Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Buffelduke

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 22:20

Klinkt goed Hoppit! Supergoed dat je zo met weide management bezig bent. Lijkt me heerlijk om ze dan zo lekker aan zien komen galopperen. Voelt vast als een mini aardbeving :H

Snap dat je geen halsters wilt, die van ons hebben dat verplicht (regels van de stal) maar liefst heb ik ook zonder. Mochten ze jeuk aan hun hoofd zitten en ze blijven haken met hun achterbeen dan kunnen ze maar zo een spier/pees volledig scheuren wat bijna niet meer goedkomt.

Fijn dat je dan niet hoeft bijvoeren. Weet je ook zeker dat het niet meteen té wordt. En dat ze door die S vorm toch aan hun beweging komen ondanks dat er veel gras is. Hopelijk gaat het werken voor je paard! Ben erg benieuwd.

Gisteren heb ik een parelli instructrice laten komen bij Duke. Zij kent Duke al zijn hele leven en Duke is ook bekend met het principe. Erg bijzonder om duke zo te zien veranderen. Dat je respect kan krijgen zonder het paard ook maar aan te raken. Ze gaat me les geven dus hopelijk heb ik er ook baat bij en worden Duke en ik weer een team. We zijn nu meer het idee van collega's dan maatjes, hopelijk kunnen we weer richting de maatjes gaan werken. Want ik zou zo blij zijn als hij weer mijn maatje wordt.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 17:15

Leuk dat het topic actief is!

Je bent niet een enige met een dipje. Wij hebben ook een dipje maar dat is meer qua gedrag dan gewicht. Duke heeft bijna zijn streefgewicht bereikt dus dat is positief.

Blij dat je nu twee hebt die samen op dieet gaan! Is altijd makkelijker en kunnen ze ook niet oneerlijk naar elkaar gaan doen. Wat voor tips staan er zoal in het blaadje? Ben ik ook erg benieuwd naar!!

Duke ziet er op dit moment zo uit:

Afbeelding

Even een vergelijking met toen we begonnen zijn:

Afbeelding

Ben er heel blij mee hoe hij er nu uitziet.
Hij krijgt nu 3x per dag hooi, naar zijn gewicht en 2x per dag 50 gram pavo vital. 1x een klein handje biks erbij. Ook 50 gram prebioticum en een klein beetje gember.
Daarnaast ga ik misschien ook nog starten met de magnesium.

Qua beweging staat hij wat stil. Hij heeft me er 3x met een rodeo vanaf gegooid dus ik ben er wel klaar mee. 10 mei komt de osteo en hopen dat dat iets oplost. Ben bang dat ik nu de gevolgen ga zien van de opvoeding die ontbrak van veulens af aan plus dat hij tot zijn 4e klophengst is geweest.

Mocht het niet beter worden breng ik hem weg om ergens anders goed afgericht te worden denk ik.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 20:59

Oh wauw, dit had ik niet verwacht.

Hij staat nog steeds op rantsoen, loopt op een grote paddock overdag en ‘s nachts op stal. Stal kan ik niks aan veranderen omdat we pension stalling hebben.

Hij is al bijna 200 kilo afgevallen. Dus het is zeker niet dat ik er niks aan doe. In mijn ogen is hij ook geen obese. Ja hij is nog steeds te zwaar en daar ben ik ook mij van bewust. Maar dat hij nog steeds veel en veel te dik is ben ik het niet mee eens. Ik ben er ook voor om licht de ribben te kunnen zien maar 1. Dat zie je niet altijd op foto’s en 2. Sommige paarden zijn, zo is mijn mening, nou eenmaal zo gebouwd dat je geen ribben ziet tenzij ze echt mager zijn. Bij ons op stal staat een fries die perfect op gewicht is, zonder enige twijfel. Daar zie je gewoon geen ribben.

Misschien voor een betere foto:
Afbeelding

En ik wil ook echt niet hiermee weerleggen dat hij nog te zwaar is, zeker niet. En ik ben ook voor een paard op een juist gewicht. Maar dat hij nog zwaar obese is ben ik het gewoon niet mee eens. Daarbij hij is 4 jaar klophengst geweest, dus extra testesteron in zijn lichaam. Die nek krijg je niet zo 1,2,3 weg. Dat is mede doordat hij lang hevig hengst geweest is. Daar zal ben ik bang weinig meer vanaf gaan.

Het streven is om nu zijn buik nog goed te krijgen. Maar dat is ook een kwestie van bewegen + spier opbouw.

En ik ervaar het ook niet als kritiek, maar wil ook graag laten zien hoe ik er tegenover sta. Ik ben blij dat ik me er van bewust ben en er wat aan probeer te doen ipv de oogkleppen opdoen. Ben al blij dat ik er bijna 200 kilo vanaf heb gekregen.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 21:17

Dan mijn excuses, kwam over alsof hij nog steeds obese was en nog steeds heel, heel dik is. Dan voelt het toch wat als een teleurstelling alsof het niks uitgehaald heeft -O-

Ik zet hem nu aan de longe inderdaad. En hij heeft nu prebioticum zodat hij wellicht wat rustiger wordt ook in zijn hoofd. Helpt hem ook zijn afvalstoffen kwijt te raken. Wanneer vet wordt verbrandt komen veel afvalstoffen vrij die ook in dat vet zit opgeslagen wat natuurlijk ook zijn uitwerking heeft. Vandaag lekker kunnen werken aan de longe, hij heeft er zeker weer enigszins plezier in en ik ook. Hopelijk kunnen we op deze manier ook weer wat kilo’s kwijtraken.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 15:45

Hoppit schreef:
Buffelduke, wij hebben echt hetzelfde paard, alleen de kleur en het geslacht is anders :')

Ik zie de mijne ook echt strakker dan dat het was, maar iemand die ze als eerste oogopslag ziet, roept meteen holymoly :wow:

Ik hoop dat binnenkort de mobiele paardenweegschaal eens kan langskomen, anders sleep ik haar mee naar het werk.

Het foldertje is eigenlijk een reclamefolder van Nutraxin, wat speciaal voor EMS'ers blijkbaar is uitgevonden. Maar even in het kort:
- LOPEN LOPEN LOPEN -> beweging is het meest belangrijk: verbetering insulinegevoeligheid, conditie opbouw, vetverbranding stimuleren, opbouw spiermassa, verbetering welzijn
- Elke vorm van beweging heeft positief effect
- Paarden met tot rust gekomen hoefbevangenheid: toewerken naar onbelaste beweging op een zachte bodem aan de longe, gericht op hartfrequentie van 130-150/min, liefst meer dan 3 dagen per week
- Paarden zonder hoefbevangenheid: toewerken naar belaste beweging op een zachte bodem, gericht op een hartfrequentie van 150-170/min. Bij voorkeur 6 dagen per week, al dan niet bereden. -> volgens mij vallen wij nog net in deze klasse, hoewel ik mij wel zorgen maak
- Paard wegen, vuistregel voor maximaal gewichtsverlies is max 0.5-1% van het lichaamsgewicht per week.
- Dieet: hooi afwegen, hooi laten analyseren, max hooi per dag vaststellen, hooi weken in water om in water oplosbare koolhydraten 'uit te wassen', kleine porties meerdere keren per dag zodat er geen te lange periodes tussen zitten, slowfeeder, fijnmazig hooinet of meerdere plekken om opnametijd te verlengen, toegang tot gras beperken of liefst stop zetten, geen krachtvoer, geen suikerrijke rantsoenbestanddelen (appels/wortels/...)

Naja, we proberen dus al zo veel mogelijk. Een keer een exact startgewicht zou mooi zijn. Hooi wegen we af dmv zo een bagageweegschaaltje van de action (heel fijn ding) en gaat dus in 2 netten. Ik geef 's morgens en voor we weg gaan 's avonds. Zit eigenlijk te lang tijd tussen, maar ze staan nu even een paar dagen op de paddock, wil liefst eerst nog even een bui over het land. Zodra ze dus vol het land op kunnen gaan ze van het hooi af, policy van de stal. Maar we hebben het land weer zo ingedeeld dat ze een soort track hebben. Gelukkig is het nieuwe paard ook heel dominant en gaat de mijne eindelijk wat ingetoomd worden met altijd vooraan staan als er een stukje gestrookt wordt.
Hooi laten analyseren is op dit moment niet het handigst, er is nu even een baal aangebroken die een beetje verkuild is (laatste snee van vorige zomer). De kilo's zijn dus niet representatief en tof dat ik laat testen, maar overmorgen is hij op. De hele stal voert er van. Dus ja, even uitzingen.
Wassen is wel een optie, maar dat kwam er vandaag even niet van, het nieuwe paardje moest tegen mijten behandeld en ik moest de mijne aan het werk zetten.

Ben benieuwd naar de weegschaal! Is die inmiddels langs geweest?

Ik zie ook echt heel veel verschil bij duke, alleen zijn uitstraling al zegt voor mij heel veel. Hij zit zoveel lekkerder in zijn vel merk ik. Voor mijn idee is hij ook echt al veel kilo’s kwijt.

Veel van die tips doe ik al inderdaad. Beweging probeer ik ook elke dag sowieso een uur te geven naast dat hij in de paddock staat.

Hooi kan ik helaas niet afwegen omdat het pensionstalling is. Wel heeft duke alleen nog maar zijn eigen vitaminebrok en verder niet. Alleen een handje speedibeet om zijn prebioticum mee te mixen.

Ben je niet bang als ze weer vol het land op gaan dat het er zo weer aan zit?
Om die reden mag duke van mij nooit meer een vol land op zolang hij te dik is. Omdat hij zo snel aankomt.

Je kan ook ‘s ochtends voor ze het land op gaan speedibeet geven. Dit vult vrij veel en hierdoor eten ze vaak minder gras.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 17:35

Volgens mij valt de speedibeet daar opzich redelijk onder. Daar zitten tenminste wel eiwitten en ruwe eiwitten in.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-19 20:12

MissYvette4u schreef:
Hier geen koliek meer gehad *\o/* ik geef ze paar keer per week appelazijn door het hooi, eten ze allebei verrassend heel goed. Afvallen gaat minder goed ;( maar we zijn begonnen met dubbele lijnen zodat ze voornamelijk rechte lijnen loopt en iets van beweging krijgt :Y) vindt ze niet zo leuk (ze dacht toch echt al met pensioen te zijn hihi }> )

Wauw wat super! Heeft het in ieder geval wel effect!

Hopelijk gaat het afvallen straks wat beter. Wat voer je zoal?

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 08:39

Wauw ziet er al veel beter uit! Enige wat me nog wel opvalt is de dikke nek. Die valt nu wat uit verhouding in vergelijking met het andere van haar lichaam. Dat is inderdaad al een beginnende strakkere buiklijn. Bij mij heeft het geholpen om wat azijn over het hooi te doen. Hierdoor is die dikke bovenlijn in zijn nek wat verdwenen.
Goed dat je met een graasmasker doet zal veel schelen denk ik!

Geeft pavo vital jeuk? Bij duke heb ik juist het idee dat zijn jeuk veel minder is, door het afvallen maar ook door pavo vital. Geeft het bij jou meer jeuk/gevoeligheid?

Gisteren is de osteo geweest bij duke. Helaas was ik er zelf niet bij want ik ben met vakantie maar mijn nichtje, de vaste oppas, was erbij. Hij zat op 7 plekken vast en is nu weer flexi. Dit zou weleens de problemen met het rijden veroorzaakt kunnen hebben. Ook is hij hoogstwaarschijnlijk hypermobiel. Hierop gaan we de training aanpassen. Zelf ben ik ook hypermobiel en dus zullen we elkaar moeten gaan helpen. Voordeel is wel dat ik weet wat wel en niet goed is met betrekking tot de spieren.

We longeren met bijzet maar deze gaat even weer de kast in. Hierop kan hij teveel gaan leunen door zijn hypermobiliteit en zal overbelasting veroorzaken. Dus we gaan weer van start zonder.

Hierbij nog een foto hoe hij vorige week eruit zag:
Afbeelding

En hoe we zijn begonnen + tussentijds.

Afbeelding

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 09:38

Avalanche81 schreef:
Goed bezig!!!

Bedankt! We gaan uiteindelijk (zowel hoppit als ik, en alle anderen) de goede kant op! Alles zodat mijn maatje zich fijn en gezond voelt. Ook al is hij niet van mij, zo voelt het wel.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 11:59

Welkom! Ik zal dit weekend even uitgebreid antwoorden. Ben net terug van vakantie dus het was even stil van deze kant

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 21:40

Wat een verschil zeg black_moon! Zo leuk altijd die verschil foto’s. Rij je voornamelijk buiten? Echt super hoe je dat zo voor elkaar hebt gekregen. Hoeveel heb je nog ongeveer te gaan voordat het streef gewicht bereikt is?

@hoppit hoe is het bij jou? Al verschil nu je met de pavo vital gestopt bent?

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 10:39

Fijn dat je achter de oorzaak bent gekomen hoppit! Moest best lachen om ‘onze Boeing 747’ :=

Fijn dat je nu ook iets concreets hebt om naartoe te werken nu je weet hoe het ervoor staat. Fijn dat de nek ook weer zachter wordt. Is toch weer een teken dat het de goede kant op gaat, zolang ze geen erg heeft in het graasmasker zou ik hem inderdaad lekker zo omlaten!

Zo jij doet veel black_moon! Ik wou dat ik dat kon doen met duke. Klinkt als een goed schema. Bewegen is toch wel heel belangrijk ook. Volgens mij heb ik ook nog wel foto’s van voor en na de azijn, zal eens even gaan zoeken.

Met duke proberen we nu weer richting het stapwerk te gaan. Hij is erg angstig en dat is voor mij ook erg lastig. Is hij angstig vanwege mij, of is er echt wat engs? Ik probeer nu aan de longeerlijn rustig te stappen, om hem (en mezelf) vertrouwen te geven. En hopelijk kunnen we dan rustig aan beginnen met rechtrichten

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 15:53

Oh wauw, wat is die knap geworden zeg <3

Hoe is jouw friesxhaflinger qua gedrag?

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 18:07

Wauw ze ziet er echt supergoed uit zeg! Echt gaaf om dat verschil te zien! Eens kijken of ik vanavond van duke nog een mooie foto kan maken.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 09:01

Gisteren is een foto niet gelukt. Maar wat liep hij fijn zeg, ik merk dat hij steeds beter in zijn vel zit.

Hij krijgt nu ook 4 pilletjes magnesium bij (gewoon van de Kruidvat). En het werkt goed. Hij kan zijn spanning nu veel sneller afbouwen. Zodra hij spanning opbouwt kan het nu veel sneller minder worden zonder dat hij gekke dingen gaat doen. Hij is nu nog te controleren, daarvoor was hij dat compleet niet en kreeg hij een waas voor zijn ogen.

Ook na de fysio heeft hij niet aangegeven nog ergens pijn te hebben wat ook wel erg fijn is. Hij doet af en toe nog weleens een bokje maar daar blijft het dan ook bij. Vaak bewaart hij dit voor in de bak als hij even lekker vrij mag rennen.

Hier een foto van afgelopen woensdag:
Afbeelding

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 08:22

@karin92 ik heb er even een foto van gemaakt.
Afbeelding

Ik geef het door het voer. Duke krijgt ook nog prebioticum van soul-mate. Om dat poeder te mengen krijgt hij speedibeet om het te mengen en daar doe ik ook zijn gewone vital doorheen. Sommigen die maken de pilletjes eerst tot poeder maar volgens mij heeft dat geen verschil.

@amado dat gedrag begin ik nu ook bij duke te zien! Wel is duke erg eenkennig en kan ik niet ineens een ander op hem laten rijden bijv. Hij is wel heel erg gehecht aan mij en vertrouwd anderen niet snel

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 17:59

Hallo! Nog mensen die het topic aangestipt hebben?

Ik wou even weer een update plaatsen! We zijn inmiddels overgestapt van stal en zitten nu op een heerlijke stal met alle luxe van dien. Echt heel blij mee. Duke zit heerlijk in zijn vel en ziet er super uit.

Inmiddels gestopt met de speedibeet en magnesium. Hij krijgt enkel nog pavo vital en probioticum, plus krachtvoer van stal wat hij nu echt wel nodig heeft met de trainingen. Hij is bijna elke dag aan het werk, rijden ongeveer 3 tot 4 keer, 3x longeren en soms 1x rustdag. Ligt aan zijn energieniveau. Ben enorm trots op hem!

Hierbij een foto van oktober 2018

Afbeelding

En hier vandaag, augustus 2019

Afbeelding

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 20:58

Hoppit schreef:
Wooow die is veranderd! Wou een dezer dagen ook dit topic weer eens omhoog schoppen.

Ik zat juist te denken om eens aan de speedibeet te gaan :p bij ons is het regelmatig werken gewoon echt een issue. 2x per week rijden is lastig, weekenden vol met allerlei verplichtingen... Ze schieten er makkelijk over met dat ze lekker de ruimte hebben :/

Je foto doet me weer wat motiveren meer aan het werk te gaan!

Oja voor energie zou je het kunnen doen, ook qua afvallen heeft het bij duke geholpen. Doordat hij al vol zat van de speedibeet ging hij gewoon rustig zijn hooi eten in plaats van aanvallen alsof zijn leven er vanaf hing. En zelfs nu eet hij nog rustig in plaats van heel wild dus het heeft in dat opzicht nog steeds effect!

Ik heb ook vaak dat ik moe ben van werk en weekenden volgepropt, maar ik probeer toch altijd een momentje te vinden. Ook als ik geen zin heb ga ik heen en de laatste keren ben ik daar ook blij om geweest omdat hij nog nooit zo fijn heeft gelopen als nu. Heel erg blij om, zal ook eens een rijfoto maken, die heb ik ook van het begin en daar is ook een wezenlijk verschil in. Zou proberen die 2x wel aan te houden inderdaad, en als je minder tijd hebt wellicht aan de longe? Doe ik met duke ook zodat hij wel even zijn energie kwijt kan. Merk dat zijn energievoorraad nu wel echt op begint te raken dus morgen hoeft hij van mij even helemaal niks behalve lekker paard zijn.

Dankjewel avalanche! Vind hem nog steeds elke keer weer knapper worden!

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 21:15

Dankjewel allen! Het kostte veel moeite en doorzettingskracht maar het is echt een heel stuk beter nu! Nu is de juiste bespiering ons volgende doel!

@heleennn wauw, prachtig hoe ze uiteindelijk geworden is. Zoveel mooier en beter!

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 21:05

ziet er echt al een stuk beter uit! De nek is ook een stuk dunner geworden vind ik, daar kan je het ook gauw aan zien.

Door extra bewegen of ook voeding etc veranderd? Ben erg benieuwd!

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 21:54

Wauw echt super zeg! Wat training al wel niet kan doen. Hou ons op de hoogte!

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 18:10

Hoe gaat het bij iedereen?

Bij duke gaat het super! Helemaal trots op hem, gezien het rijden ook steeds beter gaat en nu echt mijn hand opzoekt.

Hij krijgt nog een klein beetje bietenpulp om zijn supplementen te mengen en verder pavo vital. En natuurlijk hooi. Hij kan de hele dag met dit weer lekker in zijn eigen paddock staan dus kan die ook buiten lekker ravotten mocht hij dat willen.

Ik rij/longeer hem bijna elke dag. Vaak heeft hij 1 of 2 dagen vrij in de week. Dat ritme bevalt me erg goed!

Hierbij een foto:
Er komen al echt meer spieren ook, heel blij mee.
Afbeelding

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 07:04

Black_Moon schreef:
Goed bezig +:)+ De rustdagen doe je goed. Dan kunnen de spieren herstellen en dan zie je bijna de spieren groeien. Zal van de weer een foto van die van mij maken. Vorige week is de zadelmaakster en osteopaat geweest. Ik kreeg complimenten hoe hij er uitzag en voor het eerst hoefde het zadel niet aangepast te worden *\%/*

Heb hem vandaag wel gedeeltelijk geschoren. Als ik die van mij mag geloven krijgen we een horrorwinter :')

Ooh ben heel benieuwd naar een foto nu! Ook fijn dat het zadel niet aangepast hoeft te worden, daardoor weet je dat je goed bezig bent.

Haha duke begint ook al flink een vacht te maken rond zijn nek. Verder nog niet omdat hij met een deken op staat. Ik scheer liever niet haha.

MissYvette4u schreef:
Onze kleine meid is afgevallen *\o/* heb ze van onbeperkt naar beperkt hooi gezet en voila, de pondjes vlogen eraf :oo

Juni 2019
[ [url=m/B6ZGjL.jpg]Afbeelding[/url] ]

September 2019
[ [url=m/eY9smK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow wat een verschil zeg! Krijgt ze verder ook beweging of is het puur van minder hooi?

horsii schreef:
Leuk ik volg. Wat een vooruitgang al.
Mijn jongste moet ook flink wat kwijt. Zondag naar de nieuwe stal dan met 't voer aan de slag ipv aller beweging.

