Discussie: Youtubers versus de gevestigde namen

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Leo

Discussie: Youtubers versus de gevestigde namen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 14:42

Situatie-schets:
Horse Event is de laatste paar jaar een verschuiving gaan maken richting de in populariteit winnende Youtubers en lijkt hiermee op een hellend vlak terecht gekomen te zijn. Het evenement trekt heel veel jeugd aan, wat een wisselwerking lijkt te zijn met marketing: de kaartjes verkopen uit, dus de vraag is er. Als volwassene op het evenement is het merkbaar dat de hoeveelheid stands gericht op kinderen explosief zijn toegenomen, net als de invulling van demo's en clinics: het overgrote deel is ingestoken op de jeugd en wat zij willen zien. Slimme marketing natuurlijk, en ik begrijp het vanuit het evenement heel goed. Maar voor de serieuze paardenvolwassene blijft er weinig meer over, waardoor deze mensen meer en meer zullen wegblijven.

Met enige verbazing heb ik de verschuiving zien gebeuren afgelopen jaren. Een aantal jaar geleden heb ik enigszins geschokt staan kijken naar een horde gillende paardenmeisjes die een jonge knul belaagden voor handtekeningen en foto's. Ik had vast iets gemist: maar wie was dat en wat doet hij?
Inmiddels hebben de Youtubers / 'influencers' een onontkenbare grote rol binnen het evenement: enorme rijen voor de meet & greets, iedere influencer een eigen stand. Dolgelukkige kinderen die met hun idool op de foto zijn geweest. Overvolle tribunes bij de pistes waar Britt en de andere Youtubers hun opwachting maken. De kinderen vinden het allemaal prachtig!
Daar tegenover staat dat er steeds minder invulling is voor de experts in de paardenwereld met een goed verhaal, als ik het heel bagatelliserend stel. Een Warwick Schiller die een halfuur op het programma krijgt als voorbeeld. Een halfuur! Een schrijnend contrast is als we later op de dag naar de stand van Warwick lopen, waar letterlijk geen mens staat. Schuin tegenover hem daarentegen: een rij die door de hele hal slingert voor een jongen waar ik de naam niet eens van weet. Dit leverde ons de gelegenheid om een heel gesprek te hebben met deze inspirerende paardentrainer, want wat heeft die man een goed verhaal.

En echt: ik snap dat de kinderen niet zoveel met een man als Warwick hebben, al begint het maar met dat hij Engels spreekt. Maar het contrast wat ik afgelopen weekend zag was wel heel, heel erg groot.

Dat brengt me bij het discussiepunt: hoe goed is deze ontwikkeling van influencers op hoe de jeugd leert met paarden om te gaan? Deels ben ik alleen maar voorstander van dat kinderen leren hoe leuk het is om met paarden in vrijheid te spelen bijvoorbeeld, en dat zaken als vrijheidsdressuur, bitloos en dergelijke worden gepromoot. Aan de andere kant lijkt het voor mijn gevoel nu heel erg door te slaan, door de populariteit van deze Youtubers: wat hebben zij nou eigenlijk écht inhoudelijk te vertellen en door te geven? Hoe goed is het dat evenementen steeds meer op deze manier worden ingevuld? Is dit in andere landen ook zo 'extreem'?

Ik geef nu Horse Event als voorbeeld omdat ik met dat evenement veel ervaring heb en de verschuiving zelf heb gezien, maar ik zie ook veel op Social Media voorbij komen. Zo veel, dat ik gewoon eens getriggerd ben om die vraag te stellen: wat vindt Bokt er van?

[Disclaimer] Ik weet ook van het bestaan van andere evenementen als Equiday waar dit veel minder of niet aan de orde is. Ik ben vooral benieuwd naar de discussie rond het contrast tussen de hedendaagse influencer versus de gevestigde (internationale) paardentrainers, ongeacht discipline of denk en handelwijze.

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -

Celiien

Re: Discussie: Youtubers versus de gevestigde namen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:48

Ik zat al hierop te wachten..

Dit is een van de redenen dat ik niet meer naar HE ga. 'Vroegah', op deurne, was het nog onwijs informatief. Lammert Haanstra, Springclinics, uitleg over van alles en nog wat. Geen gillende kinderen omdat er een bekende youtuber komt.
Ik heb persoonlijk niks met de youtubers. Toen ik een paar jaar geleden nog verslaggever was, was ik al verbaasd over die Jesse Drent. geen idee wie het was maar mensen stonden in de rij voor hem. Ik vind HE echt een kinderevent geworden. Niet echt interessant meer voor 18/21+.

Of ik de ontwikkeling goed vind? Enerzijds leren kinderen dat er meer is dan manege-hobbelen. Anderzijds gaan ze het na proberen te doen, wat ook gewoon verkeerd kan uitpakken. Een pony steigeren aanleren want "willekeurige naam" doet dit ook en het is zo tof- krijg je dan,

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:49

Welkom in de generatiekloof ;). Je kan het hele gebeuren ook anders bekijken, de youtubers hebben geen verhaal en hoeven dat ook niet te hebben omdat het over het plaatje gaat en hoe zaken eruit zien. Als het plaatje er niet toe zou doen, zouden ze wel een podcast maken ;).
Horse event is een kindergebeuren en als volwassen paardensporter heb je er weinig te zoeken. Dat is de keuze die gemaakt is ergens onderweg en dit is dus het resultaat. Als je niks hebt met de jeugdidolen of met halsringrijdenmetjurk, dan hoef je er niet naartoe.

brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:50

Volg je de influencers zelf? Je schrijft dat je de namen nieteens kent. Ik snap dat het er voor een buitenstaander misschien inhoudsloos uitziet maar dat is het niet hoor. Meeste van hen hebben genoeg inhoudelijke informatieve content wat denk ik juist beter aanslaat bij de jeugd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 14:53

brokjes schreef:
Volg je de influencers zelf? Je schrijft dat je de namen nieteens kent. Ik snap dat het er voor een buitenstaander misschien inhoudsloos uitziet maar dat is het niet hoor. Meeste van hen hebben genoeg inhoudelijke informatieve content wat denk ik juist beter aanslaat bij de jeugd.

Nee, maar daarom wil ik er ook geen waarde-oordeel aan hangen en stel ik de vraag. :) Het topic is geen aanval, het is een uitnodiging tot het delen van meningen / inzichten. Ik ben oprecht benieuwd vanuit mijn verbazing.

Er is in mijn ogen ook geen goed of fout op dit gebied, ik ben vooral benieuwd hoe anderen tegen de verschuivingen aankijken. Indien een discussie niet op z'n plaats is of dat er geen vraag is naar discussie: ook goed. :)
Laatst bijgewerkt door Leo op 16-09-19 15:12, in het totaal 2 keer bewerkt

- Albus Dumbledore -

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:54

Eens! Al een aantal jaar totaal niet meer interessant om te bezoeken zonder kinderen. En erg jammer, want ik vind het altijd heel erg fijn om te leren en geïnspireerd te worden... en dat wordt ik niet van de gemiddelde youtuber. Jesse & Eva hebben hun sporen wel verdiend en kunnen mooie dingen laten zien. Maar veel andere zijn gewoon het gemiddelde paardenmeisje met een camera in de hand.

Jammer!

brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:55

Oké begrijpelijk! Het klopt dat het vroeger echt heel anders was :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:56

Mijn stalgenootje (35) ging er met haar dochter (12) naar toe afgelopen weekend. Stalgenootje vond er geen bal aan. Dochterlief vond het geweldig. Beiden rijden paard en hebben zelf paarden. Dochter is geen nitwit, trekt alles in twijfel en stelt echt kritische vragen. Zij haalt uit de verhalen van de youtubers en jonge trainers iets wat voor haar en haar (echt niet makkelijke) pony waardevol is.

Zelf ga ik niet meer naar HE. Vroeger, in Deurne, toen ging ik wel.

Zelf ben ik de afgelopen jaren naar de Horseman Days geweest, waar ik inhoudelijk een stuk meer aansluiting vond.

Voor elk wat wils, qua evenementen, denk ik wel? HE past mij op de huidige manier ook echt niet meer, maar het verkoopt wel.

Of het slecht is? Geen idee. Veel van die jonge gasten hebben best een verhaal hoor, alleen ligt dat verhaal op het niveau van de jeugdige ruiter en niet op het niveau van de ervaren amateur of de (semi-)prof.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 16-09-19 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:56

brokjes schreef:

Ja, en ik vind het vermakelijke filmpjes maar meer ook niet. En uiteraard is het leuk en leerzaam voor de jeugd als er een een osteopaat komt, tandarts of ze gaan er mee naar de kliniek, etc. Maar ik vind het jammer dat het zo'n grote stempel drukt op de evenementen. Of ze moeten het echt neerzetten als kinderevenement. Dan is het mij geheel duidelijk en heb ik er gewoon niets te zoeken. :D

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:59

Om in te gaan op je vragen over wat de influencers in te brengen hebben / of die ontwikkeling goed is: Ik denk dat influencers heus wel een positief rolmodel kunnen zijn voor jonge ruiters en amazones. Natuurlijk is er verschil tussen de ene en de andere influencer, maar er zijn genoeg influencers die goede (genuanceerde) uitleg kunnen geven over voer / stalling / training etc. Natuurlijk legt iedereen zijn accent ergens anders en het is ook maar net wat je wilt zien. Als je heel erg PN'er bent, zal je vast de influencers die paarden ook (deels) in de stal zetten een slecht voorbeeld vinden, maar je kan het ook als zeer positief zien dat jonge ruiters geïnspireerd raken de dressuur sport in te gaan of juist dat ze ook eens wat anders doen met hun paard (vrijheidsdressuur).

Het is ook wel best andere content denk ik hoor. Zo'n trainer zal echt heel erg op de training ingaan, maar menig influencer laat vooral de verzorging / lol met je knol / nieuw paard aanschaffen / wedstrijd video's etc zien. Maar ook daarin zijn uitzonderingen te vinden (influencers die ook instructrice zijn bijvoorbeeld hebben soms een video werken aan de hand oid). De influencers bieden op zeer laagdrempelige manier content aan waar jongeren zich uren mee kunnen vermaken / geïnspireerd door kunnen raken en lekker fan van kunnen zijn. Negatief voor de jeugd vind ik het dus niet als ik het vergelijk met de manege bubbel (mijn enige plek van informatie) waar ik vroeger in zat. Ik was 18 toen ik pas ontdekte dat er meer was dan dressuur en springen.

Maaaaar vind ik het zelf leuk? Meh niet echt =P Horse Event mag van mij iets minder penny (waardoor hopelijk rustiger) met minder kids die alle kanten op vliegen en overal vooraan staan. Daarom heb ik ook dit jaar besloten eens te gaan kijken bij Equiday. Ik ben benieuwd. Ik zou Horse Event leuker vinden als het iets minder gericht is op kinderen, maarja, daar moet ook markt voor zijn. Ik denk dat het dan beter kan zijn wat het nu is. Een Horse Event waar kids leuk heen kunnen en waar ook nog wat meer volwassen content is voor de ouders van of voor mensen die het leuk vinden zoals het is. En dan andere paardenevenementen die zich meer richten op meer volwassen publiek.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:03

Ik (Volwassenen) volg vrij veel van de youtubers die aanwezig waren ook op hun YouTube kanaal en op informatief gebied doen ze het echt niet slecht. Ik ga sinds het uit Deurne weg is al niet meer, het hele informatieve deel is er gewoon niet meer voor mij. Teveel hetzelfde, te veel de basis van de basis. Ondertussen ben ik toe aan wat meer verdieping. Het geld dat ik overhoud door niet te gaan stop ik liever in wat extra instructie naar keuze. Kom ik in mijn ogen zelf veel verder mee.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:05

Horse event is een kinderevenement, die conclusie kunnen we inmiddels wel trekken. Er is in NL volgens mij niet echt een evenement waar de serieuze sportende ruiter terecht kan voor een menu van clinics, lessen en theorie. Momenteel zijn 'we' toch aangewezen op lokale initiatieven die georganiseerd worden, maar daar moet je dus wel telkens heen. De KNHS heeft ook de collegetours waar veel gedeeld wordt, maar dat is allemaal eenmalig en niet altijd in te passen in de agenda. Of voorbeelden als het (twijfelachtige) project van Dressagpro, waarvan het niet helemaal duidelijk is waar het heen gaat. Bovendien kun je daar niet springen, spinnen of crossen (evt met kar).

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 15:07

AlphaDaemon schreef:
Om in te gaan op je vragen over wat de influencers in te brengen hebben / of die ontwikkeling goed is: Ik denk dat influencers heus wel een positief rolmodel kunnen zijn voor jonge ruiters en amazones. Natuurlijk is er verschil tussen de ene en de andere influencer, maar er zijn genoeg influencers die goede (genuanceerde) uitleg kunnen geven over voer / stalling / training etc. Natuurlijk legt iedereen zijn accent ergens anders en het is ook maar net wat je wilt zien. Als je heel erg PN'er bent, zal je vast de influencers die paarden ook (deels) in de stal zetten een slecht voorbeeld vinden, maar je kan het ook als zeer positief zien dat jonge ruiters geïnspireerd raken de dressuur sport in te gaan of juist dat ze ook eens wat anders doen met hun paard (vrijheidsdressuur).

Het is ook wel best andere content denk ik hoor. Zo'n trainer zal echt heel erg op de training ingaan, maar menig influencer laat vooral de verzorging / lol met je knol / nieuw paard aanschaffen / wedstrijd video's etc zien. Maar ook daarin zijn uitzonderingen te vinden (influencers die ook instructrice zijn bijvoorbeeld hebben soms een video werken aan de hand oid). De influencers bieden op zeer laagdrempelige manier content aan waar jongeren zich uren mee kunnen vermaken / geïnspireerd door kunnen raken en lekker fan van kunnen zijn. Negatief voor de jeugd vind ik het dus niet als ik het vergelijk met de manege bubbel (mijn enige plek van informatie) waar ik vroeger in zat. Ik was 18 toen ik pas ontdekte dat er meer was dan dressuur en springen.

Maaaaar vind ik het zelf leuk? Meh niet echt =P Horse Event mag van mij iets minder penny (waardoor hopelijk rustiger) met minder kids die alle kanten op vliegen en overal vooraan staan. Daarom heb ik ook dit jaar besloten eens te gaan kijken bij Equiday. Ik ben benieuwd. Ik zou Horse Event leuker vinden als het iets minder gericht is op kinderen, maarja, daar moet ook markt voor zijn. Ik denk dat het dan beter kan zijn wat het nu is. Een Horse Event waar kids leuk heen kunnen en waar ook nog wat meer volwassen content is voor de ouders van of voor mensen die het leuk vinden zoals het is. En dan andere paardenevenementen die zich meer richten op meer volwassen publiek.

Mooie toevoeging :j
Ik kan die logica ook zeker volgen: het biedt een hedendaagse en laagdrempelige informatiebron aan de jeugd en dat is een heel mooi iets. Mooi point of view!
Dat herken ik ook van jaren geleden: een bubbel van eenzijdige inzichten. Ik heb toen met open mond Monty Roberts ontdekt: zo kan het ook! En inmiddels ook bij inzichten van dat soort trainers vraagtekens en kanttekeningen kunnen zetten vanuit andere of eigen inzichten.
Er is geen goed of fout.

- Albus Dumbledore -

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:16

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niveau ook op Equiday mis. Dat is leuk voor mensen die kennis willen maken met NH, maar ik heb al jaren niet meer iets gezien waar ik warm voor loop. Ook de stands zijn inmiddels 13 in dozijn geworden. Ik ga de oktoberversie nog één keer proberen, die van het voorjaar heb ik voor het eerst overgeslagen. Hopelijk wordt ik positief verrast. :)

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:25

Ik ben zelf 21, dus misschien voor jou nog in een 'jeugdstadium' maar ik snap je opmerkingen. Horse event ben ik vorig jaar voor de eerste keer geweest dus veel vergelijken kan ik niet met voorgaande edities. Over de influencers weet ik wel meer,omdat ik er veel zelf volg. Ik geef namelijk ponykampen en daar krijg je wel eens te horen "maar op Paardenpraattv zeggen ze het zo", dus dan ben ik gaan kijken wat er van inhoud werd gegeven om te zien of dit verschilde van wat wij ze proberen leren. Ik vond dit zeker fijne filmpjes voor de kinderen die niet meer dan 1x per week kunnen komen rijden en zo extra ermee bezig zijn. Echter is natuurlijk niet alles dat ze zien rechtstreeks van toepassing, maar dat is het lezen van de Penny ook niet altijd. Veel van deze YouTubers geven een fijn beeld van liefde voor hun pony's/paarden en velen tonen ook de mindere dagen, iets wat je bij echte topruiters minder hebt. Een Feline of Fenna zijn dan misschien niet de beste ruiters maar dat verkondigen ze ook niet.

Qua demo's vond ik dat ze wel leuke combi's maakten, of dit leek toch zo wat ik heb opgevangen. Matt Harnacke (model/influencer) die een clinic rijd met Daniel Bachmann Andersen is in mijn ogen even leerrijk als een clinic met een andere ruiter. Dat hij toevallig bekend is lokt misschien wat meer publiek, maar de inhoud blijft toch hetzelfde. Britt kan volgens mij ook rijtechnisch niet superveel tonen maar gecombineerd aan de kennis van een Tineke Bartels is dat in mijn ogen ook niet echt noodzakelijk. Een Jill Huijbregts is naast YouTuber ook gewoon Grand Prix ruiter dus verdiende haar plaatsje zelf.

Ik denk dat het misschien ook gewoon niet het evenement is voor jouw interesses? De naam die jij noemt (Warwick) is dan weer iemand waar ik eigenlijk niet snel zou bij blijven hangen. Ik wil zijn kunde niet afschrijven maar het is niet mijn interesse gebied. Ik kijk liever dressuur-, cross-, springclinics. De echte shows en vrijheidsdressuur loop ik namelijk ook voorbij :o

Il Buono 23j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 15jaar - Young Riders
Delilah -16j - niet mijn eigendom - Young riders

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:28

Ik ben 10 jaar geleden voor het laatst op horse event geweest, ik vond het toen al geschikter voor een doelgroep met minder kennis en ervaring dan dat ik toen had. Helaas vind ik de laatste jaren alle evenementen waar ik geweest ben wel afnemen qua informatie die het biedt. Clinics over over de rug rijden of over basis longeren zou toch imo elke B ruiter al moeten weten.

Het lijkt mij prima als hese event zich nog meer op de jeugd richt als het daarmee kan blijven bestaan, je zult mij er alleen niet zien. Al die vloggers is ook zeker niet mijn ding, maar zolang het paardvriendelijk blijft zie ik geen probleem.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:36

Ik was afgelopen weekend op HE met mijn dochter van 8
de zaken die ik interessant vond, waren het voor haar niet zoals idd warwick shiller clinic waar we maar ene klein stukje van gezien hebben (ook om anderen niet te storen want ze verstond best aardig wat maar niet alles en wilde dat ik vertaalde)
clinic met Brit vond ze ook niets maar juist de lol met je knol zaken als fenna van hoefwijzer en joyce en jaydee de vos dan weer wel.
overigens weten al die vloggers ed het commercieel heel goed uit te buiten! complimenten daar voor ;)

Ik denk dat het een prima evenement is voor de jonge pennymeisjes maar dat je voor de meer ervaren serieuze ruiter andere evenementen moet zoeken.

edit: het mannetje met de lange rij tegenover warwick shiller spreekt overigens ook geen nederlands ;)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:41

Persoonlijk weinig ervaring met HE specifiek (ik ben eenmalig geweest toen het nog in Deurne was, de nieuwe locatie ligt te ver van BE voor mij) maar ik ging vroeger ieder jaar naar ons kleinschalig Horse Expotje in Gent. In het begin was het vernieuwend, leuk, kwam er doordachte uitleg en kreeg zowat iedere discipline het woord. Endurance werd voorgesteld, samen met WE, Trec, en wat belangrijk is bij het conditioneren van je paard. Op een gegeven moment werd de Talent Show uit de grond gestampt en hier zijn we dan... Ik vind de influencers/youtubers/instagrammers hun eigen charme hebben die vaak uit het oog verloren wordt door volwassenen. Echter heb ik het dan wel over oudere influencers, van de 15/16-jarigen zijn er zoveel dat ik het niet meer bij kan houden. Wat ik wel mis is dat die influencers een beetje verdwijnen in hun populariteit, iets wat minder gebeurde met de gevestigde paardenmannen- en vrouwen. Ik zou bijvoorbeeld best graag eens een praatje willen slaan met zo'n influencer, om te zien wat ze écht denken, zonder alle kiddie-censuur. Sommige influencers lijken vrij sympathiek, maar het is zo'n bandwerk tegenwoordig. Hallo, selfie, vond je het een leuke show? Doei! en Next. Het is zoals al gezegd werd het plaatje dat moet kloppen. En dat vind ik persoonlijk best jammer. Hier op de Expo is het tegenwoordig ook ieder jaar hetzelfde. Een hoop volk dat naar die talent show komt kijken met een paar mensen in de jury die niets, maar niets van paarden weten (het "Ik heb ooit op een paard gezeten of geaaid" volk) en dan heb je daarnaast de extreem traditionele rollkur-opvoeringen van de friezen die ieder jaar terugkomen. Het enige verschil is dat de martingaal van die "madam" ieder jaar korter wordt.

Nu is er ook een heuze sektevorming rond Warwick Schiller hoor, dat niet :') Hij veranderde enorm van gedachtengang en dat is fijn en leuk, mensen groeien, maar niemand trok het in vraag. Iedereen huppelde hem maar achterna. Niet dat hij fout bezig is, zeker niet, maar is dat kritisch nadenken tegenwoordig ook niet best zoek bij een hoop 50+ers? Dat vind ik het jammere op de meeste evenementen. Er is geen grijze zone meer. Je hebt óf vollenbak NH en NB en alles met een N (als ik nog een paddock paradise presentatie zie ga ik gillen), en dan heb je het meest basis trek- en plukwerk dat je ooit gezien hebt aan de andere kant. Alles in de krul, bitten waar je van denkt :wow: en paarden die zich kapot stressen.

Het is inderdaad een beetje de generatiekloof die parten speelt. Je hebt de 10-17j brigade en de 40+ volwassenen. Voor de 20-30ers wordt niet veel gecatered. Het is bijna alsof je van de tienermentaliteit en de "lol met je knol" meteen in de grijze idiotenmentaliteit moet rollen, namelijk "Ik heb al 20 jaar ervaring en ik weet alles dus ik leer niet meer bij". Ja, hallo :')
Laatst bijgewerkt door Kirania op 16-09-19 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:42

Jessix schreef:
Eens! Al een aantal jaar totaal niet meer interessant om te bezoeken zonder kinderen. En erg jammer, want ik vind het altijd heel erg fijn om te leren en geïnspireerd te worden... en dat wordt ik niet van de gemiddelde youtuber. Jesse & Eva hebben hun sporen wel verdiend en kunnen mooie dingen laten zien. Maar veel andere zijn gewoon het gemiddelde paardenmeisje met een camera in de hand.

Jammer!

Dat is ook mijn gevoel. Aan de ene kant zijn de YT lekker toegankelijk voor de jeugd, aan de andere kant komen er daar ook zat dingen voorbij waar ik mijn vraagtekens bij zet. Ik kijk er best een aantal, maar er zijn er maar weinig die ik qua kennis/niveau ook echt waardevol vind. Ik kijk er misschien 3 die ik qua kennis en niveau waardevol vind, de andere als er eens een video is die me aanspreekt, maar dan valt het niveau altijd enorm tegen. Een houding en zit video, maar dan wordt daar vervolgens niks meegedaan bijvoorbeeld. Een aantal shows zijn voor mij dan ook echt niet interessant, geen noemenswaardig niveau (maakt niet uit of dat nu VD/dressuur/noem maar op is) en die draaien vooral op populariteit. Inderdaad het gemiddelde paardenmeisje met een camera.

Aan de ene kant heel leuk voor de jeugd dat ze zoveel verschillende dingen kunnen zien, maar er zou soms iets kritischer gekeken moeten worden of de influencer wel een instructievideo of uitlegvideo zou moeten maken als het niveau/de kennis er niet naar is. Of dat misschien het publiek niet geschikt is om iets te zien/kijken en daarna dat na te willen doen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:59

Tja er is in de Haarlemmermeer ook gewoon geen ruimte om alles te organiseren wat er in Deurne wel kon.. de cross clinic in Deurne was ieder jaar weer geweldig! Het hele terrein over ipv 3 vaste hindernissen in de rijbaan.

Daar vielen de vele kinderen ook gewoon minder op omdat deurne zo mega groot was!

Ja ik mis het innovatieve en informatieve van deurne ook wel! Al moet ik zeggen dat ik mij gisteren prima vermaakt heb

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+2~ Springen L+18 ~ SGW B+8

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:01

Ik ken horse event niet, maar ik erger me in het algemeen wel aan vloggers/youtubers. Allemaal met hun narcistische kop op irritant bewegende filmpjes waarbij ze hun camera/telefoon geen halve seconde stabiel weten te houden. Lijken wel ADHD-ers op speed!

Het hele horse event wat ik er van lees op dit forum lijkt me idd een evenement voor kinderen onder de 16 ofzo. Ook geen echte spectakel optredens.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:18

elnienjo schreef:
Ik ken horse event niet, maar ik erger me in het algemeen wel aan vloggers/youtubers. Allemaal met hun narcistische kop op irritant bewegende filmpjes waarbij ze hun camera/telefoon geen halve seconde stabiel weten te houden. Lijken wel ADHD-ers op speed!

Het hele horse event wat ik er van lees op dit forum lijkt me idd een evenement voor kinderen onder de 16 ofzo. Ook geen echte spectakel optredens.

Zo, dat is me nogal niet een onaardige beschuldiging die je daar maakt zeg. En daarbij ga je ook volledig voorbij aan de vraag van de TS zoals beschreven in de openingspost.

De focus is wat verschoven van educatief naar entertainment, maar al met al wel met de verbindende factor van liefde voor paarden voornamelijk vanuit een hobbymatig oogpunt. En die visie is nu eenmaal zo breed in paardenland dat ik mij in kan denken dat vanuit Academy Bartels voor dit programma gekozen wordt. Je kan het toch nooit helemaal goed doen met zo'n ontzettend brede doelgroep.

Als ik uit ervaring mag spreken durf ik wel te zeggen dat er ook animo is voor kennismakingsclinics, kijk maar naar de afgelopen jaren in de Bokt Lounge. We hebben alle disciplines wel gehad: polocrosse, mennen, trec, working equitation, springen, dressuur. En zeker niet met de minste namen, want we hadden clinicgevers die op (inter)nationaal niveau acteerden. Maar wat voor mij heel normaal is, is voor de gemiddelde jeugdruiter een ver van hun bed show (en viceversa). En ook die tijden veranderen mee aangezien er nu 3 dagen lang per dag 1 doorlopende creatieve workshop was waarbij je o.a. een dromenvanger kon maken. Als je het hebt over grote verschillen met voorgaande versies, dan is dat er ook weer 1.

Triggert bij mij de vraag waar dan voldoende animo voor zou zijn om een grootschalig(er) evenement voor op te zetten waarbij je een specifieke doelgroep kan bereiken. Want volgens mij is paardenvolk nooit tevreden te krijgen :+ net mensen he!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 16:25

Cheminee schreef:
Tja er is in de Haarlemmermeer ook gewoon geen ruimte om alles te organiseren wat er in Deurne wel kon.. de cross clinic in Deurne was ieder jaar weer geweldig! Het hele terrein over ipv 3 vaste hindernissen in de rijbaan.

Daar vielen de vele kinderen ook gewoon minder op omdat deurne zo mega groot was!

Ja ik mis het innovatieve en informatieve van deurne ook wel! Al moet ik zeggen dat ik mij gisteren prima vermaakt heb

Daar heb je ook een valide punt. :j Ik ben het er mee eens dat op de terreinen in Deurne en Ermelo meer mogelijk was qua clinics en demonstraties.

Overigens gaat het topic ook zeker niet alleen over Horse Event, ik noemde het als voorbeeld. Het lijkt een trend dat Youtubers meer aandacht en vertolkingsruimte krijgen dan de bewezen namen, is dat zo en wat vindt men daarvan.

Ik vind het interessant en fijn om te lezen dat er wel degelijk Youtubers bij zijn die een goed verhaal hebben. :j Dan is het zeker een laagdrempelige weg voor kinderen om kennis op te doen en een beeld te vormen van de paardenwereld buiten de manege en de Penny om.
Dat het verheerlijken ervan niet passend is bij de gemiddelde volwassen paarden-amateur, staat daar verder helemaal buiten.

elnienjo schreef:

Aangeven dat het niets voor je is kan ook zonder de term narcisme natuurlijk :)

- Albus Dumbledore -

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:26

Amaryllis, ik denk dat Academy Bartels op zich wel goed heeft ingespeeld op de moderne ontwikkelingen het de jeugd heeft immers altijd de toekomst. AB heeft ook heus wel genoeg in huis om een volwassen sporter bezig te houden, maar daar ligt de voorkeur duidelijk niet.
En de bokt lounge klinkt heel positief, maar heeft dus ook voor de jeugd gekozen, wat ik ook wel snap.

Als ik voor mezelf spreek dan heb ik weinig behoefte aan een kennismakingsclinic over een tak die mijn interesse niet heeft en waar ik makkelijk op kan googlen. Maar je kan mij de hele dag aan een baan zetten waar les wordt gegeven, los wordt gereden, paarden iets leren, mensen iets leren enzovoort. Graag ook hier en daar een foutje zodat ik niet naar iets bovennatuurlijks zit te kijken.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:28

Pipodipo schreef:
Amaryllis, ik denk dat Academy Bartels op zich wel goed heeft ingespeeld op de moderne ontwikkelingen het de jeugd heeft immers altijd de toekomst. AB heeft ook heus wel genoeg in huis om een volwassen sporter bezig te houden, maar daar ligt de voorkeur duidelijk niet.
En de bokt lounge klinkt heel positief, maar heeft dus ook voor de jeugd gekozen, wat ik ook wel snap.

Als ik voor mezelf spreek dan heb ik weinig behoefte aan een kennismakingsclinic over een tak die mijn interesse niet heeft en waar ik makkelijk op kan googlen. Maar je kan mij de hele dag aan een baan zetten waar les wordt gegeven, los wordt gereden, paarden iets leren, mensen iets leren enzovoort. Graag ook hier en daar een foutje zodat ik niet naar iets bovennatuurlijks zit te kijken.

Hier kan ik het alleen volledig mee eens zijn _/-\o_ Laat die foutjes maar zien, al die perfecte shows vind ik stiekem toch een beetje saai. Daar leer je niet echt iets uit.