Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:17

Bij die van mij kreeg ik van jongs af aan al opmerkingen van dierenartsen: is die echt pas 1,5? Ziet er zo volwassen uit. Of van andere mensen: rij je er nu nog niet op? Nee, hij moet nog 3 worden. Oh echt? Hij oogt gewoon heel volwassen. Komt omdat hij vrij fors is. Ik voer vanaf dat hij 6 maanden is Metazoa. Bevalt me prima. Hij heeft er weinig van nodig en gedijt er prima op. Verder veel ruwvoer.
Hij is nu rond de 1.5m verwacht niet dat hij nu nog heel veel groeit, hooguit in de breedte.

Het leven is top met een Welsh Cob

zivazoef

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:26

Cuba oogde ook al vrij snel volwassen. Hij krijgt voornamelijk 24/7 hooi en gras en als het nodig is breed&grow van vitalbix. Hij begint nou pas echt de hoogte in te gaan, ben lang bang geweest dat hij te klein zou blijven. Ik ben 1.85m dus met een pony van 1.40m is dat geen fijn plaatje.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 08:45

Mijne wordt in maart 4 jaar maar het afgelopen jaar is ze vooral in de breedte gegroeid. Niet qua spekjes maar je ziet haar bors, hals en ook de omvang van haar pijpbeenderen uitzwaren.
Schofthoogte is misschien nog een of twee centimeter hoger dan vorig jaar.

Ik ben toen ze uit de opfok kwam vrij snel overgestapt op "normaal" voer. Eerst nog een zak Breed & Grow opgevoerd.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:12

Wat zijn er een hoop paarden bijgekomen zeg! Van groot naar klein. Leuk!

Kwa bit/bitloos kijk ik zelf liever naar waar het paard het beste op reageert. Die van mij snapte echt geen drol van kaakgekruist en werd boos. Sidepull deed hij het op alsof hij het vaker deed, nou simpel dus. Kaakgekruist verkopen (en verkocht). Touwhalster reageert hij ook erg goed op, daarom voor touwhalster gekozen om voor het eerst op te gaan zitten. Eerst wel even gekeken of de stuur en rem erop zat vanaf de grond. Wel zo handig. Niet dat het nodig was met hem. Het zal mij niks verbazen dat als ik met buiten wandelen erop stap, hij doet alsof het heel normaal is en we gewoon zo wegrijden alsof het niks is. :')
Bitje hebben we wel een dubbelgebroken D-trens, maar tot nu toe vooral voor het wennen in de mond. Ik heb er nog niet echt mee gestuurd. Wel een keer mee gelongeerd, maar daarna eigenlijk niet meer gepakt. Mijn bithoofdstel is namelijk ook mijn sidepull, en ik ben wat dat betreft lui.. Heb het niet zo op wisselen. En mijn foto hoofdstel pak ik liever ook niet voor het 'gewone' werk.

Verder kwa leeftijd inrijden vind ik dat iedereen het zelf moet weten. Overigens zit er ook nog verschil in. Ga je bv 1 keer per week 10 minuten of 4 keer per week een uur. Ik zelf beleer die van mij op zijn vroegst met 4 jaar, altijd al gezegd. Dit jaar beleren zou hem sowieso niet geweest zijn, vanwegen verhuizen en eerst zijn pssm stabiel maken. En in de winter ben ik stijve hark, dus dan klim ik er liever niet op.. Dus automatisch wordt dat al op zijn vroegst in de lente, wanneer hij dus 4 is.

Te jong (in)rijden kan zeker schade met zich meebrengen. Zo is dit paard met 2 jaar al gaan rennen, véél te jong en daarvoor moest er ook nog op gereden worden uiteraard. Op de foto als ik het goed zeg 17 jaar oud.. Gelukkig heeft hij een mooie thuis met hele lieve mensen. :(:)
Ik zeg altijd: Te vroeg, te veel en te zwaar is nooit goed. De leeftijd maakt dan niks uit. Een 10 jarige die nooit wat doet moet je ook niet ineens elke dag 3 uur intensief gaan rijden.
https://imgur.com/sn3j1rX
https://i.imgur.com/MMKjivH.png
https://i.imgur.com/g0oNQ9E.png

Hier ben ik op het moment met die van mij vooral kilometers aan het opbouwen. Hopelijk komt hij niet meer aan, maar valt hij af. Maar we zullen het zien. Groeien doet hij nog wel. Zijn kont is aardig wat hoger dan zijn schoft. Maar ken wel meer paarden die vanaf 3 jaar nog gerust een paar tot een hoop centimeters bijgroeien. Ik hoop wel dat hij met 1.50 stopt met groeien, wil er ook nog op kunnen klimmen. Hij zou 1.50-1.55 worden volgens de fokker, dus we zullen zien. En anders een ladder pakken straks met rijden. Hij is toch wel de meest rare dingen gewend met mij. Worden ze lekker makkelijk van. :))

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:21

Zijn er zat die nog laat groeien maar dat hele harde groeien vd 1ste 2 jaar heb ik achter de rug.Mijn 4 jarigen zijn afgelopen voorjaar allebei nog 3 gegroeid.Ik voerde me rot!
Die van mij verwacht ik iig nog 3 cm groter maar kan gerust nog 6 cm worden.Zou er zelf graag nog wat lengte in zien maar dat zal wel niet meer gebeuren.
Ze ziet er nog erg jeugdig uit en ik zie wel hoe het is volgende zomer.Als ze er nog niet klaar voor is dan mag ze gewoon langer mee als handpaard.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:24

Er zijn teveel mensen om te quoten maar ik hoop dat je in mijn geval gelijk hebt Ambre. Livia is vrij schraal nu en er mogen nog wel wat cm's bij maar dat zien we later wel!
Heb Livia zelfs gekocht omdat ik geen grote reus wilde en nu hoop ik dat ze niet te klein blijft hahaha.

Wat gaan er veel mensen bitloos hier! Grote verschillen in dit topic, leuk!

@KittyDylan is het bitje dat je nu hebt niet goed? Zelf vind ik dubbelgebreken altijd het makkelijkste om mee te beginnen. Mochten ze te sterk zijn, zonder medische oorzaak etc, overweeg ik een enkelgebroken.

@Granoek oeh wat een lekkere reus en een lief koppie. Als die ergens van schrikt ben je dan niet ten dode opgeschreven?

@Joy is de jouwe niet stiekem 4 ofzo :P zou het zo geloven! Fijn dat ze geen probleemgebit!

@Duplo welkom! Wat voor paardje heb je gekocht?

@Orchidee lief blesje!

Ik ga morgen maar eens meten hoe groot mijn pupje is :)

Don't mess with the ponies

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:26

Hey,

Heb vandaag Lily-Fee haar mond opgemeten met een touw. Ik kom op 10 cm, is een bit van 12,5 cm dan goed? Heb ik aan beide kanten 1,25 cm ruimte over.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:45

Ik heb ze liever 0,5 aan beide kanten.Dus 11,5 of 12,5 met bitschijven.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:50

Wij gaan ook gewoon kijken wat werkt. Alle beginnetjes lekker zonder bit, maar mocht daar echt niets mee aan te vangen zijn, gaat er een bit in.
De mijne rijd ik bitloos omdat het voor mij als recreatieruiter even veel stuur en rem gaf, prima, lekker lui er idd geen bit in moeten hangen.

Wij zijn vandaag begonnen met zelf het singeltje te oefenen :) Met de juf er bij was dat best wel spannend, bij mij geeft ze er geen kik op. Dropje is een beetje eenkennig/kat-uit-boom-kijkerig/onzeker bij iedereen die niet ik of mijn vriend is :'). Dus goed dat er elke de twee weken wel een 'vreemde' mee komt helpen.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:59

Lily_Fee schreef:
Hey,

Heb vandaag Lily-Fee haar mond opgemeten met een touw. Ik kom op 10 cm, is een bit van 12,5 cm dan goed? Heb ik aan beide kanten 1,25 cm ruimte over.

Ik zou 11,5 doen maar heb je niet beide maten of kan je evt lenen om te kijken wat het beste past?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:11

Eefjahh schreef:
Lily_Fee schreef:
Hey,

Ik zou 11,5 doen maar heb je niet beide maten of kan je evt lenen om te kijken wat het beste past?

Is dat echt een normale maat voor een paard van 1,70?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 18:22

Haha Eefjah ze is echt pas 2,5... 20 april 2019 wordt ze 3... :=

Afbeelding
Afbeelding

Bizar he... :D

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:28

Lily_Fee schreef:
Eefjahh schreef:

Is dat echt een normale maat voor een paard van 1,70?

Nee dat is eerder 12,5 :P

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:48

Eefjahh schreef:
Lily_Fee schreef:
Hey,

Is dat echt een normale maat voor een paard van 1,70?[/quote]
Ja dat kan. Mijn paard van 170 loopt op een 11cm. En ik ken nog grotere paarden die zelf op een 10,5 lopen. De meeste bitten die bij paarden in de mond hangen zijn te breed. Er mag ongeveer 1 pink tussen je bit ring en mondhoek passen, als het de bit ring aan de andere kan aangesloten zit. Let wel op dat de mondhoek van je paard normaal zit en niet net wat naar buiten mee schuift.

Aan de hoogte van het paard kun je niet zien welk lengte bit er in past. Even vergelijking, als jij 170 bent kan het zijn dat je bh omtrek 75cm hebt, maar iemand van de zelfde lengte kan ook makkelijk een 95cm hebben.

Kijk dus vooral wat er in je paard zijn mond past en ga er niet van uit andere mensen zeggen.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:02

Mijn ggk hengst van 1.68 heeft ook maat 11,5.

Afbeelding
Knappe papa <3

Ik gok dat Laban en Florenzzo ook een klein maatje hebben.
Ik begin ook met dubbel gebroken d trens. Even kijken hoe ze daar op reageren :j maar voorlopig spelen ze nog lekker in de blub... Ze krijgen allebij 2x halve schep merrie brok van havens. Natuurlijk onbeperkt ruwvoer. Tussendoor krijgen ze ook een beetje seniores priores.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:07

Er zit tegenwoordig zoveel bloed in die paarden dat de monden steeds kleiner worden.Ik heb bijna al mijn paarden op 11,5 lopen.Vroeger was 13.5 heel gangbaar.

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:12

Ja mijn tuiger merrie heeft een 13.5 bit :o

Wat een mooie witte hengst, AM horses!

Gimme Joy, jouw paard ziet er al volwassen uit voor 2.5 jaar :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:25

Bij Quarters zie je dan toch terug dat er veel Engels volbloed in zit. Dat zijn ook vroegrijpe paarden, althans aan de buitenkant.
In de USA worden Quarters toch ook wel met twee jaar geleerd?

Ik ben vandaag begonnen met een poging tot vrijspringen. Had de balk iets verhoogd maar nog niet echt een sprong om ik eerst wil dat ze het principe snapt. Ze moest wel wat energie kwijt bokken en gekke sprongen genoeg. Ze knap ook best hoog bokken :=
Ze staat wel de hele dag op het weiland maar net dat slechte weer bewegen ze toch minder. Land is ook nat en modderig.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:58

Oei Ben is 1m66 en heeft bit 18,5 cm :+

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:16

Eefjahh, Eureka is een draver. Nooit getraind om te koersen.
Heel lief dier, doet nog geen vlieg kwaad en vind het heerlijk om te knuffelen

Helaas is de bak een vijver door de regen dus alleen wat loswerk gedaan, ze vind het niet erg om door een plassen te rennen :Y)
Afbeelding

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:47

Granoek schreef:
Oei Ben is 1m66 en heeft bit 18,5 cm :+

:D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 22:32

fransje23 schreef:
Bij Quarters zie je dan toch terug dat er veel Engels volbloed in zit. Dat zijn ook vroegrijpe paarden, althans aan de buitenkant.
In de USA worden Quarters toch ook wel met twee jaar geleerd?

Quarters stammen inderdaad af van de thoroughbred. Als je terug gaat kijken in Joy haar stamboom is een verre voorvader zelfs een arabier hengst die cadeau is gedaan aan de Franse adel door een sjeik. Dan heb ik het wel over een aantal honderd jaar geleden. :+

Niet alleen in Amerika wordt beleerd met twee. Ook in Europa (en NL) gebeurd het helaas nog.

Joy is zelfs voor een quarter een uitzondering. Ook mentaal vond ik haar al heel snel wijs. (Viel zelfs de artsen in de kliniek op)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:43

fransje23 schreef:
Kittydylaan, hoeveel steekt dat bitje aan de andere kant uit? Lijkt zo wat aan de brede kant maar als je maar een kant ziet is dat lastig te beoordelen.

Was toen wat breed,dus daarna een kleinere aangeschaft. Maar met een nieuw hoofdstel dezelfde weer er in gehangen. Heeft een breder mondje nu

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben wat aan het experimenteren met longeren. Wat het fijnste voor ponylief werkt. Vandaag voor de 2e keer met dubbele lijnen gelongeerd. Is voor mij ook nieuw dus we moeten elkaar maar uit helpen :+ en met 2 losse longeerlijnen :+

Afbeelding

[KS-MK] Fflur wordt mama! 2020 veulentje verwacht
Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:29

Prachtige welsh cob orchidee!

Gaaf trouwens zo’n mega quarter. Aansprekend koppie ook. Wat ik me nou al een tijd afvraag. Quarters zijn bijna altijd overbouwd. Lopen ze dan ook altijd op de voorhand? Is dst niet super slecht voor het lichaam?

Ik ben vandaag op pad geweest met Hilana. Zo kan ze langzaam wennen buiten, zodat we snel ook buiten kunnen rijden wanneer ze beleerd is. Samen met een ander paard of alleen in het bos is hilana super stoer. Vandaag alleen (wel samen mey mijn vriend) op straat vond ze toch wel spannend. We blijven oefenen..

Afbeelding

♡Hilana van de Edelweiss
Onze avonturen volgen? www.instagram.com/hilanaedelweiss

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 07:12

Lekker buiten wandelen, alleen je tekst op de foto is wel erg fout :Y)

Wat een lief koppie Kittydylan

Wat leuk dat je de stamboom zo ver terug kan zien Gimme_joy, gaaf dat er zon cadeautje tussen zat. Bijzonder om dat zo te kunnen vinden allemaal