Welkom! Ben benieuwd, neem je ons mee in jullie proces?

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 16:25

Black_Moon schreef:
Hier een flinke domper . Mijn tinker is in 1,5 week tijd flink vermagerd (je kunt zijn ribben goed voelen zonder wat te moeten duwen) en zijn rugspieren zijn compleet weg. Vandaag bloed laten trekken en nu afwachten tot dat ik de uitslag krijg vrijdag

Jeetje meen je niet zeg. Wat heftig! Ben heel benieuwd wat eruit komt.

Ik reageer zo snel mogelijk even op de berichten hier, ging ineens zo snel!

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 23:47

Hierbij even een uitgebreide reactie van mij!

@black_Moon Jeetje wat heftig zeg, en op de vorige pagina nog een foto van het inspannen. Hoe is het nu? Dit had je ook helemaal niet verwacht lijkt mij. Hoe kan het dat hij deze metalen in zijn lichaam opstapelt? Is dat een bepaalde ziekte, iets erfelijks oid.

@horsii ziet er al goed uit zeg! Daar mag ook zeker wat vanaf, het lijkt qua buikje wel wat op Duke vanaf het begin. Erg aansprekend koppie vind ik wel. wat heerlijk dat je naar het strand kan ook. Qua eten zit je eigenlijk vrij goed. Duke kreeg op een gegeven moment gewoon een kilo (droog) speedibeet zodat hij niet meer zoveel zou eten in de wei/zo snel zijn hooi op zou eten en dit heeft gewerkt. Bevalt fibreforce? Je bent goed bezig! Laat de kilo's er maar af gaan. Heerlijke foto ook van de strandrit. Kan me voorstellen dat dat genieten is zeg.

@Missyvette4u jeetje wat goed zeg. Kan je echt trots op zijn. Heerlijk hoe ze zo 'mee kan trainen'. Scheelt jou ook weer 'werk'.

@limilou zo dat is ook niet niks continu hoesten. Snap wel dat je haar dan niet op stal zet. Dat voelt ook niet goed lijkt mij. Nu maar weer ervoor gaan. Vind het een erg mooie pony. Ze lijkt wel drachtig zo met dat buikje, op naar een nieuwe afvalperiode :):) Wat doe je precies om af te laten vallen?

@Heleennn Goed dat je een nieuwe poging doet, van stal veranderen kan wonderen verrichten weet ik uit ervaring. Om je vraag over het longeren te beantwoorden: dit heb ik opgebouwd. Vanwege zijn enorm dikke lichaam kon hij in het begin gewoon niet langer dan 10/15 minuutjes longeren. Nu doe ik het vaak zo'n 25-30 minuutjes. Dat vind ik genoeg. Ik begin inderdaad met stappen en dan flink laten doorstappen. Daar verbranden ze in het begin het meeste mee. Draven en galop zou ik opbouwen als je merkt dat ze eraan toe is. Vooral je paard lezen helpt enorm in het proces. Qua voeding: soms helpt het om juist meer te geven. Dat heeft bij Duke erg geholpen. Die kreeg op een gegeven moment 1 kilo speedibeet (droog) en viel nog steeds af. Doordat ze zoveel energie ook nodig hebben om het werk te kunnen doen hebben ze dit op een gegeven moment nodig. Daarbij voorkwam dit ook dat hij zich heel snel vol ging eten met stro, hooi etc. Hij at wat langzamer en mengde zelf zijn hooi met zijn speedibeet. Dit heeft hij enorm geholpen. Onlangs heb ik gezien dat dit bij een ander paard ook enorm heeft geholpen. Die kreeg ook te weinig voeding in verhouding. Toen ze meer ging geven viel het paard af. In dit geval kan de slogan less is more veranderd worden naar more is less. Leuk dat je ook een filmpje met ons deelt! Je ziet inderdaad dat ze achter in galop ook nog wel wat kort is. Dit gaat denk ik ook wel veranderen als ze wat afvalt. Ik denk dat ze enorm verbeterd qua lichaam, en soeplesse als ze meer afgevallen is. Je bent er in ieder geval goed mee bezig.

aan allen: we zijn supergoed bezig en laten we vooral zo doorgaan! Elkaar blijven motiveren en dan gaat het zeker lukken, we zijn allemaal toppers *\o/* <3

Groetjes van Duke en mij

Afbeelding