Maflinger@work.

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Maffflinger

Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 18:19

Sinds kort weer beschikking over een bak! Voorheen een anderhald jaar enkel recreatief buitenritjes gedaan.

Ik heb geen les gehad de afgelopen anderhalf jaar. Dit ga ik wel weer doen.

Niveau wat we hebben.. geen?
Ik probeer zo zacht mogelijk met mn handen te zijn.
Paardlief heeft echter een heel harde mond. Ik heb er een dubbelgebroken hulstrensje in. En zoals op de fotos te zien rijd ik vele stukken zonder contact.

Mijn eigen verbeterpunten.. Tsja mijn gehele houding!
Wat me het meest stoort zijn mijn hakken en het niet rechtopzitten.
Dit zal ik het eerst proberen aan te pakken.
Ook mijn handhouding is erg rottig.

Paardlief heeft overigens een "afwijking" aan haar oren. Ze heeft ze echt altijd naar achteren staan. Heeft dus niks met het rijden te maken. Ze doet dit ook tijdens een buitenrit of wandelen of poetsen of zo in de wei. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 19:15

Dankjewel! Dat vind ik heel fijn om te horen! Ze is echt ontzettend sterk in haar mond. Ik probeer zo zacht mogelijk met haar te doen ipv in gevecht te gaan :D

Maffflinger

Re: Maflinger@work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 19:28

Ze doet beide. Momenten dat ze gaat hangen (als in heel hard hangen/trekken en dan zo hard mogelijk gaan). En momenten dat ze probeert uit te breken (als je bijvoorbeeld stelling vraagt wat ze moeilijk vind, gooit ze haard hoofd omhoog en de ander kant uit om vervolgens hard de andere richting uit te willen).

Op dit moment ben ik vooral bezig aan ontspanning. Ze hoeft van mij niet beneden te lopen. Maar wel met een actieve achterhand en op eigen benen. Dus niet in mijn hand en dan stuwen. Maar op eigen benen en dragen.
Dat is eigenlijk de reden dat im haar veelal "loslaat".

Als ik contact blijf houden en ze gaat hangen en stuwen dan word ze een struikelende duikboot.
Als ik veel loslaat gaat ze uitzichzelf veel meer dragen.

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 07:24

Ik ben ook wel benieuwd of jullie tips hebben om tevoeren.
Mijn paard is erg jeukerig bij te rijk voer. Maar heeft een erg slechte conditie.
De eerste 15 minuten van een buitenrit loopt ze op turbo. Om daarna in te kwakken en te gaan sloffen.

Ik voer nu muesli bij. Kruidenmuesli. Elke dag een halve kilo. (En als we gereden hebben een kwart kilo na het rijden).

Wat zou ik nog meer kunnen geven voor energie maar wat geen suiker/eiwitbom is?

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 17:46

Jeetje wat een reacties!! :D

@ Fleurtje.
Het geen teugelcontact doe ik dus express. Dit om hangen en stuwen tegen te gaan. Ik laat haar stukken los en vang haar stukken op.
Over de binnenschouder vallen heb je helemaal gelijk in. Paard is enkel buitenritten gewend. Gewend rechtuit te lopen ipv in een nette bocht in stelling en rechtop. Ze liep nu voor het eerst sinds anderhalf jaar in een bak.
Ik gaf in mijn titel ook aan dat mijn houding heel slecht is. Ik ga weer les nemen! :D Zelf zie ik het niet als ik te paard zit.

Ik herken alles wat je zegt. Ik zag dit zelf allemaal al. Maar gezien dit echt de eerste keer is dat we wat anders doen dan buitenrijden til ik aan haar houding niet zo zwaar. Ik ben al heel tevreden met dat ze zo ontspannen wou :D

@Monnette dankjewel! De grootste fouten liggen bij mij, dus zodra ik beter word gaat zij vanzelf nog beter sjouwen :D

@sgorter, dankjewel! Ik doe mijn best!

Lien2, de neusriem hangt 2 vingers onder het jukbeen :)

@poown, longeren begin ik niet aan. Lager tempo is de bedoeling maar door iets door te draven liep ze soepeler naar mijn gevoel. Hield ik haar in ging ze finaal op de voorhand.
Ik laat haar steeds stukken los zodat ze niet kan stuwen. Dan moet ze echt op eigen benen lopen.

@Marleen dankjewel! Ja ze kan lekker lopen! En dat voor een eerste keer in de bak :D Knap paard ♡

@Amanda
Wat een fijne reactie! Je schrijft het precies zoals ik in mijn hoofd heb!
Instructie ben ik mee bezig. Binnenkort eens les nemen :D

Zwarte haver worden ze niet jeukerig van? En hoeveel geef jij jouw haf?
Dat had ik namelijk ook in mijn hoofd, maar ik durfde het niet direct te wagen ivm jeuk.

@Grobbebol, ga ik morgen mee bezig! Ik schakel nu wel veel (ook stao draf, draf stap, stap galop etc) maar ik de zoveel pasaen nog niet.
Meer als zijnee afwenden diagonaal vlotter, hoefslag weer rustig.

Peelie, haar harde mond komt door haar vorige ruiter. Zij was helaas erg grof..
Gevolg is dat ik er op buitenrit een zwaarder bitje in moet hebben omdat ze anders niet uit galop terugkomt. (Aan het zwaardere bit hoef ik niet aan te zitten. Dan komt ze op diep zitten terug. Met dit bitje blijft ze denderen. Ze weet heel goed welk bit ik gebruik jammer genoeg.. Vorige ruiter reed op zwaar hefboombit).

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 19:12

fleurtjeuh schreef:
Citaat:
@Fleurtje.
Het geen teugelcontact doe ik dus express. Dit om hangen en stuwen tegen te gaan. Ik laat haar stukken los en vang haar stukken op.
Over de binnenschouder vallen heb je helemaal gelijk in. Paard is enkel buitenritten gewend. Gewend rechtuit te lopen ipv in een nette bocht in stelling en rechtop. Ze liep nu voor het eerst sinds anderhalf jaar in een bak.
Ik gaf in mijn titel ook aan dat mijn houding heel slecht is. Ik ga weer les nemen! :D Zelf zie ik het niet als ik te paard zit.

Ik herken alles wat je zegt. Ik zag dit zelf allemaal al. Maar gezien dit echt de eerste keer is dat we wat anders doen dan buitenrijden til ik aan haar houding niet zo zwaar. Ik ben al heel tevreden met dat ze zo ontspannen wou :D

Geen teugelcontact om deze redenen heeft geen zin.
Tegen het hangen helpt het niet omdat ze meer ruimte heeft om te gaan hangen, gewoon niet in je hand.
Tegen het stuwen ook niet, omdat je haar alleen maar meer ruimte geeft om te rennen

Dan denk ik dat we met stuwen beide iets anders bedoelen.

Met stuwen bedoel ik dat ze in mijm hand gaat hangen, heel hard oo de voorhand kruipt en dan gaat lopen/vluchten omdat ze het moeilijk vind.

Als ik haar loslaat heeft ze geen steun in mijn hand. Ze kan dan niet dusdanig op de voorhand kruipen want dan struikeld ze. Nu moet ze wel oo eigen benen lopen.

Naast het loslaten pak ik haar ook op! Ik vang haar op, probeer haar actief te maken. Zonder dar ze over tempo gaat.

Dit vind ze moeilijk en gaat dan haar evenwicht zoeken door in mijm handen te hangen. Zodra ze dat soet laat ik haar een halve tot hele volte/ronde los. Om daarna weer op te pakken.

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 19:30

Dat is logisch...

Alleen merk ik wel degelijk verschil als ik haar even loslaat. Dan voel ik dat ze meer zelf gaat lopen. Voel ik haar rug veel meer werken. Voel ik haar achterbenen veel verder ondertreden.
Als ik haar daarna weer oppak buigt ze ook veel makkelijker in.

Dus ik vind wel dat het ons helpt. Ongetwijfeld heeft iedereen een andere manier van rijden.
Ik probeer met zo weinig mogelijk hulpen haar te laten ontspannen.
Dat is mijn doel voor nu.

Na 1 keer bakwerk verwacht ik geen paard dat volledig kan "zitten" en in verzamelde draf door de baan gaat. En zeker geen niet ak te gunstig gebouwde boerenhaflinger :D

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 19:48

Afbeelding

Hier zie je de neusriem goed op.
Ik zal hem morgen eens nakijken. Evt hoger hangen (en dan gaatjes bijprikken want madammetje heb dik hoofd. Neusriem is full en zit op t laatste gaatje :+ ).

Morgen heb ik de bak weer gehuurd. Misschien dat ik weer iemand kan meenemen die wat plaatjes schiet.

Dit is trouwens attent/oortjes erop voor paardlief :+

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 21:17

Afbeelding
*foto is 3 jaar terug*

Western is zeker niet enkel gas en remmen!! En ja een andere manier van rijden.. De basis is hetzelfde :D

Mijn paard rijd ik dus ook western. Reining gericht.

Echter ben ik haar anderhalf jaar kwijt geweest. (Lang verhaal. Onrechtmatig verkocht door ex. Uiteindelijk gevonden en gekocht. Paard dus 2 keer betaald).
In die tijd is ze kapot gereden.. :(

Waar we voorheen waren goed 2 jaar terug, een paard dat op eigen benen tussen 2 teugels liep en verzameld was, zijn we nu volledig aan de basis.
Sinds ik haar terug heb heb ik enkel buiten gereden. Onder westernzadel. (Waarschijnlijk daarom ook gedeeltelijk mijn zit, maar daar wilde ik het niet op afschuiven!).

Nu dus weer aan het oppakken. 2 jaar niks gedaan. En nu de allereerste keer dressuurmatig.

Ik vind zelf loslaten wel hewl fijn werken. Misschien is dat iets wat ik van het western heb.. ik merk er nu dat er veel tegenstand is van de dressuurruiters uit?
Ik vind het zelf erg fijn. en ik heb het gevoel dat het werkt voor ons.

Niettemin houd ik van een goede discussie! Ik steek hier ontzettend veel van op! En daar ben ik heel blij mee! DE reden dat ik dit topic geopend heb. Ik wil bijleren!

Ik ga dus ook weer lessen. Ik wil gewoon iemand hebben die me ter plekke kan ondersteunen en kan uitleggen wat ik verkeerd doe of hoe het anders beter kan.

Morgen ga ik weer rijden en ik neem al jullie tips mee! Ik hooo morgen een paar fotos te kunnen posten! Even afwachten of ik een fotograaf heb :D

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 12:49

Even een korte reactie (sta een soepje te maken :+ ).

Ik heb nieuwe fotos van vandaag! Ga er zo een nieuw topic van maken en de link hier plaatsen.
Ik heb alle tips van jullie in gebruik genomen!

Als ik het zelf zeggen mag is mijn houding al wel beter! Had de beigels korter naar een tip van hier. Neusriem hangt hoger!
En niet meer losgelaten maar enkel met contact gereden.

Ben erg benieuwd naar reacties op de nieuwe fotos.
Zo eerst even eten. En dan ga ik ze uploaden!

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 12:50

nessinator schreef:
(net als op facebook) vind ik het er heel netjes uitzien voor iemand die zo lang geen dressuur heeft gereden.
Wat betreft de discussie hierboven: Voor beide kanten valt wat te zeggen, echter: telkens als jij (TS) loslaat om te voorkomen dat ze gaat hangen (of heb ik dat verkeerd gelezen?) 'beloon' je haar voor het hangen. Wacht tot ze zelf wat zachter wordt (eventueel vragen dmv kneepjes), en geef dan mee. Dan krijgt ze door dat zacht worden (en blijven) de bedoeling is :-)

Met het hangen zoekt ze steun. Geen ruimte. Dus met loslaten is ze ineens de steun kwijt. Zodoende mijn idee hierachter.
Dan moet ze zelf lopen ipv in mijm handen.

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 13:11

VivaLaVida schreef:
Fijn dat je met loslaten werkt! De ultieme beloning voor je paard.
En leuke haf :)

Maar is loslaten nu wel of niet postief/goed?

Ik krijg hier hele verschillende reacties op.

Vandaag heb ik met inrijden en uitrijden lekker los en laag gereden. Maar het daadwerkelijk rijden heb ik naar tips van hier vooral meer opgepakt.

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 13:43

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 13:50

Ik heb dus ook jaren western gereden.
Nu had ik tevens een kwpner welke me dressuur rijden geleerd heeft. Zij was enorm hoog opgeleid (apuyeren wijken travers schouderbinnen galopswissels en etc echt alles kon ze!). Door haar ben ik dressuur rijden echt leuk gaan vinden. En wilde ik mezelf verbeteren.
Helaas is zij inmiddels alweer een tijd terug overleden.. Sindsdien geen dressuur meer gereden. (Precies de tijd dat mn hafje uit het oog was).

Ik wil graag alles goed doen. Maar tegelijk zo vriendelijk mogelijk zijn.
Als ik zelf de fotos vergelijk vind ik zelf dat het loslaten veel fijner werkt voor ons. Ik vind jaar daar mooier ontspannen. Bij het oppakken. Ik weet niet wat maar iets stoort me.. Spanning? Lijkt grover?

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 14:54

Citaat:
Ik vind het positief, het is een beloning. Maarrrr wel op het juiste moment. Dus niet als je paard gaat hangen, loslaten, maar juist op het moment dat je voelt dat je paard nageeft en "er door heen" is.
Bij een dressuurpaard is dit even je hand naar voor en weer oppakken naar zeer licht contact. Het ruimte geven is jouw manier van zeggen "als je nageeft en licht in de hand bent, krijg je van mij ook ruimte en ontspanning". Als je op het verkeerde moment je hand naar voren doet, kun je je voorstellen dat je eigenlijk zegt "je hing in mijn hand dus hier heb je ruimte" niet de bedoeling dus.

Ik rijd zelf tegenwoordig western en daar wil ik dat ze in een "frame" blijven dus totaal zonder contact in dezelfde hoofd-halshouding blijven lopen. Als ik ze oppak is dat een correctie en weer los.

Hoop dat het zo duidelijk is :)

Hier heb je helemaal gelijk in!
Ik liet los als zij nagaf/losliet/ontspande.

Maar ook juist als ze ging hangen. In het hangen zocht ze steun om te kunnen stuwen. Ik ben nog niet handig genoeg om dat met mijn zit op te lossen. Dus laat ik liever los zodat ze uit die houding komt zonder dat ik haar in de weg zit.

Als je tips hebt hoe ik dat anders kan oplossen hoor ik dat heel graag!

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 15:11

Ja ze begint eerst zwaar in mijn hand te worden. Laat zich dan op de voorhand zakken. En gaat dan over tempo. Laat ik haar daar struikelt ze. Laat ik los komt ze terug in tempo en weer wat van de voorhand af.

Maffflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 20:37

Ik rijd op het moment enkel voltes en achten. Dus dat helpt helaas niet :(

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten