United havidoff x jazz (Z1)

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

c_alsemgeest

United havidoff x jazz (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-14 05:53

Omdat het zo lang geleden is, maar weer eens een topic van mij en mijn Unieteterd :D
United is een 13 jarige havidoff x jazz afstamming met een heerlijk eigen (eigenwijs) karakter.

Met United rij ik Z1 en zijn we bijna Z2 startgerechtigd. Wij hebben onze up's en downs omdat united regelmatig koliek heeft na een heftige operatie in 2009 (zie profiel).
Maar de laatste paar maanden zijn we druk aan het oefenen om weer een beetje wedstrijdritme op te bouwen.
Mijn persoonlijke verbeterpunten zijn dat ik soms wat te veel achterover zit en mijn handen wat te hoog draag. We zijn erg bezig met het verbeteren van de draf dat hij nog meer gaat dragen en van de grond gaat komen... daarom daarvan de foto's. :)
Foto's zijn wat onduidelijk gezien het stills zijn uit een filmpje, maar voor het beeld goed genoeg.

Om maar meteen met een goed voorbeeld te komen van mijn verbeterpunten :+
Afbeelding

Hierop is te zien dat hij best nog wat opgerichter zou mogen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze al een mooier beeld
Afbeelding

Afbeelding

En nog even een leuke sfeerfoto... want ontspanning is ook belangrijk :D
Afbeelding

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17 Z1+12
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014 B+8 L+7

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:23

Bach of Mozart?

:D je hebt beste pianohandjes haha.
Ik vind haar iets teveel aan de voorkant gereden, ze komt ook achter de loodlijn en ik denk dat ze snel zal neigen op de kop te duiken en nog meer achter die LL wil gaan. Ik zou meer lossigheid willen zien, en meer ontspanning in de bovenlijn. Soms blijft ze best strak vanaf de schoft.
Ik zou iets lager gaan instellen met behoud van halslengte en dan veel gaan schakelen, zodat ze zo sterker wordt en achter meer gaat dragen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-14 14:55

Het is een hij :+
Maar bedankt voor de tips.
Wat ook misschien handig is om te melden. United is erg licht in de hand, vaak te licht als hij heet wordt. Maar dat zie je niet goed op de foto denk ik :)

Lager en lang rijden doe ik sowieso veel, altijd tijdens het loswerken. Dan is hij idd makkelijker dragend te rijden. Echter heb ik express foto's geplaatst van het hoger ingestelde omdat daar de moeilijkheid in zit.
Vast bij de schoft klopt helemaal, dat is precies het moeilijke punt. Vind het zelf ook lastig op te lossen, in de les gaat het prima maar zelf wat moeilijker juist omdat hij dan erg licht wordt en zich minder laat bewerken. Ofzo... moeilijk om uit te leggen op papier :')

c_alsemgeest

Re: United havidoff x jazz (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-14 15:00

Heb wordt trouwens Bach :+

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:06

:+

Wat ik bij paarden doen die achter de teugel kruipen, stelling vragen en eventueel wat lengte in de hals nemen zodat ze de hand weer opzoeken. En dan weer terug instellen, kleine stukjes doen, weer even lang, weer even oppakken en afwisselen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-14 16:18

Ok duidelijk, en hoe ik nou opeens aan het muzikale talent kom :+ normaal heb ik ze rechtop... weer wat om aan te werken :D

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:12

Misschien een piano kopen? :')

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:58

Je zegt dat hij heel licht in de hand is, maar ik heb het gevoel dat je aardig je gewicht in de strijd gooit, of komt dat meer om dat jouw houding meer naar achter is?

Wil je Lobke volgen? Klik dan hier.
IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-14 01:14

ierusju schreef:
Je zegt dat hij heel licht in de hand is, maar ik heb het gevoel dat je aardig je gewicht in de strijd gooit, of komt dat meer om dat jouw houding meer naar achter is?

Door mijn houding, ik leun te veel achterover in draf wanneer hij aan trekt... ik ga zeg maar zelf meer bergopwaards zitten dan mijn paard :') En dat terwijl ik eerst te veel voorover zat :D
Ik kan je verzekeren dat wij beide niks in de strijd gooien, Uni is op twee pinken te rijden. Hij heeft de neiging er eerder achter te kruipen. Wel begrijp ik dat de foto's vertekenen.
Het is jammer dat de stills wat onscherp zijn, anders had je het beter kunnen zien bij het bit e.d.

Joolien schreef:
Misschien een piano kopen? :')

Nee daar is het nog te vroeg voor ben ik bang... zat namelijk foto's terug te kijken en even terug had ik geen pianohanden :+ Dus ik wil eerst zeker weten dat ik het hou voordat ik een mooie lakzwarte vleugel aan schaf :Y)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 08-05-14 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-14 01:33

dubbel... :+

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 08:18

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Beter twee paarden op stal dan een leeg halster.

Vakantie!!!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 08:31

Er zitten best mooie stukjes tussen! en ik herken het probleem van achter de teugel kruipen en dat het lijkt als je hem er zelf achter trekt terwijl je niks in je hand hebt.

En dat is gelijk je probleem wbt het meer dragen achter, want iedere keer als je hem achter aan het werk hebt zal hij zich proberen te ontrekken door achter de teugel te kruipen en te licht te worden.

Ik zou me gaan focussen op de achterkant, hem achter kleiner en meer verzameld leren lopen..hoe sterker hij daarin wordt hoe beter je de voorkant op lengte en oprichting kunt houden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-14 09:28

klopt, vooral ook met heet worden.
Tijdens een bosrit of een spannende buitenwedstrijd heb je bijvoorbeeld helemaal niks meer in je handen, en zit hij helemaal op zijn kont. Het ziet er meestal voor omstanders wel spectaculair uit maar mensen met verstand ervan zien wat ik voel :D (veel jury's trouwens niet eens... beetje met de voorbenen zwaaien en je hebt zo 8en voor je oefeningen :') ) Alleen de activiteit en de lossigheid net voorbij de schoft mist dan.
Zijn halsaanzet/bovenkant eerste deel van zijn hals, is vrij recht van bouw, wat maakt dat dat het punt is waarin hij moeizaam los laat. Als hij sterk zou worden, heb je meer te bewerken vind ik altijd, bij lichter worden vind ik dat zef moeilijker :+

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:05

Ja dat is ook mijn ervaring, maar in de training kun je hem wel ronder maken aan de voorkant zodat ie echt zijn hals moet laten vallen en dus moet loslaten vanuit de schoft/schouder. Jouw paard heeft ook een zware hals en weinig nek en dat maakt het ook lastiger om die goede aanleuning te krijgen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:36

Knappe broertje van Urban <3

Wat lijken ze toch op elkaar!!

Ik zie hetzelfde waar ik altijd tegen aan liep; ze willen graag werken, lopen daarbij flink te zwoegen, maar meer van voren dan van achter.
Misschien is het een idee om het tempo in de trainingen flink te verlagen zodat hij meer moet gaan zitten, hoofdje omhoog houden, zodat hij niet stiekem alsnog op de voorhand dendert.
Hielp bij Urban goed! Daardoor liep hij op een gegeven moment niet te diep.

Zal wel in de familie zitten :D Leuke foto's! Leuk om hem weer eens te zien.

Niet normaal hoe erg United en Urban op elkaar lijken. Zeker bij je wedstrijdfoto's

Vetra................ In loving memory
Urban............... In loving memory

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:29

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Beter twee paarden op stal dan een leeg halster.

Vakantie!!!!!

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:56

Ik vind het al een mooi beeld hoor en wat een leuk paard. Persoonlijk zou ik proberen om als ik jou was mijn ellebogen iets dichter bij mijn lichaam te houden. In ieder geval heel veel succes!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-14 15:13

Bedankt, ik heb idd een beetje kentucky fried chicken ellebogen :P

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie