Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

joyce B

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:11

Mooie ontwikkelingen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:24

Overleggen met jouw eigen verzekering of dat ongevallen dekt van de bijrijder door vallen van jouw paard of andere ongelukken met je paard.

Daarnaast zou ik contact willen met de ouders. Ik wil bij kennismaken nog onder de 18 liefst ook 1 van de ouders zien en spreken. Ik wijs dan ook op de risico's van vallen en omgang met een paard

Vanwege veiligheid wil ik graag dat ze komen als er ook anderen op stal zijn. Of iemand meenemen. Alleen terwijl er niemand op het erf is vind ik niet veilig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:15

Ik zou geen jong paard nemen om in de opfok te plaatsen Sheran, zet dan dat bedrag per maand apart zodat je straks een mooi spaarpotje hebt voor onverwachte tegenvallers en evt. Aankoopbedrag aanvullen.

Zonde om nu een paard te kopen wat je elders in opfok zet en weinig mee kunt nog. Dan kun je net zo goed later 1 kopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:49

Klinkt goed Plutolover! Hopen dat het klikt van alle kanten!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:01

Hier in het noorden veel aanbod van paarden, en minder serieus en ervaren bijrijdsters. Nog minder volwassen verzorgers die niet perse willen rijden.

Ik denk dat steeds meer mensen een eigen paard kopen omdat stalling hier vrij goedkoop is. De totale kosten vallen dan toch wAt tegen en men heeft niet altijd genoeg tijd en of zin om elke dag te gaan, dus zoekt men een bijrijdster en vraagt een bijdrage. Dus dat werkt dan dubbelop. Een bijrijder minder en zoekende eigenaar er bij.

De meeste mensen rijden recreatief/manegeniveau (gevorderd)

Er is op marktplaats en facebook weinig bijrijders met L niveau en hoger KNHS wedstrijdervaring.

En echt op regelmatige basis (om de week privéles of elke week clubles/groepslessen) is er ook niet bij. Dat geld hebben ze niet, of er niet voor over.

De echt ervaren ruiters met wedstrijdervaring vinden vaak via via wel een plek, rijden bij fokkers waardoor er steeds wel weer een nieuw paard komt, op handelsstalletjes etc. Dus degenen die wel zich aanbieden hebben de paarden voor het uitzoeken

Ik heb mijn huidige bijrijdster voor mijn revaliderende Z dressuurmerrie ook via via. Een bekende van de rijvereniging. Blij dat ik niet een rits onbekenden hoefde te laten komen want heb er twee keer recreatief/ervaren manegeniveau ruiters op laten rijden maar dat werkte voor mijn paard haar lichaam niet goed. Daar kreeg ze meteen last van. Je moet toch wel wat dressuurven rechtricht ervaring hebben om haar correct te kunnen trainen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:24

Over dat wedstrijden rijden, ik wil wel graag van te voren weten of de eigenaar daar positief tegenover staat voor ik tijd investeer in een paard.

Maar uiteraard ga je pas een startkaart aanvragen als je een paard al een tijdje rijd, je er mee hebt gelegd, er een klik mee hebt en een combinatie bent geworden.

Als de klik er niet is, dan hoef je er ook niet aan te beginnen.

Bij mijn vorige bijrijdpaarden wist ik steeds dat ik mocht lessen en dat de eigenaar het leuk zou vinden als er mee gestart werd als het goed ging. Bij de Haflinger heb ik eerst onderling gestart en pas na 2 jaar een startkaart aangevraagd. Toen in 9 maanden van L2 naar M1 gereden. Om meerdere redenen daarna op zoek gegaan naar ander paard.

Het paard waar ik mee verder ben gegaan had 2,5 jaar stil gestaan en moest weer helemaal opgebouwd worden qua conditie en spieren. Daar ben ik in september 2017 mee begonnen te rijden, in november B onderlinge gereden, in april 2018 L2 onderling en omdat dat goed ging een startkaart aangevraagd en van april tot nu in 10 wedstrijden de L2 en de M1 doorgereden en gaan voor de ervaring binnenkort M2 proberen te starten. Ik heb er 7 maanden training en wekelijks les nemen in zitten voor we een startkaart aan gingen vragen en een jaar training/lessen ingestopt voor ik weer op het niveau zat waar ik met de haflinger ging stoppen. Zou toch jammer zijn als de eigenaar dan zegt... "Wedstrijden? Nou, nee hoor, dat vind ik niet zo'n goed idee..."

Het moment dat we er klaar voor waren, en de frequentie is altijd bespreekbaar geweest. En als het rijden niet stabiel is en we het niet zien zitten, dan starten we gewoon niet. En als de klik er met rijden niet is, en ook met hulp en goede begeleiding niet komt, dan houdt het gewoon op.

Van beide kanten kun je beter weten wat de wensen en mogelijkheden en ambities zijn om teleurstellingen en verkeerde verwachtingen zoveel mogelijk te voorkomen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:31

Dreamer, als iemand aangeeft in de advertentie dat de wedstrijd wens er is, of bij kennismaking nog vraagt of dat mogelijk is, dan is dat toch alleen maar duidelijk? Je wilt toch weten of er een match is? Net zo als dat sommigen liever vooral buitenritten maken?

Dat is met mijn paard dan weer geen match want die vind buiten alles eng en durf daar zelf al niet goed mee naar buiten, laat staan dat ik er iemand anders zelfstandig mee zou laten buitenrijden.

En er zijn ook eigenaren die het juist wel leuk of zelfs belangrijk vinden dat hun paard op wedstrijd wordt uitgebracht. Je kunt als bijrijder toch niet ruiken met welk type eigenaar je te maken hebt?

De 1 houd van relaxte bosritten, de ander van springen en crossen, een derde van dressuur, een vierde van omprutsen en wat hobbelen of kunstjes aanleren. Het ene paard is het andere niet. De eene stal de andere niet.

Ik respecteer eigenaren die zeggen dat ze hun paard niet meegeven op buitenrit, of naar les buiten locatie, of les bij andere instructeur dan hun eigen. Maar ik wil dat soort dingen wel graag van te voren weten.

Ik wil zelf ook alleen instructie bij eigen instructeur of 1 waar ik en mijn paard zich goed bij voelen qua aanpak.

Ik zou mijn paard ook niet zomaar meegeven met de trailer aan iemand anders. Dus dat wordt les aan huis of ik moet de tijd hebben of maken om zelf met trailer te rijden. Zo ook naar wedstrijden. Elke week op pad is qua tijd dus al geen optie hier.

Mijn ambitie is lekker dressuurrijden, lessen, en als het goed gaat starten en op hoger niveau proberen te komen.

Ik heb eigenaren gevonden die dat leuk vonden en waardevol voor hun dieren. Ofwel omdat ze fokkers waren en naamsbekendheid wilden voor hun fokproducten of kans op meer predicaten, ofwel omdat hun paarden er meer waard van werden als ze wedstrijdgeklasseerd werden, ofwel omdat ze er gewoon plezier in hadden of het iemand gunden.

De huidige eigenaresse ging vroeger met haar dochter op pad naar les en wedstrijden, mende zelf en ging ook met jonge meiden op pad die haar pony 's reden.

Jonge meiden opleiden wilde ze niet meer maar haar paard stond al een paar jaar weg te kwijnen (spieren kwijt, conditie kwijt etc.) Dat vond ze zonde. Wegdoen vond ze ook moeilijk. Nu is het paard weer mooi in sportconditie, is hoger geklasseerd en mijn ambitie is naar de Z rijden en als dat lukt heeft haar oude fokmerrie er mogelijk een prestatie predikaat bij.

Ze geniet van de sociale contacten, ze geniet van het kijken naar haar paard en gelukkig van ons als combinatie en ook het paard geniet van de afwisseling en aandacht en lekkere hapjes. Iedereen blij.

Qua niveau heb je L niveau zonder wedstrijdervaring en L niveau met wedstrijdervaring.
Wat ik zie is dat de meeste L-niveau ruiters zonder officiële- wedstrijdervaring misschien net op B-KNHS niveau zouden kunnen instromen. Uitzonderingen daargelaten...

Het gaat er meestal om dat je wilt dat iemand een paard een beetje ontspannen recht en nagevelijk kan rijden zonder te rukken en plukken, en alle gangen beheerst rond kan rijden. Zodat het paard er niet slechter van wordt en je er z of niet te veel last van hebt met rijden. Ik noem dus wel niveau, maar hoeft niet perse echt op wedstrijd te zijn geweest, maar vraag wel door.

Als iemand zegt op M2 niveau te rijden maar nooit 1 officiële wedstrijd heeft gestart, dan vraag ik me wel eens af van... Hoe weet je dat?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:43

Jammer!

Ik ben nog steeds voorzien.
Helaas heeft dat bak wat moeite met de overgang van droog naar nat weer, maar hopelijk trekt dat bij. En anders moet hij losgetrokken.
Zou jammer zijn als ze afhaakt omdat de bak te vaak te nat is.

Ikzelf ben ook nog steeds serieus aan het werk met trainingspaardje.
Vorige week weer 2 winstpunten en 2e en 3e in het M1 en nu de punten binnen om M2 te mogen starten. Zo komt ons doel om Z dressuur te mogen starten echt dichtbij...

We gaan in elk geval nog een jaar door! De eigenaresse heeft aangegeven hem niet te verkopen voor we "uitgereden" zijn. En ook aangeboden dat ik hem mee mag op instructeurs cursus als ik zou willen. Jammer dat die kosten zo gestegen zijn...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:09

Ja, als het niet aan huis is en er weinig begeleiding is vind ik een serieuze 15/16 jarige wel een beetje het minimum. Aan huis als je zelf thuis bent of met begeleiding kan een serieuze en ervaren 12/13/14 jarige ook wel met een braaf paard of brave pony.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:35

Bedenk dat wedstrijden rijden veel kosten met zich mee brengt. Je startkaart, startgeld (€10,- per proef, €20,- per wedstrijd), KNHS lidmaatschap, lidmaatschap rijvereniging, eventueel vervoerskosten. En je wilt graag blijven lessen om te verbeteren.

Als je dat andere paard gaat leasen voor dat hoge bedrag, lukt het wedstrijdrijden dan nog wel?

Als je een goede combi bent met de pony, je er gratis op mag rijden en je mag er mee op wedstrijd, zou ik daar eerst voor kiezen.

Je kunt prima met een pony tussen de paarden starten. Zeker een bewezen sportpony. Als je er goed op past qua lengte en gewicht, gewoon beginnen.

Ik heb al mijn wedstrijdervaring tot het huidige paard opgedaan met pony's tussen de paarden en heb veel prijzen gewonnen. Net een NRPS D- en E-pony t/m L2 in korte tijd en recent met een Haflinger van de L2 naar de M1. Mijn huidige trainingspaardje liep eerst L2 bij de pony's. Waarschijnlijk Net Uit de pony maat gegroeid, Paar jaar stil gestaan en ik heb hem september 2017 weer opgepakt. Ook nu weer super vaak (hoge) winstpunten en prijzen.
We zijn eind april in de L2 beginnen en na 11 wedstrijden M2 met winstpunt.
Als je goed en netjes rijd en het dier fijn aan het lopen hebt rijdt je echt je punten wel. Ook als het geen bewegingswonder is.

Ik reed die pony's en het huidige paard 2 tot 4x per week. Gemiddeld 3x. Dus ook dat hoeft geen belemmering te zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:25

PS: ik zie dat die extra mogelijkheden en vrijheid van buitenrijden en het springen ook lonkt.

Tip: vraag of je eerst, als proefperiode, het paard 1 of 2 maanden 2x per week kunt leasen met optie tot meer om te ontdekken hoe het echt klikt. En of alles er om heen zo leuk is als het lijkt. En blijf de pony dus eerst gewoon rijden.

Dan heb je langer de tijd om aan het paard te wennen en een beter beeld.

Je kunt uittesten hoe het is qua tijd om 5x te rijden ipv 3x.

En je hebt eerst een deel van de kosten.

Daarnaast is het leerzaam om meerdere paarden te rijden.

Als de eigenaresse van het M1 paard nu nog geen tweede paard heeft is deze optie misschien nog niet zo gek. Kan zij ook kijken hoe het gaat en heeft ze ook alvast iets meer tijd om paarden te proberen, en een financiële bijdrAge in de huidige kosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:53

Penny meisje?

Hier nu voor mijn oude pony een meisje uit het dorp langsgeweest voor de tweede keer. Jong meisje, 11, groep 8.

Het meisje dat hem nu al bijna 1,5 a 2 jaar verzorgd zit in haar examenjaar, dus minder tijd, en is minder gemotiveerd nu hij alleen nog mag stappen en het vaak vies weer is. Ook heeft ze vervoersproblemen.
Oftewel, die komt niet zo vaak meer...

Van dit meisje had de moeder vorig jaar al eens gepolst, dus ik dacht: dan hebben we in elk geval geen problemen dat ze geen vervoer heeft en misschien vind ze het nog gewoon leuk om wat te tutten, wandelen, stappen onder het zadel, kunstjes leren etc. Ik ben toch vaak thuis na schooltijd vanwege mijn eigen kinderen. We zien wel hoe het gaat!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:43

65kg is echt heel weinig voor een volwassen vrouw. Ik ben 1,63 en weeg rond de 62 kg en heb geen overgewicht. Maar een klein beetje buikvet (overgehouden na meerdere zwangerschappen, voorheen was ik erg slank maar wel gespierd en 56 kg) en maat 36/38 qua kleding.

Iemand met mijn postuur maar dan 10 cm langer is echt niet lang op een paard van 1,70. En diegene zal al snel 70kg wegen. Iemand van 1,80 al snel richting de 75/80 kg

Voor mijn paard van 1,64 zou ik denk ik 75/80 kg als de max aanhouden.

Een man van 1,75/1,80 met normaal postuur weegt dat ook wel.

Waar baseer je die 65 of op? Op je eigen lengte/gewicht? En dan een klein beetje er op? Of heb je gevraagd naar wat mensen wegen en hoe slank of dik ze er uit zien?
Op hoe je paard loopt onder mensen met een bepaald gewicht?

Sheran schreef:
Ik vind het nog allemaal best zwaar, ik zou met mijn 53 kilo niet standaard op een iele D-pony gaan rijden, en zou zelf ook geen bijrijder nemen die aan de zware kant is. De rug van het paard vind ik gewoon erg belangrijk, heb er al genoeg narigheden mee gehad. Voor mijn KWPN van 1.70 had ik eerst een limiet van 70kg, maar toen ze rugproblemen kreeg werd dat 65.

Ik ben nog steeds op zoek naar een bijrijdpaard, het heeft nog nooit zo lang geduurd! :o Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik gewoon echt geen geld kan missen voor het paard, maar dit is nog nooit eerder een probleem geweest, ik heb het altijd gratis gedaan en betaalde hooguit privélessen. Wel erg jammer, ik mis het echt :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:18

DatBenIkNou schreef:
JoyceB
Zoals ik al zei: wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat er 15 tot 20% van het lichaamsgewicht van het paard genomen wordt als maximale belasting. Je kan dat niet even persoonlijk oprekken en aanpassen zodat het beter past bij je eigen gewicht en het feit dat een groot deel van de bevolking niet aan die norm kan voldoen? 9

Ik zou op mijn eigen paard van 600 kg en 1,65 hoog geen 120 kg willen en ook liever geen 90 kg.

Maar ik reageerde op jouw 65 kg.
Jouw paard van 1,70 zit waarschijnlijk tussen de 600 en 700 kg in. Met 15% kom je dan op 90-100 kg.
Die 65 kg zal eerder 10 % zijn.

Dat geeft niet, alleen waarom denk je dat dat de max is voor jouw paard? En hoe zwaar denk jij dat een volwassen vrouw is van 1,70/1,75 met een normaal postuur zonder overgewicht?

Als jij met 1,78 53 kg weegt heb je flink ondergewicht... BMI is dan minder dan 17.
BMI 20-25 is gezond gewicht. Bij 1,75 lengte kom je dan op 61-76kg.

Met jouw limiet ben je beperkt tot een super slanke vrouw van 1,75, of een slank kleiner/jonger iemand of een slanke en erg kleine man of tienerjongen.

Een slanke kleine D pony zal zo'n 400kg wegen, dus dan zit je met 15% op 60kg. Dat is denk ik wel de max. 80 kg is echt te zwaar.

Ik zeg dus niet dat je met een te zwaar gewicht op een te tenger en klein paard moet gaan zitten, ik zeg juist dat de 20% norm voor mijn gevoel wat te ruim is. Maar... Als er een man van 1,80/1,90 kg met normaal postuur op mijn paard stapt zou ik er niet over nadenken dat die man misschien wel 90-100 kg weegt... Gewicht is niet altijd goed in het schatten.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-01-19 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:36

Misschien liegen mensen ook wel geregeld over hun gewicht.

Om op de vraag terug te komen...
Ik zet in elk geval in de advertentie al een gewichts limiet.

En als iemand komt check ik nog wel even of het postuur klopt bij het gewicht voor zover ik dat in kan schatten en of diegene in het zadel past. 17 inch past niet iedereen in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:43

Dat zou best kunnen een kijkende eigenaar kan best verlammend werken. Dat had ik ook een hele tijd bij mijn vorige bijrijdpaard...

Ik klapte finaal dicht en durfde niet meer te rijden, bang dat het niet goed zou gaan. Of ze me niet goed genoeg zou vinden rijden...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:18

Wow, wat veel! Dan eerst een strenge grove selectie, en dan gedetailleerder kijken en doorvragen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:07

Lekker :P Dat ze dat pas op laatste moment bedenken...
Heb het ook aantal keren gehad. En ook na 1 of 2x kennismaken en proefrijden.

Ik ben vandaag weer met bijrijdster en paard op pad geweest voor les. Paard gaat steeds meer ontspannen door haar lijf lopen. Fijn om te zien!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:07

Als je iemand wilt die ook echt meehelpt zou ik daar bij selectie wel rekening mee houden. Anders ontstaan er mogelijk toch ergernissen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:38

Ik denk dat met voeren in dit geval niet bedoeld wordt even een schep brok in de voerbak gooien :D Aangezien dat niet echt valt in de categorie: "best zwaar werk" O:)

Ik wil ook graag dat men hier thuis helpt als men op mijn pony of paard mag rijden. Ik heb voor mijn revaliderende dressuurpaard nu een uitzondering omdat het meisje mijn paard naast haar eigen paard moet rijden waar ze zelf al ZZ-licht mee rijd, maar de gewone verzorgenden helpen in elk geval even mee met wat er op dat moment moet gebeuren

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:34

Ik heb ook wel wat moeite met de instelling van sommige mensen tegenwoordig.
Wel reageren, maar dan niets meer laten horen. 1 of 2x komen maar dan afhaken want toch te druk of te ver. (En niet durven zeggen dat ze geen klik hebben met jou of het paard of de mogelijkheden tegenvallen)
Ze praten je naar de mond of reageren juist niet of brutaal.

Maar zie dat aan beide kanten.

Eigenaren die denken dat ze iets fantastisch te bieden hebben met een recreatief gereden paard, of halverwege in de 20 die nog nooit wedstrijden gelopen heeft en dan mag je 2x per week wat met het paard doen, meerdere paarden uitmesten, 50/75 euro per maand betalen en om de week lessen en je eigen wedstrijden betalen om het paard te klasseren.

Voor mij echt niet interessant en heb toen bedankt omdat ik het nut niet inzag van een paard op die leeftijd nog op wedstrijd te gaan uitbrengen. Ik had zelf al meerdere keren L2 gestart.

Eigenaren met een onbeleerd paard waarbij je een bijdrage mag betalen om het paard voor ze zadelmak te maken en door te rijden. Ik betaal daar €500,- per maand voor bij een trainingsstal...

En zo waren er meer.

het huidige trainingspaardje doen we nu eigenaresse de kosten voor onderhoud paard (stalling, hoefsmid, dierenarts etc), ik de kosten voor les, wedstrijden en heb eigen vervoer. Zij groomt. Het paard stond stil en ik zat met geblesseerd paard en stopte met andere bijrijdpaard. We kenden elkaar al en we konden elkaar helpen. Heb het paard weer opgebouwd, in sportconditie getraind, vorig jaar eind april in de L2 gaan starten (had L2 bij de E pony's gelopen) en nu zijn we M2+4 geklasseerd. Ik rijd hem zo ver mogelijk door, minimaal t/m de Z1, liefst verder als we de wissels er in krijgen en zo lang ik hem rijd wordt hij niet verkocht is de afspraak.

Als ik weer met een nieuw jonger paard zou beginnen die geklasseerd moet worden, zou ik er liefst helemaal geen kosten meer aan hebben. Maar vind het best moeilijk hoe ik daar over zou moeten beginnen en wat redelijke afspraken en eventuele vergoeding zou zijn.
Als ik zelf geen paard zou hebben maar kosteloos en met ondersteuning naar les en wedstrijd een getalenteerd paard kan rijden, dan is dat ook wat waard. Moeilijk hoor!

Ik durfde voor mijn eigen oude pony echt geen bijdrage te vragen voor recreatief rijden en helpen met de verzorging. Was al blij als ze ook kwamen als ze niet konden rijden vanwege het weer of omdat hij niet fit was en dan toch hielpen.

Voor mijn paard (Z1 dressuur geweest en nu revaliderende van blessure en weer op M niveau) overweeg ik in de toekomst wel een bijdrage te vragen afhankelijk van de situatie. Naast helpen op stal. Iedereen hier op stal helpt mee en betaald stalgeld voor zijn paard, dus waarom een bijrijdster niet... Maar als ze mijn paard verbeteren vind ik dat weer niet helemaal redelijk. Zucht... }> :?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 01:57

Ja, precies. Denk dat dat zelf nog vrij onervaren eigenaren zijn (of bang)die dan een jong paard hebben gekocht of gefokt en geen geld willen uitgeven aan het beleren en doorrijden...

De meeste ervaren paardenmens n die ik ken doen het of zelf, al dan niet met begeleiding, of ze brengen het paard 1 A 2 maanden weg naar een trainer, of ze laten iemand een aantal keren aan huis komen en betalen daar ook gewoon voor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:27

Na gebruik de poetsplaats aanvegen en de drollen van het paard opruimen van poetsplaats, erf of bak vind ik niet vallen onder klusjes, maar onder de boel netjes achter laten na gebruik. Dat staat los van een bijdrage.

Dat valt in hetzelfde rijtje als bit afspoelen na het rijden, dekje te drogen hangen en peesbeschermers schoonmaken en opruimen of te drogen hangen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:05

Precies. Het gaat er ook om of dingen bij de dagelijkse verzorging van dat paard horen. Als jij er die dag bent dan hoort dat er bij. Anders zou de eigenaar alsnog moeten komen.

Het wordt anders als je van meerdere paarden de stallen, paddock en wei moet uitmesten, soms zelfs van meerdere dagen. Dan gaat het niet alleen meer om de verzorging van je bijrijdpaard, maar van meerdere paarden.

Over een bijdrage:
De bijdrage moet in verhouding staan tot het stalgeld en het aantal dagen dat je het paard tot je beschikking hebt en vrijheid hebt om je eigen plan te trekken.

Een bijdrage van €100,- voor 2 dagen op een stal waar je zelf moet uitmesten, alleen een buitenbak hebt (die vaak nat is) met een stalgeld van 175,- vind ik het bedrag iets uit verhouding.

Een bijdrage van €100,- op een volpension stal van €275,- met altijd beschikbare binnenbak,soms met extra kosten voor de buitenzetten service, stapmolen, of extra hooi bijvoorbeeld, zou veel redelijker zijn. Of ik het er voor over zou hebben is wat anders. Dat hangt af van het totaalpakket van de mogelijkheden met het paard, de klik met en kwaliteit van het paard en de klik met de eigenaar. reisafstand en dus brandstof kosten spelen ook mee. Net als mogelijkheden om te schuiven of ruilen met dagen. etc.

Als ik een heel fijn paard zou bijrijder op een luxe stal met Binnenbak zou ik daar zonder eigen paard wat ik ook kan rijden denk ik tussen de 50 en 100 euro per maand voor over hebben voor 2/3 dagen per week of meer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:07

Ik zie daarom wel graag een filmpje van te voren. Heb wel gehad dat ik iemand er om vroeg die zei op M2 niveau te rijden maar nog nooit wedstrijden had gereden. Het ging om een revaliderende Z1 merrie waarbij ik amper nog iemand anders op haar had laten rijden. Ik kreeg helemaal geen reactie meer.

Nou, dan heb ik niet het idee dat je echt graag wilt en ga ik twijfelen aan het niveau. En als ze geen filmpjes had kon ze het ook gewoon melden. Maar ik wilde gewoon eerst de rijstijl beoordelen voordat ik iemand op mijn paard zou zetten. Haar rijfoto's waren met slof en ik wil geen "in de krul trekker" op mijn paard, maar een foto is een stil moment.

Ik heb van mijzelf weinig goede foto's. Ben niet zo fotogeniek. Filmpjes zien er meestal beter uit.