Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-19 13:34

Ik ben ook heel blij dat ik het tot nu toe allemaal zelf heb mogen (en kunnen) doen! Is toch zo bijzonder omdat ik haar ook al heb vanaf 6 maanden <3

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 21:57

Zo die kan lekker lopen Moniek! *\o/*

Wat een kanjers allemaal hoor! <3

Ik zit een beetje in dubio over de galop bij Joy. Ze mist duidelijk nog kracht en balans om in de bochten genoeg aan te zetten. Ik moet er erg aan werken om haar in de galop te houden en ze valt flink naar binnen. We galopperen nu 3 rondjes rechtuit op allebei de kanten. In de draf is het totaal een ander beeld. Balans, ondertreden en zelfs al wat nageeflijk. Ik twijfel nu of ik galop door moet blijven trainen (dus die 6 rondjes die we doen), of dat ik het nu moet houden bij stap/draf en daarin aan conditie en balans moet gaan werken. Want ze loopt in de draf dus ook al echt knap.

Ik ga sowieso de dubbele lijnen weer oppakken, omdat ze nu het bit wat meer aanneemt en al zakt bij lichte teugeldruk. Wat vinden jullie?

(Trainster zegt overigens galop blijven doen, rechtuit en desnoods vlak voor het galopperen spoortje om, om haar iets fijnere hulpen te kunnen geven, zodat ik haar niet in de weg zit. Zweep wil ik liever niet aan. Ik mocht erover nadenken en als ik besluit dat ik het niet wil is dat ook goed. Word niet gedwongen ofzo! :D )

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-19 08:58

Op de longe heeft ze geen problemen. Daar galoppeerd ze zo makkelijk.

Buiten rijden wordt lastig aangezien ik dsn eerst met de trailer moet een stuk. Ik zal eens vrsgen of er in de buurt een galoppad is. Door de polder bijvoorbeeld.

Schakelen is inderdaad wel een goed idee. Rechtuit galoppeerd ze heerpijk en ze vindt het ook erg leuk! Ze zet dan zelf even lekker aan. :D

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-19 21:33

Dank voor de adviezen! Hier heb ik wat aan!

Op zich komen we de bak in galop gecontroleerd rond, het kost haar alleen moeite en ze snijdt graag de hoeken af. Wat we al gewonnen hebben is dat ze linksom nu in een keer goed aanspringt.

Vandaag de dubbele lijnen erbij gepakt en dat deed ze netjes. Ze zakt op de deuk van de lijnen in stap en draf en kan daar dan ook een paar passen blijven. Ze draagt mooi ook dan. De lijnen hangen dan gewoon los. Ze is dus best gevoelig op druk nu!

Ook in de galop (toch even meegepakt) wil ze zakken, maar zakt ze te diep/achter de loodlijn. Maar er is wel meer balans dan onder het zadel.

Donderdag rijden (dan alleen stap/draf), vrijdag longeren en zaterdag les. Is de eerste keer drie dagen achter elkaar, dus we zullen zien hoe dat gaat!

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-19 12:26

Dat is ook nog een optie inderdaad! We zullen kijken hoe het gaat.

Misschien dat ze aan de voorkant omhoog aan het gaan is, al kan ik me niet voorstellen dat het echt een groeispurt is. Ze is vrij snel geweestet de ontwikkeling dat ik niet meer een hele snelle groei verwacht.

Afbeelding
Dit is hoe ze er nu bij staat

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-19 22:23

fransje23 schreef:
Groei is niet alleen in de hoogte. Ze heeft zeker nog groeischijven die nog niet gesloten zijn. De plaatsen sluiten pas rond hetb7e levens jaar. Joy is 3 jaar dus zelf al ontwikkeld ze snel zal het nog ruim 3 jaar duren eer ze volgroeid is en dan is ze mega-snel.

Daar ben ik me absoluut van bewust. Daarom doen we ook rustig aan :D . Heb me erg ingelezen op dit onderwerp. Een vriend van me is zelfs gepromoveerd op groei icm ocd bij "nestvlieders" zoals dat dan zo mooi heet.

Zo weet ik ook dat het een fabeltje is dat er rassen zijn die sneller volgroeid zijn dan anderen... Dat is volgens mij gewoon een excuus om vroeg te beginnen onder het zadel.

Je kan aan de buitenkant niet beoordelen of een paard vanbinnen "klaar" is voor het werk onder het zadel. Het is uiteraard een controversieel onderwerp en ook daar ben ik me terderge van bewust. Voor- en tegenstanders zullen er altijd zijn.

Ik blijf dan ook constant kritisch kijken naar de training en naar wat Joy aangeeft. Het belangrijkste vind ik dat ze er plezier in heeft. Had ik moeten wachten tot 4 of 5? Ja misschien wel. Maar dat heb ik niet gedaan. En juist daarom stel ik mezelf deze vragen. Niet zozeer voor het "oh oh, gaan we niet te snel?" Maar meer voor het "wat kan ik doen om het zo soepel mogelijk te laten verlopen".

En dat met het tempo waarin we werken (de frequentie en duur van de trainingen), het afwisselende schema, de smid, tandarts, zadelpasser en zelfs osteo die langskomen denk ik dat we het aardig doen.

Morgen weer een ritje en dus nu alleen stap en draf. Doel voor morgen is om wat meer rust te krijgen in het zakken. Ik ga een aantal tempowisselingen proberen. We zullen zien!

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-19 19:37

Wauwie Splinter! Heel gaaf! *\o/*

Super Jody! Mooi zadel hoor :j

Rijden ging super. Joy had het gaspedaal gevonden, en ik hoefde er weinig aan te doen. Ik heb daarom toch maar een rondje gegaloppeerd. In verlichte zit en dat ging super! In de draf wil ze steeds beter en langer ontspannen. Ze is super licht op de hulpen. De bak was ook minder zwaar, misschien helpt dat.

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 08:05

Wat leuk he met dat zeil! Joy vindt dat ook bijzobder interessant allemaal:

En je krijgt er een lekker mak paard van! _/-\o_

Vanavond gaat ene stalgenootje me helpen met grondwerk/rechtrichten/gymnastiseren. Ik wil dat ze even wat extra gaat doen op de grond en daar heb ik niet de ervaring in. Zij is zelf opgeleid door chris irwin. Ze heeft me eerder al geholpen, maar nu gaan we dus even wat gerichter aan het werk.

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 11:07

Thanks Splinter! In principe hoort het ook wel dat ze het goed doet. Ik heb haar er ook een beetje voor gekocht :o

Brug maken wordt misschien een beetje lastig, maar een hek kan je zo maken. Balkjes kanm je ook neerleggen. Laat maar weten als je wat tips van de onderdelen wilt. Trailen is zo leuk!

https://www.youtube.com/watch?v=UTf4Q85u4bo

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 20:45

linda2008 schreef:
Splinter, wat goed zeg :D

Hebben meer mensen problemen gehad met aanspringen in galop? Raika sprong keurig links en rechts aan. Maar ineens staat rechtsom niet meer in haar woordenboek :n mijn instructrice heeft ook een poging gewaagd om te controleren of ik zelf niet gewoon iets fout deed, of dat Raika misschien iets scheef was ofzo, maar dat is allemaal niet het geval.... we houden het nu op een fase die hopelijk snel weer over is. Maar ik baal er wel enorm van... ook omdat ze het in het begin niet zo deed.... ;(

Yup! Nog steeds hoor. Ineens fout aanspringen, of helemaal niet willen aanspringen. Erg veel onstabiliteit gewoon nog

Heel anders dan de draf:

Maar er is progressie! <3
Afbeelding

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 21:38

Dankje linda2008! Ja het is ontzettend knap wat ze laat zien! We zijn nu een half jaar bezig en 25 ritjes verder. Ben apetrots op haar! *\o/* <3

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 18:29

Oeh Splinter, goed weer die behandeling! Joy staat op de planning voor november. Ze had de vorige keer flinke doppen ook.

Kijk!

Voor het eerst en alsof ze het al jaren doet! *\o/* <3

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 19:37

Wat is het toch een knapzak! :))

En toch heerlijk dat koppie erop dan als hij Dexter ruikt! :+

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-19 09:50

Granoek schreef:
Mijn vriend weet vooral dat hij langs onderen foto's moet maken haha.
Ik schat Duke nu op 1m70. Hij is groter dan mijn zus haar trekpaard van 1.65 maar nog wel een stukje kleiner dan Dexter van 1.80

Hier zie je het wel een beetje
[ [url=m/9jp1Gk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is het te vroeg voor een 2020 topic? Ik ga het niet redden in 2019 denk ik :')

Geen probleem toch! Dat siert je alleen maar _/-\o_ *\o/*

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 09:13

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 12:23

Dankjeeee! Ben Apetrots op haar! En inderdaad zo gaaf om het verschil te zien me drie jaar geleden! Soms vind ik het wel jammer dat echt die baby er niet meer is -O- :D

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 21:23

Woooow :wow: :wow: :wow: wat kan die lópen zeg!! <3

Jeetje ik ben er gewoon jaloers op haha! dan had ik maar geen quarter moeten kopen :o

En dank voor het compliment! Ik ga helemaal met je mee ook vwb het 2020 topic. Joy was er klaar voor. Dat was al zo'n beer. En het is echt een paard dat heel graag voor je qil werken en er ook echt plezier in heeft. Stilstaan is maar niks, ze zet ook snel aan, dus beweging is goed voor haar. En zoals ik al eerder zei, ik kijk heel goed naar wat ze aankan. Gelukkig ken ik haar al 3 jaar en weet haar inmiddels goed te lezen. En als ze nog ileig was geweest had ik er niet eens over nagedacht te gaan beginnen.

Morgen open ik een topic met alle filmpjes van begin zadelmak maken tot nu! Is zo gaaf om het verschil te zien!

Gaaaaf Lily-Fee! Ik hoop dat ook echt met Joy te kunnen gaan doen in een niet al te lange tijd! Heel tof! *\o/*

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 19:13

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 14:09

Wat fijn dat het beter gaat met Joep! Ja jullie er toch een beetje de nuance in moeten vinden. De balans is het meer. Maar als hij zich goed voelt is het sowieso fijn! *\o/*

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 22:33

Dat is toch helemaal goed inderdaad! Ieder z'n eigen tempo! +:)+

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 21:02

Joy moet ook overal aan zitten. Altijd. >;) :')

Ik kan er wel om lachen. Ze kan ook wel stilstaan hoor, als het maar niet te lang is. 10 seconden is lang zat. :+

Heerlijk bezig met Gentle hoor! Hij ziet er ook bizar goed uit! <3

Vandaag weer 15 min stap/draf gedaan. Bak is nog syeeds slecht, alleen het midden is goed, dus veel rijden kunnen we niet. Eens per week nu. Verder wandelen, rondwerk en vrijheidsdressuur. Helemaal prima!

Joy heeft behoorlijk wat cowsense:
Afbeelding
}:0

En ze heeft een nieuwe jas! Speciale quarter deken. Haar kont past er helemaal in en hij zit als gegoten! Ik scheer haar niet. Wil zo lang mogelijk proberen haar wintervachtje erop te laten. Maar nu dus wel deze deken (80 gram) voor als het echt heel koud en nat is. Om te zorgen dat ze nog een beetje energie overhoudt voor de training en niet alles moet gebruiken om warm te blijven. Mocht bkijken dat ze te snel zweet of het te lang duurt voordat ze is afgekoelt, gaat er alsnog een scheerapparaat overheen. En dan koop ik nog een mooie onderdeken van dit merk! *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 21:00

Wauw Malik gaat lekkeeeer! :):)

Oh maar ik doe beslist rustig aan Remmark :j . We rijden 2 keer per week 15 minuten. De rest van de tijd dus grondwerken enzo. En ze heeft ook behoorlijk wat dagen vrij nog. Ik ben er nooit op dinsdag en donderdag en heb morgen een etentje, dus dan ben ik er ook niet. Ik merk aan Joy dat ze graag wat wil doen, ze begon van de week ook alweer wat streken uit te halen... :=

In de western zitten ook zeker koeien onderdelen. Joy is half cutting gefokt, dus dit wil ik echt wel een keer proberen. Maar we gaan natuurlijk eerst lekker een paar jaar aan de basis werken. Ze is een echte allrounder en ik heb al gemerkt dat ze trail dingen erg leuk vindt. Ook de ranch onderdelen lijken me gaaf. Reining wil ik uiteindelijk ook proberen, maar ook daar wil ik echt mee wachten tot ze sterker is.

