[VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 14:25

Ik vind dit wel interessant! Ik heb nu een paar wijk-plaatjes onder elkaar gezet. Persoonlijk vind ik de eerste en de laatste het beste. Paard loopt daar netjes op 2 teugels, voorwaarts-zijwaarts met buiging in het lijf. Voor mijn gevoel is het tweede plaatje te recht, ik heb dat bewust gedaan maar als ik het terugzie dan mist er buiging naar mijn mening. Het derde plaatje laat goed zien dat er teveel stelling is en het paard loopt weg over de buitenschouder (niet goed aan het buitenbeen/buitenteugel). Hoe zien jullie dit?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

Murosch

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 14:50

Klopt op de derde foto kantelt hij. Op de eerste loopt hij volgens mij niet weg over de buitenschouder trouwens.

Het is dus met name bij het wijken voor rechts dat ik inknik, dat is bij 1 en 3. Daar kan ik wat mee! Ook even paar pasjes rechtuit en dan verder is een fijne om mee te nemen, zal ik doen.

Mbt galop, ik pak niet terug met mijn binnenhand bij het aanspringen (ik doe die zelfs bewust naar voren omdat ik van mezelf weet dat ik het wel kan doen soms). Aanspringen zelf ging ook goed. Ik heb een halve bak rond gegaloppeerd en daarna een grote volte op het midden. Tijdens de tweede helft van die volte ging hij bokken en daarna stonden we andersom in een hoek stil. Ik heb er echt geen aanleiding voor gemerkt eerlijk gezegd. Ik heb daarna even niet meer gegaloppeerd, wel gedraafd maar ik moest even mn hartslag weer in bedwang krijgen. Volgende keer maar gewoon weer proberen.

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 20:11

Dank je Avalanche, heb je ook wel een beetje gelijk in. Ik wil het graag goed doen en niet verpesten, maar misschien wil ik wel iets te snel.

Karijn, uhm... oeps!! :oo Klinkt me ook logischer toe, dat ik links in-knik. Mijn linkerbeen is mijn hernia-been. Ik ben daar 2 jaar geleden aan geopereerd en hij is gedeeltelijk weg, maar niet helemaal en ik heb restklachten in mijn linkerbeen en voet. Ik ga toch kijken of ik rechter kan zitten, even bewust op letten. Andere kant op wijken ga ik ook proberen.

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 20:41

Ik herinner me nog wel dat ik heb geleerd om, wanneer je vanaf de middellijn naar de hoefslag wijkt, je gewicht juist iets meer op binnen te hebben om het paard naar buiten te begeleiden (net andersom dan ze in het youtube filmpje zeggen). Binnenbeen wat terugleggen. Buitenbeen begrenzend op de plaats. Binnenhand vraagt iets stelling en buitenhand begeleid naar buiten en begrenst.

Ik pak al heel snel andere zijgangen erbij, al is de buiging nog niet 100% zoals hij moet zijn, maar om het paard meteen goed te leren wat ik bedoel met mijn been en zithulpen. Finetunen komt als het paard krachtiger en leniger wordt. Zo deed ik het altijd eigenlijk en ik heb nog geen paard gehad die moeite had om de zijgangen correct uit te voeren als we op dat niveau waren aangekomen.

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 21:01

Ik heb ZZ-L gereden maar dat is 12 jaar geleden inmiddels. Daarna is er veel gebeurd en heb ik geen paard meer op niveau gereden. Flo zou toen de opvolger worden van mijn oude paard maar dat verhaal is bekend.

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 22:09

Onze eerste rit in de regen is ook een feit. Het was de hele dag droog, totdat ik Flo ging opzadelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wijken.. nu weer iets rechter gehouden beide kanten op. Ook bezig geweest met de andere kant op wijken, afgewisseld met afwenden en recht oversteken
Afbeelding

Afbeelding

Lijkt nergens op maar ik heb het toch gedurft om weer een stukje galop te doen. Ik had vandaag les met mijn jonge paard en heb afgesproken met mijn instructeur om hier samen mee bezig te gaan deze week. Hij vond dat ik beter helemaal even kon wachten met galop tot de volgende les maar mijn gevoel zei dat ik het toch even moest proberen.
Afbeelding

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 19:27

Ik denk dat ik juist zekerder kan worden door te doen. In draf voel ik me nu aardig zeker, ik zit daar nu al een stuk rechter en meer ontspannen, maar dat is ook helukt door te doen. Dat moet in de galop ook gebeuren, maar ook dat kost even tijd.

Ik merkte dat ik gisteren in het begin weer erg onzeker was, door wat er eerder deze week is gebeurd. Duurde een kwartiertje, toen was het weer goed. Daardoor werd ik er wel even aan herinnerd dat het lijntje nog wel heel dun en teer is.

We zijn nu 2 maanden samen bezig. Dat is nog niet zo lang.

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-19 14:23

Hai, we zijn er nog hoor! Ik heb deze week geen foto's gemaakt, maar nog wel gereden. Vanmorgen zouden we weer gaan, maar het was zo guur en ik had er even helemaal geen zin in. Dus...maar eens iets heel anders gedaan.

Flo heeft in zijn 15 jaar nog nooit een balkje van dichtbij gezien en daar hebben we nu verandering in gebracht :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Missie geslaagd zou ik zeggen. Ach en ook al was het geen rijden, leerzaam was het zeker!

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 13:23

Pien bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik werd er een beetje door geraakt en had even tijd nodig om te kunnen reageren. Je hebt fijne tips gegeven waar ik zeker mee uit de voeten kan. Wending om de voorhand is me bekend (scheelt weer een ritje Frankrijk op een neer ;) ) en dat kan ik mee gaan nemen. Doorzitten is nog niet helemaal aan de orde. Daarvoor moet hij me echt laten zitten en daar zijn we in aanloop naar een overgang wel kleine stukjes mee bezig maar echt een stuk doorzitten lukt nog niet in ontspanning en nageeflijkheid. Dat is niet erg en komt wel, maar ik wil niet doorzitten op een rug die vasthoud, snap je? Ik denk dat we toch niet gaan ontkomen aan een ander zadel voor hem. Deze ligt net niet helemaal goed waardoor ik eigenlijk niet helemaal goed kan zitten (ik word teveel achterin het zadel geduwd waardoor het ook te klein lijkt. Als ik hem op mijn andere paard leg, waar hij eigenlijk van is, zit ik veel rechter op en is ie absoluut niet te klein).

Vanmorgen na een dikke week weer gereden (druk gehad met mijn andere paarden en het weer werkte ook niet heel erg mee). Ja, ik had weer even de kriebels van te voren, maar als ik eenmaal bezig ben dan zijn ze zo weer weg. Dat is alvast heel mooi.

We hebben zelfs kennisgemaakt met een bakkabouter en dat deed me gevoelsmatig niks :)
Afbeelding

We moesten even een paar rondjes op gang komen maar daarna vond ik hem eigenlijk wel lekker lopen
Afbeelding

Knappe kop. Ja hij he, let alsjeblieft niet op mij :')
Afbeelding

4kant halthouden doet hij eigenlijk altijd en vanzelf. Ideaal :D
Afbeelding

Hier mag er iets meer lengte in
Afbeelding

Hand mocht wat meer gedragen hier.
Afbeelding

Afbeelding

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 20:55

Is het zo erg? Ik zie er op deze foto's niet zoveel van eigenlijk. Ik wil er wel bewust op letten (maar dat doe ik ook al wel een beetje?). Misschien merk ik het zelf ook niet zo goed. Wel bedankt hoor!

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 11:04

Nee juist niet, ik vond het juist mooi!

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 19:24

Dank je wel Monique, ik ben ook erg blij met tips hoor! Heel lief van je dat je ons graag aan het werk ziet. Misschien is dat ook wel het verradelijke met hem. Met mijn andere paard moet ik er heel hard aan werken om tot een mooi plaatje te komen (vind ik helemaal niet erg trouwens) en bij deze is dat juist niet zo. Mijn buurmeisje zei van de week nog, al ga je er achterstevoren op zitten, hij lijkt gewoon altijd mooi. En dat is nou net een mooie uitdaging, om toch te proberen om het goed te doen dan :)

Dat geeft helemaal niets hoor Pien, ik weet dat wat je zegt uit goede bedoeling komt en dat is juist alleen maar mooi.

Bij de eerste foto waarop je reageert, schoot hij net opzij voor een "bakkabouter" en daar keek hij op dat moment naar. Vandaar dat gekke oor opzij ook :+ . Kantelen kan hij zeker nu en dan maar dit momentje echt even een schrik-moment.

Mbt de rest van je tips, daar kan ik me goed in vinden. Ik denk dat ik ook even voor andere teugels ga kijken. Deze zijn met van die stopjes en ik hou ze net voor zo'n stopje vast maar dat is net te lang. 1 stop korter is net te kort. Ik ga even kijken of ik nog dressuurteugels thuis heb liggen.

Dan wat plaatjes van vandaag. Het duurde even voordat er ontspanning was vandaag. Dan laat ik hem de eerste rondjes even helemaal los aan de voorkant en zorg dat het tempo goed is. Als ik merk dat hij zich wat losser laat, dan neem ik de teugels erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 22:30

Dank je Adelaide, lief van je!

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 20:03

Bedankt! Fijn om dat te lezen :):)

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 13:36

Vanmorgen weer met hem gewerkt en hij was prima gemutst vandaag. Ik mocht zelfs een stukje doorzitten zonder spanning, dat is heel fijn!

halthouden met wat lengte en ontspanning in de bovenlijn. Hij kauwt op het bit maar dat ziet er een beetje gek uit zo. Sinds het ongelukje met het hoofdstel een tijdje terug is het lusje waar de sperriem door hoort stuk en ik kan dus geen sperriem eraan doen.
Afbeelding

Ik ben een beetje verliefd op deze foto <3
Afbeelding

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 20:24

Dank je wel hoor. Haha, hij is 1.65 . Niet mega groot maar ook echt geen pony :D .

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 14:30

SstterrekeeX dank je wel!

Vanmorgen hebben we les gehad. Het was warm en pittig maar wat zijn we hard aan het werk geweest! Ook voor het eerst sinds weken beide kanten een klein stukje galop gedaan. Instructeur en ik hebben afgesproken om dat stukje bij beetje wat op te bouwen want daar zit voor mij wel echt een drempeltje terwijl de stap en draf al heel mooi zeker gaan. Duurt even maar moet goedkomen. Verder vandaag geconcentreerd op ruggebruik en doorzitten in draf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 10:02

Maria dank je wel. Mijn houding komt ervan dat het zadel niet zuiver ligt. Ik ben op dit moment dan ook bezig om een beter passend zadel voor hem aan te schaffen. Dat heb ik niet meteen gedaan omdat niet duidelijk was/is wat de bedoeling zou zijn met hem en om voor een paar weken een ander zadel aan te schaffen was ook niet nodig. Nu het erop lijkt dat we toch nog wel even doorgaan samen, wil ik een ander zadel voor hem. Ik hoop dan ook snel fijner te kunnen zitten op hem, das voor ons beide een stuk prettiger. Yoga is echt niks voor mij, sorry.

Grappig dat je zegt dat hij zijn rug niet goed gebruikt op deze foto's want dat is nu precies waar we wel mee bezig waren en volgens mij heeft hij zijn rug nog niet eerder zo goed gebruikt dan gisteren. De galop foto natuurlijk buiten beschouwing gelaten want dat is een heel ander verhaal, maar in stap en draf kwam hij juist supermooi in een constante aanleuning, kantelde voor het eerst helemaal niet en ik kon hele stukken doorzitten zonder dat hij daaruit kwam. Het zijn geen perfecte plaatjes maar ik zie wel dat hij zijn achterbeen wat beter verheft en eronder plaatst dan op vorige foto's.

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 22:20

Dank je MarjanB!

Bedankt voor je tips Askja. Ik heb sinds deze week een ander zadel voor hem. een maatje groter (18.5) en verlengd zweetblad voor mij erbij.. Maar ik zie dat ik nog steeds een beetje hetzelfde aan het doen ben inderdaad, dus ik kan wel echt iets met je tips. Ik herken ze ook van mn les eigenlijk (vooral buikspieren aanspannen/navel intrekken, onderrug niet bollen. Dat zijn dan weer dingen die ik vergeet als ik geen les heb en dat is juist wel belangrijk. Ik heb nieuwe foto's van vandaag maar ik kan ze niet plaatsen omdat er al teveel op deze pagina staan :+

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 22:33

Ah dat is lief, dank je wel! Wat grappig dat er best veel mensen zijn die stil meelezen en niks zeggen. Mag gerust hoor, alleen maar leerzaam en motiverend! :)

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 07:45

Inney dank je wel. Ja dat zou leuk zijn, maar ik kom toch echt wat ruimte tekort voor nog meer paarden aan huis dus voorlopig laten we het maar zoals het nu is. Flo vermaakt zich in ieder geval wel zo.

Met de anderen thuis gaat het eigenlijk heel goed. Mn oudere merrie is afgelopen week drachtig gescand dus volgend jaar verwachten we een veulentje. De jongste start ik vanaf dit jaar in de B. Nu geloof ik 5 keer mee gehad op wedstrijd en ze doet het keurig, 7 winstpunten op de teller en zelfs al een paar prijsjes gewonnen. Ook pony doet het goed, ze is stabiel op gewicht, heeft de afgelopen maanden geen koliek meer gehad en vermaakt zich goed met mn dochter :)

En Flo, ja die vind ik het ook echt knap doen. Het is geen jong paard meer maar een volwassen kerel van 15 en hij accepteert en doet het toch allemaal vrij makkelijk. Gisteravond was het nog vrij warm en hebben we flink hard gewerkt. Hij was dus behoorlijk bezweet toen we klaar waren, dus ik wou hem nadien even afsponzen met water om de zweetjes van hem af te halen. En dan merk je even weer dat hij eigenlijk niks kent. Hij was nog nooit afgesponst en dat was dus echt nieuw en wennen. Maar nadat hij het geluid van kletterend water op de grond had gehoord en van de schrik was bekomen, genoot hij er wel van. Weer iets geleerd dus!

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was nu de tweede keer rijden met het nieuwe zadel en ik moet er nog wel een beetje aan wennen, maar ik vind wel dat Flo steeds krachtiger gaat bewegen nu.

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 18:36

Bedankt voor de tips weer. Ik denk wel dat one step at a time goed is, hij hoeft natuurlijk nog geen Z-proef te lopen nu :D . Maar wat jullie zeggen zit er wel in en dan is het ook mooi als ik het eruit kan halen, dus ik snap het wel..Als ik nou eerst die galop eens B-waardig kon krijgen de komende tijd, dan zou ik heel blij zijn.

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:38

Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het goed komt uiteindelijk. Er ligt nu een Kentaur Medea op. 18.5 inch, extra lang zweetblad en boom maat 33.

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 11:34

Dank je, 3 maandjes alweer!

[o]

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 14:23

Ja dat is ook zo. Ik baal een beetje, eind vorige week kreeg ik de griep cadeau en hij heeft me de hele week geplaagd. Gisteren wou ik weer gaan rijden, maar ik werd enorm duizelig dus dat leek ons toch nog maar even niet zo verstandig. Nu zit er weer een pauze tussen, dat vind ik enorm jammer. Ik hoop er snel weer op te zitten!

[o]