[VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

Muronia

[VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-19 23:33

Jaja, we wagen het letterlijk nog eens. En wel op twee manieren, in eerste instantie ik op zijn rug en in tweede instantie wij samen op HAW. Beide best wel lef hebben, al zeg ik het zelf.

Kort paspoortje:
Florentino is een door mijn ouders gefokte ruin (Florencio x Rockefeller v. Ramiro Z) van inmiddels bijna 15 jaar. Ik ken hem dus al zijn hele leven. Als veulen was hij nationaal veulenkampioen bij het NRPS en na een fijne jeugd is hij op zijn 5de gecastreerd en professioneel zadelmak gemaakt. Meteen daarna zou ik hem oppakken en hij zou mijn wedstrijdpaard worden. Helaas ging dat op de eerste dag mis (nu 10 jaar geleden), werd ik bij het opstappen gelanceerd en was mijn vertrouwen in hem kapot. En dat is tot kort geleden niet meer goed gekomen. Ik heb nog wel eens een poging gewaagd en heb er ook wel een stukje op gereden maar toch hield mijn angst de overhand. Zo hadden we 8 jaar geleden een haw topic hier: [RT-HAW] Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Daarna heb ik me niet meer aan hem gewaagd...tot een ruime maand geleden. Mede dankzij dit topic: [ITP] Florentino, ons bewegingswonder begon het weer te kriebelen en nu een paar weken later rijden we dan toch echt weer samen rond.

Het niveau is..tja groen dus. Ikzelf rij nu weer veel meer dan jaren geleden en ben ook mijn jonge paard zelf aan het opleiden, wat me helpt om wat minder onzeker te zijn nu. Ik heb regelmatig les waar ik ook veel uit kan halen.

Florentino is kwalitatief een paard om van te kwijlen (vind ik) , maar moet nog wel de nodige kracht opbouwen. De eerste keren lukte het hem om 4-5 passen te draven voor hij terug viel in stap. Vorige week lukte een heel rondje draf achter elkaar en vandaag voor het eerst kon ik rustig meerdere rondjes draven en een keer van hand veranderen tussendoor ook. Het tempo is nog wel wat wisselend daarin en dat maakt het voor mij een beetje zoeken naar balans soms, maar vandaag zat er al een heel net stuk in. Erg blij mee! De galop laat ik nog even, doen we wel aan de longe maar onder het zadel eerst maar zorgen dat de balans en kracht in stap en draf goed voor elkaar komt. Als de drie basisgangen er een beetje in zitten dan ga ik ook les met Flo inplannen.

Nou het korte paspoortje is een uitgebreide geworden, maar dat is misschien wel zo fijn.

De eerste keer mijn been weer over zijn rug durven doen na al die jaren. 22 februari was dit
Afbeelding

En de keren die volgden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk kregen we nog een periode stormwind en regen. Kleine pauze gehad daardoor en dan is het toch weer een drempeltje om er weer op te klimmen. Toch gedaan hier en daarna gauw er weer vanaf
Afbeelding

En weer verder met oppakken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik hier nou toch een beetje meer controle in kon krijgen...?
Afbeelding

En dan vandaag. Ik begin me wat meer op mijn gemak te voelen op zijn rug. Opstappen gaat al aardig ontspannen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat ik af en toe nog wat contact mis.

Mooi dier
Afbeelding

Al met al.. zijn tips van harte welkom (het staat daarom ook bij HAW) maar hou er wel rekening mee dat het allemaal nog wel heel pril en teer is en het vertrouwen nog moet groeien.

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

Muronia

Re: Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 09:21

Avalanche dank je voor je reactie! Ik begrijp wat je bedoelt en ik kan er zeker wat mee. Ik moet nog een beetje meer durven met mn been ook. Nu doe ik net te weinig, wacht tot het eigenlijk te laat is en hij terug komt in tempo en dan kom ik er achteraan. Handen wat hoger en teugels wat korter is ook een goede tip.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 13:46

Change3x dank je. Dat is wel waar maar een lage hand blokkeert ook eerder en dat wil ik niet. Aangezien ik nog niet 100% ontspannen ben is de kans op blokkeren groter. Dan liever een iets hogere houding en beter meeveren.

Avalanche yugh, weer een drempel, we blijven bezig. Maar ik ga mn best ermee doen :). Wel fijn dat er even meegekeken wordt. Ik kijk meer naar het paard op de plaatjes en hoe prachtig ik hm wel niet vind in plaats van hoe ik er zelf bij bungel :)

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 16:22

Wederom heel fijn commentaar, waarvoor mijn dank. Je zegt eigenlijk hetzelfde als mijn instructeur mbt mn zit en het teugelcontact, dus ik herken het en begrijp het ook. Ik mis nog net even het lef denk ik, ik ga eens even proberen hoever ik ermee kom met hem. Mbt de drempels heb je ook helemaal gelijk, ik ben er een meester in om die krengen te creëren volgens mij. Maar ik moet zeggen, het afgelopen jaar denk ik wel dat ik ze wat beter aandurf en daar helpt mn jonkie erg goed bij. En dat hoop ik nu ook bij deze jongen te kunnen gebruiken.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 21:29

Bedankt allemaal. Jullie hebben wel een punt, ik ga niet wachten met les maar gewoon een afspraak maken.

Hij is inderdaad wel heel gevoelig voor spanning. Als ik gestressed of gejaagd ben dan hoef ik niet te proberen om iets met hem te gaan doen, voelt ie meteen perfect aan. Prachtige spiegel wat dat betreft.

LoveBodin hij heeft inderdaad tien jaar niks gedaan behalve op de wei lopen knap wezen.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 11:50

Nou, onze eerste les staat gepland voor aanstaande zondag! Mn instructeur zat al een beetje te wachten op mn vraag want hij is enthousiast over ons als combinatie. Pff, nu kan ik niet meer terug.

Ik wil even complimenten geven voor jullie reacties, dit is nu echt motiverend allemaal. Er is een hoop werk aan de winkel maar dat mag en dit soort reacties geven vertrouwen. Mag ook gezegd worden denk ik. +:)+

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 20:45

Dank je wel, goed om te horen dat het toch ook echt weer goed kan komen. Ik zou dat ook erg graag willen.

We zouden zondag onze eerste les hebben maar dit is verplaatst..naar..morgen :oo

Ik verheug me erop maar ik vind het ook wel een beetje spannend.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 20:56

Haha ja mijn vader kan inmiddels goed met mn camera overweg dus dat komt goed.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 13:12

Nou dat was ontzettend fijn en leerzaam zeg! Ik ben zo blij :D

Hele fijne tips gekregen over mijn houding, het durven been aanleggen en gebruiken waar nodig, tempocontrole (ook langzamer draven zonder terug in stap te vallen) en we hebben beide kanten op ons eerste galopje gedaan zelfs! *\o/*

Aangezien dit pagina 2 is, mag ik weer 15 plaatjes hier achterlaten, dus ik spam even hoor! Ze staan in volgorde van begin naar eind. Ik zie heel mooi terug dat ik eerst heel gespannen was (ik hoorde mn instructeur niet eens praten, die moest me echt even erbij roepen dat ik op hem ging letten) en hem steeds wat meer durf te rijden in plaats van mee te liften. En nog eens terugkijkend zie ik in het begin ook een platte, blokkerende hand en verderop steeds meer een hand die wat durft te geven en los te laten. Ja ik ben echt heel blij hiermee, dit heb ik nodig :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit is weer een mijlpaal :))
Afbeelding

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 15:39

Bedankt nouklime en Avalanche, ik ben er echt heel blij mee. Ik hoop dat het een beetje blijft hangen waar we nu mee bezig zijn geweest. Volgende week gaan we weer een les doen. Even doorzetten nu. Eerst maar eens wat snoei-werk verrichten, dan kan ik een groter deel van de bak gebruiken. Aan 1 korte zijde hangen allemaal takken laag over de bakrand heen van bomen die daar staan. Het is denk ik ook wel zo'n 10 jaar geleden dat ik reed in deze bak. Hij ligt er nu wat verloren bij (groen ook :o )

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 18:49

Dee_Es wat lief, dank je wel!

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-19 11:16

Nogmaals bedankt! Heel leuk om te lezen allemaal. Dat kinbandje haha, ik zal er eens even naar kijken.

Ik weet niet of jullie het leuk zouden vinden om ons een beetje verder te volgen (met de bedoeling dat het schip nu niet weer ergens onverhoopt gaat stranden)? Dan zou ik kunnen vragen aan een mod om hier een volgtopic van te maken..

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-19 12:01

Dee_es dat is ook zo, geeft me zelf ook een goede stok achter de deur. Het was feitelijk de bedoeling om hem te verkopen. Omdat het zo zonde was dat niemand iets met hem deed. Maar het was ook zonde om hem zo uit de wei te verkopen. Tja en nu vind ik het sowieso zonde om hem te verkopen. Eerlijk is eerlijk, zo eentje krijg ik nooit meer. Dusss.. we gaan gewoon maar bezig en we zien wel waar we uitkomen :)

Leuk xJennifx, ik zal eens even een pbtje gaan sturen richting mod.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-19 21:03

Nou mooi, ik heb een aanvraag gedaan.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-19 13:59

Ik heb nog geen reactie gehad.. Maar wel een stapeltje (hele gave) nieuwe foto's van vandaag. Maar er staan al 13 plaatjes op deze pagina.. Dus ik mag er hier maar 2 plaatsen nu. Het ging in ieder geval erg goed vandaag. Flo was heerlijk ontspannen en ik ben flink bezig geweest met wat we in de les hebben behandeld. Ik voelde dat ik hem meer ruimte durfde te geven en beter kon zitten, ontzettend fijn zo! galop heb ik wel even laten liggen omdat de bak behoorlijk nat was en ik geen glijpartijen wilde (het is een bak op kleigrond en hij is zo weinig gebruikt de laatste jaren dat er gras in staat), maar afgezien daarvan een heel blij gevoel ervan.

Ik zet hier 2 plaatjes neer en wacht dan braaf tot de volgende pagina
Afbeelding
Afbeelding

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-19 20:16

Dank je! Ik begin inderdaad een beetje aan hem te wennen. Zijn manier van reageren bedoel ik. Aan hem merk ik ook dat hij wat meer bij mij is. Ook na het afstappen krijgen we nu een sport vast ritueeltje. Het was eerst: afstappen, naar de hoek lopen, afzadelen, paard pleite, clau loopt met brokjes achter paard aan om vervolgens het halster om te kunnen doen.

Nu is het: afstappen, naar de hoek lopen, afzadelen, paard wacht op brokjes plus halster en blijft vervolgens nog een tijdje bij me knuffelen voordat ik de bak uit loop en hij rustig naar zijn hooi wandelt.

Beter zo haha.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-19 07:02

Dank jullie! Met mijn zit zijn we hard aan de slag, dat voorover gaan is inderdaad mn onzekerheid. Dat herken ik wel, ik deed het bij mijn jonge paard eerder ook.

Gillbo, dat klopt wel. Ik merk tot nu toe ook dat hoe meer ik hem geef, hoe meer hij zijn best gaat doen. Zijn concentratie valt mu heel erg mee. Ik was bang dat hij erg schrikkig zou zijn (denk dat ik hem daarom ook zo vasthield) omdat hij wanneer hij los loopt wel heel alert op alles om hem heen is, maar hij let eigenlijk gewoon keurig op mij tijdens het rijden.

Nieuwe bladzijde, dus ik doe er nog een paar van gisteren bij:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
<3

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 14:48

haha misschien wel ja.

Ik heb vandaag weer gereden. Het was nu wat frisser en er stond een beetje wind. Ik was er een paar weken geleden niet op geklommen vandaag, want Flo was wat kijkerig en sprong aan de hand een keer weg voordat ik opstapte. Nu toch gedaan en geen spijt van. Hij schrok een keer, maar was prima onder me te houden en dit was weer een mooi leermoment om toch weer zelf te ontspannen en hem wat vertrouwen te geven. Ik heb deze keer wat bewegend beeld erbij.

Wel even in het achterhoofd erbij dat er de laatste keren meer ontspanning was dan vandaag graag :j

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 17:38

Kaitlyn dank je wel! Die stal kan ik echt vergeten, dat gaat niet gebeuren. Ik ga gewoon maar even zo door, we zien het wel allemaal.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 20:25

Ja het is nu zeker nog niet constant, dat voel en zie ik, maar er komen echt al stukken in die er een beetje op lijken en dat was eerst echt maar een paar pasjes. Ik ben zelf ook wel heel benieuwd hoe dat over een paar weken is. Wat niet op film staat, maar wat ik wel heel fijn vind, is dat hij heel netjes zijn hals strekt in de draf. Aan het einde laat ik hem even rustig uitdraven en hij volgt dan echt super de hand.

Mo dank je wel <3

[o]

Muronia

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 17:49

Karijn dank je wel, heel stiekem ben ik dat ook wel een beetje. Gewoon omdat ik nooit had verwacht dat ik überhaupt ooit nog op zijn rug zou zitten.

Het topic heeft trouwens nu de volg-tag gekregen *\o/*

Vrijdagochtend staat onze tweede les gepland. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 20:51

Amsterdam10 dank je wel en welkom natuurlijk.

Maria1990 hij gedraagt zich inderdaad hartstikke goed, maar ik heb nog goed in mijn hoofd wat er eerder is gebeurd en hoe lenig hij kan zijn dus dat moet echt allemaal nog groeien. Gaspedaal vol intrappen vind ik nu nog niet aan de orde, eerst het gevoel hebben dat ik controle heb over wat er gebeurt, dat ik me daar vertrouwd in voel in alle gangen en dat ik hem goed rond kan sturen. In de les zijn we al bezig met een pasje verruimen enz. Dat komt vanzelf wel meer. Dat achterbeen heeft hij wel, daar maak ik me niet druk om. Rustig aan, liever een beetje te braaf dan overhaast en t gaat weer mis. Snap je?

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 22:08

Ja Getup daar had ik het gisteren ook nog met pap over, toch wel weer een stukje winst geweest om toch gewoon op te stappen terwijl hij toch wat meer gespannen aanvoelde. Weet ik ook dat we dat ook kunnen.

Nu het eenvolgtopic is, kan ik iets meer achtergrond info geven. Dit paard is dus niet van mijzelf maar van mijn vader. Hij was het oogappeltje van mijn moeder, van veulen af aan was ze stapelgek op hem. Helaas werd ze in de zomer van 2017 ziek en overleed ze 3 maanden later, heel onverwacht en te jong (63). En dat maakt de lading met dit paard nog wat ingewikkelder. Ik weet zeker dat mam het prachtig had gevonden als ze wist dat ik toch vriendjes met hem ben geworden. Ik merk ook aan mijn vader dat hij zo blij is als we weer gereden hebben. Hij bedankt me er zelfs vaak voor (en dat hoeft echttt niet).

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 13:53

De les vanmorgen liep even een beetje anders dan gepland. Ik zat braaf om half 10 op mn paard maar er kwam niemand. Ik wist wel dat er een goede reden voor zou zijn en die was er ook (zoontje opeens doodziek) dus geen probleem verder en ik heb ook erg fijn gereden vandaag!

Uit mezelf wat durven spelen met tempowisselingen, overgangen halt-stap-draf, pasje wijken en beide kanten galop meegenomen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 16:51

Wat leuk om dit te lezen, bedankt beide! Hij voelde ook heel fijn aan, had er echt zin in om even aan de slag te gaan. Toen we klaar waren was hij ook echt moe haha, kleine oogjes ervan. Ondanks dat hij heel groen is, merk je toch dat hij ouder is dan mn jonge paard. Hij snapt heel snel wat de bedoeling is.

[o]