Stanley @ Grondwerk

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

plutolover

Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 21:17

Paar weken geleden heeft een stalgenoot foto’s gemaakt. van grondwerk/rechtrichten

Ik volg sinds kort de instructeurs opleiding academisch rijkunst/recht richten aan de hand bij de human & horse academy.

Met Stanley ben ik al tijdje bezig maar zijn we vooral het laatste jaar erg gegroeid hier in.

De schoudervoor vind hij heel erg moeilijk. Ook buigingen op de volte. Maar we blijven oefenen

Stanley is een 20 jarige haflinger, met een korte bouw, korte benen en op de voorhand gebouwd. Door middel van deze manier recht richten zijn we al super voorruit gegaan

Tips geven mag (vooral schoudervoor) maar houdt het vriendelijk.

1. Snoepjes oefening

Afbeelding

2.
Afbeelding hier wordt hij wat lang in z’n lijf.
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding (schouder voor te veel buiging en stelling)
8
Afbeelding belonen ook belangrijk

9.
Afbeelding ff wat anders tussen door
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding

Foto’s zijn gemaakt door @calanddra thx
Laatst bijgewerkt door plutolover op 27-10-18 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

volg ons op Youtube Haflingers Stanley en Maximus
youtube elke dinsdag nieuwe vlog!
Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Re: Stanley @ Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 21:30

Annoniemand. Op deze foto’s is Ind lastig te zien. En Ind ook iets waar ik nog aan moet werken.

Je loopt schuin/voor het paard. Via zweepje (aanraking waar je binnenbeen zit) neem je je paard mee. Je trekt niet via de neus paard mee. Die neiging heb ik soms wel, omdat Stanley wel eens wat flegmatiek wordt.

https://youtu.be/UQ2jjjn-5e8 In dit filmpje zie je wat bewegend beeld, (laatste 4 minuten van t filmpje)

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 22:19

marjor legt het heel mooi uit dank je wel.

De schoudervoor kan je Ind ook via de werk aan de hand positie doen (dus naast er lopen, dan kan je Ind de schouder wat meer begrenzen) maar ik zelf wil graag in deze positie leren. Vooral omdat t een uitdaging is. En mij super lijkt als het zo lukt. De foto is ook op verkeerde moment genomen.

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 22:59

Avalanche81 schreef:
Maar hoe krijg je die lengtebuiging dan, want je kan nooit de schouder en de achterhand begrenzen toch? En waar is je takt, losgelatenheid en impuls?

Ik kom hier nog op terug. Zodat ik de juiste woorden voor kan vinden. Zonder dat het 1 grote puzzel wordt ;-).

Dit zijn nog allemaal begin fases. Impuls is bij Stanley altijd een ding geweest ook met rijden. We moeten aan veel dingen nog werken ;-)

Misschien dat major het wat beter uit kan leggen als ik mocht ze dit lezen.

Edit: verstoren doe je zeker niet. Heel terecht dat je het vraag. Ik zelf vind t lastig om de goede en juiste woorden te vinden omdat ik nog maar net met de opleiding ben begonnen en ik veel op gevoel doe.

Via een ophouding, ‘zet’ je paard op de achterhand. Alleen dan verlies ik impuls. En om m’n impuls te behouden wordt stan weer te lang en verliest daardoor achterhand

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 09:14

De mijne is presies het zelfde erg flegmatiek waardoor het Ind wat lastig wordt. Zoals op de foto’s lijkt het of ik in de weg loopt. Maar eigenlijk loop ik niet pal voor hem maar schuin voor hem. Op deze foto’s is duidelijk te zien dat ik hem Ind meer ruimte kan geven. Dus weer iets om aan te werken.

Due van mij reageert ook niet altijd op de zweep, soms geef ik klein tikje waar je binnen been ligt. Werkt dat niet 2 kleine tikjes achter elkaar. (Niet hard) als hij in draf gaat vind ik niet erg. Want hij reageert tenslotte. Zet hem terug in stap en ga ik verder of vraag ik hem zelf paar keer in draf. Eigenlijk is het overgangen maken het beste wat werkt.

Als hij weer impuls verlies heb vraag ik het eerst weer met een aanraking geen reactie is tikje. Na 2 a 3x herhalen heeft de mijne het door en heeff hij wat meer impuls

Ook ubelonen helpt heel goed bij hem, al is het maar een entausaste halsklop.

En dit op de foto zetten is soms wat lastig omdat ik en mijn paard nog niet zo ver zijn om het heel goed te laten zien op de foto. Ik hoop over half jaar als ik weer verder ben dat het me dan wel meer lukt :-)

Op video is veel duidelijker te zien wat het doet en waar we nog aan moeten werken. Maar ik heb niet het makkelijkste paard. Kwa bouw niet, zo is voor hem de achterhand ondertreden/gebruiken heel lastig, en daarbij is hij flegmatiek, waardoor het even wat langer duurt voordat we beide het door hebben.

Instagram
facebook Nieuwe pagina

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 17:48

Nirvana. Bedankt voor je uitgebreide uitleg. De laatste 2 weken ben ik meer bezig geweest met de ‘go’ zoals jij het noemt. En we gaan vooruit.

De schouder na buiten te vragen door ernaast ts lopen doe ik ook maar dan buig neemt hij ook alsnog te veel stelling en vind ik zelf t wat lastiger om te zien of hij nou wel of niet z’n buitenschouder meeneemt of dat hij gwn z’n hals opzij doet.

De tips wat bekken kantelen ga ik zeker mee nemen, en moet ik Ind niet zelf ook naar voren vallen. Deze punten ga ik zeker mee nemen dank je wel.

Instagram
facebook Nieuwe pagina

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie