Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:05

Ik denk dat wanneer een eigenaar of ruiter geen wedstrijdervaring heeft, en alleen wat recreatieve rijervaring, het soms ook moeilijk in te schatten is op welk niveau te rijden of hun paard loopt. Bij maneges noemen ze bij wedstrijden met zelfgemaakte proefjes soms ook iets L of M niveau. En als daar al oefeningen in zitten die in reguliere L/M proeven zitten, dan wordt deze rijtechnisch vaak niet beoordeeld zoals tijdens kNHS wedstrijden.

Ikzelf heb geleerd dat ik niet met elk paard makkelijk weg rijd. En ook niet in elk zadel en op elk paard fijn stabiel zit. Terwijl ik toch echt al met meerdere paarden op L2/M niveau gereden en getraind heb. Kan aan mij liggen, of aan het betreffende paard, of aan de missende klik. Maar heb het geaccepteerd en als het niet goed klikt met paard en eigenaar, dan moet ik er niet aan beginnen.

Voor ik huidige paard ging trainen proefgereden op een E pony waar ik niets mee kon. Daarna op dit paard begonnen zonder proefrijden op basis van vertrouwen.

Eerst aan de longe met eigenaar er naast omdat paard ruim twee jaar niet gereden was. Heel rustig opgebouwd qua conditie en spieren en na half jaar reden we L2 en weer ruim half jaar later mochten we M2 starten. Elke week les genomen.

Het is echt niet zo dat je zomaar met elk paard op een bepaald niveau weg kan rijden als je zelf een bepaald niveau gereden hebt.

Heb met proefrijden voor paard kopen ook Z2 en ZZ-licht paarden geprobeerd en ook die waren niet altijd fijn na te rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:57

Ik ben ook wel gestopt vanwege niet passend zadel (en wilde geen duur nieuw zadel kopen voor paard van een ander, had tweedehands al heel veel gepast maar paard was te breed met verzonken rug)

En het paard was zo scheef dat alle zadels scheef zakten en ik erg last van mijn rug kreeg. Als ik haar aan de longe in wilde laten buigen liep ze gelijk onregelmatig achter. Fysio vonden ze niet nodig. Toen ze uiteindelijk belden voor advies zei de fysio volgens hun dat elk jong paard scheef was en dat dat vanzelf beter werd. Tja... Dat hij dat telefonisch durft te beweren zonder het betreffende paard zelf bekeken te hebben vond ik erg onprofessioneel. Het was bij elkaar de druppel die de emmer liet overlopen en ben gestopt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:18

Xjennifx

Wil jij het paard uitgebracht hebben of wil zij graag wedstrijden rijden?

Ik train een paard voor iemand en breng hem ook uit op wedstrijd omdat mijn eigen geblesseerd was. Haar paard stond al meer dan 2 jaar stil.

Wij hebben de kosten verdeeld.
Ik betaal mijn lidmaatschap KNHS en club, mijn wedstrijden, startkaart en heb eigen vervoer. Ik heb een passend eigen zadel.

De eigenaresse heeft de kosten voor het paard. Voer, strooisel, dierenarts, hoefsmid. Tandarts etc.

Ik rijd het paard naar hogere wedstrijdklassering

Afgelopen jaar bleef hij op blote voeten. Ik had wedstrijden uitgezocht op zandbodem. Dit jaar zet de eigenaresse hem op ijzers. Ik heb daar niet om gevraagd.

Ik zou als het speciaal voor haar moet haar de kosten laten dragen. Maar ook kijken of het wel echt nodig is. Je kunt op steeds meer plaatsen op zandbodem losrijden en starten. Zowel springen als dressuur.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 06:43

Lees hier nu het antwoord op mijn vraag die ik in je andere topic stelde! Wat fijn dat het zo ging!
Ik zelf heb ook vaker paarden weer opgepakt die al lang stil stonden vanwege tijdgebrek of gebrek aan ruiter en de meeste eigenaren vonden dat ook zonde.

Heel veel plezier gewenst!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 00:03

Goed plan.
En Facebook geeft wat meer reacties in de eigen regio. Dat zou ik zeker ook proberen.
Via je eigen netwerk laten delen geeft soms serieuzere en meer ervaren reacties dan in groepen.
Maar in groepen weer meer dan marktplaats en bokt.

Ik vind Bokt ook vaak tegenvallen qua reacties. Wordt toch minder bekeken door mensen uit de eigen regio dan Facebook en marktplaats.

Ik denk dat een deel van de volwassenen misschien ook niet zit te wachten op een eigenaar die intensief gaat "begeleiden"

Wat je omschrijft qua begeleiding past bij jonge onervaren ruiters, terwijl je serieuze volwassen ruiters zoekt. Die willen vaak graag, na inwerken, zelf lekker bezig zonder steeds op hun vingers gekeken te worden. (Tieners ook trouwens, maar die vragen qua verantwoordelijkheid soms nog wat meer begeleiding)

Zonder bijdrage met alleen eigen les betalen en 2 goed opgeleide paarden zou het probleem niet mogen zijn.
Misschien iets meer leuke info over de paarden?

Succes

liesie55 schreef:
troi schreef:
Tja de meeste bijrijders zijn jonge meiden vers van de manege, niet wat jij zoekt. De spoeling in de categorie ‘redelijk kunnen rijden’ en 18+ is simpelweg enorm dun.

Ja dat blijkt!
Had verwacht dat er genoeg mensen zouden zijn die niet de financiële middelen hebben, maar toch wat anders zoeken dan manege lessen.

Ik ga het nu proberen via de studenten vereniging van de universiteit de Uithof. Misschien beginnen hier mensen die verhuisd zijn voor hun studie, en belangstelling hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:44

Waarom herintreders uitsluiten?
Zou ze toch minimaal laten proefrijden als de vroegere ervaring goed klinkt.

Ik ben blij dat de eigenaresse van de bijrijdhaf die ik 3 jaar gereden heb en na een half jaar rijden en lessen weer op mijn eigen oude niveau (L2wedstrijd/M1 training) kon trainen, mij die kans wel heeft gegeven.

Misschien rijd die ene herintreder wel veel beter en netter dan die ander die nu nog op een manege rijd.

Ik denk dat les van jou als eigenaar een deel mensen af zal schrikken. Wat gebeurd er als je wel een bijdrage vraagt en dan gewoon uit jezelf geregeld "helpt" met rijden?

Dat het niet zo officieel klinkt?

Ik geloof dat geld vragen steeds normaler wordt, ook hier in het Noorden. Maar ik vraag me af of men dan ook echt iemand vind die netjes betaalt.

Het les nemen is hier vaak al een issue... Dat wordt uitgesteld, doen ze dan toch niet of veel minder vaak dan afgesproken.

Ik zelf nam juist graag les. Ik reed vaak clubles en vulde dat aan met privéles. Nu alleen nog privéles en clinics. Maar wel bij instructeur waar ik me prettig bij voel en natuurlijk in overleg met eigenaar.

myk_en_shant schreef:
Helaas ben ik ook weer zoekende, wegens verhuizen en werk, zijn er 2 bijrijders gestopt.
Dus de vliegende kiep op stal heeft nu een vast bijrijdpaard gekregen, maar ben nu weer op zoek naar een nieuwe vliegende kiep.

Heb via marktplaats een aantal reacties gehad, maar voornamelijk jonge meisjes, herintreders en personen die zichzelf erg overschatten qua kunnen.
En heel veel reacties van ik rij daar en daar is de lesverplichting dan echt nodig pffffffff.

Pffff zucht kreun steun.

Heb ik dan zo gekke eisen.
Bijrijden zelf is gratis, heb alleen een lesverplichting van 2 x per maand.

Overigens heb ik ook gereden op een pony van een rijstal waar de eigenaresse lessen gaf. Ik reed om de week if 1x per maand een lesje bij haar maar nam de pony elke week mee naar clubles en nog om de week naar mijn eigen instructrice.
Ze bood me aan dat ik haar uit mocht brengen op wedstrijden en zo heb ik mijn eerste officiële wedstrijdervaring opgedaan.

Maar ik hoefde gelukkig niet alleen bij haar te lessen en mocht ook bij mijn eigen instructrice blijven.

Daarnaast reed de pony nog mee in de manege lessen. Dat vond ik soms best lastig en oneerlijk naar de pony. Had ze zo haar best gedaan bij mij, moest ze daarna nog een keer met een kind rondrijden. Had haar liever beloond, naverzorgd en teruggezet...

joyce B

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 06:47

Leuk!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:43

Super!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:46

Ja hoor Happie,

Hier zelf een oudje die graag gaat wandelen en geborsteld en verwend wordt. En pony van mijn vriendin kan ook niet meer normaal gereden worden maar wordt wel grondwerk mee gedaan en mee gewandeld. Dit in Friesland.

Geen kosten, wel helpen met klusjes.
Volgens mij genoeg plekken voor verzorgen.

Voor mijn paard heb ik echt een bijrijdster, maar die moet vaker getraind dan ik zelf red en lichamelijk aan kan. Gelukkig een ervaren en betrouwbaar clubgenoot je die dat Nu al ruim 1,5 jaar 2x per week doet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 02:15

Misschien kun je het dan beter omdraaien.. niet vragen om verzorgpaard, maar bied jezelf aan als groom of verzorgservice, met de diensten die je daarbij aan biedt en op welke dagen en tijden je beschikbaar bent. Daar moet normaal voor betaald worden... Wellicht dat je dan reacties krijgt van ander type paardeneigenaren. Uiteraard moet je dan wel zelf serieus en betrouwbaar zijn en je afspraken nakomen.

En zelfs al zou dit niet helemaal zijn wat je zoekt, wie weet waar het toe leidt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:07

65 is wel erg weinig voor volwassen vrouw. Ik ben 1,63, niet te dik en weeg ook al 65kg. Daarmee rijd ik prima op een kleine E pony.

Om wat voor dier gaat het?

Ik heb persoonlijk geen ervaring met betalen van iemand. Een clubgenoot je rijdt mijn paard gratis bij. Maar er zijn andere clubgenootjes die ORUN hebben gedaan, lesgeven en ook betaald worden voor het rijden.

Vaak begon het met lessen en wedstrijden vergoed krijgen, later met een bedrag per keer rijden er nog bij (of vast bedrag per maand voor vast aantal keer per week) en soms deels dienstverband als het om een trainingsstal gaat. Maar vaak is het als ZZP'ER.

Wat ze precies krijgen weet ik niet.

Als het iemand is die het voor de hobby doet en niet heel hoog niveau rijd zou ik een vast bedrag per keer doen en dan niet te hoog.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 00:47

Al kinderen?

Ik ben bij een aantal zwangerschappen flink aangekomen en weer afgevallen maar waar ik voor mijn zwangerschappen op 32 jarige leeftijd 56 kg woog, ben ik nu op mijn lichtst niet meer onder de 60 gekomen. Hormonen hebben de boel wel veranderd. En leeftijd misschien ook (nu 43). Maar zwembandjes en buikje zijn echt niet veel. Heb maat 38. Vandaar dat ik me dan verbaas als ik vergelijkbare mensen zie die ook nog een stukje langer zijn. Die kunnen nooit beneden de 65 zitten naar mijn idee.

BloemBloem schreef:
joyce B schreef:
65 is wel erg weinig voor volwassen vrouw. Ik ben 1,63, niet te dik en weeg ook al 65kg. Daarmee rijd ik prima op een kleine E pony.

Om wat voor dier gaat het?

Ik heb persoonlijk geen ervaring met betalen van iemand. Een clubgenoot je rijdt mijn paard gratis bij. Maar er zijn andere clubgenootjes die ORUN hebben gedaan, lesgeven en ook betaald worden voor het rijden.

Vaak begon het met lessen en wedstrijden vergoed krijgen, later met een bedrag per keer rijden er nog bij (of vast bedrag per maand voor vast aantal keer per week) en soms deels dienstverband als het om een trainingsstal gaat. Maar vaak is het als ZZP'ER.

Wat ze precies krijgen weet ik niet.

Als het iemand is die het voor de hobby doet en niet heel hoog niveau rijd zou ik een vast bedrag per keer doen en dan niet te hoog.

Ben ik ook benieuwd naar, hier wel een volwassen vrouw 1.70 en 63kg :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 01:04

Waarom heb ik een bijrijdster?
Omdat ik een paard rijd/train voor iemand en op wedstrijd uit bracht, en mijn eigen merrie die al twee jaar geblesseerd had gestaan weer echt aan het werk mocht. Ik kreeg erg last van mijn lijf doordat ik ineens twee keer zo vaak moest rijden en mijn merrie nogal aan mij trok in het begin en ze erg breed is en voor mij moeilijk uit te zitten.

Ik wilde alleen niet zomaar iemand op mijn paard omdat ze gevoelig is en omdat ze correct gereden en gerevalideerd moest worden. Een clubgenootje (ZZ-licht) wilde wel een leuk eerlijk paard op niveau er bij rijden. Mijn merrie had in verleden al Z1 gelopen en alle oefeningen kent ze, alleen moest haar lichaam weer in sportconditie komen. Zo helpen we elkaar.

Bij mijn pony's was het vaak tijdgebrek omdat ik studeerde in andere plaats en later omdat hij spat had en alleen recreatief gereden kon worden en ik daarom paarden van anderen reed om wedstrijdgericht te kunnen rijden.

En hier thuis was het zodat mijn pony wat extra aandacht en beweging kreeg en wij wat hulp met het stalwerk. Op 1x na altijd met gesloten beurs.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:31

Ik ben ook benieuwd. Hopelijk is er niet iets vervelends gebeurd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:45

Paardrijden die je voor je plezier.
Daarbij is het heel persoonlijk of je je prettig voelt bij een bepaald paard of niet.

Veel mensen die beginnen met verzorgen en bijrijder hebben nog weinig ervaring met "eigen" paarden.
Dat kan soms een hele overgang zijn.

Ook het zelfstandig bezig moeten zijn is wennen.

Er moet een klik zijn met het paard, de eigenaar en men moet zich prettig voelen op stal. Allemaal dingen die je gaandeweg steeds duidelijker gaat voelen.

Als eigenaar heb je maar beperkt invloed of iemand het leuk gaat vinden bij jouw paard. Het is een zoektocht. Met een aantal mislukkingen. En hoe moelijker het paard of de eigenaar, hoe kleiner de kans op een klik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:58

Mijn bijrijdster betaalt geen bijdrage. Als paard niets kan doen komt ze ook niet. Stappen onder zadel als in revalidatie doet ze wel.

Maar goed, zij heeft dan ook een eigen paard en doet mijn paard er echt bij om een extra paard te rijden en voor mij is het ontlasten van mijn lijf en vanwege tijdgebrek.

Niet echt een "rijdende verzorgster" dus. Meer puur trainen onder zadel.

Ikzelf zou ook niet door willen betalen. Ik heb wel de kosten van startkaart gehad die doorliepen tijdensblessure. Kwam er te laat achter dat ik die met dierenartsverklaring stop kon zetten en geld terug krijgen.

Toen ik echt niets kon kwam ik minder vaak, de revalidatie heb ik wel zelf gedaan.

Ik ben de enige die het paard traint. Ik train het paard gratis. breng het uit op wedstrijd en draag les- en wedstrijdkosten kosten zelf.
Die vervallen dus bij blessure.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:27

Ik vind het erg belangrijk om te weten wie er op mijn erf loopt. Dus even voorstellen is belangrijk en ook wat de afspraken zijn bij het bijrijder.

Ik zou erg raar opkijken als iemand die ik niet ken hier ineens tussen de paarden rondloopt. Dan wordt diegene wel aangesproken en de eigenaar van betreffende paard gebeld.

Jouw paard, maar mijn erf. Ik selecteer wie ik op mijn erf wil hebben. En bijrijder/verzorger/leaser kan, maar wel in overleg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:43

witroosje schreef:
joyce B schreef:
Jouw paard, maar mijn erf. Ik selecteer wie ik op mijn erf wil hebben. En bijrijder/verzorger/leaser kan, maar wel in overleg.

Dat is je goed recht, maar op zo'n stal zou ik dus absoluut al niet willen staan. Ik bepaal zelf wel of ik een bijrijder wil en ook wie dat dan is, daar heeft mijn staleigenaar niks over te zeggen.

Maar gelukkig ook nog nooit op zo'n stal gestaan, en nog nooit een staleigenaar gehad die zich met mijn keus voor een bijrijder bemoeide.

Jij hebt liever de vreemden gewoon vrij het erf op en aflopen en een paard uit de wei kunnen pakken en er mee doen wat ze willen?
Een staleigenaar hoeft niet te weten wie er op zijn erf rond loopt in de kudden en wat jullie afspraken zijn?

Ook op professione stallen staat dat bezoek zich moet melden en dat eigenaren verantwoordelijk zijn voor het bezoek wat ze meenemen. Ik zal echt niet zonder reden iemand weigeren, maar als jij hier verzorgers of bijrijders hebt die op mijn privé terrein rondlopen in een kudde met paarden van verschillende mensen, dan gaat dat wel in overleg.

Mensen die hier staan krijgen van ons een key voor het hek. Zodat zij er altijd in kunnen. Heb je geen key, dan kun je als je spontaan langs komt voor een dicht hek staan.

En wie is aansprakelijk op het moment dat er dingen mis gaan of ongelukken gebeuren? En wie mag dingen repareren, paarden vangen, eerste hulp verlenen als er iets mis gaat?

Als je er zelf bij bent kun jij dat zelf in de gaten houden. En ik heb er op geselecteerd dat ik verwacht dat je dat ook kunt en zult doen. En dat ik verwacht dat alles vertrouwd is. Maar dat wil niet zeggen dat jouw bijrijdster dat ook kan en doet.

En helemaal als een verzorgster of bijrijdster ook nog een deel van jouw taken over moet nemen zonder dat jij er zelf bij bent om te controleren of alles volgens afspraak gebeurd, betekent dat dat andere stalgenoten en staleigenaar die controle voor je over moeten nemen.

Vooral bij nieuwe mensen is het toch echt afwachten hoe men zich aan regels en afspraken houd en het verzorgen en bijrijder in de praktijk uitpakt.

En dan heb je ook nog een stukje sfeer en sociale normen en waarden op stal/op het erf.

Elkaar vriendelijk gedag zeggen, overleggen over verschillende zaken,op normale manier met elkaar omgaan dus geen pesterijen of gescheld op elkaar. Netjes de spullen en mest achter je kont opruimen en niet zonder overleg andermans spullen gebruiken en als je iets gebruikt het weer netjes opruimen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 02:10

@shaggy09

Elkaar gedag zeggen als je elkaar tegen komt is beleefd. Iemand negeren onbeleefd.

Ik hoef hier geen mensen met de mentaliteit dat je je stalgenoten geen gedag zegt. Het is een kleinschalige "doe het samen" stal. Dat betekent dat je veel contact hebt met elkaar en veel moet overleggen. Een goede en prettige communicatie is daarbij belangrijk.

Dat brengt mij gelijk die taken.
Eigenaren hebben hier een aantal verzorgbeurten per week. De eigenaar wil misschien dat de leaser of verzorger een deel van die beurten overneemt. Echter heb je daarbij ook de verantwoordelijkheid over andermans paarden. Niet alleen die van jezelf. Als staleigenaar selecteer ik bij de poort geschikte pensionklanten en we stop veel tijd en energie in het inwerken van nieuwe eigenaren. Dat kost vaak meerdere weken.

Mijn ervaring met bijrijders en verzorgmeisjes is dat je ze vaak wel mee kunt laten helpen onder begeleiding van 1 van de vaste personen of eenvoudige taken zelfstandig laten doen, maar echt de eindverantwoordelijkheid laten dragen voor complete beurten is lastiger. Er worden dingen vergeten, er worden dingen anders gedaan dan afgesproken, minder secuur, andere tijd, teveel ruwvoer, te weinig ruwvoer, mestresten laten liggen, deel overslaan bij uitmesten, draden en/of hekken niet goed dicht, stroom vergeten er op te doen, water niet bijgevuld, spullen/halsters laten slingeren, gewoon niet op komen dagen! Of Op laatste moment afzeggen...

En zo kan ik nog wel even doorgaan wat ik allemaal meegemaakt heb met bijrijders/verzorgers.

Ook mijn eigen, dus ik ga er vanuit dat het iedereen kan overkomen.
Ook nieuwe eigenaren maken fouten of vergeten dingen en daar wijzen we elkaar op. Zodat diegene daar van leert en er de volgende keer beter aan denkt. En mijn stalgenoten melden mij ook wanneer ik iets vergeten ben.

Daar moet iemand dus wel goed mee om kunnen gaan en goed op reageren.

Maar het overnemen van beurten kan dus alleen in overleg en als ik dat zie zitten. En mijn ervaring is wat betreft betrouwbaarheid van verzorgsters/bijrijdsters/leasers niet zo positief dus moet iemand eerst bewezen betrouwbaar zijn en hebben laten zien met meehelpen zelf het werk ook aan te kunnen.

De paarden lopen in een kudde, dus alleen de eigen stal doen gaat hier niet op.

Voor een bijrijder of leaser die alleen het eigen paard beweging en verzorging komt geven en niets hoeft te doen ligt de lat lager.

Een eigenaar kiest zelf uit wie hij meeneemt en als bijrijder/verzorger wil en is en blijft er ook eindverantwoordelijk voor wat die persoon wel of niet doet. Maar er wordt wel voorgesteld en zolang er geen toestemming is van mij kan diegene niet jouw (stal)verzorgbeurten overnemen zonder dat jij er zelf bij bent.