Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:40

Hoi, als stille meelezer wil ik ook iets zeggen over een ervaring als bijrijder zelf.

Ik ben zelf Z1 geklasseerd, maar ik was opzoek naar een bijrijdpaard en had daarom een advertentie geplaatst met foto's inclusief beschrijving over mijn ervaring en wat ik zocht.

Iemand had gereageerd dat ze een E-pony had en een jong paard. E-pony zou M-niveau zijn en paard zou veel potentie voor de dressuursport hebben. Toen ik daar aan kwam bleek dat er alleen een manegeruiter op de paarden reed en dat ze verder niet door iemand anders gereden werden.

Eigenaar zei dat ik maar met de andere bijrijdster moest afspreken wanneer ik kon rijden en had zelf totaal geen interesse in mij, vroeg geeneens over mijn ervaring of mijn eerste indruk van de paarden.

Uiteindelijk besloot ik om het toch maar een maandje te proberen. Eigenaar is niet een keer wezen kijken hoe ik de paarden reed. Daarnaast waren de paarden ook totaal niet op het niveau van wat de eigenaar had gezegd. Ze waren allebei erg scheef en niet makkelijk ontspannen te krijgen . Ook de hulpen van draf-galop zaten er amper op en het zadel paste niet goed van de E-pony, kiepte namelijk naar voren als ik ging lichtrijden.

Dus ik ben daar gestopt, omdat ik ook vind dat je als eigenaar eerlijk moet zijn over het niveau van de paarden.

Inmiddels heb ik nu een ander bijrijdpaard gevonden dat wel het niveau is wat gezegd was, maar wat ik wilde mededelen is dat eigenaren hun paard ook behoorlijk kunnen overschatten.

De Vriesjes Beau (Marit's Mistique x Brummerhoeve's Boss) Z1 + 2!

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:49

Tuurlijk kan ik niet op elk paard even makkelijk wegrijden, maar het gevoel alsof je op een manegepaard zit of op een paard wat gewoon de basis beheerst is wel een groot verschil. Voor die een à twee keer in de week rijden kan ik daar niet zo veel mee, zeker als er iemand anders op rijdt die niet het inzicht heeft om het paard recht te richten of iets dergelijks.

En voor zowel als eigenaar als bijrijder is het wel zo fijn als het tuig goed past en netjes onderhouden wordt.

En communicatie is inderdaad de key, maar moet van beide kanten komen. Dat merk ik nu met mn huidige bijrijdpaard dat het erg soepel verloopt en houdt het leuk voor ons beiden. ;)

De Vriesjes Beau (Marit's Mistique x Brummerhoeve's Boss) Z1 + 2!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie