Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:09

Nou ja, zo verbaast het mij dus wel eens dat bijrijders in sommige gevallen eigenlijk een volledig eigen paard willen waar ze heen kunnen wanneer ze maar willen, alles voor mogen beslissen en die ze mee mogen nemen naar wedstrijden, clinics, evenementen en buitenritten. Maar waarbij ze dan eigenlijk verwachten dat een eigenaar voor alle kosten op draait. En ik realiseer me dat ik nu wat provoceer en uiteraard zijn echt ,absoluut zeker niet alle bijrijders zo, maar ze zijn er wel.
En sommige mensen hebben geluk en die vinden zo'n plekje. Super! Brandt alleen niet de eigenaar af die zuinig op haar paard is en het geld eveneens niet op de rug heeft groeien.
En eigenaren die inderdaad een bijrijder voor 1 x per week het halve stalgeld op laten hoesten is m.i. ook niet correct, begrijp me goed. Uiteindelijk gaat het om de gulden middenweg.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:13

Steef schreef:
Ik vraag me ook oprecht af of die bijdrage ervoor zorgt dat je ineens wel gaat. Ik heb zelf net als miramii heel veel verantwoordelijkheidsgevoel en kom daarom ook echt al m'n afspraken na en zorg er ook voor dat het paard er goed uit komt. Als de eigenaar ineens niet kan of een week op vakantie is zorg ik ook echt dat ik gewoon tijd maak om het paard te doen. Het komt echt zelden voor dat ik een dag echt niet kan. Dit zorgt er wel voor dat ik geen bijdrage wil betalen. Ik vind het echt prima om te lessen, graag zelfs, en wil dat ook echt zelf betalen, maar daarbuiten wil ik niet nog veel geld kwijt zijn. Ik maak zelf veel tijd vrij om het paard te doen en doe dat ook met alle liefde, dus het is echt niet alleen maar lusten. Ik rij ook echt niet op alle dagen, maar longeer ook of geef ze vrij, dat maakt mij echt niet uit. Net als vandaag was ik toch in de buurt, dus dan stap ik gelijk vast een half uurtje met mijn huidige bijrijdpaard, zodat ze er alvast lekker uit voordat de op de wei gaat en we les vanavond. Ik vraag me dus alleen af of een bijdrage er bij mensen voor zorgt die niet zo zijn, dat ze ineens wel die verantwoordelijkheid voelen en er veel tijd en energie in gaan steken.. Bij mij werkt het namelijk vooral averechts. Ik zou dan namelijk of alle dagen dat ik het paard doe willen rijden, of ik zou er simpelweg mee stoppen, terwijl ik nu echt een hele fijne bijrijder ben denk ik.

Maar stel he, dat je ooit een eigen paard koopt. Dan moet je ook voor dat paard betalen. Ga je dan ook alleen maar rijden?

Amable

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:23

Daar kan ze inderdaad niets aan doen. Waar ze wel wat aan kan doen is de communicatie en dus jou niet voor niets laten wachten. Beetje jammer dat ze zich dat niet realiseert.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:14

Nummer 4 zou juist niet mijn voorkeur zijn. Een eigen paard gaat altijd voor op het jouwe, dus als ze ergens tijdgebrek heeft valt jouw paard als eerste weer af. Maar persoonlijk zou ik gewoon iedereen een keer laten komen en late proefrijden. Het is even belastend voor je paard, maar dan zie je wel meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Ook kan je zien welke rijstijl het beste bij jou aansluit.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:28

Ik heb zelf natuurlijk meerdere paarden dus ik weet hoe intensief het is om meerdere paarden in beweging te houden. En als ze dan ook nog eens op verschillende stallen staan dan vraag ik me bij voorbaat al af hoe nummer 4 dat denkt te gaan bolwerken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:15

Inderdaad, ik zou het ook niet speciaal vermelden en ik zou de mensen die je ernaar vragen verwijzen naar een prof.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:22

Ik heb ruim 2 jaar een waanzinnig fijne, leuke, lieve bijrijdster gehad waar ik naar (naar mijn idee) een heel fijn contact mee had. Zij heeft ook opgezegd met een appje. Heel jammer, heel plotseling. Ik neem het haar niet kwalijk, ik denk dat ze het gewoon echt heel lastig vond om het me in real live te zeggen. Althans, ik hoop dat dat de reden geweest is... Ondertussen alweer bijna een half jaar geleden hoor, maar vind het nog altijd jammer en ze is nog altijd welkom.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:19

Wat ontzettend jammer dat het er echt zo aan toe gaat op jouw stal Peelie, zou voor mij wel echt een reden zijn om een andere stal op te zoeken. Hier hoort een stalhouder inderdaad in te grijpen en zo niet dan zou hij klanten moeten verliezen.

Wat dat betreft onwijs dankbaar dat bij ons op stal de sfeer gewoon echt heel erg goed is. Iedereen kan eigenlijk wel met iedereen prima door 1 deur. Natuurlijk past de ene persoon je beter dan de ander, maar onder elkaar is het altijd oke en iedereen heeft respect voor elkaars rijden en omgaan met paarden. Gewoon een plek waar je fijn met je paard aan gang kan :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:53

Het lijkt me heel onverstandig om het nu te laten zitten uit coulance en dan vervolgens te verwachten dat ze in de toekomst wel blijft betalen. Dan beter 50/50 inderdaad. Dat is eigenlijk waar ik nu sowieso op aan zou sturen. En ik zou haar even bellen of proberen persoonlijk te ontmoeten. Zou dit verder niet via de app willen regelen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:34

Maar dat zou ik dan nu direct doen. Anders creeer je m.i. toch scheve verwachtingen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 07:51

Resistance schreef:
Maar een bijrijder doet je ook een dienst. Je verhuurt je paard niet, maar een bijrijder zorgt voor je paard wanneer je daar zelf geen tijd voor hebt. Die is er niet om je uit de kosten te helpen.

Een bijrijder krijgt ook de kans om een band op te bouwen met een paard en te rijden op een dier dat toch heel anders en fijner aanvoelt dan het gemiddelde manege paard.
De gemiddelde bijrijder komt dan ook niet rijden om de eigenaar uit de brand te helpen maar omdat ze zelf graag willen rijden. Daarom kan ik nooit zoveel met bovenstaande reden dat de bijrijder de eigenaar zo enorm helpt. De eerste motivatie is namelijk niet het helpen van een ander maar het uit kunnen oefenen van je eigen hobby. En waarom zou dat geen geld hoeven te kosten? Hoeveel geld je aan je hobby uit kan en wil geven is aan jou. Net zo goed als het aan de eigenaar is hoeveel zij voor het bijrijden wil hebben.

Zelf vroeg ik altijd 50 euro. Heb nu een bijrijdster die niets betaald omdat ik toch moeite had in deze regio om iemand te vinden. Ze doet heel trouw de wei uit mesten en dat is top, daarin doet ze ook meer dan gevraagd. Maar ik merk wel dat er ook heel makkelijk afgezegd wordt. "Oh ja, komende week ben ik er niet, ik ga met vakantie" ehhh, oké, had best eerder door gegeven mogen worden... En sowieso, er komt erg regelmatig iets tussen. Met vorige, betalende bijrijdster, merkte ik toch echt dat ze altijd probeerde om te komen en dat afzeggen weinig voorkwam. Meestal ook geen afzeggen maar dagen wisselen. Nu mag een bijrijder bij mij zo vaak komen als ze willen, ik heb 2 paarden dus rijden kan altijd :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:38

Als je op een manege rijdt dan betaal je ook voor zowel het paard als voor de les. Het is tenslotte niet zo dat als je een uurtje gaat vrij rijden dat je dan ineens gratis rijden mag.

Ik vind het eigenlijk zelfs wel gek dat men verwacht dat de bijdrage omlaag zou gaan wanneer men les neemt. De bijdrage wordt met een bepaalde reden gekozen. Voor mij is de voornaamste reden dat ik ook gewoon veel geld kwijt ben aan mijn hobby en ik het gewoon scheef vind wanneer iemand anders zijn hobby volledig op mijn kosten uit zou voeren. Tenslotte heb ik ook geen geldboom in de achtertuin en moet ik ook veel laten voor de paarden. Ik vind het wel reëel om die bijdrage niet heel hoog te maken, maar dat is mijn keuze. Iemand anders kan daar anders in staan.

De lessen daarnaast zijn een investering in jezelf, vind ik wel heel belangrijk, maar heeft m.i. niets te maken met de bijdrage.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:56

Ik vraag 50 euro per maand waarbij de bijrijder in overleg zo vaak komen als ze wil. Ik heb 2 paarden dus altijd wel iets te rijden :) Ik vraag wel om een kruiwagen mest uit de wei te halen als je er bent en om zoveel mogelijk samen te gaan als we dezelfde dag gaan. Maar ben daar zelf ook heel flexibel in. De stal waar de paarden staan heeft een binnenbak en bos om de hoek, dus eigenlijk alles waar je als ruiter blij van wordt en zelf ben ik niet moeilijk, zo lang je je gezonde verstand maar gebruikt en eerlijk naar de paarden toe bent. En toch is het voor mij best lastig om iemand te vinden. Heb momenteel een hele fijne bijrijdster. Helaas voor mij heeft ze relatief weinig tijd, jonge kinderen en een baan, dus op dr vrije dagen sowieso nog genoeg andere dingen te doen en gebonden aan oppas. Zit soms wel te denken om er nog iemand bij te zoeken, maar na wat ik allemaal gehad heb de afgelopen tijd zie ik dat ook niet helemaal zitten. Vooral mensen die komen proefrijden, helemaal enthousiast zijn en vervolgens een week later ineens melden dat het toch te ver weg is of dat ze toch geen tijd hebben. Kost veel tijd en levert niets op.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:44

Eigenlijk denk ik dat je vooral bang bent Plutolover, bang dat ze er mee stopt omdat ze er niets aan vindt. Ik kan me die angst wel voorstellen, als je het idee krijgt dat ze geen plezier aan beleeft dan is de kans natuurlijk groot dat ze stopt en dan zit je weer zonder. Je komt echter maar op 1 manier erachter of ze er wel of geen plezier in heeft en dat is het haar vragen. En dan niet via whatsapp oid, maar irl. En geen genoegen nemen met een "ja wel hoor" maar door vragen. En dan nog weet je niet zeker of iemand anders eerlijk is, maar daar moet je dan maar wel vanuit gaan.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:08

Er zijn maar weinig mensen die echt onaardig doen in iemands gezicht. Dus daar zou ik niet zo bang voor zijn. Ik zou als ik jou was gewoon eens aanbellen, je voorstellen, vertellen dat je onder de indruk bent van zijn mooie dieren en dat je altijd met plezier rijdt maar dat dat momenteel met je eigen paard niet gaat. En of dat ze daar wellicht wat hulp kunnen gebruiken. Nee heb je, ja kan je krijgen. En als je het gewoon vraagt zullen er weinig mensen problemen mee hebben. Als je doet alsof je hun komt redden ofzo dan wordt het een ander verhaal :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:22

Wat tof!!! Ik ben nu stiekem wel benieuwd naar hoe het gesprek ongeveer is verlopen :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:21

Ahhh zie je wel! Super tof!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie