Wat is het nut van paardrijden?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

SteffiiY

Re: Wat is het nut van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:49

ontspanning en plezier

Souvenir // Horse Power Chiquita // Mifemme

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:23

PLEZIER:D

willen jullie stemmen en activeren via mail!!!
ik verloot onder de stemmers een fotoshoot t.w.v 50,-
http://fotowedstrijd.mijnalbum.nl/cameraland5//index.php?a=200&photoid=2BRZHW&extern=1

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:45

Voor het plezier natuurlijk.
Maar als ik eenmaal om het paard zit dan ben ik echt alleen met paardrijden bezig en denk even nergens anders aan
Het is heel ontspannend Lachen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:49

Tja wat is "nut"...
Het leuke eraan vind ik het gymnastiseren en trainen van het paard, zodat die steeds een stapje verder komt in zijn ontwikkeling en zijn lichaam optimaal leert te gebruiken. Coördinatie, evenwicht, kracht... Dressuur is in feite een soort fitness en ballet voor het paard in één.

En ik vind het zelf heel leuk om dat proces mee te maken en erin mee te gaan. Van kleins af aan is het gewoon al mijn "ding" geweest.

Dus ik vind het een nuttige tijdsbesteding ja Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:55

Nut, tja...

Echt nut heeft het niet.
Maar wat hebben mensen uiteindelijk voor nut? Clown Haha!

Overigens moeten wij ons hier in Europa niet vergissen, er zijn nog genoeg plaatsen op de wereld waar een heleboel mensen geen auto/gemotoriseerde machinerie kunnen betalen, dus waar paarden/olifanten/koeien gewoon als vervoer of trekkracht worden gebruikt.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:37

Paardrijden heeft wel nut Knipoog want je verveelt je dan niet Knipoog
en voor de paarden die het allemaal leuk vinden, geef je ook een pleziertje Knipoog

Don't forget to tell your favorite people that you love them today :+:

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:26

Het nut van paardrijden verschilt lijkt me.
Voor de paarden heeft het geen nut, voor de mensen plezier, sport, evenwicht, balans.
Wat ik ook ervaar: het paard is een spiegel voor jezelf. Je moet je emoties leren beheersen, een leider kunnen zijn en een dier consequent opvoeden is ook een hele verantwoordelijkheid.

Een vriendin van mij vond het moeilijk om streng te zijn tegen haar verzorgHaf en toen ging ik haar uitleggen dat het hetzelfde werkt als met haar kinderen: goed gedrag belonen, slecht gedrag straffen/negeren (ligt eraan wat het is) en consequent zijn.

Voor mij is het ook psychisch. Wanneer ik met mijn paardjes bezig ben vergeet ik verder alles lijkt het wel. Alleen moet ik niet met ze aan de gang gaan als ik al gespannen ben, want dan wordt het met de 1 ruzie en de ander wordt zenuwachtig omdat ie bang is dat het aan hem ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:43

Bluebontje schreef:
Het is leuk en ontspannend, een uitlaadklep!

Inderdaad een uitlaatklep!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:35

Ik doe t ook voor m'n plezier & de ontspanning. Pling Wanneer ik paardrijd vergeet ik alle problemen om me heen even enz.

Marena van Steenbergen, M1+8

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:38

Wat is het nut van voetballen? Of korfbal, volleybal, tennis, en alle andere sporten? Plezier. En natuurlijk conditie (paardrijden is soms oook hard werken). Maar voor mij geldt de hemel te paard.

[o]

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:40

Zo ken ik er nog wel een paar, het nut van voetballen, tennissen, wielrennen? Gewoon het plezier om samen met je paard naar iets toe te werken en de interactie die je met je paard hebt.

Vakantietip! snijd je waterbed open en zet m in de achtertuin.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:33

Ik heb gehoord dat je sociale contacten veel beter worden als je met paarden omgaat Knipoog

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

limaude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:09

idd voor mn plezier!!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:11

Voor mij inderdaad ook de beste en vrijwel enige manier om me echt te ontspannen! Daarnaast is het gewoon ontzettend leuk, leerzaam, sportief, etc...

H 25-07-2012, Pip II on the way
"Een zwaard, een paard, een schone vrouw, leent niemand uit als met berouw." Jacob Cats (1577-1660)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:13

Zo kun je van alles wel afvragen wat het nut er van is. Verward Uiteidenlijk heeft het hele leve geen nut toch?!

B-kader Para dressuur!

grey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:40

Ik denk niet dat het nut heeft. Maar zoals cle0o_o0 al zegt.. eigenlijk heeft het hele leven geen nut. Nagelbijten / Gniffelen

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:22

Haha! Grappig om te lezen dit topic: er wordt massaal geantwoord: 'voor ontspanning en plezier'... ben soms met anderen aan het trainen die helemaal geen plezier, laat staan ontspanning hebben aan hun sport. Wel zie ik soms de paardensport omgevormd tot vechtsport, ook heel apart.

Ik hoop van harte dat de paardensport voor jullie allemaal plezier en ontspanning biedt. Volgende keer als we de ring in gaan denken we daar allemaal even aan he?
Graag voeg ik er ambitie tot ontplooing en zelfontwikkeling aan toe.

Wie niet sterk is, moet trainen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:52

Citaat:
Wel zie ik soms de paardensport omgevormd tot vechtsport, ook heel apart.

Vechtsport is voor sommigen ook een uitlaatklep, toch Haha!

Het ging erom of het nut had, niet of het leuk voor het paard (of mens) is. Haha! Tong uitsteken Clown

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:05

Plezier voor je zelf, en samen met je paard door te zorgen dat het rijden ook plezierig is voor het paard! Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:09

Paardrijden is voor, naast plezier en ontspanning, een natuurlijk antidepressivum. Ik heb 16 jaar antidepressiva geslikt, en ben er nu sinds 2 weken vanaf, dankzij mijn paard. Tuurlijk heb ik nog wel dipjes, maar als ik dan naar mijn paard ga, kom ik er meestal weer veel vrolijker vandaan.

Edit:typo

peardemegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:35

het kan ook nut hebben voor mensen met rugklachten...als mensen met rugklachten gaan paardrijden worden de rugklachten minder!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:41

Nou, om eerlijk te zijn, heb ik rugklachten (hernia operatie 9 jaar geleden, vorig jaar SI gewricht/bekken blokkade). Tijdens het rijden heb ik meestal nergens last van. Maar, je moet me niet zien als ik van stal naar huis rij, en daarna uit de auto wil stappen (dat gaat nogal moeizaam) Boos! . Niet echt prettig gevoel. Maar ik heb het er voor over Haha!.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:50

Het nut van paardrijden :

Voor mij is het een spiegel van de ziel!
Doordat paarden jouw gedrag spiegelen kun je heel veel over jezelf leren! Als je bereid bent daarnaar te kijken uiteraard.

Nanda van Gestel-van der Schel heeft er een heel leuk boekje over geschreven een aanrader voor iedereen!
*HET PAARD ALS SPIEGEL VAN DE ZIEL!!!* natuurlijk, holistisch en intuïtief met paarden omgaan.

Tevens zijn paarden eigenlijk niet eens gebouwd om op te rijden, maar door het eerlijk, paard-vriendelijk en verantwoord te doen kan het geen kwaad.
Het belangrijkste is om er vooral veel plezier aan te beleven, met respect voor je paard en het liefst zo natuurlijk mogelijk.
Paardrijden moet geen doel zijn, maar een leerproces met heel veel lol! Tong uitsteken

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:38

Volgens mij is het meer om je zelf te vermaken maar de pony kan het ook leuk vinden..

chantal30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:57

Voor mij is het puur plezier en ontspanning.
Al ben in nog zo gestressed, ik om echt helemaal tot rust als ik tussen de paarden ben!