Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:46

Ik had zoiets grappigs vandaag. Ik heb nog een advertentie staan voor eventueel een extra verzorgster die meehelpt op stal, op wedstrijd etc. Kan de hulp goed gebruiken en voor iemand met minder ervaring valt er heel veel te leren. Heb niks te rijden voor diegene nu dus heb erbij staan dat er een kleine vergoeding tegenover staat. Krijg ik me toch een kwaad berichtje, oplichter dit en belachelijk dat ik mensen laat betalen om mijn werk te doen en ze gaat ons aangeven etc etc....

Kleinigheidje is dat ik dus aan iemand wil betalen ipv hen laten betalen hebben ze even overheen gelezen denk ik...dan zet je jezelf toch wel op een bijzonder effectieve wijze voor banketstaaf hoor.

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:33

Pallatin schreef:
@0000 wat een droeftoeter... :') heb je er nog op gereageerd?

Ik heb een heel vriendelijk berichtje teruggestuurd met dat ik aanraad om advertenties voortaan beter te lezen omdat dat vast beter is voor zijn/haar bloeddruk.
Bedankt voor de oplettendheid en aangegeven dat ze zeker even melding moet maken van de uitbuiting van alle verzorgers en bijrijder in Nederland want dat hoewel wij dus wel betalen, dat zeker niet de regel is en haar daarmee veel succes gewenst }:)

Heel gek, maar ik heb geen reactie meer gehad :') altijd bijzonder dat mensen met de grootste mond het woord sorry niet lijken te kennen.

0000

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:54

Venray

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:45

Vervelend zeg, altijd lastig als ze fanatiek lijken maar dan toch afhaken als het niet vanzelf blijkt te gaan. Meestal als je er zelf zo achteraan moet gaan vragen zegt dat al wel genoeg...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:28

Mmz, de type paarden die jij omschrijft (behalve de eerste dan) klinken als paarden waarvoor men toch wel een zeer ervaren ruiter zoekt. Ik kan me voorstellen dat dat met alleen manege ervaring en je jonge leeftijd te hoog gegrepen is, jammer want dat is geen leuke ervaring. Wat belangrijk is, is dat je zo duidelijk mogelijk aangeeft wat je wel en niet kan. Dat maakt de kans op een passende en langdurige match een stuk groter. De paarden die jij omschrijft (jong, sportgericht) moeten niet enkel gereden worden maar ook echt getraind, verbeterd. Misschien zit jij nog in de fase waarbij je vooral zelf leert en het paard daarvoor geschikt moet zijn. Daarover mag je best duidelijk zijn zodat een eigenaar geen dingen van je verwacht die je niet waar kan maken. Als je daarnaast bereid bent te investeren in jezelf en je rijden (dmv les bijvoorbeeld) heb je vaak ook al een streepje voor. Soms is het ook de moeite om een stapje lager te beginnen. Door bijvoorbeeld op een stal te gaan helpen en te laten zien dat je gemotiveerd bent. Vaak ontstaan er dan op termijn ook wel mogelijkheden om te rijden als ze zien dat je echt gemotiveerd en betrouwbaar bent en bereid ervoor te werken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:25

Lienek schreef:
mijn bijrijdster stuurt net bericht dat ze heel augustus op vakantie gaat en dan dus niet werkt en of ze dan haar bijdrage niet hoeft te betalen..
wat denken jullie daarover?

Hoe oud is ze? Heb jij er verder hinder van dat ze zo lang weg is, moet je extra kosten maken oid om toch alles rond te krijgen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:33

Poeh, op deze manier zou ik in ieder geval niet zomaar akkoord gaan. Vind 18 ook wel een leeftijd dat iemand daar wat reëler (en op tijd!) over na kan denken. Plus dat nu dus eigenlijk onverwacht je paard een hele maand stil staat, daar zou ik zelf nog het meest over vallen denk ik. Lastig.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:14

Meestal is het afzeggen niet zozeer het probleem maar de manier waarop. Je kiest voor een bepaalde verantwoordelijkheid, in dit geval 6 dagen in de week naar de pony. Als je dat om wat voor reden dan ook niet aan kan of niet wil, kan je dat natuurlijk niet achteraf bij de eigenaresse neerleggen....

Ik vind je advertentie netjes opgezet maar ben wel heel benieuwd hoe je zelf naar het filmpje kijkt. Vind je het overeenkomen met wat je schrijft over je ervaring en wijze van rijden? Als je kritisch kijkt naar je houding en de manier waarop je hulpen geeft, zou je de ruiter in dit filmpje zelf dan als bijrijder op je pony willen laten rijden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:21

Fleurinthof jij denkt er echt wel heel makkelijk over hoor. Hoe sta je bijvoorbeeld tegenover de extra risico's die het paard loopt door het vervoeren en door het steeds in contact komen met verschillende paarden?
Van mij zou je ook niet hoeven komen, ten eerste omdat je ontzettend nonchalant lijkt en daarbij wil ik ook gewoon commitment van mensen. Ik weet 300% zeker dat je van een goede! instructeur in een privé les meer leert dan in je manegeles. Ten eerste zien die mensen niet continu dezelfde paarden voor hun neus, liggen de eisen voor bijscholing nogal een stuk hoger en hebben ze meer ervaring maar daarnaast is het ook simpelweg zo dat alle focus dan op jou ligt en er veel minder fouten tussendoor sluipen dan wanneer iemand zijn aandacht moet verdelen.

Verder als ik moet kiezen tussen iemand die echt goed op het paard zit maar weinig technisch kan rijden of iemand die juist al wel daarmee bezig is maar die ik een hoop moet afleren.. .doe die eerste maar. Gevoel pakken ze (mits enige aanleg) op een goed gereden paard snel op, fouten corrigeren duurt heel lang. Maar fijn zittende ruiters zijn er ook maar weinig, de meesten maken helemaal geen contact met hun paard, laten het paard in de steek tijdens het rijden en dan liggen ze er ook nog heel makkelijk naast.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:15

goldenarrow schreef:
Het is niet dat manegeruiters per definitie slechter rijden dan mensen met eigen paarden, maar je leert op een manege over het algemeen niet hoe je een paard traint. En voor mij zit er best een groot verschil tussen gewoon rijden en een paard trainen. Is ook maar net wat je zoekt als eigenaar natuurlijk. Jij hebt zo te lezen net zo lief iemand die je paard gewoon beweging geeft, maar er zijn ook best wat eigenaren die dat juist wel willen. En dat er op het wedstrijdterrein genoeg in de krul gelopen paarden lopen ben ik helemaal met je eens. Ik wacht met smart op de dag dat dat geen punten meer oplevert.

Eens, en dat aan een los teugeltje rondrijden gaat ook net zo vaak niet zo netjes. Dan is dat losse teugeltje een klapperend teugeltje en is dat stil zitten toch wel ver te zoeken. Heel vaak zitten ze op het eerste gezicht heel netjes maar zodra er gereden moet worden blijft er van die houding weinig over, is de balans ver te zoeken en ontbreekt ook een stuk bewustzijn en coördinatie. Niet omdat het slechte ruiters zijn maar omdat daar gewoon nooit aandacht aan is besteed. En echt lang niet alle paarden, vooral de jonkies, zijn braaf als je er iemand op zet die er (ook als ze wel netjes zitten) helemaal niet aan rijdt. Die krijgen ineens zoveel vrijheid, ruimte op plekken waar ze die normaal niet krijgen, worden net even niet fijn ondersteund waardoor ze uit de bocht vliegen en wat onzeker worden...het is niet dat ik ze nou op druk rijd, in tegendeel, maar als ik op een paard zit ben ik wel aanwezig en aan het rijden.

Ik ben overigens helemaal niet tegen manegeruiters, ze krijgen hier altijd een kans maar ik wil geen ongelukken. Dus als het er echt niet in zit, houd het wel een keer op. Maar de eerste die een goede basis heeft moet ik wel nog tegenkomen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:53

Ik vraag nooit een bijdrage dus vind het lastig om heel gericht antwoord te geven. Ik denk dat het ook een beetje ligt aan wat verder de bedoeling is. Als je 4x per week mag rijden op een fijn opgeleid paard, eventueel op concours mag kortom jezelf echt kan verbeteren...dan vind ik persoonlijk dat daar voor de eigenaar best iets tegenover mag staan. En hoe dan ook, je lessen zijn een investering in jezelf en doen niets qua kosten verlichting voor de eigenaar. En je hebt dan, in jouw voorbeeld, echt super goedkoop een fijn leerpaard bijvoorbeeld. Betaal je dat echter voor een niet fijn gereden of nauwelijks opgeleid dier waar je maar 2x per week op mag en daarvan iedere week 1x in het bos en 1x in de bak rijd....dan ligt de situatie al heel anders, gevoelsmatig. Maar dan is de intentie ook heel anders. Als je jezelf echt fanatiek wil verbeteren en graag verder wil, ben je doorgaans bereid daar meer in te investeren. Misschien omdat je er ook meer voor terugkrijgt waar je op langere termijn en bij volgende paarden wat aan hebt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:38

Nou als iemand al drama maakt om niks is het misschien maar goed dat ze niet komt....

Hier superleuk nieuw meisje begonnen. Manege ervaring, moet helemaal omgeschoold dus even zien hoe ze het oppakt. Maar wel netjes, enthousiast en leuk met de paarden dus hoop dat t goedkomt. Heeft de leeftijd om nog even bij de ponys te starten dus duimen dat ze goed vooruitgaat en van het voorjaar met mn jonkie kan starten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:01

Ik zou denk ik op mijn eigen gevoel afgaan. Het is prettig om zo'n waarschuwing in je achterhoofd te hebben, als er dan straks toch dingen niet lekker lopen hak je misschien net even wat makkelijker de knoop door. Maar er kunnen altijd omstandigheden zijn geweest waarbij iemand niet lekker in zijn vel zit, er privé dingen spelen, mensen worden volwassener etc. Ik heb heus ook weleens zaken aangepakt op een manier die ik achteraf minder handig of netjes vond, daar leer je van en de volgende keer pak je het beter aan. Maar ik hoop dat mensen niet afgaan op een slecht moment ooit in het verleden maar kijken naar wat ik ze nu te bieden heb en daarop beoordelen. Andersom geef ik iemand die kans dus ook.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:48

Ik gebruik mijn semi-gepensioneerde Z paard juist voor mensen die ik eerst wat bij wil spijkeren voor ik ze ergens anders opzet en/of bij proefritten. Hij is bomproef, super super braaf en keihard als iemand fouten maakt haha. Nooit gemeen maar hij doet het gewoon niet. Vrijwel niemand rijd er zo mee weg, meestal omdat ze simpelweg teveel gaan doen en prutsen en dan doet ie t niet...selecteert ook gelijk lekker uit want degene die niet willen werken of zichzelf willen verbeteren zijn daar heel gauw klaar mee. Naarmate men beter gaat rijden gaat hij meer meedoen en dan is het ook weer handig om iemand bijvoorbeeld een oefening te leren aanvoelen.

Ik ben van mening dat je een goed opgeleid paard niet verpest. Juist een jonger, nog niet volledig bevestigd en nog niet volledig in balans paard maak je snel wat scheef of in de war. Een verder opgeleid paard (mits goed opgeleid) daar maak je echt niet zomaar wat stuk aan en zeker niet als je niet de enige bent die erop rijd en gewoon begeleid word. Het is natuurlijk niet reëel om hem op Z niveau te willen trainen want inderdaad, dat het paard het kan betekent niet dat jij het dan ook van de ene op de andere dag kan. Maar ik ga er eigenlijk ook niet vanuit dat ze dat van je verwachten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:52

bontejames schreef:
Anoniem schreef:
Wil je als bijrijder een paard om uit te brengen, of als eigenaar een bijrijder die je paard uitbrengt?

Als eigenaar ga je zo iemand wel vinden, daar verwacht ik geen problemen mee ;)

Als een bijrijder zoiets in het begin gelijk al "eist" haak ik zelf als eigenaar al af. Ik zeg geen nee, maar dat is iets wat de tijd zal moeten leren.

Nee zoek echt iemand die mijn paard voor mij wil uitbrengen en wil rijden!

Paard of pony? Bij een paard is het afhankelijk van wat je verwacht. Zoek je echt iemand die al met meerdere paarden op niveau heeft gereden en zelfstandig je paard kan trainen en uitbrengen zal je meestal wat moeten betalen of in ieder geval de wedstrijd kosten vergoeden. Soms heb je geluk en tref je een fijne ruiter die toevallig net zonder paard zit. Wil je ook iemand de kans geven die nog niets bewezen heeft (en dus ook alle klassen zal moeten doorlopen) en ben je bereid diegene de tijd te geven om te leren lijkt me dat een prima kans voor iemand en zullen er ook zeker ruiters zijn die dan willen bijdragen of op zijn minst willen investeren in lessen en wedstrijden. Hoe dan ook verwacht ik dat dat wel te vinden is.

Ponys is een heeel ander verhaal, de meeste zijn niet fanatiek genoeg en vaak staan de ouders er niet achter en zit je met vervoersproblemen ed. Daarmee moet je echt geluk hebben. Ook weer niveau afhankelijk, als je ze vanaf de manege verder wil opleiden en daar de tijd voor hebt is de keuze al groter. Met al wat ervaring die echt leuk weg kunnen rijden, dat zijn er heel weinig.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:40

Casper ten eerste wat vervelend dat je dacht dat je alles geregeld had en dat nu toch niet zo blijkt te zijn! Onwijs balen is dat.
Ik zou echter in jouw geval er toch echt voor kiezen om iemand te betalen voor de verzorging. Het is nogal een verantwoordelijkheid die je iemand geeft en ik vind dit niet helemaal meer onder een reguliere verzorgpony vallen eigenlijk. Ik zou een ervaren en betrouwbaar iemand zoeken die je al kent en diegene tegen een vergoeding inschakelen. Een verzorgster kan ook straks in de winter ineens besluiten te stoppen oid en je kan nou eenmaal niemand verplichten om minimaal 6 mnd door te gaan. Je ponys ergens in volpension zetten lijkt me ook een goede optie. Ik denk echt dat je erg veel (teveel) verwacht en ik zou hem ontzetten stressen als je straks weg bent en iemand dan opzegt of simpelweg niet blijkt te komen. Doe je zelf dat niet aan.

Golden, ik zou het erg waarderen dat je aangeeft toch te willen komen! Laat juist zien dat je het toch serieus neemt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:59

Het gaat vooral om de verantwoordelijkheid imo. Een verzorgpony waar de meeste zorg gewoon op de eigenaar neerkomt is echt even andere koek dan als die eigenaar een halfjaar niet komt. Ik weet niet hoe ervaren je ouders precies zijn en wat ze ermee doen, maar ik vind dat een paard bijvoorbeeld toch echt regelmatig goed gecontroleerd dient te worden op wondjes, eventuele dikke benen of andere problemen, mok (zeker in de winter) etc etc. Ik zou een paar weken niet komen in deze situatie ook echt geen optie vinden eigenlijk. Kan me dus levendig voorstellen dat mensen daar wat afwachtend in zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:42

Lijkt mij heel realistisch (en wat jammer dat je niet dichterbij woont haha). Ik weet niet hoeveel ervaring je precies hebt, eventueel zou je een paard met iets minder ervaring ook in overweging kunnen nemen als je fijne begeleiding hebt. Dan breid je je zoekcirkel nog wat uit zeg maar. Maar ik denk dat veel mensen op zoek zijn naar iemand die het serieus neemt en wil leren hoor!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:08

Drukke week...die heb ik altijd. Dat is nou net het punt met paarden, die zijn er ook gewoon als je het druk hebt, moe bent, het slecht weer is etc. Weet je in ieder geval meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik ben ook weer aan het zoeken. Meisje dat mijn oude paard verzorgde is gestopt, is ongeveer de hele vakantie alleen maar uit geweest en inmiddels ook een bijbaantje dus dat kreeg ze niet gepland.
Soms begrijp ik dat niet, ik heb altijd (fanatiek inclusief wedstrijden) gereden, maar ook met nette cijfers mijn middelbare school gehaald en vanaf mijn 14 jaar eigenlijk altijd wel gewerkt. Was zeker niet altijd makkelijk en ik heb er ook heus dingen voor moeten laten maar om nou te zeggen dat ik zo'n gekke planning had....dat vind ik ook wel weer meevallen.

Heb naast mijn oudje die best wat extra aandacht wil ook nog 2 echt fijne D pony's staan waarmee ik graag een fanatiek ruitertje de kans wil geven door te groeien in de wedstrijdsport. Krijg je allemaal reacties van ja ik kan maar 2 keer in de week maar ik wil wel heel graag op wedstrijd...Of ruiters met nauwelijks ervaring die niet eens hun eigen lessen/wedstrijden willen betalen...ja joh. Droom verder. Zou het echt leuk vinden om nu eens iemand tegen te komen die echt gemotiveerd is, niet verwacht dat alles kant en klaar word aangereikt en vervolgens ook nog eens er daadwerkelijk staat als dat verwacht word...Zo ver alleen maar veel woorden, beloften en zeer weinig actie mogen ervaren. Zie hier weleens topics van meiden die wat willen bereiken in de sport zonder eigen paard etc en zich zorgen maken of dat wel mogelijk is, bij mij dus wel. Mits je er wat voor wil doen....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:00

Amber_anne schreef:
Maar ik snap wel dat mensen aangeven te willen starten. Anders verdoe je al die tijd aan een paard met de ambitie te gaan starten en dan mag het niet van de eigenaar. Had je beter je tijd kunnen besteden aan een ander paard.

Dit dus. Ik vind het juist heel belangrijk dat de combinatie past qua ambities, doelen en interesses. Dus hoe eerlijker iemand daar over is, hoe beter wat mij betreft.

Waar ik me dan wel weer aan kan ergeren is de groep die heel hard roept dat ze wedstrijden willen rijden, hogerop willen komen en zo verder maar gewoon totaal niet willen begrijpen dat dat niet vanzelf gaat...Ik vind het echt wel bijzonder om te verwachten dat je een paard 2x per week kan bijrijden en er dan mee op wedstrijd kan....dan verwacht je dus van de eigenaar (of wie dan ook de andere ruiter is) dat het paard op niveau door getraind word en verder word opgeleid en dat jij af en toe een keer opstapt en de ring in kan....dat blijf ik echt raar vinden, niet willen of kunnen trainen maar wel (beweren te) willen starten. Of nog nooit B gereden maar niet willen lessen (en eigenlijk ook je eigen startgeld niet willen betalen). Dan leef je wel een beetje in een fantasie wereld hoor.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:07

Fijn little_birdy! En Marsu succes morgen, hopelijk is het wat.

Ik heb volgens mij eindelijk een fijne ponyruiter gevonden :):)
Leuke meid, past er netjes op, kan ook nog leuk rijden en is super fanatiek. Enorm aan het duimen dat het zo blijft want het is echt een superleuke combi. Als ze zo doorzet wil ik ze in maart/april ofzo graag wedstrijdklaar hebben (mits we niet te slecht weer krijgen moet dat makkelijk lukken), zou voor zowel pony als amazone een leuke ervaring zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:44

Dat hoeft geen angst te zijn, heel veel mensen hebben gewoon geen idee hoe ze een paard (of zichzelf) fatsoenlijk bezig moeten houden of hoe ze gericht kunnen trainen. Dan verzand je ook al snel in heel veel stappen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:22

Haha, nee hoor dat ligt niet aan jou....mensen zijn onvoorstelbaar brutaal als ze ergens op aangesproken worden of als dingen niet gaan zoals het hun uitkomt.
Ik heb ooit een ontzettend kwaad bericht gehad van iemand inclusief van allerlei verwensingen over hoe ik zo achterlijk kon zijn om te denken dat ik iemand zo gek kreeg om wel mee te helpen op stal maar die dan niet mocht rijden. Dat ik misbruik maakte van mensen en een oplichter was....kleinigheidje was wel dat ze de advertentie niet goed gelezen had. Voor alleen stalwerk krijg je hier nl betaald :')

Blijkbaar vinden mensen het gewoon heel fijn om zich enorm op te winden over dingen die hun geen zak aan gaan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 17:09

Ik zou t nooit aandurven om iemand te laten komen die ik zelf niet heb gezien, wie weet wat je dan binnenhaalt. Of je zou het via je instructeur moeten regelen ofzo. Enige optie die je dan nog hebt is trainingsstal, iemand waarvan je weet dat er fijn gereden word en ze er goed bijstaan. Maar ik zou het denk ik in deze situatie lekker zo laten, van minder lopen heb je waarschijnlijk straks niet zoveel last als wanneer hij slecht gereden word.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:13

barbaras schreef:
Ik kom ook weer even aanwaaien, t is wel een flinke uitdaging een passend iemand te vinden zeg pfff.

Sommige zeggen dat ze behoorlijke ervaren zijn enz maar als ze dan met een iets drukkere pony mee gaan rondje wandelen dan lukt dat zelfs al niet....

Ik krijg beetje het idee dat paarden met karakter toch wel heel spannend zijn voor de meeste mensen?

In mijn ervaring heeft dat vooral te maken met gebrek aan inzicht. Als zo'n meisje word wijsgemaakt dat ze op jonge en lastige ponys rijd op de manege is het niet gek dat ze zichzelf gaan overschatten. Dat er buiten de manege nog een wereld aan andere typen paarden bestaat en dat dat lastige manegepaard in die wereld misschien niet helemaal als zo lastig of druk gezien word, weten ze simpelweg niet. Zelfde verhaal met de 'gevorderde ruiters', zodra ze op een goed opgeleid of misschien juist jong paard stappen komen ze er pas achter welke kennis en ervaring nog mist. Hoe klein kun wereld eigenlijk was...het is lang niet altijd bewust dat mensen zich wat overschatten of zaken te optimistisch bekijken. Bij sommige komt het na de eerste cultuurshock best snel goed, die gebruiken het om bloedfanatiek alles te gaan leren en ervaren. En anderen blijven liever in het kleine wereldje waar ze wel al bij de beteren horen. Moet ieder voor zich weten natuurlijk maar uit de eerste groep kan je met wat begeleiding wel fijne mensen halen hoor.