Paardenopvangcentra gezocht

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

zidema

Paardenopvangcentra gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-19 14:30

Hoi,

Ik ben op zoek naar een lijst van alle paardenopvangcentra in Nederland en de rest van Europa. Met google kom ik niet ver. Weet iemand nog opvangcentra of een website met een overzicht?

Liefs

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:44

paard zoekt baas
de paardenkamp in soest

eigen paard is goud waard
Spoiler:
Een paard zonder ruiter is een nog steeds een paard, maar een ruiter zonder paard is maar een mens.

pompadour

Re: Paardenopvangcentra gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:53

paard zoekt baas is een verkapte paarden handelaar.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:41

Gaat het om een paard dat met pensioen gaat? En is het de bedoeling dat je zelf eigenaar blijft of doe je er afstand van? Wil je het nog komen opzoeken? Wat zijn de maximale kosten die je er per maand aan kwijt wil zijn als je geen afstand doet?
Antwoord op deze vragen maakt dat lezers wat beter kunnen inschatten waar je naar op zoek bent.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

zidema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-19 09:19

@jet
Ik wil zo veel mogelijk paardenopvangcentra in Europa kennen, omdat ik ze graag wil helpen ;). Dus ik onderscheid niets :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:45

Dan één tip: voordat je met geld of goederen gaat helpen, verifieer even bij de dierenbescherming/dierenpolitie of zij het adres kennen, óf als opvang voor in beslaggenomen dieren óf als minder goede naam. Ze zullen je zelf geen lijst geven (hun opvangadressen worden normaalgesproken niet vrij gegeven), maar willen misschien wel aangeven: "ik zou het wel/niet doen". Het zou zonde zijn als je tijd of geld zou steken in malafide organisaties, en die zijn er méér dan bonafide...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:00

Eens met Ibbel.

De paarden van mijn oude manege gaan als ze klaar zijn met hun manege werk naar: http://www.pensioenpaard.nl is in Friesland.

Pensioenpaarden.nl zit in Utrecht maar ken ik niet persoonlijk.

En de paardenkamp in Soest natuurlijk.

Meer betrouwbare adressen weet ik niet. Wel een nobel streven van je!

Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt. (Acda en de Munnik die het vertaald hebben van John Lennon.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:16

Maar er is nog een verschil tussen 'opvang' (wat ik dan maar interpreteer als: asiel voor paarden ipv katten/honden) waarbij je als eigenaar afstand doet en hoopt dat degene die het paard opvangt er een passende nieuwe baas voor vindt, onder een 'adoptiecontract' (net zoals dierenasiels dat met katten en honden doen), óf er levenslang voor zorgt (en vooral dat laatste kost geld, en is met katten wel iets langer vol te houden dan met paarden) of dat je kijkt naar pensioenstallen, waarbij je eigenaar blijft en gewoon per maand betaalt. Die laatsten doen dat als het goed is op min of meer commerciele en dus kostendekkende basis.

De opzet van een 'opvang' naar het model 'dierenasiel' zou automatisch moeten zijn dat er nieuwe eigenaren worden gezocht voor de paarden. Zoals 'paard zoekt baas' dus (hoe amateuristisch die verder ook bezig zijn). Anders is iedere opvang heel snel aan het einde van z'n latijn.

De opzet van 'pensioen' is in principe dat mensen voor hun eigen paard blijven betalen, op die paar na zoals de Paardenkamp (dat dan ook een stichting is) die pensioenpaarden blijvend opvangen. Als je specifiek die laatste categorie zoekt, daar zijn er maar héél weinig van.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie