Rijd jij ook zo graag buiten? Meld je!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:01

Ik heb 10 jaar eigenlijk de nadruk op bakwerk gehad, om mijn paard maar soepel en gespierd te houden en ik denk dat ik daar nu nog steeds profijt van heb.
Maar ik had ook veel ruzie met mijn paard, ik reed reining met haar op een laag niveau maar het mooie van reining is dat je alles kunt checken door de oefeningen, spinnen, rollbacks en slidings. Aangalopperen vanuit stap of stilstand, vliegende wissels en dat alles uiteindelijk aan een losse teugel. Het is echt een fantastische tak van sport.
Maar mijn paard vindt het moeilijk en is alleen op laag niveau geschikt. Uiteindelijk liep ik met haar vast en ben ik op een meerdaagse trektocht gegaan om uit te vinden of ik haar niet beter kon verkopen en daar kwam ik erachter dat mijn paard blij wordt van buitenrijden. (verhaal staat ook in mijn profiel)
Toen ben ik het veel meer gaan afwisselen door haar op de trailer te zetten en op pad te gaan.
Uiteindelijk zijn we verhuisd naar de Veluwe. Ik rij nu alleen nog maar buiten. Paard is inmiddels 19 maar is nog prima te rijden. Ik denk dat ik haar best nog beter kan krijgen door veel te trainen, maar ik heb er nu de bak niet meer voor en ik heb geen zin om naar een goede reiningbak te rijden terwijl die hier wel vlakbij is.
Wat ze inmiddels wel kan is voluit hard galopperen en een lol dat ze daarin heeft. Gewoon gas erop ipv verzameld aan een losse teugel. Het doet ook veel voor haar mindset. Wat is nu belangrijker. Voor haar had ik veel eerder en veel meer moeten afwisselen maar zo is het nu eenmaal niet gelopen.
Ja ik rij alleen nog maar buiten maar wel veel langer en met veel meer uitdagingen dan toen ik vooral aan het trainen was.
Het een is niet beter of slechter dan het ander het is wel belangrijk om ook naar het belang van je paard te kijken. competitie en wedstrijden doe je alleen voor jezelf, daar is helemaal niks mis mee als je daarnaast ook kijkt naar wat je paard nodig heeft. Dat is wat ik geleerd heb.

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:08

Ik wissel ook bewust heel veel af.
Ik heb een paard dat qua bouw best wat moeite heeft om dressuurmatig goed te lopen maar die het wel echt nodig heeft om zijn lijf goed te houden.
Ik rijd in ieder geval 1x in de week buiten maar het liefst 2x in de week.
Dat is de enige manier om hem fris in zijn hoofd te houden en het dressuurwerk acceptabel te houden voor hem.

StillAngel

Re: Rijd jij ook zo graag buiten? Meld je!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:10

Ik heb geneens een bak dus moet wel. Maar ja, nog steeds rijd ik heerlijk om de dag een uurtje buiten! Verveelt nooit. Moet het misschien opschroeven naar iedere dag voor haar welzijnsbuikje.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:07

Ik vind wedstrijd rijden en hier voor trainen niet per definitie niet zwaarder dan buitenrit.

Van de week met Kelan hier het bos in geweest. Daar zit een flinke heuvel op en af en.... ook nog het water in geweest wat mentaal wel iets van hem vroeg. We zijn twee uur weg geweest in totaal.
Woensdag ook buiten gereden. Ze waren flink bezig met maaien en ook dat vond hij minder grappig.
Beide keren gegaloppeerd ook.
Het is zwaar voor hem. Evenals dat bakwerk voor hem zwaar kan zijn.
Belangrijkste vind ik bij alle 2 vanuit de ontspanning en bij ons alle twee zie je dat terug.
Dus nee het 1 is niet perse zwaarder dan het ander. Het is maar wat je er zelf van maakt.Afbeelding

lara1510

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:20

Wat een mooie foto’s allemaal, jullie komen echt op prachtige plekken!

Ik meld me ook (als dat mag want ik kom net kijken bij het buitenrijden :') ). Ik denk dat bij mij de term buitenruiter-in-training nu het beste past :+ . ‘Normaal’ rijden we vooral in een bak en zijn we aan het dressuurmatig aan het trainen. Ik en mijn moeder hebben wel eens wat pogingen gewaagd om naar ‘buiten buiten’ te gaan maar we zijn nooit heel ver gekomen. We hebben ons paard Prince nu zo’n 4 jaar en elk jaar vertrouwen we hem meer, maar dit jaar is er iets geklikt en sindsdien vertrouw ik hem echt 100%.

Daarom wilde we dit jaar proberen het buitenrijden echt op te pakken want onze stalling grenst aan een recreatiegebied. Vorige week zijn we gewoon spontaan naar buiten gegaan en sindsdien hebben we zo’n 4x buiten gereden (met groep, met z’n tweeen, alleen en draven allemaal al gedaan) maar een buitenrit is het nog niet te noemen nog. Wel merk ik dat ik het leuker vind dan gedacht, waarschijnlijk omdat ik mijn paard veel meer vertrouw en dus zelf ook kan ontspannen. :j

Ik ken de weg niet goed in het gebied maar gelukkig heb ik een aardig stalgenootje met een brave pony die ons helpt. Binnenkort gaan we een tripje naar de ‘galoppeerdijk’ plannen dus ik ben benieuwd hoe dat wordt maar het komt vast wel goed. :=

Wij rijden in het recreatiegebied ‘Bernisse’ (in Zuid Holland), zijn er meer mensen die daar rijden of in de omgeving ervan?

Prince Charming: B+13, L+0 <3

"No learning curve could ever bend us too far out of shape"

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:27

Meld me ook graag! Rij eigenlijk amper meer in de bak! Zijn van de lange ritten met de kar en onder het zadel!

CandyArmando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:41

Jaaaa hier ook *\%/* morgen een rit van 35km! We gaan ervoor! Is ook niet super warm meer...dus word wel lekker zo...

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:22

Wij zijn lekker wezen zwemmen afgelopen week! Met een fotograaf die mee kwam ook erg leuk!
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:46

Hier vanmorgen weer lekker naar strand geweest

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 19:48

Ik merk ook echt dat ik 10x gelukkiger en ontspannender van m'n paard stap als we een buitenrit hebben gemaakt, dan wanneer we in de bak rijden. :o

Vanochtend wel een klein stukje bakwerk gedaan, maar na een half jaar bos is dat ver te zoeken waardoor ik er na 15 min al (bijna) gefrustreerd op zat. Dit heb ik (haast) nooit met buiten rijden. Herkenbaar? :')

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 19:49

Nouvel schreef:
Hier vanmorgen weer lekker naar strand geweest

[ Video ]

Heerlijk! :D

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:51

Wat een ontzettend gaaf filmpje! Ik wilde vanavond gaan buitenrijden nabij Bergen op Zoom, maar het kwam einde middag helaas met bakken naar beneden, dus maar uitgesteld. Waar kun je bij Leersum je trailer parkeren voor een buitenring?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:54

Vandaag weer lekker gereden na 3 weken niet rijden.
3 weken terug hebben we een endurance wedstrijd gereden, in 2 dagen dik 60 km.
Daarna had ponylief rust en na een week ging ik zelf 2 weken met vakantie. Gisteren was ik terug en dus vandaag weer naar 't bos.

Bakwerk moet ook wel bij die van mij, met alleen bos kilometers houd ik 'm niet soepel en los genoeg om de vele kilometers van het endurancewerk aan te kunnen.
Maar buitenrijden daar ligt wel onze prioriteit.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 20:02

Marije_jiplover schreef:
Vandaag weer lekker gereden na 3 weken niet rijden.
3 weken terug hebben we een endurance wedstrijd gereden, in 2 dagen dik 60 km.
Daarna had ponylief rust en na een week ging ik zelf 2 weken met vakantie. Gisteren was ik terug en dus vandaag weer naar 't bos.

Bakwerk moet ook wel bij die van mij, met alleen bos kilometers houd ik 'm niet soepel en los genoeg om de vele kilometers van het endurancewerk aan te kunnen.
Maar buitenrijden daar ligt wel onze prioriteit.

Kun je de soepelheid en lossigheid niet in het bos trainen?

Wij rijden in alle gangen in het bos. Maar ik rijdt haar eigenlijk nooit nagevelijk in het bos of andere dressuurmatig oefeningen. Het is vooral gericht op lekker ontspannen rijden. :j

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 20:05

lara1510 schreef:
Wat een mooie foto’s allemaal, jullie komen echt op prachtige plekken!

Ik meld me ook (als dat mag want ik kom net kijken bij het buitenrijden :') ). Ik denk dat bij mij de term buitenruiter-in-training nu het beste past :+ . ‘Normaal’ rijden we vooral in een bak en zijn we aan het dressuurmatig aan het trainen. Ik en mijn moeder hebben wel eens wat pogingen gewaagd om naar ‘buiten buiten’ te gaan maar we zijn nooit heel ver gekomen. We hebben ons paard Prince nu zo’n 4 jaar en elk jaar vertrouwen we hem meer, maar dit jaar is er iets geklikt en sindsdien vertrouw ik hem echt 100%.

Daarom wilde we dit jaar proberen het buitenrijden echt op te pakken want onze stalling grenst aan een recreatiegebied. Vorige week zijn we gewoon spontaan naar buiten gegaan en sindsdien hebben we zo’n 4x buiten gereden (met groep, met z’n tweeen, alleen en draven allemaal al gedaan) maar een buitenrit is het nog niet te noemen nog. Wel merk ik dat ik het leuker vind dan gedacht, waarschijnlijk omdat ik mijn paard veel meer vertrouw en dus zelf ook kan ontspannen. :j

Ik ken de weg niet goed in het gebied maar gelukkig heb ik een aardig stalgenootje met een brave pony die ons helpt. Binnenkort gaan we een tripje naar de ‘galoppeerdijk’ plannen dus ik ben benieuwd hoe dat wordt maar het komt vast wel goed. :=

Wij rijden in het recreatiegebied ‘Bernisse’ (in Zuid Holland), zijn er meer mensen die daar rijden of in de omgeving ervan?

Hup, naar buiten! :P
Waarom heb je er 4 jaar lang over gedaan? Als je een recreatie gebied naast de deur hebt! Gewoon lekker kilometers maken.

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 20:07

Drico schreef:
agesus schreef:
Ook ik rij het liefst buiten met mijn arabier, Meestal op de Utrechtse heuvelrug bij Leersum, Amerongen en Elst of in Wageningen, Ede. En ik vind het heel leuk om met iemand samen te rijden. Dus als er iemand mee wil, heel graag.

Mijn IJslander staat in Veenendaal dus stuur me maar een pb mocht je eens een rondje samen buiten willen :)

Wij hadden laatst op buitenrit ineens vreemde bezoekers in het bos :+

[ [url=m/AREOIU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ijslanders lijken mij zulke heerlijke knuffelpaarden. Zien er altijd zo ontspannen uit.. :)

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 20:58

Wat een leuk topic. Mooie gebieden komen er voorbij waar jullie buitenrijden!

Hier nog iemand die graag buiten rijdt :) We staan lekker aan het bos, dus daar zijn we nu vaak te vinden. Ik ben volop nieuwe routes aan het ontdekken en heb Endomondo maar weer eens geïnstalleerd. Ook ik wissel het buitenrijden af met bakwerk. Geen (endurance)wedstrijd ambities meer, want ik heb helaas echt geen tijd om zoveel te trainen. Maar dat mag de pret niet drukken, want we genieten volop van de bosritten *\o/*

Dit zijn wij:
Afbeelding

Lootje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 22:00

Vrijbuiter34 schreef:
Wat een ontzettend gaaf filmpje! Ik wilde vanavond gaan buitenrijden nabij Bergen op Zoom, maar het kwam einde middag helaas met bakken naar beneden, dus maar uitgesteld. Waar kun je bij Leersum je trailer parkeren voor een buitenring?

Ja bij bergen op zoom samen met mij rijden *\o/*

Billini❤️❤️

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 22:03

AmoorM schreef:
Kun je de soepelheid en lossigheid niet in het bos trainen?

Wij rijden in alle gangen in het bos. Maar ik rijdt haar eigenlijk nooit nagevelijk in het bos of andere dressuurmatig oefeningen. Het is vooral gericht op lekker ontspannen rijden. :j

Ik kan 't wel enigszins onderhouden, maar als die wat stug en stijf is, krijg ik 'm in de bak veel beter weer los.

Hij hoeft niet compleet nageeflijk te lopen de hele rit, maar wel zijn rug goed gebruiken en los door z'n lijf lopen en zijn achterhand gebruiken en vooral goed recht gaan.
Van nature is die geneigd om z'n schouder naar links weg te zetten en ik werk daar in het bos ook aan, om de schouders recht voor de achterhand te zetten.
Maar ook aan de longe en in de bak ben ik op die manier met hem bezig.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 07:36

Ik rijd buiten ook zoveel mogelijk wel wat dresuurmatig, maar het echte oprichten, meer verzamelen e.d. toch lastiger in zwaar duinzand.
Op strand probeer ik wel wat te schakelen, als het eb is zou ik daar ook wel wat zijgangen kunnen rijden maar dat doe ik eigenlijk nooit, buiten is hij ook om niet al die moeilijke dingen oefenen.
Ik rijd hem dan liever wat langer en lager en lekker ontspannen en stukken galop ook lekker aan een losser teugeltje.

Nog een stukje duin van gisteren, is nu echt enorm zwaar met dit droge weer

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:59

justkid schreef:
Ik heb 10 jaar eigenlijk de nadruk op bakwerk gehad, om mijn paard maar soepel en gespierd te houden en ik denk dat ik daar nu nog steeds profijt van heb.
Maar ik had ook veel ruzie met mijn paard, ik reed reining met haar op een laag niveau maar het mooie van reining is dat je alles kunt checken door de oefeningen, spinnen, rollbacks en slidings. Aangalopperen vanuit stap of stilstand, vliegende wissels en dat alles uiteindelijk aan een losse teugel. Het is echt een fantastische tak van sport.
Maar mijn paard vindt het moeilijk en is alleen op laag niveau geschikt. Uiteindelijk liep ik met haar vast en ben ik op een meerdaagse trektocht gegaan om uit te vinden of ik haar niet beter kon verkopen en daar kwam ik erachter dat mijn paard blij wordt van buitenrijden. (verhaal staat ook in mijn profiel)
Toen ben ik het veel meer gaan afwisselen door haar op de trailer te zetten en op pad te gaan.
Uiteindelijk zijn we verhuisd naar de Veluwe. Ik rij nu alleen nog maar buiten. Paard is inmiddels 19 maar is nog prima te rijden. Ik denk dat ik haar best nog beter kan krijgen door veel te trainen, maar ik heb er nu de bak niet meer voor en ik heb geen zin om naar een goede reiningbak te rijden terwijl die hier wel vlakbij is.
Wat ze inmiddels wel kan is voluit hard galopperen en een lol dat ze daarin heeft. Gewoon gas erop ipv verzameld aan een losse teugel. Het doet ook veel voor haar mindset. Wat is nu belangrijker. Voor haar had ik veel eerder en veel meer moeten afwisselen maar zo is het nu eenmaal niet gelopen.
Ja ik rij alleen nog maar buiten maar wel veel langer en met veel meer uitdagingen dan toen ik vooral aan het trainen was.
Het een is niet beter of slechter dan het ander het is wel belangrijk om ook naar het belang van je paard te kijken. competitie en wedstrijden doe je alleen voor jezelf, daar is helemaal niks mis mee als je daarnaast ook kijkt naar wat je paard nodig heeft. Dat is wat ik geleerd heb.

[ [url=m/wzqmUn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie post. Ik zag hetzelfde met mijn ruin, alleen was hij een dikke 5 jaar ouder dan jouw paard. :j Hij werd zo ontzettend fit van het buitenrijden en herleefde echt zijn tweede jeugd met zijn 24 jaar. Uiteindelijk reden we met gemak zijn jongere vriendjes eruit en een 35 km rit ging met twee vingers in z'n neus. Ik heb hem zo doorgereden tot hij 27/28 jaar was, en had nog vele jaren fanatiek door buiten gereden als hij niet verhuist moest worden. Heerlijk om te zien hoe ontzettend fijn hij zich voelde! :D

Mijn leven in Zweden: klik! *-:)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:36

Ik heb sinds kort een eigen paard, en wij zijn ook alleen maar op buitenrit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:30

Ik rijd ook het allerliefste buiten!
Rijden jullie vooral alleen buiten?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:45

Prachtige omgevingen, foto's en paardjes komen er voorbij.
Ik rijd ook alleen buiten, vind bakwerk echt niet leuk en ook nooit leuk gevonden.
Vroeger hadden we zelf geen bak en ook geen 1 dichtbij..
Mijn vader handelde en fokte in en met paarden waardoor ik continu andere paarden onder m'n bips had, met allen ging ik gewoon naar buiten, zonder angst.
Inmiddels heel veel jaar ouder en uiteraard wel voorzichtiger geworden, maar geniet nog met volle teugen van de buitenritjes, variërend van uurtje in de eigen buurt tot lange weekenden Veluwe, loonse en Drunense duinen waar we zo tussen vier en zes uur per dag in het zadel zitten, ultiem genieten en gevoel van vrijheid.
Ik reis het hele land door met m'n paardje en de trailer op zoek naar de mooiste plekjes.
M'n verzorgster vind bakwerk geweldig dus doet dat met mijn paardje, goed opgelost dus.
Paar leuke foto's van m'n buitenritjes.
(Ik rijd alleen, met m'n vaste rijmaatje die de zus van mijn paard heeft, maar ook wel georganiseerde ritten door KNHS of NVVR, en ook mede organiseer ik zo nu en dan tinkerritten)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:53

Tinkermuts machtig :o

Maddox leuk om je hier te zien :D