets simpels gaan doen. Gewoon een beetje spelen met een zijl. Ook handig voor Equiday :+

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 16:13

Equiday 2019

Als je om 09:45 uur moet starten op Equiday moet je thuis vroeg weg. Dat had ik wel verwacht en ik had mij er ook op voorbereid. Maar toen mijn wekker om vijf uur ging (na vijf uur slaap :)) ) ging het natuurlijk een stuk minder soepel dan ik hoopte. Toen ik ook nog tegen een soort figuurlijke muur van ijs aan liep met mijn hond die terplekke weer terug naar binnen liep, zag ik het allemaal heel somber in. :brr:

Toen ik op stal aankwam was het allemaal al wat beter waardoor mijn humeur steeg met het stijgen van de temperatuur. Gelukkig ging alles verder voorspoedig. Joep had zijn eerst witte voeten keurig créme wit gemaakt (dat is beter dan bruin!) en ook zijn manen zagen er niet uit als een oude pleeborstel, maar vonden het een goed idee om half om te vallen. 8-) Het laden ging perfect. Hij donderde bijna van de klep af omdat hij het te druk had met de wortel die ik in mijn handen had, maar verder mag ik niet klagen. :D Ook de rit ging voorspoedig.

Ik, die voor het eerst over de ring van Utrecht moest, nam drie keer de verkeerde afslag waardoor de trailer ruim tien minuten eerder op Equiday aankwam dan ik. Ik reed namelijk in de kleine auto met mijn gevolg dat ook mee ging naar Equiday. Mijn moeder zag het niet zitten om hem uit te laden, dus die heeft hem gezelschap gehouden in de trailer. Prima, vond Joep, want buiten begon het te sneeuwen. :')

Hij stond ontzettend rustig op stal en kwam er ontzettend snel achter dat er uit mijn zadelkastje (in de box) snoepjes kwamen. Hierdoor stond hij als ik aanwezig was heel de tijd met zijn neus in de voerbak om snoepjes te vangen. :') Je moet er het geduld maar voor hebben. Al heel snel na mijn aankomst moesten we aan de bak. De route naar de losrijring was ontzettend rustig en daar was dan ook niets te zien. Maar toen we van de losrijring naar de bak moesten, gingen we dwars door de rij met wachtende mensen heen. Dat ging verbazingwekkend goed. En dat zou het thema van de dag worden. *\o/*

In de ring liepen veel mensen die allemaal druk bezig waren met het opzetten. Joep liep rustig rond. Hij vond de meeste mensen, dingen en het publiek interessanter dan mijn vragen waardoor alles in vertraging ging. :') Als ik hem een commando gaf, duurde het ruim twee seconden voordat hij daar op reageerde. Maar hij deed het wel allemaal, dus ik had ook weinig om over te klagen gedurende de show. Hij deed alles wat ik hem vroeg. Welliswaar met iets minder snelheid en souplesse dan thuis, maar daar gingen we niet voor! <3 Hij was braaf. Relaxed. En leek het allemaal best gezellig te vinden. Dat is het belangrijkste!

Ik was wel blij dat ik goed geoefend had op de doorgang. Die ging vol met zwembadbuizen, maar Joep keek er nog geen drie keer na. "Thuis hebben we dat ook. Het zal wel hetzelfde zijn.", dacht hij waarschijnlijk. Ikzelf dacht: "HUH, maar gewoon normaal doen. Dan komt het goed!" Nu ik de foto's terugkijk, krijg ik nog de zenuwen van het publiek. Ik had ze op dat moment niet door, maar nu.... _O-

Het leukste vond Joep een soort kruiptunnel voor kinderen. Hij stak er zijn hoofd in, rolde hem weg en liep we weer achteraan. Ik heb het op film, maar dat kan ik hier helaas niet posten. :(

Ook na de show was hij ontzettend braaf. Hij heeft heel de dag op stal gestaan en ik kwam zo nu en dan bij hem kijken. Meestal stond hij te eten of op rust. Pas als hij mij doorhad snelde hij naar de voerbak voor het snoepje. >;)

Het wandelen over het terrein ging ook heel fijn. Ik vind het belangrijk dat hij zijn beentjes kan strekken dus ik ben twee keer met hem naar het crossterrein gelopen. De eerste keer in een stralend zonnetje. Toen keek hij zijn ogen uit naar de hindernissen, het heuveltje (dat was enger dan die hele show _O- ) en natuurlijk de plas met water. :j De tweede keer gingen we middenin een sneeuwbui. Dat was niet helemaal lekker getimed van mij, maar we gingen al bijna weer laden, dus ik vond het wel belangrijk om nog een stukje te gaan. Toen hebben we ook even in de enorme bak wat gespeeld en gedraafd. Wederom - het gaat bijna saai worden - ging dat verbazingwekkend goed. Al ben ik wel gestopt voordat hij het écht op zijn heupen kreeg. _O-

Al met al ben ik super trots op mijn Joepie. Precies een jaar geleden ging ik naar Equiday om zijn eerste touwhalster te kopen. Dit jaar nam ik het touwhalster (met bijpassend paard weer mee) :+:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:)F :)F

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 18:22

Dat is inderdaad een ideetje :D

Ik ben zeker trots op hem. Hij was super braaf. :D

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-19 10:50

Joep is tegenwoordig heel erg aan. Zo leuk om te zien. <3

Vandaag is wel een spannende dag. Hij moet namelijk naar de tandarts en dat betekend een kleine verdoving. -O- Ik ben daar persoonlijk niet zo'n fan van, maar goed als je bijna tien bent is het wel belangrijk dat je ook een keer naar de tandarts gaat. (Nooit gebeurd dus. :') )

Buitendat zit ik al een hele dag in de stress. Een paar dagen geleden zag ik hem stampen, schuren en bijten. Ik dacht: "Oh, poedersuiker, zomereczeem." Gisteren kreeg ik een appje. "Luis op stal." :+

FUN! Ik hoop dus echt dat hij geen luizen heeft, maar als ik alles zo op een rijtje zet, vermoed ik dat ik wel de pineut ben. Nu heb ik dus ook al dagen jeuk, want ik heb met hem staan kroelen én met de aanstichter. _O- Als hij straks verdoofd ga ik lekker luizenpluizen (Luizenmoeder anyone?). De Hanna in mij komt naar boven ~~}>

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-19 10:57

MirandaFuego schreef:
Daarom doet hij zo wild natuurlijk, hij probeert ze af te schudden!

Succes bij de tandarts!

Als dat zou helpen rij ik met liefde met hem naar één of ander strand. :')

Mijn 23 jarige fjord - welke al drie weken stilstaan met onduidelijke kreupelheid - ging ook aan de kletter in de bak laatst. Opeens kon ze heel, heel mooi lopen. _O-
Afbeelding

Afbeelding

En de laatste keer dat zij luizen had - was ze juist heel erg sloom. Zij is dus veilig. :') Ik heb er nog steeds trauma's aan. We moesten haar scheren waardoor ze eruit zag als een naaktrat met uggs. Ik hoop dat ik Joep dat lot kan besparen _O-

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-19 11:02

MirandaFuego schreef:
Staan er misschien wietplanten naast de bak? <<)

Ik zal straks gaan zoeken ! ~~}>

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-19 12:25

Maflinger_S schreef:
Hier geen ervaring met luizen bij een paard dus geen tips. Maar wat doet Joep het goed!

Wat de tandarts betreft, een kleine verdoving en daarna een behandeling met een electrische vijl is op zich goed te doen als de tandarts weet wat ie doet en met geduld werkt. Super dat je het laat doen. Dat de tanden goed zijn zonder haken en recht staan is zo belangrijk.

Zeker belangrijk. We proberen het eigenlijk elk jaar te laten doen. Onze fjord hebben we altijd keurig bijgehouden, dus die hoeft nog maar om het jaar. Ik vind een tandarts, net als een osteopaat, gewoon echt nodig. Je gaat zelf toch ook naar de tandarts? :Y)

Verdoving is opzich prima te doen. Ware het niet dat ik een keer een paard heb gezien dat te veel kreeg dat terplekke om ging. Ze bleef gelukkig wel leven, maar man wat eens stress :(:)

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-19 12:34

Maflinger_S schreef:
Ja, een omvallend paard, om wat voor reden dan ook, is niet fijn.

Mijn mafje kreeg een keer bij de tandarts een verdoving waardoor ze in halfdronken toestand 2 pasjes naar voren deed en bijna bij de tandarts op schoot belandde. Dat was ook minder. Vooral voor de tandarts ... :D

Dat deed mijn fjord de vorige keer ook toen ze rontgenfoto's moest. :') Het moest van haar kogel dus de dierenarts zat op zijn hurken toen zij dacht wel even aan hem te snuffelen. Ging fout. _O-

Toen moesten we met zijn vier mensen dat paard vasthouden. Iemand haar staart, twee mensen de schouders en ik haar hoofd. _O-

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-19 12:47

MirandaFuego schreef:
Wat een slappe paarden hebben jullie. :')

Lekker ben jij :+ ~~}>

En leuk dat je volgt @daariskaas

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 07:54

Gisteren ging het goed bij de dierenarts. Geen luis - dat is fijn.

Daarna gingen we eerst kijken in zijn mond. Hij had enorme wolventanden. Bijna net zo groot als zijn kies (qua hoogte dan :+ ). Maar ze hoefde niet weg. Hij had scherpe haken en was al lang niet gedaan, maar verder had hij een heel mooi gebit. Gelukkig!

Wel heeft hij twee kiezen die wat raar groeien. Als ik dat elk jaar controleer gaat hij daar geen last van krijgen.

Tijdens de behandeling was hij er nog redelijk bij. Waarschijnlijk toen de adrenaline, toen het allemaal voorbij was ging hij nog even heel.diep.slapen. _O-

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb spierpijn van het vasthouden van een verdoofd paard en van mijn fjord. De dierenarts durfde haar wel zonder verdoving te doen. Maar mijn moeder is heel.bang voor de tandarts, dus die had heel veel spanning en daar heeft ze geen last van als Rims verdoofd is, dus ik moest een fjord tegenhouden met een mini zaagje in haar mond. Altijd leuk. :+ Maar ze was super braaf.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 08:06

Dat is een optie. Scheelt mij spierpijn. _O-

Wel super fijn dat Rims zonder verdoving kon. Die is nog zieliger dan Joep. Ik vond hem reuze meevallen.

Hij moest alleen heel de tijd plassen _O- Niet zo handig op de stenen :=

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-19 08:44

Elektrisch. Ik vond het ook heel dapper hahaha

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-19 11:16

Gypsy schreef:
Mijn tandarts geeft de verdoving ook zodat ze de kaakspieren wat ontspannen en daar minder snel last van krijgen. Elektrisch is volgens haar een must.

Dat is ook zo. Ze had maar 1 haakje dus het was nog geen minuut werk. We vonden het zonde om haar daarvoor te verdoven. Ze reageert zo ontzettend heftig daarop. :j

Helaas kon het niet de keer erop gebeuren omdat haar kies aan die kant blijkbaar was afgebroken. :n

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 20:00

Nat paard

Vandaag heb ik Joep voor het eerst gewassen. Je kan je vast voorstellen dat hij dat echt een hele fijne oefening vond. Hij is ook zo dol op water. :Y)

Goed, ik moet toegeven dat het best lekker ging totdat hij doorhad dat het niet alleen over zijn staart, manen of sokjes ging, maar dat ook zijn billen, rug en buik deelnamen aan de douche. Toen begon hij toch wel te wiebelen. Links, rechts, vooruit en wijken. Hij kon het allemaal. :') Uiteindelijk heb ik hem maar los geklikt en hobbelde ik met mijn tuinslang achter hem aan. Handig? Nee. Aan het einde van het uur was ik zeikes nat en was ik zelf ook voskleurig. :)) Geeft niet, Joep was schoon en rook heerlijk naar tea tree en munt in plaats van paard en vliegenspray. Hopelijk heb ik al het dierlijk gespuis dat niet op een paard hoort afgeschrikt met mijn lenteschoonmaak.

En hij is niet meer schoon. Hij zag er binnen no time uit als een gepaneerde kipfilet. Hij vond het natuurlijk nodig om vier keer te rollen in los zand. Sterker nog; hij ging al liggen voordat we bij de bak waren omdat je als arabier NIET nat kan zijn. :') Een beetje een gremlin-rules idee... Don't get him wet. Don't feed him, no matter how much he begs. :')

Afbeelding

Afbeelding