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 14:53

Ja natuurlijk wil ik dat! :D

Er zijn heel veel verschillende disciplines binnen de westernsport. Maar er wordt altijd onderscheid gemaakt tussen de in-hand, langzame en snelle onderdelen.

In hand zijn alle onderdelen die je kan doen naast je paard. Je presenteert je paard zonder zadel aan een showhalster. Uitstraling is hierbij erg belangrijk. Er zijn drie onderdelen: halter, showmanship at halter en in-hand trail. Bij de halter wordt de bouw en het exterieur van je paard beoordeeld. Je loopt een parcourtje in stap/draf en stelt je paard daarna op voor de jury. Bij de showmanship at halter is het belangrijk dat je je paard presenteert en je de gehoorzaamheid van je paard aan de hand laat zien. Hierbij wordt vooral de ruiter beoordeelt. Bij de in-hand trail loop je een trail parcour (met brug, hek, balkjes enz) en laat je de behendigheid aan de hand zien. Deze onderdelen mag je al starten met paarden jonger dan 4 en nog niet onder het zadel beleerd.

De langzame onderdelen zijn vooral om te laten zien hoe je als team samenwerkt met je paard. Hierin zijn verschillende disciplines:

Pleasure, horsemanship, trail, western riding, versatile horse, ranch trail en ranch riding.

Bij de pleasure laat je de gangen van je paard zien en dat je je paard met de minst mogelijke hulpen mooi in frame kan laten lopen. Dit is het enige onderdeel waarbij je met meerdere ruiters tegelijk in de showring bent. Horsemanship is een parcourtje onder het zadel waar vooral de ruiter wordt beoordeelt. Hoe goe staat je paard aan de hulpen is daarbij de hoofdvraag. Western riding lijkt op horsemanship, maar vraagt door de vele vliegende wissels in het parcoyr veel van de lenigheid van het paard. Ranch riding lijkt op horsemanship, maar is meer "ranch" achtig. Je mag bijvoorbeeld geen standaard showkleding aan, en er wordt uitgestrekte draf gevraagd, waarbij je in verlichte zit mag. Trail is een parcour met balkjes, brug, hek enz. Ranch trail is hetzelfde, maar met meer ranch onderdelen, zoals roping en ook weer uitgestrekte draf.

Dan heb je nog de hunter onderdelen, lijkt op pleasure (waarbij hunt seat equitation inclusief speongetje is). Daarbij rijd je in een engels outfit. Dit is een Engelse variant.

Snelle onderdelen:

Reining, pole bending, barrel race en de koeien onderdelen, waarvan cutting het meest bekend.

Reining is de Amerikaanse dressuur. Dit is een zeer spectaculair onderdeel waarbij spins, snelle en langzame cirkels, back up, lead changes en stops worden gevraagd. De manouevres zijn hetzelfde, maar kunnen in willekeurige volgorde worden gevraagd.

Barrle race en polebending zijn snelheidsonderdelen die veel door vrouwen gereden worden.

Cutting is een onderdeel waarbij je een koe uit de kudde haalt en die dan 3 minuten uit de kudde moet houden. Hier neemt het paard de leding, de ruiter legt zijn hand op de knop en de hand met de teugels op de nek, dat is een seintje voor het paard dat hij aan het werk mag. Zeer spectaculair om te zien.

Zo! Hele lijst :D het leuke aan western is dus dat er voor ieder wat wils is. Het is erg veelzijdig en daarom kan iedereen op zijn niveau meedoen aan wat hij leuk vindt. Als je gaat kijken op youtube vind je veel shows van de verschillende onderdelen. Is erg leuk om te zien!

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 09:58

Tof he! En dit zijn nog niet eens alle onderdelen. Je hebt ook nog leadline, waarbij kinderen onder een bepaalde leeftijd een onderdeel mogen rijden en een van de ouders het paard vast hebben aan een leadrope.

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 16:29

Tja... :') :+

~~~~Haidas Magic Joy~~~~