Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:43

prugelpiet schreef:
Ik zou je niet aanraden om persé naar meerdere paatden te gaan kijken hoor. Als het klikt, dan klikt het. De eerste die je bekijkt kan best je droompaard zijn, het zou zonde zijn als je dan nog 3 andere paarden gaat bekijken omdat het 'moet' en nummer 1 word ondertussen verkocht. En je zou niet de eerste zijn waarbij dat gebeurd.

Brave paarden gaan als warme broodjes over de toonbank, dus eeuwig twijfelen zit er helaas niet in. Een particulier is waarschijnlijk wat geduldiger, maar een doorsnee handelaar verkoopt toch als het kan verkopen.

Ik ben van mening dat je dat wel moet doen, om het te kunnen vergelijken. Zeker bij je eerste paard. Als je al ervaring hebt met kopen dan zou ik het ook niet meteen doen, en nummer 1 die ondertussen wordt verkocht? Dat kan altijd. Heeft niets te maken met dat jij nog andere paarden gaat testen, weet niet hoe veel tijd jij tussen laat om een tweede keer te gaan bezoeken als er een klik is, maar dat kan dus altijd.

Diallo VW♥

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:17

@Getup, ja tuurlijk! Voor recreatie wil je ook gewoon een gezond paard hebben.
Ik heb helaas de ervaring dat als je zegt dat je wat buitenritjes wil maken de keuring niet zoveel meer voorstelt.

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:06

Hier 2 paarden gekocht. Paard 1 zag ik en wist gelijk dit is hem. De liefde die ik voelde en nog elke dag voel is zo diep. Zakelijk laten keuren inclusief röntgen voorhoeven en benen. Inmiddels hebben we hem 20 jaar.
De 2de gingen we kijken. Ze stond id kudde en kwam naar ons toe, zo leuk en lief en heel erg mooi. Groen paardje, jong en niet laten keuren. Wel gekocht. De merrie is al 11 jaar bij ons.
Inmiddels al weer een tijdje aan het kijken voor merens nr 3. Nog niets gezien wat iets met me deed innerlijk. Komt wel goed. Net als bij de vorige kijk ik lang en tja ben benieuwd goed dat als ik weer ga kijken of dan goed weer goed is.
Deze zal wat ouder zijn, dus er wordt klinisch en röntgen gekeurd. Veel plezier en succes.
CalipsoLover schreef:
prugelpiet schreef:
Ik zou je niet aanraden om persé naar meerdere paatden te gaan kijken hoor. Als het klikt, dan klikt het. De eerste die je bekijkt kan best je droompaard zijn, het zou zonde zijn als je dan nog 3 andere paarden gaat bekijken omdat het 'moet' en nummer 1 word ondertussen verkocht. En je zou niet de eerste zijn waarbij dat gebeurd.

Brave paarden gaan als warme broodjes over de toonbank, dus eeuwig twijfelen zit er helaas niet in. Een particulier is waarschijnlijk wat geduldiger, maar een doorsnee handelaar verkoopt toch als het kan verkopen.

Ik ben van mening dat je dat wel moet doen, om het te kunnen vergelijken. Zeker bij je eerste paard. Als je al ervaring hebt met kopen dan zou ik het ook niet meteen doen, en nummer 1 die ondertussen wordt verkocht? Dat kan altijd. Heeft niets te maken met dat jij nog andere paarden gaat testen, weet niet hoe veel tijd jij tussen laat om een tweede keer te gaan bezoeken als er een klik is, maar dat kan dus altijd.

Isabel_k
Blogger

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:15

Het is het belangrijkste om een goede klik te hebben met een paard. Bij mijn eerste eigen paard ben ik voordat we haar kochten één keer wezen kijken en hadden we al twee andere paarden gezien. Een daarvan (de eerste) hadden we laten keuren, maar die was niet goed.

Bij mijn tweede paard is alleen mijn moeder gaan kijken en hebben we haar gekocht op basis van haar karakter en papieren. Wel laten keuren en daar kwam ze goed uit. Wel had ze drie maanden later PPID, maar goed. Zij is inmiddels 23 en doet het nog steeds fantastisch.

De twee bovenste paarden waren allebei voor het hele gezin. Mijn eerste echte eigen paard heb ik gekregen nadat zijn eigenaresse was overleden. Ik had hem eerst in bruikleen, dus ik kon hem niet kiezen. Hij is dan ook niet gekeurd of op de foto gezet. Waarschijnlijk was hij daar ook niet doorheen gekomen om heel eerlijk te zijn, maar ik heb er een super leuk paard aan.

IG: @Equisophie.nl

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:16

Maddoxx schreef:
Kendra schreef:
Ik verkoop vaker dan dat ik koop, dus ik lees dit topic met veel interesse.
Wij verkopen altijd eerlijk. 100%. Ik heb dus ook een enorme voorkeur voor eerlijke kopers :-).
Die zeggen waar ze naar op zoek zijn en ook wat ze graag willen; zelf het paard uit de wei halen, vrij bewegen, poetsen, zadelen, rijden, .....
Ik weet dat er ook andere verkopers zijn, maar ik ga er nog steeds van uit dat de meeste mensen - net als ik - graag een beetje willen verdienen maar ook vooral een goede plek zoeken voor hun paarden.
Misschien misschien moet je om te beginnen maar gewoon eerlijk zijn. Als je een verkoper treft die het niet zo nauw neemt kom je daar snel genoeg achter.

Dat vind ik dus ook zo moeilijk kendra, ik wil uiteraard van het goede in de mens uit gaan, maar ja, wie weet...

Ze wordt in ieder geval verkocht als zijnde "te pittig voor een kinderpony" maar dat vind ik wel prima.

Tango, ik ga de eigenaresse van mijn bijrijdpaard inderdaad vragen beeldmateriaal te maken.

Wat bedoelen ze precies met te pittig voor een kinderpony?Aangezien in advertenties meestal een versluierende taal gebruikt wordt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 13:23

Ik ben net weer terug. Heel leuk dier maar helaas niet het paard voor mij.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:32

Jammer maar op naar de volgende! Nu weet je wel wat en kan je die afstrepen. Ik volg mee! Vind het altijd leuk om de zoektocht te volgen! Spannend ook een nieuw paard!

Fly Kerstmuts
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:39

Dat is dan duidelijk. Mogen we ook weten waarom? Leer ik ook weer van nu ik weer ah zoeken ben.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 13:40

De klik ("wow") miste, dat is eigenlijk de voornaamste reden.

Ik wil hier best een volgtopic van mijn zoektocht van maken hoor :D

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:49

Maddoxx schreef:

Jammer dat het niet klikte.. Ik volg graag je avontuur op zoek naar een paard mee!

I'm not weird. I'm a limited edition.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:50

Ja, is erg leuk om te volgen.

Wat zoek je precies? lekker actief buitenrijden) speciaal type waar je op valt?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 13:58

Ik ben op zoek naar een koudbloed voor lange solo buitenritten, ras maakt me niet zoveel uit. Minimaal 1.35m en moet wat van de wereld gezien hebben, dus waarschijnlijk zo rond de 10-15 maar mag ook jonger of ietsje ouder. Belangrijk is wel dat ze geen cpl, pssm, of zomereczeem hebben.

❤ Nala 29/06/2019 ❤

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:53

Maddoxx schreef:

Ik ben wel geinteresseerd in je zoektocht,ik vind dat interessant.Mag ik vragen wat je bedoelt met missende klik,aangezien je in je eerdere post zei vanuit de foto wel een wowgevoel te hebben?Haar uiterlijk zal het dan niet geweest zijn?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 14:58

Ik stuur je zo even een pb

❤ Nala 29/06/2019 ❤

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:19

Ben ik ook wel benieuwd naar....
Succes met je zoektocht.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:36

Maddoxx schreef:
Ik stuur je zo even een pb

Zou ik ook een pb mogen? Ben inderdaad ook erg benieuwd.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:38

Ik ben benieuwd waarom je het niet openbaar wilt zetten?

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:41

Amber_anne schreef:

Zou ik ook niet doen. Het ene paard is niet geschikt voor nr 1 Koper en wellicht geweldig voor nr 2. Ik vind dat juist heel erg netjes van TS.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 15:42

piendumaitre schreef:
Amber_anne schreef:

Zou ik ook niet doen. Het ene paard is niet geschikt voor nr 1 Koper en wellicht geweldig voor nr 2. Ik vind dat juist heel erg netjes van TS.

Precies dit inderdaad.

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:46

Ach ik zie daar niet echt problemen in, als je een paard koopt weet je dat iedereen het persoonlijk ziet. Ik ben ook bij een paardje gaan kijken maar vond hem te kijkerig voor mij. Nooit een geheim van gemaakt en was een mooi ding wat iemand anders zeker gelukkig maakt.

Maar prima ts succes met zoeken!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:20

Ach het is altijd het proberen waard. Als er geen klik is merk je dat snel. Veel succes nog met je zoektocht en hopelijk vind je snel iets dat je leuk vind!

Diallo VW♥

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:35

Eigenaresse bijrijdpaard meldt zich. Ik was mee vandaag.
Het was best een leuk en lief paard, maar niet dat wat ze zocht. Voor andere doeleinden geschikter. Als je begint met te grote compromissen ben je niet goed bezig. Minpuntjes vind je toch wel, maar dat hoeven er niet meteen meerdere te zijn bij een paardenkoop.
TS, ik denk dat het inderdaad de juiste beslissing is om deze te laten staan. Maar ik ga graag met je op zoek naar de passende match.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:54

Jammer dat het zo is gelopen, maar een goede oplossing en beslissing!

Ik vind het ook heel netjes dat je niets online zet over het paard. Dat zou ik als eigenaar waarderen. :)

IG: @Equisophie.nl

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 18:05

soesita schreef:
Eigenaresse bijrijdpaard meldt zich. Ik was mee vandaag.
Het was best een leuk en lief paard, maar niet dat wat ze zocht. Voor andere doeleinden geschikter. Als je begint met te grote compromissen ben je niet goed bezig. Minpuntjes vind je toch wel, maar dat hoeven er niet meteen meerdere te zijn bij een paardenkoop.
TS, ik denk dat het inderdaad de juiste beslissing is om deze te laten staan. Maar ik ga graag met je op zoek naar de passende match.

Dankjewel! Ja, we zoeken gewoon verder.

Dankjewel voor de tips allemaal, ik blijf hier posten zodra er updates zijn... Zal ik vragen of de naam van het topic veranderd kan worden?

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Janine_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 18:26

Heel veel succes met je zoektocht TS!
Ik ben zelf vorig jaar langere tijd opzoek geweest naar een paard, en in sinds september hebben we hem thuis, ook een tinker.
Ik zou zeker bij tinkers opletten waar ze vandaan komen, zijn ze nederlands gefokt of komt ie uit engeland/ierland. Hoeft niet slecht te zijn en zeker niet een paardje daarop laten gaan maar wel iets om op te letten.
PSSM is zeker iets om op te letten, zorg dat er in ieder geval getest kan worden, beslis ook al van te voren wat de uitslag van de test voor je betekent, PSSM kan zich bij zowel drager als leider uitten.
Je kunt ook een oproep plaatsen in faceboekgroepen, want paarden staan niet altijd (al) online te koop.

En verder; neem iemand mee die veel weet van paarden maar ook weet wat jij zoekt, en alles over keuren en meerdere keren gaan enz...

Als je wat meer over mijn zoektocht wil weten stuur dan gerust een pbtje