Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:37

Anoniem schreef:
Wat was voor jullie de doorslaggevende factor om het toch wel te proberen?

Echt de rust en tijd geven en via via proberen. Ik was wel op zoek, maar adverteerde niet en ik heb het gewoon op stal laten vallen bij een aantal. Toen een stalgenote actief op zoek was, heb ik haar aangegeven dat als het voor haar geen match was, dat ze mijn telefoonnummer mocht doorgeven. Een paar meiden had ik mijn bedenkingen al bij op de app en dus niet laten komen. Bij één klikte het zo goed, dat ik mijn gevoel gevolgt heb. Ik heb ook niet altijd de makkelijkste in de omgang, dus wilde wel iemand die niet echt onder de indruk van haar zou zijn. Ik heb haar twee keer geholpen en toen ging ik al voor drie weken op vakantie. Ze zijn er dus zeker wel (en ik ben heel kieskeurig). Geef het de tijd en probeer een ‘bekende’ te krijgen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:15

Gewoon doen Resistance! Je kan er veel van leren en meestal 'straffen' die paarden foute hulpen snel af :') Ik heb een flink aantal keren travers gedaan terwijl ik in galop wilde aanspringen :+ Je leert er veel van en het ene Z paard is het andere niet. Op de één kun je zo wegrijden en de andere hoeft niet makkelijker te zijn dan een B paard die je nog naar je eigen hand kunt zetten. Die van mij is onder het zadel poeslief en daar kan ik aardig wat ruiters/amazones zo mee weg laten rijden, alleen in de omgang kan ze wat explosief en bijzonder zijn, dus dat geeft weer dat ik iemand nodig had die niet snel onder de indruk van haar is.

De klik met paard en eigenaar is gewoon heel belangrijk. Daarnaast moet je ook zaken los laten als eigenaar. Een ander kan ook prima voor je paard zorgen en paardje is net zo blij met een appel van mij als van iemand anders. :j

Sakura789

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:56

Het is toch voor een ruiter/amazone die niet de mogelijkheid heeft om dit zelf te doen een mooie kans? Tenzij je verwacht dat men elke weekend op stap gaat en met twee jaar Z2 is. Als je als eigenaar ook nog kan ondersteunen met voorbereiding en meegaan dan is het volgens mij een win win situatie.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:48

Voor mij was het een klik hebben met de bijrijder. De eerste keer was gewoon even ontmoeten op stal, paard een aai geven en een korte rondleiding. Dat klikte en met de eerste keer rijden was ik erbij en ben ik uiteindelijk in en rond stal wat klusjes gaan doen. Ik wil ook niet teveel op de vingers kijken. Tweede keer was ik er ook bij en ben ik halverwege naar huis gegaan. Voordeel is wel dat er toen meer in de baan waren. Maar goed, wat kan er nu echt extreem mis gaan? Iedereen kan opzadelen, beenbeschermers omdoen, opstappen en wegrijden. Daarna was ik op vakantie, dus viel er niet zoveel te helpen.

Die van mij heeft echt een gebruiksaanwijzing bij tijden, maar ik heb een handige bijrijder (denk zelfs handiger en meer ervaren dan mezelf) en die lost de dingen makkelijk op en is vooral nergens bang voor. Met in gedachte dat ik een ervaren iemand zocht ie het leuk vind om af en toe te rijden (max 1/2 keer per week) ben ik zelf niet eens actief op zoek gegaan, maar via via. Een aantal had ik appcontact mee, maar de antwoorden en ervaring bevielen mij gewoon niet, dus heb ik niet laten komen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:58

Dat heb ik ook, ze is heel voorzichtig en als ik mijn kluis open, dan kan ik niet eens zien dat ze geweest is. Alles ligt picobello op de juiste plek (terwijl ik het echt niet erg vind dat eens iets ergens anders is blijven liggen). Beugels zitten weer op de juiste gaatjes, etc.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:33

Maar hoe extreem is het? Na de vakantie merk ik inderdaad even dat ze anders is ingesteld dan dat als ik regelmatig aan het rijden ben. We zijn anders qua bouw, ik doe lichtrijden, zij doorzitten, etc. etc. Na een paar keer valt het kwartje weer en kan ik er weer mee lezen en schrijven. Daarnaast lest ze ook af en toe bij mijn juf, dus in ieder geval met dezelfde basis. Daarnaast laat ik met een gerust hart ook zo wel iemand anders van stal (met ervaring) op haar rijden. Misschien ben ik er ook te makkelijk in, maar ik vind ook dat ze dan wel moet aankunnen :+

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:20

Ik mag binnenkort helaas weer, midden van het land, maar zie heel veel aanbod al op Marktplaats in de buurt. Dus ik ben heel benieuwd, hier geen klussen of bijdrages, wellicht maakt dat het iets makkelijker.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:49

joyce B schreef:
Heb met proefrijden voor paard kopen ook Z2 en ZZ-licht paarden geprobeerd en ook die waren niet altijd fijn na te rijden.

Ik heb er eentje die door iedereen super makkelijk na te rijden is, meerdere stalgenotes heb ik daar al op gezet en over het algemeen komen ze er heel enthousiast vanaf. Alleen kan ze in de omgang echt een draak zijn, dus dat is echt een manco. Ze wordt heel veel paard, maar zodra je erop zit dan is ze volledig gefocussed. Ze moet aan de hand echt op haar plek gehouden worden, anders kan ze volledig in de staak gaan.

De eerste bijrijdster die kwam, daar had ik totaal niet van verwacht dat ze zou blijven plakken. Het is echt een dressuurpaard en zij kwam van Z springen af, maar toch gevallen voor het karakter en het fijne rijden. Daar ben ik dus onwijs blij mee!

Openheid en eerlijkheid is het meest belangrijk, daarnaast vertrouw ik haar volledig en maak ik me nul zorgen. Ze zal ongetwijfeld zaken anders doen, maar ik geloof dat mijn paard dat wel aan kan :+

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:44

xJennifx schreef:
Vragen anderen hier een vergoeding voor of hoe lossen jullie dit op?
Ze staat nu namelijk gewoon blootsvoets en hoeft eigenlijk nauwelijks bekapt te worden. Rondom op ijzers was echt om de 8-10 weken.

Heb je zelf profijt van de wedstrijden? Moet ze, bij wijze van, een doel halen?

Als je zelf het paard/pony naar een klasse wilt hebben dan zou ik zelf de kosten dragen. Als het een beetje voor beide is, zou ik het splitten. Is het iemand die B gaat rijden met een voormalig Z paard, dan zou ik de kosten bij haar neer gaan leggen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:49

Dan zou ik de kosten bij haar gaan verhalen. Je hebt zelf dan niet veel aan de ijzers, tenzij je veel buiten rijdt. Niet mogelijk op zand te starten?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:31

En dan? Als dat het ergste is wat je kunt overkomen, dan zou ik die gok zeker wagen :j

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:43

liesie55 schreef:
Hoi allemaal,
Na meerdere advertenties voor een bijrijder, weet ik het ook niet meer!
Nu 3 dagen weer een advertentie op bokt en ruim 400 x bekeken. Uitkomst : 1 reactie en nog een twijfel ook.... Ik begrijp het niet! Waarom is het zo moeilijk om een bijrijder te vinden? Ik heb 2 paarden M/Z dressuur en ik zoek iemand voor 2 dagen per week. Iemand die wil leren en zelf ook beter wilt worden. Ik vraag geen bijdrage, maar toch kan ik niks vinden. Hebben jullie tips????

Als ik geen paard had gehad, dan was het zeker wel een optie voor mij geweest. Alleen zou ik dan afschrikken van twee paarden. Ik vind er eentje bijrijden wel fijn, maar voor twee heb je wel veel meer tijd nodig. Ik snap dat je niet direct twee nieuwe mensen wilt hebben rondlopen, maar wellicht is dat wel een optie?

Ook mis ik wat de faciliteiten zijn, hoe groot is je rijbaan, altijd te rijden?

Het klink in ieder geval als een topplek :j Hopelijk vind je snel de juiste persoon!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:06

Lesverplichting van een eigenaar zou ik zelf ook niet zo snel doen, dan liever iemand die er iets verder vanaf staat zoals de instructeur van de eigenaar. Die kent het paard en de manier van rijden ook.

Ik heb een hardcore springamazone op een hardcore dressuurpaard gehad. Gek dat ze op dr was, terwijl ik dacht wat moet zo’n iemand nu met een op en top dressuurpaard. De klik was er en dat is wel heel belangrijk.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:36

Nou heel eerlijk, ik heb mijn paard ook niet staan om te knuffelen. Dus dat men wil rijden, lijkt mij op zich wel logisch. Ik ga niet zelf lesgeven, lijkt me niet echt een fijn gevoel als bijrijder. Eventueel verplichten om bij je eigen instructrice te rijden, dat kan ik wel snappen. Hangt er ook echt vanaf, degene die nu mijn paard aan het rijden is, ken ik al een tijdje. Dan hoeft lessen van mij ook niet perse. Ik vind het juist heerlijk om er niet bij te zijn en dat geeft een bijrijder ook veel vrijheid. Ik vertrouw haar volledig met mijn paard.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:49

Ik heb eerder het gevoel dat mijn bijrijders van afgelopen jaren juist heel voorzichtig zijn en ook komen als er (door een blessure) niet gereden kan worden om wel te verzorgen. Eentje is zelfs met paard naar de kliniek geweest omdat ik op vakantie was.

Bij voorkeur kom ik er via via aan, dus geen advertenties op mp/facebook. Als ik iemand echt niet ken, dan laat ik hem/haar lessen bij mijn instructrice en ga ik af op haar mening. Ik heb wel gemerkt dat het loslaten (indien genoeg ervaring) het beste helpt, niet er bovenop gaan staan kijken. Gewoon lekker laten gaan en elkaar leren kennen. De eerste keren rij ik zelf wel even in/voor, geef hooguit wat kleine tips en ga dan opruimen/eten klaar zetten, etc.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:00

Waarom ga je niet voor een ouder iemand? Met een max aan lengte/gewicht?

Hier in de buurt zijn ook veel meiden/vrouwen die bijv vroeger een eigen pony/paard hebben gehad. Die weten over het algemeen hoe ze ermee om moeten gaan en zijn ook een stuk voorzichtiger over het algemeen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie