Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

linda2008

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:51

Mag ik iets vragen? (Ik kan het in andere topics zo gauw niet vinden dus daarom stel ik de vraag hier)
Met welk zadel gaan jullie zadelmak maken?
Ik ben het type van een mooi op maat gemaakt dressuurzadel. Maarja het is natuurlijk onmogelijk om een niet zadelmak paard een zadel aan te meten (bovendien veranderen ze dan nog extreem in bespiering enz.)
Hebben jullie een “past op vele paarden zadel” klaar liggen?

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:13

Isabel, haha herkenbaar hoor! Ik ben ook een niksje :j vind dressuur het leukst, maar of ik talent heb? Euhm.... nee!! :P en buitenrijden super leuk!!

Allemaal dus wel een “oud” zadel nog liggen om mee te beginnen. Ik mag nog 2,5 jaar wachten maar dan ga ik toch eens op marktplaats rond kijken... bedankt voor jullie reacties :)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:16

Westernoutfits zien er altijd zo stoer uit <3

Mag ik trouwens mijn mini’s ook aanmelden? :o
Bucks (bruine merrie, 7 jaar) word in 2019 voor de wagen beleerd.
En Pip (eigen gefokte, zwarte merrie, 2,5 jaar oud) wil ik eigenlijk ook in 2019 laten beleren :j

Afbeelding

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 06:18

Bedankt :)

Candalisa, heeel apart paardje zeg! Mooi!!

Nynkster, ik las op de 1ste pagina dat ze al beleerd was maar het mis is gegaan waardoor je vanaf 0 gaat beginnen. Mag ik vragen wat er precies is gebeurd?

Kiki, en dan kom ik jou hier weer tegen.. vanaf het dbt2016 topic, hard gegaan eigenlijk he?!

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 10:48

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Paardjes hadden het hier minder zwaar dan de hond (1 van de 3 honden is echt mega bang voor vuurwerk). En hoe is het bij jullie verlopen?

Nynkster, oeii heftig zeg!! Dat hoop je echt nooit mee te hoeven maken :(

Retjet, dankjewel :)
Jij hebt dus een lekkere stuiterbal := gaat het wel beter daan voorgaande keren?

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 06:45

Whaha granoek!

Ik heb 6 pony’s, de meest brave kan ineens met een wormenspuit lastig doen, de heetste waar ik meeste gedoe van verwacht kan ineens haar mond open doen alsof ik er appeltjes in stop... en het verschilt ook echt per keer :=
Maar ontwormen is iets wat je niet dagelijks doet dus ze mogen ook allemaal op hun eigen manier reageren.

Orchidee, Wat ik nu ga zeggen gaat me waarschijnlijk nier in dank worden afgenomen, maar los van het bit, zou ik niet accepteren dat ik niet aan een neus of mond mag zitten. Dat is namelijk wél iets wat ik bij dagelijkse dingen vind horen. Ik wil mijn paarden altijd, overal kunnen aanraken. Je zult het maar nodig hebben voor een DA. Ik heb geen ervaring met paarden die het bit niet in willen maar ik ben fokker en hier is het aanraken van uier dus erg belangrijk terwijl ze dat lang niet allemaal leuk vinden. Ik raak het dan gewoon elke dag aan. Ik beloon of straf alleen bij extreem gedrag! Dus ik straf alleen als ze slaan, ik beloon alleen als ze het niet kennen en toch heel braaf toelaten. Verder doe ik gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is net zoals een borstel over de rug halen bij wijze van spreke. Ik zou denk ik gewoon elke dag mijn vingers in zijn mond stoppen, net zo lang tot hij het de normaalste zaak van de wereld vind....
misschien heb je er iets aan. :)

Edit; ik heb nu een veulen die het bijvoorbeeld mega vervelend vind dat ik aan haar oren zit. Sorry, maar jammer dan! Ik haal nu elke dag mijn hand over haar oren. Niet te lang, ik maak er geen heel ding van. Ik beloon niks, straf niks, besteed geen aandacht aan haar reactie. Gewoon even snel een aai over haar oor, die ze nu dus mega irritant vind, maar over een maand weet ze niet beter ;)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:06

Sorry sorry ik ben lang afwezig geweest :o maar als het mag kom ik weer gezellig mee kletsen :j

Danuah, dat is wel kei braaf zeg!! :wow:

Isabel, als je het gevoel hebt dat “een buitenstaander” jouw paard niet goed begrijpt, heb je niet de juiste instructie vind ik. Mijn instructrice kan niet alleen lezen en schrijven met mij, maar ook met mijn paarden :j zij ziet veeeeel meer vanaf de grond dan ik ooit zal kunnen voelen, een beetje hulp van iemand die weet waar ze over praten lijkt mij onmisbaar...

Sara, welkom hier ook ;) leuk dat je Kato gaat laten beleren. Ik ben hier omdat Bucks dit jaar ook beleerd zal worden voor de wagen.
Helaas is er iets tussen gekomen waardoor het niet begin dit jaar kan (bucks is al 7 dus qua leeftijd had dat gemogen ;) ) maar het jaar is nog niet voorbij gelukkig :P

Wel heb ik haar inmiddels een paar keer aan de lange lijnen gehad en dat ging heel goed :D
(Beetje zoekend nog en zeker als ik dan met 1 hand een foto wilde maken haha! Maar het was een braaf begin! :) )
Afbeelding

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:37

Ik geef gewoon eerlijk toe dat ik een mooi-weer-“ruiter” ben, bucks heeft momenteel dus vakantie :+
(Moet wel zeggen dat Bucks al 7 is en al een jaar lang zo nu en dan in tuig staat... ze kent dat dus inmiddrls wel. En het échte beleren alsin kar erachter, kan ook over 3 maanden nog ;) )

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:57

Granoek, holy mozes!! :wow: ik vind het een kasteel!!!! (Nou is mijn pony wel 88 hele centimeters dus alles lijkt al snel groot _O- )

Gentle ziet er goed uit! :j fijn dat zijn verbandje nu af is. Het roze staat hem goed, maar dan liever ooit als peesbeschermer ofzo ;)

Berryz, knap hoor :j zeker als je niet bij de groep kunt blijven...

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 04:47

Goedemorgen allemaal,

CL wat een mooie foto’s zeg!! <3

Granoek, ik zie het al voor me met een hengel met foto er op :=

Gimme-joy, wat knap zeg! Goed dat je het rustig aan doen en ze je heeft tegen gehouden ;)

Ik heb me hier al eens gemeld omdat mijn mini Bucks dit jaar voor de wagen beleerd zal gaan worden. Ik heb haar zo nu en dan nog steeds aan de lange lijnen maar het is verder gewoon wachten tot ze weggebracht kan worden, ik ga haar niet zelf beleren omdat ik geen ervaren menner ben....

Maar ik mag hopelijk actiever in dit topic gaan meekletsen want ik heb ook een onbeleerde fjord gekocht. Raika wordt dit jaar 4 en we zijn dus rustig begonnen met het beleren.
Ze kent inmiddels hoofdstel, bit en singeltje. En nu gaan we eerst proberen om haar het longeren netjes aan te leren. Paar keer per week 5 tot 10 minuutjes. Ze pakt het knap op, al moet ze nog wel leren dat het NIET de bedoeling is dat ze bovenop me loopt :=
Afbeelding

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 06:19

Isabel, klopt helemaal, gra merrie van De Bilterhoeve (dus BE) v. Brijol ;)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:55

Haha leuk! Nee zij wordt niet gedekt, ik sta te popelen om te kunnen gaan rijden ;) misschien dat mijn jaarling (v. Jelte) over twee jaar eerst een keer gedekt wordt voor het beleren :)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:26

Retjethorse, dat ziet er al mooi compleet uit zo :j

Paint-girl, welkom!! Wat fijn dat je paardje al zo veel gezien heeft, daar heb je echt een mega voorsprong mee ;)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:55

Gj, wat tof!!! :))

CL, oh heerlijk toch!! Ik moet dat met een krukje doen. Ik heb er van de week ook even naast gesprongen en geprobeerd te hangen, maar ik heb vooral moeite om haar stil te laten staan. Ze heeft al lang door als ze een stap opzij zet, dat ik eerst mijn krukje weer moet verplaatsen :P

Retjet, haha eigen outfit moet nog, heel herkenbaar!! Paard is al lang klaar maar ikke...... :=

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 05:40

Orchidee, respect! Heel knap van je! Ik heb dit zelf ook gehad, pas weer op een paard stappen als ik 15 kilo was afgevallen (ik was ook wel echt véél te zwaar!) die zijn er nu gelukkig af (maar ik moet zeker nog wat kilo’s kwijt := )

Granoek, whahaha die foto!!! Ik zie het al voor me met die hangmat ertussen :))

CL, super braaf zeg!! Ik hoop dat die van mij het ook zo braaf op pakt :j ik zal haar alle beeldmateriaal van Gentle tonen om te laten zien hoe het moet :P

Zijn er eigenlijk ook mensen geweest waar het niet zo van een leien dakje is gegaan? Of juist die heel braaf waren met de beginselen, maar toch ontplofte bij de eerste keren er op zitten?

Die merrie-uitdrukkingen, heeeel herkenbaar hier met 6 merries :o

Spagaat leer ik dus nooit meer aan, 1 van mijn mini’s kent het trucje en gebruikte dat tegen me tijdens het opstellen bij een keuring, je kunt dan ook slecht corrigeren dus ik doe het maar niet meer :=

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:39

Oh wauw heerlijk zo CL!! Knap hoor :j

Ho is hier ook altijd gewoon HO! Maar ze moeten dat wel leren begrijpen. Dus nu ben ik nog geduldig ;)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:53

Oei wat stout van Malik... maar goed dat je het zo wil oplossen en zoekt naar het juiste :)

Loody, jeetje wat braaf zo zeg, heel knap!!

Die tandjes allemaal := hihi ik heb er ooit 1 gevonden van een mini, maar verder eigenlijk nooit.

Hier een kleine tegenvaller :( Raika heeft gister het zadel opgehad. Ze vond het spannend maar verder was ze wel braaf! Helaas blijkt het zadel echt totaal niet goed te liggen, dus longeren gaat wel maar hiermee een begin maken met beleren gaat niet lukken :(
Nu moet ik dus op zoek naar een alternatief, maar hoe? Ze is nog niet beleerd, ik kan nog 20 tweedehands zadels kopen maar grote kans dat dat ook niet lukt. Ik kan een zadelmaker laten komen maar ik kan niet proefrijden... boomloos wil ik niet.... wie heeft suggesties?
Afbeelding

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:28

Waar ik een beetje bang voor ben is dat je dan alsnog rond 1000 euro kwijt bent aan een goed tweedehands zadel ofzo, terwijl ik het liefst zo snel mogelijk een goed op maat gemaakt zadel wil (maar uiteraard oppassen dat spieren nog veranderen enzovoort, daar ben ik mij van bewust ;) )

Edit; zou je een zadel op maat kunnen laten maken zonder dat je er op kunt al? En dan laten nakijken/aanpassen zodra je er los op kunt draven ofzo? (en dan nog eens laten nakijken/aanpassen als je weer een paar maanden verder bent qua bespiering enzo)???
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 13-04-19 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:29

Tja heel lastig! Zadeltrauma is inderdaad erger dan alles! Ik wil ook voor op maat gemaakt gaan, maar dan ben je wel 2500 euro verder, als het dan maar een half jaar goed ligt, en niet meer aan te passen is, dan is dat wel enorm zonde van het geld.

Misschien maandag eens bellen om te horen wat de opties zijn bij jonge paarden en op maat gemaakte zadels... :?

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:02

Welkom Juul! Leuk dat je al zo ver bent :)

Sbravour, ik zou heel graag voor AB willen gaan, geen idee of dat tweedehands nog goed verkoopbaar zou zijn. Maar ik ga maandag wel even bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn qua maatwerk bij onbeleerde paarden, inruil als ze er uit gegroeid zou raken enzovoort.
Bedankt voor het meedenken en delen van jullie tips en ervaringen :D

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:12

Dat zou een handige tip zijn (maar ik sta op een warmbloedstal met mijn ronde fjordjes ;) :P dus dat gaat nooit passen ben ik bang... :o )
Ik weet welk zadel ik zelf goed in zit, dus hopelijk kunnen we dat type zadel passend krijgen op mijn paardje... is het al maandag? Dan kan ik gaan bellen..... O:)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:47

Nicky-rilana, wat een mooie foto’s! Mooi paardje ook zeg!

Isabel, wat leuk zeg! Benieuwd naar het verslag maar voor nu; slaap lekker ;)

Opstappen zonder zadel of met een barebackpad ga ik echt niet doen. Ik wil wel graag enige houvast voor het geval er iets gebeurd :=

Fransje, ja dat is wel handig dat je alvast een indicatie kunt krijgen... maar ik sta niet op zo’n grote stal met veel mensen :P hihi

Ik weet welk zadel ik zelf graag wil, alleen moet dat natuurlijk passend op het paard gemaakt worden. dus ik ga maandag toch maar gelijk contact opnemen of hij kan maken/passen zonder dat ik direct hoef proef te rijden en het dan later nog kan komen nakijken en waar nodig aanpassen. Zou de makkelijkste oplossing zijn denk ik.
Ondertussen durf ik met het huidige zadel haar wel nog eens te longeren ofzo dus dan gaan we daar rustig mee verder :j :)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:14

SBravour schreef:
En anders is zonder zadel toch een prachtig alternatief hoor! Ik heb tot nu toe telkens mijn eerste ritjes zonder zadel gedaan.

Ik zie dat niet zitten :n Als ze iets doen lig ik er toch sneller naast en mijn ervaring is als ze dat eenmaal door hebben, dat het lastiger word omdat je dan eerst iets moet afleren. Goede gewoonten aanleren is makkelijker dan foute gewoonten afleren ;)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:24

Helemaal mee eens... rustig aan doen en een stap terug als dat nodig is... maar je hebt nooit garantie wat je paard gaat doen als jij er de eerste keer op gaat zitten. Als je paard dan tóch gaat vluchten, heb je niks te zeggen. En een paard blijft een vluchtdier, ik heb de meest relaxte en goed voorbereide dieren tóch wel eens zien vluchten toen er de eerste keer een persoon op ging zitten...

Edit; begrijp me niet verkeerd; ik vind het niet verkeerd als mensen dat doen hoor, integendeel ;) alleen ik ben daar zelf niet heldhaftig genoeg voor :P

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:58

Fransje, ik ben het niet met je eens. Waarom hebben we allemaal een cap op?! Omdat het levende dieren zijn waar altijd iets mee kan gebeuren, die altijd eens kunnen schrikken. Ik ben het met je eens dat het grootste gedeelte in de voorbereiding gaat zitten, maar dat geeft geen garantie. Bovendien; welke voorbereiding? Als je een zadel hebt ga je eerst hangen, als daar heftig op gereageerd word weet je dat je er nog niet op kunt gaan zitten en je een stapje terug moet doen. Maar hoe doe je dat zonder zadel?

Raika, Onyx, Jupi, Bucks