Waar kan ik vinden een leuke ervaren dressuur paard?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Skogan

Waar kan ik vinden een leuke ervaren dressuur paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 12:44

Hello Bokkers,

Ik zit paar dagen al te denken en het kriebelt steeds meer.. Dus toch maar vragen hier.

Ik zou graag op zoek gaan naar een leuk dressuur paard die liefs Z of ZZ is..
Om wat kleine wedstrijden mee rijden en leren op een hogere niveau te rijden.
Liefst een paard die gewoon nog 1 of 2 jaartjes mag nog doorwerken voordat hij/zij op pensioen gaat. Dus geen hoge prijs klasse.

Ik heb al 6 paarden thuis, bijna allemaal op leeftijd. 4 zijn van mij en 2 andere van vrienden.
Mijn kudde bestaat uit mijn jaarling en mijn ruin van 10 jaar, 3 merries van 21 en 23jaar. En een hengst die wel apart staat. Ze staan bijna hele jaar door op het weide. We hebben melkbedrijf, dus weilanden zat.

Ik rij dressuur matig met mijn ruin (100% spring gefokt) en het gaat goed, maar langzaam. Paard met GROOT KARAKTER. Eenkennig, kan explosief zijn, houd niet van buiten rijden, wedstrijden gaat goed sinds 2jaar, kan schriekerig zijn...

Dus ik dacht om misschien een andere paard te hebben, die wel stukken makkelijk is. En waarom niet, een paard dat ik nog steeds kan van hem iets leren?

Met mijn ruin, we zijn begonnen om wissels te leren. Wedstrijden zijn van L2/M2. (moeilijk om te vergelijken als ik in Frankrijk zit)

Dus de vraag is, waar kan ik op zoek naar zo'n paard? Advertenties plaatsen? Hebben jullie goede ideeën?

Alvast bedankt

Pools in Frankrijk en op bokt om Nederlands bij te werken.

Ulysse: Ama3A +10wp Ama3B +2wp
Ama2B +3wp Ama2A +3wp

Bowo
Sinterklaas
Sinterklaas

Re: Waar kan ik vinden een leuke ervaren dressuur paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:59

Je zoekt dus eigenlijk een leermeester, wat zeer gewild is, voor een klein prijsje? Dat klinkt nogal als een onmogelijk opdracht.
Als jezelf van dat paard het hogere niveau wilt leren, moet dat paard het ook nog aankunnen. Een paard dat het hogere niveau nog aan kan, zal niet binnen 2 jaar al aan pensioen 'toe' zijn. En dan spreek je dus echt over een leermeester en die zijn niet goedkoop.
Zoek je een paard dat vroeger op hoog niveau heeft gelopen en nu wel aan pensioen toe is, dan is een klein prijs al beter te verwachten. Maar daar staat tegenover dat je de basis wel goed kan leren, maar de oefening uit de hogere sport, zullen waarschijnlijk te zwaar zijn voor het paard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:06

In Nederland zijn dit soort paarden niet goedkoop.
Als je gaat voor een lage prijs, zul je waarschijnlijk moeten toegeven op de gezondheid..

Er zijn voldoende FB groepen waar je dit soort paarden kunt vinden trouwens. Als je geen haast hebt zou ik eerst daar wat rondkijken voordat ik zelf een advertentie ging zetten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 15:18

Wat vind je lage prijsklasse?

Tot 2000, 5000, 10.000?

Daarvan zal het afhangen of je een leermeester kan vinden.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 15:53

Je zegt dat je in Frankrijk woont, waarom zoek je dan in Nederland? Ik denk dat mensen in Frankrijk beter antwoord kunnen geven op jouw vraag. Succes in ieder geval met deze speld-in-hooiberg-zoektocht!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:02

Zulke paarden worden wel dikwijls aangeboden (in facebook groepen toch). Maar ofwel hebben ze een leuke prijs, ofwel hebben ze een mankement, ofwel een wat ouder (lees 17/18 jaar) paard. Ik zit zelf in deze groepen, en zie ze regelmatig langs komen. Deze en deze.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Instagram - B&b in de Belgische Ardennen

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-19 17:53

Bedankt allemaal.

Bedankt voor de linkjes Laulitz.

Nessinator, ik heb kijkje ook op Franse groepen, ophalen paard in zuid Frankrijk of in Nederland is dezelfde distance. Ik kijk liever op Nederlandse groepen want over algemeen, Nederlandse paarden zijn beter opgeleiden. Trouwens misschien moet ik ook kijken in Duitsland ;)

Troi, ja, moeilijk te zeggen over prijs, hangt af van het paard en zijn gezondheid

Pools in Frankrijk en op bokt om Nederlands bij te werken.

Ulysse: Ama3A +10wp Ama3B +2wp
Ama2B +3wp Ama2A +3wp

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:30

In Frankrijk een dressuurpaard vinden die op niveau gelopen heeft is redelijk kansloos ja. In Belgie wellicht wel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie